• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

دو دید در باب رشد انسان

پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

اولن لحن حرف زدنت رو درست کن.

یکم سنگین تر.....

دوما من فطرت رو ابزار نمیدونم رفتار میدونم.

چون ابزار قابل ارتقاء نیستن ولی فطرت میتونه به کمال برسه
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

و آیا غریزه قابل ارتقاست؟ :)نه پس جزو ابزار محسوب میشه
ب نظرم فهمیدی و داری سفسطه میکنی..بنابراین از بنده کمکی برنمیاد دیگه
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به نقل از پوریا عابدی :
و آیا غریزه قابل ارتقاست؟ :)نه پس جزو ابزار محسوب میشه
ب نظرم فهمیدی و داری سفسطه میکنی..بنابراین از بنده کمکی برنمیاد دیگه


الآن مثلا تو اثبات کردی فطرت ابزاره محضه؟


چرا می پیچونه ما رو....

__________________

من دارم سفسطه میکنم یا شما؟

من از شما یه اثبات خواستم بعد ببین کار رو به کجا کشوندی...



12- مغالطه سنگ:

به گونه ای از ارزیابی اصل مدعا صرف نظر نمودن و از آوردن هر گونه استدلالی شانه خالی کردن.
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

من فکر می کنم از صفر شروع کردن سیستم منطقی تری به نظر میاد. البته از صفر شروع کردن خب به معنی هیچ نداشتن نیست چون ما در همه ی سلول هامون اطلاعات ژنتیکی رو داریم و اثر ژن ها تعیین کننده ی بعضی خصوصیت های رفتاری هست تا یه حدی. اما به جز اون از زمانی که فرد توانایی دریافت اطلاعات از بیرون رو پیدا می کنه، شروع می کنه به تجربه کردن و از محیط تاثیر میگیره و عامل دوم رشد و تعیین رفتارش میشه تاثیر محیط.

اون دیدگاه اول اگر خلقت الهی رو فرض نگرفته باشیم منتفی نمیشه؟ :-?
اگر نمیشه چجوری میشه خدا رو از این دیدگاه حذف کرد؟
من باید سعی کنم حجاب هایی ک میان شناخت درونی و ودیعه ی الهی من هست بردارم و بازگردم ب کمال خویشتن
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به نقل از Bahar_R :
من فکر می کنم از صفر شروع کردن سیستم منطقی تری به نظر میاد. البته از صفر شروع کردن خب به معنی هیچ نداشتن نیست چون ما در همه ی سلول هامون اطلاعات ژنتیکی رو داریم و اثر ژن ها تعیین کننده ی بعضی خصوصیت های رفتاری هست تا یه حدی. اما به جز اون از زمانی که فرد توانایی دریافت اطلاعات از بیرون رو پیدا می کنه، شروع می کنه به تجربه کردن و از محیط تاثیر میگیره و عامل دوم رشد و تعیین رفتارش میشه تاثیر محیط.

اون دیدگاه اول اگر خلقت الهی رو فرض نگرفته باشیم منتفی نمیشه؟ :-?
اگر نمیشه چجوری میشه خدا رو از این دیدگاه حذف کرد؟
ژنتیک ما یعنی اون سری ویژگی های مادی ما...


این با فطرت که یه مقوله معنوی کلی فرق داره...


فطرت با این که در همه نوع بشر وجود داره ولی هیچ وقت نمیگیم فطرت در همه نوع بشر به یک اندازه است...


مثلا وجدان.مثلا عاطفه مثلا آزادی خواهی....

اینا چیزی نیستند که از صفر بوجود اومده باشن ، چون در همه نوع یکسان نیستند
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

کاملاً ناموافقم....کی گفته ژنتیک ینی یه سری ویژگی مادی؟

آره...با فطرت فرق داره....اینم درست نیست که بگیم فطرت اندازش در هر انسانی فرق داره....چون چیز قابل اندازه گیری نیست و نه مقیاسی برای اندازه گیری اون وجود داره....

اما موافقم که میگید:آزادی و خودخواهی وعاطفه و شجاعت و ......در فطرت و ذات هر انسانی یکسان نیست...

راستی...به نظر من همیشه یه سری مقدمه چینی برای هر کاری لازمه....میتونیم یه نتیجه ی دیگه بگیریم:ذات انسان در ابتدا " ابتدایی " بوده و قابلیت این رو داشته و داره که به کمال

برسه.در ضمن بنده در قبل گفتم که ذات انسان ریشه در خدایی بودن وجود انسان داره و اینکه خدا هم از ازل وجود داشته در نتیجه میتونیم جمله بالا رو بفهمیم
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

خب ویژگی های روانی ما هم حاصل واکنش های مواد بدن و مغز ما هستن.
عاطفه و آزادی خواهی و به طور کلی احساسات و حالت های روانی مقدارشون و شکلشون از محیط تاثیر میگیره و وجودشون بر میگرده به مغز.
الان من متوجه نمیشم فطرت مربوط به کدوم حرف منه :-?

+فطرت یه مفهوم درون دینیه و در یک بحث عقلی و غیردینی فقط به این شرط میتونیم براش وجود قائل بشیم که به شکل عقلی و علمی وجودش اثبات بشه.

آزادی و خودخواهی وعاطفه و شجاعت و ......در فطرت و ذات هر انسانی یکسان نیست...
این چیزایی که گفتین اثر(نمود) چند ژن مختلف به صورت ترکیبی هستن. و علاوه بر اثر محیط که شاید بشه گفت بیشترین تاثیر رو روی اینا داره به لحاظ ژنتیکی هم ممکنه کسی زمینه ی بعضی رفتار هارو بیشتر داشته باشه.
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به مغز برمیگرده اما مقدار نداره....

یا داره که در این صورت میتونه پرورش بده اونو...یا نداره...
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به نقل از Bahar_R :
فطرت یه مفهوم درون دینیه و در یک بحث عقلی و غیردینی فقط به این شرط میتونیم براش وجود قائل بشیم که به شکل عقلی و علمی وجودش اثبات بشه.
فطرت یه مفهومِ کاملن دینی نیست، فطرت به معنایِ آفرینشِ خاصِ انسان و ویژگی‌هایِ اوست که او رو از سایرِ موجودات متمایز می‌کنه، نمودِ چنین مفهومی در دین به معنایِ فطرته.
 
  • لایک
امتیازات: fteh
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

بنده باز حرفمو میزنم(خوشحالم ک بچه ها دارن تو تاپیک نظر میدن)
ببینید ما ی سری ابزار داریم.ابزاری ب نام عقل.ابزاری ب نام دل.ابزاری ب نام فطرت الهی و وجدان(ک از قضا من هم علی رغم مخالف بودنم با بسیاری از موارد افراطی اسلام ولی با این موافقم)
حال ما از صفر باید با این ابزار شروع کنیم ب پیشرفت از دید من
بنابراین ب نظرم ایده ی کمال پیشین انسان و زدودن حجاب یک تئوری صرفا قشنگ اما پوچ و خیالیه..
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به نقل از پوریا عابدی :
مقوله ای ک عرفان و دین در یک جناح و علم و فلسفه در جناح دیگر با هم گلاویزن توش بحث رشد فردیه انسانه..
یک دید اینه ک من از ابتدا توسط خدا کامل زاده شدم.حتی پیش از خلقت من بنده سرشار از شناخت و معرفت بودم.این دید رو میتوان در عرفان ب وضوح دید(ز بالاییم و بالا میرویم)معتقدان ب این عقیده اینجوری ب دنیا نگاه میکنن ک من باید سعی کنم حجاب هایی ک میان شناخت درونی و ودیعه ی الهی من هست بردارم و بازگردم ب کمال خویشتن
دید بعدی در نقطه ی مقابل قرار داره و معتقده انسان از صفر شروع میکنه و هیچ نداره..و با تجربیاتش رشد میکنه و بالنده میشه

خواستم بدون بحث نقلی و آوردن سند از علم یا دین در مورد این مطلع حرف بزنیم.نظر شما چیه..
اول این که مفهوم ما ز بالاییم و بالا می‌رویم به معنایِ این نیست که انسان سرشار از معرفت و شناخت هست، بلکه بیش‌تر به این معناست که انسان به اصلِ خودش برمی‌گرده و به نظر من به مفهوم روحِ خداوند که انسان با آن سرشته شده و ارزشِ انسان اشاره داره.

این که انسان همه چیز را بلد است و پیش از آفرینش در حالم حقیقت بوده است و حقیقتِ اشیا را دیده است و با ورود به این عالم آن را فراموش کرده و با آموزش صرفن اون رو به یاد می‌یاره به فلسفه‌یِ افلاطونی برمی‌گرده که اسلام این دید رو نداره.
اسلام برایِ انسان فطرت رو تعریف کرده و فطرت این است که مثلن، کودکی که از مادر متولد می‌شود هیچ چیز نمی‌داند اما وقتی رشد می‌کند و می‌تواند تصور کند به یه سری حقایق بدونِ اثبات و توضیح و آموزش پی می‌برد، این حقایق فطری هستن، مثلن درکِ این که کل از جز بزرگ تره و کل جز رو شامل می شه.

و حدیثی داریم که می‌گه: کل مولود یولد علی افطره...(نقل شده در کتاب النهایه از ابن اثیر) یعنی هر مولودی بر فطرتِ اسلامی(صرفن نه معنایِ دین اسلام، کُلن تسلیم بودن و اینا) متولد می‌شه اما عواملِ خارجی در رشدِ او تاثیرگذار هستن..
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

بنده نگفتم اسلام چنین دیدی داره..اما کاملا مخالفم باتون اگه بخواین سلب کنین و منزه بدارین عرفان رو از این دید چرا ک عرفان کاملا از این دید شروع میشه اصلا..
بقیه حرفاتون هم صرفا تکرار حرفای من با ادبیاتی دیگر بود
 
  • لایک
امتیازات: fteh
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به نقل از پوریا عابدی :
بنده نگفتم اسلام چنین دیدی داره..اما کاملا مخالفم باتون اگه بخواین سلب کنین و منزه بدارین عرفان رو از این دید چرا ک عرفان کاملا از این دید شروع میشه اصلا..
بقیه حرفاتون هم صرفا تکرار حرفای من با ادبیاتی دیگر بود
شما گفتین چیزی که دین و علم و فسلفه رو مقابلِ هم قرار می‌ده و من برداشتم از دین، دینِ اسلام بود. که توضیح دادم نظرش رو.
اما در موردِ عرفان هم من به شخصه علاقه‌مند نیستم و اطلاعاتی هم ندارم، اما اگه عرفان دیدگاهی مبتنی بر فلسفه‌یِ افلاطونی داره، این دیدگاه از نظرِ اسلام رد شده‌ست.
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به نقل از پوریا عابدی :
بنده باز حرفمو میزنم(خوشحالم ک بچه ها دارن تو تاپیک نظر میدن)
ببینید ما ی سری ابزار داریم.ابزاری ب نام عقل.ابزاری ب نام دل.ابزاری ب نام فطرت الهی و وجدان(ک از قضا من هم علی رغم مخالف بودنم با بسیاری از موارد افراطی اسلام ولی با این موافقم)
حال ما از صفر باید با این ابزار شروع کنیم ب پیشرفت از دید من
بنابراین ب نظرم ایده ی کمال پیشین انسان و زدودن حجاب یک تئوری صرفا قشنگ اما پوچ و خیالیه..
از کجا میدونی عقل و دل و فطرت جدا هستند ؟!
فطرت و دل رو میتونی اثبات کنید ؟!
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به نقل از CrazyBóy :
از کجا میدونی عقل و دل و فطرت جدا هستند ؟!
فطرت و دل رو میتونی اثبات کنید ؟!
من حتی وجود انسان"من هستم"رو هم نمیتونم اثبات کنم..چ برسه ب عقل و فطرت و دل ک این میزان ب هم نزدیکند
پس بنده مقصودم از این تمییز دادن بین اینا نیست فقط میخوام بگم ابزاری داده شده و فکر میکنم تو این مورد شما هم موافق باشید(موضوع تاپیک ماهیت فطرت و عقل و...نیست)
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

الآن کسانی وجود دارند که موضوع تاپیک رو به درستی درک نکرده باشند؟
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

دوستان اگه می خوایم بحث سالمی داشته باشیم در مسائلی که ازش اطلاعات نداریم اظهار نظر نکنیم.... :D



فطرت جزو بدیهیات ثانویه است.اصن نیاز به اثبات نداره....


دوما فطرت با غریزه فرق داره...


تقریبا همه در این زمینه مشکل دارید...


مفهوم فطرت رو باید به درستی درک کنید تا بعد وارد فاز خلقت بشیم (;
 
  • لایک
امتیازات: fteh
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به نقل از پوریا عابدی :
من حتی وجود انسان"من هستم"رو هم نمیتونم اثبات کنم..چ برسه ب عقل و فطرت و دل ک این میزان ب هم نزدیکند
پس بنده مقصودم از این تمییز دادن بین اینا نیست فقط میخوام بگم ابزاری داده شده و فکر میکنم تو این مورد شما هم موافق باشید(موضوع تاپیک ماهیت فطرت و عقل و...نیست)
بعضی وقتا عقل و دل رو در یک معنا در نظر می‌گیرند، اما فطرت معنایِ جداگانه‌ای داره که می‌شه راجع بِش بحث کرد و به نتیجه هم رسید.

پ.ن: به نظر من با توجه به این که فطرت و تربیت و رشد به هم ربط دارن و برایِ نتیجه‌یِ بهتر و امکانِ مقایسه بینِ دو دیدگاهِ مادی و معنوی بهتره در موردِ فطرت هم در این جا بحث بشه..چون با توجه به روندِ بحث‌ها پایِ فطرت هم وسط کشیده شده.
به نقل از matin320 :
دوستان اگه می خوایم بحث سالمی داشته باشیم در مسائلی که ازش اطلاعات نداریم اظهار نظر نکنیم.... :D
فطرت جزو بدیهیات ثانویه است.اصن نیاز به اثبات نداره....
دوما فطرت با غریزه فرق داره...
تقریبا همه در این زمینه مشکل دارید...
مفهوم فطرت رو باید به درستی درک کنید تا بعد وارد فاز خلقت بشیم (;
اول این که بهتره یه ذره نرم‌تر نظرتون رو بگین، حتی اگه حق هم گفته باشین با این جبهه‌گیریِ شدیدی که کردین، عکس‌العمل مشابه رو در پی خواهد داشت.
فطرت قابلِ توضیحه و نمی‌شه صرفن رویِ بدیهی بودنش تکیه کرد. من با تکیه بر کتابِ فطرتِ مطهری حرف می‌زنم، شما هم منبعتون رو بگین لطفن.
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به نقل از Mysterious Quéèn :
بعضی وقتا عقل و دل رو در یک معنا در نظر می‌گیرند، اما فطرت معنایِ جداگانه‌ای داره که می‌شه راجع بِش بحث کرد و به نتیجه هم رسید.

پ.ن: به نظر من با توجه به این که فطرت و تربیت و رشد به هم ربط دارن و برایِ نتیجه‌یِ بهتر و امکانِ مقایسه بینِ دو دیدگاهِ مادی و معنوی بهتره در موردِ فطرت هم در این جا بحث بشه..چون با توجه به روندِ بحث‌ها پایِ فطرت هم وسط کشیده شده.


اصلن به طور کل یکی از راه های رسیدن به معنویت و رشد معنوی از راه فطرت مورد بحث قرار میگیره ولی نمیدونم چرا آقا پوریا دوس دارن خودشون به بحث جهت بدن!

_____________

ولی اگه بخوایم با دیدگاه مادی به قضیه نگاه کنیم بازم یه جورایی فطرت راه ما رو سد کرده که البته مادیون به شکل کامل تمیز(!) فطرت رو محو و رد کردن :)
 
پاسخ : دو دید در باب رشد انسان

به نقل از matin320 :
ولی اگه بخوایم با دیدگاه مادی به قضیه نگاه کنیم بازم یه جورایی فطرت راه ما رو سد کرده که البته مادیون به شکل کامل تمیز(!) فطرت رو محو و رد کردن :)
تعریفِ شما از فطرت چیه دقیقن؟
تا بعدش به دیدگاهِ مادیون برسیم.
 
Back
بالا