1. اگر سمپادی هستید برای دسترسی کامل به مطالب و امکانات سایت عضو شوید :
    ثبت نام عضویت

اشكالات درسي / دروس عمومی

شروع موضوع توسط Aroosak ‏2014/6/3 در انجمن کنکور ۹۴

  1. Aroosak

    Aroosak کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    152
    امتیازات:
    +52 / -19
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    تهران
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    توحید در عبادت فقط نتیجه توحید در ربوبیت هست ؟ یا ربوبیت و خالقیت ؟ آیا ؟

    مرسی :لایک
     
  2. merzat

    merzat کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    154
    امتیازات:
    +200 / -8
    نام مرکز سمپاد:
    شهید سلطانی کرج
    شهر:
    کرج
    رشته دانشگاه:
    هوافضا
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    توحید در عبادت نتیجه توحید در ربوبیت و خالقیته...
    البته توضیح زیاد داره...انواع توحید زیاده مثل توحید در تشریع و قانونگذاری،توحید در اطاعت و فرمانبرداری،توحید در حاکمیت و ولایت،توحید صفاتی،توحید ذاتی که اینا توضیح زیاد داره و به درد شما نمیخوره...
     
    • لایک لایک x 1
  3. Veteran

    Veteran کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    99
    امتیازات:
    +796 / -17
    نام مرکز سمپاد:
    شهید بهشتی
    شهر:
    عروس زاگرس ؛ آلامتو
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    بچه ها من تو درسای عمومی رنگ کتابای درسیم رو ندیدم به غیر از دین و زندگی که گاهی نگاهی بهش میندازم .

    مشکلِ خاصی هم نداشتم و اغلب از درصدام راضیم بودم .

    حالا به نظرتون لازم هست از متن کتاب درسی ! برای درس ادبیات استفاده کرد ؟ زبان و عربی واقعا نیازی نیست یا من خودم

    احساس نیاز ندارم . چون بعضی از درسای ادبیات باید متن درس یا شعر رو یک بار خوند که جواب داد بعضی سوالاتش . رو هر چند که من

    این کار رو نمی کنم ، چون معمولا موضوع درس ها تو ذهنم موندن .

    ممنون
     
  4. fateme.RMA

    fateme.RMA کاربر خاک انجمن خورده

    ارسال‌ها:
    1,715
    امتیازات:
    +8,301 / -160
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان یک
    شهر:
    مشهد
    سال فارغ التحصیلی:
    1393
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    بله ادبیات لازمه. حتما شعرای کتابُ بخون و مفهومای کلیشو یاد بگیر. یه چیزاییم ته هر درس هس به نام توضیحات. اونا خیلی مهمن حتما باید خونده بشن. درسای نثری مهمی مثل کبوتر طوقدار و قاضی بست هم که قطعا احتیاج به خوندن دارن!
     
    • لایک لایک x 2
  5. dr.gh

    dr.gh کاربر نیمه حرفه ای

    ارسال‌ها:
    228
    امتیازات:
    +393 / -18
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    سلام توی جمله اعرف مکانا طاهرا کان مدرسه الرسو ل یسرع الیه الاحبه الصغار و الکبار چند صفت مفرد و جمله ی وصفیه هست?
     
  6. sadafak

    sadafak کاربر نیمه حرفه ای

    ارسال‌ها:
    257
    امتیازات:
    +1,221 / -20
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان دو
    شهر:
    تهران
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    اگه اشتباه نکنم طاهرا و الصغار و الکبار صفت مفرد هستن( سه تا) و کان مدرسه الرسول و یسری الیه...هم جمله وصفیه( 2تا ) :-" فقط یه سوالی اینجا منظور از رسول پیامبر هست آیا؟:-"
    ینی ترجمه جمله میشه:"مکان پاکیزه ای را میشناسم که مدرسه پیامبر بود (و) دوستداران کوچک و بزرگ او به آن میشتابند؟ :-/
     
  7. 2noghte_khat

    2noghte_khat کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    427
    امتیازات:
    +5,762 / -54
    نام مرکز سمپاد:
    frz1
    شهر:
    قم
    سال فارغ التحصیلی:
    94
    رشته دانشگاه:
    مهندسی معماری
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    سلام
    براي حروف مشبهه بالفعل اگر مبتدا مضاف و مضافٌ اليه باشه هردوس اسمِ اين حروف هست يا مضاف؟صفت و موصوف چطور؟
     
  8. barani

    barani کاربر نیمه حرفه ای

    ارسال‌ها:
    221
    امتیازات:
    +3,947 / -15
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان دو ^.^
    شهر:
    تهرانـــ
    دانشگاه:
    امیرکبیر
    رشته دانشگاه:
    مهندسی تکنولوژی نساجی
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی


    سلام ;;)
    مضاف الیه خودش یه نقش مستقل تو زبان عربیه . پس همون مضاف میشه اسم حروف مشبه . و همینطور راجع به صفت .
     
    • لایک لایک x 1
  9. AB.A

    AB.A کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    22
    امتیازات:
    +6 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    ...
    شهر:
    ...
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    انبیاء غیر منصرفه؟ دلیلشم بگین؟

    همه اسامی مقصور و ممدود مختوم به اء زاید غیر منصرفن؟اگه نه ، کدوما غیر منصرفن؟

    علم مونث که غیر منصرفه، مونث باید مونث حقیقی و لفظی باشه فقط؟ مثلا اگر یه شیء که شناخته شده و علم باشه و مونث(الان مثالی ندارم ازش) ، غیر منصرفه؟
     
  10. farhid

    farhid کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    110
    امتیازات:
    +1,649 / -44
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    زنجان
    سال فارغ التحصیلی:
    94
    دانشگاه:
    پلی تکنیک
    رشته دانشگاه:
    سخت افزار
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    برای آرایه ها چی بخونم و چی کار کنم که بتونم تستاشو جواب بدم؟؟؟
     
  11. Sinner

    Sinner کاربر نیمه فعال

    ارسال‌ها:
    6
    امتیازات:
    +4 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان ۲/الان غیرحضوری
    شهر:
    اهواز
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    انبیاء غیرمنصرفه. چون جمع مکسری که در انتها الف ممدوده داره، غیرمنصرفه. در اصل انبیاء بر وزن افِعلاء هست که این وزن، غیرمنصرفه.

    اگر الف اسم مقصور، زائد باشه، حتماً غیرمنصرفه. ولی برای اسم ممدود، هم الف و هم همزه باید زائد باشه که غیرمنصرف محسوب بشه. برای مثال در کلمه ی سماء، الف زائده ولی همزه اصلی. پس این کلمه منصرفه.

    به طور کلی علم مونث شامل اسامی خانم‌ها، مونث‌های لفظی، اسامی شهرها، کشورها و قاره‌ها هست.
    اسامی علم مونث بیش از سه حرف بدون استثنا، غیرمنصرفند. ولی اگه سه حرف باشن، دو حالت داره: الف) اگه حرف وسط، حرکت داشته باشه، غیرمنصرفه. ب) اگه حرف وسط، ساکن باشه، به شرط غیرعربی بودن، غیر منصرفه. ولی اگه عربی باشه، منصرف بودن یا غیر منصرف بودن هردو جایزه. مثل هنْد.

    حالا اون شیء علمی که توی ذهن دارید، باید بررسی کنید ببینید توی این دسته‌ها می‌گنجه یا نه و در اون صورت، غیرمنصرف بودن یا نبودنشو تعیین کنید.
    یه حالت دیگه هم هست. اگه اسم یک شیء، اسم یک شخص باشه. مثلاً ستاره به طور کلی منصرفه. ولی اگه اسم یه خانم ستاره باشه و تو جمله، منظور اون خانم باشه، غیرمنصرفه.
     
    • لایک لایک x 1
  12. AB.A

    AB.A کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    22
    امتیازات:
    +6 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    ...
    شهر:
    ...
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    تو یه تستی از آزمون سنجش یکی از گزینه ها انبیاء داشت اما جواب که گزینه دارای اسم غیر منصرف بود یکی دیگه میشد.

    وزن افعلاء جدا از جمع های منتهی الجموعه ، نه؟

    خیلی کامل بود . دستتون درد نکنه.

    هند عربیه؟

    ستاره البته علم نیست و عامه .

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    سعیده هم اسم دختره هم صفت به معنی خوشبخت . در حالت اول غیرمنصرف و در حالت دوم منصرفه؟ برای باقی صفات از این دست هم درسته اینی که گفتم؟
     
  13. Sinner

    Sinner کاربر نیمه فعال

    ارسال‌ها:
    6
    امتیازات:
    +4 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان ۲/الان غیرحضوری
    شهر:
    اهواز
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    نمی‌دونم واقعاً میشه به پاسخ‌های این تست‌ها اعتماد کرد یا نه. مثلا من تو بعضی تست‌ها دیدم که علماء رو منصرف گرفتن و تو بعضیا غیرمنصرف. چون فکر نمی‌کنم نکته مربوط به این وزن‌ها تو کتاب گفته شده باشه. واسه همین تنها راهمون اینه که با توجه به گزینه‌های دیگه، بررسی کنیم. مثلا اگه تو گزینه‌های دیگه، اسم غیرمنصرف بارزتری هست که تو کتاب هم خصوصیاتش ذکر شده، مسلما باید اون گزینه رو انتخاب کرد و با اشتباه سوال کنار اومد.
    نمی‌دونم جز اون جمعا هست یا نه. ولی زیاد شبیه‌شون نیس، پس فکر نمی‌کنم جزشون باشه. :-?

    ستاره که بله در حالت کلی عامه. ولی اگر همین کلمه ستاره اسم یک شخص خانم باشه، علم میشه و در نتیجه غیرمنصرف.
    بله برای کلمات دیگه هم صدق میکنه و ابهامی درش نیس، چون علم مونث به وضوح غیرمنصرفه و هر اسم غیرعلمی اگه اسم یک خانم باشه، تبدیل به علم میشه. حالا دیگه صفت بودن یا نبودنش مهم نیست. مهم اینه که تو جمله ی مورد نظر، منظور از اون کلمه یه شخص مونث باشه. مثلاً "یا سعیده" خب ما یه صفت رو که مورد خطاب قرار نمیدیم، یه شخص رو مورد خطاب قرار می‌دیم، پس علم مونث و غیرمنصرفه. ولی مثلاً "الجامعه السعیده" اینجا علم نیست پس منصرفه.
     
    • لایک لایک x 1
  14. h@di

    [email protected] کاربر نیمه حرفه ای

    ارسال‌ها:
    244
    امتیازات:
    +798 / -4
    نام مرکز سمپاد:
    شهید بهشتی شهرکرد
    شهر:
    شهرکرد
    دانشگاه:
    دانشگاه تهران
    رشته دانشگاه:
    مهندسی نرم‌افزار
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    یک قضیهٔ توی عربی هست که کلاً هر اسم منتهی به الف تأنیث (شامل اسم‌های ممدود) غیرمنصرف اند (منبع: مبادی العربیة، رشید شرطونی، ج۴، ص۱۲۵؛ أصدقاء جزء مثال‌هاش ـه.) ولی خب این مسأله توی کتاب‌های درسی نیست، پس تست استاندارد (مثلاً کنکور هم قراره استاندارد باشه :-" ) اصلاً چنین کلمه‌ای برای بررسی منصرف‌بودن نباید بیاد!
    در مجموع نظر من اینه که کلاً -توی هر درسی- تست‌های کنکور سراسری اند که می‌شه تا حدی بهشون اعتماد کرد؛ تألیفی‌ها ممکنه غلط داشته باشند؛ نمی‌شه بدون بررسی قبولشون کرد.
     
    • لایک لایک x 2
  15. AB.A

    AB.A کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    22
    امتیازات:
    +6 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    ...
    شهر:
    ...
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    یه تناقض برام به وجود اومده:
    اسامی مقصور یه عده ای هستند که غیر منصرفند یعنی تنوین نمیپذیرند ، و از طرفی همین ها وقتی بدون ال باشن و مضاف واقع نشن با تنوین میان مثلا وصایاً . درسته این تنوین علامت اعراب نیست اما بالاخره تنوین رو گرفته . این تناقض من چطور توجیه میشه؟

    یه سوال دیگه شما تاحالا جایی مثنی و جمع مذکر سالم با تنوین دیدید؟ من ندیدم با وجود اینکه منصرفن.
     
  16. گردآفريد

    گردآفريد کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    397
    امتیازات:
    +2,401 / -21
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان2
    شهر:
    مشهد
    دانشگاه:
    علوم پزشکی مشهد
    رشته دانشگاه:
    داروسازی
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    تا جایی که من میدونم اسامی مقصور و منقوض غیرمنصرف نیستن ، تو اسامی منقوص و مقصور اعراب ها تقدیریه و تو غیر منصرفا فرعی!
    مگر اینکه تو کتابای جدید باز چیز دیگه ای نوشته شده باشه!!

    مثنی ها و جمع های سالم اعراب فرعی دارن و با "ی" و "و" و "ا" اعرابشون مشخص میشه و اصلا تنوین ،فتحه ، کسره و ... نمیگیرن و این ربطی به منصرف و غیر منصرف بودنشون نداره!
     
  17. first amir

    first amir امــــــــــیررضـــا عضو مدیران انجمن

    ارسال‌ها:
    2,122
    امتیازات:
    +24,401 / -215
    نام مرکز سمپاد:
    هاشمی نژاد 1
    شهر:
    مشهد
    سال فارغ التحصیلی:
    91
    دانشگاه:
    فردوســـی
    رشته دانشگاه:
    مـهـنــدســی شــیـمــی
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    یک شب در میون پوزده تا تست از الگو
     
    • لایک لایک x 1
  18. AB.A

    AB.A کاربر فعال

    ارسال‌ها:
    22
    امتیازات:
    +6 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    ...
    شهر:
    ...
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    حرفی در مورد منقوص نزدم.
    گفتم مقصور . تو کتاب درسیو نمیدونم همچین بحثی هست یا نه. اما مقصور و ممدودی که ا و اء زاید باشه غیر منصرف هستن دقیقا مثل وصایا مثل انبیاء اما مثل اذی منصرفه چون ا جزء اصلی کلمه است.و سوال من این بود که اگر غیر منصرفه وصایا چرا میتونه تنوین بگیره (درحالتی که ال نداشته باشه و مضاف واقع نشه ) در صورتی که غیر منصرف ها هرگز تنوین نمیگیرند.
    حالا دو مسئله پیش میاد ، اینکه آیا همه مقصورها در حالت بدون ال و غیر مضاف با تنوین نصب میان؟ شاید استثنائاتی وجود داشته باشه که کتاب اشاره نکرده.
    و مسئله دیگه اینکه شاید منظور از اون تنوین تنوین نشون دهنده اعرابه نه تنوینی مثل وصایاً

    البته من شکل وصایاً رو اصلا ندیدم تا حالا .
     
  19. Sinner

    Sinner کاربر نیمه فعال

    ارسال‌ها:
    6
    امتیازات:
    +4 / -0
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان ۲/الان غیرحضوری
    شهر:
    اهواز
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    من تا حالا ندیدم این اسامی با تنوین بیان. ولی اگه تنوینی روشون قرار بگیره نشونه‌ی اعراب نیست و نشونه‌ی اسم بودنه که در شکل تنوین نصب ظاهر میشه.
    توی اسامی جمع و مثنی سالم هم... طبق جزوه‌ای که من خوندم، اگه این اسامی ال نداشته باشن، نون آخرشون نشونه‌ی تنوین و نکره بودنه، به همین دلیل وقتی مضاف میشن، نون حذف میشه.
     
    • لایک لایک x 1
  20. Aroosak

    Aroosak کاربر فوق فعال

    ارسال‌ها:
    152
    امتیازات:
    +52 / -19
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    تهران
    پاسخ : اشكالات درسي / دروس عمومی

    سلام چندتا سوال عربی داشتم ازتون

    1- در شمارش تعداد اسم، آیا صفت هم یک اسم شمرده میشه؟
    2- و اگر شمرده میشه، اگر اون اسم جمع باشه صفت هم اسم جمع شمرده میشه؟
    3-در شمارش اسم های مثنی، ضمایر متصل به فعل را میشماریم یا نه؟ مثلا در مثال زیر :

    ماسالا (سوال نکردند) - در این فعل نقش " ا " متصل به فعل چیه؟

    4- در عبارت " ارفع مقاما فی بلادنا " چرا "ارفع" اسم شمرده میشه؟ آیا به خاطر قواعد خاصی هست ؟

    لطفا اگه جواب میدین با ذکر شماره سوال ها جواب بدین تا بهتر متوجه بشم.
    مرسی.