• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Radikal

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,576
امتیاز
31,280
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
داغ دیده ام بعله!
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
سیاستگذاری علم و فناوری
اینستاگرام
تاپیک های زیادی هست که راجع به حجاب بحث شده...

این بحث دینی نیست و به همین علت در گفت و شنود مطرحش کردم!

××بعداً نوشت ×× متن زیر رو حتماً بخونید ××منبع××



حجاب در اسلام

اسلام دینی بزرگ و همه جانبه است و برای تمام مسائل فردی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و ... برنامه دارد و احکامی را وضع کرده است. یکی از احکام و دستورات اسلام در حوزه فردی و اجتماعی و فرهنگی ، احکام پوشش و حجاب زنان و مردان است.
پوشش از دیر باز و حتی در زمان انسان های نخستین نیز برای انسان ها دقدقه و یک نیاز بوده است و انسان همواره درصدد استفاده از پوششی مناسب برای خود بوده است.
برخی پوشش ها برای محفوظ ماندن از گرما و سرما است.
برخی برای محافظت بدن است.
برخی برای پوشاندن اعضای بدن است.
و ...
پوششی که در ادیان و مذاهب و در کتاب اسمانی ما قرآن امده است ، نوعی از پوشش است برای حفظ کرامت انسانی ،حفظ صفان انسانی و مصون ماندن از هوا و هوس و ... و به طور کلی یک پوشش برای سعادت زندگی فردی و اجتماعی است ، پوششی که در عین داشتن خصوصیات مورد نیاز یک پوشش ، پوششی تعالی بخش و کامل باشد.
هدف اسلام از بیان نوع پوشش زنان و مردان ، ارائه یک پوشش مناسب برای سعادت دنیوی و اخروی است.


حجاب در قرآن (1)
در قرآن آیاتی در مورد حجاب و پوشش زنان و مردان وجود دارد که به صورت روشن و کامل به مقوله پوشش زنان و مردان اشاره دارد.

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ( آیه 30 سوره نور )
به مردان مؤمن بگو دیدگان خویش را از نگاه به زنان اجنبی باز گیرند و فرجهای خویش را نگهدارند این برای ایشان پاکیزه تر است که خدا از کارهایی که می کنید آگاه است .

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ( آیه 31 سوره نور )
و به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه به مردان اجنبی فرو بندند و فرجهای خویش را حفظ کنند و زینت خویش را جز آنچه آشکار است آشکار نسازند و باید که روپوش هایشان را به گریبان ها کنند و زینت خویش را نمایان نکنند مگر برای شوهرانشان ، یا پدران و یا پدر شوهران یا پسران و یا پسر شوهران و یا برادران و یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان و یا زنان و یا آنچه مالک آن شده اند یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند و یا کودکانی که از اسرار زنان خبر ندارند ، و مبادا پای خویش را به زمین بکوبند تا آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود ای گروه مؤمنان همگی به سوی خدا توبه برید شاید رستگار شوید .

وَ قَرْنَ في‏ بُيُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهيراً ( آیه 31 سوره احزاب )
و در خانه های خود بمانید ، و همچون دوران جاهلیّت نخستین ( در میان مردم ) ظاهر نشوید ، و نماز را برپا دارید ، و زکات را بپردازید ، و خدا و رسولش را اطاعت کنید خداوند فقط می خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملًا شما را پاک سازد.

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً ( آیه 59 سوره احزاب )
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [ روسری های بلند ] خود را بر خویش فروافکنند ، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است ( و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند ) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.


حدود پوشش و حجاب در اسلام
همان طور که از آیات قرآن بر می آید ، به زنان سفارش شده است که بدن و سر و گریبان و فرج ها و زیور آلات خود را از نامحرمان بپوشانند.
در قرآن به زنان سفارش شده است که قسمت های از بدن خود که باعث تحریک مردان می شود را بپوشانند. این پوشش باید به گونه ایی باشد که بدن و قسمت های تحریک کننده و زیور آلات ان پوشیده شود.

برای مسلمانان پوششی که مطابق ان چه در قرآن و سنت اسلامی ذکر شده است ، ملاک می باشد و مراجع و فقهای اسلامی نیز این حد و حدود پوشش را ملاک می دادند و تمامی احکام مربوط به پوشش و حجاب فقط در چهار چوب قرآن و سنت اسلامی دارای ارزش و وجوب است و هر دخل و تصرف دیگری در حد و حدود این پوشش ، الزام و وجوب نمی آورد. یعنی رعایت حد و حدودی پوششی که بر اساس قرآن و سنت اسلامی است ، بر مسلمان واجب است. مسلم است کمتر از این حدود ، گناه می باشد و مستوجب مجازات الهی است و بیشتر از ان نیز ( البته در حد معقول ) نیکو و پسندیده است و فقط جنبه احتیاط دارد. (2)
اگر تفاوت هایی در نوع و میزان پوشش و حجاب در نظرات مراجع و فقها وجود دارد ، ناشی از تفاوت در محدوده احتیاط است.
نکته دیگری که می توان در مورد حجاب و پوشش ذکر کرد متناسب بودن پوشش با شان و مقام و موقعیت و شرایط اجتماعی زنان است. همانطور که از آیه 59 سوره احزاب بر می اید به زنان پیامبر به سبب شان و مقامشان ، به طور مشخص به استفاده از جلباب تاکید می کند.
در مورد خطاب قرار دادن زنان پیامبر برداشت های موشکافانه ایی دیگری را هم می توان کرد ، می توان نتیجه گرفت که پوشش و حجاب می تواند تحت تاثیر شرایط و موقعیت زنان و دختران ، تشدید پیدا کند. مثلا زنان و دختران جوان نیاز است که این پوشش و حجاب را به نحو کامل تر و سخت گیرانه تری نسبت به زنان پیر و سالخورده انجام دهند و یا زنان و دختران سر شناس و مورد توجه و نگاه مردم ، نیاز است به نحوه کامل تری این پوشش و حجاب را رعایت کنند.
به هر حال پوشش و حجابی که اسلام مطرح می کند ، پوشش و حجابی است که زنان و دختران را از نگاه نامحرمان بپوشاند و موجبات تحریک مردان و رواج فساد در جامعه اسلامی را از بین ببرد.

پوشش و حجابی که اسلام مطرح می کند به سبب حفظ ارزش و کرامت زن است ، برای حفظ و تحکیم روابط زن و مرد است ، برای مصون ماندن زنان و مردان و دختران و پسران از گناه است ، برای برقراری روابط درست بین زن و مرد است ، برای جلوگیری از بازیچه شدن زنان و دختران است ، برای جلوگیری از فساد مردان است ، برای حفظ ارزش های انسانی و اسلامی است ، برای حفظ نظام طبیعی حاکم بر جهان است و از همه مهمتر سعادت و کمال دنیوی و اخروی زنان و مردان است.


آیا حجاب اجباری است ؟
با توجه به آیات قرآن و سنت اسلامی نشانه ایی از اجبار و زور در مورد حجاب و پوشش زن و مرد وجود ندارد و هر چه هست توصیه و سفارش و واجب شمردن حجاب برای مسلمانان است.
البته حکم پوش و حجاب یک حکم شرعی و واجب است و برای هر مسلمانی واجب است و عمل نکردن به ان گناه و معصیت است.

پوشش و حجاب را از دو دیدگاه فردی و اجتماعی می توان بررسی کرد.

پوشش و حجاب در حوزه فردی
زنان و مردان به حکم شرع و اسلام موظف به رعایت پوشش و حجاب اسلامی هستند و بر اساس دین اسلام بر انها واجب است و رعایت نکردن ان ، گناه و معصیت است ، هر گناه و معصیتی ، مجازاتی را در پی دارد و این مجازات از سوی خداوند تعیین و اجرا میشود. ( همانند اعمال واجب فردی همچون نماز و روزه و ... )
روشن است که همان طور که در مورد عبادات فردی ، اسلام به اجبار و زور روی نمی اورد در مورد حجاب در حوزه فردی نیز همین طور است.

پوشش و حجاب در حوزه اجتماعی
زمانی که افراد در کنار هم و در یک اجتماع ، زندگی می کنند ، اعمال و رفتار فردی انها بر روی اجتماع و افراد دیگر اثر گذار است و آثار این اعمال و رفتار باید کنترل شود تا به افراد و جامعه اسیب و ضرری نرسد و یا حق و حقوقی از فرد یا اجتماع ضایع نشود.
در مورد پوشش و حجاب ، اگر رعایت نکردن پوشش و حجاب باعث اسیب به افراد و اجتماع و ضایع شدن حقوق فرد و یا افراد جامعه شود ، باید کنترل شود که در این جا حاکم و حکومت اسلامی موظف است ، بر اجرای این قوانین و احکام اسلامی نظارت داشته باشد. (2)
نظارت بر اجرای حکم پوشش و حجاب اسلامی به سبب آثار اجتماعی آن ، از نظر عقلی و شرعی مجاز و لازم است.
با توجه به آثار پوشش و حجاب بر افراد و جامعه اسلامی و ضرورت اجرای ان در حوزه اجتماعی ، لزوم اجبار در پوشش و حجاب در حوزه اجتماعی منطقی و عقلی است.

اجبار در حجاب نه به سبب حکم اسلام و قرآن بلکه به سبب نقض حقوق اجتماعی و لزوم اجرای احکام اسلامی در جامعه ، رنگی معقول به خود خواهد گرفت و از این جنبه قابل توجیح است چرا که در اسلام و احکام اسلامی ، سندی بر اجبار پوشش و حجاب اسلامی وجود ندارد.
اجباری که وجود دارد و امروز شاهد ان هستیم ، اجباری است که روابط اجتماعی و زندگی اجتماعی بر این حکم اسلامی ، تحمیل کرده است و از این رو حکومت اسلامی در جهت زمینه سازی برای اجرای حکم پوشش و حجاب و فراهم کردن بستر مناسب برای افراد جامعه در جهت اجرای این حکم ، ناگزیر به اجبار و زور و در موادی قوه قهریه است. اما واضح و روشن است که توسل به اجبار و زور اخرین راه و ان هم برای افرادی است که مانع از اجرای حکم اسلامی هستند و بر فساد و سرپیچی خود اصرار دارند و نه اجبار و زور در جهت اجرای احکام اسلامی ، چرا که احکام ناب اسلامی نیازی به اجبار ندارد و ان چنان با روح و جان انسان ها امیخته و اجین است و منطبق بر فطرت انسان ها است ، که اگر درست و صحیح بر انسان ها عرضه شود با جان دل پذیرای ان خواهند بود.

باتوجه به این نکته که ماهیت پوشش و حجاب در اسلام بر مصونیت زنان و مردان و جلوگیری و پیشگیری از ایجاد فساد در جامعه اسلامی است و هدف اسلام در حکم پوشش و حجاب زنان ، ارائه راه کار برای پیشگیری از گناه و فساد است و زمانی این حکم به مقصود و هدف خود می رسد که اشخاص با علم و آگاهی و ایمان و اعتقاد به ان و احکام اسلام به ان عمل کنند و نه با اجبار و زور ، چرا که اجبار به اموری که بخش اعظم ان شخصی و اعتقادی است کاری عبث و بیهوده و اشتباه است.
اگر دختر و یا زنی به فلسفه و ماهیت پوشش و حجاب ایمان و اعتقادی نداشته باشد و یا این ماهیت و فلسفه برای او روشن نشده باشد ، حتی در پوشش و حجاب کامل هم می تواند موجبات فساد و گناه را برای خود و دیگران فرهم کند و صرفا پوشش و حجاب نمی تواند مصونیت بیاورد که با اجبار و زور به پوشش و حجاب ، به آثار نجات بخش این حکم اسلامی رسید ، بلکه فقط و فقط اعتقاد و عمل به حجاب و پوشش است که انسان ساز و تعالی بخش است. (3)
مسلم است که اجرای احکام اسلام با تکیه بر زور و اجبار نه برای فرد اجر و پاداش اخروی را خواهد داشت و نه برای او آثار تربیتی و انسان سازی که هدف اصلی احکام اسلام است ، را خواهد داشت.
اگر به دنبال تربیت و انسان سازی و رسیدن ببشریت به کمال هستیم ، باید برای تحقق اصولی و منطقی احکام اسلام تلاش کنیم و تلاش کنیم که احکام ناب اسلام را با میل و رغبت در عمق جان ها وارد کنیم و اجبار و زور و برخورد را ، فقط در موارد خاصی که موجب اختلال در اجرای احکام اسلام و یا ایجاد مفسده و یا ضرر و زیان و آسیب به مسلمانان می شود به کار بریم.


سخن آخر
اگر امروز حاکمان جوامع اسلامی بی توجه به مسائل امروز جوانان ، احکام ناب اسلامی را با بی فکری و لجاجت و ساده لوحانه با زور و اجبار ، به ظاهر پیاده می کنند ، اگر امروز جوان شیعه و جوانان اسلامی به سادگی از احکام ناب اسلامی می گذرند ، اگر امروز در پی آزاد شدن از قید و بند حجاب هستند ، اگر امروز باید حدود حجاب با زور و اجبار تعیین شود ، اگر زنان و دختران امروز الگویی امروزی ندارند ، اگر زنان و دختران بین حکم اسلام و مسائل امروز منافات می بینند ، اگر امروز به زور نیروی نظامی حد و حدود پوشش و حجاب کنترل می شود ، اگر امروز مادر و دختر با دو پوشش و حجاب متفاوت و متناقض در اجتماع ظاهر می شوند ، بدانید که از اسلام و حقیقت اسلام دور شده اید و بی شک یکی از عوامل ان اصرار بر اجرای احکام اعتقادی و معرفتی با زور و اجبار است.

با کمی تامل و دقت به این نتیجه خواهید رسید که احکامی از اسلام که جنبه فردی و اعتقادی دارد و ماهیت و فلسفه ان بر ایمان و اعتقادت فردی است و اساس اثر بخشی ان بر خود سازی است ، با اجبار تحقق نخواهد یافت و تنها راه تحقق واقعی این احکام ، انسان سازی بر اساس معرفت و شناخت است.


پاورقی
-----------------------------------
(1) ترجمه آیات برگرفته از ترجمه ‌المیزان ( آیت‌الله موسوی همدانی ) می باشد.

(2) گاهی برخی از افراد در مورد پوشش و حجاب انچنان افراط می کنند که می توان گفت در اسلام بداعت گذاری می کنند . صورت و دست های خود را می پوشانند ، از هر گونه معاشرت و رفت آمد در اجتماع دوری می کنند و ... و یا مردانی هستند که به زنان و دختران خود این نوع پوشش و حجاب و پرده نشینی را توصیه و یا تحمیل می کند ، اما واضح و روشن است که اسلام حدی معقول و قابل اجرا و منطقی را برای پوشش زنان واجب و لازم شمرده است و این نوع افراط ها ناشی از برداشت های غلط و افراطی از احکام اسلامی است.

(3) نظارت و زمینه سازی برای اجرای احکام اسلامی و حکم پوشش و حجاب به این معنی نیست که حکومت با توسل به زور و اجبار احکام اسلامی را پیاده کند ، بلکه به این معنا است که حکومت اسلامی موظف است با ارائه قوانین و راه کارها در حوزه اجتماعی ، زمینه را برای اجرای این حکم فراهم کند و با وضع قوانین و راهکارهای موجود ، احکام اسلامی را اجرا کند و اگر افرادی از این قوانین پیروی نکرده و ان ها را نقض کردند ، با انها برخورد شده و ان ها را مجازات کند.
امروزه شاهد طرح هایی در قالب مبارزه با بد حجابی هستیم که با استناد به احکام اسلامی اجرا می شود اما واضح و روشن است که اسلام هیچ گاه اجبار و زور را در حوزه پوشش و حجاب فردی اعمال نکرده است. اگر اجرای این حکم در حوزه اجتماعی مطرح باشد مستلزم تدوین قوانین روشن و مشخصی است که به اطلاع عموم برسد و با تعیین قوانین و راه کار هایی در حوزه اجتماعی برای تحقق احکام اسلامی ، تلاش شود و نه صرفا برخورد نظامی و سلیقه ایی.
حکومت اسلامی موظف به فراهم نمودن بستر و شرایط مناسب برای اجرای احکام اسلامی در حوزه اجتماعی است و باید با وضع قوانین ، فرهنگ سازی ، اشنایی با فلسفه احکام اسلامی ، شرایط را برای تحقق احکام اسلامی فراهم کند و در مرحله آخر ، اگر افرادی قصد تخلف و سرپیچی از این احکام و قوانین را داشتند ، با انها برخورد کند .



اما من میخوام بدونم که آیا واقعا از لحاظ عقلی و منطقی دلیلی وجود داره که ما بی حجابی رو جرم بدونیم ؟

و طبق ماده 638 قانون مجازات اسلامی یک فرد بی حجاب رو به حبس از 10 روز تا 2 ماه يا تا 74 ضربه شلاق محکوم کنیم؟

در ماده 638 قانون مجازات اسلامي آمده است: <هرگاه کسي علناً در انظار و اماکن عمومي و معابر تظاهر به عمل حرامي نمايد، علاوه بر کيفر عمل به حبس از 10 روز تا 2 ماه يا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد و در صورتي که مرتکب عملي شود که نفس آن عمل داراي کيفر نباشد؛ اما عفت عمومي را جريحه‌دار نمايد، تنها به حبس از 10 روز تا 2 ماه يا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
تبصره- زناني که بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر مي‌شوند، به حبس از 10 روز تا 2 ماه و يا 50 تا 500 هزار ريال جزاي نقدي محکوم خواهند شد.> ‌
همين حکم در ماده 102 قانون مجازات عمومي سابق به اين شرح انشا شده بود: "هرکس علناً عملي مرتکب شود که منافي عفت است و يا عفت عمومي را جريحه‌دار ‌سازد، به حبس تأديبي از يک ماه تا يک سال يا تأديه 500 تا2500 ريال جزاي نقدي محکوم خواهد شد."

آیا شما واقعاً خانوم هایی که در فیلم های خارجی بازی میکنند رو مجرم میدونید؟

آیا با دیدنشون به بی اخلاقی محکومشون میکنید؟

اگر آره چرا بی اخلاقی میدونید؟

و اگر نه چرا باید در قانون اساسی کشور برای اون مجازات در نظر بگیریم؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

Radikal

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,576
امتیاز
31,280
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
داغ دیده ام بعله!
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
سیاستگذاری علم و فناوری
اینستاگرام
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

به نقل از hanie.h :
شرمنده ک اینو میگم
ولی موضوع خ بی معنی و بی اساسی رو پیشنهاد کردی
بای تفکر ساده هم میشه ب نتیجه اصلی رسید

این پستتون هم اسپم بود و هم توهین!!!

اگر میشه لدفاً موضعتون رو مشخص کنید

واقعاً مسئله ی بدیهی نیست!!!

واقعاً نیست

چون ما حجاب رو یک قانون میدونیم پس بی حجاب یک متخلف محسوب میشه

و اگر یک تخلف هست باید یک دلیل منطقی براش وجود داشته باشه

و اگر نیست پس چرا باید 35 سال حجاب اجباری باشه؟ ؟ ؟ ؟
 

hanie468

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
195
امتیاز
685
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شهرعسل
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

ن اصلا ی توهین نیس...ینی منظورم توهین نبوده
ببینید وقتی ما ی جامعه اسلامی داریم پس دینمونم اسلامه ب همین دلیل باید
دستوراتشو انجام بدیم و اگه ندیم مجازیتم داره
حجاب تنها برای زن نیست بلکه برای مرد هم هست..
شما تصور کن با دوستت ی قرار گذاشتید و قبول کردید ی مجموعه کاراییرو انجام بدید و از ی کاراییم دوری کنید
ولی برای اینکه از دایره سبزتون خارج نشید ی تنبیهاییم باید در نظر بگیرید ک از اون دایره سبز خارج نشید
و ی تلنگر باشه براتون...
شماوقتی حجاب داری از خ نگاهای بد درامانی
تابحال نشده کسی ی نگاه بد بهت داشته باشه؟؟؟واقعا حس بدی داره..چشم انقد پاکه ک نباید ب همه چیزی نگاه کنه
ب نظرشماهرچیز یا هر کس ارزش دیدن دارن؟؟؟
..ولی من بعنوان ی دختر میگم ک من با حجابم از خ چیزا در امانم
شهید مطهری میگن :کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد
اینکه زیبایی های خودمون رو ب نمایش بزاریم چ ارزشی میتونه داشته باشه؟؟؟
شما اگه میگی حجاب ن چرا ن؟؟؟؟؟؟
از بدیاش بگو....کجاش بده؟؟؟کجاش ب نفع تو نیست؟؟؟
 

Hespride

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,103
امتیاز
5,598
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی (ره)
شهر
قم...قم...قم
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مالی
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟


الان تاپیک راجب اصل حجاب نیس. راجب اینه که آیا بی حجابی جرمه؟
خب جوابش مثبته.
به نقل از Radikal :
اما من میخوام بدونم که آیا واقعا از لحاظ عقلی و منطقی دلیلی وجود داره که ما بی حجابی رو جرم بدونیم ؟
دلیل منطقیش:
1- جرم به عملی گفته میشه که در تضاد با یک قانون وضع شده در محل ارتکاب باشه
2- در ایران قانونی وضع شده به نام حجاب

3- اگر کسی قانون حجاب رو در ایران رعایت نکنه، مرتکب جرم شده :)

به نقل از Radikal :
آیا شما واقعاً خانوم هایی که در فیلم های خارجی بازی میکنند رو مجرم میدونید؟

آیا با دیدنشون به بی اخلاقی محکومشون میکنید؟

اگر آره چرا بی اخلاقی میدونید؟

و اگر نه چرا باید در قانون اساسی کشور برای اون مجازات در نظر بگیریم؟

به این سوالات هم میگن مغلطه!
قانون اساسی کشور ما برای بازیگران فیلم های خارجی مجازات در نظر گرفته؟؟؟ :O :O
ما اون ها رو مجرم نمیدونیم چون اونها قانونی برای حجاب ندارن. بلکه ممکنه گناه کار یا بی دین بدونیم که این هم از دیدگاه درون دینی ماست!
سوال دوم و سومتون هم توی تاپیک های حجاب بخش عقیدتی کلی بحث شده :)
 

ایناز محمودی

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
270
امتیاز
1,091
نام مرکز سمپاد
فرزانگان محقق
شهر
اردبیل
دانشگاه
هرجا خدا بخواد
رشته دانشگاه
داروسازی یا شایدم پزشکی
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

آیا سیگارکشیدن در مکان های عمومی جرم نیست؟؟؟
به خودتون جواب بدید
بعد می بینید بحثی باقی نمیمونه!‏
 

yasamin77

کاربر فعال
ارسال‌ها
32
امتیاز
68
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بهبهان
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

به نقل از hanie.h :
شما تصور کن با دوستت ی قرار گذاشتید و قبول کردید ی مجموعه کاراییرو انجام بدید و از ی کاراییم دوری کنید
من واقعا یادم نمیاد با کسی قرار گذاشته باشم که :من باید با حجاب باشم اگه این کارو نکردم این جوری مجازاتم کنید.
مگه اینکه منظور شما اون نظرسنجی باشه که توی سال 58 انجام شد و بابا مامانامون بهش رای + دادن.
اما آیا این دلیل میشه نسل های بعد از اون هم به این قوانین عمل کنن؟
و آیا امام خمینی گفته بود در صورت برقرارسازی جمهوری اسلامی این جریمه ها برای فرد بی حجاب در نظر گرفته می شه؟
و این قوانین قراره اجرا بشن؟ مردم اینا رو می دونستن؟
 

Hespride

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,103
امتیاز
5,598
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی (ره)
شهر
قم...قم...قم
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مالی
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

به نقل از OGY-8 :
من واقعا یادم نمیاد با کسی قرار گذاشته باشم که :من باید با حجاب باشم اگه این کارو نکردم این جوری مجازاتم کنید.
مگه اینکه منظور شما اون نظرسنجی باشه که توی سال 58 انجام شد و بابا مامانامون بهش رای + دادن.
اما آیا این دلیل میشه نسل های بعد از اون هم به این قوانین عمل کنن؟
و آیا امام خمینی گفته بود در صورت برقرارسازی جمهوری اسلامی این جریمه ها برای فرد بی حجاب در نظر گرفته می شه؟
و این قوانین قراره اجرا بشن؟ مردم اینا رو می دونستن؟
شما با کسی قرار گذاشتی که از چراغ قرمز رد نشی؟
با کسی قرار گذاشتی که کسی رو نکشی؟
کسی روز اول به شما گفته بود که اگه آدم بدی باشی میری جهنم؟ :D
کسی روز اول گفته بود که مالیات میشه 3 بعد 5 بعد 6 بعد 3 درصد؟


قوانین هیچوقت در طبیعت یافت نمیشن! قوانین وضع میشن توسط جوامع تا زندگی در چارچوب جامعه جریان داشته باشه.
هزاران هزار چیز از این کسی ... ها وجود داره که به ما روز اول گفته نشده و این دلیل نمیشه که هرکی خواست بزنه زیرش بگه از اول نگفته بودید :|
 

yasamin77

کاربر فعال
ارسال‌ها
32
امتیاز
68
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بهبهان
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

به نقل از Hespride :
شما با کسی قرار گذاشتی که از چراغ قرمز رد نشی؟
با کسی قرار گذاشتی که کسی رو نکشی؟
کسی روز اول به شما گفته بود که اگه آدم بدی باشی میری جهنم؟ :D
کسی روز اول گفته بود که مالیات میشه 3 بعد 5 بعد 6 بعد 3 درصد؟


قوانین هیچوقت در طبیعت یافت نمیشن! قوانین وضع میشن توسط جوامع تا زندگی در چارچوب جامعه جریان داشته باشه.
هزاران هزار چیز از این کسی ... ها وجود داره که به ما روز اول گفته نشده و این دلیل نمیشه که هرکی خواست بزنه زیرش بگه از اول نگفته بودید :|
قوانین وضع میشن جهت آسایش و راحتی همه ی مردم
فکر نمی کنم کسی با رد نشدن از چراغ قرمز مخالفت داشته باشه! قوانین راهنمایی و رانندگی جهت جلوگیری از تصادفات و برای نجات جون آدمهاست و هرکسی فلسفه ی اونها رو میدونه و قبولشون داره.
ولی قانون حجاب یا هر قانون دیگه ای توی جمهوری اسلامی یه جور جنبه ی ابدی و فنا ناپذیر داره.هیچ کس حق اعتراض بر علیه اون رو نداره.
الان اگه یه عده دختر تو خیابون تجمع کنن با شعارهای علیه داشتن حجاب اجباری،به عنوان منافق مجازات می شن. در نتیجه کسی نمی تونه این قوانین رو تغییر بده.
جوامع مدام تغییر می کنن. بر حسب تغییرات مردم، قوانین هم می تونن عوض بشن.قانون ها ابدی نیستن.
 

z.n1994

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
265
امتیاز
1,411
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2 مشهد
شهر
سر همه شهرا
مدال المپیاد
اره زبان تو راهنمایی که بودیم رتبه آوردم.کامپیوتر هم
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

دین داشتن اجباری نیس.مثلا کسی بهت توخیابون گیر نمیده ک چرا نماز نمیخونی.چون ب کسی مربوط نیس.ولی حجاب ب مردم تو خیابون مربوط میشه.
قبول دارین ک همه حق زندگی دارن.وقبول دارین ک همه زندگی اون چیز هایی ک ما تو ذهنمون داریم.مثلا من خیلیم خنگول باشم ولی فک کنم باهوشم اکیه.ینی زندگی بهم سخت نمیگذره.
بعد قبول دارین ک آدم دوست داره تو زندگی یکی،فقط یک نفرو داشته باشه ک فقط مال خودش باشه ینی بدونی تو واسه اون از همه مهم تری.

خب شما تصور کن همه بی حجاب بودن.ی عده آدم زشت و بدبخت هیچ وقت فرصت ازدواج نداشتن.در صورتی ک اگه حجاب بود مردا یا خانما نمیفهمیدن اون آدما خیلیم زشتن.چون خوشگلی بقیه زیاد ب چشم نمیومد.بعد همه زندگی میکردن با خیال این ک زن یا شوهر خودشون قشنگ ترین آدم روی زمینه چون تصوری از بقیه نداشتن.

بعد تازه با این بی حجابی کم کم این مفهوم ی دونه بودن برای همسر از بین میره.هر چقدرم ک خوشگل باشی روزی یکی قشنگ تر از تو تو خیابون همسرت میبینه.زندگی اشتیاقشو از دست میده.

تو کتاب دینیمون ما خوندیم ک حکومت اسلامی تلاشش فقط رفع نیازای مادی نیس.باید ب فکر چیزای دیگ ام باشه.مثلا پرورش انسان های پاک و ... .بعد تو اون جامعه ای ک خانواده ای به معنای حقیقی وجود نداره کجا انسان درست حسابی پرورش پیدا کنه.اصن پاک هیچی ی آدم ک مشکلای روحی روانی نداشته باشه بدونه خانواده خوب ممکن نیس.

واقعا اگه اینو قبول نداشته باشین ک مثلا تو اروپا و بقیه کشورا خانواده ریخته به هم خیلی پرتین.

تو ایران فقط خیابونه ک قانون داره.ینی شما برو خونه دوستت هر لباسی ام خواستی بپوش یا مثلا برو هر جایی ک مردم انتخاب کرده باشن تو رو ببینن هر جور خواستی راه برو.یکمم ب اون بدبختایی ک نمیخوان ببین و با این وضعیت تحریک بر انگیز بعضی جاها اصن ی درصدم امکانش نیس حق بدین.

من ترجیح میدم ی عده آدم ک تجربه ی زندگی رو داشتن واسم ی تصمیمایی رو بگیرن تا این ک خودم فقط ب فکر 20 30 سال اول زندگیم باشم بعد ک یکم سنم رفت بالا هیچی نداشته باشم نه زندگی آروم و بی دغدغه نه خانواده درست و حسابی
ترجیح میدم حکومت ی وقتایی جلوی علایقمو بگیره تا این ک تا آخر عمر زندگیم پر از استرس باشه
 

Hespride

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,103
امتیاز
5,598
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی (ره)
شهر
قم...قم...قم
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مالی
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

به نقل از OGY-8 :
قوانین وضع میشن جهت آسایش و راحتی همه ی مردم
فکر نمی کنم کسی با رد نشدن از چراغ قرمز مخالفت داشته باشه! قوانین راهنمایی و رانندگی جهت جلوگیری از تصادفات و برای نجات جون آدمهاست و هرکسی فلسفه ی اونها رو میدونه و قبولشون داره.
ولی قانون حجاب یا هر قانون دیگه ای توی جمهوری اسلامی یه جور جنبه ی ابدی و فنا ناپذیر داره.هیچ کس حق اعتراض بر علیه اون رو نداره.
الان اگه یه عده دختر تو خیابون تجمع کنن با شعارهای علیه داشتن حجاب اجباری،به عنوان منافق مجازات می شن. در نتیجه کسی نمی تونه این قوانین رو تغییر بده.
جوامع مدام تغییر می کنن. بر حسب تغییرات مردم، قوانین هم می تونن عوض بشن.قانون ها ابدی نیستن.
شما با کمی مطالعه میتونی فلسفه ی حجاب و لزومش رو هم متوجه شی تا برات به اندازه ی قوانین راهنمایی رانندگی بدیهی بشه :)
ضمنا حرفت میدونی مثه چی میمونه؟ مثل اینکه بگی اینکه توی نونوایی نون بپزن جنبه فناناپذیر داره. چرا توش تفنگ نمیفروشن!
چون نونوایی با هدف نون ساخته شده!
جمهوری اسلامی با هدف ایجاد یک جامعه اسلامی ساخته شده و حجاب یکی از بنیان های جامعه اسلامیه. جامعه ای که حجاب نداشته باشه به هیچ وجه نخواهد توانست اسلامی باشه!
یه چیز دیگم اضافه کنم.
لطفا جو ندید. خیلی از قوانین توی جمهوری اسلامی عوض شده و عوض هم خواهد شد.
ویدیو، شطرنج، کراوات، فیس بوک ، مجازات اسلامی، قصاص و هزاران قانون دیگه که خیلی آپدیت شدن و از این به بعد هم میشن.
اما این به این معنی نیست که اصول نظام هم باید عوض بشه!!


ضمنا، جمله اولتون هم مشکل داره. قوانین صرفا برای رفاه مردم وضع نمیشن!
خیلی از قوانین اتفاقا جنبه ی محدود کننده و جلوگیری کننده داره
 

yasamin77

کاربر فعال
ارسال‌ها
32
امتیاز
68
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بهبهان
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

به نقل از Hespride :
شما با کمی مطالعه میتونی فلسفه ی حجاب و لزومش رو هم متوجه شی تا برات به اندازه ی قوانین راهنمایی رانندگی بدیهی بشه :)[خیلی مطالعه کردم و فلسفه ی حجاب رو شاید قبول داشته باشم ولی اجبار بودن یه چیزی رو نمی تونم قبول کنم.
ضمنا حرفت میدونی مثه چی میمونه؟ مثل اینکه بگی اینکه توی نونوایی نون بپزن جنبه فناناپذیر داره. چرا توش تفنگ نمیفروشن!
چون نونوایی با هدف نون ساخته شده!
جمهوری اسلامی با هدف ایجاد یک جامعه اسلامی ساخته شده و حجاب یکی از بنیان های جامعه اسلامیه. جامعه ای که حجاب نداشته باشه به هیچ وجه نخواهد توانست اسلامی باشه!
حرفتون کاملا متینه.جامعه ی اسلامی هدفش ساختن جامعه ی اسلامیه ولی آیا مردم هم این جمهوری اسلامی رو قبول دارن؟
نمی تونیم چون صرفا عده ای از مردم قبول دارن که ایران جمهوری اسلامی باشه بقیه ی مردم هم قبول داشته باشن.چرا بعد از سی و خورده ای سال دوباره یه رفراندم انجام نمی شه؟!اگه نظر مردم مهم نیست چرا از همون اول رای گیری کردن؟ و اگه نظر مردم مهمه چرا دوباره رای گیری نمی کنن؟

یه چیز دیگم اضافه کنم.
لطفا جو ندید. خیلی از قوانین توی جمهوری اسلامی عوض شده و عوض هم خواهد شد.
ویدیو، شطرنج، کراوات، فیس بوک ، مجازات اسلامی، قصاص و هزاران قانون دیگه که خیلی آپدیت شدن و از این به بعد هم میشن.
اما این به این معنی نیست که اصول نظام هم باید عوض بشه!!
دقیقا! این نشون میده اگه بنیان این جمهوری استوار بود تغییر نمی کرد.جمهوری اسلامی توی اولین سال های حضورش این طور نبود.
برای مثال حتی توی تلویزیون زن بی حجاب رو نشون نمی دادن. در حالی که الان فیلم خارجی کم پخش نمی شه. جمهوری اسلامی داره به سمت غربی شدن می ره حتی با وجود رهبری که داره.جمهوری اسلامی با هیچ کدوم از این تغییرات موافق نیست ولی اگه همین ها هم تغییر نمی کردن شدت زده شدن مردم از حکومت حد نداشت .حکومت مجبور بود این تغییرات رو صورت بده.
در ضمن من فکر می کنم یه روزی توی آینده می رسه که خیلی چیزا فراتر از فکرمون آزاد می شن. اگه مردم سال 58 رو ناگهانی تو شرایط سال 92 قرار می دادی تعجبشون حد و مرزی نداشت.ما هم اگه ا یه ماشین زمان :D یهویی بریم 30 سال آینده مطمئنم چیزهای عجیبی رو خواهیم دید!!!! (در مورد خوب و بد بودن این تغییرات مطمئن نیستم!)
و در مورد این که گفتم تغییر ناپذیر منظورم این بود که به نظرات مردم توجه چندانی نشون داده نمیشه!
در ضمن کی فیس بوک حکمش تغییر کرده ؟! فیلتر نیست دیگه؟


ضمنا، جمله اولتون هم مشکل داره. قوانین صرفا برای رفاه مردم وضع نمیشن!
خیلی از قوانین اتفاقا جنبه ی محدود کننده و جلوگیری کننده داره

خب این محدودیت ها واسه چیه؟ واسه اینه که مردمو شکنجه بدن؟! یا این که صرفا یه چیزی توی اجتماع باشه که مردم اذیت بشن؟ :D
خب این جنبه ی محدود کننده هم برای راحتی بیشتر مردمه. البته بازم می گم به این شرط که همه ی مردم دلیل این قوانین رو بدونن و اگه از دوطرف به اون قانون مورد نظر نگاه کنیم قابل قبول باشه. زاویه ی دید آدما میتونه همه چیز رو تغییر بده.
 

Hespride

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,103
امتیاز
5,598
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی (ره)
شهر
قم...قم...قم
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مالی
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

والا من حرفمو زدم و زیاد دوست ندارم اینجا هی حرفم تکرار بشه. اما بخاطر احترام به وقتی که گذاشتید و تایپ کردید عرض میکنم مجدد :)

جمله اولتون که خب ...!
جمله دومتون. اولا که قرار نیست توی هر کشوری هر روز بیان نظرسنجی کنن به نظرتون ماست وارد بکنیم؟ گندم تولید بکنیم؟ قانون بزاریم؟ بعد دوباره فرداش همه اینارو نظرسنجی کنن+ کلی مساله ی جدید.
دوما، شما چجوری اینقدر مطمئنید که اگه بازم رای گیری بشه، رای نمیاره جمهوری اسلامی؟
سوما، که تکرار همون اولا هست! بازم قرار نیست هی رای گیری بشه. مثلا چرا هر ماه یه بار انتخابات ریاست جمهوری برگزار نمیشه؟ شاید کسایی که رای دادن دفعه قبل یه ماه بعد پشیمون بشن :|

پاراگراف سومتون: تغییر کردن نشون دهنده ی پویایی و عدم تعصبه. نه سست بنیان بودن. شما خودتون بچه بودید حتما دوس داشتید خلبان/دکتر بشید. بعد تر احتمالا معلم . بعد ... اینا نشون دهنده ی سست بنیاد بودن شما نیست. بلکه نشون دهنده اینه که هرچه شناختتون بیشتر بشه، با توجه به شرایط زندگیتون، علایقتون و توانایی هاتون، فکر میکنید و نتیجه میگیرید که فلان چیز بهتره!
به این میگن پویایی و تفکر به جا و بدون تعصب :)

و پاراگراف آخرتون: اینکه همه مردم باید دلیل قانون رو بدونن رو دقیقا از کجا اوردید؟ چه ربطی داره ؟ من به هیچ وجه نمیدونم چرا حداکثر سرعت اتوبان ها 120 تاست و نه 130 تا! پس این دلیل میشه که بهش عمل نکنم؟؟؟ یا مثلا نمیدونم چرا اگه فلان کارو بکنم 6 ماه باید برم زندان نه بیشتر نه کمتر. اینا یعنی اینکه نباید به قانون احترام بزارم؟
قرار نیست همه دلیل قانون رو بفهمن! اما قراره که همه به قانون عمل کنن. چون قانون نمیتونه انفرادی باشه و هرکس قانون خودشو داشته باشه. اصلا فلسفه ی وجود چیزی به نام حکومت یا دولت همینه!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #13

Radikal

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,576
امتیاز
31,280
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
داغ دیده ام بعله!
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
سیاستگذاری علم و فناوری
اینستاگرام
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

به این سوالات هم میگن مغلطه!
قانون اساسی کشور ما برای بازیگران فیلم های خارجی مجازات در نظر گرفته؟؟؟ :O :O
ما اون ها رو مجرم نمیدونیم چون اونها قانونی برای حجاب ندارن. بلکه ممکنه گناه کار یا بی دین بدونیم که این هم از دیدگاه درون دینی ماست!
اگر برای یک عقیده ای دلیل بعضاً عقلی و منطقی وجود داشته باشه در همه جای دنیا محکوم میشه...
و فقط ختم به کشور(ها) اسلامی نمیشه

برای مثال قتل ، دزدی ، تجاوز ، اختلاص ، و... در همه فرهنگ و ملل بی اخلاقی محسوب میشن و مجازات دارند ،

اگر بی حجابی هم واقعاً یک جرم باشه که بشه براش دلیلی منطقی آورد ، در این صورت تمام افرادی که در دنیا زندگی میکنند و بهش اعتقادی ندارند مجرم هستند، و نشون دادن افراد مجرم در تلوزیون کار عاقلانه ای به نظر نمیرسه !!!!

من در عنوان تاپیک ذکر کردم... "جرم" نه "گناه" ، بحث هم دینی نیست



شما با کمی مطالعه میتونی فلسفه ی حجاب و لزومش رو هم متوجه شی تا برات به اندازه ی قوانین راهنمایی رانندگی بدیهی بشه :)
ضمنا حرفت میدونی مثه چی میمونه؟ مثل اینکه بگی اینکه توی نونوایی نون بپزن جنبه فناناپذیر داره. چرا توش تفنگ نمیفروشن!
چون نونوایی با هدف نون ساخته شده!
جمهوری اسلامی با هدف ایجاد یک جامعه اسلامی ساخته شده و حجاب یکی از بنیان های جامعه اسلامیه. جامعه ای که حجاب نداشته باشه به هیچ وجه نخواهد توانست اسلامی باشه!
یه چیز دیگم اضافه کنم.
لطفا جو ندید. خیلی از قوانین توی جمهوری اسلامی عوض شده و عوض هم خواهد شد.
ویدیو، شطرنج، کراوات، فیس بوک ، مجازات اسلامی، قصاص و هزاران قانون دیگه که خیلی آپدیت شدن و از این به بعد هم میشن.
اما این به این معنی نیست که اصول نظام هم باید عوض بشه!!
بهتره یاد آوری کنم یک سری چیز ها رو در همون سالی که انقلاب کردند و انفجار نور در روزنامه اطلاعات و کیهان گفتند که حجاب در کار نیست! و اجباری نیست!!!

6i0d1f3ZNI6ZEqX1n5MSEwinXrKqK.jpg


6i0d23KkyErHwlnjO0vkquX1nKyrs.jpg


6i0dnBIGtDODWdoI5YsVlinq5TFnC.jpg


پس اگه مردم جنگیدن واسه حجاب نجنگیدن که الان همه گیر دادن به حجاب

واسه این که نون رو ارزون تر بخرن جنگیدن واسه این که پول نفت رو بگیرن جنگیدن! :| :|

بدم میاد بخوام در لفافه حرف بزنم

صریح میگم! :-"

محکم ترین دلیلی که برای حجاب میارن اینه که نگاه اروتیک (جنسی) رو نسبت به زن پایین میاره!!!

اما آیا میتونید این رو با آمار های رسمی ثابت کنید؟

؟ ؟ ؟ ؟

این که رو هوا بگیم A موجب کاهش B میشه چون کتاب مقدس میگه کافیه؟ :-?

خیلی ها خلافش رو استدلال میکنن و میگن :

حجاب صرفاً زن را نوعی وسیلهٔ هیجان‌آور معرفی می‌کند، و مرد را موجودی می‌داند که ذاتاً توانایی کنترل شهوات خویش را ندارد، و لذا از احساس وظیفه نسبت به کنترل شهوت خود معافش می‌کند. در واقع زنان باید جور ناتوانی کنترل شهوت مردان را بکِشند، و لذا حجاب قانونی از جانب مردان برای مردان است.

خیلی ها میگن توی خیابون یک کشور که حجاب نیست (مثل سوئد ، دانمارک و...) راحت تر میتونن قدم بزنن راحت تر میتونن لبخند بزنن ، خیلی ها هستن که میگن...

اما شنیده نمیشن :)

×متاسفانه آمار رسمی نداریم از آزار های خیابونی ، از متلک ها ، آمار سقط جنین ، آمار تن فروشی و....
 

میعاد

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
825
امتیاز
4,572
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور-اهواز
دانشگاه
صنعت نفت
رشته دانشگاه
مهندسی نفت
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

اول اینکه ما یه جامعه اسلامی هستیم..اینکه این تاپیک زده بشه که بررسی کنه ایا حجاب جرمه یا نه بدون اینکه زمینه دینی رو مورد توجه قرار بده بحث غیر ممکنی هس و دلیلش هم اینه که ما قانون اساسی داریم و این قانون بر اساس دین نوشته شده چون از همون اول انقلاب شد که نظام حالت سکولار نداشته باشه.البته جای این نیس که بحث کنیم چرا قانون باید از دین نوشته بشه ولی به نظر من کار کاملن عقلانی هس.

این که در روزنامه های اول انقلاب چی نوشته ماله اول انقلاب هس..پیامبر زمانی که دین اسلام رو به عنوان یه دین معرفی کرد نگفت همه باید و بالاجبار حجاب داشته باشن.زمان گذشت و وقتی حکومت اسلامی پایه گذاری شد قوانین بر مبنای احکام اسلامی بوجود اومد

حجاب هر جایی بر اساس عقاید همون منطقه بنا شده و مطمئنن هر عقیده های دینی تاثیر مهمی درش داره.ما کشوری اسلامی هسیم.به این مسیله کاری ندارم که هستن کشور های اسلامیی ای مثله ترکیه که جدایی دین از سیاست شعارشون هس چون جدا کردن دین و سیاست ینی مخالفت با اسلام و هیچ حرفی درش نیس.
برای مثال یه نگاه به نحوه پوشش تو مراکز علمی و دانشگاهی داشته باشیم:


دانشگاه بین‌المللی فناوری سیریندهورن: پوشیدن لباس‌های جین مقبول نیست.


دانشگاه بریستول انگلستان: پوشیدن شلوارهای لی و شلوارک مجاز نیست.


دانشگاه ویرجینیای جنوبی: پوشش دختران و پسران باید عفیف و آراسته باشد.


دانشگاه باب جونز آمریکا: تاتو کردن و آرایش بیش‌ از حد قابل قبول نیست.


دانشگاه ادکونل آجاسین نیجریه: پوشیدن هرگونه لباس‌ اندام‌نما قدغن است!


دانشگاه مسیحی آبیلن:استفاده ازلباس‌های نامناسب وخلاف شئونات مسیحیت ممنوع است!


دانشگاه تگزاس آمریکا: آرایش‌های غلیظ و غیرمتعارف ممنوع است.


دانشگاه آکسفورد: لباس باز و بدن‌نما و مدل‌های افراطی مو ممنوع است.


دانشگاه رابرت ترکیه: ضوابط مشخص برای موی پسران و اصلاح صورت.


دانشگاه گرین ویل شمالی آمریکا: آرایش‌کردن و پوشیدن لباس‌های اندام‌نما مجاز نیست.


دانشگاه آدامز آمریکا:‌ استفاده از عینک‌دودی، آدامس و تنباکو ممنوع است.


دانشگاه استمپ فورد بنگلادش: پوشیدن تی‌شرت و شلوار جین مجاز نیست.



دانشگاه لایبرتی آمریکا: موی دم‌اسبی و هرگونه پوشش تنگ و مخالف عفت ممنوع است.


دانشگاه لومالیندا آمریکا: تی‌شرت و لباس‌های لی مجاز نیست.


دانشگاه هاردین سیمونز آمریکا: لباس لی برای دختران و شلوارهای تنگ ممنوع است.


دانشگاه کنت انگلستان: از پوشیدن لباس مذهبی مانند روسری استقبال می‌شود.


دانشگاه مجامع الهی جنوب غربی آمریکا: لباس‌های لی سنگ‌شور مجاز نیست.


دانشگاه سنت لوئیس آمریکا: پوشیدن تی‌شرت و لباس‌های لی مجاز نیست.



دانشگاه آتلانتیک فلوریدا آمریکا: رنگ کردن مو مجاز نیست.


دانشگاه ایالتی فلوریدا: برای دانشجویان فاقد پوشش مناسب نمره صفر لحاظ می‌شود.


دانشکده آلن آمریکا: جویدن آدامس و پوشیدن تی‌شرت مجاز نیست.


دانشگاه لانگ‌وود آمریکا: هرگونه لباس بدن‌نما، لی و کفش‌های صندل ممنوع است.


دانشگاه جورجیا آمریکا: پوشیدن تی‌شرت و لباس‌های و سوسه‌انگیز ممنوع است.


دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری آمریکا: آرایش نامناسب مو غیرقابل قبول است.


دانشگاه آلاباما آمریکا: لباس‌های جین و تی‌شرت مناسب نیستند.


دانشگاه آلورنیا آمریکا: جویدن آدامس، لاک‌زدن ناخن و پوشیدن تی‌شرت مجاز نیست.


دانشگاه ایالتی لویزیانا آمریکا: آرایش و مدل‌ موی افراطی مجاز نیست.


دانشگاه بریگهام آیداهو: لباس چسبان و آرایش عجیب و غریب ممنوع است.


دانشگاه ایالتی آرکانزاس آمریکا: لباس‌ها نباید کوتاه، سوراخ‌دار، خمره‌ای و بدن‌نما باشند.


دانشگاه ایالتی پن آمریکا: پوشیدن لباس‌‌های لی و بدن‌نما ممنوع است.


کتاب قوانین پوشش در دانشگاه های جهان

به هر حال در همه جای جهان برای پوشش محدودیت هایی هس و اینکه اسلام بر اساس قوانین خودش این محدودیت ها رو تعیین کنه هیچ مسیله تعجب برانگیزی نیس.
 

ALA73

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
121
امتیاز
1,262
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
مشهد عزیز
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

چون جامعه ما اسلامیه و بیشتر مردمش حداقل ابراز مسلمونی میکنن باید پس براساس قوانین اسلم اداره بشه
همونطور که در دوران حکومت پیامبرمون و امام علی با متخلفا برخورد میشد الانم همون کار داریه انجام میشه و فک نکنم هیچ مجازاتی مخالفه دستورای اسلام یا بخاطر سخت گیریه مسئولا باشه
ما هرجابریم یه سری قوانینو باید بخاطر داشتن نظم اونجا رعایت کنیم که این برای جامعمونم لازمه چون حداکثرجامعه ادعای اسلام میکنن
به خاطره مسائل اجتماعیم واقعن حجاب هم برای مردا وهم برای زنا یه چیزه مهم و واقعن ضروریه
برای داشتن آرامش روحی اعضای جامعه و به نظرم این حق هس که با مخالفش برخورد بشه چون برای تک تک افراد جامعه مضره و واقعن روی بنیان خانواده ها تاثیربدی داره :)
 

Hespride

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,103
امتیاز
5,598
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی (ره)
شهر
قم...قم...قم
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مالی
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

خانم Radikal قوانین میتونن موضعی و یا مطلق باشن. قوانینی مثل حجاب که از عقاید برگرفته میشن، موضعی و منطقه ای هستن. چون در سایر مناطق که اون عقیده وجود نداره، این قانون هم نمیتونه اجرا بشه.
ضمن اینکه فکر میکنم شما هنوز مفهوم "جرم" رو دقیق متوجه نشدین. یک بار دیگه پست اول بنده رو بخونید متوجه میشید که نمیشه روی خارجی ها اسم "مجرم " گذاشت!

راجب اون عکس هایی هم که گذاشتید فکر میکنم جواب میعاد کامل بود. صرفا جهت یک مثال عرض میکنم که در ابتدای دین اسلام شراب خواری حلال بود. ازدواج همزمان با دو خواهر حلال بود. برده داری بدون حقوق برده حلال بود و ...
اینها تدریجی احکامشون عوض شد. و این باز هم بخاطر سیاست پویای اسلامه!


محکمترین دلیل حجاب هم لااقل از نظر من این که شما گفتی نیست. میتونی مراجعه کنی به تاپیک های حجاب توی بخش عقیدتی. اونجا انواع و اقسام دلیل براش ذکر شده :)


-----
ببخشید من دیگه نمیرسم داخل بحث شرکت کنم :)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #17

Radikal

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,576
امتیاز
31,280
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
داغ دیده ام بعله!
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
سیاستگذاری علم و فناوری
اینستاگرام
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

این که در روزنامه های اول انقلاب چی نوشته ماله اول انقلاب هس..پیامبر زمانی که دین اسلام رو به عنوان یه دین معرفی کرد نگفت همه باید و بالاجبار حجاب داشته باشن.زمان گذشت و وقتی حکومت اسلامی پایه گذاری شد قوانین بر مبنای احکام اسلامی بوجود اومد

حجاب هر جایی بر اساس عقاید همون منطقه بنا شده و مطمئنن هر عقیده های دینی تاثیر مهمی درش داره.ما کشوری اسلامی هسیم.به این مسیله کاری ندارم که هستن کشور های اسلامیی ای مثله ترکیه که جدایی دین از سیاست شعارشون هس چون جدا کردن دین و سیاست ینی مخالفت با اسلام و هیچ حرفی درش نیس.

به نقل از Hespride :
راجب اون عکس هایی هم که گذاشتید فکر میکنم جواب میعاد کامل بود. صرفا جهت یک مثال عرض میکنم که در ابتدای دین اسلام شراب خواری حلال بود. ازدواج همزمان با دو خواهر حلال بود. برده داری بدون حقوق برده حلال بود و ...
اینها تدریجی احکامشون عوض شد. و این باز هم بخاطر سیاست پویای اسلامه!

این که یک حکومت با یک سری شعار بیاد جلو و بعد که به قدرت رسید ، شعارهاش یادش بره! خیلی به دور از انصافه!

این که پیامبر در ابتدا یک سری چیز ها رو حرام نکرده بود و به تدریجی احکام عوض شدن یک دلیل بسیار محکم و قوی داره اون هم اینه که دین به طور تدریجی از سمت خدا به پیامبر نازل میشد و نه یک باره... راستی... من هرگز از پیامبر احکام متناقض نشنیدم!
برای مثال در ابتدا نگفته که مشروب بخورید گوارای وجود بعد یک هو بیاد بگه که حرام ـه و حد داره!!!!


اما در این روزنامه ابتدا گفته اجبار نیست! و بعد از به قدرت رسیدن گفتن اجبار هست! :|

در ضمن برای خیلی از احکام بعد از پیامبر دیگه جای بحثی نمیمونه!
برای مثال یا حجاب باید در یک جامعه اسلامی اجباری باشه یا نباید باشه!
اگر باید باشه این که قبل انقلاب با شعار های زیبا افرادی رو به خودشون جذب کنند
و بعد انقلاب عکسش رو انجام بدن خیلی به دور از انصاف هست!!!

6i0dnBIGtDODWdoI5YsVlinq5TFnC.jpg


این عکس نظر آقای امام خمینی (ره) هست راجع به حجاب! یک بار متن رو بخونید لدفا!


من در کتب فقهی و همینطور کتب تاریخی خیلی گشتم ، هرگز حرفی از اجبار حجاب در جامعه در دوران حکومت پیامبر ص و حضرت علی ع نبود!

آيه حجاب خطابش به مردان و زنان مؤمن و مؤمنه مى‌باشد و نه اهل كتاب ، همچنين برخوردى هم از پيامبر يا اميرالمومنين با اينگونه افراد در تاريخ گزارش نشده است

وقتی یک قانونی به وجود میاد ...
همه ی مردم یک باره اون رو نمیپذیرند و به احتمال زیاد به خاطر نو پایی برخی معتقدان و ستیزه جویی برخی مخالفان خلاف در انجام اون زیاد هست!!

پس این که در زمان پیامبر و حضرت علی حتی یک مورد هم از برخورد با بی حجابی و بد حجابی گزارش نشده ، یعنی در اون اجباری نبوده!

هر عقل منطقی این رو میپذیره!

پس وقتی در زمان خود حضرت هم اجباری نبوده چرا ما باید اجبار کنیم؟ ؟ ؟ ؟ ؟



××بعداً نوشت :
به میعاد :این مثال دانشگاه ها که شما زدید دقیقاً به چه دلیلی بود؟ ؟ ؟

من یک مثال میزنم برای توجیه شما ، فرض کنید کارکنان شرکت X باید لباس هایی با شرایط Y رو بپوشن! مثلاً کارکنان کشتی های مسافر بری یا کارکنان سپاه و ... هر کودوم لباس های خاص خودشون رو دارند!و این یک اجباره که از طرف شرکت یا اون موسسه اعمال میشه!
اگر فردی نتونه این پوشش اجباری رو تحمل کنه به راحتی میتونه مثلاً توی سپاه کار نکنه!!!

و این با اجبار حجاب در جامعه از زمین تا آسمون تفاوت داره!! و کسی هم از پوشش های این چنینی انتقاد به عمل نمیاره!!

اما اجبار حجاب در جامعه و کشور اون هم به این سفت و سختی! واقعاً خیلی تفاوت داره با پوشش مناسب یک دانشگاه! !!!

تازه این نکته هم بگم پوشش این دانشگاه ها ، خیلی هم محدود کننده نیستند واقعاً این که لباس بدن نما یا شلوار های خیلی تنگ یا... نپوشید خیلی تفاوت داره با پوشش اجباری حاکم در جامعه ما!!!

× راجع به این دانشگاه ها هم تحقیق میکنم ، نتیجه رو میگم! :)



بعداً تر نوشت!!! :

به نقل از ALA73 :
چون جامعه ما اسلامیه و بیشتر مردمش حداقل ابراز مسلمونی میکنن باید پس براساس قوانین اسلم اداره بشه
همونطور که در دوران حکومت پیامبرمون و امام علی با متخلفا برخورد میشد الانم همون کار داریه انجام میشه و فک نکنم هیچ مجازاتی مخالفه دستورای اسلام یا بخاطر سخت گیریه مسئولا باشه
ما هرجابریم یه سری قوانینو باید بخاطر داشتن نظم اونجا رعایت کنیم که این برای جامعمونم لازمه چون حداکثرجامعه ادعای اسلام میکنن
به خاطره مسائل اجتماعیم واقعن حجاب هم برای مردا وهم برای زنا یه چیزه مهم و واقعن ضروریه
برای داشتن آرامش روحی اعضای جامعه و به نظرم این حق هس که با مخالفش برخورد بشه چون برای تک تک افراد جامعه مضره و واقعن روی بنیان خانواده ها تاثیربدی داره :)
طبق استدلال شما هر جا که اکثریت یک چیز ثابت رو بخوان ، باید حقوق اقلیت صلب بشه! برای مثال در کشورهایی که کمتر از 1% مسلمون داره هیچ عیبی نداره که حقوقشون ضایع بشه...
برای مثال فرانسه کار خوبی کرده که حجاب رو در ساختمان های دولتی منع کرده! (تازه فقط در ساختمان های دولتی!!!)

یا جایی که اکثریت بگن باید دزد رو بندازیم توی سرب مذاب! باید این قانون اعمال بشه چون طبق توصیف شما "ما هرجابریم یه سری قوانینو باید بخاطر داشتن نظم اونجا رعایت کنیم که این برای جامعمونم لازمه "

علاوه بر این من در کتب فقهی و همینطور کتب تاریخی خیلی گشتم ، هرگز حرفی از اجبار حجاب در جامعه در دوران حکومت پیامبر ص و حضرت علی ع نبود!

آيه حجاب خطابش به مردان و زنان مؤمن و مؤمنه مى‌باشد و نه اهل كتاب ، همچنين برخوردى هم از پيامبر يا اميرالمومنين با اينگونه افراد در تاريخ گزارش نشده است

بنیاد خانواده هم بستگی به فرهنگ داره
نه حجاب به طوری که طبق آمار رسمی ازدواج و طلاق ، کشور های شیلی ،ویتنام ،باهاما ، گواتمالا ، لیبی دارای کمترین آمار طلاق هستند! که البته حجاب در هیچ کدوم از این کشور ها اجباری نیست! :)




یک متن در ابتدای پست اول اضافه شد لدفاً بخونیدش ، حجاب رو از منظر اسلام بررسی کرده!
 

Weeping Angel

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,416
امتیاز
4,218
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

به نقل از میعاد :
دانشگاه بین‌المللی فناوری سیریندهورن: پوشیدن لباس‌های جین مقبول نیست.


دانشگاه بریستول انگلستان: پوشیدن شلوارهای لی و شلوارک مجاز نیست.


دانشگاه ویرجینیای جنوبی: پوشش دختران و پسران باید عفیف و آراسته باشد.


دانشگاه باب جونز آمریکا: تاتو کردن و آرایش بیش‌ از حد قابل قبول نیست.


دانشگاه ادکونل آجاسین نیجریه: پوشیدن هرگونه لباس‌ اندام‌نما قدغن است!


دانشگاه مسیحی آبیلن:استفاده ازلباس‌های نامناسب وخلاف شئونات مسیحیت ممنوع است!


دانشگاه تگزاس آمریکا: آرایش‌های غلیظ و غیرمتعارف ممنوع است.


دانشگاه آکسفورد: لباس باز و بدن‌نما و مدل‌های افراطی مو ممنوع است.


دانشگاه رابرت ترکیه: ضوابط مشخص برای موی پسران و اصلاح صورت.


دانشگاه گرین ویل شمالی آمریکا: آرایش‌کردن و پوشیدن لباس‌های اندام‌نما مجاز نیست.


دانشگاه آدامز آمریکا:‌ استفاده از عینک‌دودی، آدامس و تنباکو ممنوع است.


دانشگاه استمپ فورد بنگلادش: پوشیدن تی‌شرت و شلوار جین مجاز نیست.



دانشگاه لایبرتی آمریکا: موی دم‌اسبی و هرگونه پوشش تنگ و مخالف عفت ممنوع است.


دانشگاه لومالیندا آمریکا: تی‌شرت و لباس‌های لی مجاز نیست.


دانشگاه هاردین سیمونز آمریکا: لباس لی برای دختران و شلوارهای تنگ ممنوع است.


دانشگاه کنت انگلستان: از پوشیدن لباس مذهبی مانند روسری استقبال می‌شود.


دانشگاه مجامع الهی جنوب غربی آمریکا: لباس‌های لی سنگ‌شور مجاز نیست.


دانشگاه سنت لوئیس آمریکا: پوشیدن تی‌شرت و لباس‌های لی مجاز نیست.



دانشگاه آتلانتیک فلوریدا آمریکا: رنگ کردن مو مجاز نیست.


دانشگاه ایالتی فلوریدا: برای دانشجویان فاقد پوشش مناسب نمره صفر لحاظ می‌شود.


دانشکده آلن آمریکا: جویدن آدامس و پوشیدن تی‌شرت مجاز نیست.


دانشگاه لانگ‌وود آمریکا: هرگونه لباس بدن‌نما، لی و کفش‌های صندل ممنوع است.


دانشگاه جورجیا آمریکا: پوشیدن تی‌شرت و لباس‌های و سوسه‌انگیز ممنوع است.


دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری آمریکا: آرایش نامناسب مو غیرقابل قبول است.


دانشگاه آلاباما آمریکا: لباس‌های جین و تی‌شرت مناسب نیستند.


دانشگاه آلورنیا آمریکا: جویدن آدامس، لاک‌زدن ناخن و پوشیدن تی‌شرت مجاز نیست.


دانشگاه ایالتی لویزیانا آمریکا: آرایش و مدل‌ موی افراطی مجاز نیست.


دانشگاه بریگهام آیداهو: لباس چسبان و آرایش عجیب و غریب ممنوع است.


دانشگاه ایالتی آرکانزاس آمریکا: لباس‌ها نباید کوتاه، سوراخ‌دار، خمره‌ای و بدن‌نما باشند.


دانشگاه ایالتی پن آمریکا: پوشیدن لباس‌‌های لی و بدن‌نما ممنوع است.


کتاب قوانین پوشش در دانشگاه های جهان

نمی دونم کی می خوایم یاد بگیریم که حرفی که می زنیم با سند و مدرک درست باشه و این سند و مدرک شامل یه دفترچه که روز اول دانشگاه به آدم می دن که بگن : "ببین فقط ما نیستیم که پوشش خاصی رو اعمال می کنیم بقیه هم همین طورین" نمیشه!!!

در مورد چند تا از دانشگاه های معروف و (غیر مذهبی) تحقیق کردم به جایی نرسیدم که همچین قوانینی وجود داشته باشه حتی به این موضوع رسیدم که توی دانشگاه آکسفوردی که شما ذکر کردید پسر ها حق دارن زمان امتحانات دامن بپوشن (حالا دلیلش بماند!)
لطفاَ منبع موثق و انگلیسی ارائه بدید!!!
 

میعاد

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
825
امتیاز
4,572
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور-اهواز
دانشگاه
صنعت نفت
رشته دانشگاه
مهندسی نفت
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

این که یک حکومت با یک سری شعار بیاد جلو و بعد که به قدرت رسید ، شعارهاش یادش بره! خیلی به دور از انصافه!

اینطور نیس که اسلام با شعار حجاب داشتن و نداشتن آزاده بیاد روی کار.امام خمینی به عنوان رهبر یه نظام تو اون برهه از زمان با توجه به شرایط زمانی و سیاسی و با توجه به خیلی چیزای دیگه این طور نظری رو ارایه کرده.(راسی اگه در دسترس هس تاریخ و اسمه روزنامه رو هم بدی ممنون میشم)
ضمن اینکه امام در هیچ جای دیگه نگفته ما برای همیشه میخاییم اینطور شکل عملکری داشته باشیم.شما یه نظر از اقای طالقانی و امام خمینی اوردید من هزار تا نقل قول دیگه از ایشون براتون میارم که در مورد حجاب به سختی عکس العمل نشون داده.

«الآن وزارتخانه‏ها- اين را مي‏گويم كه به دولت برسد، آنطوري كه براي من نقل مي‏كنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامي نبايد در آن معصيت بشود. در وزارتخانه‏هاي اسلامي نبايد زنهاي (بي حجاب) بيايند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعي ندارد بروند؛ اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعي باشند، با حفظ جهات شرعي باشند.» صحيفه نور ج‏6 329

امام خمینی حتی در مورد حجاب برتر هم حرف زده اینطور نبوده که صرفن بیان کلیات داشته باشه:

امام خميني (ره) چادر را حجاب برتر مي دانستند و در خاطره يکي از همراهان امام راحل در «نوفل لوشاتو » مي‌خوانيم: «در مورد حجاب هم وقتي از فرانسه آمدم، هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. يک بار در مهران، پايم صدمه ديد و من با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر نداريد، بگويم احمد برايتان بخرد. عرض کردم: نه حاج آقا! چون به کوه مي‌رفتم و اسلحه روي دوشم بود و فشنگ به کمرم و قمقمه به پهلويم و گاهي هم بايد سه‌پايه تيربار را روي دوش مي‌گرفتم، چادر سرکردن برايم دشوار بود. فرمودند: چادر براي زن بهتر است. من از آن روز چادر سر کردم.»
مصاحبهء سايت ساجد با طاهره حديده چي

البته اینطور نبوده که اعلام کنن صرفن و صددر صد باید چادر سر بشه و غیر از چادر حجاب نادرستی هس.ایشون هر جا در مورد حجاب حرفی زده هدفش اصل حجاب بوده حالا به هر شکل


حضرت امام(ره) راحل اگر چه چادر را حجاب کاملي مي دانستند ولي پوشش هاي مشابه چادر ـ مانند مانتو گشاد ـ که موجب مفسده نمي شود را نيز کافي مي دانستند و قائل بودند که اگر قرار باشد پوشش بانوان همراه با مفسده و خلاف اخلاق باشد بايد از آن در جامعه جلوگيري شود همانطور که در پاريس در پاسخ خبرنگاران و بانوان محجبي که درباره ميزان حجاب در ايران از ايشان سؤال کردند؛ فرمودند: «آري در اسلام زن بايد حجاب داشته باشد، ولي لازم نيست كه چادر باشد. بلكه زن مي‏تواند هر لباسي را كه حجابش را به وجود آورد اختيار كند. ما نمي‏توانيم و اسلام نمي‏خواهد كه زن به عنوان يك شي ء و يك عروسك در دست ما باشد. اسلام مي‏خواهد شخصيت زن را حفظ كند و از او انساني جدي و كارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمي‏دهيم تا زنان فقط شيئي براي مردان و آلت هوسراني باشند .»
صحيفه نور ج‏5 294

«حجاب ايران، حجاب اسلام، همين مقدارهاست. اسلام اينجا و آنجا ندارد. لكن يك جهات خارجي گاهي در كار هست. به طوري كه يك مفسده‏اي باشد، يك اختلاف اخلاقي بشود، يك- عرض مي‏كنم- چيزهايي باشد، البته آن وقت بايد جلوگيري بشود ؛ اما اگر نباشد اينطور، و ساده باشد و مثل سايرين با سادگي باشد، نه؛ بي چادر(بامانتو) مانع ندارد.» صحيفه نور ج‏3 499

و اونجایی هم که گفتم امام در این زمینه اتفاقن خیلی هم سخت گیر بودن رو میتونید در این نقل قول ببینید:

حضرت امام کمترين مماشات در اين امر را نمي پذيرفتند و بدنه مردم را به حفظ ظاهر اسلامي کشور فرا مي‌خواندند، چنانچه وقتي حضرت ايشان با خبر شدند که در سواحل دريا بي بندوباري و اختلاط صورت مي گيرد برآشفته شده و فرمود: «براي اينكه اسلام جلوي شهوات را مي‏گيرد؛ اسلام نمي‏گذارد كه بروند توي اين درياها شنا كنند. پوستشان را مي‏كند! ...كه بعد از اينكه مي رفتند زن و مرد در دريا، زنها همان طور و همان طور مي‏آمدند توي شهر! مردم هم جرأت نمي‏كردند حرف بزنند. امروز اگر يك همچو چيزي بشود، اينها را ما خواهيم تكليفشان را معين كرد. و دولت هم معين كرد. البته دولت [به‏] طوري كه وزير كشور گفتند، گفتند ما جلويش را گرفتيم. اگر نگيرند، مردم مي‏گيرند. مگر مازندرانيها مي گذارند يا رشتيها مي‏گذارند كه باز كنار درياشان مثل آن وقت باشد؟ مگر بندر پهلوي‏اي‏ها (بندر انزلي) مرده‏اند كه زن و مرد با هم در يك دريا بروند و مشغول عيش و عشرت بشوند! مگر مي‏گذارند اينها را؟ تمدنهاي اينها اين است. آزادي‏اي كه آنها مي‏خواهند همين. اين جور آزادي! بروند قمار بكنند و با هم بشوند و با هم [سرگرم عيش و نوش‏] بشوند آزادي در حدود قانون است. اسلام از فسادها جلو گرفته. و همه آزاديها را كه مادون فساد باشد داده. آني كه جلو گرفته فسادهاست كه جلويش را گرفته است. و ما تا زنده هستيم نمي‏گذاريم اين آزاديهايي كه آنها مي‏خواهند، تا آن اندازه‏اي كه مي‏توانيم، آن آزاديها تحقق پيدا كند. » صحيفه نور، ج‏8، ص: 339


به میعاد :این مثال دانشگاه ها که شما زدید دقیقاً به چه دلیلی بود؟ ؟ ؟

من این مثال رو زدم پیرو این که همونطور که تو کشور ما در مورد حجاب قوانینی بنا به موقعیتای مختلف وجود داره تو بقیه کشور ها هم بسته به نوع حکومت و عقایدشون این چنین قوانینی محدود کننده ای هس.


و این با اجبار حجاب در جامعه از زمین تا آسمون تفاوت داره!! و کسی هم از پوشش های این چنینی انتقاد به عمل نمیاره!!

اما اجبار حجاب در جامعه و کشور اون هم به این سفت و سختی! واقعاً خیلی تفاوت داره با پوشش مناسب یک دانشگاه! !!!

تازه این نکته هم بگم پوشش این دانشگاه ها ، خیلی هم محدود کننده نیستند واقعاً این که لباس بدن نما یا شلوار های خیلی تنگ یا... نپوشید خیلی تفاوت داره با پوشش اجباری حاکم در جامعه ما!!!

مسلمه که تفاوت داره با کشور ما.خیلی هم عادی و قابل درکه.مشکلش چیه؟مثلن این که اون کشور ها هم بیان و قوانین حجاب اسلامی رو داشته باشن؟اونا هم بر اساس عقاید خودشون این طور قوانینی رو وضع کردن پس تفاوتی که میگید خیلی فرق داره با جامعه ما یه مسیله خیلی عادی و قابل درکه.


این مسایل که چرا در مورد فلان حکم اسلام در قران چیزی گفته نشده یه مسیله انحرافیه.چرا در مورد حد و مجازات حجاب در قران چیزی گفته نشده...چرا در مودر فلان حکم چیزی گفته نشده...
چون در خود قرآن گفته شده سطحی نگر و ظاهر گرا نباشید..اگه اینطور بود که چون در قرآن و کتب اسلامی مثلن در مورد مجازات حجاب چیزی گفته نشده پس حتمن در این مورد چیزی هم وحود نداشته خیلی نگاه سطحی نگری هس.
خب کجای قرآن اومده که نماز ظهر 4رکعته؟
کجای قران اومده که اول دسته راست رو بشوررید و دوم دست چپ رو در مورد وضو؟


نمی دونم کی می خوایم یاد بگیریم که حرفی که می زنیم با سند و مدرک درست باشه و این سند و مدرک شامل یه دفترچه که روز اول دانشگاه به آدم می دن که بگن : "ببین فقط ما نیستیم که پوشش خاصی رو اعمال می کنیم بقیه هم همین طورین" نمیشه!!!

در مورد چند تا از دانشگاه های معروف و (غیر مذهبی) تحقیق کردم به جایی نرسیدم که همچین قوانینی وجود داشته باشه حتی به این موضوع رسیدم که توی دانشگاه آکسفوردی که شما ذکر کردید پسر ها حق دارن زمان امتحانات دامن بپوشن (حالا دلیلش بماند!)
لطفاَ منبع موثق و انگلیسی ارائه بدید!!!

منبع ارایه شده میتونی بری دنبالش.
دو تا بحث هس یکی اینکه منبع ارایه بشه دوم اینکه چ منبعی ارایه بشه.
در مورد اولی فکر نمیکنم بحثی باشه
در مورد اینکه چ منبعی ارایه بشه،مشکل من نیس که شما فلان رفرنس رو قبول نداری این مشکل خودته.حداکثرش میتونی بگیی من فلان منبع رو قبول ندارم و انتهاش این میشه که به نتیجه نمیرسیم ولی هیچ کس نمیتونه من رو مجاب کنه که برای اینکه طرف مقابلم حرفم رو قبول کنه باید رفرنسم مورد قبولش باشه.در این سطح گفت و گو یه همچین چیزی نیس.
و جالب اینکه شما منبع انگلیسی میخای...خود اینم توش کلی حرفه که از حوصله بحث خارجه و مسیر تاپیک رو منحرف میکنه.

حالا اینا به کنار.نکته جالب اینجاس که شما اومدی یه پست دادی کلن در مورد ارایه رفرنس معتبر حرف زدی در حالیکه خودت یه ادعا کردی هیچی هم به عنوان منبع ندادی :)
بازم به من که حداقل منبع داشتم ولی تو قبولش نداشتی. (;


پ.ن:در ضمن من اشاره کردم دوستان هم که اشاره کردن قانون کشور ما بر اساس دین نوشته شده.ینی خیلی از مسایل که جنبه دینی و عقیدتی جنبه اجتماعی پیدا میکنه.خیلی از مسایل که در دین به عنوان گناه ازش تفسیر میشه بنا به تفس
یر اجتماعی جرم تلقی میشه.حالا در مورد اینکه در اسلام وجوب حجاب داریم ایه و حدیث زیاده اگه خواستن براتون بیارمش.


پ.ن:در مورد اینکه در زمان پیامبر و صدر اسلام چطور بوده مسیله برخود با حجاب میشه به بعضی مسایل به صورت خرد اشاره کرد.
اول اینکه در زمان اسلام یهودیان و ایرانیها خودشون حجاب داشتن.نه به صورت کامل ولی از نظر حجاب خیلی قوانین کاملی داشتن و این مسیله در مورد هند هم صدق میکنه
شهيد مطهري ، مسئله حجاب ، انتشارات صدرا ص 9.

ویل دورانت در مورد حجاب در قوم یهود مینویسه: «اگر زني به نقض قانون يهود مي پرداخت : چنانكه مثلا بي آنكه چيزي بر سرداشت به ميان مردم مي رفت يا با مردان درد دل مي كرد و يا ... مردحق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد».
و در ادامه به وجوب حجاب در ایران هم اشاره شده.
ويل دورانت ، تاريخ تمدن علمي فرهنگي ، جلد 12 ، ص 30

تو تفسير مجمع البيان آومده «زنان مامور شده اند كه روسريهاي خود را برروي سينه خود بيفكنند تا دور گردن و موها و گوش و گوشواره ها پوشيده شود.»
طبرسي ، مجمع البيان ، كتاب فروشي اسلامي ، جلد 5 ص 138 ذيل آيه 31 سوره نور - مكارم شيرازي ، تفسير نمونه ، دارالكتب اسلاميه ، ج 14 ص 440 -طباطبائي ، الميزان ، دارالكتب اسلاميه ، ج 15
وقتی میگه مامور شده اند ینی اجبار.پس اختیار نبوده.


و در اين آيه هم خداوند زنان پيامبر و مؤمنان ديگر را به رعايت حجاب و پوشانيدن بدن و سروگردن امر مي كند و باز اين امر چيز اخلاقي و اختياري نيست بلكه يك امر اجباري براي زنان مي باشد.روايات و شواهد ديگري از اين آيه در صدر اسلام موجود است كه همگي نشانگر رعايت حجاب توسط زنان مي باشد. بعنوان نمونه در تاريخ نقل شده است كه حضرت فاطمه زهرا (س) وقتي مي خواستند به بيرون منزل و نزد پيامبر اكرم (ص) بروند از پوششهاي خاصي مثل چادر و روپوش صورت استفاده مي كردند.در جريان داستان غم انگيز غصب فدك آن حضرت با شكل خاصي از حجاب و پوشش براي دفاع از حق خويش از منزل به مسجد آمدند.راوي داستان شكل خاص حجاب حضرت را اينگونه توصيف نموده است :«لا نت خمارها علي راسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت في لمه من حفدتها و نساء قومها نطا ذيولها » آن حضرت هنگام خروج از منزل مقنعه را محكم برسر بستند و جلباب و چادر رابه گونه اي كه تمام بدن آن حضرت را مي پوشاند وگوشه هاي آن به زمين مي رسيد ،به تن كردند وبه همراه گروهي به مسجد حركت نمودند،»
طبرسي ، الاحتجاج ، موسسه الاعلمي للمطبوعات ، ج 1 ص 98

(منبع ارایه شد تو پی نوشتهام البته اگه دوستان اگه نگن منبع انگلیسی میخان)
 

samira16

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
481
امتیاز
3,080
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
گنبد کاووس
مدال المپیاد
ندارم :-&quot;
دانشگاه
دانشگاه گلستان-گرگان
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : آیا بی حجابی و بد حجابی جرم است؟؟؟؟

اين كه حجاب جزو قوانين باشه و رعايت نكردنش جرم!! خيلي غيرمنطقيه!!
خوب هركسي حق داره دينشو خودش انتخاب كنه.همه تو ايران مسلمان نيستن مثل ما! ولي مجبورن حجاب داشته باشن!
پس اگه اينطوريه كشورهاي غير مسلمون هم حق دارن با افراد با حجاب برخورد كنن!! بهشون اجازه ي حضور در جامعه و دانشگاه و ...رو ندن!! نه؟!؟!
پس چرا اينقدر دارن سرزنش ميشن به خاطر اين رفتارشون؟!؟!
 
بالا