• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

شکاف جنسیتی ایران را جدی بگیرید!

sh.kh1377

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
2,445
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
مدال المپیاد
نقره ی زیست دوره هجده و طلای دوره نوزده
پاسخ : شکاف جنسیتی ایران را جدی بگیرید!

به نقل از z.n1994 :
اصن با بحثتون کاری ندارم.این ک درسته پسرا تو کنکور سهمیه بالاتری دارن.ولی ی چیزی تو صحبتای شما بود ک فک کردم خیلی در جریان کنکورو اینا نباشی.معمولا ینی تقریبا هیچ کس رتبه کشوریشو نمیگه.سال کنکور فقط منطقه ملاکه.
بعد این دختر خانم تهرانی بودن؟چون دانشگاه تهران ب طرز فاحشی بومی میگیره و تا رتبه حدود 300 از تهران گرفته ولی از مناطق دیگ زیر 50 من دیدم ک قبول نشدن.(پسر زیر 50)
چون اینا رو خودم تا سال سوم نمیدونستم حدس زدم ک شاید شمام ندونین.
ببخشید اما انگار شما تو جریان نیستی! میگم رتبه 40 کشوری تو مدرسه تو پلاکارت هم هست! چرا؟ چون دختر بوده! امیدوارم این سهمیه های کلان پسرا برداشته بشه
 

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
پاسخ : شکاف جنسیتی ایران را جدی بگیرید!

از نظر بعضی بخش‌های حقوقی عربستان بدتره ولی مثلا تو سلامت و تحصیل جلوتره. ما تو کشورمون قوانینی داریم که صریحا می‌گن زن‌ها حق ندارن فلان شغل رو داشته باشن یا تو فلان رشته درس بخونن یا … مشکلی اصلی اینجاست. و البته در این چند سال هم شدیدا افت کردیم. قبلا بهتر بوده وضع.
نمی‌دونم از قوانین ایران و عربستان اطلاع دارید یا نه. توی ایران خانم‌ها حق ندارن در یکسری از رشته‌ها تحصیل کنن، تعداد دخترهایی که از مدرسه باز میمونن به شکل معنا داری بالا‌تر از پسر‌ها است، از لحظه ورود به مدرسه تا دانشگاه تفکیک جنسیتی صد در صد برقراره و بعدش در دانشگاه بعضی رشته‌ها روی زن‌ها بسته است و توی بقیه هم در چند سال اخیر تبعیض جنسیتی بسیار شدید‌تر شده و دانشگاه‌های زنانه و مردانه کاملا جدا داریم و در بقیه جا‌ها گاهی تو کلاس پرده کشیده می‌شه که کسی به گناه نیافته، توی بقیه کلاس‌های جدا وجود داره غذاخوری‌ها جدا شده و قوانینی تصویب می‌شه که حتی حیاط هم جدا بشه. به این‌ها می‌گیم تبعیض جنسیتی در آموزش. توی عربستان حداقل دانشگاه‌ها دیگه مثل آدم هستن (:

این رو ولی اضافه کنم که اگر دو تا حرف رو می‌زنیم یعنی یک جای کار می‌لنگه:

۱- مقایسه دائمی خودمون با کسانی که از همه بد‌تر می‌دونیمشون. مثلا مقایسه امنیت اجتماعی با سومالی، مقایسه اینترنت با کره شمالی، مقایسه سطح بهداشت با عراق، مقایسه سطح سواد با اریتره، مقایسه مالیات با کانادا، مقایسه وضعیت زنان با عربستان و …

۲- استفاده از ایده‌های کلی‌مون برای مقایسه قبلی و مثلا ندونستن اینکه ایران تنها کشور جهانه که توش حجاب زوری است و نپوشیدنش شلاق و زندان داره یا مثلا اینکه ایران یکی از معدود کشورهایی است که توش پلیس سر خیابون‌ها می ایسته برای دستگیری کسانی که لباس نامناسب دارن و مثلا داشتن این تصور غلط که توی عربستان چنین پلیسی وجود داره. پلیس اخلاق عربستان از نظر قانونی فقط حق تذکر دادن داره و با یک پلیس مدنی همراهی می‌شه که کار خلافی نکنه در حالی که در ایران پلیس اجازه دستگیری و بعد بازداشت و بعد شلاق زدن رو داره.
 

imank92

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
226
امتیاز
1,699
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
مدال المپیاد
کامپیوتر مرحله دوم
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مدیریت مالی
پاسخ : شکاف جنسیتی ایران را جدی بگیرید!

به نقل از Nighttingle :
منظور ايشون تجربي بوده نه پزشكي. اشتباه چاپي بوده ولي تغييري در اصل موضوع ايجاد نميكنه.

بله ايشون تهراني بودن و پزشكي دانشگاه تهران قبول نشدن. يعني شما واقعن فكر ميكنين دانشگاه تهران تا رتبه 300 پزشكي ميگيره اونم فقط از تهران؟ اتفاقن تهران به نسبت بقيه‌ي شهرها خيلي كمتر بومي ميپذيره. تهران هدف خيلي دانشجوها تو كشور هست، درحالي كه كمتر كسي مياد ميگه من ميخوام دانشگاه در خوزستان قبول شم (اگه از جاي ديگه اي باشه) و من الان كسي رو ميشناسم كه تو سمنان داره با رتبه 13000 دانشگاه سراسري دامپزشكي ميخونه.

اين كه اين خانم با رتبه 40 پزشكي تهران قبول نشده براي همه عجيب بود و تاسف ميخورم به حال كشوري كه يه نفر به خاطر جنسيتش با وجود رتبه‌ي درخشان از تحصيل در بهترين دانشگاه كشور محروم ميشه.

+فكر ميكنم كسي كه خودش چنين تجربه‌اي كرده باشه بيشتر از شما "در جريان كنكور" باشه. با چه اطميناني ميگين همچين چيزي غيرممكنه؟
اول یه چیزی میگم بعد می رم سراغ اثبات :
من میگم نباید به هیچ وجه تفاوتی تو گزینش بین دخترا و پسرا باشه و هر کدوم فقط و فقط باید بر اساس رتبشون بتونن انتخاب رشته کنن و تو دانشگاه مورد نظرشون قبول بشن..
حالا برم سراغ مسئله بعد :
شما گفتین رتبه ی این دختر خانوم تهرانی شده 40 کشور شده خوب طبق این لینک http://92.242.195.231/sar92h2/Conditions1.aspx رشته های پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و دامپزشكي 60 درصدشون بومین و 40 درصد رو اختصاص دادن به سایر مناطق .پس تا اینجا میدونیم کخ از 100 نفری که دانشگاه تهران می خواد 60 نفرش مختص تهرانیاس. از این مورد که بگذریم طبق این لینم http://92.242.195.231/sar92h2/Tajrobi2.aspx می بینیم که برای دختر و پسر تو این رشته هیچ سهمیه ای در نظر گرفته نشده و ملاک رتبسو حالا اگه فرض کنیم 39 نفر اول کنکور تجربی از تهران بودن و همشونم برن پزشکی دانشگاه تهران بازم با توجه به 60 درصد ظرفیت بومی این رشته این دختر خانوم میتونه راحت بره دانشگاه تهران :)
اصلا این موضوع به کنار اگه یه نگاه به سایت کانون بندازین می بینین خیلیا به خاطر دارا بودن سهمیه های دیگه ای تونستن دانشگاه تهران قبول بشن مثالشم خانم متينه حسنى از تهران که با رتبه 10 سایر سهمیه ها !!! دانشگاه تهران قبول شدن.
پس اگه همچین اتفاقی هم افتاده شده باشه (که محال نیست !!) مقصرش پسرا نیستن :)
همین
 

ناهید

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
328
امتیاز
2,907
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 نیشابور
شهر
نیشابور
پاسخ : شکاف جنسیتی ایران را جدی بگیرید!

یه نکته ایی رو بگم در رابطه با این سهمیه ایی برای اقایون در کنکور در نظر گرفته میشه؛ببینید شرایط اقایون و خانمها تو جامعه یکسان نیست؛مسلما اقایون و کسی که میخواد در آینده نون آورد خانواده بشه؛موقعیتش فرق میکنه؛لذا این سهمیه در راستای ِ همین امره.
 

tizechamoosh

Hasty Khoshg Daman
ارسال‌ها
402
امتیاز
549
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اراک
سال فارغ التحصیلی
1395
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
اینستاگرام
من دیگه حرفی ندارم !
امار جدیدتر یکی بده .
اوضاع بهتر نشده؟
 
بالا