• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

ایستگاه فضایی میر

  • شروع کننده موضوع
  • #1

zizi76

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
12
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
شیراز
دانشگاه
دانشگا شریف...الی ناسا
رشته دانشگاه
هوا و فضا
سلام

ایستگاه فضایی میر یک ایستگاه مدارگرد شوروی و بعد از آن روسیه بود. میر نخستین ایستگاه پژوهشی بشری در فضا بود که انسان به‌طور درازمدت در آن سکونت داشت. ساخت این ایستگاه مداری در سال ۱۹۸۶ آغاز شد و پس از تکمیل تدریجی در طی مدت ده سال، تبدیل به بزرگترین سازه فضایی ساخت بشر شد و این رکورد را تا سال ۲۰۰۱ برای خود حفظ کرد. ایستگاه میر جایگاهی برای انجام مطالعات علمی در زمینه‌های گوناگون بود که از میان آنها می‌توان به زیست شناسی، فیزیک، ستاره‌شناسی و هواشناسی اشاره کرد. تکنولوژی‌هایی که با کمک ایستگاه میر توسعه یافتند امکان زندگی دائم انسان در فضا را فراهم کردند.

در ایستگاه فضایی بین المللی یک سامانه یکپارچه کنترل محیطی و حفظ حیات فضا نوردان به نام "تي سی ال اس اس" جهت برقرای حیات در فضا برپا شده که شامل تولید اکسیژن می باشد و در سال 2006 توسط شاتل دیسکاوری به فضا پرتاب شده است.
این سامانه می تواند اکسیژن مورد نیاز قابل تنفس خدمه ایستگاه بین المللی را با انجام الکترونیه تامین کند در این عمل این سامانه توسط الکتریسته دریافتی خود از سلول های خورشیدی مولکول آب را شکسته و به اکسیژن و هیدورژن تبدیل می کند.
***
خب سوالاتی که اینجا برام پیش اومده :
1-فشار هوا چه جوری بوجود میاد و چه جور کنترل میشه ؟با توجه به متن بالا یعنی برای تامین اکسیژن با خودشون منبع اب می برند؟؟ :-??خب مدت زمانی که انجا هستن زیاد هست اب کم نمیارن ؟ کلا چه جوری اب مصرفی شون رو تامین می کنند؟
2- فاضلاب رو چی کار می کنن؟
3- با مشکلاتی که در اثر نبود جاذبه بوجود میاد چیکار می کنن؟
.
.
من خودم درباره این سوال ها تحقیق کردم ولی مطلب بدرد بخوری پیدا نکردم اگه کسی اطلاعاتی داره یا بازم سوال داره مطرح کنه
 
  • لایک
امتیازات: fdd
  • شروع کننده موضوع
  • #2

zizi76

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
12
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
شیراز
دانشگاه
دانشگا شریف...الی ناسا
رشته دانشگاه
هوا و فضا
پاسخ : ایستگاه فضایی میر

یعنی کلا این تاپیک هوا و فضا داره خاک میخوره ~X(

خودم گشتم یکم از جواب سوالام رو پیدا کردم :-w

فضاپیمای ترابری خودکار​

عملکرد ایستگاه فضایی بین‌المللی به پشتیبانی دائمی و دریافت مواد مصرفی، ابزارآلات پژوهشی و قطعات یدکی از زمین وابسته است. علاوه بر این، برای باقی ماندن ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین، مدار پرواز آن باید در بازه‌های زمانی مشخص اصلاح گردد. فضاپیمای ترابری خودکار از ماه مارس سال ۲۰۰۸ این وظایف را به عهده گرفته است.


وظایف مهم فضاپیمای اِی‌تی‌وی عبارتند از:

انتقال اقلام مورد استفاده به ایستگاه فضایی بین‌المللی، از جمله سوخت، هوا، آب، تجهیزات آزمایشگاهی و محموله‌های دیگر.
رانش و تصحیح مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین
متصل ماندن به ایستگاه فضایی بین‌المللی تا ۶ ماه و جمع‌آوری پس‌ماندهای مصرفی ایستگاه


حالا بازم اگه چیزی میدونه اضافه کنه :|
 

shatoonak

Tulip
ارسال‌ها
681
امتیاز
5,579
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
ن.ج.ب.ا.د
سال فارغ التحصیلی
94
پاسخ : ایستگاه فضایی میر

سلام :D خجالتمون دادین با این حرفا :D
طبق مطالبی که من خوندم به یه نتایجی رسیدم! ;;)
تجهیزات روسی زاریا و شاتل های فضایی شامل مخازن اضطراری آب بوده اند که این مخازن ساک های کیسه ای مانند اند که حدود 40کیلوگرم آب رو در خودشون نگه میداشتند و به ترتیب قسمتی از آب مورد نیاز ایستگاه فضایی بین المللی رو تامین میکردن!اما با بازنشسته شدن شاتل های فضایی،فضاپیماهای سایوز،پراگرس،ترابری خودکار،ترابری اچ-2و....
پشتیبانی مایحتایج ایستگاه رو برعهده گرفتن!
اما نکته قابل توجه اینه که بیشتر آب مورد نیاز ایستگاه از طریق بازیافت کردن ادرار،پساب های دستشویی فضانوردان و جمع آوری رطوبت داخل ایستگاه تامین میشه!شاید این گفته حال شما رو بد کنه و به گفته «کاتر»متخصص بازیافت آب،آب بازیافت شده توسط دستگاه های بازیافت ایستگاه فضایی بین المللی از آب تصفیه شده شهری پاکیزه تر است چرا که از دستگاه های بازیافت آب پیشرفته ای برخوردارند!و این خیلی به صرفه تر از انتقال پر هزینه آب از زمین به فضا میباشد!
این مطلبی که من براتون بازگو کردم به صورت خیلی خلاصه شده بود اما اگه خواستین جزئیات بیشتری رو دراختیارتون بذارم بگید. :)
فقط کنترل فشار هوا برای خودمم سوال شده؟ :-?
+حالا این آبی که برای تولید اکسیژن استفاده میشه،باید حتما مثه آب خوردنی بازیافت شه؟من که اینطور فک نمیکنم!
 
بالا