• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اشکالات درسی رشته تجربی

biogirl

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
207
امتیاز
718
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
مدال المپیاد
:|
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

به نقل از The Sniper :
http://up.behtarin.com/uploads/c9104155031.jpg



بچه ها نظرتون در مورد اين تست چيه ؟ گزينه 4 هم صحيح نيست ؟ انرژي فعال سازي كلي در گزينه 4 نميشه همون a + b ??
نه جوابش گزينه ١ هست فك كنم

انرژي فعال سازي كلي تفاوت سطح انرژي واكنش دهنده هاست از بالاترين قله نمودار كه خوب تو شكل گزينه ٤ انرژي فعال سازي كلي و مرحله اول با هم برابر ميشن!

اگه متوجه نشدي بگو بيشتر توضيح بدم :-"
 

The Sniper

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
371
امتیاز
347
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اردبیل
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

بله گزينه 1 رو پاسخنامه در نظر گرفته ولي به نظرت مرحله دوم واكنش هايي مثل واكنش 4 خودشون انرژي فعال سازي جداگونه نميخوان ؟
البته ميشه اينطور هم توجيه كرد كه انرژي توليد شده در مرحله اول صرف راه اندازي مرحله دوم ميشه.
 

biogirl

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
207
امتیاز
718
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
مدال المپیاد
:|
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

به نقل از The Sniper :
بله گزينه 1 رو پاسخنامه در نظر گرفته ولي به نظرت مرحله دوم واكنش هايي مثل واكنش 4 خودشون انرژي فعال سازي جداگونه نميخوان ؟
البته ميشه اينطور هم توجيه كرد كه انرژي توليد شده در مرحله اول صرف راه اندازي مرحله دوم ميشه.
نه اشتباه نكن
يه انرژي فعال سازي كلي داريم كه تفاوت سطح انرژي واكنش دهنده هاي اوليه تا بالاترين حالت گذار هست
انرژي فعال سازي مرحله اول و دوم تفاوت سطح انرژي واكنش دهنده هاي هر مرحله هستش با حالت گذار همون مرحله
وقتي ميگيم انرژي فعال سازي كلي يني داريم واكنشو يه مرحله در نظر ميگيريم و انرژي فعال سازيشو حساب ميكنيم!
تونستم برسونم مطلبو عايا؟ :-? :-"
 

The Sniper

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
371
امتیاز
347
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اردبیل
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

آها آره مرسي http://www.sampadia.com/forum/Smileys/Mohammad/65.gif
 

biogirl

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
207
امتیاز
718
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
مدال المپیاد
:|
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

به نقل از The Sniper :
آها آره مرسي http://www.sampadia.com/forum/Smileys/Mohammad/65.gif
خواوهش ;;)
اميدوارم خوب توضيح داده باشم :-" :D
 

The Sniper

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
371
امتیاز
347
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اردبیل
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

اين سوال اشتباه نيست جوابش ؟ مگه 200 ميلي ليتر محلول 0.2 مولار نميشه 0.04 مول ؟ نصف 0.04 مول هم ميشه 0.02 مول ديگه اين چرا 0.01 حساب كرده ؟!



http://up.behtarin.com/uploads/18c9c4a85c1.jpg
 

farshad5346

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
625
امتیاز
1,492
نام مرکز سمپاد
سمپااااد
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
91
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

به نقل از The Sniper :
اين سوال اشتباه نيست جوابش ؟ مگه 200 ميلي ليتر محلول 0.2 مولار نميشه 0.04 مول ؟ نصف 0.04 مول هم ميشه 0.02 مول ديگه اين چرا 0.01 حساب كرده ؟!



http://up.behtarin.com/uploads/18c9c4a85c1.jpg

بله به نظر منم مقدار تولید هیدروژن باید دو صدم بشه نه یک صدم....چون مقدار تولید محصول رو بر اساس مقدار واکنشگر محدود کننده حساب میکنیم نه بر اساس عددی که بعد از تقسیم مقدار مواد به ضرایبشون به دست میاد......
 

-waha-

کاربر فعال
ارسال‌ها
69
امتیاز
286
نام مرکز سمپاد
فرزنگان
شهر
دور .
سال فارغ التحصیلی
93
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

ممنون میشم این اشکالا رو رفع کنید با توضیح واضح و اینا :-"

1.وقتی یک ژن روشنه،فقط از یکی از دو رشتش رونویسی صورت میگیره،همیشه؟؟
بعد،ژنی که ازش واسهtRNAساختن الگو قرار میگیره،هیچوقت برای مثلاmRNAساختن الگو نمیشه؟؟

2.پیوند هیدروژنی بین RNAو DNAبا چی شکسته میشه؟ریبو نوکلوتیدTدار مگه وجود داره؟!!

3.بنظرم متن درس و شکل هر کدوم یکی از اینا رو گفتن.کدوم ترتیب درسته؟(از راست به چپ)
بخش کوچک ریبوزوم+mRNA+tRNAآغازگر / بخش کوچک ریبوزوم+mRNA و tRNAآغازگر

4.مگه درست این نیست که،در مدل سوپ بنیادینO2/O3وجود نداشتن در جو؟

5.اندام وستیجیال،نسبت به کی همولوگن و نسبت به کی وستیجیال ( :- " :د) ؟

6.مرز بین سلول گیاهی و جانوری ولوکسه یا اوگلنا؟چراشو هم حالا توضیح بدید بهتره

7.مگه با توجه به درخت تبار زایشی،نباید رده های متوالی با هم مقایسه شن،فقط؟پس چرا جواب این دوتا سوال انقد با هم متفاوته؟!!
تفاوت توالی آمینواسیدی هموگلوبین ببن کدام دو جاندار بیشتر است؟
لامپری و قورباغه ، قورباغه و مرغ ، کروکودیل و انسان ، مرغ و انسان
تفاوت در توالی آمینواسیدی RNAپلیمراز بین کدام دو جاندار بیشتر است؟
کروکودیل با انسان ، مرغ با وال ، قزل آلا با وال ، قورباغه با مار
جواب اولیه رو اگه اشتباه نکنم،گفته گزینه یک و دومیه گزینه سه

8.طی تغییر چارچوب الگوی خواندن در یک یا دو موضع جابجا میشود(متن).چجوری ینی،با رسم شکل یکی توضیح بده دقیق،خ خوب میشه
9.تو فصل ژنتیک جمعیت هرچی که در مورد جهش گفته،میشه یکی درست کنار هم جمع کنه و بگه،قاتی کردم انگاری،باعث فلان چی میشه ولی باعث بهمان چیز نمیشه
10.مطالبی که در مورد سهره های کامرون اومده،آیا نکته ترکیبی،ینی مثلا ربط به گونه زایی هم میهنی،آمیزش همسان پسندانه و غیره دارن؟اگه آره،لطفا بگید چجوریه؟

هلپ می پلیز :)
 

farshad5346

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
625
امتیاز
1,492
نام مرکز سمپاد
سمپااااد
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
91
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

به نقل از -wa ha- :
ممنون میشم این اشکالا رو رفع کنید با توضیح واضح و اینا :-"

1.وقتی یک ژن روشنه،فقط از یکی از دو رشتش رونویسی صورت میگیره،همیشه؟؟
بعد،ژنی که ازش واسهtRNAساختن الگو قرار میگیره،هیچوقت برای مثلاmRNAساختن الگو نمیشه؟؟

2.پیوند هیدروژنی بین RNAو DNAبا چی شکسته میشه؟ریبو نوکلوتیدTدار مگه وجود داره؟!!

3.بنظرم متن درس و شکل هر کدوم یکی از اینا رو گفتن.کدوم ترتیب درسته؟(از راست به چپ)
بخش کوچک ریبوزوم+mRNA+tRNAآغازگر / بخش کوچک ریبوزوم+mRNA و tRNAآغازگر

4.مگه درست این نیست که،در مدل سوپ بنیادینO2/O3وجود نداشتن در جو؟

5.اندام وستیجیال،نسبت به کی همولوگن و نسبت به کی وستیجیال ( :- " :د) ؟

6.مرز بین سلول گیاهی و جانوری ولوکسه یا اوگلنا؟چراشو هم حالا توضیح بدید بهتره

7.مگه با توجه به درخت تبار زایشی،نباید رده های متوالی با هم مقایسه شن،فقط؟پس چرا جواب این دوتا سوال انقد با هم متفاوته؟!!
تفاوت توالی آمینواسیدی هموگلوبین ببن کدام دو جاندار بیشتر است؟
لامپری و قورباغه ، قورباغه و مرغ ، کروکودیل و انسان ، مرغ و انسان
تفاوت در توالی آمینواسیدی RNAپلیمراز بین کدام دو جاندار بیشتر است؟
کروکودیل با انسان ، مرغ با وال ، قزل آلا با وال ، قورباغه با مار
جواب اولیه رو اگه اشتباه نکنم،گفته گزینه یک و دومیه گزینه سه

8.طی تغییر چارچوب الگوی خواندن در یک یا دو موضع جابجا میشود(متن).چجوری ینی،با رسم شکل یکی توضیح بده دقیق،خ خوب میشه
9.تو فصل ژنتیک جمعیت هرچی که در مورد جهش گفته،میشه یکی درست کنار هم جمع کنه و بگه،قاتی کردم انگاری،باعث فلان چی میشه ولی باعث بهمان چیز نمیشه
10.مطالبی که در مورد سهره های کامرون اومده،آیا نکته ترکیبی،ینی مثلا ربط به گونه زایی هم میهنی،آمیزش همسان پسندانه و غیره دارن؟اگه آره،لطفا بگید چجوریه؟

هلپ می پلیز :)

........طبق نظریه یم ژن -یک زنجیره پلی پپتید چون از روی ژن فقط یک نوع مولکول RNA قراره ساخته بشه رونویسی فقط از روی یک رشته انجام میشه.....ژن رمز گردان mRNA هم با ژم رمزگردان tRNA فرق دارن...هر کدوم از روی ژن مخصوص به خود ساخته میشن نه از روی یک ژن

.....تا جایی که یادم میاد کتاب اینطوری گفته بود که RNAپلیمراز-DNAوRNAی تازه ساخته شده پس از رونویسی جایگاه پایان رونویسی از هم جدا می شوند...و اشاره ای نکرده بود که شکستن پیوند میان اینها چگونه و توسط چی انجام میشه....تیمیم باز DNA هست و به فند دئوکسی ریبوز وصل میشه نه ریبوز.

........ترتبیش به این صورته که اول اتصال زیرواحد کوچک ریبوزوم به mRNAطوری که کدون آغاز در جایگاه P باشه...بعدش ورودtRNAی آغازگر به جایگاه P و برقراری رابطه مکملی با کدون آغاز.

...درسته که در جو اولیه زمین اکسیژن بصورت مولکولهای دواتمی و سه اتمی نبوده اما بصورت ترکیب مثلا در ساختار مولکول آب وجود داشته.اما تولید اکسیژن مولکولی همزمان با به وجود امدن اولین باکتریهای فتوسنتزکننده بوده.

.........هر اندام وستیجیال یک ساختار همولوگه که دچار تحلیل شده یا نقشش رو از دست داده.وقتی میگیم مثلا لگن مار وستیجیاله یعنی نقش حرکتی خودش رو که در سایر خزندگان هست نداره.....ووقتی هم میگین لگن مار همولوگ لگن سایر خزندگانه یعنی اساس ساختمانی یکسانی دارن.

...... تو جلبکهای سبز تاژک دار اولین گام ها بسوی پرسلولی شدن دیده میشه..ولوکس مرز بین ساختارهای کلنی و پرسلولی واقعیه نه مرز بین گیاهان و جانوران......اوگلنا هم که اصلا تک سلولیه و نمیتونه مرز بین این دوتا گروه پرسلولی باشه.

........در درخت تبار زایشی ما دوتا مبنا واسه مقایسه داریم.یکی جاندار مبنا و یکی هم نیای مشترک....این دوتارو الزاما باید درنظر بگیریم.....یعنی تو درخت تبارزایشی گونه هارو از نظر شباهت به مبنا باهم مقایسه میکنیم نه از نظر شباهت باهم....هرچقدر هم طول ساقه (نه شاخه)بیشتر باشه یعنی تغییرات بین گونه ها زیاد تره...مثلا وقتی فاصله میان لامپری با قورباغه بیشتر از فاصله میان قورباغه و مرغه این نشون میده که میزان تغییرات بین لامپری و قورباغه در مقایسه با تغییرات بین قورباغه و مرغ بیشتره.تو سوال اولتون فاصله لامپری و قورباغه از بقیه بیشتره و تو سوال دوتون هم که قزا الا در پایین درخت و وال در بالاس و قاصلشون بازهم از همه بیشتره.....ملاک بیشتر بودن تغییرات ایجاد شده در زوب زمان بین دوگونه مورد بررسی بیشتر بودن قاصله است.

....... تغییرچهارچوب بستگی به جهش داره مثلا اگه چهش حذف یا اضافه در مضربی از 3 از نوکلوتیدها اتقاق بیفته تغییر چهارچوب نداریم.ولی حذف یک نوکلئوتید بعد از AUG باعث بهم ریختن طرح مولکول mRNA و تغغیر چهارچوب کلی میشه.

..........کل مطالب جهش اینه که جهش اگرچه ماده خام تغییر گونه هاست ولی جهت تغییر رو مشخص نمیکنه......باید بدونید که جهت رو محیط تعیین میکنه....مهمترین کار جهش ایجاد تنوع در جمعیتهاست.....و یکی هم اینکه جهش تنها عامل تغییر فراوانی آلل ها در جمعیت نیست...

............تا جایی که یادم میاد مطلبی که در مورد سهره های کامرونی نوشته بود این بود که افراد با منقار متوسط نمیتونن از هیچکدوم از دانه های نرم یا سخت تغذیه کنن و حذف میشن.....بعدش هم اشاره کرد بود به انتخاب گسلنده که گونه زایی میکنه...یعنی و جمعیت رو به دو گروه جدا از هم یکی جامعه منقار کوچکها و یکی هم جامعه منقار بزرگها رو تقسیم میکنه...ولی چون مانع جغرافیایی ایجاد نشده نمیتونیم بگیم گونه زایی دگرمیهنیه...ضمنا چون نمیونیم بگیم حاصل خطای میتوزی یا میوزیه پس گونه زایی هم میهنی هم نمیشه.
 

gjit

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
213
امتیاز
174
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

فرق گل کلم و کلم بروکلی؟ :)

چرا کتاب پیش گفته که تولیدمثل میتوکندری مستقل از چرخه سلولی هست؟ در حالیکه طبق کتاب سوم در مرحله G2 چرخه، اندامک هایی مثل میتوکندری همانندسازی میکنن؟
 

farshad5346

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
625
امتیاز
1,492
نام مرکز سمپاد
سمپااااد
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
91
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

به نقل از gangsta :
فرق گل کلم و کلم بروکلی؟ :)

چرا کتاب پیش گفته که تولیدمثل میتوکندری مستقل از چرخه سلولی هست؟ در حالیکه طبق کتاب سوم در مرحله G2 چرخه، اندامک هایی مثل میتوکندری همانندسازی میکنن؟

......از نظر ظاهری فکر میکنم کلم گل رنگهاش متنوعه( سفید و قرمز..._). ولی بروکلی فقط سبز رنگه.... ولی در کل شکلشون مشابهه..... تو انتخاب مصنوعی وقتی براسیکا اولراسه هایی که گلهای انتهایی بزرگی دارن رو انتخاب کرده و باهم آمیزش میدیم در طول چندین نسل تولید کلم بروکلی میکنن....و همین کارو وقتی برای گیاهانی که گلهای جانبی متراکمی دارن انجام میدیم تولید کلم گل میکنه.

...........منظور از مستقل بودن از چرخه سلولی اینه که اینطوزی نیست که فقط موقع تقسیم سلول ایناهم مضاعف و تقسیم بشن.....اینا مستقلا میتونن همانندسازی کنن بدون اینکه اصلا تقسیمی در سلول صورت بگیره
 

gjit

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
213
امتیاز
174
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

یعنی الزاما به دنبال تقسیم میتوکندری تقسیم سول نداریم اما میتوکندری فقط در مرحله g2 میتونه تقسیم بشه درسته؟
 

biogirl

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
207
امتیاز
718
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
مدال المپیاد
:|
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

به نقل از gangsta :
یعنی الزاما به دنبال تقسیم میتوکندری تقسیم سول نداریم اما میتوکندری فقط در مرحله g2 میتونه تقسیم بشه درسته؟
نه ببين منظور فرشاد اينه كه ميتوكندري ميتونه تو زمانهايي غير از مرحله G2 هم تقسيم بشه ولي تو مرحله G2 حتمن تقسيمش اتفاق ميفته

يني اينطور نيس كه تقسيمش منحصر به مرحله G2 باشه ممكنه وسط S يا مراحل ديگه هم همانند سازي كنه! :-"

تونسم برسونم منظورمو عايا؟ :-" :-??
 
  • لایک
امتیازات: gjit

The Sniper

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
371
امتیاز
347
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اردبیل
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

بچه ها اين معادله موج چرا عدد موج رو نداره ؟‌

 

رعنــا

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
185
امتیاز
1,686
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
ابهر
سال فارغ التحصیلی
93
مدال المپیاد
شیمی.
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
نرم افزار
اینستاگرام
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

به نقل از The Sniper :
بچه ها اين معادله موج چرا عدد موج رو نداره ؟‌

به خاطر اینکه سرعت رو داده!
 

biogirl

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
207
امتیاز
718
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
مدال المپیاد
:|
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

به نقل از The Sniper :
بچه ها اين معادله موج چرا عدد موج رو نداره ؟‌

چون اين معادله ارتعاش ذرات هستش خود معادله برايند فاز اوليه منبع رو با اختلاف فاز كه حاصلضرب عدد موج در مكان جسمه داده!يعني در واقع فاز ذرات رو داده! :-"

پ.ن:بالايي و پاييني راس ميگن.عدد موجو بايد خودت پيدا كني.من توضيح دادم چرا تو فرمول نميبينيش :D
 

The Sniper

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
371
امتیاز
347
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
اردبیل
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

در مورد معادله موج حق با شماست راحت ميشه عدد موج رو حساب كرد ولي اصولا غلط نيست معادله رو بدون عدد موج بنويسيم ؟
===

يه سوال رياضي:
آيا اين دوتا سوال از نظر فضاي نمونه و جواب و راه حل فرقي باهم دارن؟

سه تاس سالم رو همزمان پرتاب ميكنيم چقدر احتمال دارد مجموع اعداد رو شده برابر هفت باشد؟
يك تاس سالم را سه بار پرتاب ميكنيم چقدر احتمال دارد مجموع اعداد رو شده برابر هفت باشد ؟

من جوا سوال رو نميخواما سوال خيلي راحته فقط ميخوام بدونم از نظر شما راه حل اين دو سوال فرق داره باهم يا نه ؟
 

biogirl

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
207
امتیاز
718
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تبریز
مدال المپیاد
:|
دانشگاه
علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : اشکالات درسی رشته تجربی

به نقل از The Sniper :
در مورد معادله موج حق با شماست راحت ميشه عدد موج رو حساب كرد ولي اصولا غلط نيست معادله رو بدون عدد موج بنويسيم ؟
===

يه سوال رياضي:
آيا اين دوتا سوال از نظر فضاي نمونه و جواب و راه حل فرقي باهم دارن؟

سه تاس سالم رو همزمان پرتاب ميكنيم چقدر احتمال دارد مجموع اعداد رو شده برابر هفت باشد؟
يك تاس سالم را سه بار پرتاب ميكنيم چقدر احتمال دارد مجموع اعداد رو شده برابر هفت باشد ؟

من جوا سوال رو نميخواما سوال خيلي راحته فقط ميخوام بدونم از نظر شما راه حل اين دو سوال فرق داره باهم يا نه ؟
فک نکنم فرقی داسته باشه چون هردو یه فضای نمونه دارن :-?
نه باو فرقی نداره :-" :-??
 
بالا