• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

نابودی خلاقیت در مدارس

  • شروع کننده موضوع
  • #1

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
نمی‌دونم Ken Robinson رو می‌شناسید یا نه ولی من دیشب یکی از کنفرانس‌های مشهورش درباره‌ی نابودی خلاقیت در مدارس رو دیدم و به یه سری نکاتی اشاره کرده بود که من واقعا قبولشون دارم.

اولین نکته‌ای که هست اینه که آموزش و پرورش در مدارس، در جهتیه که دانش‌آموزان رو برای مثلا ۱۰ ۱۲ سال دیگه آماده می‌کنه. آینده‌ای که واقعا هیچ کس نمی‌دونه وضعیتش چطوریه. چگونه‌ هستش. چه نیازهایی توش هست. اوضاع چطوریه. چه بسا که عملا ۲ سال دیگه هم قابل پیش‌بینی نیست! پس اینکه تلاش مدارس در جهت آماده کردن دانش‌آموزا برای ۱۰ ۱۲ سال دیگه باشه، چیز کاملی نیست و تمام ابعاد کار مشخص نشده. ( چون که ۱۰ ۱۲ سال دیگه و نیازهای اون به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست!)

نکته‌ی دوم که خیلی مهمه اینه که فکر می‌کنم سر یک چیز توافق داریم هممون. بچه‌ها قابلیت‌های خیلی خاص و خارق‌العاده‌ای از جمله نوآوری دارن. به عبارتی تمام بچه‌ها دارای یه سری استعداد خارق‌العاده هستن ولی این استعداد در مدارس عملا سرکوب می‌شه و کلا اونقدری که به آموزش و پرورش بها داده می‌شه به نوآوری بها داده نمی‌شه و همچنین تمرکز روی نوآوری رو از بین می‌بره. چرا؟ با یک مثال ساده شروع می‌کنم که خود Ken Robinson هم بهش اشاره کرد:
"من اخيراً يک داستان عالی شنيدم - عاشق تعريف کردنش هستم - درباره يک دختر کوچولو که سر کلاس نقاشی بود. شش سالش بود و ته کلاس نشسته بود و نقاشی می کشید و معلمش می گفت که این دختر کوچولو به ندرت به درس توجه می کرد، ولی در اين درس داشت توجه می کرد. معلم که اين موضوع برايش خيلی جالب بود، رفت بالای سر دخترک و پرسيد «چی می کشی؟» و دخترک گفت «دارم عکس خدا رو می کشم» بعد معلم گفت «اما کسی که نمی دونه خدا چه شکليه» و دخترک جواب داد «تا يک دقيقه ديگه می فهمند چه شکليه»"

نکته کجاست؟ نکته اینجاست که بچه‌ها یه سری واکنش‌های خاص دارن. وقتی دربار‌ه‌ی چیزی نمی‌دونن، شانس خودشون برای فهمیدن اونو امتحان می‌کنن مثل همین مثالی که بالا زدم. به عبارتی بچه‌ها از اشتباه کردن نمی‌ترسن و این بسیار بسیار نکته‌ی مهمیه و یکی از قسمت‌های اصلی بحث من هست.
چیزی که من واقعا قبولش دارم اینه که، اگر آماده‌ی اشتباه کردن نباشید، هیچ وقت هیچ فکر نابی به ذهنتون نمی‌رسه . چرا اینو قبول دارم؟ چون ترس از اشتباه کردن، کاملا مانع آزاد و خلاق فکر کردنه و حالا رابطه‌ی این قضیه با مدارس چیه؟ مدارس، در سرتاسر جهان، بچه‌ها رو طوری پرورش می‌دن که از اشتباه کردن بترسن. باید جواب سوالات رو درست بدن. داخل مدارس، همیشه دو جناح درست گفتن و اشتباه کردن مطرحه و همه فکر و ذکرشون اینه که درست بگن. درست بگن. درست بگن. غلط ننویسن. درس رو یاد بگیرن با هدف اینکه درست بگن و ... و اینطوری می‌شه که اون بچه‌ها نوآور با قدرت‌های خارق‌العاده، در مدت تحصیل، قدرت و استعدادشون رو از دست می‌دن.

کن رابینسون به یه جمله از پیکاسو و یک نکته اشاره کرد که به نظرم کاملا واقعیت داره. پیکاسو می‌گه همه‌ی بچه‌ها هنرمند به دنیا میان. ولی نکته‌ای که به وجود داره اینه که، چطور در حال بزرگ شدن هنرمند بمانیم؟ "ما به سمت خلاقيت رشد نمی کنيم. بلکه از خلاقيت به سمت بیرون رشد می کنيم. خب چرا اين طوره؟"

سیستم آموزش و پرورش در سرتاسر دنیا، طوریه که بچه‌ها رو برای استاد دانشگاه شدن آماده کنه. منظور این نیست که همه‌ی بچه‌ها باید استاد دانشگاه بشن. دقیقا مثل اینه که من مسیرم از نقطه‌ی A به B باشه و یک نفر در نقطه‌ی C پیاده بشه. سیستم آموزش و پرورش به نقطه‌ي B داره می‌ره. یعنی استاد دانشگاه شدن. ولی کسیو مجبور نمی‌کنه تا نقطه‌ی B بیان . بچه‌ها می‌تونن در بین راه در نقطه‌ي C پیاده بشن. حالا اشکال کار کجاست؟ اشکال کار اینجاست که اگه هدفمون رسیدن به نقطه‌ی B ینی استاد دانشگاه شدن نبود، می‌تونستیم مسیر بهتری برای رسیدن به C ( اهداف واقعی بچه‌ها) انتخاب کنیم!

و از یک برخورد غلط مثال می‌زنم. بچه‌ای که تماما به نقاشی علاقه داره و از قدرت خاصی برخورداره و به هیچ درس دیگه‌ای به جز نقاشی علاقه نداره، از طرف مدرسه باهاش برخورد می‌شه. این همه واکنش درباره‌ی این قضیه، در اکثر مواقع باعث می‌شه که این فرد نقاشی رو ول کنه تا بتونه در مدرسه به کاراش ادامه بده. مدرسه باید به اندازه‌ی کافی بستر نوآوری فراهم کنه.

۱. به نظرتون با این توضیحات و مثال هایی که زده شد، مدارس فعلی باعث نابودی خلاقیت در دانش‌آموزان می‌شن؟
۲. به نظرتون دانش‌آموزان خلاق، باید از مدرسه بیان بیرون و به جایی برن که در جهت خلاقیتشون سوق داده می‌شن؟
۳. راهی برای اصلاح عملکرد مدارس در جهت افزایش نوآوری و خلاقیت وجود داره؟
۴. اصلاح عملکرد مدارس، باعث کاهش کیفیت علمی می‌شه؟ در این صورت باید دوجای مجزای "مدرسه" و چیزی نظیر "خانه‌ي نوآوری" داشته باشیم؟
۵. به جز اصلاح عملکرد مدارس، چه راه‌هایی برای نوآور نگه داشتن بچه حین بزرگ شدن هست؟
۶. از نظر رشد دادن نوآوری و خلاقیت، وضعیت مدارس ایران چطوره؟ به طور خاص مدارس سمپاد؟

پ.ن: بحث نه به صورت خاص به بخش خلاقیت مربوط می‌شه. نه به طور خاص به سمپاد مربوط می‌شه. یک بحث اجتماعی درباره‌ی "مدارس، خلاقیت و روان‌شناسی بچه‌ها" هست.
 

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,367
امتیاز
7,064
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : نابودی خلاقیت در مدارس

۱. مثال ها کامل نیستند،‌ ولی برای ایران این جوریه : شاید توی دبستان استعداد‌‌‌های بچه ها سرکوب بشن، ولی دوباره توی راهنمایی و دبیرستان (دست کم توی مدارس سمپاد) دوباره این فرصت به بچه ها داده میشه که به علایقشون بپردازن. مگر این که پدر و مادر بچه‌ها دخالت کنن و جلوشونو بگیرن. مدارس کشور‌های دیگه هم تا جایی که من دیدم امکان رشد خلاقیت‌ها رو به بچه‌هاشون میدن. :-??

۲. دانش آموزان خلاق نباید از مدرسه بیان بیرون!‌ زیاده رویه! ولی نباید کامل جلوشون گرفته شه.

۳. مدرسه باید فعالیت های مختلف و متنوعی رو برای بچه ها فراهم کنه تا ببینن چه فعالیتی رو دوست دارن و بعد امکان رشد اون ها در این زمینه رو فراهم کنه. بعداً در دانشگاه،‌ به طور حرفه‌ای به هر کاری که دوست دارند بپردازند.

۴. اصلاح عملکرد اگر به قیمت کم شدن ساعت درسی باشه بده. ولی در عین حال، محتوای آموزشی باید ترکیبی از این فعالیت ها و درس های دیگه باشه. خانه نوآوری اگر هم وجود داشته باشه،‌باید با مدرسه همکاری کامل داشته باشه. بهتره نباشه!

۵. ×

۶. وضعیت مدارس سمپاد در زمینه پرورش خلاقیت خیلی خوبه. دست کم چیزی که من دیدم عالیه!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : نابودی خلاقیت در مدارس

خب مدرسه ۸۰ درصد درس هست و ۲۰ درصد خلاقیت! حتی تو مدارس سمپاد هم به صورت خفن رو خلاقیت بچه‌ها کار نمی‌شه ولی صرفا نسبت به مدارس دیگه وضعیتش بهتره. ما چهار جور آدم داریم:
۱. بی‌سواد خلاق
۲. بی‌سواد غیرخلاق
۳. باسواد خلاق
۴. باسواد غیرخلاق

مدرسه هدفش اینه که آدما رو "با سواد" کنه و در کار اصلیش "خلاقیت" رو بهش توجه چندانی نمی‌کنه و در نتیجه‌ای بچه‌ای که از همون کودکی دارای استعداد زیادی هست، استعدادش رفته رفته محو می‌شه.

ببینید، یه سوال می‌پرسم. ما بیشتر به آدمای خلاق احتیاج داریم یا آدمای باسواد؟ آدمای باسواد وقتی به درد می‌خورن که ما یه چیز حاصل خلاقیت داریم و می‌خوان اونو تبدیل به عمل کنن! در نتیجه "خلاقیت" پیش نیاز "عمل" هست و به عبارتی اهمیت خلاقیت خیلی بیشتره!

چرا یه مدرسه نباید دانش‌اموزا رو دو دسته کنه؟ رو بعضیا کفه‌ی سنگین ترازو بهبود خلاقیت و نوآوری باشه، رو بعضیای دیگه کفه‌ی سنگین، رو مباحث علمی مثل ریاضی باشه؟
 

kimiyakim

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
86
امتیاز
233
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
Earth Kingdom
دانشگاه
علوم پزشکی ایران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : نابودی خلاقیت در مدارس

1-آره 90درصد آره....به نظر من همه ی این چیزایی که بچه ها گفته میشه باید معدلت 20 بشه کنکور تک رقمی و دورقمی بشی یا المپیاد باید خربزنی تا قبول بشی تا حد زیادی جلوی رشد خلاقیت بچه ها رو میگیره(مخصوصا تو ایران...تازه تو آمریکا اون طوریه)البته عده ای هم هستن که ((خلاقیت سوخته)) نمیشن..
2-با این مخالفم بچه ها به مدرسه نیاز دارن تا ایده هایی بهشون داده بشه...به عبارتی باید اول بدونن چی رو بیشتر دوس دارن وبعدا در موردش نوآوری کنن..
3-انقده بچه هارو نترسونن و تروخدا به ابن بارش فکری خیلی خیلی اهمیت بدن...مثال:چرا ژاپن وکره انقده تو مهندسی پیشرفت کردن؟(دلیلشو بهتر میدونین)
4-فک نکنم...البته طول میکشه تا جا بیفته...اگه همچین چیزی داشته باشیم که معرکه اس...
5-فقط وفقط مسائلی رو به دانش اموز بدیم که بار خلاقیتیش زیاد باشه...یا حتی مسائل غیرقابل حل جهان(داستان اون پسره سر کلاس ریاضیه رو که میدونین)چون دید بچه ها بازتره....تازه میتونه تا یه ماه مهلت داشته اشن بچه ها حسابی بررسیش کنن...
6-مدارس عادی که صفر...سمپاد بدک نیس...ولی هنوز خیلی راه داره............
پ.ن.:عاشق موضوع تاپیک شدم...واقعا عالیه..
 

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,367
امتیاز
7,064
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : نابودی خلاقیت در مدارس

دو سه روز پیش سخنرانی رو دیدم (و به همه توصیه می‌کنم از این‌جا ببیننش) و نظرم تا حدی عوض شد.


کسی نمی‌دونه ۵ یا ۱۰ سال دیگه چه اتفاقی میفته و وضعیت فعلی آموزش و پرورش دانش‌آموزا رو برای رو به رو شدن با شرایطِ ۱۰ سال دیگه آماده نمی‌کنه در صورتی آموزش تفکر خلاق توی مدارس باعث گرفتن تصمیم‌های بهتر در شرایطی که برای اون آماده نشدیم می‌کنه. ولی، این موضوع شامل چند درصد از جامعه دانش‌آموزان (شاغلان آینده) می‌شه؟ چند درصد از دانش‌آموزای فعلی قراره شغلی داشته باشن که تصمیم‌گیری‌های مهم و ضروری بکنه؟ کمتر از ۱۰%. تصمیم‌گیری‌های خلاقانه برای رو به رو شدن با مشکلات هیچ‌وقت وظیفه عمده مردم نبوده، همیشه یک اقلیت برتر تصمیم‌گیری می‌کنن پس چه احتیاجیه که وقت و نیروی کار صرف آموزش تفکر خلاق به همۀ دانش‌آموز‌ها بشه؟‌ درسته که خلاق‌بودن و خلاقانه تصمیم‌گیری کردن می‌تونه توی همه حیطه‌های کاری نتایج مثبت داشته باشه ولی آیا لازمه؟ من فکر می‌کنم که نیست.


من فکر می‌کنم بیشتر از خلاقیت، مدارس ما توی استعداد‌یابی مشکلی دارن؛ یعنی اول باید مشکل استعداد‌یابی حل بشه و در درجه بعدی به آموزش خلاقیت رسیدگی بشه.
 

...roze...

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
307
امتیاز
1,370
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
مشهد
پاسخ : نابودی خلاقیت در مدارس

نمی شه اینو گفت ولی به نظر من به هر حال باید یک جایی باشه تا دانش در اون رد وبدل بشه...
نمی شه با توجه به این حرف مدارس رو محکوم کنیم....
درسته که 10 12 ساله دیگه معلوم نیس چی بشه ولی به هر حال به نظر من نمی شه با این ایده بگیم پس ما دیگه نریم مدرسه...
 

SAH@R

کاربر جدید
ارسال‌ها
4
امتیاز
6
نام مرکز سمپاد
farzanegan5
شهر
تهران
مدال المپیاد
موسس المپیاد ریاضی هستم و خواهم بود ؟
پاسخ : نابودی خلاقیت در مدارس

بله کاملا موافقم!
مخصوصا تو همین مدرسه های سمباد !
چرا نباید تو بیشتر مدارس سمباد رشته ی انسانی باشهوچرا کسی که مثلا میتونه نویسنده خوبی در اینده باشه باید بره یه مدرسهای که شاید اون دانش اموز لیاقتش بیشتر از این حرفاست!
به نظر من بیشتر این مشکلات از نظام اموزشیه ایران هست که اینقد بسته هستش؟
خیلی دوست دارم ببینم چند نفر باهام موافقن؟!؟!؟! :rolleyes: :-? :rolleyes: :-?
 

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,367
امتیاز
7,064
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : نابودی خلاقیت در مدارس

به نقل از ♥عروسکـــ♥ :
نمی شه اینو گفت ولی به نظر من به هر حال باید یک جایی باشه تا دانش در اون رد وبدل بشه...
نمی شه با توجه به این حرف مدارس رو محکوم کنیم....
درسته که 10 12 ساله دیگه معلوم نیس چی بشه ولی به هر حال به نظر من نمی شه با این ایده بگیم پس ما دیگه نریم مدرسه...

ایده پشت این حرف‌ها هم مدرسه نرفتن نیست؛ انتقاد از سیستم غلط آموزش و پرورشه که دانش‌آموزا رو برای ۱۰ سال دیگه آماده نمی‌کنه.

به نقل از SAH@R :
به نظر من بیشتر این مشکلات از نظام اموزشیه ایران هست که اینقد بسته هستش

منظورت از بسته چیه؟
 
ارسال‌ها
451
امتیاز
6,339
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
neverwhere
سال فارغ التحصیلی
1400
بستگی داره
اگه با توجه به توانایی ها و استعداد و علایقت مدرسه ت رو انتخاب کنی که نه!تازه استعداد هات شکوفا هم میشه
ولی اگه به زور باشه و این حرفا که بله سرکوب میشه
بعد توی ایران هم آنچنان مدارس هایی نیست که اینقدر به بچه ها و استعداداشون اهمیت بدن و با توجه با آینده برنامه ریزی کنن و بهشون درس بدن...تعدادشون انگشت شماره و توی شهر های عادی پیدا نمیشه...اینجا حتی سمپادشم افتضاحه، چه برسه به عادی...
 

MmmSampadi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
630
امتیاز
2,276
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1405
در واقع امتحان بزرگترین دلیل ازبین رفتن خلاقیته ....
 

Krypton

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
712
امتیاز
17,735
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
سال فارغ التحصیلی
1402
رشته دانشگاه
CS
مدرسه‌ی ما با هرچیزی جز کنکور بیگانه‌ست! و خب جوش جو رقابتی کنکور و تست‌زنیه...
مدرسه‌ی‌ما و خلاقیت…!؟
جالبه!! ((((:
 

Apar

StupidMan
ارسال‌ها
75
امتیاز
404
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1402
تو کل دورانی که میریم مدرسه با این سیستم نادرست آموزشی به جای اینکه بهمون روش فکر کردن به مسئله و ایده زدن رو یاد بدن،میرن نکات تست یاد میدن،که آقا ،فلان رو تو این مسئله دیدی بهمان کن جواب در بیاد،این دقیقا کار یک ماشینه ،فقط سرعت داره ولی بدون خلاقیت که فقط میدونه در حالتی خاص باید کار خاصی انجام بده ،خبری از درست کردن یک راه حل جدید از خودش نیست
مدرسه‌ی ما با هرچیزی جز کنکور بیگانه‌ست! و خب جوش جو رقابتی کنکور و تست‌زنیه...
مدرسه‌ی‌ما و خلاقیت…!؟
جالبه!! ((((:
 

علی.

لنگر انداخته ⚓⚓⚓⚓⚓
ارسال‌ها
216
امتیاز
769
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای ۱
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1401
چرا مدرسه میریم؟
تا حالا از خودتون پرسیدین؟
چطوری مدرسه میریم؟
کی مدرسه میریم؟
می تونیم مدرسه نریم؟
اصلا چرا مدرسه هست؟
فرض کنین تصمیم بگیرین نرین مدرسه. چی میشه؟ اون وقت نمی تونین برین دانشگاه. نتیجه؟ مدرک و مهارتی برای چند تا شغل ندارین و فرصت های زیادی رو از دست می دین.
یه نگاهی به این روند بندازین. چی می فهمیم؟ ما به مدرسه و دانشگاه میریم برای کسب مهارت و مدرک. مهارت و مدرک برای چی؟ برای کار. چه کاری؟ کارایی که مهارت و مدرک بخواد.
به مدرسه رفتنمون توجه کردیم؟ هر روز از ساعت ۷ (یا ۸ یا همون حدودا) تا یه ساعت مشخصی که معمولا بعد از ظهره باید در فضای مدرسه باشیم. حضور و غیابمون هر کلاس بررسی میشه. باید در سکوت پشت میز و صندلی بشینیم و چیزی که ازمون خواسته میشه رو بخونیم و بنویسیم تا بهمون نمره و امتیاز داده بشه...
خیلی برام آشناس. ولی فکر نمی کنم شبیه سیستم ادره ها باشه. نه برای چی باید این جوری باشه؟ مدرسه خانه دوم ما هست. امکان نداره با ما از ۷ سالگی تا حداقل ۱۸ سالگی مثل کارمند های یک اداره که اگه کارشون رو درست انجام ندن اخراج میشن رفتار کنن.
اما آخرش به اینجا می خوام برسم:
انسان ها در دو طبقه تقسیم بندی میشن. طبقه اشراف و طبقه کارگر. کارگرا برای اشرافی ها کار می کنن و اون ها بهشون در ازاش پول میدن.
تا حالا بازی کامپیوتری کردین؟ بازی تخته ای چطور؟ اصلا راجع به منچ صحبت می کنم. فرض کنین شما تاس میندازین و تاس عدد ۴ میاره. حالا مهره شما باید ۴ قدم بره جلو. حالا این مهره زبون باز می کنه و میگه "من می خوام ۲ قدم برم جلو چون خسته ام." یا " من می خوام ۶ قدم برم جلو تا زودتر برسم"....... این وضعیت برای شما ایده آل نیست. مهره به حرفتون گوش نمیده. این اتفاق برای هر بار تاس انداختن بیفته و هر مهره بخواد این کار رو بکنه... وای نه. چه قدر خوبه که مهره ها این جوری نیستن. چه قدر خوبه که مهره ها فکر نمی کنن و فقط چند تا ابزار برای موفقیت ما هستن.
طبقه اشراف برای رسیدن به خواسته هاش به ابزار نیاز داره. ابزار اون طبقه کارگر هست. مدرسه قراره برای طبقه اشراف، ابزار (کارگر) تربیت کنه. این ابزار باید کاملا تابع و پیرو حرف ‌و دستور باشه و فکر کردن (که شامل خلاقیت هم میشه) اصلا نباید در ابزار تعریف شده باشه. پس مدرسه داره کار خودش رو درست انجام میده، ولی کار درستی رو انجام نمیده. شایدم کار درستیه. بستگی داره از کدوم طبقه نگاه کنین.
 

....!...

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
755
امتیاز
2,971
نام مرکز سمپاد
........
شهر
.........
سال فارغ التحصیلی
0000
خلاقیت خیلی وقته که تو سیستم آموزشی ما مرده....
 

Reyhoon07

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
5
امتیاز
37
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1405
به نظرم نظر مدارس ایران خیلی روی کنکور تمرکز میکنن و بعضی اوقات یادشون میره که لازم نیست یه بچه ی 13، 14 ساله روزی n تا تست بزنه و مثلا 7 ساعت به غیر از مدرسه درس بخونه. توی مدارس سمپاد هم گاهی اوقات اینجوری هست اما انصافا خلاقیت بچه ها رو هم در کنار درس پرورش میده
 

Reyhoon07

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
5
امتیاز
37
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 4
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1405
خلاقیت...
لااقل داخل سمپاد دنبالش نگردین چون جو اینجا فقط با کتاب و کنکور عجین شده...
نه در این حد!!! روی این موضوعات هم خیلی تمرکز میکنه(وگرنه رتبه برتر نداشت) اما خلاقیت و پژوهش سر جای خودشون هستن ما حتی کلاس اختراعات هم داریم!
 
ارسال‌ها
451
امتیاز
6,339
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
neverwhere
سال فارغ التحصیلی
1400
نه در این حد!!! روی این موضوعات هم خیلی تمرکز میکنه(وگرنه رتبه برتر نداشت) اما خلاقیت و پژوهش سر جای خودشون هستن ما حتی کلاس اختراعات هم داریم!
سمپاد داریم تا سمپاد
 
ارسال‌ها
1,558
امتیاز
13,055
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1401
دانشگاه
دانشگاه یزد
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
نه در این حد!!! روی این موضوعات هم خیلی تمرکز میکنه(وگرنه رتبه برتر نداشت) اما خلاقیت و پژوهش سر جای خودشون هستن ما حتی کلاس اختراعات هم داریم!
نمیدونم برای ما که لااقل اینجوری نیست...
 
بالا