• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

دایره المعارف پرواز

  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #1

TOM VF81

شاهین سیاه
ارسال‌ها
133
امتیاز
721
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1402
سلام به همه کسایی که این مطلب رو میخونن...

امروز میخوام یکم درباره علوم پایه خلبانی و پرواز حرف بزنم. همه ما حداقل یک بار رو سوار هواپیما شدیم و از نزدیک حدودا یکسری ابزاری دیدیم و توجهمون رو به خودش جلب کرده. قصد دارم توی این تاپیک به این مطالب بپردازم و هرچیزی که میدونم یا تجربه کردم رو به اشتراک بگذارم.
اول یکمی درباره موتور ها حرف بزنیم:
وظیفه موتور ایجاد قدرت کافی برای پرواز هواپیما هست. موتور ها خودشون به چندین دسته تقسیم میشن که معروف ترین اونها رو بررسی میکنیم.
اولین مورد، موتور های پیستونی هستن . این موتور ها ساختار شبیه به موتور خودرو دارن. این موتور ها ماکسیمم میتونن تا ۲۰۰ نات سرعت برای هواپیما داشته باشن. معمولا از این موتور ها برای هواپیمای آموزشی و نسبتا سبک استفاده میشه. برای مثال هواپیمای سسنا۱۷۲ که یکی از شاهکار های اموزشی هست، هواپیمایی با موتور پیستونی هست.
موتور های جت: موتور هایی که با مکش هوا و ایجاد احتراق شدید، نیروی رانش هواپیما رو تامین میکنن. این موتور ها قابلیت شکستن دیوار صوتی رو هم دارن(اصطلاحا سونیک کردن). البته که ساختار موتور های مسافربری زمین تا آسمون با موتور های جنگنده فرق دارن به طوری که موتور های هواپیماهای مسافربری قابلیت پرواز بیشتر از ۶۰۰نات رو ندارن(بالاخره مسافر نشسته و این عدد هم معمولا خلبان ها سمتش نمیرن). این موتور ها میتونن چند ده تن هواپیما رو حمل کنن بدون اینکه هواپیما دچار مشکل بشه. سلطان بوئینگ ۷۳۷ سری ۸۰۰ هست که از موتور جت CFM 56 استفاده میکنه.

اینارو بخونین حالا تا پارت بعد🤣
 
  • شروع کننده موضوع
  • توقیف شده
  • #2

TOM VF81

شاهین سیاه
ارسال‌ها
133
امتیاز
721
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
1402
سلام به همه کسایی که این مطلب رو میخونن. فکر میکنم این آخرین مطلبی باشه که توی این انجمن مینویسم و بعدش بخاطر کنکور و داستان هاش مجبورم کمی تا قسمتی از این حرفه فاصله بگیرم. امیدوارم حضور و ارائه مطالب من براتون مفید بوده باشه...
این قسمت به اصطلاحات هوانوردی میپردازم:
1.bingo fuel: این اصطلاح بیشتر برای هواپیماهای جنگنده به کار میره. در جنگنده ها معمولا دوتا نشانگر سوخت داریم. یکیشون fuel quantity هست که میزان سوخت باک های داخلی و اکسترنال ها( باک های اضافه) رو نشون میده و اون یکی نشانگر میزان bingo fuel رو نمایش میده. بینگو فیول به معنی میزان سوخت مورد نیاز برای اجرای عملیات برای برگشتن به پایگاه مبدا هست جالبه بدونید نشانگر سوخت برای شکاری محبوب دل،اف۱۴، در محل ابزار زانوی راست خلبان هست.
2. STALL: جدای از بحث مهندسی، زمانی که سرعت از یه حدی پایین باشه(به طور میانگین زیر ۱۵۰ نات) یا زاویه حمله بین ۱۰ تا ۳۰ درجه باشه، هواپیما قابلیت رانش و جلو رفتنش رو از دست میده و با زاویه حمله ای بالا شروع به واماندگی میکنه. این عمل متاسفانه توی جنگنده های تامکت نیروی هوایی ایران(A) بسیار پدیده ای فراگیر هست. برای احیای موتور در این حالت باید به سرعت دسته گاز(throttle) رو روی حالت MIL یا پس سوز(ماکسیمم حالت گاز) قرار داده و اهرم هدایت هواپیما(بهش میگیم استیک یا YOKE) رو به سمت پایین هل بدیم تا موتور احیا بشه.
3.arrival: محل ورود هواپیما به فرودگاه برای نشستن
4. Afterburner: حالتی در موتور های شکاری هست که ماکسیمم قدرت رو به موتور میده( از موتور شعله خارج میشه). حواستون جمع باشه که اگر هواپیما زیاد روی این حالت باشه، سوخت بسیار زیادی از دست خواهید داد.
5.blackout:زمانی که بیش از ۵ جی مثبت شتاب به خلبان وارد بشه، خون از سر به سمت پاها هدایت میشه و چشم های فرد سیاهی میره و بیهوش میشه به این حالت بلک اوت میگن.
6.redout: زمانی که به خلبان جی منفی وارد بشه( یعنی با شتاب دماغه هواپیما رو به سمت پایین هل بده) خون به سمت سر هدایت میشه و چشم های فرد همه چیز رو قرمز میده و بیهوش میشه.
7. Eject: زمانی که خلبان اهرم نرو اضطراری از هواپیما رو بکشه، در عرض اگر اشتباه نکنم بین ۰.۰۵ تا ۰.۰۸ ثانیه به اندازه ۵۰۰ متر به سمت بالا پرت، و بعد از اعمال کردن یه اهرم دیگه چترش آزاد میشه و به سلامت( شایدم مجروح یا شایدم مرده) روی زمین بشینه.
8. CAP: لغتیه که بنظرم باحاله و خیلی براش احترام قائلم. این کلمه مخفف کلمه Combat air patrol هست. این لغت به معنی حفاظت هوایی از یه منطقه استراتژیک و یا شهر ها در زمان درگیری و جنگ هست. مثلا خلبان های عزیز نیروی هوایی، زمان جنگ بالای سر اصفهان و یا اراک کپ میپریدن تا میگ های عراقی این شهر ها رو بمباران نکنن.
9. Sortie: به مجموعه اقدامات قبل از پرواز از جمله بریفینگ(توجیه شدن خلبان توسط لیدر) حین پرواز و نشستن و پس از نشستن سورتی میگن.
10. FOX1: اصطلاح بین المللی برای درگیری هواییه. زمانی که موشک نیمه فعال راداری (semi active radar homing) مثل ایم۷ خلبان به سمت دشمن شلیک کنه این رو توی بیسیم اعلام میکنه.
11. FOX2: زمانی که خلبان موشک حرارتی سمت دشمن شلیک کنه این رو اعلام میکنه( به این نوع موشک ها، موشک FOX2 هم میگن)
12. FOX3: اعلام شلیک موشک راداری در بیسیم مثل ایم۵۴ عزیز دل و این ۱۲۰ آمرام

13.FOX4:این اصطلاح جدیدا اضافه شده و زمانی که خلبان از توپ هواپیما(همون مسلسل) استفاده میکنه اینو اعلام میکنه.

اصطلاح خیلی هست اما برای تایپ کردنش گاو تر میخواهد و مرد کهن...

امیدوارم از این مطلب هم بهره مند بشید و امسال من رو هم دعا کنید تا به صورت حرفه ای وارد این صنعت بشم...
 
بالا