• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

شیـــــــــــــــروان شهر شیران

آیا تا بحال نام شهرستان شیروان را شنیده بودید؟؟؟

  • بله

    رای‌ها: 3 75.0%
  • خیر

    رای‌ها: 1 25.0%

  • رای‌دهندگان
    4
  • شروع کننده موضوع
  • #1

Aqa milad

کاربر فعال
ارسال‌ها
69
امتیاز
341
نام مرکز سمپاد
شهيدبهشتي
شهر
شیــــــــــــــروان
مدال المپیاد
او......................(او سرش ناپیداست)
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
رشته دانشگاه
پزشکی
شیروان از شهرستان های خراسان شمالی و دومین شهر این استان است با وسعت 3789 کیلومتر مربع که از شمال به کشور ترکمنستان و از جنوب به اسفراین و از شرق به فاروج و از غرب به بجنورد محدود میشود شیروان از شهرهای مرتفع استان خراسان شمالی است که در دره ی رود مرزی اترک ما بین کوه های کپه داغ و آلا داغ جای گرفته است شهر شیروان در حدود 85 هزار جمعیت دارد.
در ایران معمولا شهرها و آبادیهای قدیم را به پهلوانان و شهریاران نسبت داده اند که شیروان نیز به انوشیروان نسبت داده شده است.
نام شیروان منسوب به نقش شیریست که شکل وشمایل آن در دامنه ی شمالی شیرکوه مشاهده میشود همچنین منسوب به شیربانانی است که در قرون گذشته در جنگل های منطقه شیروان به شکار و نگهداری شیر مشغول بوده اند.
شیروان روزگاری پایتخت قوم پارت یوده است و اولین امپراتوری مقتدر پارتها (یوئه چرمی) به نام کوشانیان در شیروان به وجود آمده است.در زمان حکومت طاهریان ، صفاریان و سامانیان شیروان یکی از آبادیهای پرجمعیت و آباد بوده است سلطان محمود غزنوی در بازگشت از هندوستان یک شبانه روز در یکی از روستاهای شهرستان شیروان اردو زده است به طوری که این محل را هم اکنون تخت سلطان محمود نیز مینامند.
شیروان در سال 874 هـ . ق به دست تیمور لنگ افتاد .هم اکنون نیز مقبره ای منسوب به تیمور لنگ،واقع در روستای زیارت شیروان وجود دارد.
شیروان در زمان صفویه از اعتبار و اهمیت ویژه ای برخوردار شد.شیروان در زمان صفویه مرکز حکومت ایلخانی بوده است.
نادرشاه در زمان پادشاهی خود پسرش رضاقلی میرزا را فرمانروای خراسان از جمله شیروان کرد.شیروان یکی از شهر های مهم نادر شاه به حساب آمده است.
مردم شیروان به زبان های گوناگونی از جمله فارسی،کردی،ترکی وتاتی صحبت میکنن اما زبان اکثر مردم شیروان کردی میباشد.
دلیل چند زبانه بودن مردم شیروان این است که در گذشته نژاد ها و قبیله های مختلفی به شیروان سفر کرده و در اینجا سکونت نموده اند.
من به هر کس گفتم که من شیروانیم سریع پرسیده شیروان کدوم استانه؟ من واقع متاسف میشم از خودم و تمام مردم شیروان که انگار شیروان یک منطقه ی دورافتادست که هیچ کس نمیشاستش یعنی حتی اسمشم نشنیده شاید کم گیری از خودمون بوده نمیدونم ولی امیدوارم این تاپیک بتونه کمک کنه به مردم شیروان تا بقیه بتونن شیروانو بشناسن
من مناطق زیبای گردشگری شیروانو به تدریج معرفی میکنم.
 
بالا