• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اقدامات رضاخان در ایران

boodika

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
904
امتیاز
6,071
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
ناکجا
سال فارغ التحصیلی
1398
پاسخ : اقدامات رضاخان در ایران

درود!
قطعا اقدامات رضا خان رو نمی شه نفی کرد همون طور که اقدامات دیگر شاهان رو نمی شه نفی کرد که اگه نفیشون کنیم تاریخ رو به قولی تحریف کردیم.موضوع سادست.هر انسانی یک سری کار های خوب داره یک سری هم بد. حالا امکان داره اون کار های خوب از نظر بعضیا بد به نظر بیاد و از نظر بعضی دیگه خوب مثل همین قضیه کشف حجاب.کسی منکر اقداماتش نیست هست؟ اما با اون فردی که گفته بود این اقتضای زمان بود موافقم!ساخت راه آهن و جاده شوسه و اینا اقتضای زمان بود مثل اینترنت همین حالا. خوب رضا شاه هم نمی خواست عقب بمونه کشور البته این نظر خودش بود به نظر من از رضا شاه به عنوان یک عروسک خیمه شب بازی استفاده کردند. اونو انداختند جلو و خودشون عقب نشستند و منتظر نتیجه بازی شدند.شاید می گم شاید اصلا خود رضا خان نمی دونست که چه کاری داره می کنه مثلا در مورد قضیه کشف حجاب : اون فکر می کرد که مثلا با برداشتن حجاب زن ها ایران رو به سوی پیشرفت پیش می بره که حالا این جا اصلا موضوع بحث کشف حجاب نیست.

ولی یک چیزی می خواستم بپرسم اگه رضا شاه واقعا جلوی تجزیه شدن کشور رو گرفت و آدم قدرتمندی بود پس چرا موقع شروع جنگ جهانی دوم به همین سادگی کشور ما اشغال شد؟ مردم شب خوابیدند صبح انگلیس جنوب رو گرفته بود روسیه شمال رو بعدش هم که با ذلت تمام انگلیسی ها پرتش کردند به یک جزیره!این آیا قدرته؟ اگه قدرت داشت مردم دسته دسته از گرسنگی نمی مردند و قیمت نان بیداد نمی کرد در عوضش از طریق همین راه آهن آذوقه می بردند به همونایی که کشورمون رو اشغال کرده بودند. :-?

با تشکر وریتی
بیشتر اطلاعاتی که دادین راجع به رضاشاه مربوط به شاهان قجر هست رضا شاه بعداز اینکه انگلیسی ها خوزستان رو میگیرن و شیخ خزعل رو برای جدایی اون علم میکنن روی کار میاد و شیخ خزعل رو سرکوب میکنه تا نفت ایران به انگلیس نرسه و صد البته که قحطی بزرگ به دلیل جنگ جهانی اول و بی لیاقتی شاهان قجر بود که گندم رو مفت به انگلیس میفروختند و 10میلیون ایرانی بر اثر این قحطی از بین میرن و وقتی به شاه اخر قاجار میگن از گندم خودت به مردم بده سر باز میزنه درسته که رضاشاه رو انگلیس روی کار میاره ولی انگلیس انتظار نداشت که رضا شاه بر خلاف اون ها عمل کنه از جمله کار هایی که خلاف انگلیس کرد متحد شدن با المان نازی بود تا ایران از زیر استعمار انگلیس بیاره بیرون و البته اگه رضاشاه قدرت نداشت چطور ایرانی رو که فقط تهران ازش مونده یکپارچه میکرد راه ها رو امن میکرد و....ولی درمورد تبعید رضاشاه وقتی بیان بهت بگن به نفعته که بخاطره مردمت بکشی عقب وگرنه میدونیم با ایران چی کنیم تو چیکار میکنی؟اون موقع دیگ رضا شاه پشتیبانی المان رو هم نداشت و باید تنهایی با شوروی و انگلیسو... دست و پنجه نرم میکرد که البته ترجیح داد تا با رفتنش یک ملت در ارامش باش
 

boodika

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
904
امتیاز
6,071
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
ناکجا
سال فارغ التحصیلی
1398
پاسخ : اقدامات رضاخان در ایران



این مدرنیته کردن ظاهر قضیست . کشور رو تبدیل کردن به بازار فروش کالاهای غربی نو کردن داریم تا نو کردن ! مگه کی بود که داشت به جای مردم نظر می داد؟ مردم مگه خودشون نمی تونستند خواستشون رو بگند؟ مدرن کردن ایران با برداشتن حجاب زنان میسر می شد ؟ واقعا مسخره شده بود . زنان روستایی با لباس های رنگ و رو رفته و نخ نما در حالی که نون برای خوردن شبشون نداشتند ولی کلاهی سرشون می ذاشتند که به جای دستمزد و زحمت چندین ماهشون بود. این مدرن کردن نبود.
فکنم شما فقط تاریخ وزارتی خوندی:Dاخه اینا چه حرف بی اساسیه
 
بالا