• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

شاسی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

m.kamali

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
201
امتیاز
285
نام مرکز سمپاد
علامه حلی4
شهر
تهران
اینجا درباره ی شاسی هر وسیله ای بحث کنید.
 

peihaghi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,333
امتیاز
2,348
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
تهران
دانشگاه
امیر کبیر
رشته دانشگاه
مکانیک (ساخت تولید)
پاسخ : شاسی

اگه میشه یه مقدار راجع به شاسی توضیح بدید .
 

he3am

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
115
امتیاز
279
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 2
شهر
مشهد
پاسخ : شاسی

فک میکنم شاسی همون چهارچوب کلی هر وسیله ایه ک بفیه اجزا روی اون سوار میشن.
 

فاطمه م.

فاطمه م.
ارسال‌ها
633
امتیاز
4,339
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهاردانگه
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
95
مدال المپیاد
ادبی
دانشگاه
پلی تکنیک تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : شاسی

دیدم خودم بخوام بنویسم خیلی طول میکشه اینا رو از سایت رشد کپی کردم

شاسي در ربات‌هاي مختلف بسته به كاربري ربات، ممكن است از جنس‌هاي مختلفي باشد كه محدود به چند نوع فلز يا آلياژ خاص نيست، اما به طور معمول در ربات‌هاي مسابقاتي دانش‌آموزي معمولاً شاسي ربات‌ها را از جنس‌هاي پلكسي گلاس، صفحه‌ي آلمينيوم و يا MDF مي‌سازند.
جهت آشنايي دوستان با اين انواع در مورد هر كدام توضيح مختصري بيان مي‌شود.

پلكسي گلاس

نوعي پلاستيك فشرده است كه نسبت به حجمش استحكام خوبي دارد. همچنين نسبت به فلزات وزن بسيار كمتري دارد. نوع بي رنگ آن كاملاً شبيه شيشه است، اما بسيار سبكتر از آن است. همچنين مانند شيشه در ضخامت‌هاي مختلفي در بازار موجود است. شكننده است و مانند فلزات انعطاف پذيري ندارد. تنها راه براي انعطاف دادن به آن اعمال حرارت بالا توسط آتش مستقيم يا ... است. براي بريدن آن مي‌توان از اره مويي استفاده كرد، اما راه بهتر و راحت‌تر، استفاده از كاتِر مخصوص پلكسي گلاس است. از همان جايي كه پلكسي گلاس را تهيه مي‌كنيد، مي‌توانيد كاتِر مخصوص آن را هم تهيه كنيد. چگونگي استفاده از آن را هم از فروشنده سوال كنيد.
پلكسي گلاس در ضخامت‌هاي مختلف موجود است. براي ربات مين ياب يا مسير‌ياب ضخامت 4 يا 5 ميليمتر مناسب است.
مي‌توان از پلكسي گلاس مشكي يا دودي هم استفاده كرد كه موجب زيبايي بيشتر ربات مي‌شود.

MDF

ممكن است بسياري از دوستان با اين نوع آشنايي داشته باشند،زيرا در تهيه‌ي كابينت ، كمد‌ و بسياري از اساس منزل استفاده مي‌شود. اين نوع، از تركيب براده‌هاي چوب با نوعي چسب توليد مي‌شود(مشابه نئوپان) و نسبت به چوب‌هاي معمولي استحكام بيشتري دارد. هيچگونه انعطافي ندارد، و مي‌توان با اره برقي و معمولي آن را بريد.
MDF در ضخامت‌هاي مختلفي وجود دارد كه طبيعتاً هرچه ضخامت آن بيشتر باشد،استحكام و وزن آن نيز بالاتر مي‌رود.
MDF 8 ميليمتري براي شاسي ربات‌هاي مسير‌ياب پيشرفته و آتش نشان مناسب است، زيرا براي ساخت اين ربات‌ها محدوديت زيادي براي حجم نداريم، و استحكام بسيار خوبي هم دارد.
با اينكه تقريباً پلكسي گلاس از هر نظر از MDF مناسب‌تر است، اما كمي هم از MDF پرهزينه تر است و به همين خاطر MDF هنوز كاربرد زيادي در ساخت ربات‌ها دارد.

صفحه ی آلومینیومی

در ربات‌هاي فوتباليست دانش‌اموزي، به دليل برخورد‌هاي شديدي كه گاهاً ممكن است بين ربات‌ها پيش آيد و فشاري كه به بدنه‌ي ربات وارد مي‌شود،معمولاً شاسي ربات را از جنس صفحه‌ي آلمينيوم 2 يا 3 ميليمتري مي‌سازند، اين امر موجب استحكام بسيار بالاي بدنه مي‌شود.MDF نيز استحكام مناسبي دارد، اما از لحاظ حجمي، حجم صفحه‌هاي فلزي بسيار كمتر از MDFاست.تنها ايراد صفحه‌ي آلمينيوم، وزن زياد آن است ممكن است كار را دچار مشكل كند، از اين رو دوستان بايد در استفاده از‌ آن دقت لازم را داشته باشند.
خوب مسلما اینم به وزن و فشار وارد بر شاسی بستگی داره و مثلا تو لیگ سبک وزن خیلی مناسب تره که از آلومنیوم 1.5 استفاده شه که هم چگالی آلومنیوم نسبت به خیلی از آلیاژ ها و فلزات پایین تره و اینکه از ضخامت کمی مثل 1.5 استفاده شه هم وزن کمتری داره هم برای وزن وارده مناسب و کافیه

چگونه موتور ها را به بدنه وصل کنیم؟

چند راه براي اتصال موتورها به بدنه‌ي ربات وجود دارد. يكي از ساده‌ترين و سريع‌ترين روش‌ها براي اتصال موتور‌هاي گيربكس دار به بدنه ، استفاده از بَست ديواركوب لوله‌ي آب است.
همچنین میتونیم از انواع نبشی استفاده کرد. که هم به صورت آماده وجود داره هم میشه با کمی دقت خودتون از پلکسی بسازین
 

tezar

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
633
امتیاز
5,343
نام مرکز سمپاد
فرزانگان6 سابق
شهر
تهران
دانشگاه
امـیـرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی بـرق
پاسخ : شاسی

نبشی خوبه ولی میشه گفت باید ب اندازه کافی محکم باشه ک در برابر ضربات نابود نشه
یا حتی اگه نبشی از حالت اولیه ای ک براش تعبیه شده ی مقداری جابجا بشه سیستم حرکت بهم میریزه..جون چرخ کاملا میره رو هوا.بهتره نبشی از آلومینیوم ساخته بشه.
شاسی رو هم ک دوستان کامل توضیح دادن
اما نکته ای باید توی بستن بهش دقت داشت اینه ک بالانس درست باشه ,دقت توی بستن و قرار گرفتن طبقات بعدی نقش موءثری تو چرخا و حرکت داره.خوب بسته نشه ربات توی حرکتش کند میشه..یه جوراییی فرمونش میکشه.... :-" :-"
 
بالا