• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

یاتاقان (برینگ)

  • شروع کننده موضوع
  • #1

peihaghi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,333
امتیاز
2,348
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
تهران
دانشگاه
امیر کبیر
رشته دانشگاه
مکانیک (ساخت تولید)
احتمالاً تا حالا واژه ی یاتاقان یا بلبرینگ به گوشتان خورده است .
A10944705815356image1.jpg

یاتاقان وام‌واژه‌ای ترکی و وسیله‌ای است که اجازه حرکت نسبی مقید را بین دو یا بیشتر از دو قطعه را می‌دهد که به طور نمونه به صورت چرخش یا حرکت خطّی است.[nb]منبع : ویکیپدیا [/nb]
انواع :
یاتاقان ها از نظر روش کار به چندین دسته تقسیم می شوند.
1. یاتاقان ساده (بوش) : در این یاتاقان محور درون سطح ثابت می چرخد و از روانکار برای کاهش اصطکاک استفاده می شود . این نوع یاتاقان اصطکاک بسیاری دارد ولی برای کار های ساده مناسب و ارزان است . عمر این یاتاقان متوسط است . به دلیل اصطکاک زیاد سطوح تماس گرم شده و یاتاقان کارایی خود را از دست میدهد . بنابراین باید خنک کاری انجام شود .
2. یاتاقان غلتشی : در این نوع یاتاقان یا از ساچمه ( Ball Bearing ) یا از استوانه (Roller Bearing ) استفاده شده است . این یاتقان نسبت به یاتاقان ساده از اصطکاک کمتری برخوردار است و تقریباً برای تمامی موارد استفاده مناسب است . برای کارایی مناسب نیاز به روانکار دارد ( مثل روغن یا گریس )
3. یاتاقان لغزشی : در این نوع ، محور درون سیال می گردد بنابراین اصطکاک بسیار کم است . ولی ایراد کار آب بندی سیال است . عمر این یاتاقان بی نهایت است و تنها فرسایش آن هنگام شروع حرکت است .
 
بالا