• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آهنگسازی

ویژگی یک آهنگسازی خوب چیه؟

  • احساس رو منتقل کنه

    رای‌ها: 68 89.5%
  • توسط یک موسیقی دان حرفه ای ساخته شده باشه

    رای‌ها: 8 10.5%
  • بشه باهاش هد زد یا رقصید!

    رای‌ها: 0 0.0%
  • آهنگسازی اصلا مهم نیست

    رای‌ها: 0 0.0%

  • رای‌دهندگان
    76

mamareza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,664
امتیاز
1,999
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
آزاد تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از تـــــــــــــــارا :
1.فردی که آهنگ رو گوش می ده اصلا مهم نیست بدونه و بره دنبالش ولی کسی که اسم خودش رو با کمال پررویی می ذاره آهنگساز مسئوله!اون باید آهنگشو قوی بسازه!حالا چه می خواد شنوندش بفهمه، چه می خواد نفهمه ...
خوب سوال هایی که شما پرسیدی رو جوابشون آهنگ ساز ها باید بدن...نه شنونده ها... .
 
  • شروع کننده موضوع
  • #42

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از Mr.Mamareza :
خوب سوال هایی که شما پرسیدی رو جوابشون آهنگ ساز ها باید بدن...نه شنونده ها... .
شنونده ی عام با شنونده ی متفکر از زمین تا آسمون فرق داره!!!
 

Pedram.fe

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
497
امتیاز
1,358
نام مرکز سمپاد
شهيد بهشتي
شهر
نیو نیشابور سیتی
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از ستـاره :
اگه توی رپ ٬ آهنگسازی وابسته به صدای خواننده ست ٬ در واقع معنیش اینه که این سبک اصلا آهنگسازی نداره .
آهنگسازی یعنی آرایش و چینش نت های موسیقی (با رعایت قوائد و اصول آهنگسازی) و تنظیم توسط خود شخص آهنگساز برای یک یا چند ساز یا ارکستر . این کجاش وابسته و مکمل ِ خواننده است؟
وقتی آهنگ ساخته شده باشه ٬ شخص آهنگ ساز یه انتخاب کاملا اختیاری داره که به سلیقه خودش (و نه برای تکمیل آهنگ! نه به این معنی که آهنگش الان ناقصه و مکمل میخواد!) شعری رو روی آهنگ تنظیم میکنه ٬ برای یک یا چند خواننده یا گروه کر. یا این که به سفارش کسی یا به دلخواه خودش ٬ برای شعری که از قبل ساخته شده آهنگ مینویسه ٬ ولی باید اون رو طوری بنویسه و قوائدش رو رعایت کنه که بدون خوندن ِ شعر / خواننده هم آهنگ معنی دار و قابل درک و به تنهایی کامل باشه . ولی هیچ وقت هیچ اجباری در کار نیست که حتما خواننده ای هم در کار باشه . همون طور که اجباری نیست که یه قطعه دوئت حتما و باید پیانو داشته باشه.
یه چیز هایی مثل آهنگسازی هستن که سلیقه ای نیست ٬ کسی که یه آهنگ ِ از قبل نوشته شده رو برمیداره و برای ساز دیگه ای تنظیم میکنه یا روش شعر میذاره و میخونه ٬ اسمش آهنگساز نیست بلکه ترانه سرا یا نغمه سازه (یا هر لفظ دیگه ای) ـه . نمیتونه بگه من دلم میخواد اسمم باشه آهنگساز ٬ یکی هم نیس بش بگه تو چه هنری کردی که طلبکارم هستی :-"
در مورد يه سري از اهنگ ها حرف شما رو قبول دارم
اما يه سري از اهنگا هم هستن كه فقط بايد با صداي خواننده شنيده بشن و اصلا قرار نيست صداي خواننده رو برداشت و باهاش لذت برد.پس يه سري از اهنگ ها رو نبايد اين طوري قضاوت كرد درمورد خوب و بد بودنشون.
مثلا ياني رو مثال ميزنم(اميدوارم ابتدا ايشونو به عنوان يه موسيقي دان و اهنگساز بزرگ و باتجربه قبول داشته باشين)
من خيلي از اهنگاي ياني رو گوش دادم.
يه سري از اهنگاش هستن كه به قصد اهنگ بي كلام ساخته شدن و بعد از يه مدتي (حتي چند سال) يه خواننده باهاش اهنگ خونده. مثل november sky, adagio in c minor و ...
اما اهنگ هايي هم داره كه از ابتدا براي شعر خوندن اماده شدن. مثل چند تا از اهنگاي البوم 2011 ــش.
از ديد من اهنگاي دسته ي اولش به تنهايي خيلي زيبا تر از اهنگاي دسته ي دوم هستن.
اما نميشه گفت چون اگه صداي خواننده رو از روي اهنگ هاي دسته ي دوم برداريم زياد لذت بخش نيستن، پس ياني اهنگسازيش خوب نبوده و ...

ميخوام بگم اهنگي كه قراره باهاش خواننده بخونه، اصلا نياز نيست به قدرتمندي يه اهنگ بي كلام باشه.
قبول دارم اهنگسازاي فعلي خيلياشون لياقت اسم اهنگساز رو ندارن(!)، ولي اينكه بيايم صداي خواننده رو از رو اهنگ برداريم و ببينيم چه جوريه، روش درستي براي قضاوت اهنگ نيست.
به نقل از تـــــــــــــــارا :
1-مشکل کار دقیقا همین جاست.به نظرم این درست نیست که بگیم چون مردم عام (منظورم افرادیه که اطلاعات کم یا صفر در باب موسیقی دارند) فقط صدای خواننده رو می فهمن دلیل نمی شه که پارت موسیقی ضعیف باشه!این یعنی کم کاری.این یعنی مهندسی که بیاد پایه های ساختمون رو داغون بذاره و به ظاهر ساختمون برسه.طبیعتا یک ناوارد هیچ وقت نخواهد فهمید که اون ساختمون پایش چطوریه ولی آیا این توجیه درستی برای این که بگیم چون نمی فهمه نباید به پایه ها اهمیت داد؟
2- نه فقط کشور ما!همه جا همین افتضاحه.حالا این جا بیش تر.
3-ببین من در مورد خودم این رو مثال می زنم :D من تازه 1 سال و 7،8 ماهه گیتار می زنم و یکسری قطعه ها رو زدم و با یکسری تکنیک های گیتار آشنام.من همون اولی هم که هنوز هیچ چیز از گیتار نمی دونستم واسه خودم یه سری ملودی می زدم به صورت بداهه ولی الان که دانشم بیش تره بداهه هایی که می زنم خب خیییییلی پیش رفت کرده نسبت به اول!
پس وقتی ملودی های گیتار 80 درصد آهنگای پاپ رو می شنوم می فهمم که کسی که این ملودی رو داره می زنه کلا یک سال هم آموزش گیتار ندیده!پس می تونم بگم که مهارت و دانش موسیقیایی نداره :) بعد می بینم من چرا باید وقت واسه آهنگی بذارم که آهنگسازش حتی از منم کم تر می فهمه؟! وقتی موسیقی کار نشده رو می شنوم به شدت عصبانی می شوم، پس وقت کم تر می ذارم روش
1-من به هيچ عنوان نگفتم پارت موسيقي ضعيف ميشه! من گفتم كمرنگ ميشه كه اين دوتا دو مفهوم متفاوت هستن!
همون طور كه بالاتر هم گفتم، به طور كلي تو اهنگايي كه خواننده ميخونه (اعم از پاپ و رپ و راك و ...) نيازي نيست كه اهنگسازي به همون قدرت اهنگاي بي كلام باشه. و لازم نيست كه بشه با اهنگ خالي اون موزيك هم لذت برد!
چرا! مسلما هرچقدر اهنگسازي توي پاپ و ... قوي تر باشه بهتره، ولي اين ايده كه بايد بشه با بي كلام همون اهنگي كه خواننده ميخونه لذت برد، غلطه به نظرم! (;

در ضمن مثالتم غلطه. چون پايه ي ساختمون شرط لازم ساختمون سازيه ولي به خاطر همون دلايل قبلي، لذت بردن با اهنگ خالي شرط لازم نيست

2- خيلي جرئت ميخواد بگي فلاني از من كمتر ميفهمه! :|
شما اگه بتوني با اين مدت نوازندگي و با اين ميزان مطالعه اي كه در موسيقي داشتي (البته با توجه به گفته هاي خودت) يه اهنگ بسازي خيلي كار كردي!!!
 

settareh

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
3,907
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : آهنگسازی

شرط لازم ٬ اول اینه که یه آهنگی که روی اصول ساخته شده وجود داشته باشه تا بعد خواننده بتونه روش بخونه! درسته ٬ مثلا موتزارت توی اپرای فلوت سحر آمیز یه آریای خیلی معروفی داره که فکر کنم اکثرا شنیدن ٬ اون جایی که ملکه شب تنها میخونه ٬ جزو معروف ترین و بهترین آهنگ ها برای صدای سوپرانوئه . اون جا بدون صدای خواننده ٬ آهنگش مثل آهنگایی که صرفا برای ساز نوشته شدن قوی نیست ٬ ولی خود همون تیکه هم آهنگسازی بسیار دقیق و روی اصولی داره . (درحالی که خیلی از آهنگا رو اگه خوانندش رو حذف کنی اصن هیچی نمیمونه! فقط یه دلنگ دلنگ میمونه!) یعنی اصلا به این بهانه که "خواننده میخونه" ٬ از اصول آهنگسازی چیزی کم نکردن و کمرنگ نشده .
 

mamareza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,664
امتیاز
1,999
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
آزاد تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از تـــــــــــــــارا :
شنونده ی عام با شنونده ی متفکر از زمین تا آسمون فرق داره!!!
تفکر باید فایده داشته باشه... .
شنونده متفکر هم باید ببینه که آیا ممکنه بعدا کارش به اینجا ها برسه که فنون آهنگسازی رو بدونه... .
 
  • شروع کننده موضوع
  • #46

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از پدرام فــ . :
ميخوام بگم اهنگي كه قراره باهاش خواننده بخونه، اصلا نياز نيست به قدرتمندي يه اهنگ بي كلام باشه.قبول دارم اهنگسازاي فعلي خيلياشون لياقت اسم اهنگساز رو ندارن(!)، ولي اينكه بيايم صداي خواننده رو از رو اهنگ برداريم و ببينيم چه جوريه، روش درستي براي قضاوت اهنگ نيست.1-من به هيچ عنوان نگفتم پارت موسيقي ضعيف ميشه! من گفتم كمرنگ ميشه كه اين دوتا دو مفهوم متفاوت هستن!
همون طور كه بالاتر هم گفتم، به طور كلي تو اهنگايي كه خواننده ميخونه (اعم از پاپ و رپ و راك و ...) نيازي نيست كه اهنگسازي به همون قدرت اهنگاي بي كلام باشه. و لازم نيست كه بشه با اهنگ خالي اون موزيك هم لذت برد!
چرا! مسلما هرچقدر اهنگسازي توي پاپ و ... قوي تر باشه بهتره، ولي اين ايده كه بايد بشه با بي كلام همون اهنگي كه خواننده ميخونه لذت برد، غلطه به نظرم! (;

در ضمن مثالتم غلطه. چون پايه ي ساختمون شرط لازم ساختمون سازيه ولي به خاطر همون دلايل قبلي، لذت بردن با اهنگ خالي شرط لازم نيست

2- خيلي جرئت ميخواد بگي فلاني از من كمتر ميفهمه! :|
شما اگه بتوني با اين مدت نوازندگي و با اين ميزان مطالعه اي كه در موسيقي داشتي (البته با توجه به گفته هاي خودت) يه اهنگ بسازي خيلي كار كردي!!!
ما هیچ وقت نگفتیم اگه صدای خواننده رو برداری بشه از آهنگ لذت برد!منظور این بوده که اگه صدای خواننده رو برداری آهنگی بشنوی که مشخص باشه روش کار شده باشه!!یعنی آهنگسازی داشته باشه.اون جمله ای که بولد کردم، آفرین! :D نیاز نیست به قدرتمندیه آهنگای با خواننده باشه ولی باید قوی باشه!

2- آره من اینو ابراز می کنم با کمال جرئت و اطمینان.من الان آهنگ گیتاردار گوش بدم قشنگ می فهمم نوازنده داره چه کارهایی می کنه توش.سولوهای اینارو مقایسه کن با سلوهای ottmar liebert اون موقس که می بینی حتی سلوهای نسبتا سخت هم میشه زد با استفاده از یک سیم (یعنی فقط بخوای پیکادو بزنی بدون ضربه ی شست) ولی سولوهایی که 80 درصد اینا می زنن میگم که درحد یک انسانیه که دیگه نهایتا 6 ماه گیتار آموزش دیده ... اصلا تو مقایسه کن با کارای بابک امینی دیگه چرا راه دور بریم!آهنگای جدید گوگوش کجا و آهنگای قدیمی گوگوش کجا!
من وقتی تازه کیبورد گرفته بودم 7 سالم بود.اون موقع اولین آهنگمو ساختم که الان اصلا یادم نیست چی بود چون معمولا بداهه می زنم و اون موقم نمی تونستم ضبطش کنم.ولی ادعای آهنگسازی ندارم که!!!من خلاقیت رو دارم ولی هنوز دانشم کافی نیست.پس آهنگایی که می سازم در حدی که خودم بخوام بپذیرم حرفه ای نیست.پس هرجا می شینم نمی گم من آهنگسازم و فلان!خب به نظرم اگه بخوام جبری توضیح بدم ( :D) شرط لازم برای ساختن یک آهنگ خلاقیته ولی شرط کافی نیست! (فکر کنم با این جمله بفهمی چرا اون مثال رو زدم ...)
 

Pedram.fe

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
497
امتیاز
1,358
نام مرکز سمپاد
شهيد بهشتي
شهر
نیو نیشابور سیتی
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از ستـاره :
شرط لازم ٬ اول اینه که یه آهنگی که روی اصول ساخته شده وجود داشته باشه تا بعد خواننده بتونه روش بخونه! درسته ٬ مثلا موتزارت توی اپرای فلوت سحر آمیز یه آریای خیلی معروفی داره که فکر کنم اکثرا شنیدن ٬ اون جایی که ملکه شب تنها میخونه ٬ جزو معروف ترین و بهترین آهنگ ها برای صدای سوپرانوئه . اون جا بدون صدای خواننده ٬ آهنگش مثل آهنگایی که صرفا برای ساز نوشته شدن قوی نیست ٬ ولی خود همون تیکه هم آهنگسازی بسیار دقیق و روی اصولی داره . (درحالی که خیلی از آهنگا رو اگه خوانندش رو حذف کنی اصن هیچی نمیمونه! فقط یه دلنگ دلنگ میمونه!) یعنی اصلا به این بهانه که "خواننده میخونه" ٬ از اصول آهنگسازی چیزی کم نکردن و کمرنگ نشده .
آورين...
آورين!

منم دقيقا ميخوام همينو بگم! اهنگ بايد اصولي باشه.
نميدونم شما بودي يا تارا بود گفت "اهنگ بايد طوري باشه كه اگه صداي خواننده رو برداشتي، بشه بازم گوش دادش."
خوب مسلما تفاوت اينكه بشه يه اهنگ رو بدون صداي خواننده گوش داد، و اينكه يه اهنگ روي اصول ساخته شده باشه از زمين تـــــــــا زيرزمينه!
مثالتم دقيقا گوياي همين مطلبه
به نقل از تـــــــــــــــارا :
ما هیچ وقت نگفتیم اگه صدای خواننده رو برداری بشه از آهنگ لذت برد!منظور این بوده که اگه صدای خواننده رو برداری آهنگی بشنوی که مشخص باشه روش کار شده باشه!!یعنی آهنگسازی داشته باشه.اون جمله ای که بولد کردم، آفرین! :D نیاز نیست به قدرتمندیه آهنگای با خواننده باشه ولی باید قوی باشه!

2- آره من اینو ابراز می کنم با کمال جرئت و اطمینان.من الان آهنگ گیتاردار گوش بدم قشنگ می فهمم نوازنده داره چه کارهایی می کنه توش.سولوهای اینارو مقایسه کن با سلوهای ottmar liebert اون موقس که می بینی حتی سلوهای نسبتا سخت هم میشه زد با استفاده از یک سیم (یعنی فقط بخوای پیکادو بزنی بدون ضربه ی شست) ولی سولوهایی که 80 درصد اینا می زنن میگم که درحد یک انسانیه که دیگه نهایتا 6 ماه گیتار آموزش دیده ... اصلا تو مقایسه کن با کارای بابک امینی دیگه چرا راه دور بریم!آهنگای جدید گوگوش کجا و آهنگای قدیمی گوگوش کجا!
من وقتی تازه کیبورد گرفته بودم 7 سالم بود.اون موقع اولین آهنگمو ساختم که الان اصلا یادم نیست چی بود چون معمولا بداهه می زنم و اون موقم نمی تونستم ضبطش کنم.ولی ادعای آهنگسازی ندارم که!!!من خلاقیت رو دارم ولی هنوز دانشم کافی نیست.پس آهنگایی که می سازم در حدی که خودم بخوام بپذیرم حرفه ای نیست.پس هرجا می شینم نمی گم من آهنگسازم و فلان!خب به نظرم اگه بخوام جبری توضیح بدم ( :D) شرط لازم برای ساختن یک آهنگ خلاقیته ولی شرط کافی نیست! (فکر کنم با این جمله بفهمی چرا اون مثال رو زدم ...)
نظر منم همينه خو!
اهنگ بايد قوي و كارشده باشه.

2- پس در اينده بايد منتظر شنيدن اسم شما باشيم ديگه!
خلاقيتشو كه ميگي داري، علمشم به دست مياري و با يه سال و اندي موسيقي كار كردن ميتوني بفهمي كي چه قدر از موسيقي ميفهمه و ايا رو يه اهنگ كار شده يا نه! :D

ولي مشكل اصلي ما سر اهنگاي بيژن بودا :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #48

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از پدرام فــ . :
آورين...
آورين!

منم دقيقا ميخوام همينو بگم! اهنگ بايد اصولي باشه.
1.نميدونم شما بودي يا تارا بود گفت "اهنگ بايد طوري باشه كه اگه صداي خواننده رو برداشتي، بشه بازم گوش دادش."
خوب مسلما تفاوت اينكه بشه يه اهنگ رو بدون صداي خواننده گوش داد، و اينكه يه اهنگ روي اصول ساخته شده باشه از زمين تـــــــــا زيرزمينه!

2- پس در اينده بايد منتظر شنيدن اسم شما باشيم ديگه!
خلاقيتشو كه ميگي داري، علمشم به دست مياري و با يه سال و اندي موسيقي كار كردن ميتوني بفهمي كي چه قدر از موسيقي ميفهمه و ايا رو يه اهنگ كار شده يا نه! :D

ولي مشكل اصلي ما سر اهنگاي بيژن بودا :D
1.من بودم.هنوزم سر حرفم هستم ...
آهنگی که روی اصول ساخته شده باشه و آهنگسازی درست حسابی داشته باشه، نباید شعر پرکن باشه.باید به عنوان یک پارت از آهنگ ساخته شده ارزش گوش کردن داشته باشه

2.در آینده ی دور!ببین یک آدم باید مونگل باشه که نتونه تشخیص بده این رو بعد یک سال گیتار زدن!!! :D حداقل در مورد گیتار نظر میدم.چون خودم قطعه هایی زدم که کلی بهم فشار اومده، با شنیدن می فهمم که کجای گیتار داره نت می زنه و چقد داره بهش فشار میاد، من نمی دونم شما چه اسراری داری که این موضوع رو عجیب جلوه بدی! :D
این همه تکنیک داره گیتار وقتی طرف فقط بلده از لگاتو استفاده کنه (که همونشم من تاحالا ندیدم والا) و سولوهایی می زنه که اصلا نیازمند تسلط کامل رو گیتار داشتن نیست خب دیگه مشخصه چقدر حالیشه.چون اگه بیش تر می فهمید از تکنیک های مختلف استفاده می کرد.این مسئله کاملا طبیعیه!مشکلی داری با این؟
 

settareh

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
3,907
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : آهنگسازی

من بودم! ینی من هم گفتم! آهنگی که روی اصول ساخته شده رو میشه گوش کرد! آهنگی که اصولی باشه خود به خود قشنگه ٬ چون اصول باعث میشن آهنگ نظم داشته باشه ٬ قابل شنیدن باشه و در بیشتر موارد ازش لذت برد . لایک به بند ۱ حرف تارا !
 

Pedram.fe

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
497
امتیاز
1,358
نام مرکز سمپاد
شهيد بهشتي
شهر
نیو نیشابور سیتی
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از تـــــــــــــــارا :
1.من بودم.هنوزم سر حرفم هستم ...
آهنگی که روی اصول ساخته شده باشه و آهنگسازی درست حسابی داشته باشه، نباید شعر پرکن باشه.باید به عنوان یک پارت از آهنگ ساخته شده ارزش گوش کردن داشته باشه

2.در آینده ی دور!ببین یک آدم باید مونگل باشه که نتونه تشخیص بده این رو بعد یک سال گیتار زدن!!! :D حداقل در مورد گیتار نظر میدم.چون خودم قطعه هایی زدم که کلی بهم فشار اومده، با شنیدن می فهمم که کجای گیتار داره نت می زنه و چقد داره بهش فشار میاد، من نمی دونم شما چه اسراری داری که این موضوع رو عجیب جلوه بدی! :D
3-این همه تکنیک داره گیتار وقتی طرف فقط بلده از لگاتو استفاده کنه (که همونشم من تاحالا ندیدم والا) و سولوهایی می زنه که اصلا نیازمند تسلط کامل رو گیتار داشتن نیست خب دیگه مشخصه چقدر حالیشه.
4-چون اگه بیش تر می فهمید از تکنیک های مختلف استفاده می کرد.این مسئله کاملا طبیعیه!مشکلی داری با این؟
1- قبول
نظر ما در اين مورد زياد تفاوت نداره ظاهرا!

2- يعني ميگي اينكه تو يه قطعه، اگه به نوازنده فشار وارد نشه دليل بر اينه كه نوازنده چيزي حاليش ننيس؟!!! :O(ضمنا من اصراري بر اين موضوع ندارم!)

3-اين كه يكي تو يه قطعه، فقط از لگاتو استفاده ميكنه دليل نميشه كه طرف فقط لگاتو بلد باشه!
ممكنه ده ها تا تكنيك مختلف رو ياد داشته باشه اما در اون قطعه ي خاص تنها از لگاتو استفاده كنه!
ضمنا خيلي قطعه هاي اصولي و كارشده هستن كه نيازمند تسلط كامل رو ساز نيستن! مثال سادش "سلطان قلب ها"ــس اثر استاد انوشيروان روحاني! حالا اگه يكي يه همچين اهنگي رو بزنه(مثلا خود اقاي روحاني!)، ايا دال بر حرفه اي نبودن ايشونه؟! حتي اهنگ furelise ــه بتهوون هم نيازمند تكنيك خيلي بالايي نيست و نوازنده هاي متوسط هم ميتونن به راحتي بنوازن اين قطعه رو و اين دليل بر ضعيف بودن اهنگساز نيست!

4- اين مورد ديگه واقعا گوشه ـش بازه!
اخه چه ربطي داره؟! يه اهنگساز حرفه اي كه حتما نبايد از تكنيك هاي زياد استفاده كنه تو اهنگش كه!

من به عنوان يه فرد خيلي عادي در موسيقي كه هيچ ادعايي نداره، به شما توصيه ميكنم به جاي توجه كردن به كميت تكنيك ها و... تو يه اهنگ، و قضاوت اهنگ بر پايه ي اونها، به كيفيت استفاده از اون تكنيك ها توجه كني.
ممكنه يكي به قول شما تو اهنگش فقط از لگاتو استفاده كنه، اما شما ببين كه از اون تكنيك چه جوري و در كجاي قطعه استفاده كرده.

من جمله ي اخرتو اين شكلي ميگم"اگه بيشتر حاليش بود از اين تكنيك ها بهتر استفاده ميكرد"(البته تشخيص اين مسئله به اين سادگي نيست و البته كار يكي دو سال هم نيست! (; )
 
  • شروع کننده موضوع
  • #51

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از پدرام فــ . :
1- قبول
نظر ما در اين مورد زياد تفاوت نداره ظاهرا!

2- يعني ميگي اينكه تو يه قطعه، اگه به نوازنده فشار وارد نشه دليل بر اينه كه نوازنده چيزي حاليش ننيس؟!!! :O(ضمنا من اصراري بر اين موضوع ندارم!)

3-اين كه يكي تو يه قطعه، فقط از لگاتو استفاده ميكنه دليل نميشه كه طرف فقط لگاتو بلد باشه!
ممكنه ده ها تا تكنيك مختلف رو ياد داشته باشه اما در اون قطعه ي خاص تنها از لگاتو استفاده كنه!
ضمنا خيلي قطعه هاي اصولي و كارشده هستن كه نيازمند تسلط كامل رو ساز نيستن! مثال سادش "سلطان قلب ها"ــس اثر استاد انوشيروان روحاني! حالا اگه يكي يه همچين اهنگي رو بزنه(مثلا خود اقاي روحاني!)، ايا دال بر حرفه اي نبودن ايشونه؟! حتي اهنگ furelise ــه بتهوون هم نيازمند تكنيك خيلي بالايي نيست و نوازنده هاي متوسط هم ميتونن به راحتي بنوازن اين قطعه رو و اين دليل بر ضعيف بودن اهنگساز نيست!

4- اين مورد ديگه واقعا گوشه ـش بازه!
اخه چه ربطي داره؟! يه اهنگساز حرفه اي كه حتما نبايد از تكنيك هاي زياد استفاده كنه تو اهنگش كه!

من به عنوان يه فرد خيلي عادي در موسيقي كه هيچ ادعايي نداره، به شما توصيه ميكنم به جاي توجه كردن به كميت تكنيك ها و... تو يه اهنگ، و قضاوت اهنگ بر پايه ي اونها، به كيفيت استفاده از اون تكنيك ها توجه كني.
ممكنه يكي به قول شما تو اهنگش فقط از لگاتو استفاده كنه، اما شما ببين كه از اون تكنيك چه جوري و در كجاي قطعه استفاده كرده.

من جمله ي اخرتو اين شكلي ميگم"اگه بيشتر حاليش بود از اين تكنيك ها بهتر استفاده ميكرد"(البته تشخيص اين مسئله به اين سادگي نيست و البته كار يكي دو سال هم نيست! (; )
درمورد نواختن گیتار اصلا این مسئله صادق نیست :D
شما برو 4 تا قطعه ی معروف و سطح بالای گیتارو گوش بده حداقل (گرچه تا گیتار نزنی هیچ وقت نمی فهمی من چی میگم) بعدش بیا از در مخالفت با من وارد شو ...
چه گیتار کلاسیک و چه فلامنکو قطعات معروفش تکنیک های خدایی داره و هرکسی نمی تونه بزنه.یعنی حتما باید تسلط کامل رو گیتار داشته باشی که بتونی اون قطعه هارو بنوازی و چون درک نمی کنی من چی میگم فکر می کنی که خیلی داری منطقی به من ایراد می گیری ولی داری اشتباه می کنی چون حداقل من 1 سالو 9 ماه تجربه گیتار زدن دارم به طور جدی .ولی تو نداری (; پس هیچ وقت سعی نکن از دیدگاه من به مسئله نگاه کنی چون نمی تونی.چون تجارب هرچند کم منو نداری.پس نظر خودتو بده ولی نظر منو به استهزا نگیر!

پشنهاد می دم آهنگ "ببار برایم" رضا یزدانی رو گوش بدی.شاید منظورمو بهتر فهمیدی! (;
ضمن این که قطعات فلامنکو تک نوازی نیست.خواننده دارن و نکته جالبش اینه وقتی خواننده می خونه گیتاریست باید به طور بداهه در توکه مورد نظر بنوازه!
 

Pedram.fe

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
497
امتیاز
1,358
نام مرکز سمپاد
شهيد بهشتي
شهر
نیو نیشابور سیتی
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از تـــــــــــــــارا :
درمورد نواختن گیتار اصلا این مسئله صادق نیست :D
شما برو 4 تا قطعه ی معروف و سطح بالای گیتارو گوش بده حداقل (گرچه تا گیتار نزنی هیچ وقت نمی فهمی من چی میگم) بعدش بیا از در مخالفت با من وارد شو ...
چه گیتار کلاسیک و چه فلامنکو قطعات معروفش تکنیک های خدایی داره و هرکسی نمی تونه بزنه.یعنی حتما باید تسلط کامل رو گیتار داشته باشی که بتونی اون قطعه هارو بنوازی و چون درک نمی کنی من چی میگم فکر می کنی که خیلی داری منطقی به من ایراد می گیری ولی داری اشتباه می کنی چون حداقل من 1 سالو 9 ماه تجربه گیتار زدن دارم به طور جدی .ولی تو نداری (; پس هیچ وقت سعی نکن از دیدگاه من به مسئله نگاه کنی چون نمی تونی.چون تجارب هرچند کم منو نداری.پس نظر خودتو بده ولی نظر منو به استهزا نگیر!

پشنهاد می دم آهنگ "ببار برایم" رضا یزدانی رو گوش بدی.شاید منظورمو بهتر فهمیدی! (;
ضمن این که قطعات فلامنکو تک نوازی نیست.خواننده دارن و نکته جالبش اینه وقتی خواننده می خونه گیتاریست باید به طور بداهه در توکه مورد نظر بنوازه!
اووووه!
سوء تفاهم شد مث اينكه
من زماني كه ميخواستم ساز زدنو شروع كنم، در رابطه با ساز ها تحقيق كردم. يه مدت دف ميزدم، حدود 6 ماه هم گيتار زدم و بالاخره ويالونو شروع كردم!
داداشم هم حدود چهار ساله كه گيتار ميزنه و ما تو خونه يكسره اهنگاي گيتار ميشنيديم. اهنگاي كتاب اقاي خوان مارتين (كتاب شيوه ي گيتار زني فلامنكو)رو هم همه شو گوش دادم! اهنگاي "gipsy kings" هم كه جزء اهنگاي محبوبمه و اين 4 تا البومي كه ازشون دارمو هميشه گوش ميدم.
ميخوام بگم با گيتار اشنايي دارم و اون جوريام كه شما ميگي بي تجربه و بي اطلاع از همه چي نيستم!
ولي
حرف اصلي من اينه كه شما اشتباه ميكني ميگي كسي كه از تكنيك هاي ساده و ابتدايي استفاده ميكنه، موسيقي رو نميشناسه و تكنيك هاي سطح بالا بلد نيست.
در واقع به نظرم اين دليل خوبي نيست (حتي اين حرفي كه من ميزنم نياز به تجربه تو گيتار هم نداره!)

اهنگ "ببار برايم"ـه رضا يزداني رو هم گوش دادم قبلا! بارها و بارها! ولي بازم با قسمت هايي از نظرت مخالفم!

ضمنا من نظر هيچ كسي رو به استهزا نگرفتم.
اگر احيانا از پستام اينجوري برداشت ميشه عذز خواهي ميكنم.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #53

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از پدرام فــ . :
اووووه!
سوء تفاهم شد مث اينكه
من زماني كه ميخواستم ساز زدنو شروع كنم، در رابطه با ساز ها تحقيق كردم. يه مدت دف ميزدم، حدود 6 ماه هم گيتار زدم و بالاخره ويالونو شروع كردم!
داداشم هم حدود چهار ساله كه گيتار ميزنه و ما تو خونه يكسره اهنگاي گيتار ميشنيديم. اهنگاي كتاب اقاي خوان مارتين (كتاب شيوه ي گيتار زني فلامنكو)رو هم همه شو گوش دادم! اهنگاي "gipsy kings" هم كه جزء اهنگاي محبوبمه و اين 4 تا البومي كه ازشون دارمو هميشه گوش ميدم.
ميخوام بگم با گيتار اشنايي دارم و اون جوريام كه شما ميگي بي تجربه و بي اطلاع از همه چي نيستم!
ولي
حرف اصلي من اينه كه شما اشتباه ميكني ميگي كسي كه از تكنيك هاي ساده و ابتدايي استفاده ميكنه، موسيقي رو نميشناسه و تكنيك هاي سطح بالا بلد نيست.
در واقع به نظرم اين دليل خوبي نيست (حتي اين حرفي كه من ميزنم نياز به تجربه تو گيتار هم نداره!)

اهنگ "ببار برايم"ـه رضا يزداني رو هم گوش دادم قبلا! بارها و بارها! ولي بازم با قسمت هايي از نظرت مخالفم!

ضمنا من نظر هيچ كسي رو به استهزا نگرفتم.
اگر احيانا از پستام اينجوري برداشت ميشه عذز خواهي ميكنم.
بگو داداشت بیاد با اون بحث کنم.این جوری نمی شه :D
شنیدن کی بود مانند دیدن؟
شما 2 تایی مغزتونو بریزید روی هم و به من یک آهنگ معروف گیتار معرفی کنید که ساده و پیش پا افتاده باشه :D
 

Pedram.fe

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
497
امتیاز
1,358
نام مرکز سمپاد
شهيد بهشتي
شهر
نیو نیشابور سیتی
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از تـــــــــــــــارا :
بگو داداشت بیاد با اون بحث کنم.این جوری نمی شه :D
شنیدن کی بود مانند دیدن؟
شما 2 تایی مغزتونو بریزید روی هم و به من یک آهنگ معروف گیتار معرفی کنید که ساده و پیش پا افتاده باشه :D
يعني چي
زيادي ادعات ميشه مث اينكه
اصلا نياز ني كه ما مغزامونو بريزيم رو هم تا به تو يه همچين اهنگي معرفي كنيم.
داداشمم وقت بحث كردن نداره!

درست حسابي كه جواب نميدي. فقط ادعات ميشه. يه بار ديگه پستاتو بخون ببين اصلا يه بار جواب پستاي منو درست و حسابي دادي؟!

هر چي من مسالمت آميز جواب ميدم...
پستات همش بوي توهين ميده ها!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #55

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از پدرام فــ . :
يعني چي
زيادي ادعات ميشه مث اينكه
اصلا نياز ني كه ما مغزامونو بريزيم رو هم تا به تو يه همچين اهنگي معرفي كنيم.
داداشمم وقت بحث كردن نداره!

درست حسابي كه جواب نميدي. فقط ادعات ميشه. يه بار ديگه پستاتو بخون ببين اصلا يه بار جواب پستاي منو درست و حسابي دادي؟!

هر چي من مسالمت آميز جواب ميدم...
پستات همش بوي توهين ميده ها!
این جا خوبه که بگم "وااا" :D
من کی توهین کردم؟ :D قصد توهین ندارم تو بحث هام.هیچ وقت.من یک سری واقعیات در دید خودم رو میگم.اینیم که میگم با داداشت بحث کنم این یک واقعیته.دادشت گیتار می زنه 4 ساله.من حرف اونو بهتر می فهمم طبیعتا! من ادعایی ندارم.حتی در موردهایی نظر ندادم که نمی دونم راجبشون.مثلا الان فقط در مورد گیتار نظر دادم و نه سازهای دیگه.
این که شما 4 سال گیتار بشنوی با این که 4 سال گیتار بزنی فرق تو و داداشته! :D این حرف که بگی 4 سال گیتار تو گوشمه منم می فهمم، بعد بیای بگی مثلا کتاب خوان مارتینو اینا بی ربطه به حرفای من و فقط داری خودت رو در نظر من ثابت می کنی ولی من بحث شخصی نمی کنم که شما بحث شخصی می کنی.اگر هم مثالی از خودم زدم ادعا کردن نبوده، این بوده منظور که یکسری شرایط رو خودم تجربه کردم و طبق اون ها نظر میدم
این که من آهنگ معرفی می کنم به این دلیله که منظور من برای شما جا بیفته نه که بخوام بگم شما هیچ آهنگ درست حسابی نشنیدی تو عمرت.من خودم اون آهنگ رضا یزدانی رو تا حالا تا آخر گوش ندادم ولی دلیل بر این نیست که اون آهنگ بده و فلان!
من نمی دونم این که از شما می خوام که یک آهنگ گیتار معروف که نت ساده ای داره بیاری برام چه بوی توهینی میده؟ هنوزم سر حرفم هستم برای این یک مورد.چون نشنیدن من دلیل بر وجود نداشتن نیست.طبیعتا این که 2 نفر کمک کنند که اگر همچین آهنگی هست به من معرفی کنند خیلی لطف کردن در حق من :)
از بحث های شخصی جدا شیم

خلاقیت فقط گذاشتن نت ها پشت سر هم نیست.خلاقیت به خرج دادن نیازمند تسلط کامل روی ساز و استفاده کردن از تکنیک های مختلفه.این که 4 تا آکورد تشکیل شده از فرم اسپنیش بزنی اسمش خلاقیت نیست.خلاقیت اینه که اون 4 آکورد رو با تکنیک های مختلف دراری.اون وقت قطعه ی نهایی اول رو بذار کنار قطعه نهایی دوم ببین فرقشون از کجا تا کجاست ...
از بحث توانایی در تکنیک هم که بگذریم مشکل دیگه ی من با پاپ اینه که ساز به زور توش داره! به همین دلیله که همیشه متال رو به پاپ ترجیح میدم.چون صدای ساز می شنوم توش.فلوت ،ویولن، ویولن سل، پیانو، گیتارهای مختلف، درامز و ... این یعنی همکاری نوازنده ها.یعنی داری از چند نوازنده این آهنگ رو می شنوی نه این که همشو با دستگاه و نرم افزارهای مختلف درست کرده باشن.به همین دلیله که پاپ های الان و حتی آهنگای راک رو نمی شه با آهنگای 20،30 سال پیش مقایسه کرد.تکنولوژی فاتحه موسیقی رو خوند.من احتمال زیادی میدم که متال هم در راه همین تکنولوژی تا 10 یا 20 سال دیگه نابود شه.نبود نوازنده یعنی نبود موسیقی
 

Pedram.fe

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
497
امتیاز
1,358
نام مرکز سمپاد
شهيد بهشتي
شهر
نیو نیشابور سیتی
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : آهنگسازی

ببين منم با حرفت موافقم
من فقط با اون قسمت از حرفات كه گفتي "كسي كه از تكنيك هاي مختلف استفاده نميكنه معلومه كه چيزي بلد نيست" مشكل دارم!

من ميگم اين دليل خوبي براي قضاوت نيست. لطفا اين اهنگو گوش كن و ببين ايا ميشه گفت نوازنده حرفه اي نيست؟!(با اينكه از تكنيك خاصي تو نوازندگيش استفاده نميكنه.)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #57

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از پدرام فــ . :
ببين منم با حرفت موافقم
من فقط با اون قسمت از حرفات كه گفتي "كسي كه از تكنيك هاي مختلف استفاده نميكنه معلومه كه چيزي بلد نيست" مشكل دارم!

من ميگم اين دليل خوبي براي قضاوت نيست. لطفا اين اهنگو گوش كن و ببين ايا ميشه گفت نوازنده حرفه اي نيست؟!(با اينكه از تكنيك خاصي تو نوازندگيش استفاده نميكنه.)
با یک گیتار زده شده؟
 

Pedram.fe

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
497
امتیاز
1,358
نام مرکز سمپاد
شهيد بهشتي
شهر
نیو نیشابور سیتی
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : آهنگسازی

اره گمون كنم
يه اكوستيك (كه ساز اصليشه) و يه الكتريك فك كنم

گوش كرديش؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #59

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : آهنگسازی

به نقل از پدرام فــ . :
اره گمون كنم
يه اكوستيك (كه ساز اصليشه) و يه الكتريك فك كنم

گوش كرديش؟
بله
فک نکنم آکوستیک باشه :-? همون کلاسیکه به نظرم.
1:20 یک حرکتی میره که زدنش نیازمند توانایی نسبتا بالایی هست. (این یک حرکت حالا نمی دونم اسمش چیه.اجرای سرعتی گام شاید باشه مثلا)
این آهنگ پاپ نبود که.چندتا ساز دیگه هم دخیل بودند.با احساسات آدم بازی می کنه گیتارش اصن :-<.
من منظورم آهنگاییه که با نرم افزار ساخته میشن بعد یه تیکش میاد سولوی گیتاز می زنه به صورت مسخره و صرفا جهت پر کردن آهنگ که هیچ احساسی رو منتقل نمی کنه.
الانم خودم ندارم رو کامپیوتر که معرفی کنم ولی خب از تلویزیون زیاد شنیدم.این بار دقت می کنم معرفی می کنم بهت

این شماعی زاده عجب آهنگسازی بوده!
چرا آخه انقدر افت کردیم ما تو آهنگ سازی؟ ^-^
 

Pedram.fe

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
497
امتیاز
1,358
نام مرکز سمپاد
شهيد بهشتي
شهر
نیو نیشابور سیتی
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : آهنگسازی

اونايي كه با كامپيوتر ميسازن كه ول معطلن!
حالا ايا با اين حرف موافقي كه استفاده نكردن از تكنيك زياد دليل بر ضعف اهنگساز و نوازنده ني؟!

اره افت كرديم به نظرم
دَمبِ شماعي زاده گرم! :D
 
بالا