• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

جایگاه ادبیات ایران در جهان

  • شروع کننده موضوع N.M
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
سلام .
به نظرتون چرا ادبیاتِ ما توی جهان اصلاً مطرح نیست ؟ مثلاً سینمای ایرانی توی دنیا مطرح میشه گاهی اوقات ، یا هر چیزی ...
اما نویسنده های ایرانی ... !
چرا (دوباره مثلاً ! :D ) فیلم ایرانی شده ی قابل تحسین تو دنیا داریم ، اما حداقل تو دهه ی اخیر کتابی با این شرایط نداریم ؟
 

SOUL KEEPER

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,161
امتیاز
8,025
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
گنبد کاووس
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

البته ادبیات ایران تو جهان جایگاه بالایی داره و از لحاظ شعر و ادبیات کهن ، ایران یکی از قوی تریناس ، اما نویسنده های جدید و کتابا و ... رو نمیدونم چیجوری ان

(به طور کل هم شعر و ادبیات شرق قوی تر از غرب ِ)
 

Arghavan S

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,191
امتیاز
17,146
نام مرکز سمپاد
---
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

ببین ، تو یه سر برو نزدیک ترین شهر کتاب ممکن . کتابای ِ ایرانی جدید ، همه شون یا مجموعه داستانن یا رمان خیلی کوتاه - صد ُ خرده ای صفحه ای ؛ خودشون ُ بکشن دویست .
و خب کتابای "کم-برگ" شانس شون برای مطرح شدن خیلی کمتر از کتابای "زیاد-برگ" ـه . دلیلمم بلد نیستم توضیح بدم . :-"
درباره ِ فیلمای تحسین شده ایرانی هم باید بگم که سینما خیلی گسترده تر از کتابه . اکثر کشورا سینمای بقیه جاها رو دمبال میکنن . جشنواره های مختلف توی هر کشور تاثیر داره توی میزان شنیده شدن درباره ش توی بقیه کشورها . شرکت دادن فیلمای خوب هر کشور توی فستیوال های مختلف . اما کتاب اینجوری نیست . فرض کن یکی بخواد درباره ِ ادبیات انگلیس یه چیزایی بدونه . نمیاد مجموعه داستان هایی که زیاد مطرح نشده ن رو بخونه که . میره شکسپیر ُ از این دست ُ میخونه . توی ایران مجموعه داستان ها زیاد مطرح نمیشن چون قشر عظیمی از مردم جشنواره ها رو دمبال نمیکنن ؛ ولی سینما رو دمبال میکنن به خاطر دو سه تا بازیگر خوشگل - سینما هم به طور کلی "آسون" تر از کتابه ؛ که خب بحثش به این تاپیک ربطی نداره .
خلاصه اینکه مجموعه داستان ها مطرح نمیشن زیاد ولی فیلمها میشن . بعله .
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

خب چطوره که الان بری شهرِ کتاب ، چن قفسه برایِ نویسنده های جدید ژاپنی هست اما ایرانی نه ؟ مثلاً هاروکی موراکامی جز کافکا در کرانه چه داستان بلندی داره ؟

از لحاظِ شعر بعله ، اونم شعر کهن و خیام و حافظ و اینا ! اما الان به نظرم حرفی برای گفتن نداریم . کتابای بعضی از نویسنده هاعم که انقد تبلیغ میشه به فلان زبونا ترجمه شدن ( مثلاً مرادی کرمانی ) ، تو جشنواره های مهم بین المللی و ... چیزی نشدن .

با عمومی تر بودن سینما موافقم ، اما خب این تو همه ی دنیا هست . چرا مثلاً همون ادبیات ژاپن که مثال زدم پیشرفت میکنه و ما ... ؟
 

sk1v

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
721
امتیاز
1,933
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 3
شهر
تهران
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

ادبیات ژاپن سابقه اش خیلی طولانیه گویا. من یه مقدار برام عجیب بود اما یه کتابی میخوندم بعضی از آدمایی که برای
200-300 سال پیش بودن رو بعنوان رمان نویس ژاپنی مطرح میکنه :-? (مثل سانتو کیودن santo kyoden)
یه مسأله دیگه اینه که ژاپن بعد از یه سری اتفاقات تاریخی بشدت گرایش بسمت غرب پیدا کرده و شاید فضای خیلی
از آثار ادبی ژاپن ،ژاپنی نباشه
اما بنظر من مهمترین عامل اینه که ادبیات جهان روی داستان تمرکز بیشتری در حالی که نوشتن داستان منثور در ایران سابقه اش
خیلی زیاد نیست یا حد اقل میتونیم بگیم که دوره ای خیلی طولانی در ایران روش کار نشد
 
ارسال‌ها
426
امتیاز
2,338
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
90
دانشگاه
خوارزمی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر- علوم تصمیم و مهندسی دانش
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

به نام خدا

اصلا بحث روی کتاب کم برگ و پر برگ :D و نمی دونم از اینجور چیزا نیست :-w
چرا ما در گذشته هم در شعر و هم در نثر آثار بزرگ زیادی داشتیم و الان نداریم؟! :-?
چون الان نویسنده بزرگ نداریم(یا شاعر) یا حداقل کم داریم.
اما اینکه چرا کم داریم؟
چون الان به هیچوجه به شعرا و نویسنده های جوون و تازه کار کمک نمی شه تا بتونن استعداد رو که دارن،‌شکوفا کنن. فکر می کنم انتظار زیادیه اگه بخوایم کشوری که سالانه مطالعه در سالش چند دقیقه ست،‌ ادبیاتش در جهان معروف باشه. وقتی که مردم خودمون اهمیتی به ادبیاتمون نمی دن، چه انتظاری از دیگران هست. هر وقت تونستیم کاری کنیم که ملت به کتاب و شعر اهمیت بدن، اون وقته که می تونیم آثار ادبیات کشورمون رو در صدر ادبیات جهان ببینیم. تنها چیزی که از ادبیات ایران در جهان یاد می شه،‌ اون چیزیه که بوده نه اون چیزی که هست،‌ ما باید این بود رو به بود و هست تبدیل کنیم.
 

nimche

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
542
امتیاز
2,261
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 1
شهر
تهران
مدال المپیاد
مدال طلای بیست و ششمین دوره‌ی المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی معماری و زبان و ادبی
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

-سخن جناب ارغوان،مبنی بر کم برگ و پربرگ بودن کتاب،بس بیپایه و بی مایه و چرت بود...
-موراکامی داستان بلند داره:پس از تاریکی و چندتا دیگه که ترجمه نشده.در ضمن ژاپنیها هم کتاب کلفت دارن.شما تسلی ناپذیر ایشی گورو،نشر افق رو ببین...
-میرسیم سر اصل مطلب،چرا ادبیات معاصر ایران به اندازه سینماش تو دنیا مطرح نیست:
1.خب،سینما به اندازه ی ادبیات عمومی نیست و تو ایران هم که مردم کتابنخون هستن،پس علاقه مند به ادبیات و در نتیچه نویسنده ی خوب،کمتر از دنیای پر رنگ و لعاب سینما تولید میشه.
2.این حرفی که میزنم،شاید عجیب باشه ولیبه نظر خودم درسته:ادبیات،بیشتر از سینما سانسور میشه و کلا به نویسنده ها،مجال کمتری داده میشه تا کارگردانا.دلیلش اینه که از دیرباز،قلم هراسناک تر از دوربین بوده.پس نویسنده ها کمتر جای کار داشتن و جلوی پیشرفتشون گرفته میشه...
(بعدا کاملتر میکنم حرفام رو.فعلا برم واسه آزمون عربی بخونم!)
 
ارسال‌ها
426
امتیاز
2,338
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
90
دانشگاه
خوارزمی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر- علوم تصمیم و مهندسی دانش
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

به نام خدا

من نگفتم استعداد نداریم :-w
من گفتم توچه نمی شه و واقعا هم همینطوره. من اینو از خودم نمی گم،‌ تو سایت های مختلف دیدم که کسانی بودن که کتاب نوشتن اما کتابشون به دلیل قبول نکردن ناشران و ... چاپ نشده. این یه چیزه واضحه. دلیلشم گفتم: مطالعه پایین. تا وقتی که ما همچین آمار مطالعه ای داریم،‌ معلومه که به نویسنده ها توجه نمی شه چون ناشران هیچ سودی در چاپ آثار نویسندگان، مخصوصا نویسنده های جوان، نمی بینن. ربطی به این موضوع نداره که چون فرهنگ خودمونه و از این حرفا. اگه اینجوری بود که آثار گذشته ما هم در سطح دنیا پذیرفته نمی شد :-w
به نقل از نیمچه :
2.این حرفی که میزنم،شاید عجیب باشه ولیبه نظر خودم درسته:ادبیات،بیشتر از سینما سانسور میشه و کلا به نویسنده ها،مجال کمتری داده میشه تا کارگردانا.دلیلش اینه که از دیرباز،قلم هراسناک تر از دوربین بوده.پس نویسنده ها کمتر جای کار داشتن و جلوی پیشرفتشون گرفته میشه...
اینم تا حدی قبول دارم :-?
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

یعنی به نظرتون تا مردم و سانسورا درست نشن ، هیچ پیشرفتی نمیکنیم ؟
مثلاً تو دوره ای که ادبیات ما بالاتر از اینی که هست بود توی کشورای دیگه ، سرانه ی مطالعه بالاتر بود یا سانسور کمتر ؟ :-?
 

Arghavan S

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,191
امتیاز
17,146
نام مرکز سمپاد
---
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

به نقل از The Lich King :
چرا ما در گذشته هم در شعر و هم در نثر آثار بزرگ زیادی داشتیم و الان نداریم؟!
قدمت داستان نویسی هم تاثیر داره خب . یه سبک ِ ادبی ، به لحن ِ نوشتاری ، اگه در طول ِ سیصد سال تکرار بشه و روی نقاط ضعفش کار بشه قوی تر از همون سبکیه که مثلن پنجاه سال روش کار شده . و داستان نویسی ایرانی کمتر از صد سال قدمت داره .
و اینکه توی مثلن سیصد سال داستان نویسی ، اثر خیلی خوب در سطح جهانی و اینا بیشتر میشه پیدا کرد تا مثلن پنجاه سال .

اون کم-برگ و پر-برگ رو هم کلن فراموشش کنید !
 
  • لایک
امتیازات: N.M
ارسال‌ها
426
امتیاز
2,338
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
90
دانشگاه
خوارزمی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر- علوم تصمیم و مهندسی دانش
تلگرام
اینستاگرام
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

به نام خدا

به نقل از ya$am@n :
خوب اینم تا حدی درسته ولی اگه تو ایران برای کسی سود نداشته باشه تو جاهای دیگه دنیا هم نداره.
جاهای دیگه مردم در سال به طور متوسط چند دقیقه مطالعه ندارن، چند ساعت مطالعه دارن و این خودش باعث می شه صنعت کتابشون خیلی هم سود آور باشه :-w
به نقل از نرگس² :
یعنی به نظرتون تا مردم و سانسورا درست نشن ، هیچ پیشرفتی نمیکنیم ؟
مثلاً تو دوره ای که ادبیات ما بالاتر از اینی که هست بود توی کشورای دیگه ، سرانه ی مطالعه بالاتر بود یا سانسور کمتر ؟ :-?
اولا اون زمانا که سانسور نبود :D
دوما معلومه سرانه مطالعه بالاتر بود و همچنین ناشر و اینجور یچیزا نبود :D فردوسی مگه ناشر داشت یا سعدی یا حافظ :D
الان صنعت کتاب مثل تجارت شده، معمولا ناشر اگه براش سود داشته باشه کتاب رو چاپ می کنه اگرم ببینه سود نداره معلومه که چاپ نمی کنه :-w
به نقل از ارغوان اس . :
قدمت داستان نویسی هم تاثیر داره خب . یه سبک ِ ادبی ، به لحن ِ نوشتاری ، اگه در طول ِ سیصد سال تکرار بشه و روی نقاط ضعفش کار بشه قوی تر از همون سبکیه که مثلن پنجاه سال روش کار شده . و داستان نویسی ایرانی کمتر از صد سال قدمت داره .
و اینکه توی مثلن سیصد سال داستان نویسی ، اثر خیلی خوب در سطح جهانی و اینا بیشتر میشه پیدا کرد تا مثلن پنجاه سال .
کمتر از صد سال؟!
ما این همه اثر بزرگ قدیمی و حتی جدید داریم(مال 40 50 سال پیش) اما الان همچین چیزی به ندرت پیدا می شه تو ادبیاتمون. یه زمانی هست یه ژانر کلا جدیده تو ادبیات(مثل فانتزی :D )اون درسته اگه بگیم تازه ست و اینا اما اون ژانر هایی که تازه نیستن چی؟ :-w
 
  • شروع کننده موضوع
  • #12

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

آپ
 

Elcid Parsa

کاربر فعال
ارسال‌ها
44
امتیاز
65
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد
شهر
مشهد
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

خب ادبیات سخت تر از سینما می تونه با ملل دیگه ارتباط برقرار کنه. حتمن نیاز به یک مترجم خوب داره و ما در کشورمون نداریم کسانی رو که آثار ایرانی رو برای سایر ملل ترجمه کنند. حتا ادبیات سایر ملل رو هم ما از دریچه ی ترجمه می شناسیم ولی در سینما مستقیمن با آثار سینمایی اونجا در ارتباط هستیم و شناخت مون محدود به فیلم های دوبله شده نیست. در نتیجه ی این ارتباط سینمای ما با استانداردهای جهانی آشنا می شه اما ادبیات ما منزوی ه.
مثلن فرض کنید یک مشت زن رو که همیشه با کیسه و یا مشت زن های محله شون تمرین کرده و هیچ وقت با مشت زن های واقعی و جهانی مسابقه ای نداشته. طبیعتن در اولین تجربه ش در مواجهه با یک مشت زن جهانی شکست می خوره. ما هم به نظر من نیاز داریم که ادبیات مون ترجمه بشه و نویسنده هامون زبان های مختلف رو یاد بگیرن تا بتونیم با ادبیات جهان ارتباط برقرار کنیم و درست محک زده بشیم. نظر شخصی منه البته و ممکنه اشتباه باشه :)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #14

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

به نقل از Elcid Parsa :
خب ادبیات سخت تر از سینما می تونه با ملل دیگه ارتباط برقرار کنه. حتمن نیاز به یک مترجم خوب داره و ما در کشورمون نداریم کسانی رو که آثار ایرانی رو برای سایر ملل ترجمه کنند. حتا ادبیات سایر ملل رو هم ما از دریچه ی ترجمه می شناسیم ولی در سینما مستقیمن با آثار سینمایی اونجا در ارتباط هستیم و شناخت مون محدود به فیلم های دوبله شده نیست. در نتیجه ی این ارتباط سینمای ما با استانداردهای جهانی آشنا می شه اما ادبیات ما منزوی ه.
مثلن فرض کنید یک مشت زن رو که همیشه با کیسه و یا مشت زن های محله شون تمرین کرده و هیچ وقت با مشت زن های واقعی و جهانی مسابقه ای نداشته. طبیعتن در اولین تجربه ش در مواجهه با یک مشت زن جهانی شکست می خوره. ما هم به نظر من نیاز داریم که ادبیات مون ترجمه بشه و نویسنده هامون زبان های مختلف رو یاد بگیرن تا بتونیم با ادبیات جهان ارتباط برقرار کنیم و درست محک زده بشیم. نظر شخصی منه البته و ممکنه اشتباه باشه :)
به نظر من الان اين ارتباطي كه ميگين يه طرفه برقراره . ما با ادبيات جهان ارتباط داريم و اونا با ما نه !
چرا اونا از دريچه‌ي ترجمه‌م مارو نميشناسن ؟ كمبود مترجم ؟ يعني اين مشكل ، علتش فراگير نبودن زبان فارسيه مثلاً ؟!! :-?
 

Elcid Parsa

کاربر فعال
ارسال‌ها
44
امتیاز
65
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد
شهر
مشهد
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

به نقل از نرگس² :
به نظر من الان اين ارتباطي كه ميگين يه طرفه برقراره . ما با ادبيات جهان ارتباط داريم و اونا با ما نه !
چرا اونا از دريچه‌ي ترجمه‌م مارو نميشناسن ؟ كمبود مترجم ؟ يعني اين مشكل ، علتش فراگير نبودن زبان فارسيه مثلاً ؟!! :-?
باز هم به عقیده ی من نمیشه گفت ما واقعن با ادبیات جهان در ارتباط هستیم. شما شاید دو ترجمه از یک اثر را بخوانید و احساس کنید دو سبک متفاوت دارند. اما سبک نویسنده ی اصلی یکتا بوده است. مفهوم رو مترجم می تونه برگردونه اما سبک و ظرافت های ادبی رو خیلی کم هستند کسانی که بتونند؛ شاید نجف دریابندری یکی شون باشه؟ برای همین بهتره نویسنده به زبان های دیگه مسلط باشه تا خودش بتونه ارتباط برقرار کنه.
چیز دیگه ای هم که هست اینه که خب رمان ایرانی آموزش ندیده ست. مثلن در زبان انگلیسی شما تا دلتان بخواهد کتاب آموزش رمان نویسی دارید. به همان نسبت کلاس و کارگاه و اینا هم زیاده. در ایران خیلی کمتره. در شهر من -مشهد با سه ملیون جمعیت- شاید یک یا دو تا باشد؟ برای همین رمان ایرانی اگر ترجمه هم بشه - که نمی شه - از نظر ساختاری کم میاره فکر کنم.
اما نویسنده هایی که خودشون با ادبیات جهان ارتباط داشتند مثل محمود دولت آبادی و یا عباس معروفی در سطح جهانی هم توانسته ند حرفی برای گفتن داشته باشند.
 

سنگین دل

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
76
امتیاز
657
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

مطرح هستش ملت!
منتها ادبیات ایران داریم تا ادبیات ایران...
چرا جناب گوته بعد از خوندن غزلیات سعدی حبس میکردند خودشون رو؟
یا مولوی عزیز که حالا باید از اینور و اونور جشن سالمرگش رو در ترکیه ببینیم..
و صادق هدایت و گلشیری و براهنی و امثالهم که بهشون مجال بودن داده نشد، درحال حاضر هم در ایران توسط قشر روشنفکران به همون گوهرهای ادبیات معاصرمون مجال جلوه گری داده نمیشه.
و این جناب امیرخانی و پیرزاد و مرادی کرمانی و م.مودب پور و امثالهم هم که به درد ایران و ایرانی جماعت کتابنخون میخورن...
این حرف درسته که نویسندگان جای کار کمتری نسبت به کرگردان های ایرانی و امثالهم دارند.
 

anahid_30s

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,029
امتیاز
1,985
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک
شهر
همدان
سال فارغ التحصیلی
1392
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

اگه یه نویسنده خارجی بیاد کتابی مثل گلستان سعدی بنویسه، ما چه عکس العملی نشون میدیم؟ به نظر من دو تا حالت اتفاق میفته. یا اصلا نمیخونیمش، یا میخونیمش تا بگیم با الهام از سعدی کتاب نوشته. خب وقتی که نویسنده های ما(اکثرشون) تمام تلاششون اینه که کتابی شبیه به کتابای نویسنده های مطرح خارجی بنویسن، معلومه که ادبیات ما با استقبال مواجه نمیشه.
 

Elcid Parsa

کاربر فعال
ارسال‌ها
44
امتیاز
65
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد
شهر
مشهد
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

به نقل از آناهید :
اگه یه نویسنده خارجی بیاد کتابی مثل گلستان سعدی بنویسه، ما چه عکس العملی نشون میدیم؟ به نظر من دو تا حالت اتفاق میفته. یا اصلا نمیخونیمش، یا میخونیمش تا بگیم با الهام از سعدی کتاب نوشته. خب وقتی که نویسنده های ما(اکثرشون) تمام تلاششون اینه که کتابی شبیه به کتابای نویسنده های مطرح خارجی بنویسن، معلومه که ادبیات ما با استقبال مواجه نمیشه.
یک چیز دیگه هم که هست اینه که ما در ایران نویسنده حرفه ای نداریم شاید!؟ یعنی کسی که از راه نویسندگی زندگی ش بچرخد.. سینماگران میتوانند از راه سینما زندگی خود را تامین کنند اما نویسندگان را بعید می دونم. خب کشوری که نویسنده ی حرفه ای نداشته باشه، چه توقعی از ادبیاتش میشه داشت؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #19

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

به نقل از Elcid Parsa :
یک چیز دیگه هم که هست اینه که ما در ایران نویسنده حرفه ای نداریم شاید!؟ یعنی کسی که از راه نویسندگی زندگی ش بچرخد.. سینماگران میتوانند از راه سینما زندگی خود را تامین کنند اما نویسندگان را بعید می دونم. خب کشوری که نویسنده ی حرفه ای نداشته باشه، چه توقعی از ادبیاتش میشه داشت؟
دليلش چيه ؟ اينكه حقوق نويسنده اينجا رعايت نميشه و نويسندگي كم درآمده و شغل نيست آيا ؟ :-?
 

Arghavan S

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,191
امتیاز
17,146
نام مرکز سمپاد
---
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
0
پاسخ : جایگاه ادبیات ایران در جهان

دقیقا ً . فرض کن که یکی میخواد از راه نویسندگی امرار معاش [چه کلمه ای ! عوفف ! :ی] بکنه . احتمال چند درصد هست که کتابش بدون حذف / تغییر چاپ بشه ؟ و چند درصدن اونایی که قبول میکنن که توی کتابشون دست برده بشه ؟
از یه طرف کتابنخونی جمعی ایرانی ها [کلی میگم ] باعث میشه که طرف کلا ً بیخیال بشه .
و کلی چیزای دیگه که در این مجمل نگنجد !
 
بالا