• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

  • شروع کننده موضوع
  • #1

shekoofeh

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
655
امتیاز
4,354
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی تهران
رشته دانشگاه
پزشکی
خب ؛

امتحان جماعت واسه این گذاشته شد که معلم بفهمه چیزی که درس داده رو دانش آموز فهمیده یا نه !
اما همون طور که الان می بینید اکثرا معلما هدفشون دیگه نیست ؛ امتحان شده هدف ؛ یعنی برای امتحان درس میدن !
( مثلا وسط درس هی اشاره میکنن که این نکته چه مدل تو امتحانا میاد و ... ! )

حالا به نظر شما ؛ این موضوع اشکالش چیه ؟ ( چه عواقبی داره ) و اینکه مشکل از کجا بوده که اینطوری شده ؛ از سیستم یا خود دانش آموزا ؟
 

lovesky

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
606
امتیاز
3,584
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
قم
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

اینکه دلیلش چیه رو باید در موردش بحث کرد اما به نظرم از عواقبش همین تقلب گسترده دانش آموزاست (مراجعه شود به روشهای تقلب!)
چون معلم فقط بر اساس نمره قضاوت میکنه (البته همه، نه فقط اون،حتی خودمون) و این نمره ست که ملاک شان علمی و اجتماعی یک دانش آموز محسوب میشه نه درکی که از یادگیری اون مطلب داشته
 

SHINE

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
313
امتیاز
878
نام مرکز سمپاد
فرزانگان2
شهر
تهران
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

علاوه بر تقلب گسترده از عواقبي که داه اينه که همه فقط براي نمره ميخونن و صرفا اون درس رو ياد نميگرن
يا فقط شب امتحان چون نمره ميخوان
و بخاطر همين بازده زيادي نداره
و باعث ميشه فقط تو حافظه کوتاه مدت ثبت شه و وقتي که نياز داره به اون درسا چون تو حافظه کوتاه مدت بوده همشون رو از ياد ميبره
واقعا بد هست اينطوري
 

poorya.kh

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,567
امتیاز
8,851
نام مرکز سمپاد
شهیـد بهشتی
شهر
نیشابـور
دانشگاه
علم‌وصنعت‌ ایران
رشته دانشگاه
مهندسی‌کامپیوتر
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

شک دارم که این موضوع به این انجمن مربوط باشه ...

ولی به هر حال فکر نکنم تقصیر معلما باشه...

چون سیستم اموزشی ما اینجوری اقتضا میکنه ... وقتی نمره برا اینده مهمه ... وقتی این نمره میتونه سرنوشت یه ادمو عوض کنه

خب دبیر باید این نکات رو بگه ... بگه که این نکته کنکوریه ، این نکته تو امتحان نهایی میاد ... :)
 

SHINE

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
313
امتیاز
878
نام مرکز سمپاد
فرزانگان2
شهر
تهران
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

خب آره چون سيستم مشکل داره
ميتونه عوض کنه سرنوشت رو
اما خب اصلا ملاک خوبي نيست بايد عوض بشه
قبول ندارين؟؟؟؟؟؟؟؟
 

backslash

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
114
امتیاز
552
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی
شهر
قم
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

اینکه سیستم اموزشی چجوره قاعدتا روی معلم تاثیر میذاره ولی به هر حال روی خود معلم هم تاثیر داره
بعضی معلم های ما برای کنکور درس میدن بعضی ها برای امتحان نهایی و بعضی ها هم برای فهم بیشتر بچه ها
اما همه ی ما میدونیم این که برای ترم اول اموزش و پرورش مدارس رو تعطیل میکنه تا بچه ها بیشتر بخونن دقیقا ملاک رو میکنه نمره
چون دانش اموز شب امتحان میشینه همه مسائل رو حل میکنه و رفع اشکال میکنه و هفت هشت ساعت خر میزنه و نمره ی خوب میاره و میشه گفت هیچی از اون درس نمیفهمه....این یعنی سیستم اموزشی مضخرف
اما اینکه بعضی معلما برای چی درس میدن به این وابسته است که خود معلم دنبال چی باشه یکی که بازنشست شده و داره اموزش ساعت ازاد میده خب قاعدتا میتونه ملاکش فهم بچه ها باشه ولی اینکه یه معلم جوونه میتونه هدفش رسیدن و درس دادن توی دانشگاه های بهتر باشه و ملاکشو نمره بذاره
در کل واقعا مشکلات زیاده توی اموزش ما....معلم دنبال کار خودش و مدیر اموزش پرورش هم دنبال بهتر نشون دادن عملکرد خودش (;
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

shekoofeh

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
655
امتیاز
4,354
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی تهران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

به نقل از پـوریــا :
شک دارم که این موضوع به این انجمن مربوط باشه ...

کلی فکر کردم نفمهیدم به کجا مربوطه ! شرمنده !

بعد یه سوال دیگه : به نظرتون اگه ملاک رو رو نمره نذارن ، رو چی باید بذارن ؟ چه مدل ارزشیابی ای به نظرتون درسته ؟
 

SHINE

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
313
امتیاز
878
نام مرکز سمپاد
فرزانگان2
شهر
تهران
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

نميدونم دقيق
اما يه چيزي که عملي نه صرفا فقط تئوري محض
ما اينارو ميخونيم که تو زندگي هم يکم استفاده کنيم
به طور غير مستقيم سنجيده شيم که کاربرد چيزايي رو که خونديمو ببينيم بلديم يا نه؟
يا ميتونن امتحانات بيشتر از 20 نمره باشه و خيلي سخت تر که هر کس به اندازه زحمت و خلاقيتش نمره بگيره نه بخاطر خوب حفظ کردنش
 

Sampadik

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,666
امتیاز
7,041
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تــهران
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

خب آخه نكته اينجاس كه اون هدف قديمي معلماذره اي به درد نميخوره!
چون الان نسبت كسايي كه از قبل درس ميخونن به كسايي كه شب امتحان درس ميخونن ١ به صده!
خب حالا اينكه شب امتحان بخوني تقريبا ميشه گفت ذره اي به تدريس معلم مربوط نيست!
چون مثلا سر كلاس گوش نميدي يا خيلي گذري گوش ميدي بعد ميشيني شب امتحان كتابو ميجوي يا در نهايت يه ٢تا كتاب كمك درسيم ميخوني حل ميشه!
واقعا ديگه اون نمره اي كه ميگيري ربطي به تدريس طرف نداره!
معلمم ميبينه كه خب هدف قبلنا ديگه نميتونه هدف الان باشه! كار بچه رو راحت ميكنه چون در نهايت ماييم و كنكور..
 

نسترنگار

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,367
امتیاز
7,064
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱ تهران
رشته دانشگاه
پزشکی بهشتی
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

خب به نظر من به درسش هم بستگی داره. مثلا دینی رو با اجتماعی مقایسه نکنین!
 

dorna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,588
امتیاز
4,448
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین1
شهر
اصفهان
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

خب مسلمن امتحان برای گزینشه و هدف نهایی یادگیری و آموزش!
بحث اصلی اینه که به نظرتون سیستم باید چه جوری باشه که این مسئله کمتر شه؟
اختیارات باید دست معلم باشه یا کلن سیستم و کتاب ها یک جور اصلاح شه که تاکید روی خود امتحان کمتر شه و آموزش تو اولویت باشه؟
 

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

به نظرِ من هدف آموزشه ، پس تاکید باید رویِ آموزش دادن به دانش آموزا باشه . امتحانَم وسیله باشه برایِ سنجیدنِ اینکه بچه هه چقد آموزشُ پذیرفته و "معلّم چقد تو آموزش دادن موثر بوده . "
 

Sheyda76

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
151
امتیاز
1,369
نام مرکز سمپاد
فرزانگان اسلامشهر
شهر
تهران
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

ﻣﺴﻠﻤﺎ" ﻣﺸﻜﻞ ﺍﺯ ﺳﻴﺴﺘﻤﻪ.ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺗﻮ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻧﻤﺮﻩ ﻣﺤﻮﺭﻩ! ﻳﻨﻲ ﻣﺜﻼ" ﻗﻀﻴﻪ ﻱ ﺷﺎﮔﺮﺩ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺍﻳﻨﺎ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺭﻭﺍﺝ ﺩﺍﺭﻩ! ﻳﺎ ﻣﺜﻼ" ﺍﻳﻨﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﺎ ﺗﻮ ﺫﻫﻦ ﺑﻌﻀﻴﺎ ﺑﺰﺭﮒ ﻣﻴﺸﻪ ﻭ ﺍﻳﻨﺎ.
ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻦ ﻫﺪﻑ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺑﺎﺷﻪ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ ﺳﺎﺯﻱ ﺑﺎﺷﻪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﺘﻮﻧﻪ ﺑﻔﻬﻤﻪ ﺗﻮ ﭼﻲ ﻣﺴﺘﻌﺪﻩ ﻭ ﺑﺘﻮﻧﻪ ﺭﺍﺣﺖ ﺗﺮ ﻭﺍﺳﻪ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺵ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﺑﮕﻴﺮﻩ.ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻪ ﻗﻠﺒﺶ ﺗﻮ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻱ ﻛﺎﺭﻳﺶ ﺧﺪﻣﺖ ﻛﻨﻪ!

ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻧﻤﺮﻩ ﻣﺤﻮﺭ ﻭ ﺧﺮﺧﻮﻥ ﭘﺮﺳﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺑﻴﺦ ﻭ ﺑﻦ ﻏﻠﻄﻪ!
 
  • لایک
امتیازات: dorna

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

عوابقش اینه که دیگه تقریبا به هدف اصلی یادگیری اون درس نمی رسیم! مثال بارزش درس تاریخ معاصر سال سوم. به جای اینکه آدم ریلکس بشینه بخونه چهارتا چیز یادبگیره ازشون عبرت بگیره، تجزیه تحلیل کنه، ... می گه اینا کیلو چنده. بشین برا امتحان بخون بچه.
مشکل هم از اینجا اومده که یه سری معلما و سیستم‌های آموزش و امتحان گیری جو گیر شدن، خواستن یه سری سوال خرق عادت بدن، مثلا نمی دونم خودتون می دونید چه جور سوال‌هایی! به جای اینکه سوال‌های بنیادی و مفهومی و اصلی رو بگن، می چسبن به کلمات "و" و "یا" و این چرت و پرتا و ...
مشکل اول از سیستم بوده، بعد به دانش آموزا رسیده.

تنها راه حلشم اینه که سیستم آموزشی و امتحان گیری از ریشه عوض بشه.
 

dorna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,588
امتیاز
4,448
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین1
شهر
اصفهان
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

این قضیه که برداشتن دبستان رو "کیفی‏"کردن به نظرتون تاثیرش مثبته یا منفی؟تا چه مقطعی جواب میده اگه مثبته؟ :-?
با این کل سیستم باید عوض شه موافقم؛اما اول همه کتاب ها باید تغییر کنه؛اصلن به نظر من امتحان ها باید یک جور باشه که 20گرفتن خیلی سخت تر باشه؛منظورم سختی خرکی نیست مثل الان که دانش آموز دهن خودش رو سرویس کنه کلمه های کتاب رو دونه دونه حفظ کنه؛یک جور مفهومی و اساسی باشه‏!‏ اینجوری وسواس روی 20 هم از بین میره‏!‏
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

به نقل از Dorna :
این قضیه که برداشتن دبستان رو "کیفی‏"کردن به نظرتون تاثیرش مثبته یا منفی؟تا چه مقطعی جواب میده اگه مثبته؟ :-?
با این کل سیستم باید عوض شه موافقم؛اما اول همه کتاب ها باید تغییر کنه؛اصلن به نظر من امتحان ها باید یک جور باشه که 20گرفتن خیلی سخت تر باشه؛منظورم سختی خرکی نیست مثل الان که دانش آموز دهن خودش رو سرویس کنه کلمه های کتاب رو دونه دونه حفظ کنه؛یک جور مفهومی و اساسی باشه‏!‏ اینجوری وسواس روی 20 هم از بین میره‏!‏
این سیستم عوض نمی شه. عین یه شبکه‌ی تار عنکبوت می بینه که هر تار داره باعث افزایش استحکام کل شبکه می شه. مشکل اینجاست که کسی نیست که قدرتش رو داشته باشه که بیاد همه چی رو برداره. از اعضا گرفته تا محتویات کتاب‌ها. و بعدش شروع کنه از صفر همه چی رو پایه ریزی کردن. آدم استخدام کردن. کتاب تنظیم کردن.
مثالش عین این ویندوزا می مونه که بعد یکی دو سال. انواع اقسام مشکلات رو پیدا می کنن! بعد تنها راه و لذت بخش‌ترین راهی که آدم به ذهنش می رسه، پاک کردن کامل سیستم‌عامل و نصب دوباره‌ی اون هست!
 
  • لایک
امتیازات: dorna

Sheyda76

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
151
امتیاز
1,369
نام مرکز سمپاد
فرزانگان اسلامشهر
شهر
تهران
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

ﺍﻳﻦ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻛﻴﻔﻲ ﺍﻱ ﻛﻪ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻦ ﺧﻮﺑﻪ ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻴﺸﻪ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻧﻤﺮﻩ ﻳﻪ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻭﺍﺳﻪ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ ﻭ ﺑﭽﻪ ﻫﺎ ﺑﻴﺎﺩ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻭ ﺧﻴﻠﻲ ﺑﺎﺑﺘﺶ ﺣﺮﺹ ﻧﺰﻧﻦ.ﺍﻣﺎ ﺧﻮﺏ ﻭﻗﺘﻲ ﻳﻪ ﻫﻤﭽﻴﻦ ﻛﺎﺭﻱ ﻣﻴﻜﻨﻦ ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﻛﺘﺎﺑﺎ ﺭﻭ ﻫﻢ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺗﺮ ﺑﻜﻨﻦ!
ﻛﻼ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻡ ﺍﻳﻦ ﻓﺮﻡ ﻛﺘﺎﺏ ﺩﺭﺳﻲ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﻪ!ﺍﻳﻦ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺩﺭﺳﻲ ﺍﻛﺘﻔﺎ ﻛﻨﻪ.
ﻛﺘﺎﺏ ﺩﺭﺳﻲ ﻓﻘﻂ ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻪ ﺍﻳﺪﻩ ﻱ ﻛﻠﻲ ﺍﺯ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺑﺪﻩ.ﺑﻌﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﺮﻩ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻗﻀﻴﻪ
 

lovesky

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
606
امتیاز
3,584
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
قم
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

به نظرم خود امتحان هم نوعي درسه ميشه با دادن سوالاي مناسب خيلي چيزاي جديد رو ياد داد
 
  • لایک
امتیازات: SHINE

baby girl

کاربر فعال
ارسال‌ها
39
امتیاز
21
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
میاندواب
مدال المپیاد
ندارم ولی خواهم داشت.....
دانشگاه
انشاالله صنعتی شریف
رشته دانشگاه
هوافضا
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

به نظر منم بده که معلما میگن از کجا سوال میاد از کجا نه.چون دانش اموز فقط برای جلوگیری از اتلاف وقت و گرفتن بهترین نمره تو امتحانات ترم مجبور به خوندن همون مبحث میشه :O :O :Oبده چون تو کنکور نه معلم سولارو طرح میکنه.نه اصلاح و نه فقط از همون بخش تو کنکور قراره بیاد که میگن اینارو بخونین #-o #-o #-o #-o #-o #-o
 

sayna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,460
امتیاز
12,313
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان ۱
شهر
تهران
دانشگاه
علوم پزشكى شهيدبهشتى
رشته دانشگاه
پزشكى
پاسخ : علم برای امتحان ؛ یا امتحان برای علم ؟

در مورد برداشتن نمرات کمی و کیفی ؛

در کل به نظرم توی ِ ایران جواب نمیده . ببینید ، همین الآن توی ِ خیلی از دبستان های ِ غیرانتفاعی ِ تهران نمرات کیفی شده . اما سیستم آموزش پرورش ایران هنوز وابسته به نمره ـست ، دروس وابسته به نمرات هستن . اگر قراره سیستم بلند مدت برای ِ کیفی بودن نمرات باشه ، کـل ِ سیاست آموزش پرورش باید عوض شه به نظر من . یعنی کتابا باید عوض شه [ چون کتاب های ِ الآن کاملا وابسته به نمره هستن ، اینو نوشتی تو امتحان ؟ 20 ! ننوشتی 18 ! ] ، کارنامه ها باید عوض شه و از همه مهم تر ، دید ِ افراد جامعه به درس خوندن و نمره گرفتن و ارزیابی باید عوض شه .

بچه هایی که راهنمایی فرزانگان تهران درس خوندن تا حدی میدونن چی میگم ، مدرسه ی ما اومد نمره ها رو کیفی کنه . نتیجه چی شد ؟ بچه ها با نمرات کیفی هم مثل نمرات کمی برخورد کردن . چون تصوری از ارزیابی ِ کیفی نداشتن .
بعد هم ارزیابی کیفی خلاصه نمیشه توی ِ این که یه چارت تعیین کنی و مثلا از 1 تا 4 نمره بدی بش . مخصوصا توی ِ دبستان باید به روحیات ِ بچه دبستانی توجه کرد ، اگر قراره به خلاقیت بچه نمره داده شه باید روانشناسی کودک بلد باشه طرف ، به میزان یادگیریش ...
و از اونجایی که همچین امکاناتی عمرا توی ِ ایران باشه ، فکر نمیکنم جواب بده اصلا .
 
بالا