• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بررسی موسیقی پاپ

  • شروع کننده موضوع
  • #1

reza-handsome

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
617
امتیاز
1,086
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
شهرکرد
سلام به همه ی دوستان سمپادی عزیز
خی پس از فیلترینگ سایت بخش موسیقی سایت یه مقداری افت کرد و محدود شد
ولی دوباره با کمک شما دوستان عزیز میتونیم این بخشو احیا کنیم
خب من قبلا مدیر بخش پاپ-جاز بلوز سایت بودم که کاملا نابود شد :D
ولی الان این تاپیک رو که مختص موسیقی پاپ هست رو به پیشنهاد مدیر بخش موزیک سایت میزنیم
تا درباره این نوع سبک همه پسند که صد در صد کلی خاطره رو با آهنگاش واسمون تداعی میکنه بحث کنیم
فعلا واسه ی شروع از نحوه ی شکل گیری سبک پاپ مطالبی رو اماده کردم که میذارم
و به تدریج این مطالب کامل و کامل تر میشه تا به یه دید کلی از موسیقی بسیار جذاب پاپ برسیم

----------------------------------------------------------------------
برای آشنا شدن با موسیقی پاپ بهتر است ابتدا توضیح کوتاهی درباره موسیقی مردم پسند یا Popular music بدهیم، موسیقی مردم پسند، به هرنوع سبک موسیقی گفته میشود که در دسترس عامه مردم است و به شکل تجاری عرضه میشود.

این موسیقی نقطه مقابل موسیقی کلاسیک و موسیقی فولکلور(محلی) است به این ترتیب که اولی در طول تاریخ همواره موسیقی طبقه برگزیده و روشنفکر جامعه بوده است و دومی، موسیقیی است که به طور تجاری عرضه نمیشود. موسیقی مردم پسند گاهی به طور خلاصه موسیقی پاپ هم گفته میشود اما موسیقی پاپ در اصل یکی از زیرشاخه های آن به شمار می آید.

موسیقی پاپ
موسیقی پاپ، با وجود اینکه کاملا از موسیقی کلاسیک، موسیقی هنری یا art music و موسیقی فولک متمایز است، اما از آنجایی که اصطلاح پاپ شامل بسیاری از قطعات موسیقی راک، هیپ هاپ، کانتری و راک اپرا را در بر میگیرد، میتوانیم بگوییم که موسیقی پاپ، تعریف دقیقی ندارد.

مشخصات موسیقی پاپ به عنوان یک زیرمجموعه
موسیقی پاپ معمولا به عنوان موسیقیی تعریف میشود که به شکل تجاری تهیه میشود یا هدف تولید آن سود مالی است. بنا به تعریف سایمون فریت Simon Frith، منتقد موسیقی و جامعه شناس متخصص موسیقی مردم پسند، موسیقی پاپ به عنوان یک صنعت شناخته میشود نه هنر. البته این موسیقی را میتوان در حیطه بازار، ایدئولوژی، تولید و زیبایی شناسی هم معنا کرد. درواقع، "پاپ" طوری طراحی شده که برای همه جالب باشد و از هیچ جای خاصی نیامده و قرار هم نیست سلیقه خاصی را اعمال کند.

این موسیقی در اثر هیچ آرزوی پرمعنا به وجود نیامده و تنها جاه طلبی سازندگان آن سود و پاداش مادی است و...با تعاریف موسیقایی، بسیار محافظه کارانه هم هست. موسیقی پاپ چیزی است که از بالا (کمپانیهای ضبط صفحه، تهیه کنندگان رادیویی و تبلیغاتچیها) تدارک دیده شده و از میان مردم برنخواسته است. پاپ موسیقیی است که به طور حرفه ای تهیه و بسته بندی شده است و چیزی نیست که بتوان آنرا به سلیقه خود تغییر داد و یا فرم آنرا تغییر داد.

به عبارت دیگر، موسیقی پاپ، نوعی موسیقی است که در دهه 50 آغاز شد و آنچه در این مجموعه قرار میگیرد معمولا برای گروه بزرگی از افراد جذاب است. با به وجود آمدن صفحه های پلاستیکی یا وینیل در دهه 30 تا ظهور کامپکت دیسک یا CD در دهه 80، موسیقی ضبط شده، نسبت به موسیقی زنده، بیش از پیش در دسترس قرار گرفت. ترانه های پاپ معمولا در 3 دقیقه اجرا میشوند و در آنها از ملودیهایی استفاده میشود که معمولا بسیار شنیدنی بوده و عده بسیاری را به خود جلب میکنند.

مشخصه موسیقی پاپ یک عنصر ریتمیک سنگین در زیر است که معمولا توسط دستگاههای تقویت کننده الکترونیک (amplifier) اجرا میشود و ملودی اصلی بر این ریتم غالب است. ترانه پاپ همچنین به ترانه های محبوبی که مردم به زمزمه و خواندن آن علاقه دارند نیز اطلاق میشوند. موسیقی پاپ از نظر تجاری موفق است و سبک مورد علاقه ایستگاههای رادیویی است زیرا قابل دسترس بوده، راحت در یاد میماند و مخاطبین زیادی را به خود جلب میکند.

کنسرتهای موسیقی پاپ گاهی بقدری تماشاگر بخود جذب می کنند که اجرای آنها فقط در استادیومهای بزرگ ورزشی امکان پذیر است.
تاریخچه موسیقی پاپ
موسیقی پاپ، از میان گروههای موسیقی سوئینگ دهه 30، بلوز شیکاگو و موسیقی کانتری ایالت تنسی به پا خواست. در دهه 50، خوانندگان روز کسانی چون فرانک سیناترا (Frank Sinatra)، بابی دارین (Bobby Darin) و پگی لی (Peggy Lee) بودند.

در دهه 60، چهار عامل مهم موجب گسترش موسیقی پاپ شدند. یکی گروههای دوواپ (DooWop) دخترانه مقیم نیویورک بودند که ترانه سرایان آنها مانند کارول کینگ (Carol King)، نیل دایموند و برت باکاراک (Burt Bacharach) در دهه 70 به شهرت فراوانی رسیدند، در طرف دیگر تحولات موسیقی سول Soul بود که با ظهور آرتا فرانکلین (Aretha Franklin) برادران آیزلی (Isley brothers)، ری چارلز (Ray Charles) و همچنین خوانندگان موتاون (Motown) در دیترویت که استیوی واندر (Stevie Wonder)، سوپریمز (the Supremes) و ماروین گی (Marvin Gaye اولین کسی که کنترل هنری کار خود را در دست گرفت) از جمله مهمترین چهره های آن هستند و در نهایت گروه بیچ بویز (Beach Boys) که سبک خود را سبک موج سواری کالیفرنیایی (California Surf) نامیده بودند.

گیتار الکتریکی و لوازم تقویت صوتی (آمپلی فایر) نیز تاثیر فراوانی بر موسیقی مدرن گذاشتند. در دهه های 30 و 40، سازهای تقویت شده برای رقابت با درجه صدای بالای ارکسترهای سوئینگ یک ابزار ضروری بودند. گیبسون اولین گیتار گیبسون لس پاول Gibson Les Paul را در سال 1952 به علاقمندان معرفی کرد. در دهه 60، مجموعه آواهای قابل دسترس در گیتار الکتریکی با تولید یک جعبه افکت اصلاح و تعدیل شد و یک پدال برای کنترل آن در مسیر جعبه قرار گرفت که به پدال وا-وا wah-wah pedal معروف است.

در سال 1963 گروه بیتلز موسیقی پاپ را متحول کردند و طوری محبوب شدند که پنج ترانه پر فروش تمام چارتهای آمریکا متعلق به بیتلز بود. پس از آن، کسانی چون باب دیلن (Bob Dylan)، سایمون و گارفانکل (Simon and Garfunkle) و گروه بردز (Byrds)، که خوانندگان فولک بودند نیز به استفاده از سازهای الکتریکی روی آوردند. بسیاری از گروههای موسیقی دیگر نیز این مسیر را دنبال کردند. در سال 1966، گروه بیتلز تصمیم گرفتند که به جای برگزاری برنامه های زنده، بیشتر بر روی کار استودیویی متمرکز شوند. با اتفاقاتی چون راهپیماییهای معترضان به تبعیض نژاد، کندی و ویتنام، به نظر میرسید که زمان، زمان تحولات بزرگ در جامعه است.در 1967، گروه بیتلز البوم مشهور Sgt Peppers را منتشر کردند. تابستان عشق بود و دوران هیپی ها و راهپیماییهای اعتراض آمیز.

در دهه 70 گروه بیتلز از هم پاشیده شد و موسیقی پاپ در میان صداها و آواهای مختلف سرگردان شد. در اوایل دهه 70، خواننده / ترانه سرایان و پیروان سبک پاپ چارتها را تسخیر کردند که در میان آنها میتوان از موسیقی دیسکوی BeeGees، آوای همراه با پیانو بیلی جوئل (Billy Joel) و التون جان (Elton John) و موسیقی کانتری Eagles گرفته تا موسیقی ملایم کارپنترز (Carpenters)، نیل دایموند و کارول کینگ نام برد. در این میان هنرمندانی با گرایش بیشتر به راک هم بودند که راد استوارت (Rod Stewart)، استیلی دن (Steely Dan) و فلیت وود مک (Fleetwood Mac) از آن جمله اند. موسیقی راک هم با ظهور گروههایی چون لد زپلین (Led Zepplin)، پینک فلوید (Pink Floyd) و کویین (Queen)، در این دوره به پیشرفت بزرگی دست یافت. موسیقی پاپ شاخه ای به نام دیسکو پیدا کرد که به شکل غیر قابل وصفی محبوب شد و اولین ژانر از موسیقی بود که از موسیقی الکترونیک برای تبلیغات و اجراهای بزرگ استفاده کرد.

گروه پلیس در سال 1977
دهه 80 به بعد
موسیقی پاپ دهه 80، شاهد ظهور گروههای پانک-راک بود و گروهها و خواننده های شاخص این دهه گروه Duran Duran، The Police، Culture Club و افرادی چون Phil Collins، Michael Jackson و Madonna بودند.

در دهه 90، عده ای سودجو که به دنبال موفقیت مالی بودند و این فرمول بسیار برایشان کارساز بود، تصنیفهای عاشقانه و افسانه ای با عنوان pop ballad، را به شیوه ای به شدت سطحی و سرهم بندی شده مورد استفاده قرار دادند. این عده با دور هم جمع کردن گروهی از پسران یا دختران جوان و جذاب و خوش صدا، که همه به اجرای ترانه های مشابه میپرداختند، دوره ای را به وجود آوردند که به نام عصر گروههای پسر یا دختر نامیده میشود. از میان این گروهها که به سرعت به اوج رسیده و با سرعتی بیشتر از میان میرفتند، میتوان به گروههای انگلیسی Take That، West life و Spice girls و گروه های آمریکایی New kids on the block و Back street boys اشاره کرد. اما این گروهها با تمام شهرتشان، تنها موجب از بین رفتن عمق ترانه های عاشقانه نسل جدید شدند.

در اوایل هزاره سوم، گروههای پاپ / راک با ترانه هایی ساده برای شنیدن، به وجود آمد که Coldplay و Embrace از آن جمله اند. امروزه، طیف موسیقی پاپ با درهم تنیده شدن سبکهای مختلف گسترده تر شده است. با این وجود در طی چند سال اخیر موسیقی راک، در محبوبیت نزد عموم مردم موفقتر بوده است و از طرفی با امکاناتی که به خاطر وجود اینترنت فراهم شده است، دسترسی به انواع موسیقی بیشتر است و مردم میتوانند راحت تر سبک و موسیقی مورد علاقه خود را تشخیص داده و ترانه های خوانندگان محبوب خود را پیدا کنند. با این وجود فروش آلبومهای موسیقی در سال 2005 افزایش یافته و خواننده/ترانه سرایان و گروههای راک چارتها را در تسخیر خود درآورده اند. امروزه، هنرمندان عرصه موسیقی بیشتر از فروش آلبومها، بر روی درآمد حاصل از اجراهای زنده حساب مبکنند و گروههای راک از جایگاه خاصی در تمام فستیوالها و تورهای موسیقی برخوردارند.
 

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

یه مسئله ای
گیبسون واسه سبک راکه و کلا تو پاپ گیتار الکتریک استفاده نمی شه.تو خودت آهنگی سراغ داری پاپ باشه و الکتریک گیتار داشته باشه؟ :-/
 
  • لایک
امتیازات: Karo
  • شروع کننده موضوع
  • #3

reza-handsome

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
617
امتیاز
1,086
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
شهرکرد
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

به نقل از تـــــــــــــــارا :
یه مسئله ای
گیبسون واسه سبک راکه و کلا تو پاپ گیتار الکتریک استفاده نمی شه.تو خودت آهنگی سراغ داری پاپ باشه و الکتریک گیتار داشته باشه؟ :-/
درسته که گیتار الکتریک مخصوص سبک راک -متال هست و اصلا این موسیقی ها بر اساس گیتار الکتریک شکل گرفتن ولی تو بسیاری از آهنگای پاپ
از گیتار الکتریک زیاد استفاده میشه حتی تو سبک کلاسیک و کانتری هم استفاده ی زیادی داره
در ضمن همونطور که بالا گفته شده برای سبک پاپ تعریف خاصی نمیشه بکار برد و محدودش کرد به سازهای خاص و همین باعث جذابیت و همه پسندی این سبکه
ولی به عکس سبک راک متال محدود به گیتار الکتریک ولی سبک پاپ از هر سازی میشه توش استفاده کرد حتی اگه آهنگ پاپ ایرانی گوش بدی میبینی از سازهای
سنتی مخصوص ایران هم خیلی زیاد توش استفاده میشه و بنظر من جذابیت این سبک هم تو همین مورده که نمیشه محدودش کرد و میشه با سبکهای مختلف ترکیبش کرد
برای مثال اگه اجرای هتل کلیفرنیا ی ایگلز رو تصویریش رو دیده باشی میبینی که یکی از گیتاریست ها گیتار الکتریک دستشه -کلا گیتار الکتریک یک ساز شاهکاره که تو هر سبکی
میشه استفاده کرد ازش و خیلی خوب به ریتم دادن آهنگها کمک می کنه
.
.
امیدوارم قانع شده باشی :D
این مطلب هم ترجمه ی یه مجله موسیقی امریکایی ولی من اسمشو نمی دونم :D
 

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

به نقل از reza-handsome :
درسته که گیتار الکتریک مخصوص سبک راک -متال هست و اصلا این موسیقی ها بر اساس گیتار الکتریک شکل گرفتن ولی تو بسیاری از آهنگای پاپ
از گیتار الکتریک زیاد استفاده میشه حتی تو سبک کلاسیک و کانتری هم استفاده ی زیادی داره
در ضمن همونطور که بالا گفته شده برای سبک پاپ تعریف خاصی نمیشه بکار برد و محدودش کرد به سازهای خاص و همین باعث جذابیت و همه پسندی این سبکه
ولی به عکس سبک راک متال محدود به گیتار الکتریک ولی سبک پاپ از هر سازی میشه توش استفاده کرد حتی اگه آهنگ پاپ ایرانی گوش بدی میبینی از سازهای
سنتی مخصوص ایران هم خیلی زیاد توش استفاده میشه و بنظر من جذابیت این سبک هم تو همین مورده که نمیشه محدودش کرد و میشه با سبکهای مختلف ترکیبش کرد
برای مثال اگه اجرای هتل کلیفرنیا ی ایگلز رو تصویریش رو دیده باشی میبینی که یکی از گیتاریست ها گیتار الکتریک دستشه -کلا گیتار الکتریک یک ساز شاهکاره که تو هر سبکی
میشه استفاده کرد ازش و خیلی خوب به ریتم دادن آهنگها کمک می کنه
.
.
امیدوارم قانع شده باشی :D
این مطلب هم ترجمه ی یه مجله موسیقی امریکایی ولی من اسمشو نمی دونم :D

نگرفتم جواب سوالمو :D
اولا که سازا محدود نیست همچین ولی خب هر سازی که اضافه شده اسم سبک تغییر کرده
آهنگ هتل کالیفرنیا دو نسخه داره.نسخه اصلیش که دهه 70 تولید شده کلا با الکتریکه ولی نسخه جدید که ماها تصویریشو می بینیم و سه تا گیتاریستن (دو تا ملودی و یه ریتم) و یه بیس هست البته.یه تومبا،یه درامز اگه اشتبا نکنم.درامزو مطمئن نیستم.در هر صورت گیتار الکتریک نداره نسخه تصویری که فک کنم اواخر دهه 90 یا اوایل همین 2000 تولید شده.
نکته ای که من متوجه شدم اینه که نسخه جدید معروف شد که با الکتریک زده شد.چون مردم عام معمولا گوششون نمی کشه واسه الکتریک.در هر صورت نسخه ی قدیم که با الکتریکه راکه نه پاپ
حالا من گفتم یه آهنگ بگو که الکتریک داشته باشه تو پاپ
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

reza-handsome

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
617
امتیاز
1,086
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
شهرکرد
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

یعنی تو میگی تو آهنگ پاپ از گیتار الکتریک استفاده نمیشه؟
من بیشتر ایرانی گوش میدم که تو خیلی از آهنگایی که گوش دادم هست
مثلا:سیاوش قمیشی گلای پونه همش با گیتار الکتریکه البته تم راک هم داره
یا مثلا سیاه پوشا ابی و هزار تا مثال دیگه میتونم برات بیارم
که اگه خواستی تو پ.خ برات میفرستم
تنظیم خیلی از اهنگای پاپ اینجوریه که یه قسمت از ملودی با گیتار الکتریک زده میشه .مگه گیتار الکتریک فقط خاص راک متاله؟
ما خودمون یه گروه تو شهرمون داریم که البته من ترانه سراشون هستم خیلی از گیتار الکتریک استفاده میکنم تو بعضی قسمتای آهنگایی ک اجرا میکنیم
سبک راک -متال بیسش روی گیتار الکتریک ایجاد شده ولی این دلیل نمیشه این ساز فوق العاده فقط خاص این سبکا باشه
موسیقی نوین یعنی خلاقیت

----------------------------------------------------
بازم اینو میگم
این نکته رو یادت باشه از سبک پاپ نمیشه تعریف خاصی ارائه داد
چون هر چیزی می تونه توش جا بگیره
 
  • لایک
امتیازات: Dizzy
  • شروع کننده موضوع
  • #6

reza-handsome

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
617
امتیاز
1,086
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
شهرکرد
زندگی نامه مایکل جکسون

زندگی نامه ی سلطان پاپ مایکل جکسون:
مایکل جکسون، ستاره موسیقی پاپ روز پنجشنبه، 25 ژوئن در سن پنجاه سالگی در لس آنجلس درگذشت.جرامین، برادر مایکل جکسون گفت به نظر می رسد او در اثر نارسایی قلبی درگذشته باشد.جسد مایکل جکسون با هلی کوپتر از بیمارستان به پزشکی قانونی منتقل شده است.مرگ آقای جکسون پس از آن اعلام شد که به علت ایست قلبی به وسیله نیروهای امدادی از خانه اش در هالیوود به بیمارستانی در لس آنجلس منتقل شد.روزنامه لس آنجلس تایمز در وب سایت خود گزارش داد هنگام مراجعه ماموران امداد به منزل آقای جکسون، تنفس او متوقف شده بود. این گزارش می افزاید ماموران به احیای قلبی-تنفسی مایکل جکسون اقدام کردند.بعضی از اعضای خانواده مایکل جکسون به بیمارستان رفته اند. علاقمندان این ستاره سرشناس پاپ در اطراف بیمارستان و همچنین در اطراف خانه او جمع شده اند.مایکل جکسون دارای سابقه مشکلات پزشکی بود و تحت درمان قرار داشت.او قرار بود کمتر از یک ماه دیگر پس از دوازده سال دوری از صحنه های جهانی، تور بین المللی خود را در لندن آغاز کند.مایکل جکسون فعالیت حرفه ای خود در زمینه موسیقی را از دوران کودکی با برادرانش در گروه جکسون فایو شروع کرد.او در دهه هشتاد میلادی با ترانه های "تریلر" و "بد" به شهرت جهانی رسید.به گزارش کتاب رکوردهای گینس، آلبوم تریلر مایکل جکسون که سال 1982 عرضه شد، با شصت و پنج میلیون نسخه فروش، پر فروش ترین آلبوم موسیقی در جهان بوده است.مایکل جکسون در سال های گذشته به علت جنجال های اخلاقی و مشکلات مالی منزوی شده بود.او شش سال پیش به اتهام آزار جنسی یک پسر چهارده ساله بازداشت شد ولی دادگاه پس از یک محاکمه جنجالی پنج ماهه او را بیگناه تشخیص داد.مایکل جکسون سه فرزند به نام های مایکل جوزف، پاریس مایکل کاترین و پرینس مایکل دوم از خود به جا گذاشته است

فراز و نشیب مایکل جکسون

مایکل جوزف جکسن در تاریخ ۲۹ آگوست ۱۹۵۸، در شهر گری, ایندیانا (شهرک صنعتی در نزدیکی شهر شیکاگو, ایلینویز) در خانواده‌ای از طبقهٔ کارگر متولد شد. پسر جوزف والتر «جو» و کاترین اسکروز استر, او هفتمین فرزند از ده فرزند است. خواهران و برادران او ربی, جکی, تیتو, جرمین, لاتویا, مارلون, رندی و جنت هستند. جوزف جکسن در استخدام معدن آهن بود و اغلب با برادرش لوتر در یک گروه موسیقی R&B به نام فالکونز اجرا می‌کرد. مادر مذهبی جکسن، فرزندش را با باورهای فرقهٔ یهوه (نام خدا در زبان عبری ـــ فرقه‌ای مسیحی) تربیت کرد.

جکسن از اوایل دوران خردسالی مورد سوء استفادهٔ جسمی و روحی پدرش قرار داشت. او کار بی وقفه, شلاق و کلمات رکیک را تحمل می‌کرد. این سوء استفاده ها, زندگی او را در بزرگسالی تحت شعاع قرار داد. در نتیجهٔ یک جر و بحث ـــــ که بعدها مارلون جکسن به آن اشاره کردـــــ جوزف مایکل را از یک پا, سر و ته در هوا نگه داشت و «بارها و بارها با مشت به کمر و پشت او کوبید»

. جوزف اغلب مچ گیری می‌کرد یا فرزندان پسر را به دیوار فشار می‌داد. یک شب وقتی جکسن خواب بود, جوزف از بیرون خود را به پنجرهٔ اتاق خواب او رساند و در حالی که ماسک ترسناکی بر چهره داشت با جیغ و فریاد وارد اتاق شد. جوزف گفت که می‌خواسته به فرزندانش یاد بدهد که هنگام خواب پنجرهٔ اتاق خواب را باز نگذارند. اما تا سال‌ها بعد از آن, کابوسهای دزدیده شدن از اتاق خواب جکسن را رها نکرد.



جکسن خیلی زود استعدادش را در موسیقی بروز داد، او در سن پنج سالگی در حضور همکلاسی‌ها و حضار دیگر به مناسبت کریسمس اجرا می‌کرد. در سال ۱۹۶۴ جکسن و مارلون یکی پس از دیگری به عنوان نوازندگان پس زمینه، با نواختن کونگا و تمبورین، به گروه برادران جکسن ــــ گروهی که توسط جکی، تیتو و جرمین تشکیل شده بودــــ پیوستند. پس از آن جکسن شروع به خواندن در پس زمینه و رقصیدن کرد; در سن هشت سالگی، او و جرمین در جایگاه خواننده‌های اصلی گروه قرار گرفتند و نام گروه به جکسن فایو تغییر کرد

در ۲۷ ژانویه ۱۹۸۴، جکسن دچار یک بد اقبالی شد. ضمن ساخت یک فیلم تبلیغاتی برای پپسی کولا در سالن نمایش بزرگ شراین در لوس آنجلس، موهای او بر اثر خطا در عملیات آتش بازی آتش گرفت و پوست سرش دچار سوختگی درجه سه شد. این حادثه در برابر چشمان سالن لبریز از جمعیت که برای بازسازی یک کنسرت آنجا گرد آمده بودند اتفاق افتاد. این واقعه سوژه‌ای برای کنکاش وسیع توسط رسانه ها، با هدف بهره برداری از همدردی لبریز از احساس مردم با جکسن شد. شرکت پپسی خسارت این حادثه را خارج از دادگاه پرداخت و جکسن یک و نیم میلیون دلاری را که به او پرداخت شده بود به «مرکز سوختگی مایکل جکسن» اهدا کرد.

این مرکز، طرح تکنولوژی جدیدی برای کمک به افرادی با سوختگی‌های عمیق بود. اندکی پس از آن، سومین جراحی پلاستیک روی بینی جکسن انجام شد و او خود آگاهانه تر دربارهٔ ظاهرش رفتار کرد.

در ۱۴ مه ‌۱۹۸۴، جکسن به کاخ سفید دعوت شد تا جایزه‌ای را از دستان رئیس جمهور وقت آمریکا رونالد ریگان دریافت کند. جایزه برای قدردانی از حمایت‌های جکسن از حرکت‌های خیریه بر علیه اعتیاد به الکل و مواد مخدر به او داده شد. جکسن در مراسم گرمی ۱۹۸۴، هشت جایزه برد. Thriller برخلاف آلبوم‌های قبلی با یک تور رسمی حمایت نشد، اما در ۱۹۸۴ تور Victory (پیروزی) جکسونز، اکثر آثار سولوی جدید جکسون را برای بیش از دو میلیون تماشاچی در آمریکا به نمایش گذاشت. او سهم پنج میلیونی خود را از این تور به خیریه بخشید.

پوست جکسن در تمام دوران کودکی و نوجوانی اش به رنگ قهوه‌ای متوسطی بود, اما از اوایل دههٔ هشتاد، رنگ پوست او روشن تر شد. این تغییر بطور وسیعی تحت پوشش رسانه‌ها قرار گرفت, از جمله شایعه‌هایی که ادعا می‌کردند جکسن پوست خود را سفید می‌کند. در اواسط دههٔ هشتاد، تشخیص داده شد که جکسن مبتلا به برص و لوپوس است؛ جکسن مبتلا به لوپوس خفیف است، اما هر دوی این بیماری‌ها او را حساس به نور خورشید می‌کنند. شیوهٔ درمانی که جکسن برای این بیماری‌ها استفاده می‌کند باعث روشن تر شدن پوست او می‌شود، و با گریم پن کیکی که برای پوشاندن لکه‌ها و یکدست کردن رنگ پوستش اجرا می‌شود، پوست او می‌تواند خیلی روشن به نظر برسد.

شکل چهره‌اش هم تغییر کرده است؛ چند جراح نظر داده‌اند که او چند عمل جراحی بینی، جراحی پیشانی، نازک کردن لب و یک جراحی گونه را پشت سر گذاشته‌است. تغییرات چهرهٔ او تا قسمتی بخاطر کاهش وزن شدید بود. در اوایل دههٔ هشتاد بدن جکسن بخاطر تغییر در رژیم غذایی و تمایلش برای داشتن «بدن یک رقصنده» قلمی تر شد. شاهدان اظهار کرده‌اند که جکسن اغلب سرگیجه داشت و به نظرشان او در مورد چگونه به نظر رسیدن بدنش وسواس پیدا کرده بود؛ برخی افراد حرفه‌ای در زمینهٔ علم پزشکی بطور علنی بیان کرده‌اند که طبق عقیدهٔ آن‌ها خواننده سندروم دیسمورفی بدنی دارد، شرایط ذهنی که در آن بیمار نمی‌داند دیگران دربارهٔ او چه نظری دارند



اتهامات سوء استفادهٔ جنسی و ازدواج

در فوریهٔ ۱۹۹۳، جکسن در مصاحبه‌ای با اپرا وینفری به مدت ۹۰ دقیقه شرکت کرد، اولین مصاحبهٔ او از سال ۱۹۷۹. هنگامی که از بدرفتاریهای پدرش از او در دوران کودکی صحبت می‌کرد عضلات چهره‌اش منقبض می‌شد; او باور داشت که بیشتر سال‌های دوران کودکی‌اش را از دست داده، و تصدیق کرد که در کودکی اغلب از تنهایی می‌گریست. جکسن در مصاحبه‌ی سال ۱۹۹۳، برای اولین بار آشکارا در بارهٔ سوء استفاده‌های دوران کودکی اش سخن گفت. او گفت که در کودکی اغلب از تنهایی می‌گریست و گاهی اوقات با دیدن پدرش بیمار می‌شد یا حالت تهوع به او دست می‌داد. در مصاحبهٔ بسیار معروف دیگری به نام زیستن با مایکل جکسن در سال ۲۰۰۳, او در حالی که در بارهٔ سوء استفاده‌های دوران کودکی اش صحبت می‌کرد چهرهٔ خود را با دست‌هایش پوشاند و گریست. او با یاد آوری جوزف که با کمربندی در دست روی صندلی می‌نشست و او و برادرانش را تمرین می‌داد گفث «اگه تو اونو درست انجام نمی‌دادی، اون اشکتو در می‌آورد، واقعا حالتو می‌گرفت.»

او شایعات اخیر مبنی بر اینکه او استخوان‌های مرد فیل نما را خریده و یا اینکه زیر چتر اکسیژن پرفشار می‌خوابد را رد نمود.

همچنین نظرات مربوط به اینکه او پوستش را سفید کرده را منتفی دانست، و برای اولین بار تصدیق کرد که مبتلا به است. ۹۰ میلیون آمریکایی به تماشای این مصاحبه نشستند، و این برنامه چهارمین برنامهٔ پر بینندهٔ غیر ورزشی در تاریخ آمریکا شد. این برنامه بحث و کنجکاوی عمومی دربارهٔ ویتیلایگو ایجاد کرد، عارضه‌ای تا آن زمان تقریبا شناخته نشده بود. Dangerous بیش از یکسال بعد از انتشارش، دوباره در میان ۱۰ آلبوم پرفروش جدول قرار گرفت

.اما در بیست و چهارم آگوست سال 1993 و درست در هنگام اجرای تورهای Dangerous , اتفاق غیر منتظره ای رخ داد و مایکل جکسن توسط پسری ۱۳ ساله بنام جوردن چندلر و پدرش ایوان چندلر به سوءاستفادهٔ جنسی از کودکان متهم شد. رابطه دوستی بین جکسن و ایوان چندلر فرو پاشید. کمی بعد از آن، صدای ایوان چندلر در یک مکالمهٔ تلفنی ضبط شد که در در کنار سخنان دیگر می‌گفت, «اگه این کارو بکنم دوران بزرگ من شروع می‌شه. ممکن نیست ببازم. هر چی بخوام گیرم می‌یاد و اونا تا ابد نابودن.... این پایان کار مایکله». یک سال بعد از آشنایی آن ها, جردن چندلر تحت تاثیر یک مسکن مشکوک, به پدرش گفت که جکسن اندام جنسی او را لمس نموده‌است. تیم‌های قانونی ایوان چندلر و جکسن وارد کار شدند, سپس شروع به چانه زنی کردند تا قضیه را با یک توافق مالی فیصله دهند، اما توفیقی حاصل نشد;

چانه زنی توسط چندلر شروع شد، او بر سر مبلغ چانه می‌زد، اما جکسن نیز در رد درخواست‌های او چند پیشنهاد داد. سپس جردن چندلر به یک روانپزشک و بعدا به پلیس گفت که او و جکسن موقعیت‌های بوسیدن و .... را با هم تجربه کرده‌اند، او همچنین جزئیات تصویری، از آنچه ادعا می‌کرد اندام جنسی خواننده‌ است ترسیم نمود.

تحقیقات رسمی شروع شد، مادر جردن چندلر مصر بود که خطایی از طرف جکسن نبوده‌است. نورلند تفتیش شد; بچه‌ها و تعداد زیادی از خویشاوندان، اینکه او خطا کار باشد را مصرانه رد کردند. وضعیت جکسن وقتی بدتر شد که خواهر بزرگترش لاتویا جکسن او را به خطاکاربودن بودن متهم کرد, بیانیه‌ای که لاتویا بعدا پس گرفت.

جکسن قبول کرد که در خانه اش از بدن برهنهٔ او بمدت ۲۵ دقیقه تفتیش به عمل بیاید. این تفتیش به منظور بررسی وجود تطابق دقیق, با تصویر ارائه شده از طرف جردن چندلر انجام شد. دکترها اتفاق نظر داشتند که برخی شباهت‌های قوی وجود دارد، اما بطور قطعی هم نظیر نیست. جکسن بیانیه‌ای پر احساس در بارهٔ آنچه در جریان بود منتشر کرد; او اعلام بی گناهی نمود، از آنچه به عنوان پوشش غرض ورزانهٔ رسانه‌ای نام برد انتقاد کرد و از تفتیش بدنش سخن گفت

.جکسن برای مقابله با استرس اتهاماتی که به او وارد شده بود، شروع به استفاده از مسکن ها، والیوم، زاناکس و آتیوان کرد. تا پاییز ۱۹۹۳، جکسن به داروها اعتیاد پیدا کرده بود. وضعیت سلامتی جکسن تا حدی به وخامت گذاشت که او یاد آوری تور جهانی Dangerous خود را کنسل نمود و چند ماهی به یک مرکز درمان اعتیاد رفت. استرس اتهامات باعث شد که جکسن از غذا خوردن دست بردارد, و وزن بسیار زیادی از دست بدهد. بخاطر سلامتی در حال افول او, دوستان و مشاوران قانونی کنترل روند دفاع و اوضاع مالی او را بر عهده گرفتند; آن‌ها از او می‌خواستند که به توافق خارج از دادگاه جواب مثبت دهد، چون باور داشتند که در صورت برگزاری جریان طولانی مدت دادگاه ها، جکسن دوام نخواهد آورد

.واکنش رسانه‌های شایعه پرداز به اتهامات مطرح شده، جکسن را در شرایط نامطلوبی قرار داد. کارشکنی‌های رسانه‌ها و چگونگی پوشش وقایا توسط آن‌ها، شامل استفاده از سرتیتر‌های تحریک آمیز برای جلب خوانندگان و رهگذران در حالی که خود متن با سرتیتر مطابقت نداشت, پذیرفتن داستان‌های افرادی که برای پول به جکسن تهمت دست داشتن در فعالیت‌های مجرمانه می‌زدند, پذیرفتن اطلاعات معتبر جلوه داده شده که از تحقیقات پلیس به بیرون درز داده شده بود در ازای پول, استفاده ی غرض ورزانه از عکس‌های جکسن در بدترین وضعیت ظاهری اش، کمبود واقع گرایی و استفاده از سر تیترهایی که به شدت گناهکار بودن جکسن را تلقین می‌کرد بود. در یک ژانویه ۱۹۹۴ جکسن با خانواده ی چندلر و تیم حقوقی آن‌ها به مبلغ ۲۲ میلیون دلار در خارج از دادگاه به توافق رسید. بعد از توافق، جردن چندلر از همکاری با تحقیقات جنایی پلیس خودداری نمود. جکسن هرگز دستگیر نشد و پرونده با اعلام این که شواهد کافی در دست نیست بسته شد

.بعدا در همان سال، جکسن با خواننده و ترانه نویس لیزا ماریا پرسلی دختر الویس پرسلی، ازدواج کرد. آن‌ها در سال ۱۹۷۵، در یکی از گردهمایی‌های فامیلی جکسن در (هتل و کازینوی بزرگ MGM|MGM گرند)، برای اولین بار یکدیگر را ملاقات کردند و در اوایل سال ۱۹۹۳، توسط یک دوست مشترک دوباره با هم مرتبط شدند. آن‌ها هر روز تلفنی با هم صحبت می‌کردند. وقتی اتهامات سوء استفادهٔ جنسی از کودکان علنی شد، جکسن به حمایت عاطفی لیزا ماریا وابسته شد; او در جریان سلامتی رو به افول جکسن و اعتیاد او به داروها قرار داشت. لیزا ماریا توضیح داد که، «من باور داشتم که اون هیچ کار نادرستی انجام نداده و اینکه به اون به ناحق تهمت زدن و بله من کم کم مجذوب اون شدم. می‌خواستم نجاتش بدم. احساس کردم می‌تونم این کارو بکنم». در یک تماس تلفنی که جکسن با لیزا ماریا برقرار کرده بود، لیزا او را خیلی بالا، متزلزل و در هپروت توصیف کرد.

کمی بعد، او سعی کرد که جکسن را متقاعد کند که اتهامات را خارج از دادگاه حل و به یک مرکز درمان اعتیاد مراجعه کند. بعدها جکسن هر دو را انجام داد. نزدیک پاییز ۱۹۹۳, جکسن تلفنی به لیزا ماریا پیشنهاد داد، او گفت، «اگه ازت بخوام که با من ازدواج کنی, اینکارو می‌کنی؟» پرسلی و جکسن به طور خصوصی در دومینیکن ریپابلیک ازدواج کردند, طرفین تا دو ماه ازدواجشان را انکار نمودند. ازدواج، از زبان لیزا, «زندگی یه زوج ازدواج کرده....که از نظر جنسی فعاله» بود. در آن زمان، رسانه‌های شایعه پرداز عنوان کردند که این ازدواج حقه‌ای برای سرپا نگه داشتن چهرهٔ مردمی جکسن در پرتو اتهامات قبلی سوء استفادهٔ جنسی است. جکسن و پرسلی کمتر از دوسال بعد از یکدیگر جدا شدند، آن‌ها دلیل جدایی را اختلافات غیر قابل حل اعلام کردند و ارتباطشان دوستانه باقی ماند

.ازدواج دوم و پدر شدن

در قسمت استرالیایی تور جهانی HIStory، جکسن با پرستار متخصص پوست، دبورا جینی رو (Deborah Jeanne Rowe)، ازدواج کرد و از او صاحب یک فرزند پسر, بنام مایکل جوزف جکسن پسر، (معروف به «پرنس»), و یک فرزند دختر, بنام پاریس مایکل کاترین جکسن شد. این دو ابتدا یکدیگر را در اواسط دههٔ هشتاد، وقتی جکسن متوجه شد که مبتلا به ویتیلایگوست ملاقات کردند. دبی رو سال‌های زیادی را به مراقبت از بیماری جکسن و همچنین حمایت عاطفی از او مشغول بود، بنابراین قبل از آنکه بطور رمانتیک درگیر شوند, رابطهٔ دوستی مستحکمی ایجاد کرده بودند. آن‌ها ابتدا قصد ازدواج نداشتند، اما بعد از اینکه رو برای اولین بار باردار شد, مادر جکسن دخالت کرد و آن‌ها را متقاعد به ازدواج نمود.



این زوج در سال ۱۹۹۹ از یکدیگر جدا شدند, گرچه جکسن از توضیح دلیل جدایی خودداری کرد و آن را جزء "اطلاعات خصوصی" دانست, اما دبی رو به این سئوال پاسخ گفت و علت جدایی را غیر قابل تحمل بودن تلاش بی وقفه ی رسانه‌ها در تحت نظر گرفتن زندگی خصوصی جکسن برای او اعلام کرد و در ادامه گفت که به جکسن علاقه ی بسیاری دارد و برای او هر کاری می‌کند. رو حضانت کامل فرزندان را به جکسن داد، آن‌ها هنوز با هم دوست هستند.

اخبار مرگ جکسن بسرعت در سطح اینترنت منتشر شد و به علت هجوم ناگهانی کاربران بسیاری از وب سایت‌ها دچار مشکلات فنی شدند. گوگل اعلام کرد که بعد از افزایش ناگهانی جستجو برای «مایکل جکسن» دچار مشکلات فنی شد طوری که شرکت تصور کرد مورد حملهٔ هکرها قرار گرفته‌است. سایت اجتماعی تویتر با سرازیر شدن تعداد رکوردشکنی از کاربران برای انتشار اخبار مرگ جکسن دچار درهم شکستگی ناگهانی شد. ای آی ام سرویس اس ام اس ارائه شده توسط آمریکا آنلاین برای چهل دقیقه آفلاین شد. شرکت این شرایط را «لحظه‌ای جاودانه در تاریخ اینترنت» نامید و اضافه کرد «تا به حال موردی با این وسعت و عمق ندیده بودیم». ویکی پدیا نیز اختلالات فنی را به علت ویرایش‌های بیشمار و انباشتگی بیش از حد کاربران تجربه کرد.

در ساعات بعد از مرگ جکسن فروش آثار او بشدت افزایش یافت. کمتر از چهار ماه قبل از درگذشت جکسن، ایان هالپرین-یکی از کسانی که به نوشتن زندگینامهٔ او اقدام کرده بود-افشا کرد که جکسن مجموعه‌ای حاوی بیش از ۱۰۰ آلبوم داشت که قرار بود بعد مرگ او برای حمایت از فرزندانش منتشر بشود
 
  • شروع کننده موضوع
  • #7

reza-handsome

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
617
امتیاز
1,086
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
شهرکرد
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

بیتلز درسته یه گروه خاص پاپ نیست ولی تاثیرات زیادی رو این نوع موزیک گذاشته پس لازمه ازشون یه مختصری بدونیم:
بیتلز (انگلیسی: The Beatles) گروه انگلیسی پاپ/راک اهل لیورپول بودند که گروه آنها شامل جان لنون (۱۹۴۰–۸۰), پل مک‌کارتنی (۱۹۴۲–), جورج هریسون (۱۹۴۳–۲۰۰۱), و ریگو استار (۱۹۴۰–) می‌شد و در دهه ۱۹۶۰ فعالیت موسیقی خود را آغاز کردند.

بیتلز، به عنوان یکی از بزرگترین و مشهورترین گروه‌های موسیقی، در قرن بیستم به حساب می‌آید. تنها در کشور انگلستان آنها بیش از چهل تک‌آهنگ خواندند و آلبوم‌های آنها همواره رتبه اول را داشته‌اند. این موفقیت در کشورهای زیادی به دست آمد: EMI در سال ۱۹۸۵ تخمین زد که این گروه حدود یک میلیارد رکورد را در سرتاسر جهان به فروش رسانده‌اند. RIAA بیتلز را همواره در فهرست پرفروش‌ترین خوانندگان قرار داده‌است.
یفلی را به نام گروه کواریمن (که با نام بلک‌جکس هم شناخته می‌شوند) تشکیل داد. در ۶ ژوئیه همان سال جان لنون پل مک‌کارتنی را ملاقات کرد. در فوریه ۱۹۵۸، گیتاریست جوانی به نام جورج هریسون عضو این گروه شد. تعدادی ترانه از این سه در آن دوره به جای مانده‌است. در این مدت افراد متعددی به این گروه اضافه و کم می‌شدند اما تنها جان لنون و پل مک‌کارتنی و جورج هریسون اعضای ثابت آن بودند.

گروه کواریمن به نام‌های مختلفی تغییر یافت که در این میان می‌توان به جانی و مونداگز، جان بزرگ و بیتلز، بیتلزی نقره‌ای، برادران بیت اشاره کرد که سرانجام نام بیتلز (سوسک‌ها) را برگزیدند.

در سال ۱۹۶۰ بیتلز به شمال شرقی اسکاتلند به عنوان گروه پشتیبان جانی جنتل سفر کردند و قبل از اولین اجرای موسیقی خود او را ملاقات کردند و پل مک‌کارتنی به عنوان باتجربه‌ترین فرد گروه شناخته می‌شد. درامر آنها در آن زمان تامی مورد بود.

درامر بعدی آنها نورمن چپمن بود، اما تنها برای چند هفته و تا موقعی که باید به خدمت اجباری می‌رفت. این یک مشکل برای آنها بود و آلن ویلیامز، مدیر غیررسمی گروه، آنها را به باشگاه‌هایی در هامبورگ، آلمان فرستاد. (پل مک‌کارتنی همواره می‌گفت که اگر قرار باشد اعضای بیتلز به خدمت اجباری فراخوانده شوند آنها هیچوقت وجود نخواهند داشت، به دلیل اختلاف سنی آنها)

در سال ۱۹۶۰ پل مک‌کارتنی پس از مشاهده کار پیت بست در گروه بلک‌جکس به او پیشنهاد داد که درامر گروه آنها شود.

در سال ۱۹۶۲ پیت بست رفت و به جای او رینگو استار (نام اصلی: ریچارد استارکی) به این گروه پیوست. استار درامر گروهی لیورپولی بود و چند دفعه‌ای در هامبورگ با بیتلز کار کرده بود. از ابتدا هم جورج مارتین از عملکرد بست راضی نبود علی‌رغم اینکه بست فرد محبوبی نزد بسیاری از زنان بود.

اولین فصل ضبط بیتلز در ژوئن ۱۹۶۲ بود که مارتین را راضی نکرد، اما در دومین اجرای آنها در سپتامبر ۱۹۶۲ ترانه‌ای در انگلیس به نام «Love Me Do» ساخته شد که ترانه‌ای موفق بود. («Love Me Do» در فهرست تا هجده ماه بعد یعنی تا مه ۱۹۶۴ در نمودار تک‌آهنگ‌های برتر در آمریکا قرار داشت) سه ماه بعد آنها اولین آلبوم خود را به ضبط رساندند (که Please Please Me نام داشت)، این آلبوم میکس ترانه‌های لنون و مک‌کارتنی بود. این گروه اولین برنامه تلویزیونی خود را تحت نام People and Places به طور زنده در منچستر و در ایستگاه تلویزیونی گرانادا در ۱۷ اکتبر ۱۹۶۲ به اجرا گذاشتند.

اعضا

جان لنون: گیتار الکتریک، آواز
پل مک‌کارتنی: گیتار بیس، آواز
جورج هریسون: گیتار الکتریک، آواز
رینگو استار: درام، آواز

تاثیرات

گروه بیتلز تحت تاثیر خوانندگان متعددی قرار گرفتند که برخی از آنها عبارتند از:

الویس پریسلی؛ آنها تعدادی از ترانه‌های خود را در استودیوی اَبی‌رُد از روی الویس پریسلی به ضبط رساندند و کپی‌های غیرقانونی از دهه ۱۹۶۰ به جای مانده‌است.

چاک بری؛ آنها تعدادی از ترانه‌های چاک بری به نام «Roll Over Beethoven» و «Rock and Roll Music» را در بعضی از آلبوم‌هایشان به ضبط رساندند.

بی‌بی کینگ

راری استورم

ادی کاچران، کارل پرکینز

برخی از خوانندگان موتاون. آنها برخی از ترانه‌های خود را به طور واضح از روی آهنگ‌های موتاون برت استرانگ کپی می‌کردند از جمله «Money (That's What I Want)» و ترانه‌های موتاون «Please Mr. Postman».
 

mamareza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,664
امتیاز
1,999
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
آزاد تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

ببین.آخه چرا زندگی نامه میذاری انقدر؟؟؟بچه ها بخوان زندگی نامه پیدا کنن که کاری نداره.
باید یکم به بحث کشیده بشه تا تاپیک یکم طرف دار پیدا کنه.
در مورد گیتار الکتریک یه سوال...مگه نمیشه صداش رو تنظیم کرد؟؟؟و مگه صدا های مختلف نداره؟؟؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

reza-handsome

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
617
امتیاز
1,086
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
شهرکرد
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

بیوگرافی این دوتا مهم بود همه باید با اینارو بشناسن
در ضمن وقتی کسی نمیاد بحث کنه من چیکار می تونم بکنم :-"
 

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

در مورد گیتار الکتریک نمی دونم جدی پرسیدی یا نه.در هر صورت من میگم
الکتریک بهش یه دستگاه افکت و یه آمپلی فایر وصله.آمپلی فایر یه سری تنظیم داره مثلا بیس و اینا که هر گروه یا خواننده با دسکاری هر کدوم ازین تنظیما در نهایت به صدای مورد نظر می رسن که میشه افکت.حالا یه سری افکتای معروف که تولید شده رو می ذارن رو دستگاه افکت که اگه ازون دستگاه استفاده کنی دیگه نیازی به دسکاری تنظیمای آمپلی فایر نداری
 

mamareza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,664
امتیاز
1,999
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
آزاد تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

به نقل از reza-handsome :
بیوگرافی این دوتا مهم بود همه باید با اینارو بشناسن
در ضمن وقتی کسی نمیاد بحث کنه من چیکار می تونم بکنم :-"
بحث در مورد پاپ زیاد هست.شما که در این مورد قبلا هم مدیر بودی باید بگردی بحث جذاب پیدا کنی براش.
به نقل از تـــــــــــــــارا :
در مورد گیتار الکتریک نمی دونم جدی پرسیدی یا نه.در هر صورت من میگم
الکتریک بهش یه دستگاه افکت و یه آمپلی فایر وصله.آمپلی فایر یه سری تنظیم داره مثلا بیس و اینا که هر گروه یا خواننده با دسکاری هر کدوم ازین تنظیما در نهایت به صدای مورد نظر می رسن که میشه افکت.حالا یه سری افکتای معروف که تولید شده رو می ذارن رو دستگاه افکت که اگه ازون دستگاه استفاده کنی دیگه نیازی به دسکاری تنظیمای آمپلی فایر نداری
من اصلا در موردش اطلاعات ندارم.سوال هم که اشکال نداره؟؟
ینی اگه به آمپلی فایر وصل نباشه کار نمیکنه؟
خودش نمیتونه صدا تولید کنه؟؟؟
 

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

خب صد تا علامت سوال می ذاری آدم فک می کنه استفهام انکاریه
نه نمی ده.در واقع خیلی خییییلی کمه صداش.ببین مثلا گیتار سوراخه.صدایی که آزاد میشه می پیچه توش و اون صدای بلند تولید میشه.ولی حالا تو الکتریک میکروفون هست نقاط مختلفش و از طریق اونا صدا دریافت میشه و آمپلی فایر مثه اسپیکر صدا رو پخش می کنه
 

mamareza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,664
امتیاز
1,999
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
آزاد تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

به نقل از تـــــــــــــــارا :
خب صد تا علامت سوال می ذاری آدم فک می کنه استفهام انکاریه
نه نمی ده.در واقع خیلی خییییلی کمه صداش.ببین مثلا گیتار سوراخه.صدایی که آزاد میشه می پیچه توش و اون صدای بلند تولید میشه.ولی حالا تو الکتریک میکروفون هست نقاط مختلفش و از طریق اونا صدا دریافت میشه و آمپلی فایر مثه اسپیکر صدا رو پخش می کنه
ببخشید عادتمه علامت سوال همیشه زیاد میذارم.
ینی مدل هایی نداره که روش بخش کننده صدا داشته باشه؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #14

reza-handsome

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
617
امتیاز
1,086
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
شهرکرد
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

تارا یه سوال می پرسم نخندی بهم خواهشا :D
از هرکی می پرسم حالیش نیست
تفاوتای گیتار الکتریک و گیتار بیس رو درست حسابی بتوضیح :D
اصلا یه مطلب درست حسابی از ساختار گیتارایی که الکتریکی باشن بذار :D :-[
 

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

واسه چی بخندم رضا؟من خودم سر این که تفاوت اینا رو نمی دونستم اشتباهی رفتم گیتار کلاسیک!البته اشتباه خوبی بود الان راضیم
اول این که گیتار بیس سیم هاش خیلی کلفت تر از الکتریکه، خییییلی.سیمای الکتریک از کلاسیک هم نازک تره.ما سه نوع گیتار بیس داریم از نظر تعداد سیم ها که 4 سیم و 5 سیم و 6 سیم هستن.گیتار بیس 4 سیمه کوک معمولش مثله 4 تا سیم بالای گیتار کلاسیکه (سیم 3 و 4و5و6)البته یه اکتاو بم تره.معمولا هم از همین گیتار بیس 4 سیمه استفاده میشه.
از نظر پخش صدا هم دقیقا مثل الکتریک باید به آمپلی فایر وصل شه و حتی واسه اونم افکت داریم.
گیتار بیس توی همه ی سبکا استفاده میشه.منتها بعضی آهنگسازا (فک کنم بیش تر تو ایران) جای بیس رو با آکوردها روی کیبورد پر می کنن.بیس اصلا تم صداش فرق داره با الکتریک.باید بشنوی تا بفهمی فرقشو.چون از نظر ظاهری و بدنش تفاوتشون زیاد معلوم نیست.البته از سایز سیم ها و نحوه ی نواختن میشه تشخیص داد ولی صدایی که میدن خیییلی با هم فرق داره.به نظرشخصیه خودم تو آهنگایی سبک بلوز صدای بیس خیلی بلنده.فک کنم اگه اون آهنگا رو بشنوی متوجه صدای بیس بشی (تو همه آهنگا میشه تشخیص داد منتها اولش یکم سخته).آهنگ Aerials از گروه system of a down رو دانلود کن.تو اون آهنگ بعد از چند ثانیه کوتاه ویالونی که می شنوی، گیتار بیس شرو می کنه به زدن و بعدش بقیه پارتا اضافه می شن.برای الکتریکم در نظر داشته باش که الکتریک همییییییشه با پیک زده میشه.امیدوارم خوب توضیح داده باشم :-? باز اگه سوالی بود در خدمتم :)

به نقل از mamareza :
ببخشید عادتمه علامت سوال همیشه زیاد میذارم.
ینی مدل هایی نداره که روش بخش کننده صدا داشته باشه؟
تا جایی که من می دونم، نه
 

N¡na

کاربر جدید
ارسال‌ها
0
امتیاز
3,351
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1396
مدال المپیاد
گذاشتم كنار
دانشگاه
هنرهاي زيبا دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
طراحي صنعتي
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

به نظر من موسیقی پاپ جزئی از موسیقی های ماندگاره !من که به شخص پاپ وهیپ یاپ رو خیلی دوس دارم !
 

James Hetfield

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
375
امتیاز
528
پاسخ

تا اونجایی که من میدونم خیلی از سبک های امروزی از پاپ اثر گرفتن. حتی هوی متال از متن های سیاه پاپ در دهه های 60 میلادی + حالت افسردگی بلوز اثر گرفته. ولی من تنها سبکی رو که ازش بدم میاد پاپه. به ندرت آهنگای خوب توش پیدا میشه. به نظرم همشون تکرارین. چیزی که توی موسیقی راک اصلا دیده نمیشه.
 
  • لایک
امتیازات: Dizzy

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : تاپیک اختصاصی موسیقی پاپ

به نقل از James Hetfield :
تا اونجایی که من میدونم خیلی از سبک های امروزی از پاپ اثر گرفتن. حتی هوی متال از متن های سیاه پاپ در دهه های 60 میلادی + حالت افسردگی بلوز اثر گرفته.
نشنیده بودم همچین چیزی.متنای پاپ کجاش سیاهه؟ :-? من شنیده بودم و خونده بودم که از بلوز و راک و جز اثر گرفته.پاپ رو از کجا شنیدی؟ :-/
 

James Hetfield

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
375
امتیاز
528
پاسخ

پاپ های دهه ی 50 و 60 یه جورایی بد بودن جنگ رو به تصویر می کشیدن و همونجور که میدونی یکی از عمده بحثای هوی متال ، ضد جنگ بودنه. البته خودت هم اشاره کردی که بیشترین تاثیرش از بلوز و کلاسیک راک بوده ولی یه خرده هم از پاپ تاثیر گرفته. (قدیما متن ها معنی داشتن، حتی متن های پاپ که اکثرا ضعیف ترین متون هستن. من هم منظورم همون پاپ های قدیم بود ، نه تازه به دوران رسیده هایی مثل bieber و spears و Gomez )
 

میکائیل

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
877
امتیاز
2,535
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی / هنرستان
شهر
نیشابور
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات نمایشی
پاسخ : بررسی موسیقی پاپ

به نقل از تـــــــــــــــارا :
خب صد تا علامت سوال می ذاری آدم فک می کنه استفهام انکاریه
نه نمی ده.در واقع خیلی خییییلی کمه صداش.ببین مثلا گیتار سوراخه.صدایی که آزاد میشه می پیچه توش و اون صدای بلند تولید میشه.ولی حالا تو الکتریک میکروفون هست نقاط مختلفش و از طریق اونا صدا دریافت میشه و آمپلی فایر مثه اسپیکر صدا رو پخش می کنه
البته میکروفون که نیست ، یه سری آهنربا های سیم پیچی شدس که بهش میگن پیکاپ و فقط زیر سیم ها قرار میگره نه در نقاط مختلف گیتار الکتریک!
به نقل از James Hetfield :
پاپ های دهه ی 50 و 60 یه جورایی بد بودن جنگ رو به تصویر می کشیدن و همونجور که میدونی یکی از عمده بحثای هوی متال ، ضد جنگ بودنه. البته خودت هم اشاره کردی که بیشترین تاثیرش از بلوز و کلاسیک راک بوده ولی یه خرده هم از پاپ تاثیر گرفته. (قدیما متن ها معنی داشتن، حتی متن های پاپ که اکثرا ضعیف ترین متون هستن. من هم منظورم همون پاپ های قدیم بود ، نه تازه به دوران رسیده هایی مثل bieber و spears و Gomez )
پاپ ، جز و بلوز قبل از اختراع الکتریک گیتار وجود داشتن. با اختراع الکتریک گیتار تغییراتی در ساختار سبک پاپ به وجود اومد که در نهایت سبک جدیدی به نام راک رو به وجود آورد و به دنبال بوجود آمدن سبک راک تغییراتی در این سبک به وجود اومد که در نهایت سبک متال بوجود اومد. البته میگن موسیقی متال امروزی برگرفته از موسیقی عصر وایکینگ هاست که البته هیچ شباهتی به متال امروزی نداره.
در ضمن پاپ و بلوز و جز و راک و حتی متال ، هم با سازهای الکتریک قابل اجراست و هم با ساز های آکوستیک. ینی صرفا استفاده یا عدم استفاده از سازهای الکتریک معرف سبک خاصی نیست.
 
بالا