• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

Milad96

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
158
امتیاز
6,683
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 3
شهر
تهران
دانشگاه
صنعتي شریف
رشته دانشگاه
مهندسی کامپیوتر-نرم افزار
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

به نقل از missmarvelous :
اول از همه این که رد یا تایید کردن قاطع یه سیستم عامل درست نیست مسلما انتخاب سیستم عامل بیشتر به هدف کاربر و سلیقش و البته مهارتش بستگی داره.من منکر برتری های لینوکس اپن سورس بودن لینوکس و اینکه لینوکس بزرگترین رقیب ویندوزه نیستم واسه هکینگ و سیستم های سرور عالیه ولی هنوز کار داره که به عنوان سیستم عامل رایج خونگی و کلاینت(مخصوصا تو ایران!) استفاده بشه! اگه کسی بخواد حداکثر استفاده رو از امکانات لینوکس ببره باید تسلط خوب و قابل قبولی روی دستورات terminal داشته باشه چند تا دلیل مهم دیگه هم داره مثلا:
1. اگه برنامه های قابل اجرا تو مکینتاش خیلی زیاد نباشه در مورد نرم افزارهای کاربردی سازگار با لینوکس از اون هم کمتره!
2.تعدد و تفاوت توزیع های لینوکس
3.عدم وجود پلاگین های پخش فایل های صوتی و تصویری به صورت پیش فرض!
4.-سختی نصب برنامه ها نسبت به ویندوز و مکینتاش - بیشتر برنامه های لینوکس به صورت ویزاردی نصب نمیشن!
و نیاز به کمی کد نویسی دارن
5. یادگیری لینوکس یه ذره سخته و تا میای یکیو یاد میگیری توزیع بهتری میاد که با قبلی فرق داره(البته نه زیاد)
6. لینوکس ابدا به درد گیمرها نمیخوره!(واسه من اشکال مهمی نیس ولی برای خیلی ها هست!)
یه چیز دیگه هم بود که من چند جا شنیدم ولی منبع موثق نداشت اونم این بود که درسته به دلیل اپن سورس بودن مشکلات لینوکس سریع حل میشه ولی به شدت پتانسیل هک و ویروسی شدن داره!

در مورد پلاگین:ببینید تویه ویندوز بنده مجبور شدم واسه باز کردن با کیفیت یک فایل .amr بیام و ۲۵ مگ realplayer دانلود کنم!چون kmplayer درست باز نمیکرد یه گیری یادمه داشت.خلاصه مجبور شدم ۲۵ مگ رییل پلیر رو دانلود کنم.و چون تحریم هستیم گشتم تا پیداش کردم.
حالا تویه اوبنوتو چی؟خودش اومد سرچ کرد پلاگین رو دانلود کرد نصب کرد بعدش پلی کرد.خیلی راحت!!!اونوقت شما میگید پلاگین گیر نمیاد؟؟؟
یادگیری اش هم اصلا سخت نیست.وقتی این همه سایت مثله نقل و نبات ریخته که همه کماند ها رو گفته دیگه مشکل چیه؟؟
بعله!اگر میخواید بگید که پایداری و مزایای دیگه لینوکس ارزشش از یه سرچ کمتره که حوصله ندارید سرچ کنید یا ایتکه ۲ خط تویه ترمینال بزنید که من دیگه حرفی ندارم.

این نظر شخصی منه:لینوکسی که از لحاظ نرم افزاری ل خ ت باشه به هیچ دردی نمیخوره.بنده هم اومدم ۳۰ گیگ پکیج پیدا کردم بعدش الان دیگه دونه دونه برنامه میریزم و کار میکنم.که البته اون پکیج ها هم خیلی وقتا به کار نمیاد و منم مثله اونایی که میگند پکیج نداریم باید دانلود کنم.
بابا سیستم عامل خودش میدونه چی میخواد میدونه باید چی کار بکنه دیگه نمیخواد راه بیفتی تویه نت واسه پیدا کردن هر چیزی!خودش دانلود میکنه واست!د از این آسون تر آخه؟؟؟

اپل رو هم قبول دارم که خیلی خوبه ولی انجصاری یه دیگه!یعنی فرض هم اگه بکنیم که اپل از لینوکس بهتره(برهان خلف) باز هم لینوکس مجانی یه ولی واسه اپل باید 2 تومن حداقل داد.خب پولش رو آدم میذاره تو جیبش به جاش میاد ۱۰ گیگ حجم اینترنت اضافه میخره میشینه دانلود میکنه پکیج هارو!

تازه من الان روی XPS L501 DELL لینوکس دارم که کلا درایور لینوکسش نیست!یعنی لینوکس ام کلا رویه هواست!ولی بازم راضی ام!

۱۱.۰۴ هم که گرافیکش خیلیارو ساکت کرد...

در کل قبول دارم که اون فامیل ما که ۷۵ سالشونه و لپ تاپ میخرند باید روش ویندوز داشته باشند ولی اگه performance میخواند لینوکس باید داشته باشند که کلا واسه این قشر جالب نیست.اپل هم انتخاب خوبیه ولی قیمت و انحصارش ...
 

marvelous

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,156
امتیاز
4,615
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۳
شهر
مشهد
مدال المپیاد
برنز بيست و هفتمين المپياد ادبی
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

به نقل از sjazayeri :
میشه گفت عملا هر نرم افزاری تو ویندوز( یا Mac OS X ) معادل لینوکسی داره (بازی ها رو در نظر نگیرین(اونارو هم میشه با واین اجرا کرد البته!))
مثلا اگه کسی بخواد ازopen office یا liber office به جای microsoft office استفاده کنه به مشکل برمیخوره و تا جایی که من یادمه از xml هم پشتیبانی نمیکردن.واسه فارسی تایپ کردن هم یه ذره اذیت میکنه
به نقل از sjazayeri :
برای بردن حداکثر استفاده از هر سیستم عاملی باید با چیزای پیشرفته اش آشنا بود نه فقط لینوکس!
مثلا شما تا حالا چه قدر نیاز به کار کردن با command prompt یا تنظیمات پیشرفته ویندوز داشتی؟ کار با ویندوز و مکینتاش راحت تر از کار با لینوکسه
به نقل از sjazayeri :
احتمالا به همین خاطره که بیش از ۹۰ درصد ۵۰۰ ابر رایانه برتر جهان از لینوکس استفاده میکنن :D
منم گفتم به درد کارای خاص میخوره!
به نقل از sjazayeri :
شما با کدوم دیسترو ها کار کردین که اینو میگین؟
من Ubuntu 10.10 دارم که استفادش از بقیه راحت تره ولی به نظرم بازم مکینتاش بهتره.
به نقل از sjazayeri :
(کلا شما تا حالا از لینوکس استفاده کردین؟)
حالا بیاین منو بزنین ! این حرفایی که زدم همه تجربه و نظر شخصی بود از خودم در نیاوردم!

با انحصار طلبی apple هم موافقم مشکلیه که ظاهرا apple نمیخواد حلش کنه
در کل فکر میکنم یادگیری و کار با لینوکس حوصله زیادی میخواد
 

Manfred

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
247
امتیاز
1,013
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
دانشگاه
هنر تبریز
رشته دانشگاه
معماری
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

سلام دوستان من چن وقت پیش یه چیز کوتاهی در مقایسه ی این سیستم عامل ها (البته با محور مک) نوشته بودم. یه چیزایی هم از اینترنت هم روش گذاشتم و باهاش یه 20 گرفتم! اینی که میذارم اون قیسمتیه که خودم نوشتم.


بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: سیستم عامل مک و مقایسه ی آن با سایر سیستم های عامل
مقدمه
در ایران معمولا وقتی کامپیوتر های خانگی خریداری می شوند فروشنده نسخه ای کرک شده و غیر مجاز از سیستم عامل ویندوز را روی آن نصب میکند بدون آنکه به کاربر حق انتخابی بدهد. وکاربر تا بخواهد با سیستم عامل های دیگر آشنا شود، دیگر با ویندوز خو گرفته است و ترک آن برایش مشکل است و به همین دلیل معمولا ترجیح میدهد از همان ویندوز خودش استفاده کند. در واقع این ظلمی است که هم در حق کاربر و هم در حق سایر سازندگان سیستم های عامل می شود. چرا که هم کاربر از انتخاب سیستم عاملی مطابق با نیاز ها و علایق خود محروم میشود و هم سازندگان و توسعه دهندگان سیستم عامل های مختلف فرصت رشد و شکوفایی را از دست می دهند. البته این مشکل مختص ایران نیست و در بسیاری دیگر از کشور ها هم هر چند خفیف تر به چشم میخورد. در حال حاضر آمار تقریبی استفاده از سیستم عامل های مختلف بدین صورت است: نسخه های مختلف ویندوز: 80% مکینتاش:15% توضیع های مختلف لینوکس:4% سایر سیستم های عامل: کمتر از 1%
مسلما در ایران کفه ی ترازوی ویندوز حتی از این هم سنگین تر است.که یکی از عوامل آن هم میتواند این باشد که قانون جهانی کپی رایت در ایران رعایت نمیشود و و مانعی در مقابل تکثیر غیر قانونی ویندوز و نرم افزار های سازگار با آن وجود ندارد. مسلما یکی دیگر از دلایل استفاده ی بسیار زیاد از ویندوز در ایران وجود نرم افزار های متنوع و بسیار زیاد برای آن و از طرف دیگر عدم وجود نرم افزار های کافی برای سایر سیستم های عامل است. به طوری که در هر فروشگاه نرم افزار در ایران اغلب تنها چند مورد انگشت شمار مربوط به سیستم عامل هایی غیر از ویندوز وجود دارد. البته سایت های اینترنتی قدم بزرگی در حل این مشکل برداشته اند به طوری که با جستجوهای ساده در اینترنت میتوان اغلب نرم افزار های مورد نیاز را برای سایر سیستم های عامل دانلود یا خرید نمود که البته خرید نیز برای کاربران ایرانی معمولا بسیار سخت و پرهزینه و گاهی حتی غیر ممکن است.
بعد از ویندوز دومین سیستم عامل پر استفاده در جهان مکینتاش اپل است. اپل یک شرکت کامپیوتری (سخت افزاری-نرم افزاری) بزرگ در کشور آمریکا به مدیریت استیو جابز می باشد. این شرکت اولین تولید کننده ی سیستم عاملی با رابط کاربری گرافیکی(GUI: graphical user interface) در جهان می باشد. (هم زمان با آن مایکروسافت از dos استفاده میکرد.)
اپل از سیستم عامل خود فقط در کامپیدتر های خودش استفاده میکند. و تا کمتر از دو سال قبل کسی نتوانسته بود این سیستم عامل را در pc های معمولی اجرا کند و این به خاطر تفاوت در معماری پردازنده های به کار گرفته شده در کامپیوتر های اپل بود.ولی از حدود دو سال قبل اپل پردازنده های کامپیوتر های خود را به پردازنده های سایر کامپیوتر ها (اینتل و ای ام دی) تغییر داد.در نتیجه سیستم عاملی که برای اینپردازنده ها بهینه سازی شده بود به سرعت توسط هکر ها روی کاپیوتر های معمولی اجرا شد. ایناجرا به خوبی اجرای کامپیوتر های اپل نبود ولی بسیار رضایت بخش بود.ضمنا این نسخه های هک شده روز به روز بهبود می یابند به طوری که در نسخه های اخیر باگها بسیار کمتر شده و این سیستم عامل به نسخه های اجرایی در کامپیوتر های اپل بسیار نزدیک شده است.


از مزایای اصلی مک نسبت به ویندوز میتوان به سرعت بالاتر-باگ و هنگ کمتر-ظاهر بهتر و رابط کاربری مناسب تر-استفاده ی آسانتر- عملکرد بهتر در کار های گرافیکی – ویروس بسیار بسیار کمتر (همین می تواند دلیل مهاجرت بسیاری از ویندوز به مک باشد.)-خط فرمان بسیار بسیار کامل تر و بهتر-پایداری بسیار بیشتر
در کل توصیه ی مناین است که اگر از این سیستم عامل استفاده نکرذه ای حتما یک بار آن را امتحان کنید.
البته کاستی ها نسبت ویندوز هم وجود دارند.مثل: نرم افزار کمتر و عدم سازگاری صد درصد با سیستمهای معمولی
سیستم عامل لینوکس نیز فرقی اساسی با این دو دارد: کد باز بودن. این ویژگی باعث انعطاف پذیری فوق العاده زیاد این سیستم عامل شده است به طوری که کاربر حرفه ای می تواند آن را مطابق نیاز های خود تغییر دهد و تبدیل به قدرتمند ترین سیستم در زمینه ای خاص بکند. همین انعطاف باعث شده که امروز آن را در وسایل مختلفی مثل گوشی های تلفن همراه(مثل آندروید) ، رسیور ها، کنسول های بازی و بسیاری دیگر از رایانه ها از ساده ترین ها تا ابر رایانه ها ببینیم.
سیستم عامل جدید گوگل نیز که کروم (chrome) نام دارد از خانواده ی لینوکس است. این سیستم عامل به طور عمده از نرم افزار های تحت وب استفاده میکند. این سیستم عامل در حال حاضر بسیار جدید ونوپاست وهنوز راه زیادی تا رسیدن به غول های بزرگ در پیش دارد با این حال آینده ی بسیار خوبی بر ایش پیش بینی می شود. البته احتمالا این سیستم عامل نیز شانس زیادی بین کاربران ایرانی نخواهد داشت زیرا به مشکلات قبلی با ید مشکل عدم دسترسی ایرانیان به اینترنت مناسب ، فیل.ترینگ تحریم و... را نیز اضافه کرد.زیرا این سیستم عامل بسیار وابسطه به اینترنت خواهد بود.

سیستم عامل های دیگر نیز که اغلب بر پایه یونیکس هستند بیشتر برای مصارف خاص(غیر خانگی)مثل امنیت شبکه و ... کاربرد دارند.از جمله این سیستم عامل ها می توان به:
bsd (free bsd, open bsd ,…) و solaris اشاره کرد.
 

sjazayeri

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
472
امتیاز
590
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب ۱
شهر
شیراز
مدال المپیاد
برنز کامپیوتر
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

مثلا اگه کسی بخواد ازopen office یا liber office به جای microsoft office استفاده کنه به مشکل برمیخوره و تا جایی که من یادمه از xml هم پشتیبانی نمیکردن.واسه فارسی تایپ کردن هم یه ذره اذیت میکنه
میشه بیشتر توضیح بدین؟

مثلا شما تا حالا چه قدر نیاز به کار کردن با command prompt یا تنظیمات پیشرفته ویندوز داشتی؟ کار با ویندوز و مکینتاش راحت تر از کار با لینوکسه
گاها شده بود که نیاز داشته باشم.
ببینید شما گفتین حداکثر استفاده. توی دیسترو هایی مثل اوبونتو هم کاربر میتونه بدون درگیر کردن خودش با تنظیمات پیشرفته یا ترمینال از کامپیوتر استفاده کنن.

منم گفتم به درد کارای خاص میخوره!
بله به درد کارهای خاص میخوره. ولی نه فقط کار های خاص!
همینطور که میبینین در ابررایانه گرفته تا دسکتاپ و Embedded System ازش استفاده میشه. این بخاطر اینه که لینوکس رو میشه براحتی سفارشی کرد(بر خلاف ویندوز و Mac OS X )

من Ubuntu 10.10 دارم که استفادش از بقیه راحت تره ولی به نظرم بازم مکینتاش بهتره.
پس چرا اینو میگین:
4.-سختی نصب برنامه ها نسبت به ویندوز و مکینتاش - بیشتر برنامه های لینوکس به صورت ویزاردی نصب نمیشن!
توی اوبونتو که برنامه ها از Software Center با چند کلیک نصب میشن!

با انحصار طلبی apple هم موافقم مشکلیه که ظاهرا apple نمیخواد حلش کنه
انحصار برای شما مشکل هست. برای اپل هدفه!

اپل یک شرکت کامپیوتری (سخت افزاری-نرم افزاری) بزرگ در کشور آمریکا به مدیریت استیو جابز می باشد. این شرکت اولین تولید کننده ی سیستم عاملی با رابط کاربری گرافیکی(GUI: graphical user interface) در جهان می باشد
11 سال قبل از اون Xerox PARC یک کامپیوتر با رابط گرافیکی داشت!
http://en.wikipedia.org/wiki/Xerox_Alto
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

من پست های قبلی رو نخوندم ولی خب نظر خودم رو بگم.
ویندوز رو کلا بریزین دور! هر کاربر اماتوری هم باهاش به یه مشکل برخوره بیچارس! اخه مرد حسابی ارور می دی بعد ادرس خونه ی حافظه رو چاپ می کنی برای ارور بعد انتظار داری کاربر بفهمه؟! در ضمن الکی این همه ویروس و هزار تا چرت و پرت دیگه هم تا دلتون بخواد براش هست. و باید براش از این انتی ویروس میروس ها بریزید. امنیت هم که قربونش برم افتضاح. پس ویندوز رو بریزید دور.

می رسیم به مک. من مک رو استفاده نکردم ولی دیدمش. ببینید در این حد می گم که به جز مقداری زیبایی هیچ نکته ای نداره! هر چی توش بخواین استفاده کنید پولیه. چیز دیگه ای ازش نمی دونم.

لینوکس. تهیه شده برای هر جور کاربری. اماتور تا فوق حرفه ای. نصب آسان. اوپن سورس هست و روش نرم افزار اوپن سورس استفاده می شن و سرعت پیشرفت نرم افزار های اوپن سورس خیلی بیشتر از نرم افزار های غیر اوپن سورس هست. چون هر کاربری از هر جای دنیا می تونه به پیشرفت اون نرم افزار کمک کنه.
برای هر کاری هم براش کلی نرم افزار وجود داره.پس یه عده که می گن تعداد نرم افزاراش از ویندوز کمتره ببخشیدا ولی چرت می گن.چون اونهمه نرم افزار لازم نمی شه. خیالتون راحت. در ضمن کی گفته همه پکیج هاشو دوباره دانلود می کنه؟! یه چیزی هست به نام cache ! درست کردن این کار سه سوته و هر کاربری می تونه انجامش بده.
دستوراتی که ترمینال لینوکس داره هم به درد دنیا می خوره هم به درد اخرت. امنیت بسیار خوب.
کدوم رابرت موریس هایی به امنیت ویندوز کمک کردن؟! ( برای اشنایی با رابرت موریس می تونید به<a href="http://zombie-geek.net/wordpress/free-world/who-was-robert-morris/"> اینجا </a> مراجعه کنید)

نتیجه : ویندوز رو اصن بهش فک نکنید. مک باز قابل تحمل تره. و لینوکس مناسبترین گزینه برای هر کاربری.
 

Milad96

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
158
امتیاز
6,683
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 3
شهر
تهران
دانشگاه
صنعتي شریف
رشته دانشگاه
مهندسی کامپیوتر-نرم افزار
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

بچه های ویندوزی مدرسه ما که اینقدر کم اوردند که میاند پًز اینو میدند که تویه ویژوال مایکروسافت این رو:
vector <vector<int> >v;
با عملگر << اشتباه نمیکنه و میشه اسپیس نزد!ولی ++g اینو نمیفهمه و باید حتما اسپیس زد!
در این حد ویندوزی ها کم اوردند!
 

sjazayeri

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
472
امتیاز
590
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب ۱
شهر
شیراز
مدال المپیاد
برنز کامپیوتر
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

واسه اونایی که میگن نصب نرم افزار تو لینوکس سخته:

qheqcx685kkgush7yv.png



24vh5j5w1euyteviq3qw.png
 

MHD.H

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
789
امتیاز
1,069
نام مرکز سمپاد
علامـه حلـی
شهر
تهران
مدال المپیاد
كامپيوتر ، فيزيك (در حال مطالعه)
دانشگاه
ایشالله صنعتى شریف
رشته دانشگاه
نرم افزار
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

من از 3 تا سیستم عامل دارم استفاده می کنم و از مک بیشتر
چون من کارم بیتشر با گرافیک هست و یه چیز خوبیم داره اینه که محیط گرافیکیه باحالی داره و نرم افزار های جالبی داره ولی کلا لینوکس چون خیلی سبکه میتونه کاربردی تر باشه
 

marvelous

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,156
امتیاز
4,615
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۳
شهر
مشهد
مدال المپیاد
برنز بيست و هفتمين المپياد ادبی
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

به نقل از sjazayeri :
میشه بیشتر توضیح بدین؟
دقیقا چی رو باید بیشتر توضیح بدم؟ در کل منظورم این بود که نرم افزارهای جایگزین همیشه خوب نیستن. مثلا یکی که با حجم زیادی از اسناد Micrisoft Office سر و کار داره با لینوکس راحت نیست چون مشکل تایپ فارسی و فارسی-انگلیسی تو نرم افزارهای متن باز مثل Liber Office و Open Office هنوز کامل رفع نشده و فایل های مبتنی بر XML (مثلاpptx,docx)
موقع اجرا مشکل دارن!
یا مثلا همه برنام ها با Wine به خوبی اجرا نمیشن بعضی وقتا به نرم افزارهای دیگه ای مثل PlayOnLinux و CrossOver نیاز هستش.
به نقل از sjazayeri :
گاها شده بود که نیاز داشته باشم.
ببینید شما گفتین حداکثر استفاده. توی دیسترو هایی مثل اوبونتو هم کاربر میتونه بدون درگیر کردن خودش با تنظیمات پیشرفته یا ترمینال از کامپیوتر استفاده کنن.
گاهی اوقات با اون چیزی که باید تو لینوکس بلد باشی فرق میکنه!
به نقل از sjazayeri :
توی اوبونتو که برنامه ها از Software Center با چند کلیک نصب میشن!
خب حالا اگه به هر دلیلی یکی نتونه یا نخواد از Ubuntu استفاده کنه چی؟ منظورم اینه که تا حالا توزیعی از لینوکس ندیدم که همه ویژگی ها رو با هم داشته باشه و هر کاربری از اماتور و تازه وارد گرفته تا فوق حرفه ای با هر سطح تخصصی بتونه باهاش کار کنه. مثلا واسه اوبونتو نزدیک به 3500 تا برنامه داریم و واسه یه توزیع دیگه به زور به 2000 تا میرسه.
به نقل از sjazayeri :
انحصار برای شما مشکل هست. برای اپل هدفه!
آره خب ولی هدف داریم تا هدف! این سیاست انحصارطلبی اونجوری که استیو جابز انتظار داشت پیش نرفت. اپل میتونه شماره یک دنیا باشه ولی چرا الان مایکروسافت حرف اولو میزنه؟چون بعد از یه دوره ای فهمید که انحصارطلبی زیاد بهش ضربه میزنه و بعدش به سرعت پیشرفت کرد.
اپل سال 2006 با یه بحران مالی مواجه شد چون نتونست مکینتاشو به محبوبیت ویندوز برسونه که اگه یه فکری واسش نمیکرد ممکن بود نابودش کنه. تا قبل 2006 سیستم های اپل از ریزپردازنده های شرکت موتورولا استفاده میکرد که با ویندوز سازگار نبود و اپل برای فرار از این بحران یه سری تغییراتی تو کامپیوترای جدیدش داد با سیستم عاملایی بر پایه ی پردازنده های شرکت اینتل که میشه هر دوتا سیستم عاملو رو کامپیوترهای مکینتاش داشت.
یعنی اپلم فهمیده انحصارطلبی همیشه به نفعش نیس.

به نقل از sjazayeri :
11 سال قبل از اون Xerox PARC یک کامپیوتر با رابط گرافیکی داشت!
فک کنم منظور این بود: اولین رایانه شخصی دارای GUI که با Command Line Interface کار میکرد.

پ.ن: من تا حالا نتونستم با لینوکس از Blue-ray استفاده کنم.
پ.ن2: قبلنا اینطوری بود که لینوکس با این که سخت افزارهای بیشتریو پشتیبانی میکرد ولی سخت افزارهای تخصصیو پشتیبانی نمیکرد و درایور ها رو هم باید دانلود میکردی. نمیدونم الانم همینه یا نه؟
پ.ن.3: مقایسه استفاده از سیستم عامل های مختلف(کلاینت و سرور): ویندوز87% - مکینتاش 11% توزیع های مختلف لینوکس 2%
سیستم های سرورحدود 93% لینوکس

به نقل از پویا م :
می رسیم به مک. من مک رو استفاده نکردم ولی دیدمش. ببینید در این حد می گم که به جز مقداری زیبایی هیچ نکته ای نداره! هر چی توش بخواین استفاده کنید پولیه. چیز دیگه ای ازش نمی دونم.
خیلی جالب بود یعنی معیار شما واسه این که بگی یه سیستم عامل قابل استفادس یا نه پولی بودنشه؟ حالا نی ما تو ایران همه چیو اوریجینال میخریم ! بعدشم حتی برنامه های اوپن سورس هم نسخه تجاری دارن با امکانات بیشتر از ورژن رایگانش!
به نقل از پویا م :
لینوکس. تهیه شده برای هر جور کاربری. اماتور تا فوق حرفه ای. نصب آسان. اوپن سورس هست و روش نرم افزار اوپن سورس استفاده می شن و سرعت پیشرفت نرم افزار های اوپن سورس خیلی بیشتر از نرم افزار های غیر اوپن سورس هست. چون هر کاربری از هر جای دنیا می تونه به پیشرفت اون نرم افزار کمک کنه.
به جز قسمت اولش من بقیه رو کاملا قبول دارم. اوپن سورس بودن واقعا مزیت بزرگیه.ولی نصب آسان؟ مگه اینکه تو Ubuntu آسون باشه تو بقیه که من همچین چیزی ندیدم!
در مورد امنیت هم فکر میکنم مکینتاش بهتره.
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

به نقل از missmarvelous :
دقیقا چی رو باید بیشتر توضیح بدم؟ در کل منظورم این بود که نرم افزارهای جایگزین همیشه خوب نیستن. مثلا یکی که با حجم زیادی از اسناد Micrisoft Office سر و کار داره با لینوکس راحت نیست چون مشکل تایپ فارسی و فارسی-انگلیسی تو نرم افزارهای متن باز مثل Liber Office و Open Office هنوز کامل رفع نشده و فایل های مبتنی بر XML (مثلاpptx,docx)
موقع اجرا مشکل دارن!
یا مثلا همه برنام ها با Wine به خوبی اجرا نمیشن بعضی وقتا به نرم افزارهای دیگه ای مثل PlayOnLinux و CrossOver نیاز هستش.گاهی اوقات با اون چیزی که باید تو لینوکس بلد باشی فرق میکنه! خب حالا اگه به هر دلیلی یکی نتونه یا نخواد از Ubuntu استفاده کنه چی؟ منظورم اینه که تا حالا توزیعی از لینوکس ندیدم که همه ویژگی ها رو با هم داشته باشه و هر کاربری از اماتور و تازه وارد گرفته تا فوق حرفه ای با هر سطح تخصصی بتونه باهاش کار کنه. مثلا واسه اوبونتو نزدیک به 3500 تا برنامه داریم و واسه یه توزیع دیگه به زور به 2000 تا میرسه.آره خب ولی هدف داریم تا هدف! این سیاست انحصارطلبی اونجوری که استیو جابز انتظار داشت پیش نرفت. اپل میتونه شماره یک دنیا باشه ولی چرا الان مایکروسافت حرف اولو میزنه؟چون بعد از یه دوره ای فهمید که انحصارطلبی زیاد بهش ضربه میزنه و بعدش به سرعت پیشرفت کرد.
اپل سال 2006 با یه بحران مالی مواجه شد چون نتونست مکینتاشو به محبوبیت ویندوز برسونه که اگه یه فکری واسش نمیکرد ممکن بود نابودش کنه. تا قبل 2006 سیستم های اپل از ریزپردازنده های شرکت موتورولا استفاده میکرد که با ویندوز سازگار نبود و اپل برای فرار از این بحران یه سری تغییراتی تو کامپیوترای جدیدش داد با سیستم عاملایی بر پایه ی پردازنده های شرکت اینتل که میشه هر دوتا سیستم عاملو رو کامپیوترهای مکینتاش داشت.
یعنی اپلم فهمیده انحصارطلبی همیشه به نفعش نیس.
فک کنم منظور این بود: اولین رایانه شخصی دارای GUI که با Command Line Interface کار میکرد.

پ.ن: من تا حالا نتونستم با لینوکس از Blue-ray استفاده کنم.
پ.ن2: قبلنا اینطوری بود که لینوکس با این که سخت افزارهای بیشتریو پشتیبانی میکرد ولی سخت افزارهای تخصصیو پشتیبانی نمیکرد و درایور ها رو هم باید دانلود میکردی. نمیدونم الانم همینه یا نه؟
پ.ن.3: مقایسه استفاده از سیستم عامل های مختلف(کلاینت و سرور): ویندوز87% - مکینتاش 11% توزیع های مختلف لینوکس 2%
سیستم های سرورحدود 93% لینوکس
خیلی جالب بود یعنی معیار شما واسه این که بگی یه سیستم عامل قابل استفادس یا نه پولی بودنشه؟ حالا نی ما تو ایران همه چیو اوریجینال میخریم ! بعدشم حتی برنامه های اوپن سورس هم نسخه تجاری دارن با امکانات بیشتر از ورژن رایگانش! به جز قسمت اولش من بقیه رو کاملا قبول دارم. اوپن سورس بودن واقعا مزیت بزرگیه.ولی نصب آسان؟ مگه اینکه تو Ubuntu آسون باشه تو بقیه که من همچین چیزی ندیدم!
در مورد امنیت هم فکر میکنم مکینتاش بهتره.
درباره چیزهایی که درباره مک گفتم فقط چیزهایی که دیده بودم بود.بحث پولی بودن نرم افزاراش خیلی مهمه.الان من یه دوستی دارم همیشه رو اوبونتو کد می زنه. رفته مک بوک خریده الان مک داره. روزی داره هزاربار فحش می ده که چرا مک بوک خریده و با کدش نمی تونه کاری کنه. بخواد جم بخوره و از یه نرم افزاری استفاده کنه پولیه. اینکه برنامه اوپن سورس نسخه تجاری داره چه ربطی داره؟! من می گم تا جایی که من می دونم درباره مک ( که چیزی هم نمی دونم زیاد) هر نرم افزاری بخواید استفاده کنید پولیه.

در مورد اون قسمت کاربرای اماتور تا حرفه ای. شما اگه کارتون در حد خوندن مقاله برای کارتون باشه تو لینوکس خیلی راحته (pdf reader به صورت دیفالت نصبه و مثل ویندوز نیست که باید خودتون pdf reader نصب کنید). نوشتن مقاله هم که توش open office داره صرفا زیبایی office ویندوز رو نداره و گرنه تمام امکانات لازم رو داره. اگه کارتون در حد اهنگ گوش دادن باز تو لینوکس نکته ای نداره. اگه کارتون در حد فیلم دیدنه کارتون تو لینوکس نکته ای نداره. اگه کارتون برنامه نویسی که تو تخصص لینوکسه! ... خلاصه هر درجه کاربری با هر کاری که باشید از لینوکس استفاده می تونید بکنید.(در ضمن نرم افزار های ویندوز که نسخه لینوکس ندارن رو اکثرشون رو می تونید با wine تو لینوکس استفاده کنید. در غیر این صورت می تونید همون ویندوز رو استفاده کنید :) ) .
ساده ترین و سطحی ترین چیزی که درباره امنیت می تونم بگم اینه که اگه امنیت مک بیشتر بود اونوقت سرور شرکت بزرگی مثل google که کل دنیا تو مشتشن به جای لینوکس مک بود که اینطور نیست! و سرورش لینوکسه!
 

sjazayeri

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
472
امتیاز
590
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب ۱
شهر
شیراز
مدال المپیاد
برنز کامپیوتر
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

به نقل از missmarvelous :
گاهی اوقات با اون چیزی که باید تو لینوکس بلد باشی فرق میکنه! خب حالا اگه به هر دلیلی یکی نتونه یا نخواد از Ubuntu استفاده کنه چی؟ منظورم اینه که تا حالا توزیعی از لینوکس ندیدم که همه ویژگی ها رو با هم داشته باشه و هر کاربری از اماتور و تازه وارد گرفته تا فوق حرفه ای با هر سطح تخصصی بتونه باهاش کار کنه.
یعنی چی فرق داره؟ توی هر سیستم عاملی چیز هایی هست که واسه کاربرای عادی سخته.
چرا یک نفر ممکنه نخواد از اوبونتو استفاده کنه؟(البته openSUSE یا mint هم خوبن! :D)
خیلی واضحه که یه توزیع نمیتونه همه ویژگی هارو با هم داشته باشه! واسه همین هست که چند تا توزیع داریم!
(البته این قضیه ربطی به گروه کاربرایی که از یه توزیع استفاده میکنن نداره. مثلا اوبونتو هم توسط کاربرای عادی استفاده میشه هم واسه کار های پیشرفته(برای مثلا توسعه سیستم عامل گوگل کروم, فقط روی اوبونتو امکان پذیره!)
به نقل از missmarvelous :
مثلا واسه اوبونتو نزدیک به 3500 تا برنامه داریم و واسه یه توزیع دیگه به زور به 2000 تا میرسه.
گفتن اینکه یک برنامه برای یک توزیع هست و واسه یکی دیگه نیست بی معنیه(بجز چند مورد خاص)
اگر یک برنامه برای یک توزیع باشه برای بقیه هم هست.
(این عدد هارو شما از کجا آوردین؟)
به نقل از missmarvelous :
پ.ن: من تا حالا نتونستم با لینوکس از Blue-ray استفاده کنم.
پ.ن2: قبلنا اینطوری بود که لینوکس با این که سخت افزارهای بیشتریو پشتیبانی میکرد ولی سخت افزارهای تخصصیو پشتیبانی نمیکرد و درایور ها رو هم باید دانلود میکردی. نمیدونم الانم همینه یا نه؟
پ.ن.3: مقایسه استفاده از سیستم عامل های مختلف(کلاینت و سرور): ویندوز87% - مکینتاش 11% توزیع های مختلف لینوکس 2%
سیستم های سرورحدود 93% لینوکس
۱- این بخاطر این هست که دیسک های بلو ری به این شکل ساخته میشن!(بحثش طولانی و توی این تاپیک نمیشه گفت)
به هر حال یه راه هایی واسه دور زدنش هست:
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/BluRayAndHDDVD
2- برخلاف تصوری که وجود داره توی خود لینوکس پشتبانی سخت افزاری بهتری نسبت به خود ویندوز وجود داره(یعنی دقیقا بعد از نصب)
به عنوان مثال من توی اوبونتو نیازی ندارم درایور بلوتوث یا کارت SD رو نصب کنم, همراه با خود سیستم عامل هست.
در مورد بقیه هم که درایور هاش باید نصب شه توی اوبونتو با یک کلیک انجام میشه. (البته چند تا استثنا هست)
۳-خب؟
به نقل از missmarvelous :
بعدشم حتی برنامه های اوپن سورس هم نسخه تجاری دارن با امکانات بیشتر از ورژن رایگانش! به جز قسمت اولش من بقیه رو کاملا قبول دارم. اوپن سورس بودن واقعا مزیت بزرگیه.ولی نصب آسان؟ مگه اینکه تو Ubuntu آسون باشه تو بقیه که من همچین چیزی ندیدم!
در مورد امنیت هم فکر میکنم مکینتاش بهتره.
من تاحالا فقط ۱ برنامه اپن سرس دیدم که نسخه تجاری داشته باشه(دوتا در حقیقت) شما میتونی ۳ تا دیگه نام ببری که بشه ۵ تا؟
(بعلاوه, افرادی که چنین کاری میکنن فلسفه نرم افزار آزاد رو متوجه نشدن!)
توی اوبونتو که دیگه عکسشو گذاشتم!
در مورد بقیه هم به نظر من حتی از ویندوز هم آسون ترن, نوشتن ۱ خط توی ترمینال نسبت به گشتن و پیدا کردن برنامه +‌ گذروندن تمام مراحل ستاپ خیلی آسون تره.(هرچند که خیلی توزیع های دیگه هم واسه نصب برنامه رابط گرافیکی دارن)
در مورد امنیت هم علاوه بر چیزی که پویا گفت دو مورد دیگه هم هست:
۱-لینوکس اپن سرسه, این یعنی مشکلات خیلی سریع تر پیدا میشن و خیلی سریع تر هم رفع میشن
۲- میشه معادل AppArmor, SELinux , PaX توی مک رو نام ببرید؟
 

marvelous

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,156
امتیاز
4,615
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان ۳
شهر
مشهد
مدال المپیاد
برنز بيست و هفتمين المپياد ادبی
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

به نقل از sjazayeri :
۱- این بخاطر این هست که دیسک های بلو ری به این شکل ساخته میشن!(بحثش طولانی و توی این تاپیک نمیشه گفت)
به هر حال یه راه هایی واسه دور زدنش هست:
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/BluRayAndHDDVD
جالب بود نمیدونستم. ولی بازم سخته!
۳-خب؟من تاحالا فقط ۱ برنامه اپن سرس دیدم که نسخه تجاری داشته باشه(دوتا در حقیقت) شما میتونی ۳ تا دیگه نام ببری که بشه ۵ تا؟
(بعلاوه, افرادی که چنین کاری میکنن فلسفه نرم افزار آزاد رو متوجه نشدن!)
فکر کنم اینجا منظور منو بهتر توضیح داده:http://itmanagement.earthweb.com/osrc/article.php/3929976/63-Top-Commercial-Open-Source-Projects.htm
در مورد امنیت هم علاوه بر چیزی که پویا گفت دو مورد دیگه هم هست:
۱-لینوکس اپن سرسه, این یعنی مشکلات خیلی سریع تر پیدا میشن و خیلی سریع تر هم رفع میشن
۲- میشه معادل AppArmor, SELinux , PaX توی مک رو نام ببرید؟ نداریم!
الان نتیجه ای که من گرفتم اینه:
مهم ترین ویژگی لینوکس اپن سورس بودنشه و امنیت بیشتر و اینکه قابلیت سفارشی شدن رو داره.
ولی مکینتاش در ازای اینا محیط کاربر پسند تری داره و برای کارای گرافیکی مناسب تره.اشکال عمده ش هم انحصارطلبی و این که فقط روی دستگاه های اپل درست کار میکنن.
لینوکس شاید بهترین سیستم عامل باشه ولی پرطرفدارترین سیستم عامل نیست چون حقیقتا کار باهاش یه ذره سخته.برای کار با لینوکس باید اطلاعات پایه بیشتری داشته باشی.یعنی لینوکس بیشتر برای کاربرد های حرفه ای تر هستش، دلیلش هم همون چیزایی بود که قبلا گفتم.مثل ترمینال،دیسک های بلو ری یا نبود جایگزین خوب برای microsoft office
 

p0oya

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
124
امتیاز
201
نام مرکز سمپاد
میرزاکوچک خان
شهر
رشت
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

چرا اینقد میگین لینوکس به دارد تازه کارا نمی‌خوره؟؟؟ :-\
من خودم تازه کارم و حال حاضر مشکلی‌ هم ندارم.تاحالا هرچی‌ مشکل داشتم به راحتی‌ رفع شده
واقعا دارم به عنوانه یه تازه کار از لینوکس لذت میبرم x:
البته مساله یه اصلی‌ علاقس ،اگه آدم علاقه نداشته باشه با همون اولین مشکل جا می‌زنه
 

Gemini17

کاربر فعال
ارسال‌ها
63
امتیاز
403
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
زنجــان
سال فارغ التحصیلی
93
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
معماری
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

.
 

sjazayeri

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
472
امتیاز
590
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب ۱
شهر
شیراز
مدال المپیاد
برنز کامپیوتر
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

فکر کنم اینجا منظور منو بهتر توضیح داده:http://itmanagement.earthweb.com/osrc/article.php/3929976/63-Top-Commercial-Open-Source-Projects.htm
اگر لینک رو میخوندین متوجه میشدین که اینجا از commercial منظورش پولی نبوده! منظورش نرم افراز مربوط به کار های تجاری بوده و اینها همه اپن سرسن!

پ.ن. این تاپیک چرا منتقل شده اینجا؟ این جاش تو سیستم عامل هست. دلیلش واضیح هست ولی اگر متوجه نمیشین اسم این تاپیک هست مکینتاش, ویندوز یا لینوکس, مکینتاش محصول اپل هست, دوتای دیگه که نیستن!
 

Behnood1375

کاربر فعال
ارسال‌ها
21
امتیاز
14
نام مرکز سمپاد
علامه حلی تهران
شهر
Tehran
دانشگاه
MIT
رشته دانشگاه
اختر فیزیک
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

بی شک فقط مکینتاش،
بعدش هم لینوکس،
هر کاری کردم از موقعی که به مک دست زدم با ویندوز کنار نیومدم
 
ارسال‌ها
3,096
امتیاز
12,025
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
2000
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

بهتره همه ی جوانب در نظر گرفته بشه. یه سیستم مک کامل و استاندارد حداقل دوبرابر یک PC با سخت افزار معادل و سیستم عامل ویندوز قیمت داره.
 

Sobh@n

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
304
امتیاز
570
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

خوب هر کس به دلایل مختلفی از سیستم عامل های مختلف استفاده میکنه :
1. قیمت
2. کارایی یک سیستم عامل
3. یک سیستم عامل تا چه حد نیازش رو برطررف میکنه

خوب هرکسی که براش قمیت مهم باشه ، بیشتر از لینوکس استفاده میکنه
ولی کسایی که کارایی یک سیستم براش مهمه از مک استفاده میکنن
چون به نظر من خیلی کارایی داره مک که ویندوز تا حالا نداشته
البته هرکس نسبت به نیازش هر سیستم عاملی رو انتخاب میکنه
من خودم مک رو ترجیح میم با اینکه دارم از ویندوز استفاده میکنم
 

Milad96

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
158
امتیاز
6,683
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی 3
شهر
تهران
دانشگاه
صنعتي شریف
رشته دانشگاه
مهندسی کامپیوتر-نرم افزار
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

به نقل از H O S E I N :
بهتره همه ی جوانب در نظر گرفته بشه. یه سیستم مک کامل و استاندارد حداقل دوبرابر یک PC با سخت افزار معادل و سیستم عامل ویندوز قیمت داره.
دقیقا!

من هم با ویندوز هم با لینوکس هم با مک کار کردم.
از لینوکس بیشتر لذت بردم! و هم کارایی بهتری دیدم!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #40

..........

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
273
امتیاز
1,217
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد ۱
شهر
مشهد
مدال المپیاد
ریاضی ، کامپیوتر
پاسخ : میکنتاش ، ویندوز یا لینوکس ؟! نظر شما چیه ؟!

من به دلیل یک کاری که دارم مجبورم با لینوکس کار کنم ! من Terminal رو توی Startup ام گذاشتم که همیشه باز باشه ! :D من موندم این Terminal رو از لینوکس بگیرن چی میمونه براش !!
مخصوصا ubuntu 11.04 که بهش Unity هم اضافه شده که مصرف باتری در حد کولرگازی !!! هنگ هم که یک کار طبیعی شده ! :D
 
بالا