• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

تئوری موسیقی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

کاربران حذف شده

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,926
امتیاز
8,579
فکر میکنم چون خیلی ها توی این جمع با موسیقی سر و کار دارند و قطعا یه سوالات و مشکلاتی درباره تئوری موسیقی براشون پیش میاد!این تاپیک زیاد بد نباشه، من سعیم رو میکنم در حد اطلاعاتم درباره تئوری موسیقی عمومی(آکادمیک و بین المللی) و تئوری موسیقی سنتی(کلاسیک ایرانی) پاسخ هاتون رو بدم.
 

Dizzy

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,039
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
کرج
مدال المپیاد
کامپیوتر
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
شهرسازی
پاسخ : تثوری موسیقی

محسن من یه سوال دارم.فک نکنم هم تئوری باشه
ولی کوک سازای ایرانی چرا اینجوریه؟ :-?
الان خواهر من سنتور می زنه، من باهاش گیتار می زنم، یه سری نتا رو هر کار می کنم رو گیتار نمی شه زد
یا می خوام آهنگایی که با پیانو بلدمو روش بزنم هر سیمی رو می زنم، نت مورد نظر یافت نمی شه :D
ازشم می پرسم نتاش چطوریه، هی می پیچونه! :rolleyes:
سل کوکم هست سنتورش
نمی دونم مشکل از منه یا کوکش؟کلا بی زحمت نتاشم بگو :D :)
 

parnian.d

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,470
امتیاز
6,404
نام مرکز سمپاد
فرزنگان1 بندرعبّاس
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : تثوری موسیقی

تا اونجایی که من میدونم کوک پیانو صفره. هر سازی میخواد با پیانو همنوازی کنه باید کوکش صفر بشه!
 

Mozartine

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
388
امتیاز
1,737
پاسخ : تثوری موسیقی

سلام.
اینجا قراره از این به بعد راجع به تئوری موسیقی اطلاعاتمون رو در اشتراک بذاریم.
اول از همه ببینیم تئوری موسیقی دقیقا چیه و شامل چه مباحثی میشه.
تئوری موسیقی چی هست ؟همه ی ما وقتی میریم پیش استاد (ساز های غربی خصوصا) یک سری قوانینی رو در رابطه با ضرب, ریتم, دینامیک نواختن, ملودی و هارمونی بین موومان ها و فراز ها به ما میگه و ما سعی میکنیم نکاتشو موقع زدن اجرا کنیم. حقیقتش تئوری موسیقی یا به عبارتی نظریات و فرمول های قالب های مختلف موسیقی از درس های خیلی مهم آموزش موسیقی به صورته آکادمیکه. برای ساختن یه آهنگ هزار تا نکته ریز و درشت از گامی که آهنگ درش ساخته میشه تا سبکی که قراره زده بشه رو باید بهش توجه کرد. به این قوانین و نظریات و چارچوبا میگیم تئوری موسیقی. یه رهبر ارکستر یا مصنف یا کسی که خودش رو موسیقی دان میدونه باید اطلاعات کامل در این زمینه داشته باشه.
شامل چه چیزایی میشه ؟ خب اگه بخوام تیتر وار بگم, مهم ترین صدا و ریتمه. تقریبا اینا رو هم شامل میشه :
ریتم
وزن
گام شناسی و تونالیته
فاصله شناسی
ملودی
هارمونی
دینامیک
کاراکتر​
احتمالا همین هاست. ولی چون دسته بندی های ریز تر اینا خیلی به دوره های مختلف موسیقی مربوط میشه یه باره تاریخچه و اطلاعات این دوره ها رو هم همینجا بررسی میکنیم.
ترتیب شروع کردنش با ریتم هستش ولی خب با تاریخچه هم میشه شروع کرد که به نسبت آسون تر و شیرین تره.

نظر؟ پیشنهاد؟ انتقاد؟ اینها ؟
 

hamid-GM

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
171
امتیاز
281
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب
شهر
شیراز
پاسخ : تثوری موسیقی

تاریخچه هم میشه شروع کرد که به نسبت آسون تر و شیرین تره.
آقا تاریخچه اینا رو ولش کن جونه من ... کسی اینجا میتونه چند تا chord progressions خوب واسه سبک راک یا بلوز معرفی کنه؟؟ مثلا یه نمونش خودم بگم:مثلا I - VI - IV - V که به عنوان مثال توی گام دو ماژ میشه آکوردای C - Am - F - G
البته از این chord progressions تو دهه 60,70 زیاد استفاده میشده.. مثلا گروه هایی مثل Beatles و اینا.. من میخواستم ببینم گروه های راک مدرن از چه chord progressions هایی بیشتر استفاده میکنن..
 

Mozartine

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
388
امتیاز
1,737
پاسخ : تثوری موسیقی

به نقل از hamid-GM :
آقا تاریخچه اینا رو ولش کن جونه من ... کسی اینجا میتونه چند تا chord progressions خوب واسه سبک راک یا بلوز معرفی کنه؟؟ مثلا یه نمونش خودم بگم:مثلا I - VI - IV - V که به عنوان مثال توی گام دو ماژ میشه آکوردای C - Am - F - G
البته از این chord progressions تو دهه 60,70 زیاد استفاده میشده.. مثلا گروه هایی مثل Beatles و اینا.. من میخواستم ببینم گروه های راک مدرن از چه chord progressions هایی بیشتر استفاده میکنن..
حقيقتش من نميدونم! ماكسيمم بتونم بكم آكورد هاي خوش صدا واسه هر كام(g ندارم) چياست ولي در مورد آكورد هايم متوالي (اكه فارسيش اين باشه) بند هاي معروف راك و بلوز هيچ اطلاعي ندارم :D
 

parnian.d

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,470
امتیاز
6,404
نام مرکز سمپاد
فرزنگان1 بندرعبّاس
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : تثوری موسیقی

منم میگم تاریخچه رو بیخیال. :-"
ترتیبی که گفتی خوبه. به خصوص راجع به میزان ها و کاربرد هرکدوم من دوست دارم بدونم.
و البته! بداهه نوازی رو هم همین وسطا بگنجونی ممنون میشم (;
 

peihaghi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,333
امتیاز
2,348
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
تهران
دانشگاه
امیر کبیر
رشته دانشگاه
مکانیک (ساخت تولید)
پاسخ : تثوری موسیقی

به نقل از مُحسن :
آقا یه پارازیت! تئوری رو نمیشه از راه دور یاد دادا! فقط میشه سوال پرسید که جواب بدیم که اونم ممکنه طرف خیلی گیج بشه..!

@Parnian: الان جدا میخوای فنون بداهه نوازی رو از این مسیر طولانی و با نوشته یاد بگیری؟:د از تو بعید بود!

تاریخچه اینام..بیخیال!
میگم کلاً بیخیال !
تئوری موسیقی رو میشه از کتاب بخونی !
وقتی که کتاب براش هست که توسط کسایی که تحصیلات موسیقی دارن نوشته شده ، ما این وسط چی بیایم بگیم آخه ؟!
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : تثوری موسیقی

من نظرم اینه که از این تاپیک در جهت ایجاد سوال، یا علاقه‌مندی استفاده بشه. به عبارتی نیاین اینجا درباره‌ی تئوری موسیقی توضیح بدید وقتی به قول دوستان کتاب مناسب براش هست. ما فروم تخصصی نیستیم ولی نکته‌ای که هست اینه که می‌تونیم باعث بشیم یکی براش سوالی پیش بیاد یا به چیزی علاقه‌مند بشه و در نتیجه‌ی اون بره دنبال منابع تخصصی مثل کتاب.
مثن کاری که می‌شه کرد اینه که از هر مبحث یه کلیتی گفته بشه صرف آشنایی! همین. برای کسی که کلا ایده‌ای نسبت به موسیقی نداره یا کم داره. بعد سوال‌هایی که برای خودتون پیش اومده رو می‌تونید مطرح کنید. همچنین کسی وقتی سوالاتی براش پیش اومد، می‌پرسه و خب حالا یا بقیه توضیح می‌ده یا منبع معرفی می‌کند.
در کل نظرم اینه که این تاپیک در چهارچوب آشنا‌سازی کلی و ایجاد سوال و علاقه پیش بره و توضیح و تشریح کامل و تخصصی .
همچنین می‌شه جهت معرفی منبع هم استفاده کرد. مثن درباره‌ی فلان موضوع می‌تونید به این کتاب، به این لینک، به این ایبوک و ... مراجعه کنید.
یه همچین چیزایی.
 

peihaghi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,333
امتیاز
2,348
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
تهران
دانشگاه
امیر کبیر
رشته دانشگاه
مکانیک (ساخت تولید)
پاسخ : تثوری موسیقی

به نقل از پویا م :
من نظرم اینه که از این تاپیک در جهت ایجاد سوال، یا علاقه‌مندی استفاده بشه. به عبارتی نیاین اینجا درباره‌ی تئوری موسیقی توضیح بدید وقتی به قول دوستان کتاب مناسب براش هست. ما فروم تخصصی نیستیم ولی نکته‌ای که هست اینه که می‌تونیم باعث بشیم یکی براش سوالی پیش بیاد یا به چیزی علاقه‌مند بشه و در نتیجه‌ی اون بره دنبال منابع تخصصی مثل کتاب.
مثن کاری که می‌شه کرد اینه که از هر مبحث یه کلیتی گفته بشه صرف آشنایی! همین. برای کسی که کلا ایده‌ای نسبت به موسیقی نداره یا کم داره. بعد سوال‌هایی که برای خودتون پیش اومده رو می‌تونید مطرح کنید. همچنین کسی وقتی سوالاتی براش پیش اومد، می‌پرسه و خب حالا یا بقیه توضیح می‌ده یا منبع معرفی می‌کند.
در کل نظرم اینه که این تاپیک در چهارچوب آشنا‌سازی کلی و ایجاد سوال و علاقه پیش بره و توضیح و تشریح کامل و تخصصی .
همچنین می‌شه جهت معرفی منبع هم استفاده کرد. مثن درباره‌ی فلان موضوع می‌تونید به این کتاب، به این لینک، به این ایبوک و ... مراجعه کنید.
یه همچین چیزایی.
اینو خوب گفتی !
اگه که واقعاً تاپیک بخواد اینجوری پیش بره پینش کنین که هر کی میاد تو ببینه .
 

Mozartine

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
388
امتیاز
1,737
پاسخ : تثوری موسیقی

خب, فکر نمیکنم در کل اونقد میشد تخصصی بشه ولی حالا رسما تخصصی نمیشه بشه.

اینجوری یعنی باید برای هر مبحث یه مقدمه گفته شه و منتظر بشینیم ملت بیان سوال کنن ؟
 
  • لایک
امتیازات: N.M

melinaa

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
8
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
تهران
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
96
Sommer-piano-Gorinchem-Kawai-GE-30ATX-vleugel.jpg

یک تمرین خوب با یک برنامه خوب و صحیح آغاز می شود. اگر شما ۵ دقیقه تمرین را در برنامه یک روز شلوغ خود جا می دهید یا یک بعدازظهر کامل را صرف این کار می کنید، باید نحوه درست تمرین کردن را بدانید. تمرین کردن جزئیات زیادی دارد که آموزش موسیقی محتاج آن است. البته قطعاً زمانی که به درستی تمرین می کنید هم مسائلی از قبیل مشکلات موجود در قطعات، شگفتی های پنهان در آنها و تجربه های تازه هم به وجود می آید. اما می توانید از قبل خود را برای آنها آماده کنید. یک برنامه صحیح به شما شیوه تمرکز حواستان روی یک مشکل برای برطرف کردن آن را آموزش می دهد. منظور من از برنامه، توالی خشک یک سری فعالیت در آموزشگاه های موسیقی نیست.به جای خطوط خشک از پیش تعیین شده زمان فعالیت ها، در جست وجوی روش طبیعی که می توانید این کارها را انجام دهید، باشید. برای مثال قبل از اجرای یک اثر حتماً به آن فکر کنید، در زمان حال اجرا کنید و در آینده به اجرایتان گوش کنید و راجع به آن بیندیشید. می توانید در همه موارد از این روش استفاده کنید مثلاً برای آینده برنامه ریزی کنید، سپس آنها را انجام دهید و بعد ببینید آیا واقعاً آنچه را که از قبل انتظارش را داشتید، انجام داده اید یا خیر.اگر از این زاویه نگاه کنید، تمام این کارهایی که انجام می دهید برنامه اند. اگر قبل از شروع فعالیت به آن فکر کنید، برنامه شما دقیقاً شکل کارهایی که انجام می دهید را به خود می گیرد. حتماً باید قبل از شروع کار بدانید که چه می خواهید بکنید. بعد از آن متوجه خواهید شد که تمرینات شما چقدر خوب پیش رفته است.
همیشه برنامه ریزی از درون ذهن شروع می شود اما اجازه ندهید که در آنجا باقی بماند. تصمیم هایی که گرفته اید و کارهایی که انجام داده اید (با ذکر اینکه در کدام یک از آنها موفق بوده اید و در کدام یک شکست خورده اید) را در جایی ثبت کنید، پس از مدتی آنها راهنماهای باارزشی برای شما خواهند شد.
معلم های با تجربه و نوازندگان حرفه ای در آموزشگاه موسیقی غرب تهران هم از همین ایده ها استفاده کرده اند. کتاب های فراوانی راجع به آموزش تمرین موسیقی نوشته شده است که پایه بیشتر آنها همین برنامه های روزانه بوده است. معلم ها با استفاده از فهرست های رپرتوار، برنامه های پیشرو آموزشی، تقویم تکالیف و سرفصل های دیگری از این قبیل، این کتاب ها را برای آموزش پیانو نوشته اند. شما هم می توانید به جای خلق دوباره این روش ها، از آنها به درستی استفاده کنید. هاف لپوف ویولنیست آزاد و معلم معروف کالیفرنیایی، روش های جالبی برای تدریس ارائه داده است.او از صفحه های جدول بندی شده و فهرست های کار استفاده می کند. خودش می گوید: «استفاده از این روش ها برای سازمان دادن به تمرینات شاگردانم است. من در ابتدا خودم فقط از کاغذ های سفید برای تمرینات شخصی ام استفاده می کردم اما اکنون باید قطعات زیادی را تمرین کنم بنابراین، برای اینکه مطمئن شوم برپایه مشخصی حرکت می کنم، خودم هم این جدول ها را مورد استفاده قرار داده ام.»بری گرین نویسنده کتاب ماندگار «بازی درونی موسیقی» با اضافه کردن مطالبی به مجله درس های بازی درونی موسیقی، آن را به صورت یک دفترچه فشرده برای دانشجویان و دانش آموزان درآورده است. در این دفتر فضاهایی برای نوشتن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت دانشجویان در زمینه کار در نظر گرفته شده. همین طور سئوالاتی راجع به نحوه آماده کردن قطعات از دانش آموزان شده است.الیزابت میلز معلمی متعهد و بسیار جدی است که کمک های زیادی به متد سوزوکی کرده و شاید شما بیشتر آن را به عنوان ویراستار و حامی متد سوزوکی بشناسید.او دو کتاب تاثیرگذار در متد سوزوکی و فهم این متد نوشته است که هنوز هم جزء منابع معتبر در تدریس این متد محسوب می شود. میلز چند سال قبل، دفترچه هایی از مباحثی که هنگام تدریس از آن استفاده کرده بود به نام «حاصلخیزی مطالعات موسیقی» به من داد، سرفصل های این کتاب بسیار آشنا بودند: اهداف، تکالیف، تمرین های ضبط شده، لیست رپرتوار و اجراهای ضبط شده.او با استفاده استعاری از میوه درخت و رشد آن به کل مجموعه گرما و صمیمیتی داده بود. این نقاشی ها تمام جزئیات را به دقت بیان می کردند: از آماده کردن زمین (گوش دادن)، کاشتن بذرها (شروع تمرین)، تا جوانه زدن، رسیدن میوه، هرس کردن و شکل دادن و در آخر میوه رسیده (اجرا کردن). این تصویرهای مفید، به سازماندهی تمرینات کمک زیادی می کنند.اگر از ایده کنار هم قرار دادن برنامه ها تمرین خود وحشت دارید و علاقه مند به استفاده از روش های اصلی و آموزش پیانو هستید، می توانم سه برنامه چاپ شده را به شما معرفی کنم. آنها ابزارهای متفکرانه تمرین هستند و راهنماهای خوبی برای شما خواهند بود. هر سه آنها دفترچه های محکم ۲/۸۱ در ۱۱ اینچی هستند و در برخی ویژگی های موضوعی به هم شبیه اند. اما هر کدام روش های خاص خود را دارند و هیچ کدام یک برنامه بزرگ خارق العاده که برای همه مناسب باشد، نیست.منبع:آموزشگاه موسیقی غرب تهران
 
آخرین ویرایش:
بالا