• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اشکالات کتاب‌های درسی زیست‌شناسی

  • شروع کننده موضوع
  • #41

Rubiker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
541
امتیاز
653
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
ان شاء الله "علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
ان شاء الله "پزشکی"
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

یه غلط خوشمل که سبز هم پیداش نکرده!!
شاید شما هم ندیده باشینش!!! :>

صفحه ی 43 کتاب درسی سال دوم :
در پاراگراف اول صحفه جایی که نوشته شده : مثلا ساختار هیدر ... و بعد آدرس شکل بدن هیدر رو نوشته که آدرس شکل اشتباه نوشته شده!!!
آدرس غلط در کتاب : شکل 2-3
آدرس صحیح : شکل 2-4
 
  • لایک
امتیازات: HHH
  • شروع کننده موضوع
  • #42

Rubiker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
541
امتیاز
653
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
ان شاء الله "علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
ان شاء الله "پزشکی"
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

يه غلط ديگه كه فك مينكم سيز نديده:
صفحهي آخر فصل 6 كتاب درسي سال دوم كلمه ي اسفنكتر به غلط اسفنگتر نوشته شده !
 

brano

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
421
امتیاز
1,054
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
همدان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

ا
منم ديروز كه يه نگا به فصل 1 زيست 1 داشتم يه نكته كشف كردم
تو بحث سلولز ميگه جانوران سلولاز ندارند....... سلولز موجود در غذا بدون گوارش دفع ميشه
چرا چرت و پرت ميگه تو گوارش خودش ميگه گوارش ميشه ولي جذب نميشه
خوب اينجام همينو بگو بچه دچار دوگانگي نشه
صفحه 5 زيست 1
 
  • شروع کننده موضوع
  • #44

Rubiker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
541
امتیاز
653
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
ان شاء الله "علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
ان شاء الله "پزشکی"
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

به نقل از برانول :
چرا چرت و پرت ميگه تو گوارش خودش ميگه گوارش ميشه ولي جذب نميشه
درسته گوارش ميشه ولي مگه جذب اون كرم پهنه نميشه؟ :-/
 

brano

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
421
امتیاز
1,054
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
همدان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

به نقل از پســـــــر همســـــايه :
درسته گوارش ميشه ولي مگه جذب اون كرم پهنه نميشه؟ :-/
نمي دونم ولي فك كنم كرم پهن عموميت نداره و جز دستگاه گوارش انسان به حساب نمي آد! :D
 

Weeping Angel

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,416
امتیاز
4,218
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

به نقل از برانول :
ا
منم ديروز كه يه نگا به فصل 1 زيست 1 داشتم يه نكته كشف كردم
تو بحث سلولز ميگه جانوران سلولاز ندارند....... سلولز موجود در غذا بدون گوارش دفع ميشه
چرا چرت و پرت ميگه تو گوارش خودش ميگه گوارش ميشه ولي جذب نميشه
خوب اينجام همينو بگو بچه دچار دوگانگي نشه
صفحه 5 زيست 1

گوارش شیمیایی نمیشه فایدش هم روون کردن رودست به کمک فیبر هایی که داره. اگه گوارش میشد که دلیلی نداشت که جذب نشه.
 

brano

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
421
امتیاز
1,054
نام مرکز سمپاد
فرزانگان1
شهر
همدان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

به نقل از stewie_griffin :
گوارش شیمیایی نمیشه فایدش هم روون کردن رودست به کمک فیبر هایی که داره. اگه گوارش میشد که دلیلی نداشت که جذب نشه.
با
مطموني فصل 4 زيست 1 رو درست حسابي خوندي؟
گوارش از اين واضح تر كه سلولز ميشه گلوكز گوارش شيميايي نيست به نظرت؟؟
 

جیران

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
822
امتیاز
1,145
نام مرکز سمپاد
فرزانگان خرم آباد
مدال المپیاد
المپیاد شیمی و زبان
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

به نقل از برانول :
با
مطموني فصل 4 زيست 1 رو درست حسابي خوندي؟
گوارش از اين واضح تر كه سلولز ميشه گلوكز گوارش شيميايي نيست به نظرت؟؟
:O
نه نمیشه.. اگه میشد گلوکز که حتما جذب میشد
دستگاه گوارشی انسان قادر به هضم سلولز نیست و اونو بدون تغییر دفع می‌کنه اما برخی جانوران مثل نشخوارکننده‌ها و موریانه‌ها می‌توانند سلولز را به کمک میکروارگانیسمهایی که در دستگاه گوارششون زندگی می‌کنه هضم کنن. این میکروارگانیسمها با آزادکردن آنزیمهایی به هضم سلولز کمک می‌کنن
 

مهرناز

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,051
امتیاز
3,242
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
NeYshaBerliN
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
داروسازی
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

به نقل از برانول :
با
مطموني فصل 4 زيست 1 رو درست حسابي خوندي؟
گوارش از اين واضح تر كه سلولز ميشه گلوكز گوارش شيميايي نيست به نظرت؟؟
کی گفته سلولز میشه گلوکز؟!!! L-:
سلولز یا فیبر میشه یا همونطوری سلولز دفع میشه...
اگه بخواد گلوکز بشه باید جذب شه بعد گوارش شیمیایی بشه که نمیشه :|
 

mamareza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,664
امتیاز
1,999
نام مرکز سمپاد
دبیرستان علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
آزاد تهران
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

مشکلاتی داره...اما به نظرم مشکلاتش جوریه که اگه بخوا درستش کنن باید خیلی توضیحات مربوطه رو بیشتر کنن.

در واقع خیلی جاها فقط جمع کردن بحثو... .
 

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

تو کتاب زیست2صفحه 64 که مربوط به عدسی های چشم میشه اسم عدسی ها به عدسی ها نمی خوره!!!!!!!!!
کتاب چاپ 90 هست
 

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

ص59 زیست1:
نوشته نیرویی معادل 100 کیلوگرم بر سانتی مترمکعب !!!!!!!
عجب واحد مناسبی برا نیرو ابداع کرده،لا اقل نمیشه گفت ماله فشار بوده،چون واحد اونم نیوتن بر مترمکعبه
 

esfrwms

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,325
امتیاز
19,283
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
92
دانشگاه
NSU
رشته دانشگاه
General medicine
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

زیست دوم دبیرستان
ص19- (شکل 9-2) اسيد چرب دومي سه تا مانده به آخر(- CH3- )است که بايد ( - CH2- ) باشد.

ص36- ( شکل9-3) قاعده ي تاژک در غشاي پلاسمايي نشان داده شده در صورتي که در علوم زيستي سال اول در سيتوپلاسم نشان داده شده است.

ص46- سمت راست ، پاراگراف اول ، سطر 5 به جاي ليزوزوم بايد واکوئل باشد.

ص57- (شکل 2- 4 ) ابتداي لوله ي گوارش به چشم وصل شده است.

ص76- سمت چپ ، سطر 7 چنين آمده:( رنگ زرد ادرار به علت وجود همين ماده است و ...) با توجه به جمله ي قبلي کتاب ماده بايد مواد باشد و از طرفي اين اشکال وجود دارد که بيلي روبين در ادرار شخص سالم وجود ندارد.

ص79- بيش تر بدانيد: در سطر 3 آمده که (قطر روده ي باريک بسيار کمتر از قطر روده بزرگ است .) با توجه به اين که قطر روده ي باريک تقريبا بيش از يک سوم قطر روده ي بزرگ مي باشد آوردن بسيار در اينجا جايگاهي نخواهد داشت.

ص79- بيش تر بدانيد: در سطر اول آمده ( طول لوله ي گوارشي يک انسان معمولي 9 متر يعني تقريبا چهار برابر قد انسان است.) حال اشکال اينجاست که مگر قد انسان معمولي 25/2 متر است؟ بنا بر اين به جاي چهار برابر پنج برابر بايد باشد.

ص89- ( شکل1- 6 ) به جاي کيسه هاي هوايي بايد کيسه هاي هوادار باشد و علاوه بر اين شکل بايد طوري مي آمد که 9 کيسه ي هوادار را نشان دهد نه 5 تا را.

ص90- در سطر عنوان چنين آمده ( کار دستگاه تنفس رساندن اکسيژن به سلول هاي بدن است. ) در صورتي که اين کار مربوط به دستگاه گردش خون است.

ص97- ( شکل 2- 7) در کرم خاکي 5 جفت قلب لوله اي وجود دارد در حالي که در شکل کم نشان داده شده است.

ص97- ( شکل 4- 7) در سطر دوم زير نويس به جاي( چهار کمان آبششي) بايد( چهار جفت کمان آبششي) باشد.

ص109- سمت راست ، پاراگراف اول سطر 9 در جمله ي: (ايمني اکتسابي يا فعال از يک سو ....) يا اضافي است چرا که ايمني اکتسابي نوع غير فعال هم داريم که در اينجا فقط از نوع فعال سخن به ميان آمده است.

ص108- سمت چپ ، پاراگراف 2 سطر 6 اشاره شده که مونوسيت ها داراي حرکات آميبي اند در صورتي که مي دانيم گلبول هايي چون نوتروفيل ها هم اين حرکات را دارند.

ص137- ( شکل 9- 9) سمت چپ به جاي راست شکمي بايد مستقيم شکمي باشد.

ص139 ( شکل 11- 9) به جاي جمجمه بايد جمجمه و چهره باشد.

ص141- سمت چپ سطر 6 به جاي کپسول هاي رشته اي ، کپسول رشته اي درست است. ( استناد به شکل 13- 9 کتاب)

ص146- سمت چپ سطرهاي 2و3 با توجه به اين که لمس کردن در بساوش تنجي مورد نظر است به جاي ( لمس کردن يکي از اين برگ ها.....) بايد جمله به اين طريق مي آمد: اثر محرک هاي مکانيکي ( تکان هاي شديد) ، الکتريکي ، شيميايي و غيره بر اين برگ ها باعث تا خوردن و بسته شدن فوري آن مي شود.

و .......



دانش آموزان عزيزي که اين اشتباهات را مطالعه مي کنند بدانند که تا وقتي رسما غلط نامه اي توسط دبيرتان به شما نرسد و يا کتاب ها اصلاح نشوند همين مطالب کتاب ولو غلط براي شما ملاک در پاسخگويي سوالات امتحاني و کنکور است
 

mehtin

کاربر فعال
ارسال‌ها
48
امتیاز
235
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد2
شهر
مشهد
مدال المپیاد
حضور در المپ نانو
دانشگاه
دانشگاه شکرستان
رشته دانشگاه
دندونپزشکی
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

به نقل از آقـــــــ!ی خـاص :
سلام دوستان من يعني ما قراره كه در اين تاپيك اشكالتي كه توي كتاب درسي وجود داره را پيدا كنيم و يه كاري بكنيم كه همكلاسي هامون دچار كج فهمي نشن البته منظور ما فقط كتاب زيست شناسي است...

شروع ميكنيم. <D=
هووووووووووووی عمو جوووووووووووون
این که تاپیک منههههههههههههههههههه
هااااااااای مدییرا
به دادم برسیییییین دزد دزد
تاپیکمو دزدیدنننننننننننن
 
  • شروع کننده موضوع
  • #55

Rubiker

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
541
امتیاز
653
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
ان شاء الله &quot;علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
ان شاء الله &quot;پزشکی&quot;
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

به نقل از mehtin :
هووووووووووووی عمو جوووووووووووون
این که تاپیک منههههههههههههههههههه
هااااااااای مدییرا
به دادم برسیییییین دزد دزد
تاپیکمو دزدیدنننننننننننن
آهااااااااااااااااااااااااااااای آقا یواش تر
ما اینجا آبرو داریما
والا وقتی من این تاپیکو زدم اثری از تاپیکی با این موضوع نبود اخوی
چی چی میگی؟
 

novanda

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
425
امتیاز
1,887
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 6 - فرزانگان امام رضا
شهر
تهران-لاهیجان
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

اين تاپيك خيلي تاپيك خوبيه
چرا؟
چون 1- اگر واقعا اشكالي باشه ك ديگران هم آگاه ميشن
2- اگر شما احساس ميكنيد اشكالي وجود داره و بيايد اينجا بگيد و بعد بفهميد ك گويا اشكالي وجود نداره خيلي ب نفعتون خواهد بود
پس لطفا بيايد و مشكلاتتونو بگيد
 

reflection

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
95
امتیاز
279
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
دانشگاه
UM
رشته دانشگاه
Genetics
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

زیست شناسی دوم

فصل1

1-در صفحه 1 نوشته شده مواد کربن­داری که در سلول ساخته می­شوند مواد آلی هستند وبهتر است به دنبال آن به این نکته که کربنات­ها
و دی اکسید کربن آلی نیستند اشاره گردد و در گذشته تصور می­شد مواد آلی فقط در بدن جانداران ساخته می­شوند اما اکنون به طور
مصنوعی هم می­توان مواد آلی تهیه نمود مانند(پلی پروپلین) و همچنین بهتر است ظرفیت­ها و تعداد الکترون­ها در لایه آخر نشان داده
شود.

2- در صفحه 4 نوشته شده سلولز بدون گوارش دفع می­شود در صورتی­که در فصل 4 بیان شده باکتری­هایی که در روده بزرگ زندگی می­
کنند برخی مواد مانند سلولز را تجزیه و از گلوکز برای تغذیه خود استفاده می­کنند.


3- در صفحه 7 شکل(10-1) به گروه متصل به فسفات اشاره­ای نشده در صورتی­که در این شکل گروه کولین است که ترکیبی از نیتروژن
می­باشد و متأسفانه در متن هم به این گروه­های متفاوت اشاره­ای نشده است.و همچنین بهتر است به ساختار استروئید­ها که سه حلقه­ی
شش ضلعی و یک حلقه­ی پنج ضلعی و فاقد اسید چرب هستند اشاره گردد.


4- در صفحه 8 در شکل (12-1) بیشتر بدانید به گروهR هیچ اشاره­ای نشده است و باید نوشته می­شد گروه جانبی تعیین کننده نوع
آمینواسید هستند و همچنین نوشته شود که پروتئین­ها از نظر شکل ظاهری کروی و رشته­ای هستند.


فصل2

5-در صفحه 14 اندازه تریکودینا مشخص نشده، هسته­ها را در متن و شکل مشخص نکرده ولی در مورد DNA توضیح داده، تولید مثل
تریکودینا را ننوشته است.


6- در صفحه 15 در مورد میکروسکوپ در برخی مقالات نوشته شده که امروزه میکروسکوپ­های الکترونی اختراع شده که می­توان با
آن نمونه زنده را مشاهده کرد .


7- در صفحه 21 مشخص نشده که اگر باکتری کپسول نداشته باشد می­تواند باز هم پیلی داشته باشد یا نه


8- در صفحه 23 باید شکل سانتریول، میکروتوبول و میکروفیلامنت رسم گردد و در همین صفحه ساختار شیمیایی دیواره سلول گیاهی
مشخص شده اما جنس دیواره باکتری نوشته نشده است.


9- در صفحه 24 در شکل ساختار دیواره سلولی زیر میکروسکوپ الکترونی نوع دیواره که نخستین است یا پسین ممشخص گردد و در
شکل(12-2) بالا، سمت چپ دیواره سلولی و غشا مشخص نیست و همچنین مشخص نشده که پلاسمودسم که ماده زنده­ای است از چه
ماده­ای تشکیل شده و غشای دو سلول مجاور نسبت به هم چگونه قرار می­گیردالبته در شکل سمت چپ اتصال غشاها را نشان داده اما باز
هم پلاسمودسم به خوبی نشان داده نشده است.


10- در شکل صفحه 25 ساختار غشا سطح داخل و خارج سلول مشخص نشده است.


11- در صفحه 26 ساختار ریبوزوم باید جدا از هم کشیده شود و نوشته شود هنگام پروتئین سازی این دو بخش نامساوی به هم متصل می­گردند.

12- در صفحه 28 در شکل(18-2) شکل ریبوزوم دقیق نشان داده شود که از طرف بخش بزرگتر به شبکه­آندوپلاسمی چسبیده و در متن
مرحله 2 نوشته شود زنجیره­های کوچکی از مولکول قند که به پلی­پپتید اضافه می­شود از کجا وارد شبکه آندوپلاسمی شده است.



13- در صفحه 29 باید مشخص گردد که گلژی از چند کیسه روی هم تشکیل شده است و حال که اتصال فیزیکی ندارند چگونه مواد از یک
کیسه به کیسه بعدی منتقل می­شود.


14- در صفحه 32 بهتر است واکنش­های فتوسنتز و تنفس سلولی نوشته شود و DNA، ریبوزوم و RNA را درون کلروپلاست توضیح
دهد.وهمچنین نام دیگر بستره(استروما) مشخص گردد وغشای داخلی کلروپلاست اندکی چین­خوردگی دارد که در شکل کاملا صاف کشیده شده است.

فصل3

15- بهتر است بیشتر بدانید(جدول رده بندی جانداران) در ابتدای فصل 2 قبل از تریکودینا و ساختار باکتری قرار گیرد.



16- بهتر است در این فصل اندازه کلنی ولوکس، مدت عمر تک­سلولی­ها یا پرسلولی­های ساده و تصویر اسپیروژیر مشخص شود.


17- در صفحه 45 باید به تقسیمات ماهیچه­های صاف و قلبی هم اشاره گردد مانند ماهیچه­های رحم که صاف هستند و در حین بارداری
توانایی تقسیم شدن دارند و همچنین اشاره شود که ماهیچه مخطط میتوز دارد اما سیتوکینز ندارد.


18- در صفحه 46 لازم است خصوصیات بافت ماهیچه­ای مخطط مانند چند هسته­ای بودن نوشته شود.



19- در صفحه 47 باید برگ هم به برش­های ساقه و ریشه گیاهان علفی اضافه گردد و آندودرم ریشه توضیح داده شود.


20- در صفحه 48 از شکل الف تا د هیچ نام­گذاری در داخل ریشه ها و ساقه ها که مشخص کننده بافت باشد ندارد و همچنین باید مشخص
می­شد که سلول­های کلاهک مرده­اند و منشأ آن­ها سلول­های بنیادی رأس ریشه است.


21- در صفحه 49 شکل سلول کلانشیمی مشخص شود فضاهای سیاه رنگ دیواره سلولی هستند و تفاوت قرارگیری دستجات آوندی در
ساقه و ریشه نوشته شود و همچنین بهتر است انواع بافت­های زمینه­ای و بخش­های گیاهان علفی با ساختار منظم ابتدا طبقه بندی شود و بعد توضیح داده شود.


22- در صفحه 50 مشخص شود کدام اندامک آوند آبکش تغییر یافته و همچنین در شکل(13-3) درمتن بیان شده عناصرآوندی هستند
ولی شکلی از تراکئید قرار داده نشده تا گشادتر بودن عناصر آوندی مشخص شود.


23- در صفحه 51 درقسمت ب شکل(14-3) پارانشیم آبکش نوشته شده ولی در متن توضیح نداده است.


24- کوتین در روپوست و سوبرین (چوب پنبه) در آندودرم ریشه استثنا هستند و هر دو پلی مرند ولی بقیه لیپید هستند.


فصل5

25- در صفحه 67 بهتر است دستگاه تنفس پرندگان کامل رسم گردد تا مکان کیسه هواداری که بین دو شش مشترک است مشخص گردد.


26- در صفحه 69 بهتر است نوشته شود نای- نایژه و نایژک دارای مژک هستند ولی کیسه­های هوایی مژک ندارند چون در فصل 2 تشابه
سلول انسان با تریکودینا مطرح شده است.


27- در صفحه 70 در مورد دیافراگم که جداکننده قفسه سینه از حفره شکم است در پستانداران توضیح داده شده اما بهتر است مشخص
گردد که در بقیه مهره داران وضع به چه صورت می­باشد.وهمچنین به این مورد اشاره گردد که در دوران جنینی شش­های جنین پر از مایع است و تنفس از راه جفت صورت می­گیرد نه شش.




28- در صفحه 71 واکنش­های مربوط به تشکیل بی کربنات از دی اکسی کربن و اسیکربنیک در خون نوشته شود و جایگاه دی
اکسیکربن روی هموگلوبین توسط شکل مشخص گردد.وهمچنین در متن در مورد ساختار هموگلوبین و هم توضیح داده شود ودر
شکل(9-5) کنار زنجیره پلی پپتیدی بخش گلوبین نوشته شود.



فصل6


29- در شکل کرم خاکی طناب عصبی به قلب وصل شده در صورتیکه باید رگ شکمی وصل گردد ودر مورد قلب لوله­ای کرم خاکی توضیح
داده شود.

30- درصفحه 74 بازوهای دهانی عروس دریایی مشخص شود.


31- در صفحه 76 در مورد گردش خون بسته کرم خاکی در تصویر بالایی داخل قلب خون تیره و در تصویر پایینی خون روشن وجود دارد.


32-در صفحه 77 بهتر است مشخص شود چه ماده­ای در بافت پیوندی سبب عایق شدن شده است و تعداد حفره­های قلب دوزیستان
مشخص گردد.

33- در صفحه 80 بهتر است در نمودار دیگری مشخص شود که هنگام انقباض یا استراحت بطن­ها دریچه­های دهلیزی و سینی چگونه­اند
و روی نمودار اول صدای اول و دوم قلب منطبق بر انقباض­ها مشخص شود.


34- در صفحه 89 فاگوسیتوزتعریف و شکل آن رسم شود، دیاپدز و حرکات آمیبی مونوسیت و نوتروفیل وشکل ان مشخص شود.و در
گلبول­های سفید برای هرمورد هسته چند قسمتی و شکل آن مشخص شود.


35- در صفحه 90 مراحل انعقاد خون که با شماره مشخص شده با توضیح متن هماهنگ نیست وکاملا بر عکس شماره­ها است.




36- در صفحه 95 شکل(28-6) شماره­های 1 تا 5 کاملا متفاوت با توضیح متن است و در شکل (27-6) در ساختار برگ، آوندهای چوب و آبکش مشخص نشده است.

37- در صفحه 96 بهتر است تصویر روزنه­های آبی در حاشیه لادن و عشقه...رسم گردد.

38- در صفحه 99 نام مراحل 1 و 2 مشخص شده ولی نام مراحل 3 و 4 (آب گیری و جریان توده­ای) نوشته نشده است.

فصل7

39- در صفحه 103 نوشته شده هومئوستازی در همه پرسلولی­ها در صورتی که بعضی بی مهرگان کوچک مثل پلاناریا وحتی تک سلولی­ها هم وجود دارد.

40- در صفحه 106 در مورد ترشح بیشتر توضیح داده شود.

41- در صفحه 107 در مورد این­که چرا قسمتی از لوله هنله باریک است و چرا در قسمت پایین نمک از طریق غیرفعال و در بالا انتقال
فعال دارد توضیح داده شودو همچنین در مورد کراتینین و تشکیل سنگ کلیه، علت و ترکیبات آن و محل تشکیل سنگ توضیح داده شود.
 

نيـــــاىْ

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
399
امتیاز
2,546
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین 1
شهر
اصفهان
دانشگاه
علوم پزشکی اصفهان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : چرا كسي اشكالات كتاب درسي زيست رو حل نميكنه؟

به نقل از انعکاس :
زیست شناسی دوم

فصل1



2- در صفحه 4 نوشته شده سلولز بدون گوارش دفع می­شود در صورتی­که در فصل 4 بیان شده باکتری­هایی که در روده بزرگ زندگی می­
کنند برخی مواد مانند سلولز را تجزیه و از گلوکز برای تغذیه خود استفاده می­کنند.

گوارش در اینجا به معنی گوارش توسط دستگاه گوارش انسان آورده شده که کتاب درست بیان کرده. هرچند یکم مبهمه ولی جزئی از اشکالات کتاب درسی محسوب نمیشه به نظرم.
به نقل از انعکاس :
زیست شناسی دوم

6- در صفحه 15 در مورد میکروسکوپ در برخی مقالات نوشته شده که امروزه میکروسکوپ­های الکترونی اختراع شده که می­توان با
آن نمونه زنده را مشاهده کرد .

صفحه ی 18 زیست سوم شکل 1-9 نوشته شده : ریز نگار الکترونی از لنفوسیت های T کشنده در حال حمله به یک سلول سرطانی . یعنی این سلول ها زنده هستند و تصویر از میکروسکوپ الکترونی به وجود اومده. در کتاب زیست دوم هم نوشته شده " با میکروسگوپ های الکترونی که نام برده شد نمیتوان سلول زنده را بررسی کرد. یعنی با بقیه ی انواع میکروسکوپ الکترونی میشه نمونه ی زنده بررسی کرد . با توجه به این جمله و با توجه به اون شکل کتاب سوم بچه ها باید بدونن که با میکروسکوپ الکترونی هم میشه نمونه ی زنده رو بررسی کرد و کتاب چیز اشتباهی نگفته .
به نقل از انعکاس :
زیست شناسی دوم

7- در صفحه 21 مشخص نشده که اگر باکتری کپسول نداشته باشد می­تواند باز هم پیلی داشته باشد یا نه

صفحه ی 218 زیست پیش دانشگاهی باکتری ای کلای که کشیده شده دارای دیواره ی سلولی و بدون کپسوله که پیلی هم داره.




دونه دونه نمیتونم جواب بدم خیلی از اشکالاتی که بیان کردین ( که من فکر میکنم از یه جای دیگه بر داشته باشین این مطلب رو ) به عنوان اشکال کتاب درسی مطرح نیستن ، یا جواباشون در کتاب های دیگه ی کتاب درسی داده شده و برای بچه ها رفع ابهام شده یا اینکه صرفن پیشنهادِ اضافه کردن مطالبی هستند که الزامی نداره اضافه بشن به کتاب :-?
 
بالا