• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

خرافات و باور های غلط در جامعه ی امروز ایران

  • شروع کننده موضوع ibtkm
  • تاریخ شروع

sill

Sill
ارسال‌ها
118
امتیاز
55
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
حکیم
رشته دانشگاه
بیوشیمی
پاسخ : خرافات و باور های غلط در جامعه ی امروز ایران

وقتی یه یه چیزی فرا گیر می شه باید به هر وسیله ای شده جلوشو بگیریم منظور از فراگیر فقط تو مردم نیست دولت هم می تونه باشه!
 
  • لایک
امتیازات: lof

jamkaran

کاربر فعال
ارسال‌ها
21
امتیاز
6
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
پاسخ : خرافات و باور های غلط در جامعه ی امروز ایران

سلام.
1. در طول تاریخ بشریت همواره باورها و اعتقاداتی غیر حقیقی و غلط وجود داشته اند، که به آنها خرافه و خرافات میگوییم. به نظر بنده خرافات دوران مدرن، هم از لحاظ کمیت، و هم از لحاظ پیچیدگی، بیشتر از قرون گذشته شده اند. البته تحولاتی در حال رخ دادن است که امیدواریم درهای علم و آگاهی حقیقی را به روی همه انسانها باز کند.
2. ایران از لحاظ خرافات و باورهای غلط، شاید سالمترین کشور دنیا باشد. ما از بسیاری از فرهنگها و آداب و رسوم غلط پنج قاره جهان اطلاعی نداریم، و یا در صورت اطلاع، چون بوسیله تبلیغات قشنگ به ما میرسد، حتی شیفته آنها میشویم. در صورتی که اگر کمی با خود فکر کنیم، میفهمیم که بسیاری از آنها پوچ و دروغ هستند.
3. در خرافات و باورهای غلط، بعضی چیزها اصل و بعضی چیزها فرع هستند. آیا نظریه تکامل باوری درست است یا غلط؟ آیا نظریه بیگ بنگ باوری درست است یا غلط؟ آیا نظریه فعلی مدیریت جهان بر اساس شورای امنیت و حق وتو باوری درست است یا غلط؟؟
4. در مورد فرعیات و مسائل کوچک، آیا میتوانیم ثابت کنیم اسفند دود کردن کار و باور غلطی است؟ راهکار مقابله با "چشم زخم" چیست؟ آیا فیزیک و پزشکی و ... راهی ارائه داده اند؟
 

Marjan.N

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
75
امتیاز
185
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
پاسخ : خرافات و باور های غلط در جامعه ی امروز ایران

به نظر من اصلی ترین دلیل خرافات بی اطلاعیه ربطی به جغرافیا نداره و تنها راه مبارزه با اون اطلاعات و سواد کافی داشتنه
 

Phanntom

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
115
امتیاز
364
نام مرکز سمپاد
helli
شهر
تهران
مدال المپیاد
سابقه دارم!
دانشگاه
light massage(پیام نور)
پاسخ : خرافات و باور های غلط در جامعه ی امروز ایران

یکی از مشکل های بزرگ
مشکل تفهیم اشتباه دین به افراد هستش.
شخص تو فیلم نمیره هیئت بچه ش ناقص الخلقه به دنیا.
امام هرگز انقد نا مهربان نیست که بخواد چنین کنه.
یه سری خزعبل رو اسمش رو می‌ذارن شاید برای شما هم اتفاق بیوفته.
 

maziar

مازیمون
ارسال‌ها
1,962
امتیاز
6,834
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران، استانبول، کوالالامپور، اُسلو!
دانشگاه
Universitetet i Oslo
رشته دانشگاه
ریاضی، CS، نانو الکترونیک
پاسخ : خرافات و باور های غلط در جامعه ی امروز ایران

به نظر من جامعه ی انسانی همیشه دنبال راحت ترین راه برای رسیدن به جواب اتفاقات عجیب و غریب بوده.

میشه اینو تو خدایان باستان گرفت که برای هر پدیده یه خدا در نظر گرفته میشده تا الان که هر اتفاقی رو به اون چیزی که دوست دارن ربط میدن.

مثلن اگه ۱۰ نفر مریض باشن. از بینشون ۸ نفر به زیارت یه جایی (‌حالا هر جا برن ) و اون دو نفر نرن. حالا از اون ۸ نفر ۷ تاشون بمیرن و یکی سالم بشه. میشه اسمش معجزه و چون این خیلی نمود بهتری از اون مرگ ۷ نفر داره اونقد بزرگ میشه که سلامت این فرد به نظر میاد مربوط به زیارت بوده در صورتی که اون یکی هفت نفر هم همین شرایطو داشتن و مردن.

حالا اون دو نفر یکیشون هم زنده بمونه کسی اصلن اهمیت نمیده! چون اونا می دونن که معجزه نبوده کمک پزشک بوده. طرف درمان شده.

معمولن تو جامعه هایی که از نظر صنعتی عقب مونده ترن چون دستشون به جایی دیگه ای نمیرسه سریع ترین راه و کم خرج ترینش دعا کردن و امثال اون هست. به این ترتیب این افراد سالم شدن رو مربوط به دعا میدونن نه مربوط به زحمات پزشک.

من قصد اهانت به مقدسات کسی رو ندارم و این نظر شخصی من هست.

یا مثلن یکی که در تمام عمرش فال گرفته و کلن دو نفر فالشون درست در اومده اونقد قضیه اون دو نفر رو گنده می کنه که انگار فقط اون دو نفر اومدن سراغشو ماله اونارو درست تشخیص داده. بیشتر میشه قضیه تبلیغات سودجویانه.

و خب کمکی که خرافات به حکومت های دیکتاتور ( منظورم لزومن ایران نیست هرچند ایران رو هم شامل میشه ) می کنه اینه که مردم رو به چیزی غیر از مشکلات اصلی و راه حل های واقعی منحرف می کنه. یعنی به جای اینکه فرد به این فکر کنه که منشع زلزله گسل ها هستن اونارو مشغول مسایل کناری می کنه که اهمیتی اصلن ندارن. یعنی مردم به جای اینکه شکایت کنن از درامد کم و بی ارزش شدن پول میرن دعا می کنن که در امد بیشتری داشته باشن. در صورتی که اعتراض کردن باعث میشه تا دولت مجبور بشه تغییرات تو نظام مالیش بده ( باز هم منظورم ایران نیست لزومن و ایران تنها کشور مشکل دار دنیا نیست )
 
بالا