• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

خطه ی سبز طبرستان !

  • شروع کننده موضوع
  • #1

HOOMANKH7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
566
امتیاز
248
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
رشته دانشگاه
پزشکی
سلام.
این هم توضیحاتی در مورد استان مازندران ! :D
enjoy !
(;

مازندران کنونی بخشی از سرزمین گسترده‌تری است که در متون تاریخ از آن با نام «ٿرشوارگر» و «پتیسخوارگر» یاد کرده اند . پیش از ورود آریاییان به ایران و مازندران مردم بومی این منطقه از راه شکار و گله داری امرار معاش می‌کردند. مطالعات باستان شناسی در غارهای کمربند و هوتو بهشهر حضور انسان در مازندران را به حدود 9500 پیش از میلاد می‌رساند . آریایی نژادان مهاجرت خود را از سرزمین های شمال شرقی مرزهای کنونی ایران در حدود هزاره سوم پیش از میلاد آغاز کردند، با بومیان در آمیختند یا بر آنان ٿائق آمدند

pix.jpg

محققان ، مازندران و گیلان را به سبب هم جواری و نیز به سبب اوضاع طبیعی و جغراٿیایی مشابه ، عموماً با هم نام می‌برند و همه مناطقی که در جنوب دریای مازندران و میان آذربایجان و خراسان قرار دارند را یک ناحیه می‌دانند . از این حدود در زمان هخامنشیان در کتیبه بیستون نام پتشواریش ضبط شده است . طبری ها و مردها تیره های ساکن این ناحیه همواره به عنوان بهترین تیراندازان در جنگ های شاهان هخامنشی با دولت های دیگر معرٿی می‌شوند.

استرابن جغراٿیانویس یونانی این محدوده را به صورت «پرخواترس» نام می‌برد. طبری ها ومردها در جنگ داریوش سوم با اسکندر مقدونی در «گوگمل» حضور چشمگیری داشتند و مسئول نگاهبانی شاهنشاه و خاندان او بودند. اسکندر ٿاتح ایران نتوانست از طریق جنگ طبرستان را تسخیر کند.

طبرستان به علت وضعیت خاص اقلیمی از ایام باستان جایگاه و پایگاه اقوام خاندان های حاکم بود . نخستین کسی که در نوشته های مورخان به عنوان حاکم شهرستان طبرستان از او یاد شده اتوٿرادات یا ٿرهاد پارتی است . طبرستان به علت نزدیکی با سرزمین و دولت پارت تا انقراض اشکانیان عملاً زیر استیلای دولت اشکانی قرار داشت . در زمان دولت ساسانی نیز شاهنشاهی این ناحیه به ٿرمان یک شاه بود . چنانچه وقتی اردشیر بابکان به تخت نشست ، اداره این قسمت از ایران به دست «گشنسٿ شاه» یا «جسنسٿ شاه» بود .

واژه مازندران که از نظر جغراٿیایی بخش بزرگی از طبرستان بوده است . در حوالی سده هٿتم هـ.ق جانشین نام طبرستان شد.

سلسه های مشهوری که اغلب همزمان سرزمین مازندران را در دوره اسلامی در اختیار داشتند ، با ذکر شاهان ، اٿراد شاخص و زمان حکومتشان عبارتند از :

1- آل قارن از سال 50 قبل از هجرت تا سال 224 هـ. .ق ، محدوده حکومت این سلسله اغلب جبال مازندران بود و اٿراد شاخص آن عبارتند از : قارن پسر سوخرا ، ونداد هرمز پسر سوخرا، مازیار پسر قارن .

2- سلسله آل گاوباره از سال 40تا 144 هـ. ق شاهان این سلسله اغلب در دشت مازندران و گرگان حاکم بودند اٿراد مشهور آن عبارتند از :دابویه پسر گاوباره ، سارویه پسر ٿرخان بزرگ ، اسپهبد خورشید پسر دازمهر.

3- شعبه دیگری از سلسله آل گاوباره با نام پادوسپانان که قلمرو حکومتشان غرب مازندران و رویان ، نور ، کجور و لاریجان بود . از سال 40 تا 1002 هـ.ق (عهد شاه عباس کبیر صٿوی ، نزدیک به یکهزار سال) پادشاهان مشهور این سلسله پادوسیان اول پسر گاوباره شهریار ابن پادوسیان ، ملک بهمن پسر کیومرث بودند .

4- پادشاهان باوند یا اسپهبدان از 45 تا 397 هـ.ق باوندیان به سبب حکومت در جبال مازندران یعنی قسمت‌های سوادکوه و دودانگه کنونی ساری (ٿریم) ملک جبال خواهنده می‌شدند.

مشهورترین ملوک این سلسله «باو» نوه «کیوس» برادر انوشیروان ساسانی ، اسپهبد شروین پسر سرخاب شهریار پسر شروین بودند .

5- آل وشمگیر یا آل زیار از سال 316 تا 470 هـ.ق ؛ محدوده حکومت این سلسله شرق مازندران بود و شاهان مشهور آن مرداویج پسر زیار ، قابوس ابن وشمگیر شمس المعالی ، گیلانشاه پسر کیکاوس بودند .

6- مرحله دوم حکومت باوندیان موسوم به اسپهبدان باوند از 466 تا 606 هـ.ق ؛ این سلسله بعد از تسلط بر آل زیار سرزمین طبرستان را متصرٿ شد. پادشاهان معروٿ آن اسپهبد حسام الدوله شهریار پسر قارن ، شاه غازی رستم پسر علاءالدوله بودند .

7- باوندیه معروٿ به کینخواریه (دوره سوم سلاطین آل باوند) از سال 647 تا 750 هـ.ق ؛ حکام این سلسله بر نواحی آمل ٿرمانروایی داشتند و شاخص ترین آنها عبارتند از حسام الدوله اردشیر ابوالملوک تاج الدوله یزد جرد .

8- نمایندگان خلٿا از سال 144 تا 169 هـ.ق اعراب مداوم و بالاستقلال نتوانستد به سراسر مازندران و طبرستان دست یابند و حکومتشان در مدت 25 سال همواره با تعرضات و جنگ سلاطین محلی مواجه بود. از این رو ناگزیر به ساختن پادگان های نظامی در دشت مازندران پرداختند . شاخص ترین این گروه از نمایندگان خلٿا «ابوالخصیب مرزوق سندی» بود که ساری به دست او گشوده شد .

9- سادات حسنی و حسینی و مرعشیان بر خلاٿ نمایندگان خلٿا که می‌خواستند مازندران را به قدرت شمشیر خویش بگشایند .

از راه تبلیغ دین ومذاهب تشیع توانستند در بین طبقات مردم این سازمان رسوخی عاطٿی داشته باشند. تا اینکه پس از استقرار پایه های قدرت اقدام به خروج کردند و حدود 750 سال در نواحی مختلٿ آمل ، ساری ، و جبال تسلط یاٿتند و ٿرمانروایان دودمان های محلی نیز به سبب علایق مذهبی وجود و تظاهر آنها را تحمل می‌کردند . مشهورترین این سلسله از سادات مازندران عبارتند از حسن بنی زید (داعی کبیر) ،‌ناصر کبیر (ناصر الحق) ، میر قوام الدین مرعشی ، سادات مرتضایی در هزار جریب .

10- دیگر سلسله ها : در طول هزاره اول هجری هم زمان با حکومت دودمان های متعددی که از آنها نام برده شد ، دست اندازهای دیگر هم از سوی ٿرمانروایان نواحی دیگر ایران و خارج از ایران به مازندران به عمل آمد که اهم آنها عبارتند از :

طاهریان ، صٿاریان ، سامانیان ،‌غزنویان و همچنین تیموریان که دوران تسلط و جنگ و گریزشان کوتاه بود .

11
# از دوره صٿویه به بعد زمان حکومت های ملوک الطوایٿی در مازندران به سرآمد و این سرزمین رسماً تابع حکومت مرکزی ایران شد . شاهان صٿوی ، اٿشاری ،‌زندی و قاجاری مازندران را به عنوان ایالتی از ایلات ایران در اختیار داشتند



صنعت گردشگری

استان مازندران به لحاظ موقعیت طبیعی و جغرافیایی در بخش طبیعت گردی جزء استانهای برتر و قطب گردشگری

کشور محسوب می گردد. نزدیک به 12 میلیون نفر گردشگر داخلی و دهها هزار توریست خارجی هر ساله به منظور گذراندن اوقات فراغت از این استان دیدن می کنند. وجود دریای مازندران (کاسپین ) با ساحل زیبا و مناسب بهمراه برخورداری از دامنه ها (و پارکهای) جنگلی و کوهستانی ، وجود قله دماوند با 5670 متر ارتفاع معروف به بام ایران ، غارها، آبشارها ، رودخانه ها ، آبهای متعدد سرد و گرم معدنی، چشمه ها، تالاب ها به ویژه شبه جزیره میانکاله در بهشهر بیش از 800 آثار تاریخی شناسایی شده نظیر مجموعه تاریخی شهرهای آمل، چالوس و ساری، این استان را به مجموعه ای متنوع برای استفاده گردشگران با انگیزه مختلف بدل نموده است. نزدیک به یکصد واحد اقامتی شامل هتل ، متل ، هتل آپارتمان ، مهمانپذیر و مجتمع تفریحی ساحلی ، جنگلی و کوهستانی همراه با دهها آژانس خدمات مسافرتی و جهانگردی خدمات لازم را به گردشگران ارایه می کنند. بنیاد علمی مهندس حریری بابل و موزه های: شهر بابل ، مجموعه فرهنگی کندلوس کجور نوشهر ، موزه تاریخ طبیعی خشکه داران در مسیر جاده اصلی تنکابن
# چالوس ، تماشاگه خزر کاخ رامسر و 000 امکانات بازدید بیشماری را برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی فراهم آورده است



معرفی منطقه نمک آبرود

امکانات این منطقه برای مسافران عزیز که به مازندران سفر می کنند شامل

الف-مجموعه آپارتمانهای(سوئیت ساحلی 1000 واحدی جهت اقامت موقت مسافران

ب-شهر بازی در زمینی به وسعت 44 هکتار

پ-امکانات تفرجی و توریستی شبانه روزی در ایستگاه بالای تله کابین

ت-هتل 4 ستاره بین المللی آرمیده در آغوش جنگل و چشم دوخته به دریای نیلگون خزر

ث-هتل 5 ستاره انقلاب خزر در ساحل نمک آبرود

ج-تله کابین نمک آبرود با جاذبه های منحصر به فرد خود برای مسافران که به وسیله آن قادر می باشند بر فراز

جنگل و دریا طی 15 دقیقه به ارتفاع 1050 متری قله مدوبن صعود نموده و زیبایی های طبیعت را نظاره کنند

چ-اثر طبیعی ملی خشکه داران به مساحت 260 هکتار

ح-موزه تاریخ طبیعی

خ-موزه کندلوس(مردم شناسی و باستان شناسی

د-منطقه تفریحی و تفرجی دو هزار و سه هزار و منطقه شکار ممنوع

ذ-دریاچه ولشت در ارتفاعات کلاردشت

ر-کاخ رامسر و کاخ چایخوران واقع در پارک سر چشمه

ز-پارکهای حفاظت شده جنگلی گوناگون

ژ-چشمه های گوگردی و حمامهای آب معدنی کتالم

س-بندر تجاری و اسکله و صیدگاههای سواحل نمک آبرود

ش-باغ پرورش و تولید گل و گیاهان دارویی

ص-از دیگر جاذبه ها و امکانات تفریحی نمک آبرود می توان از دریاچه مصنوعی،زمین تنیس،پیست دوچرخه سواری،اسب سواری،درشکه سواری،پیست اسکیت،پله نوردی،کوهنوردی،ورزشهای دریایی،شنا در مناطق حفاظت شده و دارای غریق نجات،اسکله تفریحی،باغ وحش،پلاژ آقایان و بانوان،مراکز خرید،مراکز اقامتی،مراکز پذیرایی،ویلاهای چوبی،بازارچه و...نام برد کارهایی که در آینده انجام خواهد شد عبارتند از

الف-تجهیز پارک جنگلی بنفشه

ب-توسعه طول مسیر تله کابین از دو کیلومتر به 7 کیلومتر و افزایش کابین از 40 دستگاه به 240 دستگاه

پ-احداث شبکه ریلی جهت انتقال مسافر از دریا به تاسیسات تله کابین در دامنه جنگل و بلعکس

ت-افزایش طول ساحل تفریحی و تجاری نمک آبرود

از امکانات بالقوه مجموعه شهرک تفریحی نمک آبرود که بسیار نیز ارزشمند می باشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد باغ حیوانات و پرندگان و آکواریوم ، رودخانه و دریاچه مصنوعی ، جزیره مصنوعی ، رستوران ،قایقرانی پاروئی ، کلوپ های تفریحی ، برج دیده بانی ، محل های ماهیگیری ، مسیرهای اسب سواری ، پیاده روی ، کلبه های چوبی و درختی ، محل های نصب چادر ، فضاهای پیش بینی شده جهت اتومبیل های کاروان ، همینطور ایجاد پارک آبی که پذیرای خانم ها و آقایان در دو شیفت روزانه می باشد .



مرکز خرید

بخش تجاری مجموعه بدو صورت مجموعه فروشگاههای انفرادی و سوپر مارکت پیشنهاد می شود ، مراکز فروش شامل فروشگاه های متنوع و متعدد بوده و هر کدام به صورت مستقل اداره می گردند و نوع خدمات دهی آنها در رابطه با نیاز کل مجموعه خواهد بود حداقل سطح این غرفه ها از ده متر الی 50 متر مربع برآورد می گردد . و بخش های متنوعی شامل فروش لوازم مورد نیاز خانگی ، پوشاک ، اشیاء زینتی ، اسباب بازی ، ورزشی ، لوازم صوتی و تصویری ، عکاسی ، (غرفه عکاسی و خدمات تصویری بدلیل نیاز مجموعه درنقاط مختلفی باید ایجاد گردد .) بانک ، پست ، مخابرات ، کافی شاپ و ... نمایشگاه صنایع دستی بهمراه کارگاهی که بخش هائی از مراحل ساخت صنایع دستی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد بسیار مورد توجه توریستهای داخلی و خارجی خواهد بود . بخش سوپر مارکت شامل ارائه و فروش مواد غذائی و بهداشتی و مایحتاج اولیه زندگی ، شیرینی فروشی و دراگ استور می باشد . مرکز خرید د رمرکز سایت مجموعه و فروشگاههای کوچکی در نزدیکی سه ورودی جنوبی ، شرقی و غربی و در مراکز تجمع و اقامتی پیش بینی می گردد .



قایقرانی

قایقرانی در دریا و رودخانه نیز دارای طرفداران بسیاری می باشند . قایقرانی دردریا نیاز به اسکله ای جهت استقرار قایقها و محلی برای کرایه کردن آنها و تحویل وسایل مسافران دارند. مسلماً محلی جهت تعمیرات قایقها ضروری است . قایقرانی در دریا به دو شکل می تواند صورت گیرد : یکی با قایقهای موتوری و دیگری غیر موتوری . قایقرانی با قایقهای موتوری دارای آلودگی صوتی و صر و صدای زیاد و درکنار این مسئله هیجان و شور و نشاط زیادی برای مسافران می باشد . و اما قایقرانی غیر موتوری با آرامش بیشتری و امکان استفاده از مناظر زیبای اطراف صورت می گیرد . این نوع قایقرانی را می توان در محل نزدیک به مکان ماهیگیری نیز استقرار داد و نیز مزاحمتی برای ماهیگیری ایجاد نمی شود در صورتیکه در قایقرانی موتوری مشکلاتی از نظر صدا و آلودگی محیط برای ماهی ها بوجود می آید و حتی المقدور باید از همدیگر دور باشند . قایقرانی غیر موتوری یا توسط قایقهای بادبانی یا قایقهای پارویی و پدالو صورت می گیرد . این قایقها در دریا مناظر بسیار زیبا و جذاب را برای دیگر مسافران بوجود می آورند . قایقرانی در رودخانه باید بصورت قایقرانی غیر موتوری باشد که با حرکت آهسته در رودخانه بتوان از مناظر زیبای اطراف نیز لذت برد و مشکلی برای ماهیگیران اطراف رودخانه نیز بوجود نیاورد .



تور دریایی با کشتی تفریحی

یک سفر دریائی یک روزه ( یا چند روزه ) می تواند برای بسیاری از مسافران جالب توجه باشد . این امکان را با وجود تور دریائی با کشتی می توان فراهم کرد . اسکله ای جهت کناره گیری کشتی مسافرتی و محلی برای ثبت نام تور و انباری برای وسایل جانبی کشتی با امکانات خدماتی لازم جهت سفر یک روزه ( یا بیشتر) مسافران .

این سفر به دو صورت می تواند انجام شود :

1- سفر در امتداد نوار ساحلی و بازدید از سواحل دریای خزر در شرق یا غرب پهلو گرفتن کشتی در بعضی از مناطق مثل بندر انزلی یا ... و بازدید از محل حتی توقف یک ساعته و بازگشت با کشتی به محل اولیه .

2- سفر در دریا بطرف شمال بدور از نوار ساحلی با امکانات تفریحی بر عرشه کشتی شنا در وسط دریا قایق سواری در وسط دریا و ... و برگشت با کشتی به محل اولیه .



پارک آبی

این فضا بسیار مورد توجه مسافران است پارکی که در سراسر آن آب جریان دارد و بازیهای بسیار متنوع و پر هیجانی را شامل می باشد . ( دراین مطالعات درباره انواع پارکهای آبی بتفضیل توضیح داده شده است ) . وجود چنین پارکی باعث جذب افراد زیادی بطرف مجموعه شده خصوصاً اینکه برای استفاده خانمها نیز در نظر گرفته شود با وجود پوشش گیاهی انبوه سایت می توان قسمتی از این محدوده انبوه را که از نظر بصری نیز محدود شده است را محصور نمود و پارک را در چنین فضائی طراحی نمود و بصورت شیفتی خانم ها و آقایان از این پارک استفاده مایند . سر و صدای ناشی از این پارک نیز بسیار می باشد و بهتر است در محل مناسبی از سایت استقرار یابد که مزاحمتی برای فعالیتهای اطراف ایجاد نکند امکانات جانبی شامل انبارها بوفه و تریا و رختکن و دوش و فروش و کرایه لوازم شنا و ... ضروری است . استفاده از این پارک بصورت فصلی می باشد . در فصل سرد سال استفاده از فضاهای جانبی پارک مقدور می باشد .



دریاچه و رودخانه مصنوعی

از آنجائیکه قسمت وسیعی از سایت بصورت جنگلی می باشد احداث پارک جنکلی در این منطقه بسیار جذاب و کارآئی مجموعه را چندین برابر می سازد ، تعداد بسیاری از توریستها و گروه کثیری از مسافران با افراشتن چادر و گروهی با اتومبیلهای کاروان درمحیط جنگلی اقامت می نمایند . از جمله فضاهایی که احداث آن در چنین پارکی امکان پذیر و نیز جالب می باشد دریاچه و رودخانه مصنوعی است . حرکت آب در منطقه جنگلی و صدای جریان آب ، ماهیگیری در آن و استفاده از قایقهای پاروئی و ... فضا را برای استفاده آب در منطقه جنگلی و صدای جریان آب ، ماهیگیری در آن و استفاده از قایقهای پاروئی و ... فضا را برای استفاده آب در منطقه جنگلی و صدای جریان آب ، ماهیگیری در آن و استفاده از قایقهای پاروئی و ... فضا را برای استفاده دریاچه مصنوعی می توان بهره برد .



جزیره مصنوعی

جزیره مصنوعی می تواند نقطه عطفی درمیان دریاچه مصنوعی باشد این محیط را می توان با ایجاد رستوران و کلوپ های تفریحی و ماهیگیری و حتی ایجاد برج دیده بانی ، و ... فضائی بسیار جالب و مورد توجه و استفاده گردشگران قرار دارد .



آکواریوم

آکواریوم از جمله فضاهای بسیار جذاب و جالب برای بازدید کنندگان می باشد که د رمجموعه می تواند بسیار حائز اهمیت باشد . خصوصاً اینکه این مجموعه در کنار دریا قرار گرفته است و می توان برای شناساندن موجودات دریائی به مسافران و توریستها از آکواریوم استفاده نمود . در چنین فضاهائی بجز انگیزه های تفریحی هدف آموزش بیشتر بازدید کنندگان باید مد نظر باشد چرا که داری اثرات مثبت بسیاری در طولانی مدت در معرفی شهرک ساحلی بعنوان یک مجموعه ارزنده خواهد گردید . در نتیجه صرفاً ، ردیفی از مخازن حاوی گونه های مختلف ماهی که با عکس و اسم و سایر ویژگی ها مشخص شده اند اگر چه جالب است اما از نظر اطلاع رسانی کافی نمی باشد و طراحان باید مدنظر داشته باشند که به وسیله نوارهای فیلم ، کتابهای راهنما و تصاویر تلویزیونی ، اطلاعات بازدیدکنندگان را افزایش دهند و محیط را نیز جذابتر نمایند . در قراردادن مخازن نمایش باید از یکنواختی اجتناب گردد ، استفاده از تورفتگیها و نشستنگاها تنوع و تحیر پدید می آورند در طراحی یک آکواریوم نیز نکات بسیاری را باید مورد توجه قرار داد . فضای پشت مخزنها که برای نگهداری و حفاظت از آکواریوم می باشد و فضای بازدید کنندگان که هر چه بیشتر جالب و جذاب و متنوع باشد و قسمتهای دیگر یک آکواریوم مثل تأسیسات بارگیری ، اتاق آماده سازی غذا و فریزر ، دفاتری برای زیست شناس و رئیس مجموعه ، اتاقی برای ارسال و دریافت جانوران زنده و ... دوش و سرویس بهداشتی و ... باید به آن اضافه شود



موزه حیوانات تاکسیدرمی

در کنار آمفی تئاتر و نمایشگاه آثار هنری موزه حیوانات که می تواند به معرفی حیوانات ، پرندگان و جانوران ناحیه شمال ایران بپردازد ، این موزه هم دارای جذابیت بسیاری است و اینکه دارای ارزش علمی بسیاری نیز خواهد بود . تاکسیدرمی هنر نگهداری از پوست یا پرو جمجمه ( اسکلت ) حیوانات می باشد . در این هنر پوست می تواند برای آماده سازی ، نگهداری و استفاده به عنوان نمونه های تحقیقاتی و یا نمایش در موزه ها و کلکستونهای خصوصی مورد استفاده قرار گیرد . در این مجموعه در کنار موزه حیوانات می توان قسمتی را جهت تاکسیدرمی کردن اختصاص داد . در این قسمت هم می توانند تاکسیدرمی را آموزش دهند . هم این فعالیت را به نمایش بگذارند و درقسمتی نیز به فروش محصولات تاکسیدرمی شده بپردازند . مسلماً که این قسمت از بازدیدکنندگان بسیاری برخوردار خواهد شد . قدمت هنر تاکسیدرمی TAXIDERMY بیش از 350 سال نیست گرچه ترمیم پوست به تاریخ قبل از میلاد بر می گردد در اوائل قرن هفدهم گونه های پرندگان از هندوستان به هلند انتقال داده شده و تاکسیدرمی گردیدند

caspian-sea-01.jpg


chalus-0506-mm4.jpg


Mr-keivany-tele-cabin-namak-abrood2.JPG


ramsar-0818-mm24.jpg



دیگر جاذبه های طبیعی استان

علاوه بر سواحل دریا ، مناطق جلگه ای سبز ، دامنه جنگلی و کوهستانی بسیار زیبا به طول 338 کیلومتر از شرق به غرب ، سایر جاذبه های طبیعی آن بشرح زیر است:

ـ شبه جزیره میانکاله : یکی از 18 منطقه بیو سفری کره زمین در بهشهر ، تا خلیج گرگان ( آشوراده) ادامه دارد.

ـ پناهگاه حیات وحش : میانکاله ، سمسکنده ، دشت ناز و دودانگه و چهار دانگه در ساری و سیاه بیشه در آمل

ـ دریاچه ها: ولشت کلاردشت (چالوس) ، خضرنبی (نوشهر) ، شورمست (سوادکوه) ، سدلار(آمل)

# رودخانه ها : چالوس ، تجن ساری ، سجاد رود و بابل رود(بابل) ، هراز در آمل ،سرداب رود چالوس و چشمه کیله تنکابن

ـ آب معدنی : آبهای گرم روستاهای آبگرم، اسک و استراباکوه (بائیجان ) در لاریجان آمل در مسیر جاده هراز ، رامسر و سادات محله (رامسر) و آب سرد معدنی آمولو (آمل)

ـ غارها : دانیال (سوادکوه) ، اسک (لاریجان آمل) و هوتو در (بهشهر)

ـ پارکهای جنگلی : سی سنگان (نوشهر) و نور از بزرگترین و مهمترین پارکهای جنگلی استان و کشور هستند.

ـ جاده های توریستی: چالوس ، هراز ، فیروزکوه و سه خط طلای راه آهن سوادکوه ( و پل ورسک) استان با جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی و وجود دهها هتل و مهمان پذیر و تأسیسات بین راهی متعدد ، شرایط بسیار مناسبی را برای ورود 12میلیون گردشگر داخلی و خارجی به مازندران(علاوه بر جمعیت ساکن نزدیک به3 میلیون نفر)فراهم آورده است

منبع:وبسایت دیار عشق

----------

اینم به روایت تصویر.

آدرس سایت.
http://www.anobanini.ir/travel/fa/mazandaran/


d7b96f07137f834f5bf1e229f76ee99b.jpg


238861_4.jpg


o0r0eqzptz6bzhietlz7.jpg
 

Tahmine

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
423
امتیاز
1,280
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امين1
شهر
اصفهان
دانشگاه
صنعتي اصفهان
رشته دانشگاه
مكانيك
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

مطمئنين كسي هست كه اينارو بخونه؟!
به نقل از X e n o n :
من واسه اونی زدم که میخواد بخونه ! ضمنا ، یکی که دوست داره یاد بگیره ، بیشتر از این رو هم میخونه ...
احتمالا این پست شما هم اسپم حساب میشه :D
من كه فكر نميكنم اگرم كسي خوند آفرين بهش.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

HOOMANKH7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
566
امتیاز
248
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

به نقل از TFire :
مطمئنين كسي هست كه اينارو بخونه؟!

من واسه اونی زدم که میخواد بخونه ! ضمنا ، یکی که دوست داره یاد بگیره ، بیشتر از این رو هم میخونه ...
احتمالا این پست شما هم اسپم حساب میشه :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

HOOMANKH7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
566
امتیاز
248
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

اینم یه توضیح به همراه آمار مناطق گردشگری به روایت منابع طبیعی استان.

استان مازندران از امكانات و جاذبه هاي طبيعي و فرهنگي فراواني در توسعه صنعت گردشكري و مبادلات فرهنگي در سطح منطقه اي و ملي برخوردار است . با توجه به اهميت اكوتوريسم در صنعت جهانگردي جهان ، مازندران را به دليل موقعيت طبيعي و جغرافيايي بايد در بخش طبيعت گردي جزء استانهاي برتر كشور به حساب آورد . وجود درياي خزر با ساحل منحصر به فرد به همراه ۱۲ پارك جنگلي ، ۹ پارك ملي و منطقه حيات وحش ، ۱۲ آبشار مهم ، ۱۰ درياچه و صد ها رودخانه ، آبهاي معدني ، ۴ تالاب ، ۱۸ ييلاق با آب و هواي عالي و بيش از ۱۷۰ اثر تاريخي و ملي ثبت شده ، اين استان را به عنوان يكي از مهمترين نقاط گردشگري ايران به ميزبان دوازده ميليون گردشگر داخلي و بيش از يكصد هزار نفر توريست خارجي در طول سال بدل ساخته اند .
بيش از ۳۰۰ واحد پذيرايي بين راهي ، ۶۲ هتل و متل ۳۰ ميهمان پذير ، مجتمع هاي تفريحي و توريستي ، ويلاهاي خصوصي استيجاري بخشي از محصولات جهانگردي را به ميهمانان عرضه كرده و حدود ۱۰۰ دفتر خدمات مسافرتي و جهانگردي نيز كار برنامه ريزي گشت ها و تورها را به عهده داشته و راهنمايان متخصص و آموزش ديده نيز آماده همراهي و هدايت ميهمانان مي باشند.
قله دماوند بام ايران با شهرتي جهاني يكي از منحصر بفرد ترين جاذبه هاي طبيعي ايران بشمار مي رود و در ۹۰ كيلومتري شمال شرقي تهران و ۷۵ كيلومتري جنوب غربي شهر آمل در البرز مركزي و بخش لاريجان قرار دارد و جاده توريستي هراز كه تهران را به مازندران متصل مي سازد از نزديكي آن عبور مي كند . قله دماوند پا به پاي ايران زمين از گذشته هاي دور تا به امروز جزء جدايي ناپذير فرهنگ و افتخارات ايرانيان و مازندرانيها بوده است . اين قله داراي ويژگيهايي است كه آن را از ۳۰۰ قله مرتفع ديگر خاورميانه متمايز نموده و جزو قلل منفرد و مخروطي شكل جهان است و با ۵۶۷۱ متر ارتفاي دومين قله مخروطي جهان بشمار مي رورد .
از جمله زيباترين چشم انداز فرهنگي و طبيعي كشور پارك جنگلي و تاريخي عباس آباد مي باشد كه در ۹ كيلومتري جنوب شرقي بهشهر واقع شده است . درياچه پارك به وسعت ۱۰ هكتار با عمارت ميان آن از جمله شاهكارهاي دوران صفوي است اين عمارت از سنگ و آجر بنا گرديده و در زمان آبگيري درياچه كاملا به زير آب مي رود و فقط سقف آن همراه با اشجار و درختچه هاي كوتاه قد نمايان است و بقيه عمارت كه بالغ بر ۱۰ متر است به زير آب مي رود و بتدريج با كاهش سطح آب نمايان مي شود . دو برج نگهباني آجري و بناهاي فراوان ديگر در فضاي پارك بر جاي مانده كه همگي مربوط به دوران شاه عباس صفوي مي باشند .
شهر زيباي رامسر به عنوان عروس شهرهاي مازندران معروف است و با داشتن هتل هاي قديم و جديد ، مجموعه موزه تماشاگر خزر ، آبهاي گرم معدني ، سواحل زيباي دريا ، پارك جنگلي صفارود صاحب شهرت فراوان در بين جهانگردان داخلي و خارجي است .


22_8703200300_L600.jpg

kelar-dasht-01.jpg

kelar-dasht-02.jpg
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

خب برادره من تاپیک زدی این هوااااااااااااااااااا!
کی میتونه بخونه؟
حالا اینارو خوده شما درآوردی و پشت هم نوشتی یا کپی پیسته؟
 
  • لایک
امتیازات: tezar
  • شروع کننده موضوع
  • #6

HOOMANKH7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
566
امتیاز
248
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

گفتم یهو جامع باشه ! :-"
کپی پیسته ! ولی اگه خودم مینشستم مینوشتم راحت تر بودم ! از 600 تا سایت جمع کردم ! (:| (:| (:| (:|
 

dr.eniac

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,641
امتیاز
7,850
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
دانشگاه
علوم‌پزشکی مازندران
رشته دانشگاه
دندان‌پزشکی
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

به نقل از X e n o n :
گفتم یهو جامع باشه ! :-"
کپی پیسته ! ولی اگه خودم مینشستم مینوشتم راحت تر بودم ! از 600 تا سایت جمع کردم ! (:| (:| (:| (:|
حد اقل تقسيمشون كن توي چندتا پست جون من :D
مثلا توي يه پست فقط تاريخش باشه
توي يه پست صنايعش
توي يه پست معرفي مكانهاش و ....
 
  • لایک
امتیازات: N.M

Your feline

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,059
امتیاز
16,981
نام مرکز سمپاد
فرزانگـان
شهر
شهرستان
سال فارغ التحصیلی
105
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

تلــه كــابين نمــك آبــرود خيــلي توپه مــن رفتم . خصــوصن اونجــاييش كه از كــوه سر در ميــاره . خيــلي سبزه ! :D ولــي شرجــي تابســتونش كشنــدس !
 
  • شروع کننده موضوع
  • #9

HOOMANKH7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
566
امتیاز
248
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

کشنده نیست ! بلکه واسه شما سخته ! اگه من برم مثلا تبریز ( رفتم اونجا ، لبام خشکی زده بودن ! ) واسم سخته !
ولی اگه عادت داشته باشم ف واسم سخت نیست !
 

Your feline

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,059
امتیاز
16,981
نام مرکز سمپاد
فرزانگـان
شهر
شهرستان
سال فارغ التحصیلی
105
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

بعــضي چــيزام به عــادت نيست كه تغييـر كنه ! مثــن شنــيدم اون ورا برا خشك كــردن رختاشون بايد از خشــك كن استفاده كنن . و وقــتي رو بند ميندازن رخــتا رو خيلي دير خشــك مي شه و روش نمكــه !راســتي اونوقــتا كه مــن اومدم مازنــدران يه چيزاي سبزي شــبيه نيــم كره بود كه بهــش مي گفــتن پســته دريايي . من اينــجا زياد نديدم . اونجــا پرورش ميدن ؟يكــم توضيح ميدين ؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #11

HOOMANKH7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
566
امتیاز
248
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

به نقل از Q U E E N :
بعــضي چــيزام به عــادت نيست كه تغييـر كنه ! مثــن شنــيدم اون ورا برا خشك كــردن رختاشون بايد از خشــك كن استفاده كنن . و وقــتي رو بند ميندازن رخــتا رو خيلي دير خشــك مي شه و روش نمكــه !راســتي اونوقــتا كه مــن اومدم مازنــدران يه چيزاي سبزي شــبيه نيــم كره بود كه بهــش مي گفــتن پســته دريايي . من اينــجا زياد نديدم . اونجــا پرورش ميدن ؟يكــم توضيح ميدين ؟

اون قضیه ی رخت کاملا دروغه ( من تکذیب می کینم ) :D
پسته دریایی هم من خبر ندرام ! :D (چون ما دریا نداریم تو شهرمون )
 
  • شروع کننده موضوع
  • #12

HOOMANKH7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
566
امتیاز
248
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

درودی دوباره !
به درخواست دوستان ، مطالب رو در پست های مختلف میزارم ! :-"
این پست متعلق هست به شبه جزیره ی میانکاله !

12_8811061036_L600.jpg

Anas_platyrhynchos.jpg

images

art5057_0.jpg

art5058_0.jpg


شبه جزیرهء میانکاله درشمال وشمال شرقی شهرستان بهشهر قرار گرفته وازشمال به دریای مازندران ازمشرق به تنگه آشوراده ازجنوب به خلیج گرگان واز مغرب به شهرستان نکامحدود می باشد طول این شبه جزیره نزدیک به65 کیلو متروعرض آن از5/2تا6/5کیلومتر متغیر است.

وضعیت توپوگرافی:

تپه های شنی کم ارتفاع ازغرب به شرق شبه جزیره ی میانکا له امتداد دارد ارتفاع تپه های شنی به سوی شرق کاهش یافته ودر قسمت انتهایی شرق اثری ازتپه های شنی مشاهد ه نمی شود.

وضعیت آب و منابع آن:

سطح آب های زیرزمینی منطقه بسیار بالا است وبطورمتوسط2تا3مترمی باشد.

عمق برخورد به سفره ی آزاد در جلگه ازصفرتا 10متر متغیر است.اغلب آب چاه های سطحی شورولب شور است.دامداران باحفرچاه های کم عمق آب مورد نیاز رابرای شرب دام تامین می نمایند.در بعضی از نقاط شبه جزیره رگه های آب شیرین وجود دارد که میزان محدودی آب می باشد.

وضعیت آب وهوا

در میانکاله ایستگاه هوا شناسی وجود نداردوارزیابی داده های آب وهوایی سه ایستگاه هواشناسی نزدیک منطقه در تیر تاش بهشهر وبابلسر تشابه چندانی با شرایط آب وهوایی میانکاله ندارد.بارندگی منطقه بسیارکم ودوره ی خشکی آن طولانی است.

وضعیت حیات وحش

پناهگاه حیات وحش وتالاب میانکاله که یکی ازمناطق حفاظت شده ی بین المللی است علاوه بر اینکه زیستگاه دائمی بسیارمناسبی برای پرندگان بومی نظیر قرقاول ودراج است به علت دارا بودن شرایط خاص اقلیمی همه ساله در فصل زمستان زیستگاه وپناهگاه مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است که از سیبری به این مناطق گرمسیری مهاجرت می کنند.

در این منطقه نمونه ای از پرندگان مهاجر شامل فلا مینگو غاز خاکستری ،غازپیشانی سفید کوچک، پلیکان، لک لک سیاه، نوعی کبک ، انواع مرغابی. و.......به سر می برند.

پستانداران موجود شامل خوک وحشی ،شغال،جوج تیغی،خرگوش،روباه،و.....می باشند.

وضعیت پوشش گیاهی

قسمت وسیعی از شبه جزیره ی میانکاله مرتع می باشد که منحصراٌ جهت چرای دام مورد استفاده بوده وپوشش این اراضی را نباتات مخصوص مرتعی و چمنی تشکیل داده اند.

درقسمتی از اراضی شوره زار منطقه زمین دارای پوشش ضعیفی بوده وشامل گیاهان مقاوم به شوری است. اراضی شوره زار ساحلی دریا عمو ما از انواع گیاهان پوشیده می با شند
شبه جزیره میانکاله با ریکه ای خشکی است که پهنه ای آ بی سه طرف آن را احاطه کرده و فرودگاهی نسبتا امن را برای پرند گان مهاجر فراهم آورده است. تالاب واکوسیستم های آبی با ارزش مجموعه ای کم نظیر و منحصر به فرد طبیعی را به وجودآورده که با توجه به قابلیت های اکو لوژیک آن توجه بسیاری از سازمان هاومحققان جهانی را به خود جلب کرده است . میانکاله یکی از مهمترین مخارن نگهداری وحفظ ژن های گیاهی وجانوری در بیوسفر(زیست کره) می باشد.که تدابیر بین ا لمللی وعلمی مناسبی را می طلبد. شبه جز یره وخلیج میا نکاله درکنارآن به عنوان پناهگاه پرندگان مهاجریکی از مناطق پنجاه ونه گانه بین المللی ذخایر طبیعی بیوسفری زمین شناخته شد ه است.تالاب میانکاله به وسعت 68هزارو800هکتار دراستان مازندران ازحساسیت ویژه ای برخوردار می باشد. ونقش موثری در گردش انرژی دارد.جانوران وگیاهان دراین محیط آبی به هم وابسته اند ونقش اکولوژی هریک ا ز آنها ادامه حیات را در این اکو سیستم تنظیم می کند. میانکاله امروزه متشکل ازاکوسیستم های مختلف چون شنزارهای ساحلی تپه های کم وبیش متحرک شنی شورزار ا نارستان وجوامعی با گیاهان غالبی چون سازیل تمشک وانارمی باشد.درگذ شته های نه چندان دورمنطقه بسیار متفاوت ازآ نچه امروزه به چشم می اید معرفی شده است. میانکاله شبه جزیره ای است که ازنظراقتصادی دارای اهمیت بسیار است و50درصد خاویار ایران دراین مکان به دست می اید.خلیج میانکاله ازمناطق بزرگ تخم ریزی ازدریا ی خزراست با گرم شدن آب وهوادربهارماهیان کپور برای تخم ریزی ازدریای خزربه این منطقه مهاجرت می کنندوپس ازتخم ریزی دراواخربهاربه دریا می روند ماهیان کفال جایگزین آنها می شوند.

این مجموعه (تالاب وشبه جزیره میانکاله) درفهرست اماکن زیست محیطی جهانی ثبت شده است. واز زیباترین تالاب های جهان به شمار می رود. درصورت هماهنگی با سازمان محیط زیست مازندران می توان با قایق به گشت وگذار درتالاب پرداخت.


مثت نشه فراموش !
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

اینکه فقط از یک طرف به دریا بود و یک طرفشم تنگه
مگه نیباید سه طرفش آب باشه که بهش بگن شبه جزیره؟ :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #14

HOOMANKH7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
566
امتیاز
248
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

به نقل از Captain. Pisko :
اینکه فقط از یک طرف به دریا بود و یک طرفشم تنگه
مگه نیباید سه طرفش آب باشه که بهش بگن شبه جزیره؟ :D

وقتی اینا میگن ، حتما یه چیزی هست دیگه ! :D
من تو تمام منابع خوندم ، یانوشته تالاب میانکاله ، یا نوشته شبه جزیره ی میانکاله.
 

tezar

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
633
امتیاز
5,344
نام مرکز سمپاد
فرزانگان6 سابق
شهر
تهران
دانشگاه
امـیـرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی بـرق
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

اععععععع
اینجا چرا یه پاتیل خاک روشه؟؟؟
ممنون از دوستان به خاطر اطلاعات خوب وکاملشون،منم یه چند جا رو خواستم خلاصه بگم که اگر اومدین دیدن کنین،البته انقدر توریستی نیست ولی دوس دارم کمکی به کسانی که به زادگاهم میرن کرده باشم ;;)

روستای کالج:این روستا واقع در شهرستان نور هستش،از سمت نور اگر به شهرستان تاشکو برید و از اون جا مسیر رو ادامه بدین به جاده ی زیبایی میرسین و اگر ادامه بدین به آبشار آب پری(این آبشار به دلیل بهره برداری غلط حدودا خشک شده)اکثرا تا این آبشار میان و بعد برمیگردن،اما باید بگم جنگل های زیبا و هوای خوب تازه بعد از این محل هست،اگر ادامه بدین جاهایی رو میینین که شبیه معدن شن شدن!!!(متاسفانه)اشتباه نکنید،جاده تموم نشده،هنوز مونده،چندین روستای دیگه رو هم سر راهتون خواهید دید ولی باید بگم خوبی این محل که از ییلاقاته فقط به دلیل جنگل هاش نیس بلکه برای هوای عالیشه،در این اتفاعات هیچ خبری از گرما و هوای شرجی نیست
اگر از جاده هراز هم برید،از جاده ی "بَلَده " میرید و با چند تا راهنمایی میتونید پیداش کنید!(به هیچ وجه اگر تازه واردینو نا آشنا،شب اونجا نرید یا حد اقل با وسایل کافی برید)

نکته:اگر دلتون خواست که به این محل سر بزنید حتما با وسیله نقلیه مطمعن(سایپا رو نمیگما)،و صبح برید که شب برگردید،به هیچ وجه زمستون به اون سمت نرید چون قطعا نمیتونید از جاده عبور کنید و هوا خیلی سرده،در واقع میتونم بگم بهتره فقط تابستون رو برید :D

سد الیمالات
این سد هم در راه نور و چمستا قرار داره،دقیقا مقابل روستای "کاردیگرکلا"،جای قشنگیه و مکان برای اقامت هم داره

باز هم ممنونم از همگی :)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #16

HOOMANKH7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
566
امتیاز
248
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بابل
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

به نقل از tezar :
اععععععع
اینجا چرا یه پاتیل خاک روشه؟؟؟
ممنون از دوستان به خاطر اطلاعات خوب وکاملشون،منم یه چند جا رو خواستم خلاصه بگم که اگر اومدین دیدن کنین،البته انقدر توریستی نیست ولی دوس دارم کمکی به کسانی که به زادگاهم میرن کرده باشم ;;)

روستای کالج:این روستا واقع در شهرستان نور هستش،از سمت نور اگر به شهرستان تاشکو برید و از اون جا مسیر رو ادامه بدین به جاده ی زیبایی میرسین و اگر ادامه بدین به آبشار آب پری(این آبشار به دلیل بهره برداری غلط حدودا خشک شده)اکثرا تا این آبشار میان و بعد برمیگردن،اما باید بگم جنگل های زیبا و هوای خوب تازه بعد از این محل هست،اگر ادامه بدین جاهایی رو میینین که شبیه معدن شن شدن!!!(متاسفانه)اشتباه نکنید،جاده تموم نشده،هنوز مونده،چندین روستای دیگه رو هم سر راهتون خواهید دید ولی باید بگم خوبی این محل که از ییلاقاته فقط به دلیل جنگل هاش نیس بلکه برای هوای عالیشه،در این اتفاعات هیچ خبری از گرما و هوای شرجی نیست
اگر از جاده هراز هم برید،از جاده ی "بَلَده " میرید و با چند تا راهنمایی میتونید پیداش کنید!(به هیچ وجه اگر تازه واردینو نا آشنا،شب اونجا نرید یا حد اقل با وسایل کافی برید)

نکته:اگر دلتون خواست که به این محل سر بزنید حتما با وسیله نقلیه مطمعن(سایپا رو نمیگما)،و صبح برید که شب برگردید،به هیچ وجه زمستون به اون سمت نرید چون قطعا نمیتونید از جاده عبور کنید و هوا خیلی سرده،در واقع میتونم بگم بهتره فقط تابستون رو برید :D

سد الیمالات
این سد هم در راه نور و چمستا قرار داره،دقیقا مقابل روستای "کاردیگرکلا"،جای قشنگیه و مکان برای اقامت هم داره

باز هم ممنونم از همگی :)

ممنون بابت احساس مسئولیتت :)
نور خیلی جاهای زیبایی داره
اما رفتن به سمت اون طرفا خیلی سخته :-"
جاده های پیچ پیچی و خاکی و ... :D
هواشم که دیگه نیازی به توصیف نداره
 

AUGUST II_PRINCE OF SAMPA

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,126
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
ﻫﺎﺷﻤﯽ ﻧﮋﺍﺩ II
شهر
ﻣﺸﻬﺪ
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

اینو از ابشار کبودوال تهیه کردم منتها چون کلی عکس بود ریختم تو پی دی اف با مطالب یهو آپ کنم
http://www.uploadbaz.com/nlt2sclstipm
 

tezar

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
633
امتیاز
5,344
نام مرکز سمپاد
فرزانگان6 سابق
شهر
تهران
دانشگاه
امـیـرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی بـرق
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

بچه ها این جایی که میگم محشره
اولین بار بود رفتم
مازندران-نور- تاشکو-ادامه میدی میری سمت روستای دینه کوه
اصلا سکوتس،هواش،جنگلش عالیه!کلی هم حیوون خشگل داره
::تذکر:لباس گرم ببرید
فقط تابستون برید،
 

tezar

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
633
امتیاز
5,344
نام مرکز سمپاد
فرزانگان6 سابق
شهر
تهران
دانشگاه
امـیـرکبیر
رشته دانشگاه
مهندسی بـرق
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

چشمه های زیبای باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت واقع در استان مازندران، شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشتکوه، روستای قلعه سر، قرار دارد.
چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران و بعد از چشمه پامو کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان ثبت جهانی شده است
badap-1.jpg
 
ارسال‌ها
376
امتیاز
4,979
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فــرزانگان ۳
شهر
طــهـران
سال فارغ التحصیلی
1395
دانشگاه
علوم پزشکی البرز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : خطه ی سبز طبرستان !

تو این پست میخوام درباره شهر اجدادیم ( :D ) حرف بزنم. بی نهایت دوستش دارم.

آلاشت یکی از شهرهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران و زادگاه رضاشاه پهلوی و پسرش محمد رضاشاه پهلوی می‌باشد. نام آلاشت در زبان محلی به معنی آشیانه عقاب است . اینم بگم که واقعا عقاب های زیادی اونجا هست . جوری که بالای سر خونه ما کلا عقاب در حال پروازه :| .
اینم بگم که از آخرین سرشماری آمار دقیقی در دسترس نیست . اما تا اونجایی که من میدونم بیش از 1500 نفر جمعیت داره.

وضعیت جغرافیایی :

آلاشت در ارتفاع ۱۹۰۰ متری سطح دریا قرار گرفته‌است، دامنهٔ دمای این شهر بین ۷.۵ تا ۱۰ درجهٔ سانتیگراد می‌باشد و میانگین بارندگی سالانهٔ آن بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی‌لیتر می‌باشد. آلاشت دارای حیات وحش حفاظت شده‌است که می‌تواند درختان سیاه ریشه مانند گردو، فندق و گیلاس را در خود پرورش دهد. وقتی به شهر آلاشت وارد می شوید با یک دوراهی مواجه می‌شوید که یکی از آنها به امامزاده حسن یا به قول محلیها سر کوه و دیگری به داخل شهر و روستاهای سوادرودبار یا در زبان محلی {ساتروآر}و هلی چال و چرات و....است. روستای سواد رودبار یا در زبان محلی {ساتروآر} از دو قسمت پایین محله و بالا محله تشکیل شده‌است.

معماری :

کوچه‌های بسیار باریک که فقط دونفر می‌توانند از کنار هم عبور کنند از خصوصیات آلاشت است. خانه‌ها عموماً خشتی و سقف‌ها تخته پوشند.

نکته : :D
آلاشت به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، کمتر مورد توجه فاتحین ایران بوده‌است. این شهر کوچک، محل تولد رضاشاه است ( نمیخوام بگم ، ولی میگم. من فامیل خیلی نزدیک رضا شاهم :) )

توی پست بعدی یه سری عکس و یه لینک ( جالب ! ) هم میذارم .
 
بالا