• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

فانتومی که آواکس شد!

وضعیت
موضوع بسته شده است.
  • شروع کننده موضوع
  • #1
ارسال‌ها
660
امتیاز
25,611
نام مرکز سمپاد
شهید رجایی اسلامشهر
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1390
دانشگاه
پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران
رشته دانشگاه
مهندسی شیمی
تلگرام
یک بریده از کتاب فانتومهای ایرانی در نبرد نوشته ی تام کوپر که خیلی زیباست! *-:



F-4E های TFB.6 جنگ کوچک خود را ( اصطلاحا mini-war ) بر ضد تجهیزات نصب شده در منطقه ی بصره که کشتیرانی ایران را در شمال خلیج قارس را با مشکل مواجه کرده بود همچنان ادامه می دادند.در یکی از این ماموریتها خدمه ی ماموریت یافتند تا به سه سکوی شلیک موشک HY-2G کرم ابریشم که در پشت شعیبیه نصب شده بود - و برای کشتیهایی که به مقصد و مبداء بندر امام خمینی رفت و آمد داشتند مشکل ایجاد می کردند - حمله کنند ، ماموریت یک F-4E تنها به خلبانی سرگرد تازه ترفیع گرفته (شهید) علیرضا یاسینی و WSO ایه! سروان اقدام انجام می گرفت.صنایع تولیدات الکتریکی بصره واقع در شرق بصره به عنوان ماموریت فرعی در صورت عدم انجام ماموریت اصلی انتخاب شد.
در مسیر به سمت یاسینی برای ذخیره ی سوخت به ارتفاع پرواز کروز رفت، اما قبل از رسیدن به مرز دوباره به ارتفاع 325 پایی آمد، و در حالیکه به سمت نخلستانهایی که آبادان را دربرگرفته بودند شیرجه میرفت سرعت خود را افزایش داد. با گذشتن از اروند رود و قبل از گذر از شبه جزیره فاو و مرداب ام القصر یاسینی ارتفاع خود را بیش از پیش کاهش داد.این مسیر غیر مستقیم و پیچیده به دوری از کشف شدن زودهنگام توسط رادارهای کمک زیادی کم می کرد.
در همین زمان اقدام کار زیادی را در کابین عقب با آلات دقیق و ابزار اعلام خطر داشت که ناگهان یک موشک SAM شناسایی شد که در حال آمدن به سمت جنگنده ی آنها بود، اما یاسینی با یک مانور به جا از دست موشک گریخت، و موشک بدون هیچ خطری از کنار آنها به سرعت عبور کرد.پس از چند دقیقه همه چیز سیاه شد! بعد از حدود 20 ثانیه اقدام هوشیاری خود را دوباره بدست آورد . هواپیما در حال صعود با زاویه بنک 50 درجه به سمت راست بود!
در پرواز در چنین ارتفاع پایینی خلبانان به طور غریزی دماغه ی هواپیما را کمی به سمت بالا می گیرند تا اگر اتفاقی افتاد
به سرعت هواپیما را بالا بکشند و از برخورد به زمین دوری کنند.اقدام یاسینی را در intercom صدا زد ولی جوابی نشنید حتی با تخته ی چک لیست به شونه ی او زد ولی باز هم جوابی نشنید!-این کار اقدام وقتی صورت گرفت که او اطراف کابین جلو را با پر از گوشت و پروبال پرنده دید!- آنها به دسته ای از مرغ دریایی برخورد کرده بودند!و جنگنده به سختی صدمه دیده بود.
اقدام هواپیما را با استفاده از کنترلهای اولیه واقع در کابین عقب فانتوم بدست گرفت.و فورا با GCI تماس گرفت. " ابابیل به رادار آیا صدار من را می شنوید؟" و یک صدای نا آشنا پاسخ داد "ابابیل این عقاب است، آماده هستم." یک شخص دیگر پاسخ اقدام را داده بود.تماس کابین عقب فانتوم صدمه دیده توسط خدمه ی یک F-14 که در آن نزدیکی گشت می زد شنیده شده بود! "آیا شما مشکلی پیدا کرده اید؟" اقدام پاسخ داد : " هواپیمای صدمه دیده، و ظاهرا بی هوش شده و یا مرده است!" عقاب گفت : " آرام باش، سعی کن کنترل هواپیما را دوباره در دست بگیری من دارم به سمت تو می آیم!"
تماس اقدام توسط یک تامکت به خلبانی ( شهید ) محمد هاشم آل آقا ، که خود یکی از خلبانان مجرب فانتوم بود ، دریافت شده بود.چند دقیقه بعد تامکت به نزدیکی فانتوم صدمه دیده رسید و خود را در کنار بال آن قرار داد.آل آقا گفت:"ابابیل، همین مسیر را ادامه بده . اما مراقب باش که اجکت نکنی! چتر نجاتت باز شده و در بالای کابین پخش شده!هواپیمای شما شبیه یک آواکس شده است!" اقدام پاسخ داد : " خیلی ممنون، من سعی می کنم کنترل هواپیما رو در دست داشته باشم اما نمیدانم برای یاسینی چه اتفاقی افتاده است." آل آقا پاسخ داد : " خونسردی خودت را حفظ کن و مسیر را ادامه بده ، من دقیقا پشت سر تو هستم نگران نباش."
اما اقدام نگرانی زیادی در باره ی یاسینی داشت!
با وجود اینکه تراتل رو 100 درصد قدرت بود موتورها فانتوم را تنها با سرعت 180 نات به پیش می بردند!به اندازه ای که از استال جنگنده جلوگیری کند! intercom خراب بود و کاکپیت بسیار آشفته بود. اما کمی پس از برگشتن به ایران اقدام حرکتی را در کابین جلو احساس کرد، یاسینی زنده بود!نیروی برخورد و شیشه های پراکنده کلاه و visor او را شکافته بود. یاسینی با خون پوشیده شده بود اما خوبی می دید.
بدلیل عدم امکان اجکت اقدام به آرامی به سمت بوشهر پرواز می کرد. در حین طی مسیر یاسینی توانست کنترل هواپیما را در دست بگیرد وپس از رسیدن به پایگاه به خوبی فرود آید.خدمه به آرامی و به به کمک عوامل زمینی از کاکپیت شکسته بیرون آمدند، کاکپیت به گونه ای صدمه دیده بود که انگار یک نفر با تبر به آن حمله برده است!!کاناپی شکسته بود ، جای ضربات در تمام نقاط کابین دیده می شد ، 150 تیغه از موتور سمت راست شکسته شده بود. بازرسی های بعد نشان می داد که هردو موتور فانتوم به سختی صدمه دیده بودند و باید از کار می افتادند! از دید یک ناظر به نظر غیر ممکن می آمد که یک هواپیما که به این صورت صدمه دیده است بتواند 125 مایل پرواز کند و در پاگاه خود با ایمنی کامل فرود آید! فانتوم مورد نظر پس از چندی تعمیر شد و به سرویس برگشت.

منبعشم وبلاگ خودمه!! :D :D
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا