• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مطالب جالب فیزیکی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

neda.m

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
2,678
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
شهید رجائی تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران - ژئوتکنیک
اندازه گيري سرعت نور

lIGHT.JPG

روش ليزر از كشور امريكا: در اين روش آزمايشگران در موسسه استانداردها در بولدر، كلرادو - بسامد v تابش بخصوصي را كه از ليزر هليم ? نئون گسيل مي شد ، مستقيما با بسامد نوسان ساعت سزيمي(اين ساعت براي تعريف ثانيه به كار مي رود) مقايسه و آن را اندازه گيري كردند . آن وقت با استفاده از اندازه گيريهاي دقيق طول موج اين تابش كه توسط چندين گروه آزمايشگر انجام شده بود از رابطه (بسامد * طول موج = سرعت ) مقدار سرعت نوررا محاسبه كردند .
كه اين عدد بدست آمد = (0.0012 +_ 299792.4574)
نكته مهم در اين نوع اندازه گيري اين بود كه ديگر از فاصله هاي معين استفاده نشد .(يعني با داشتن فاصله و زمان حركت نور ، سرعت آن را بدست آوريم )





- كمترين درجه حرارت ثبت شده: نقطه ي جوش هليوم 273- C
- بيشترين درجه حرارت ثبت شده: انفجار بمب هيدروژني 100000000K

- پلاسما حالتي از ماده است كه ماده در دماي 20000 كلوين قرار دارد.

- رابطه ي رنگ ستارگان با دمايشان:
ستارگان ابي داغتر از خورشيد و قرمز ها سردتر از ان هستند
بيشتر ستارگان داغتر از خورشيد بين ده تا صد برابر خورشيد جرم دارند


- طول يك جسم وقتي كه نسبت به ناظر ساكن باشد بيشترين مقدار را دارد اما وقتي با سرعت v( سرعت نور) نسبت به ناظر حركت ميكند طول ان منقبض ميشود.

- يك ساعت وقتي نسبت به ناظر ساكن است تندتر از هميشه كار ميكندو وقتي كه با سرعت نور نسبت به ناظر حركت مي كند اهنگ كار ان كند ميشود.

- امواج راديويي بلند ترين طول موج را دارند كه به حدود 2 كيلو متر ميرسد.امواج گاما داراي كوتاهترين طول موج هستند طول موج اين امواج يك ميليون ميليونيم متر است.

- قايقي بر سطح اب درياچه ي يك سد شناور است و درون قايق تير اهن سنگيني گذاشته شده است .هر گاه اين تير اهن را به داخل اب درياچه بيندازند سطح اب درياچه بال تر مي رود , پايين تر مي رود يا تغيري نميكند؟

-> بنابر قانون هاي فيزيكي افزايش حجم اب به اندازه ي حجم تير اهن و بالا رفتن قايق متناسب است با وزن تير اهن. بنا بر اين از فشار قايق بر سطح اب كاسته ميشود و سطح اب درياچه پايين تر ميرود.





ابررسانا ها:

ابررسانا ها ، برخي از فلزها ، آلياژها يا تركيبهاي فلزها هستند كه در دماهاي پايين نزديك به صفر مطلق ،مقاوت الكتريكي و نفوذپذيري مغناطيسي خود را از دست ميدهند و رسانايي الكتريكي آنها بينهايت زياد ميشود ، محدوده دمايي به ماهيت ماده بستگي دارده ، كه از حدود 0.5 تا 18 درجه كلوين است ، خاصيت ابر رسانايي در فلزات قليايي، فلزهاي نجيب و مواد فرو مغناطيس مشاهد نشده است ، بلكه به طور عمده در عنصرهايي كه اتم آنها 3، 5 يا 7 الكترون در لايه ظرفيت خود دارد و مقاومت الكتريكي آنها در دماي معمولي زياد است بوجود مي آيد.
پديده ابر رسانايي از همان آغاز كشف ، توجه دانشمندان را بخود جلب كرده بود ، اونز اولين كسي بود كه هليم را مايع كرد و نخستين بار خواص ابر رسانايي مواد را در چنين دماهاي پاييني اندازه گرفت و معلوم داشت كه مقاومت الكتريكي جيوه در دماي 4.2 درجه كلوين به شدت محو ميشود ، در طول 75 سال اخير ، فلزات و آلياژهاي ديگر هم به فهرست ابررسانا ها افزوده شدند . ابر رسانايي در دماهاي بالا هم امكان پذير است ، كوپرات با فرمول شيميايي YBr2 Cu3O6.9 كه در دماي 93 درجه كلوين خواص ابر رسانايي را نشان ميدهد. در سال هاي پاياني دهه 1950 سه فيزيكدان - به نام هاي دكتر جان باردين، دكتر لئون كوپر و دكتر جان شرايفر - سازوكارهاي فيزيكي را كه به ابررسانايي منجر مي شوند، درك كردند. كار آنها به افتخار اين سه دانشمند، تئوری S.C.Bنام گرفت (آنها جايزه نوبل فيزيك در سال 1972 را از آن خود كردند.)در اواخر سالهای 1980 ابر رساناها در دماهای بالا نيز کشف شد.

كاربردها:
ابر رساناهاي دماي پايين امروزه در ساخت آهنرباهاي ويژه طيف سنجهاي رزونانس مغناطيسي هسته ، رزونانس مغناطيسي براي مقاصد تشخيص طبي ، شتاب دهنده ذره ها ، ترنهاي سريع مغناطيسي و انواع ابزارهاي رسانايي الكترونيكي بكار ميرود از ديگر كاربردهاي انها مي توان به دستگاه هاي عكس برداري تشديد مغناطيسي هسته و قطارهاي جديدي كه توسط نيروهاي مغناطيسي در هوا معلق هستند و با سرعت 400 كيلومتر بر ساعت حركت مي كنند، اشاره كرد. . اما براي اينكه ابررساناهاي دماي بالا در كاربردهاي ميدان مغناطيسي در دماي بالا رقابت كنند ، هنوز زمان لازم دارد ، اين بعلت دشواري در توليد انبوه و با كيفيت بالاست . اگر چه در حال حاضر ، بازار ابررساناهاي دماي بالا رونق كمي دارد ، گمان ميرود كه در خلال دو دهه آينده كاربر د آن فراگير و پررونق شود .

- ابرمايعات نيز در درجه حرارت بسيار پايين، يعنی تنها کمی بالاتر از صفر مطلق، فعاليت می کنند و هيچ نوع اصطکاکی نشان نمی دهند به طوری که اگر به گردش درآيند متوقف نخواهند شد


منبع
 

mehran

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
732
امتیاز
1,087
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
نیشابور
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : مطالب جالب فیزیکی

من یه مثال قشنگ بزنم....
فرض کنید شما کنار یه حاده ایستادید، بعد یه ماشین با سرعت زیادی از جلو شما رد میشه.
زمان میگذرد، اگه فرض کنیم شما بتونید با سرعت نور(که نمی تونید!) از جاده دور بشِد، می تونید دوباره اون ماشینو ببینید که از کنار جاده رد میشه، و همجنین خودتون رو که داری به اون ماشین نگاه میکنین! به این ترتیب شما در زمان سفر کرده اید!! یعنی به گذشته رفته اید!!!
البته همچین چیزی غیر ممکنه، زیاد خوشحال نشید چون که:
1.طبق نظریه نسبیت انیشتین(خاص و عامشو نمی دونم!) هر جسمی بخواد با سرعت نور حرکت کنه، به انرژی تبدیل میشه!
2.اگه به انرژی هم تبدیل نشید، چشماتون باید خیلی خیلی تیز باشه که اون ماشینو خودتون رو ببینید!
 

ErfanDK

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
482
امتیاز
41
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
پاسخ : مطالب جالب فیزیکی

به نقل از ندا مکرم :
اندازه گيري سرعت نور

lIGHT.JPG

- طول يك جسم وقتي كه نسبت به ناظر ساكن باشد بيشترين مقدار را دارد اما وقتي با سرعت v( سرعت نور) نسبت به ناظر حركت ميكند طول ان منقبض ميشود.


منبع
جسم در هر سرعتی نسبت به ناظری که در چارچوب مرجع لخت قرار داره منقبض میشه ولی در سرعت نور ماکزیموم و در سرعت صفر(نسبت به ناظر) مینیمومه.
در مورد چارچوب های مرجع نا لخت هم باید تصحیحاتی بخاطر شتابدار بودن چارچوب مرجع در نظر گرفت.
 
بالا