• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

دهان و دندان

  • شروع کننده موضوع Pegi
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

Pegi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
998
امتیاز
1,252
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اصفهان
بهتر است نکات زیر را رعایت کنید تا از بروز مشکلات نادر که در نتیجه آلودگی مسواک است ، مصون بمانیم : (;

1- مسواک را دور از محل توالت قرار دهید . در بسیاری از خانه ها دستشویی و توالت در کنار هم تعبیه شده و به عبارتی بسیار نزدیک به هم هستند و در اغلب موارد نیز مسواک در لیوانی کنار کاسه دستشویی قرار می گیرد. هر توالتی گازهای آلوده در هوا پراکنده می کند و این جای تعجب است که چرا مسواک را آن نزدیکی ها قرار می دهید. با این توصیفات تاکید می شود که تا آنجا که امکان دارد مسواک را جایی دور تر از توالت قرار دهید.نکته بعد اینکه بعد از توالت کردن و قبل از مسواک زدن حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید.

2- مسواک خود را بعد از هر بار مصرف به دقت شستشو دهید.

3- مسواک خود را خشک نگه دارید . همان طور که می دانید باکتری ها تمایل زیادی به محیط های مرطوب دارند. بنابر این سعی کنید مسواک خود را در فاصله زمانی هر مرتبه مصرف، خشک نگه دارید. از درپوش مسواک بهتر است استفاده نکنید زیرا رطوبت مسواک را حفظ می کند و محیط را هر چه بیشتر مستعد رشد باکتری ها می کند.

4- مسواک خود را مستقیم نگه دارید. قرار دادن مسواک در جایی که مستقیم باشد بهتر است از حالت افتاده آن روی هر سطح .

5- هرگز از مسواک دیگران استفاده نکنید و چنین اجازه ای نیز به دیگران ندهید که بخواهند از مسواک شما استفاده کنند. حتی توصیه می شود که مسواک خود را در مجاورت مسواک دیگری قرار ندهید ، زیرا باکتری ها از یکی به دیگری منتقل می شود. هم اکنون محصولات مختلفی در بازار وجود دارد که مدعی است می تواند مسواک را عاری از باکتری کند .

روش هایی که این محصولات دارند به کمک گرما ، اشعه یا اسپری های باکتری کش است و بعضی از مسواک ها نیز گفته می شود که حاوی فرچه ضد رشد باکتری است. شواهد نشان می دهد که بعضی از این راهکارها مفید است و منجر به از بین رفتن باکتری می شود. بنابر این اگر تصمیم گرفته اید که از این محصولات استفاده کنید تاییدیه سازمان غذا و دارو را در این زمینه در نظر بگیرید. همچنین به خاطر داشته باشید که حتی بهترین محصولات نیز به قادر از بین بردن تمام باکتری ها نیستند. بعضی از وب سایت ها پیشنهاد می کنند که مثلا مسواک را در مکروویو قرار دهید تا باکتری ها از بین برود، اما همین عمل ممکن است کاراریی مسواک را تحت تاثیر قرار دهد و به عبارتی به ساختمان مسواک آسیب وارد کند.

بهترین راهکار ممکن در این رابطه این است که مسواک خود را بعد از مدتی استفاده دور بیاندازید. زمان پیشنهادی در این رابطه هر سه تا چهار ماه یکبار است. و نهایت این که به خاطر داشته باشید که این باکتری ها هستند که موجب بد بویی دهان، پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شوند . بنابر این مسواک زدن و نخ کشیدن به دندان ها را هرگز فراموش نکنید. همچنین شستشوی دهان با مواد شوینده ضد باکتری قبل از مسواک زدن از انتقال باکتری به مسواک ممانعت می کند.
 

nimafo

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,084
امتیاز
3,128
نام مرکز سمپاد
888
شهر
888
سال فارغ التحصیلی
888
مدال المپیاد
888
دانشگاه
888
رشته دانشگاه
888
دهان و دندان

8 باور غلط درباره دندان‌ها

مثلا بعضی‌ها تصور می‌کنند شیرینی خوردن باعث می‌شود که دندان کِرم بگذارد و از این جور حرف‌ها. به نظر شما این باورها مبنای علمی‌ دارند؟

در میان مردم، باورهای مختلفی درباره چیزهای مختلف وجود دارد که بهداشت دهان و دندان هم از این قاعده مستثنا نیست. مثلا بعضی‌ها تصور می‌کنند هر دندانی که بیفتد، یک دندان جدید به جای آن در می‌آید و یا شیرینی خوردن باعث می‌شود که دندان کِرم بگذارد و از این جور حرف‌ها. به نظر شما این باورها مبنای علمی‌ دارند؟ در «دهان و دندان» این هفته 8 نمونه از این باورهای غلط اما رایج را در حوزه بهداشت دندان‌ها با هم ورق می‌زنیم....

1.شیرینی نخور، دندان‌ات کِرم می‌گذارد!
شما هم حتما این جمله را شنیده‌اید. آیا شما هم به وجود كِرم دندان اعتقاد دارید یا این موضوع را یك باور عامیانه می‌دانید؟ محققان در یك پژوهش جدید تصاویر میكروسكوپی از ساختارهای بسیار كوچك و عجیب شبیه به كِرم را در درون دندان كرسی انسان به دست آورده‌اند. براساس این گزارش، از زمان‌های بسیار قدیم و در بسیاری از فرهنگ‌ها، این اصطلاح در بین مردم رواج داشته است كه دندان‌ها دچار كِرم‌خوردگی شده و پوسیده و تخریب می‌شوند و اكنون محققان با كشف این ساختارهای جدید و بسیار كوچك، این باور قدیمی را اثبات كرده و نشان داده‌اند.محققان دانشكده پزشكی دانشگاه مریلند كه كاشف این اجزای كِرمی‌شكل هستند، در این باره می‌گویند: «ما می‌دانیم كه این ساختارها كِرم نیستند اما ماهیت اصلی آنها هنوز نامعلوم است.»
در این پژوهش معلوم شده است كه اجرام استوانه‌ای یا لوله‌ای شكلی از میان حفره‌های طبیعی دندان‌ها به سمت بیرون رشد كرده‌اند. درون یك دندان انسان بیش از 500 هزار عدد از این استوانه‌ها در هر میلی مترمربع وجود دارد كه به عنوان كانال‌های كشیده شده از اعصاب به سمت دندان عمل می‌كنند. این استوانه‌ها احساس گرما و سرما را به اعصاب دندان منتقل می‌نمایند. نظر دندانپزشكان درباره ماهیت و منشأ این ساختارها متفاوت است. در پژوهش جدید تصاویر دقیق‌تری از این ساختارها به دست آمده است، اما در عین حال سوالات بیشتری را در ذهن محققان به وجود آورده است. از این رو بررسی‌های دانشمندان برای كشف ماهیت این ساختارها ادامه خواهد داشت.

2.جرم گیری به مینای دندان آسیب می‌رساند!

بیشتر مردم تصور می‌كنند جرم‌گیری دندان موجب نازك شدن مینای دندان و پوسیدگی آن می‌شود اما در واقع، هنگامی كه جرم روی دندان‌ها تشكیل می‌شود، لایه‌ای روی دندان‌ها قرار گرفته و آن را از تحریكات سرما و گرما حفظ می‌كند. به هنگام جرم‌گیری این لایه برداشته می‌شود و حساسیت به سرما و گرما در دندان‌ها رخ می‌دهد و این باور غلط را به وجود می‌آورد كه دندان‌ها در اثر جرم‌گیری تراشیده شده و خالی شده‌اند. باید توجه داشت كه اساسا دستگاه جرم‌گیری قادر به تراش دندان نیست و این حساسیت تنها به علت برداشته شدن لایه جرم است. تنها وسایلی که قادر به تراش دندان‌ها هستند، فرزهایی هستند که سر الماسی و یا کار باید دارند و روی مته دندانپزشکی سوار می‌شوند.

3.در هر بارداری، مادر یک دندان‌اش را از دست می‌دهد!
حتما این را شنیده‌اید که «زنان به ازای هر بارداری، یک دندان خود را از دست می‌دهند» اما این یک عقیده کاملا اشتباه است. بارداری به خودی خود هیچ اثری روی دندان‌ها ندارد. این باور غلط از آنجا شکل گرفته که در گذشته تصور می‌شد جنین کلسیم مورد نیاز خود را از دندان‌های مادر می‌گیرد اما امروزه ثابت شده که جنین کلسیم و سایر مواد مورد نیاز خود را از مواد غذایی‌ای که مادر می‌خورد دریافت می‌کند. واقعیت این است که علت از دست رفتن دندان در بیشتر زنان باردار، رژیم غذایی پر شکر همراه با بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان مادر و مراجعه نکردن او به دندانپزشک است.

4.قاشق را قبل از گذاشتن در دهان کودک، اول در دهان خودتان بگذارید تا کاملا تمیز شود!

یکی از عادت‌های غلط برخی مادران این است که قاشق و یا پستانک کودک را قبل از اینکه در دهان کودک بگذارند، به منظور تمیز کردن، اول آن را داخل دهان خود می‌گذارند. هم‌زمان با رویش دندان‌ها، میکروب‌های پوسیدگی‌زا وارد دهان می‌شوند و آغاز به فعالیت می‌کنند که این عادت غلط برخی مادران باعث می‌شود این میکروب‌های پوسیدگی‌زا زودتر وارد دهان کودک شوند و به همین دلیل پوسیدگی‌های دندان را در کودک افزایش دهند. دهان مادر به هیچ‌وجه از دهان کودک تمیز تر نیست و این کار باعث می‌شود بسیاری از میکروب‌های بیماری‌زا وارد دهان کودک شوند که مهم‌ترین این میکروب‌ها میکروب‌های پوسیدگی‌زا هستند.

5.عمر دندان‌های شیری تا 7سالگی است

در میان مردم این باور غلط وجود دارد که عمر دندان‌های شیری تا 7سالگی است. این تصور باعث شده در حفظ و بهداشت دندان‌های شیری سهل‌انگاری شود. حدود 70درصد از ناهنجاری‌های دندانی در سنین بالا ناشی از کم‌توجهی به دندان‌های شیری و زود از دست دادن این دندان‌ها است. زود از دست دادن دندان‌های شیری که باید تا سن 10 تا 12 سالگی حفظ شوند باعث می‌شود فضای خالی آنها توسط دندان‌های مجاور پر شود که این مشکل باعث می‌شود جایی برای رویش دندان‌های دایمی وجود نداشته باشد و ناهنجاری‌های دندانی و فکی ایجاد ‌شود. افتادن دندان‌های شیری از شش و هفت سالگی آغاز می‌شود و تا10ـ 12سالگی ادامه می‌یابد؛ بنابراین والدین باید درست مانند دندان‌های دایمی از دندان‌های شیری هم مراقبت کنند و برای ترمیم و عصب کشی این دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنند.

6.دود سیگار و اسپری بی‌حسی درد دندان را از بین می‌برد!
حتما شما هم افرادی را دیده‌اید که وقتی دندان‌شان درد می‌گیرد، سیگار می‌کشند که دود آن در اطراف دندان باعث کاهش درد شود و یا از داروخانه یک اسپری بی‌حسی می‌خرند و به دندانی که درد می‌کند می‌زنند تا درد دندان‌شان بهتر شود ولی این هم یک باور غلط است؛ چون اسپری بی‌حسی فقط لثه را بی‌حس می‌کند و موقتا شما احساس بی‌دردی می‌کنید ولی در واقع این احساس گذرا است و با عصب کشی دندان‌تان درد آن واقعا بهبود پیدا می‌کند.

7.مکیدن پستانک باعث نامرتبی دندان‌های کودک می‌شود:
این هم یک باور غلط است که برخی افراد برای اینکه کودک‌شان در آینده نیاز به ارتودنسی پیدا نکند، به او پستانک نمی‌دهند ولی دندانپزشکان اعتقاد دارند که مکیدن پستانک تا سال دوم زندگی مانعی ندارد و حتی به تقویت قدرت جویدن کودک و عضلات جونده کمک می‌کند.

8.در عصب‌کشی، عصب دندان کشته می‌شود!

خیلی‌ها فکر می‌کنند با عصب‌کشی، عصب دندان‌شان کشته می‌شود ولی واقعیت این است که عصب دندان‌شان قبلا در اثر عفونت، مرده است و با عصب‌کشی این عصب مرده از داخل دندان خارج می‌شود و فضای داخل دندان با مواد دندانی پر می‌شود.
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

و اگر تا 30 دقیقه مواد غذایی مصرف کنیم چی میشه؟
احتمالا مواد مضر رو میخوریم درسته؟
حالا این مواد دقیقا چی هستن؟
چه بلایی میتونن سرمون بیارن؟
 

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

جیوه
فکر کنم مضرراتش معلوم باشه
 

4245

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
591
امتیاز
2,386
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
سال فارغ التحصیلی
1392
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

به نقل از Fire Storm :
جیوه
فکر کنم مضرراتش معلوم باشه

ولی اگه تا 30 دقیقه یا بیشتر صبر کنیم بعدش باز هم یه مقدار خیلی کمی از جیوه به بدن وارد میشه ! :-s
 

hidden

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
676
امتیاز
369
نام مرکز سمپاد
سلطان شهیدان
شهر
کرج
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
دارو
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

برخي از مواد غذايي تاثير بدي روي دندان‌ ها مي ‌گذارند و برخي ديگر نه تنها مضر نيستند، بلكه به بهبود و حفظ سلامت دندان‌ ها، كمك شاياني مي ‌كنند كه در اينجا به 7 مورد از آن‌ ها مي‌ پردازيم:
1- چاي سبز

چاي سبز حاوي پلي‌فنل‌ " يک آنتي‌اكسيدان گياهي " است که از آسيب دندان‌ ها و ايجاد حفره‌ دهاني و بيماري ‌هاي لثه ‌اي پيشگيري مي ‌كند.

چاي سبز براي رفع بوي بد دهان نيز موثر است و از رشد باكتري‌ هايي كه باعث ايجاد اين بوي بد مي‌ شوند جلوگيري مي كند.

چاي سبز، همچنين داراي مقداري فلورايد است كه مانع خراب شدن ميناي دندان مي شود.
شير
2- شير و ماست

شير و ماست بدون مواد شيرين كننده، براي دندان مفيد است. آن‌ ها داراي اسيديته ي پاييني هستند، بدين معنا كه از تخريب تدريجي دندان كه پوسيدگي نام دارد، پيشگيري مي ‌كنند.

شير، منبع غني از كلسيم است كه حافظ سلامتي دندان است و همان طور كه مي ‌دانيم، جزء اصلي و مهم دندان و استخوان است.


پنير

3- پنير

پنير با كربوهيدرات پايين ،كلسيم و فسفات بالا، فوايد بسياري براي دندان دارد. اين ماده غذايي، PH دهان را متعادل مي ‌كند و به حفظ و بازسازي ميناي دندان كمك مي ‌كند و با توليد بزاق، باكتري اي كه باعث ايجاد حفره دنداني و بيماري لثه مي شود را از بين مي ‌برد.


آب پرتقال
4- ميوه‌جات

ميوه‌هاي مختلف مانند سيب، توت ‌فرنگي‌ ، مركبات و به خصوص كيوي، حاوي مقادير فراواني ويتامين C هستند.

اين ويتامين به منزله سيماني است كه ديواره سلول‌ ها را محكم نگه مي‌ دارد و براي سلامتي بافت لثه از اهميت خاصي برخوردار است و اگر بدن تان به حد كافي اين ويتامين را دريافت نكند، طبق نظر محققان، شبكه كلاژن در لثه‌ هاي تان از هم فرو مي ‌پاشد و لثه ‌ها مستعد پذيرش باكتري مي ‌شوند كه موجب ابتلا به بيماري پريودنتال مي‌ گردد.
هويج و سيب رميني


5- سبزيجات

كدو حلوايي ، هويج، سيب‌ زميني و بروكلي مملو از ويتامين A هستند و براي تشكيل ميناي دندان وجود اين ويتامين بسيار ضروري است علاوه بر اين، سبزيجات ترد، لثه‌ها را تميز كرده، باعث تحريك آن ‌ها نيز مي ‌شوند.


پياز حلقه شده

6- پياز

اين سبزي، داراي تركيب ضد باكتري قوي، بنام سولفور( گوگرد) است. طبق نظر محققان، بيشترين خاصيت پياز، زماني است كه به صورت خام و پوست كنده استفاده شود، البته ممكن است خوشمزه نباشد ولي ضامن سلامتي دندان ‌هاي شما خواهد بود.




ليوان آب

7- آب

با نوشيدن آب، كمك مي‌ نيم تا لثه‌ ها مرطوب بمانند و مواد غذايي كه لاي دندان ‌ها گير كرده و تجزيه شده‌ و در نهايت باعث بوي بد دهان گشته‌ اند، شسته شده و از بين بروند.


شهره فرجي
به نقل از
worlddental.org
 

neda.m

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,720
امتیاز
2,678
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
شهید رجائی تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران - ژئوتکنیک
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

واسه دندون هاي حساس، چه خمير دندون ضد حساسيتي خوبه؟ من يه مدت sensodyne مي زدم، ولي تاثيري نداشت اصلاً. االان هم دوباره pronamel sensodyne گرفتم كه مي گفتن بهتره، اينم هيچ تاثيري نداشته و اصلاً بهتر نشده تير كشيدن دندون هام! حتي شك كردم كه نكنه دندون خراب دارم، رفتم عكس هم گرفتم، كاملاً سالم بودن!! نمي دونم چي كار كنم ديگه... :(
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

خمیر دندان ضد حساسیت dontodentرو امتحان کن
شاید خوب باشه!
آلمانیه
 

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

بهتر نیست یک تاپیک کلی دندان بزنیم و این موضوع رو با چه خمیر دندانی بخریم توش ادقام کنیم؟
ماشالله آخه این جا مدیر هم که نداره!

راستی فلوراید چون اسیدیه فکر کنم باید مدت محدودی استفاده شه ،نه؟!
نمی دونی چه مدت؟
 

4245

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
591
امتیاز
2,386
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
سال فارغ التحصیلی
1392
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

به نقل از Captain. Pisko :
بهتر نیست یک تاپیک کلی دندان بزنیم و این موضوع رو با چه خمیر دندانی بخریم توش ادقام کنیم؟
ماشالله آخه این جا مدیر هم که نداره!

راستی فلوراید چون اسیدیه فکر کنم باید مدت محدودی استفاده شه ،نه؟!
نمی دونی چه مدت؟

منم موافقم ! (;

این انجمن باید چن تا تاپیک کلی و مهم داشته باشه ! (;

یکیش همین دهان و دندان ! :D
 

namak

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
592
امتیاز
353
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

اگه پياز رو خام بخوريم دهان بوي خوبي نميگيره :D
و بد مزه است نميشه اب پز كنيم؟ يا چيزه ديگه؟
اخه من خودم پياز خيلي دوست دارم ولي هروقت خام ميخورم هانم بوي خوبي نداره ميفهمين كه... :-"
پياز رو بعضيا كباب ميكنن تا تند نباشه اگه اون شكلي بخوريم اشكال نداره؟ :)
يا خاصيتشو از دست ميده؟
 

4245

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
591
امتیاز
2,386
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
سال فارغ التحصیلی
1392
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

به نقل از namak :
اگه پياز رو خام بخوريم دهان بوي خوبي نميگيره :D
و بد مزه است نميشه اب پز كنيم؟ يا چيزه ديگه؟
اخه من خودم پياز خيلي دوست دارم ولي هروقت خام ميخورم هانم بوي خوبي نداره ميفهمين كه... :-"
پياز رو بعضيا كباب ميكنن تا تند نباشه اگه اون شكلي بخوريم اشكال نداره؟ :)
يا خاصيتشو از دست ميده؟

خامش خیلی بهتره ! (;

خوب میتونی مسواک بزنی یا از ادامس های نعنایی تند اربیت استفاده کنی و همیشه پیشت باشه ! :-" (;
 

panther

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,428
امتیاز
1,119
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
تهران
دانشگاه
علوم پزشکی هرمزگان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

3Dwhite
فوق العادس!(ماله کرسته فکر کنم! :Dدقیق یادم نیست!)
در عرض یک ماه میترکونه! بوی دهان هم خیلی خوب میشه..
 

panther

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,428
امتیاز
1,119
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
تهران
دانشگاه
علوم پزشکی هرمزگان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : سلامت دهان و دندان ها

به نقل از ندا مکرم :
واسه دندون هاي حساس، چه خمير دندون ضد حساسيتي خوبه؟ من يه مدت sensodyne مي زدم، ولي تاثيري نداشت اصلاً. االان هم دوباره pronamel sensodyne گرفتم كه مي گفتن بهتره، اينم هيچ تاثيري نداشته و اصلاً بهتر نشده تير كشيدن دندون هام! حتي شك كردم كه نكنه دندون خراب دارم، رفتم عكس هم گرفتم، كاملاً سالم بودن!! نمي دونم چي كار كنم ديگه... :(
علاوه بر خمیر دندون یه سری کار دیگه بکن!
جوش شیرین خیلی خوبه آدامس خیلی شیرین نخور. نوشابه نخور.خیلی یخ نخور. چای سبز خیلی خوبه(نمیدونم چرا)
فلوراید هم ......
 
  • لایک
امتیازات: HHH

monajem

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
933
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
علامه حلی اراک
شهر
اراک
مدال المپیاد
کامپیوتر-طلا
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
نرم افزار
پاسخ : دهان و دندان

اصن خمیر دوندون استفاده اش اشتباهه
دندونو بیشتر خراب میکنه
خیل بده
فقط کف دربا خوبه واسه دندون(یا نمک)خمیر دندون شیرینه بدتر میکنه دندون ها رو

نمونش هم زیاد میبینم
همه جا هستن
کسایی که خمیر دندون تو عمرشون استفاده نکردن ولی خیلی دندوناشون خوبه
کسایی که همیشه خمیر دندون استفاده میکنئ بدتره وضعیتشون
 
  • لایک
امتیازات: HHH

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : دهان و دندان

اگر بخوای اینجوری بگی در موردشون پس کلا روزی یک سیب بخور دیگه مسواک اصلا بی مصرفه!
نظرت چیه؟
 

4245

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
591
امتیاز
2,386
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
سال فارغ التحصیلی
1392
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
چگونه مي‌توان بوي بد دهان را از بين برد؟

چگونه مي‌توان بوي بد دهان را از بين برد؟

در اغلب موارد منشاء تنفس بدبو از دهان است كه به دليل اثرات متابوليك باكتري هاي دهان روي خرده غذا وپلاك هاي دندان،

بزاق و خون است كه گازهاي فراسولفيدي، استون و واتانول وساير گازها را ايجاد نموده و باعث بوي زننده و ناخوشايند مي شود.

افرادي كه بهداشت دهان و دندان را رعايت نمي كنند، مسلما دچار بوي بد دهان خواهندشد .


عفونت لثه و بيماري‌هاي التهابي آن از مهمترين عوامل به شمار مي‌رود.


از ديگر عوامل ايجاد بوي بد دهان: سينوزيت، جسم خارجي در بيني، عفونت‌هاي ريه، معده وروده، ديابت ، نارسايي شديد كليه وكبد،

بيماري‌هاي بدخيم مثل سرطان ريه و بيماري‌هاي عصبي مثل اسنيكرفرني ويا صرع مي‌باشد.


همچنين استفاده از داروهاي ضدفشارخون، ضدافسردگي و آنتي هيستامين ها كه باعث خشكي دهان مي شوند

و يا استفاده از سيگار و مصرف الكل باشد نيز در بوي بد دهان موثرند.


براساس گزارش دانشگاه علوم پزشكي تهران، اگر اين مشكل به دليل نوعي بيماري ايجادشده باشد،

بايد درابتدا عامل بيماريزا را رفع كرد، ولي در كل رعايت بهداشت دهان و دندان در كاهش بوي بددهان بسيار مؤثر است.

بايد دقت داشت كه حين مسواك زدن نه تنها روي دندان‌ها، بلكه لثه ها را نيز پاكيزه كرد.

در اين بين شستن زبان، سقف دهان و لب‌ها نيز مهم است، چرا كه بخش كثيري از باكتري‌ها در اين قسمت رشد مي كنند.

در ضمن كشيدن نخ دندان نه تنها خرده‌هاي غذا را از لابلاي دندان‌ها پاك مي‌كند بلكه به تحكيم لثه‌ها و جلوگيري از بروز بيماري‌هاي مختلف دندان كمك مي‌كند.


تكنيك‌هاي ديگر در كاهش بوي بد دهان:

- جويدن آدامس بدون قند به دليل ترشح بيشتر بزاق، نوشيدن شش تا هشت ليوان آب در روز،

استفاده از دهان شويه هاي آنتي پلاك مثل كلرهگزيدين و غرغره كردن و دقت در

مصرف غذاهايي كه در ايجاد بوي بد دهان دخيل هستند، در كاستن بوي بد دهان مؤثرمي باشند.

اما بايد به خاطر داشت كه ارزان‌ترين و راحت‌ترين روش برطرف كردن بوي بد دهان مسواك زدن مرتب دندان‌ها و نخ كشيدن است.
 
  • لایک
امتیازات: HHH

4245

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
591
امتیاز
2,386
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
سال فارغ التحصیلی
1392
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
پاسخ : دهان و دندان

بعد از خوردن صبحانه هیچوقت مسواک نزنین ! :D

چون وقتی صبحانه میخورین بعدش بعضی از باکتری های مفید که از دندون هاتون محافظت میکنن فعال میشن ! (;

ولی وقتی مسواک میزنین اون باکتری ها از بین میرن و باعث میشن که بعد از مسواک هر چی میخورین دندون هاتون با سرعت بیشتری پوسیده شن ! :-s

چون اون باکتری های مفید و کشتین ! :D


**کاپتان: اون جریان نوشابه هم دقیقا همین بود**
 

روژین د.

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,269
امتیاز
8,908
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 تهران
شهر
تهران
دانشگاه
علوم پزشکی تهران
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : دهان و دندان

به نقل از 4245 :
بعد از خوردن صبحانه هیچوقت مسواک نزنین ! :D

چون وقتی صبحانه میخورین بعدش بعضی از باکتری های مفید که از دندون هاتون محافظت میکنن فعال میشن ! (;

ولی وقتی مسواک میزنین اون باکتری ها از بین میرن و باعث میشن که بعد از مسواک هر چی میخورین دندون هاتون با سرعت بیشتری پوسیده شن ! :-s

چون اون باکتری های مفید و کشتین ! :D


**کاپتان: اون جریان نوشابه هم دقیقا همین بود**
فکر میکنم بهترین زمان برای مسواک زدن قبل از خواب باشه.چون مدت زیادی میخوابیم بهتره مواد قندی شسته بشن.حتی فکر کنم شنیدم که میگن اگه قبل از خواب یه لیوان شیر هم میخورید بهتره بعدش یکم با آب دندوناتون بشورید یا یکم آب بخورید.
 
  • لایک
امتیازات: 4245

HHH

لنگر انداخته
ارسال‌ها
2,765
امتیاز
5,478
نام مرکز سمپاد
مدرسه
شهر
کرج
پاسخ : دهان و دندان

به محض اینکه حض کردی وقتی غذا میخوری توی دندونت تیر میکشه برو پرش کن
وگرنه بدبخت میشی! :-ss
 
بالا