• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

حیوانات عجیب!

fida

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
567
امتیاز
476
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 مشهد
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی مشهد
پاسخ : حیوانات عجیب!

ساختار این هتل برگرفته از طبیعت بوده و یاد آور ساختار بالهای سنجاقک است و به بخشهای مختلفی تقسیم بندی شده و حشرات متناسب با نوع نیاز خود در این هتل ساکن می شوند.
گروهی از طراحان معماری در انگلستان به منظور استفاده از حشرات سودمند در محل زندگی و رفت و آمد انسانها، هتلهای جالب و زیبایی را ویژه سکونت انواع حشرات طراحی و تولید کرده اند.

به گزارش مهر، معمولا معماران ساختمانها را به گونه ای طراحی می کنند که ضد حشره بوده و حشرات نتوانند از میان درزهای ساختمان وارد شده و برای ساکنان ساختمان مزاحمتی ایجاد کنند.

اما گروه طراحی ARUP، گروهی که طرح برج CCTV پکن را نیز ارائه کرده است، امیدوار است تمامی گونه های حشرات و عنکبوتها در هتل حشراتی که آنها ساخته اند نامنویسی کرده و اقامت کنند! این هتل با هدف وارد کردن حشرات سودمند به پارکهای لندن طراحی و ساخته شده است.

554704_orig.jpg


طرح این هتل به تازگی جایزه اول مسابقه معماری "آن سوی کندو" لندن را به خود اختصاص داده است. ساختار این هتل برگرفته از طبیعت بوده و یاد آور ساختار بالهای سنجاقک است و به بخشهای مختلفی تقسیم بندی شده و حشرات متناسب با نوع نیاز خود در این هتل ساکن می شوند.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، برای مثال سوسکهای Stag به ورودی زمینی نیاز دارند در حالی که پروانه ها و بیدها به اقامتگاه و ورودی هایی عمودی تر و در ارتفاع بالاتر نیاز دارند. هر یک از بخشها را می توان با انواعه مختلفی از بازمانده های طبیعی مانند براده های چوبی یا برگهای خشک پر کرد تا حشرات بتوانند به راحتی درون آنها آشیانه کنند.
 

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
پاسخ : حیوانات عجیب!

پژوهشگران مي‌گويند: مغز انسان بيش از آنچه تصور مي‌كنيم ، شبيه به مغز پرندگان است.
دانشمند‌ان مدت‌ها بر اين باور بوده‌اند كه مغز انسان‌ها و ساير پستانداران از مغز ديگر حيوانات مثل پرندگان متفاوت هستند؛ اما اين تحقيق جديد نشان داده است كه يك منطقه قابل مقايسه در مغز پرندگان مرتبط با تحليل ورودي‌هاي صوتي درست شبيه به همين ناحيه مغزي در پستانداران ساخته مي‌شود.


در تحقيق اخير، محققان دانشگاه كاليفرنيا از فن‌آوري‌هاي مدرن و تكميل شده تصويربرداري استفاده كرده و كشف كردند كه منطقه قشر مخ پرندگان همچنين متشكل از لايه‌هاي ورقه‌اي از سلول‌هاي مرتبط با ستون‌هاي باريك از انواع مختلف سلول‌ها با ارتباطات دروني گسترده است كه ميكرومدارهايي را تشكيل مي‌دهند كه واقعا شبيه به مدارهاي موجود در قشر مخ پستانداران هستند.

به گزارش مجله علمي نيچر، هر دوي اين مناطق در پستانداران و پرندگان، وظايف مربوط به شنوايي را بر عهده دارند.

اين يافته نشان مي‌دهد كه ويژگي‌هاي لايه لايه‌اي و ستوني مربوط به كورتكس عصبي مغز منحصر به پستانداران نيست و ممكن است در پرندگان قديمي تر نيز تكامل يافته باشد.



parande.jpg

منبع:mehrnews.com
 

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : حیوانات عجیب!

i174738_jellyfish.jpg


این حیوان ممکن است تنها موجودی باشد که عمر جاودان دارد. از آن جایی که این عروس دریایی قادر است پس از آخرین مرحله ی بزرگسالی، دوباره تغییر شکل داده و به نخستین مرحله ی زندگی خود بازگردد، ممکن است هیچ پایان طبیعی برای طول عمر این حیوان وجود نداشته باشد. دانشمندان می گویند hydrozoan jellyfish تنها حیوانی است که می تواند بارها و بارها در زمان به عقب برگردد و دوباره حالت بواسیر لحمی خود را (مرحله اول از زندگی) پیدا کند. آن ها می خواهند بفهمند چه طور این حیوان می تواند جریان سالخوردگی خود را به حالت معکوس درآورد. از آنجایی که این حیوان هیچ وقت نمی میرد، تعداد آن ها در اقیانوس ها روز به روز در حال افزایش است
 

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
پاسخ : حیوانات عجیب!

بلندترین حشره جهان با طولی برابر نیم متر در میان درختان جنگلهای مالایا و در کنار دیگر گونه‌‌های جانوری جدید کشف شد.
حشره ای عجیب با طولی برابر 55.88 سانتیمتر طول که بر بالای بلندترین درختان جنگلهای قلب جزیره ای در مالایا کشف شده است به عنوان بلندترین حشره جهان معرفی شد.
تنها سه گونه دیگر از این حشره با نام علمی‌Phobaeticus Chani در جهان یافته شده است. ظاهر بلندترین حشره جهان را به هیچ وجه نمی‌توان از مقداری چوب خشک به هم چسبیده تشخیص داد، ظاهری که به منظور استتار در این حشره عجیب به وجود آمده است.
در میان دیگر کشفهای جدیدی که در میان گونه های زیستی جدید انجام گرفته است می‌توان به قورباغه ای که با کمک پوست بدنش تنفس می‌کند، ماری به رنگ شعله های آتش، 29 دوزیست، 17 ماهی، 37 گونه جدید از گیاه ارکیده و گونه ای جدید از پرندگانی که به Flowerpecker شهرت دارند اشاره کرد.
531124_orig.jpg
 

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : حیوانات عجیب!

i175792_3t2.jpg

يك تحقيق جديد نشان داده است، در حالي كه عنكبوت‌هاي جهنده نر به ندرت همنوعان خود را تهديد مي‌كنند و اغلب به جاي جنگيدن با يكديگر، ژست مبارزه را مي‌گيرند، اما عنكبوت‌هاي ماده تا سرحد مرگ با هم مي‌جنگند و نبردهاي كشنده انجام مي‌دهند.
به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بيشتر جانوران بزرگترها به لحاظ جثه، مبارزان بهتري هستند و معمولا پيروز مي‌شوند، اما در دنياي عنكبوت‌هاي جهنده، اندازه جثه و مهارت مبارزه ارتباطي با هم ندارند و در واقع ماده‌ها با وجود جثه كوچكتر وحشيانه مبارزه مي‌كنند، چون مي خواهند پيروز شوند.
اين گونه از عنكبوت‌ها در آمريكاي شمالي زندگي مي‌كنند.
دانشمند‌ان مي‌گويند: اين حشرات ماده درست مثل كشتي گيران سوموي ژاپني خود را به عقب و جلو هل مي‌دهند،‌ اما عنكبوت‌هاي نر معمولا به جاي يك مبارزه واقعي نمايش زيادي برگزار مي‌كنند و به به اين ترتيب پيش از اين كه آسيبي بينند، مشكل را حل مي‌كنند.
 

elahe

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,511
امتیاز
338
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
بندرعباس
پاسخ : حیوانات عجیب!

تصویر جانور اسرارآمیزی که از 60 سال پیش منقرض شده بود


گروهی از جانورشناسان انگلیسی موفق شدند از پستاندار اسرارآمیز شب بیداری تصویربرداری کنند که از 60 سال قبل تصور می شد منقرض شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این حیوان "بوزینه باریک" با عنوان علمی Loris tardigradus nycticeboides نام دارد. این جانور گونه ای از نخستیهای اسرارآمیز شب بیدار است که از 60 سال پیش اعتقاد بر این بود که منقرض شده است.
اکنون تیمی از محققان انگلیسی در راستای برنامه محافظت و نظارت بر روی حیوانات درحال انقراض وابسته به "انجمن جانورشناسی لندن" موفق شدند در جنگلهای سریلانکا برای اولین بار از یک نمونه بزرگسال نر بدون دم از این گونه عکسبرداری کنند.

در این عکس این جانور اسرارآمیز با چشمهای بزرگ روی یک درخت نشسته است.

556374_orig.jpg


براساس گزارش تلگراف، از سال 1937 که این حیوان کشف شد تا کنون تنها چهار بار دیده شده است.
این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "ما بسیار خوشحالیم که توانسیم اولین تصاویر از این حیوان را تهیه کنیم و نشان دهیم که این گونه هنوز وجود دارد."

به گفته کارشناسان، این گونه به دلیل نابودی محل زندگی اش در جنگلهای گرمسیری جنوب هند و سریلانکا تقریبا به طور کامل منقرض شده است.
در حال حاضر جنگلهای محل زندگی این حیوان به زمینهای کشت گیاه چای تبدیل شده اند.
 

fida

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
567
امتیاز
476
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 مشهد
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی مشهد
پاسخ : حیوانات عجیب!

محققان کانادایی توانسته اند توانایی مرموز موشهای کور را برای تنفس در اعماق زمین کشف کنند.

mosh.JPG

راز نفس کشیدن گونه ای از موشهای کور در زیر خاک کشف شد. محققان دانشگاه مانیتوبا در کانادا دریافتند گلبولهای قرمز خون موشهای کور شرقی به این جاندار امکان می دهند زمانی که در زیر زمین قرار دارند هوای مرده ای که از تنفس اکسیژن محیط به وجود آمده را دوباره تنفس کنند.

در واقع گلبولهای قرمز خون موشهای کور از نظر ژنتیکی به گونه ای تکامل یافته اند تا بتوانند دی اکسید کربن اضافی با خود حمل کنند.

پروتئین هموگلوبین در گلبول قرمز خون علاوه بر انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن، دی اکسید کربن را نیز به ششها انتقال می دهد. در موشهای کور گنجایش حمل دی اکسید کربن این پروتئین نسبت به حد معمول بسیار بیشتر است و به این شکل به جاندار امکان می دهد در محیط بسته ای که از مقادیر زیادی دی اکسید کربن برخوردار است زنده بماند.

محققان می گویند موشهای کور معمولا در محیطهایی به سر می برند که سطح اکسیژن به شدت پایین و سطح دی اکسید کربن بسیار بالا است. نقب زدن به اندازه کافی کار دشواری است که با نیاز پیدا کردن به تنفس هوای مرده ای که توسط خود جاندار به وجود آمده، طاقت فرساتر نیز خواهد شد.

بر اساس گزارش تلگراف، محققان امیدوارند کشف توانایی هموگلبین موشهای کور شرقی برای حمل مقادیر زیادتری از دی اکسید کربن بتواند در آینده منجر به ساخت خون مصنوعی انسان با ویژگی ها و توانایی های خاص تری شود.

با این اوصاف فکر کنم تعریف "تنفس" یه کم مشکل دار باشه!
آخه میگن تنفس یعنی گرفتن اکسیژن و پس دادن دی اکسید کردن!
اما الان میبینیم که اینطوری نیست!
نظر شما چیه؟ :) (;
 

mgh-nano

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,411
امتیاز
3,170
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
کرمان
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
cs
پاسخ : حیوانات عجیب!

یعنی اینا دی اکسید کربن رو از هوای اطرافشون میگیرن ؟


یه توضیحی هم ممکنه در مورد این خون مصنوعی بدی ؟
 
  • لایک
امتیازات: fida

amirarsalan1994

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
9
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تربت حیدریه
پاسخ : حیوانات عجیب!

فکر کنم این نوع خون تو تهران خیلی کاربرد داره
 

fida

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
567
امتیاز
476
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 مشهد
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی مشهد
پاسخ : حیوانات عجیب!

به نقل از mgh-nano :
یعنی اینا دی اکسید کربن رو از هوای اطرافشون میگیرن ؟


یه توضیحی هم ممکنه در مورد این خون مصنوعی بدی ؟
آره به عبارتی!
ببین ، وقتی در یه محیط بسته قرار میگیرند از اکسیژن موجود در اون محیط استفاده میکنند ، وقتی اکسیژن مصرف شد و دی اکسید کربن تولید شد ، دی اکسید کربن از بدن خارج نمیشه یا به عبارتی دفع نمیشه ، بلکه گلبولهای قرمز به خاطر وجود نوع خا30 از هموگلوبین ها که به هموگلوبین اصلاح شده معروفند توانایی این رو دارند که اکسیژن رو به ششها برده و در اونجا به عبارتی تجزیه کنه و از اکسیژنش استفاده کنه.
به همین ترتیب از کربن دی اکسید اطراف میتونند استفاده کنند این موشها! در کل چون میتونن کربن دی اکسید رو تجزیه کنن و از اکسیژنش استفاده کنن ، در اون محیطها زنده میمونن.



خون مصنوعی
اونجور که من تحقیق کردم و فهمیدم ،خون مصنوعی تا حدودی یه جانشین وا3 خون اصلی هست.
مهم ترین عنصر سازنده خون مصنوعی ، پرفلوئوروکربن ها یا هموگلوبین های اصلاح شده هستند.
پرفلوئوروکربن ها (هموگلوبین های اصلاح شده) ، زنجیره های هیدروکربنی چرب و درازی هستند که شامل فلوئورین هستند. فلوئورین توانایی دریافت اکسیژن از شش ها و آزاد کردن آن به داخل بافتها و حمل دی اکسید کربن رو داره.
خون مصنوعی شامل مخلوطی از فلوئورو کربن ها و محلول آب نمک هست و از مواد فعالی استفاده می شود که سبب مخلوط شدن آب و روغن(چربی) می شوند و میتونند کربن دی اکسید رو تجزیه کند. این محلول سپس به بیماران برای مصرف داده می شود.

ناگفته نمونه که این مواد(خون مصنوعی) ،به کاملی مواد موجود در خون نیستند چون آنها فقط توانایی حمل اکسیژن را دارند و نمی توانند دیگر عملکردهای مهم خون را انجام دهند یاجایگزین آنها شوند.

اما در کل با وجود این خون مصنوعی دیگه احتیاجی به اهدای خون نیست.

چیزی از توضیحاتم فهمیدی؟ (;
نهایت تلاشمو کردم که قابل فهم توضیح بدم. :)
 

Sampadik

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,666
امتیاز
7,041
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تــهران
پاسخ : حیوانات عجیب!

محققان آمریکایی دریافتند که پلنگها، یوزپلنگها و در واقع گربه های بزرگ شیفته عطرهای مردانه هستند و با بو کشیدن این عطرها به سرعت جذب آنها می شوند.
یک تیم تحقیقاتی از انجمن حفاظت از حیات وحش باغ وحش "برانکس" در نیویورک با آزمایش بر روی یک ماده ببر سیبریایی به نام "ساشا" دریافتند که یوزپلنگها، ببرها، پلنگها و در کل تمام گربه های بزرگ علاقه زیادی به عطرهای مردانه دارند و به محض حس کردن رایحه این عطرها به سرعت جذب آنها می‌شوند.

بنابراین مردانی که عادت به استفاده از عطر دارند مراقب باشند که یک ببر 200 کیلویی با یک دم دراز را به طرف خود جلب نکنند.

از مدتها قبل دانشمندان می‌دانستند که حس بویایی گربه سانان بسیار بهتر از حس بویایی انسان عمل می‌کند. اکنون این محققان با انجام این آزمایش نشان دادند که می توانند برای جذب گونه های گربه سان در حال انقراض و پرورش آنها از عطرهای معروف استفاده کنند.
در این آزمایش، عطرهای مختلف بر روی ساشا آزمایش شد. در این آزمایش به روی یک درخت عطرهای مختلف را پاشیدند و زمان عکس العمل ماده ببر را نسبت به عطر مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که این ببر به مدت دو ثانیه جذب عطری از محصولات شرکت Estée Lauder ، پانزده ثانیه مجذوب عطری از Revlon ، ده دقیقه جذب عطری از شرکت Nina Ricci و 11 دقیقه و 10 ثانیه شیفته محصولی از "کالوین کلین" شد.

این عطر که بیشترین محبوبیت را نشان داد به گونه ای ساشا را مجذوب خود کرد که حتی از غذا خوردن صرف نظر کرد و برای مدت زمانی کنار درخت نشست و رایحه عطر را استنشاق کرد.

براساس گزارش وال استریت ژورنال، در 14 سال گذشته جانورشناسان و حافظان حیات وحش در حال انقراض به دنبال روشهایی برای جذب و کنترل گربه سانان بوده اند.
اکنون به نظر می رسد که این محققان روشی را برای جذب و مراقبت این حیوانات پیدا کرده باشند. هر چند با اعلام این نتایج این خطر وجود دارد که این حیوانات در معرض سوء استفاده شکارچیان قرار گیرند.
 

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : حیوانات عجیب!

i180635_images.jpg


محققان در يك پژوهش جديد ادعا كرده‌اند كه سوسك‌هاي خانگي استفاده از منابع غذايي خوب را به يكديگر توصيه مي‌كنند.
به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين حشرات وقتي راجع به غذا با هم تبادل نظر مي‌كنند، ظاهرا درباره بهترين منبع غذايي، تصميم دسته جمعي و گروهي مي‌گيرند.

اين تحقيق كه با همكاري گروهي از محققان در دانشگاه لندن ــ كوئين ماري انجام گرفته توجيه مي‌كند كه چرا اين حشرات اغلب به طور دسته جمعي در نيمه هاي شب در خانه‌هاي شما در حال غذا خوردن هستند.

دكتر ماتيو ليهورو از دانشكده علوم بيولوژيك و شيميايي كوئين ماري كه سرپرستي اين پژوهش را بر عهده داشته يافته‌هاي خود را در مجله اكولوژي سوشيوبيولوژي رفتاري منتشر كرده است.

دكتر ليهورو مي‌گويد: هر كجاي خانه كه اين موجودات را ببيند، متوجه مي شويد آنها به طور گروهي غذا مي‌خورند.

ليهورو معتقد است كه سوسك‌ها با استفاده از ماده اي شيميايي در بزاق يا هيدروكربن موجود در بدنشان براي يكديگر سيگنال مي فرستند و انتخاب دسته جمعي بهترين غذا را انجام مي‌دهند.
 

Legend

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,329
امتیاز
2,204
نام مرکز سمپاد
علامه حلی بدون شماره!
شهر
طهرون
سال فارغ التحصیلی
93
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : حیوانات عجیب!

ولی چرا فقط چند نفر مطلب میزارن!!!!؟؟؟

من حال ندارم وگرنه 3 تا 4 صفحه مطلب می زاشتم!!!!!

مطالب خوبی بود از شما چند نفر ممنونم!!!
 

fida

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
567
امتیاز
476
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 مشهد
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی مشهد
پاسخ : حیوانات عجیب!

به نقل از legend :
ولی چرا فقط چند نفر مطلب میزارن!!!!؟؟؟

من حال ندارم وگرنه 3 تا 4 صفحه مطلب می زاشتم!!!!!

مطالب خوبی بود از شما چند نفر ممنونم!!!
نمیدونم والا!
بقیه شاید خوششون نمیاد!
در هر صورت اگر بچه ها ببینن فعالیت زیاده به جنبش میان ایشا...!
شما هم حالا نه چند صفحه ولی یکی ، دو پست بده لطفا ، تا بقیه هم استفاده کنن :) (;
 

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : حیوانات عجیب!

محققان بیولوژیست موفق به کشف گونه‌ای از ماهی‌ها شده‌اند که توانایی حرکت دادن چشم به داخل سر شفاف خود را داشته و با استفاده از این خصلت میزان بینایی خود را در محیط تاریک اعماق دریا افزایش می‌دهند. بیولوژیستهای دریایی اعلام کردند که گونه‌هایی از ماهی های عمق بالا در اقیانوسها با نام برل آی واقعا در پشت سر خود دو چشم دارند. این ماهی که به زندگی در اعماق تاریک دریا عادت کرده متناسب با نوع زیستگاه خود توانایی ردیابی شکارچیان و مواد غذایی را در خود پرورانده است.
i180785_432331origds.jpg

دانشمندان برای سال‌ها معتقد بودند که چشمان برل آی ثابت بوده و تنها توانایی مشاهده اجسام و اجرامی‌را دارد که از مقابلش عبور می‌کنند. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که چشمان این ماهی با نام علمی ماکروپینا میکروستوما به گونه‌ای تکامل یافته است که توانایی دید در تمامی‌جهات و زاویه‌ها را از میان سر نامرئی و شفاف خود خواهد داشت.
این ماهی در طول زمان آموخته است تا چشمان خود را به درون سر حرکت داده و از این طریق شکارچیان و شکارهای خود را به خوبی مشاهده کند. در حالی که تمامی‌بدن ماهی تاریک به نظر می‌رسد، قسمت بالایی سر این جاندار کاملا شفاف بوده و چشمهای آن به خوبی قابل مشاهده است.
i180787_432329origasw.jpg
 

fida

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
567
امتیاز
476
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 مشهد
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی مشهد
پاسخ : حیوانات عجیب!

عکسی که توسط محققان جامعه جانورشناسی از بوزینه تنبل سریلانکا که تصور می‌شد حدود یک‌قرن پیش منقرض‌‌شده گرفته شده است، نشان می‌دهد این جاندار علیرغم از دست‌دادن زیستگاهش هنوز دارد برای حیات تلاش می‌کند.

bagha.jpg


امروزه جانوران بسیاری را می‌شناسیم که در معرض خطر انقراض هستند یا منقرض شده‌اند. بوزینه تنبل یکی از این جانوران است با این تفاوت که پیش از این تصور می‌شد یکی از زیرگونه‌های آن با نام علمی Loris tardigradus nycticeboides، ساکن مناطق حفاظت‌شده مرکزی کشور سریلانکا سال‌هاست که منقرض شده است.

چیزی حدود یک‌قرن است که نمونه تازه‌ای از این جاندار مشاهده نشده است. اما عکسی که مشاهده می‌کنید، توسط یکی از اعضای جامعه جانورشناسی لندن در جنگل‌های کوهستانی سریلانکا گرفته شده و نشان می‌دهد این جاندار کوچک هنوز دارد روی زمین زندگی می‌کند.

این پستاندار که حدود 20سانتیمتر طول دارد یکی از دو زیرگونه بوزینه تنبل لاغر است. زیرگونه دیگر نیز به دلیل از دست‌دادن زیستگاه در معرض خطر انقراض قرار دارد.

چشم‌های بزرگ این جاندار، در شب دیدی فوق‌العاده دارند و می‌توانند برای شکار حشرات در تاریکی به خوبی مورد استفاده قرار بگیرند.

این جاندار هم مانند انسان و میمون‌ها به راسته نخستی‌ها تعلق دارد اما از گروه ابتدائی‌تری موسوم به پیش‌میمون‌ها مشتق شده است.
 

fire storm

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
383
امتیاز
98
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 ارومیه
شهر
urm
مدال المپیاد
کانگرو & لیگ پایا (ریاضی)
دانشگاه
-
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : حیوانات عجیب!

i180925_images.jpg


زمانی که پای مد در میان باشد، لباس هیچ حیوانی چون گوره خر منحصر به فرد نیست. راه‌های نقش بسته بر بدن هر گوره خر، مانند اثر انگشت، کاملا منحصر به همان گوره خر هستند و هیچ نمونه مشابهی ندارند. از آن جالب تر اینکه به طور کلی سه گونه گوره خر در تمام جهان وجود دارد که الگوی کلی خط های بدن هر یک از آنها با گونه دیگر متفاوت است.
اما چرا گورخر ها خط دارند؟ دانشمندان هنوز نتوانسته اند به این پرسش پاسخ دهند، اما برخی معتقدند خطوط موجود بر تن گورخرها به نوعی به استتار آنها در مقابل شکارچیان کمک می‌کند. وجود این خطوط موجب می‌شود حیوانات شکارچی نتوانند یک حیوان منفرد را از گله ای در حال حرکت متمایز کند.

همچنین این خطوط مانع از حمله حشراتی می‌شوند که حیوانات را تنها از راه دیدن سطوح وسیعی یک رنگ تشخیص می‌دهند. همچنین تفاوت‌های خطوط نقش بسته بر بدن هر گوره خر نسبت به گوره خرهای دیگر به آنها در شناسایی هم کمک می‌کند.گوره خرها حیوانات اجتماعی هستند که در چمنزارها زندگی می‌کنند. آنها با یکدیگر به چرا می‌روند و حتی در تیمار کردن هم به یکدیگر کمک می‌کنند.
گونه بورچل گوره خرها، بیشترین جمعیت از این نوع جانور را به خود اختصاص داده است. این حیوانات در گروه‌های خانوادگی کوچکی متشکل از یک مرد، چندین زن و فرزندانشان زندگی می‌کنند. این خانواده‌ها می‌توانند با هم همراه شده و گله‌هایی بزرگ را تشکیل دهند. با این حال در گله‌های بزرگ نیز روابط خانوادگی گوره خرها حرف اول را می‌زند گوره خرها همواره باید نسبت به حمله شیرها هشیار باشند. در صورتی که یک گوره خر مورد حمله حیوانی وحشی قرار بگیرد دیگر اعضای خانواده او با حلقه زدن به دورش از وی دفاع می‌کنند تا شاید بتوانند شکارچی را از محل فراری دهند.

i180924_sd.jpg
 
  • شروع کننده موضوع
  • #38

ma(-)Dye

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
752
امتیاز
134
نام مرکز سمپاد
فرزانگان(1)
شهر
کرج
رشته دانشگاه
آدم از فرداش خبر نداره که!
پاسخ : حیوانات عجیب!

عزیز من فکر نمی کنی تاپیکتو جای بدی زدی؟
 

fida

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
567
امتیاز
476
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 مشهد
شهر
مشهد
دانشگاه
فردوسی مشهد
پاسخ : حیوانات عجیب!

به نقل از Əlmira :
عزیز من فکر نمی کنی تاپیکتو جای بدی زدی؟
عزیزم به جای منفی دادن بهتره خصوصی یا تو شورا ها حرفتو بزنی
اینجا جای این حرفا نیست دخترم
 
  • شروع کننده موضوع
  • #40

ma(-)Dye

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
752
امتیاز
134
نام مرکز سمپاد
فرزانگان(1)
شهر
کرج
رشته دانشگاه
آدم از فرداش خبر نداره که!
پاسخ : حیوانات عجیب!

این منفیه اشتباه شده بود
درستش کردم
ولی منم خسته شدم انقدر راجع به این موضوع صحبت کردم :(
 
بالا