• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

توان تسلیحات هوایی ایران

به نظر شما توان تسلیحات هوایی ایران در چه رده ای از ارتشهای مدرن جهان قرار می گیرد ؟

  • ارتشهای پیشرفته(رده1تا5)

    رای‌ها: 6 50.0%
  • ارتشهای نیمه پیشرفته(6تا15)

    رای‌ها: 2 16.7%
  • ارتشهای در حال توسعه(15تا25)

    رای‌ها: 2 16.7%
  • ارتشهای عقبمانده(25به پایین)

    رای‌ها: 2 16.7%

  • رای‌دهندگان
    12
  • شروع کننده موضوع
  • #1

salary

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
331
امتیاز
465
تاریخ نیروی هوایی ارتش ایران(1)

مقدمات تشكیل نیروی هوایی

بررسی خاطرات افسران قدیمی، بیانگر این موضوع است كه قوای (نیروی) زمینی ایران، درسال 1298ش یعنی اواخر حكومت قاجاریه ،برای اولین بار از حمایت دوفروند هواپیمای انگلیسی ،در حالی كه خلبانان آنها نیز انگلیسی بودند، برخوردار شده است. و آن زمانی بوده كه بلشویك های روسی با حمایت ازمیرزا كوچیك خان ،در صدد تجزیه گیلان بر آمدند و انگلیسی ها كه از این امر و پیشروی نیروهای روسی به سمت تهران و ...جنوب بیمناك بودند،تصمیم گرفتند كه با دو فروند هواپیما نیروی ده هزار نفری دولت مركزی ایران رادر سركوب دشمن حمایت كنند.


سپس با وقوع كودتای سوم اسفند 1299شمسی به دست رضا خان سردار سپه و تشكیل قشون متحدالشكل ،رضاخان به فكر خریداری چند فروند هواپیما برای پشتیبانی نیروی زمینی خود افتاد و در پی آن ،در سال 1301شمسی،یك هواپیمای روسی در آسمان تهران دیده شد كه قطعات این هواپیما را با صندوق به تهران آورده ودر زمین های قاجار به هم وصل كرده بودند. در ادامه ،رضاخان تصمیم گرفت كه در سازمان قشون متحدالشكل خود،در شعبه تنسیقات دایره عملیات،دفتری هم به نام دفتر هواپیمایی پیش‌بینی گردد و به این ترتیب،برای نخستین بار در ارتش ایران، نام هواپیمایی جزو سازمان در آمد و در حقیقت ،هسته مركزی نیروی هواییی ایران تشكیل شد.

در دفتر هواپیمایی،تشكیلات یك نیروی هوایی كه بتواند پشتیبان عملیات نیروی زمینی در اجرای طرح های خود باشد ،طرح ریزی گردید و برای عملی شدن این طرح ،دولت ایران توسط سفیر خود در واشنگتن برای خرید چند دستگاه هواپیما و تاسیس یك اداره هواپیمایی و تعلیم عده ای ،با دولت آمریكا در26 دی ماه 1301شمسی، وارد مذاكره شده اند. اما مذاكره با این دولت نتیجه ای نداشت و دولت ایران ناگزیر شد كه نخستین هواپیما را در همان سال از شركت یونكرس آلمان خریداری كند و در سال بعد نیز تیپ گیلان و مازندران ،دو هواپیمای دیگر از همان نوع به نام های گیلان و مازندران خریده و به تهران فرستادند و چند ماه بعد هم چهار هواپیما از نوع دوها ویلاند ،از روسیه خریداری شد . به این ترتیب در اواخر سال 1302ش ،نیروی هوایی ایران دارای هفت فروند هواپیما بود كه خلبانان و مكانیسین‌های آنها نیز آلمانی و روسی بودند.

در ادامه،با توجه به گسترش نیروی هوایی،در مرداد ماه 1303ش نخستین هیات دانشجویی ایران مركب از ده نفر برای فراگیری فن خلبانی به روسیه رفتند و بعلاوه یك نفر از افسرانی هم كه در خرداد ماه همان سال برای تحصیل در رشته های مختلف مربوط به ارتش ،فرانسه رفته بود ،در رشته هواپیمایی مشغول به آموزش شد.

در اواخر سال 1303ش نیز یك شركت آلمانی به نام یونكرس،شعبه ای در ایران دایر كرد و چند هواپیما برای حمل و نقل مسافر در خطوط تهران، مشهد ،شیراز ،انزلی وبوشهر به كار انداخت كه ارتش ایران به تدریج برای سركوب اغتشاشات داخلی،گاهی اوقات هواپیماها و خلبانان این شركت را به صورت روزمزد به كار می گرفت.


در سال 1304ش،دولت ایران بیست فروند هواپیمای دیگر از فرانسه ،آلمان و روسیه خریداری كرد ودر همین زمان ،سرهنگ خلبان ایرانی كه در خارج از ایران بود، ماموریت یافت كه با یكی از هواپیماهای تازه خریداری شده، از فرانسه به سوی تهران پرواز كند واو نیز با آن هواپیما ،از فرودگاه نظامی ویلا كوپولی پرواز كرد وپس از نشستن درچند شهر مسیر خود،بالاخره در فرودگاه قلعه مرغی تهران فرود آمد.

در سال 1305،پس از بازگشت افسران ایران از روسیه كه برای تعلیمات هوایی وپرواز در سال 1303اعزام شده بودند ،اداره هواپیمایی با دوقسمت ص و فنی وجمعا با بیست فروند هواپیما تشكیل گردید . این هواپیماها علاوه بر اینكه شماره های مخصوصی داشتند ،به اسامی مختلفی مانند عقاب ،تیهو ، كركس،شاهین ،هما،قرقی، كبك و بلبل نیز خوانده می شدند.

در سال بعد،پس از اینكه افسران تعلیم دیده جدیداز فرانسه به ایران باز گشتند،چند فروند هواپیمای دیگر نیز خریداری شدو سازمان هواپیمایی به دو صورت گردان هواپیمایی ویك گروه تعلیماتی درآمد .سپس دسته دوم و سوم محصلان ایرانی نیز از فرانسه بازگشتند و چون كادر مربی و افسری هوایی بالنسبه سرو صورتی گرفته بود ،رسما اداره ایی به نام اداره هواپیمایی در قلعه مرغی تشكیل شد.از این پس ،به توسعه سازمان هواپیمایی ایران توجه بیشتری شد و دانشجویان وافسران دیگری به مدارس و آموزشگاه های خلبانی وفنی كشورها ی روسیه و فرانسه فرستاده شدند.

با گذشت ده سال از تاسیس نیروی هوایی ایران نخستین فعالیتهای ایران در زمینه نیروی هوایی و فراهم شدن زمینه های فعالیت در این بخش،ضرورت تاسیس یك آموزشگاه فنی(مدرسه مكانیسین)احساس گردید و به این منظور قرار شد كه بیست نفر مكانیسین هوایی از كشورهلند برای تعلیم در مدرسه فنی كه در مهر ماه افتتاح می‌شد،استخدام شوند. اما این امر به دلایلی به تعویق افتاد و سرانجام در شهریور ماه 1311،مدرسه خلبانی تاسیس گردید . چهار نفر افسر هوایی نیز از كشور سوئد برای تعلیم فن خلبانی استخدام شدند كه به مرور تعداد آنها بیشتر شد و با فعالیت آنان در این زمینه و گسترش این امر،یك دانشكده فنی هوایی هم جهت آموزش عده‌‌ای افسر فنی در دوشان تپه تهران ایجاد گردید.

به این ترتیب در سال 1311 شمسی،سازمان هواپیمایی ایران عبارت بود از: یك گروه آموزشی ،یك گردان شكاری و یك گردان بمباران و اكتشافی كه تابع اركان حزب قشون بودند وبا وجود این تشكیلات ، با طرح جدیدی اركان جنگ هوایی از نیروی زمینی جدا شد و سازمان مستقل هواپیمایی ، مركب از یك هنگ ، فرماندهی وستاد هنگ (مركب از 3ركن و یك دفتر ستاد)تشكیل گردید.


در سال 1312 با توجه به گسترش قوای هوایی ایران و خرید روز افزون هواپیماهای جنگی از خارج ،دولت وقت تصمیم گرفت كه برای بی‌نیازی از خرید هواپیما ویا حداقل برای كاستن هزینه خرید آنها نسبت به تاسیس كارخانه های هواپیما سازی اقدام كند . یه همین منظور برای خرید ماشین ولوازم كارخانه به كشورهای اروپایی مانند آلمان و انگلستان سفارش هایی داده شد و این ماشینها و لوازم راكه در سال 1314به ایران رسید ،در دوشان تپه نصب كردند وبه نام كارخانه های هواپیما سازی شهباز مشغول به كار شد.

این كارخانه ها در مرداد ماه 1317،نخستین هواپیما های ودرابه بهره برداری رساندند كه در برابر رضا شاه پرواز كردند.

در 25 دی ماه 1314طبق ماده 1 حكم شماره 2366،عنوان هواپیمایی نظامی ایران از قوای هوایی به نیروی هوایی تغییر یافت و به طور رسمی ابلاغ شد .سپس هنگ هوایی مشهد و هنگ هوایی اهواز به ترتیب در سالهای 1315و 1316 تاسیس گردید وباشگاه هواپیمایی كشوری ایران نیز در سال 1318، به منظور پرداختن به امر آموزش خلبانی در ایران فعالیت خود را آغاز كرد.

تا شهریور 1320 كه پایان دوران حكومت پهلوی اول است ،نیروی هوایی ایران دارای 283 فروند هواپیما ،فرماندهی و ستاد نیرو،و منضمات آن،سازمان واحدهای هوایی شامل پنج هنگ (تبریز ،مشهد ،هنگ بمباران تهران ،هنگ قلعه مرغی تهران و اهواز )و آموزشگاه خلبانی گردید،اما در همین زمان با حمله نیروهای متفقین به ایران ،اولین ضربه سازمانی ناشی از اشغال كشور ، بر این نیرو وارد شد و این نیرو از 12مهر 1320در اختیار وزارت جنگ گذاشته شد و به صورت اداره پنجم آن وزارت خانه در آمد.


نیروی هوایی ایران در دوره محمد رضا پهلوی

در روز 15 مهر ماه 1320،ابلاغ شد كه اداره هواپیمایی در امور داخلی مربوطه،كما فی سابق مستقل است ودر كار ارتش ،به عنوان یكی از ادارات وزارت جنگ،ادامه خدمات خواهد داد .از آن سال تا سال 1326،نیروی هوایی فعالیت چشمگیری نداشت،تا اینكه در آن سال آموزشگاه فنی،دوره نهم خود را تشكیل داد و نود نفر هنر آموز را پذیرفت ودروره های تكنیلی دانشكده فنی افسری، كلاس فنی ویژه درجه داران ،اموزشگاه فنی و ناو بری هوایی تا سال 1336 تشكیل شد . در سال 1336 عنوان ستاد نیروی هوایی به فرماندهی نیروی هوایی تغییر یافت ودر سال 1339،سازمانی به نام كمك های آموزشی جهت تكمیل تعلیمات فنی هنر آموزان در تیپ تعلیمات تاسیس گردید.


سپس در سال 1346،تیپ تعلیمات با امكانات آموزشی بیشتر ،مركز آموزشهای هوایی نامیده شد كه به شش هیات آموزش نظامی،افسری،زبان ،الكترونیك،نگهداری هواپیماو تخصص های مختلف ،كار آموزش در نیروی هوایی را آغاز كرد.

در سال 1347،به دنبال افزایش روز افزون حضورهواپیماهای پیشرفته ما فوق صوت‌f-5 و f-4،نیروی هوایی به استخدام كادر جدیدی تحت عنوان هما فری برای انجام عملیات تعمیر ونگهداری هواپیماها پرداخت وطی همین سالها،در خواست سفارش و خرید هواپیماهایf-14هم از دولت آمریكا در دستور كار قرار گرفت كه 72 فروند از این هواپیماها در بهمن ماه 1354درفرودگاه مهرآباد به زمین نشست.در سال 1357،نیروی هوایی ایران در صدد بود كه تعداد جنگنده های خود را از 447 فروند به 500 فروند برساند كه این تعداد ایران را در رده كشورهای غربی و بالاتر از كشورهای خاور میانه قرار می داد.



ادامه دارد...



منبع: انجمن هوافضا سایت تبیان
 
  • لایک
امتیازات: nahid

دلسوخته

کاربر جدید
ارسال‌ها
4
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
شهیدقدوسی
شهر
تهران-قم
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

توان نظامی ایران
صنایع نظامی ایران قبل از انقلاب
برنامه های نظامی شاه موجب گردید تا هزینه های نظامی ایران به ناگاه سیر صعودی پیش گیرد. بودجه نظامی کشور بسیار بالا رفته بود و پیش خریده های شاه ، فروشندگان را هم به تعجب وا میداشت . خرید تجهیزات توسط رژیم شاهنشاهی نیازمند آموزش فنی نیروها و آشنایی و بهره گیری بهینه از این تسلیحات بود ، لذا شمار زیادی از متخصصان ، تکنسین ها ، مستشاران نظامی و فروشندگان تسلیحاتی به ایران گسیل می شدند و افسرانی از ایران به کشورهای خارجی فرستاده می شد . در اواسط سال 1977 بالغ بر 31 هزار مستشار آمریکایی در ایران به سر می بردند که این تعداد در سال 1978 به 45 هزار نفر رسید . حضور این افراد باعث گردید که آمریکاییها حق هرگونه ابتکار و خلاقیت را از نیروهای داخلی سلب کرده و اداره امور ارتش را راسا بر عهده گیرد .
از لحاظ صنایع دفاعی آنچه قبل از انقلاب تولید می شد ، صرفا تولید سلاحها و مهمات سبک بود که نهایتا تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تولید فشنگهای سبک و نیمه سنگین تیربار ژ3 ، اسلحه ژ3 ، و فشنگ سلاح های کمری محدود می شد . در امور خدماتی و تعمیر و نگهداری نیز ما حق هیچ گونه دخالتی نداشتیم و با توجه به زیر ساختهای موجود فقط آمریکایی ها حق فعالیت در این امور را داشتند طوری که برای تعویض حتی یک پیچ ساده باید آمریکایی ها را صدا می کردیم.
یکی از شعار های محوری انقلاب اسلامی استقلال بود ، استقلال ،که نقطه مقابل وابستگی اشت . لذا به هر میزان که نقطه وابستگی کشور کم شود میزان استقلال بیشتر می شود.
بعد از انقلاب
همانطور که بیان شد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به نیروی نظامی ما حتی اجازه نمی دادند به قطعات دست بزند و کل سیستم در اختیار آمریکا بود.
بعد از پیروزی انقلاب شرایط متحول شد و تحولات چشمگیری خصوصا در مقطع دفاع مقدس پدید آمد ، جنگ تحمیلی واقعیتهایی را تحمیل میکرد که نتیجه آن شکل گیری صنایع دفاعی بود. بسیاری از سلاحهایی را که قبل از انقلاب نه تولید می شد و نه اجازه تولید آن را می دادند از رهگذر جنگ و تحریم اقتصادی و با طراحی مهندسی معکوس در داخل شکل گرفت . هر قدر فشار ها بیشتر شد خودباوری صنعت دفاعی بیشتر متبلور گردید .هم اکنون جمهوری اسلامی از بزرگترین توان و قدرت بازدارندگی موشکی برخوردار است که از یک طرف تماما بومی و از سوی دیگر تحت اختیار نیروهای داخلی قرار دارد و با هزینه اندک این همه امکان فراهم شده است.
پیدایش توان موشکی
صنایع و توان موشکی ایران در شرایطی شکل گرفت و تکامل یافت که امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی در معرض تهدید قرار گرفته بود. در واقع از همان زمانی که موشکهایی از سوی رژیم مخلوع بعثی به سوی شهرهای کشورمان سرازیر شد و مردو ایران جواب دادند « موشک جواب موشک » این حس در متخصصان صنایع دفاعی کشور پدید آمد که باید به این خواسته به حق مردم پاسخ گویند که با عنایات خداوند متعال این صنعت بسیار پیچیده به همت متخصصان داخلی شکل گرفت . نکته جالب اینکه متخصصین شاغل در صنایع موشکی ، صنایع موشکی ایران را به علت کاملا بومی بودن «Made in SHIA» می گویند.


معرفی برخی از تولیدات صنایع موشکی:
1. موشک شهاب 3 : ( برد 2500 کیلومتر / درصد خطا 2 در 10000 )
2. موشک فاتح 110 : (دقیق ترین موشک بالستیک موجود در جهان با سوخت جامد برد 450 کیلومتر )
3. موشک توفان : ( یکی از پیشرفته ترین موشکهای ضد زره با عمق نفوذ 760 میلیمتر و برد 3850 متر و دارای سیستم ' ضد جمینگ ' تا دشمن نتواند آن را منحرف سازد و و مجهز به سیستم دید در شب وقابل شلیک از بالگرد های کبرا )
4. موشک تندر : ( طراحی شده جهت مقابله با زره های واکنشگر )
5. راکت صاعقه : ( طراحی شده جهت نابودی نفرات دشمن و دارای 40 میلیمتر طول می باشد و اهمیت آن به جهت برد ، مقدار ترکشها و قدرت انفجاری آن می باشد و پرواز آن در هوا بدون صدا می باشد )
6. موشک صیاد1و2 : ( که جهت نابودی بمب افکنها و هواپیماهای شناسایی دشمن طراحی شده و زمین به هوا می باشد که به تولید انبوه رسیده است )
7. موشک شهاب ثاقب : ( موشک سطح به هوای شهاب ثاقب موشکی کوتاه برد جهت دفاع ضد هوایی در ارتفاع پایین و بسیار پایین است و دارای ردیاب و سیستم هدایت فرماندهی و کنترل بیسیمی است .و دارای سرجنگی 14 کیلوگرمی و دارای ماسوره زمانی « ایر » می باشد که درصد خطای آن 4 درصد می باشد .
8. موشک میثاق1و2 : ( این موشک نمونه مدرنیزه شده استینگر می باشد که از روی شانه پرتاب می شود که دارای سیستم هومینگ غیر عامل مادون قرمز با قابلیت تهاجمی در تمامی جهات است )
9. موشک کروز: ( طراحی شده جهت استفاده در هواپیما و شناور . که بر برروی شناور های ذوالفقار 1400 و ذوالجناح نصب شده و این شناور ها با سرعت 90 کیلومتر حرکت کرده و همزمان اقدام به شلیک این موشک می کنند.
10. موشک دریایی نور : ( اساس سیستم کروز با برد متوسط 200 کیلو متر و با یک سامانه فوق پیشرفته جنگ الکترونیک )
11. موشک دریایی رعد : ( پیشرفته ترین موشک دریایی باسیستم هدایت الکترونیک در شب و سیست ضد الکترونیک با برد 350 کیلومتر )
12. موشک توسن : ( موشک ضدزرده تماما داخلی با عمق نفوذ بسیار بالا )
13. موشکهای زلزال 1و2و3 : ( با بردهای حداکثر 450 کیلومتر و پرتاب دقیق یکی از پرسرعت ترین موشکهای زمین به زمین جهان است )
14.موشک زیر دریایی حوت : ( پرسرعت ترین و پیشرفته ترین موشک زیر سطحی جهان با فناوری بسیار پیشرفته با قابلیت رهگیری اهداف زیر سطحی مانند زیر دریایی ها و موشکها و ناو ها و ناوچه ها )
15. موشکهای مرصاد 1و2و3و4و5 : (یک موشک فوق پیشرفته و جدید برای مبارزه با اهداف هوایی که در سال 2008 به تولید انبوه رسید . فناوری آن کاملا داخلی و بومی است .)
مرصاد 1 : استفاده جهت رهگیری جنگنده ها و بمب افکن های در ارتفاع های بسیار بالا
مرصاد 2 : استفاده جهت رهگیری پهپاد های بدون سرنشین در ارتفاع های پایین و بالا
مرصاد 3: استفاده جهت شکار هواپیماهای جاسوسی رادار گریز در ارتفاعات بسیار بالا
مرصاد 4: استفاده جهت رهگیری موشک های بالستیک زمین به زمین با کلاهک های هسته ای و شیمیایی
مرصاد 5 : استفاده جهت شکار موشک های هوا به زمین شلیک شده توسط جنگنده های پیشرفته دشمن
16.موشک ضد تانک رعد : ( یک موشک ضد تانک بسیار ساده و ارزان قیمت با هدایت الکترونیک مجهز به یک رادار ضد رادار )
17. موشک قدر 1و 2 : ( موشک های بالستیک ارتقاع یافته شهاب با سیستم دفاع از موشک با 4 شلیک شونده راکت سیار در هوا و یک کلاهک بسیار قدرتمند و دارای سوخت دو مرحله ای که در سال 2008 به تولید انبوه رسیده است . برد قدر2 3500 کیلومتر است )
18. موشک عاشورا : ( موشک بالستیک با برد بیش از 4000 کیلو متر که نوع پیشرفته قدر با سیستم رادار ضدرادار است )
19. موشک سجیل : ( موشک هوا به هوا سجیل می تواند اهداف با برد 40 کیلومتر را با سرعت بسیار زیاد رهگیری نماید .)
20. موشک فاطر : ( موشک هوا به هوا ی فاطر می تواند از ارتفاعات بسیار بالا پرتاب شده و به سمت هدف خود حرکت کند )
21. موشک زوبین : ( موشک هوا به زمین زوبین می تواند اهداف با برد 30 کیلو متر را رهگیری کند )
22. موشک ستار 1و2و3: (موشک هوا به زمین ستار می تواند برد 40 کیلو متر را طی نماید )
23. موشک دریایی نصر : ( موشک ضد کشتی با برد 60 کیلو متر و سرعت بسیار بالا و دارای یک سامانه مبارزه با جنگ های الکترونیکی )
24. موشک فراز : ( یکی از پیشرفته ترین موشک های هوا به هوای جهان با قابلیت رهگیری اهداف پرسرعت و جنگنده های مدرن و مجهز به یک سیستم مبارزه با جنگهای الکترونیکی و یک راداری فعال برای یافتن هدف نهایی و هدایت الکترونیکی لیزری . سرعت این موشک 6000 کیلو متر بر ساعت است . )
25. موشک فجر دریا : ( یک موشک برد کوتاه برای استفاده در ناوچه ها و ناوشکن ها و قایق های پرنده سپاه پاسداران و قایق های تندرو ارتش. )
26. موشک ثاقب : (شلیک از زیر دریایی ها و لانچر های ثابت در زیر دریا برای شکار جنگنده ها و بالگردهای تهاجمی دارای یک سیستم راداری پیشرفته برای یافتن هدف و هدایت به سمت هدف نابود سازی فضای بینایی رادار دشمن .)
27.راکتهای فجر 1و2و3و4و5:
این راکتها نمونه های بهینه سازی شده رادارگریز کاتیوشا می باشد که بسیار ارتقاء یافته و به کلاهک های شدید الانفجار مجهز یافته اند . این راکتها تا حداکثر برد 200 کیلو متر به صورت راکتی در جنگ 33 روزه حزب الله به مراتب مورد استفاده رزمندگان مجاهد حزب الله قرار گرفت که تعداد آنها از 4000 بیشتر بوده است. گفته می شود که تولید این موشک ها تا سال 2000 از رده خارج شده است .
28.موشک یاسر: (این موشک از موشکهای هوشمند تمام اتوماتیک هوا به زمین با برد بیش از 50 کیلو متر است که هم اکنون در سپاه عملیاتی شده است . )
29.موشک دریایی کوثر : (موشک کوتاه برد با رنج عملیاتی 40 کیلومتر و مجهز به سیستم راداری میکرو متری قادر به مبارزه با سیستم های انحرف و جنگ الکترونیک خواهد بود که هم اکنون به صورت عمده در کشور تولید شده و به کشورهای دیگر نظیر سوریه ، سنگال و ونزوئلا صادر می شود .)
ادامه دارد...
 

khamoosh

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
262
امتیاز
305
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد1
شهر
مش‍‌‌هَد
دانشگاه
علوم پزشکی مشهد
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

ايول بابا!
من كه دهنم وا موند__مطمىنى اينا واقعيه؟(يعنى رجز خونى نيست؟)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

salary

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
331
امتیاز
465
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

خیلی جالب و مفید بود. متشکرم. ذکر منبع آن را کامل می کند.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

salary

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
331
امتیاز
465
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

تاریخ نیروی هوایی ارتش ایران(2)

نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران



با پیدایش نشانه های فروپاشی رژیم پهلوی در سال 1357،به دلیل گسل های كه در نیروی هوایی در آن زمان پدید آمده بود ،ازجمله‌نارضایتی‌های‌درون‌ سازمانی‌آن،باعث شد كه نیروی هوایی در جریان رویداد های انقلاب، زودتر از نیروهای دیگر از رژیم پهلوی گسسته و به امواج انقلاب بپیوندد. بخصوص هما فران این نیرو ،در هدایت افراد نیروی هوایی به سمت انقلاب نقش مهمی داشتند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران،در ابتدا انتصابات شتابزده ای كه در سطح فرماندهی نیروی هوایی صورت گرفت ، موج اعتراض ها و اعتصابات را به دنبال داشت، تا آن كه در پی شروع جنگ عراق علیه ایران ،این امر از ثبات نسبی بر خوردار شد.

با شروع جنگ ،ضروری ترین مساله ای كه به ذهن خطور میكرد ،مساله مقابله به مثل و جلوگیری از پرواز هر چه بیشتر هواپیماهای عراقی به ایران بود .


در همان روز نخست شروع جنگ ،با همت فرماندهان دلیر نیروی هوایی امثال شهید محمد جواد فكوری ، نیروی هوای توانست با به پرواز در آوردن 200 هواپیما و عبور دادن 140 فروند از آنها به داخل مرزهای عراق ، پاسخ شایسته ای به تجاوزات نیروی های عراقی داده و مانع از پروازهای بعدی آنان به داخل فضای هوایی ایران شود .

از طرف دیگر ،در آن دوران آماده كردن نیروهای پروازی ،تعمیر و نگهداری هواپیما ها و تامین قطعات یدكی نیز از جمله مسائلی بود كه نیروی هوایی با آن مواجه بود و پشتیبانی ابر قدرت ها از عراق و تحریم علیه كشورمان نیز،دو چالش عمده ای دیگر محسوب می شد .پژوهشگران غربی به این نكته اشاره كرده اند كه نیروی هوایی ایران در دوران بعد از انقلاب موفق شده است بسیاری از هواپیما های خود را كه بر اثر كمبود قطعات یدكی زمینگیر شده اند ،با استفاده ازقطعات یدكی تعداد دیگری از همان جنگده ها فعال سازند .

نیروی هوایی در قبل از انقلاب دارای بیش از 450هواپیمای جنگی پیشرفته ،شامل پیشرفته ترین هواپیما های شكاری آن زمان یعنی(تامكتf-14 )بود و حدود پنج هزار خلبان ورزیده در اختیار داشت ودر سال 1357،در مقایسه با نیروی زمینی ودریایی، بسیار پیشرفته تر بود و در بین نیروهای هوایی جهان سوم ، بی مانند بود در حدود 76 فروند بالگرد و 15 اسكادران موشك زمین به هوا نیز این توانایی را تكمیل میكرد و 166 فروند (f-5)،190فروند فانتوم و77 فروند تامكت بخشی از هواپیماهای مذكور بودند.

به هر حال نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با داشتن سربازان زبده و كارآمد (از خلبانان تا سربازان وظیفه)توانست از همان لحظات اولیه شروع جنگ ،با طرح ریزی و اجرای عملیات های متعدد ،این اصل مهم را مورد توجه قرار دهد كه با زمین گیر كردن هواپیماهای عراقی و كسب برتری هوایی،فرصت زمان كافی جهت حصول به اهداف زیر را به دست آورد:

1-فرصت لازم جهت سازماندهی نیروهای پراكنده سطحی و انجام طرح ریزی های اولیه پدافندی را فراهم كند.

2-نیروهای سطحی از پشت جبهه به مناطق عملیاتی انتقال یابند.

3-كاهش توان رزمی دشمن باعث كاهش پوشش های هوایی آن شود.

4-ظرفیت جنگی دشمن در دست زدن به حملات احتمالی هوایی به نقاط حساس وحیاتی كشور كاهش یابد .

جهت دستیابی به اهداف مورد نظر ،نیروی هوایی با كسب برتری هوایی و به دست گرفتن ابتكار عملیات،موج حملات جنگده بمب افكن های خود را متوجه یگانهای زرهی ،پیاده ،مكانیزه و توپخانه و قرارگاه‌های تاكتیكی ،نقاط آمادی ،ستون های نظامی و همچنین محورهای مواصلاتی نیروهای دشمن كرد .

در نتیجه ارتش عراق كه برای خروج از بن بست به دنبال راه مفری میگشت،به جنگ شهر ها و حمله به مناطق مسكونی روی آورد و آنها را با با موشكهای اسكاد مورد حمله قرار داد.

اما یكی از زمینه های بسیار مهم وقابل بررسی اقدامات نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس ،نقش نیروی هوایی در عملیات های دریایی است كه بخصوص پیروزی و افتخار آفرینی آن در روز هفتم آذر ماه 1359به همراه نیروی دریایی ارتش و انهدام هفت فروند از هواپیماها ی شكاری ،هفت فروند ازناوچه های موشك انداز و یك فروند ناو نیرو بر هزار تنی عراق و فرستادن آنها به قعر آبهای خلیج فارس، در تاریخ دفاع مقدس ماندگار شد.


در ادامه جنگ،نیروی هوایی در عملیات شكست حصر آبادان با به كار گرفتن هواپیماهای شكاری و عكس برداری هوایی و شناسایی تاكتیكی قبل از اجرای عملیات بر فراز منا‌طق اشغالی و عقبه جبهه ها و به دست آوردن اطلاعات جامعی از توانایی‌ومحدودیت‌ها،تجمع وتمركز نیروها،تركیب و ترتیب قوا، جابه جایی و تحركات عراقی ها و در اختیار فرماندهان جنگ قرار دادن جهت اجرای این عملیات شركت كرد كه این عملیات با پیروزی كامل در مهر ماه 1360انجام شد .

سپس درعملیات طریق القدس كه به منظور آزادسازی بستان وتامین تنگه چزابه در محور بستان –سوسنگرد انجام شد ،در ابتدا خلبانان نیروی هوایی ،روزانه با انجام ده ها سورتی پرواز به بمباران خطوط مقدم جبهه ها پرداختند و سپس ماموریت های تامین اطلاعات تاكتیكی،طرح ریزی برای تهیه آتش پشتیبانی از هوا ،قطع خطوط مواصلاتی و جدا سازی نیروها و پشتیبانی نزدیك هوایی از نیروهای سطحی و انهدام مراكز تجمع دشمن برای ایجاد شكاف در خطوط مستحكم تماس و همچنین تامین دفاع هوایی از عقبه و عمق مناطق عملیاتی وتامین پوشش هوایی ارتفاع كم،متوسط و بالا جهت عملیات بعدی را عهده دار شد.


در عملیات معروف فتح المبین نیز نیروی هوایی ، نقش پدافند هوایی را بر عهده داشت و سایت های 4و5 موشكی و ایستگاه رادار دهلوان كه در اختیار ارتش عراق قرار گرفته بود آزاد شد و نیروی هوایی ایران توانست 27فروند از انواع هواپیماهای عراقی را مورد هدف قرار داده و سرنگون كند . در ادامه آن،در عملیات بیت المقدس كه با توجه به استعداد و تركیب جدید نیروی زمینی عراق ،ضرورت بكارگیری حجم وسیع تری از امكانات آفندی و پدافندی هوایی از سوی ایران به خوبی احساس می شد ،با اتخاذ تدابیر مناسب عملیاتی و تغییر تاكتیك نیروی هوایی ایران ،تمهیدات ارتش عراق خنثی شد و با انجام عملیات پشتیبانی نزدیك خلبانان ایرانی، خرمشهر آزاد شد .

به طور كلی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رشادت ،دلاوری و پایمردی سربازانش در طی دوران دفاع مقدس و اهداء شهیدان ،جانبازان واسیران بسیاری در راه پاسداری از وطن و دین اسلام ،توانست خدمات ارزنده ای را به نیرو های جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد.




منبع: انجمن هوا فضای سایت تبیان
 

دلسوخته

کاربر جدید
ارسال‌ها
4
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
شهیدقدوسی
شهر
تهران-قم
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

منابع :
ماهنامه جنگ افزار شماره های 39 و 40 و 41 و 42 و 43 و44 و45
ماهنامه صنایع هوایی
ماهنامه صف
ماهنامه هوافضا
منابع کامل تر رو در بخش بعدی درج خواهم نمود
 

دلسوخته

کاربر جدید
ارسال‌ها
4
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
شهیدقدوسی
شهر
تهران-قم
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

افق صنایع موشکی
هم اکنون متخصصان داخلی بدنبال آن هستند که دفاع موشکی دوگانه ای را درست کنند که دارای نواخت تیر بالا باشد تا ابری از آتش بر روی دشمن ایجاد کند.
در سطح ملی هم اکنون به دنبال طراحی ماهواره ملی « سپهر » با سیستم رانش ماهواره هستند. هم اکنون ایستگاه گیرنده زمینی سپهر و پردازش تصاویر ماهواره ای با توان تهیه و توزیع انواع تصاویر ماهواره ای ، و هوایی مشغول فعالیت است. ماهواره سپهر 49 كشور را تحت پوشش قرار مي دهد که با آن می توان از فاصله 5 متری تصویر گرفت که در حقيقت اين ماهواره چشم ايران در منطقه است
البته موارد دیگری نیز وجود دارد که فعلا به دلایل امنیتی بدان نمی پردازیم ، اما صنایع موشکی به عنوان صنعتی کاملا پویا و رو به جلو در حال تکمیل پروژه های جدید مناسب با شرایط جدید و فن آوری دشمن در حال اجرا است.
در زمینه هوافضا صنایع دفاع کشورمان موفق به پیشرفتهایی چشم گیر شده است که از جمله آن ها می توان به ساخت راکت کاوش گر سفیر و پرتاب آن در بهمن 86 و راکت ماهواره بر سفیر امید در سال 87 و ساخت مینی ماهواره امید و پرتاب آن در بهمن ماه 1387 اشاره نمود . که باعث عضو شدن ایران در کلوپ فضایی 11+1 کشوره در حضور جمهوری اسلامی ایران دانست . فناوری ساخت موشک ماهواره بر در جهان تنها نزد 6 کشور مستقل قرار دارد که با ورود ایران به این جمع این عدد به 7 افزایش یافته که این یک موفقیت بسیار عظیم برای صنعت هوافضای کشور عزیزمان در سطح جهان است .

تحولات دفاعی در بخش زمینی
در بخش زمینی انواع و اقسام مهمات سبک و سنگین در کشور تولید می شود در واقع مهماتی نیست که نیاز داشته باشیم و نتوانیم در داخل تولید کنیم . اور هال کلیه تانکهای غربی و شرقی و تولید انواع تانک و نفربر که نونه بارز آن تانک های « ذوالفقار 1و2و3» که بسیار پیشرفته می باشد و در داخل تولید می شود و دارای زره واکنشگر می باشد. تانک ذوالفقار 3 در نمایشگاه زرهی روسیه پیشرفته ترین خودروی زرهی جهان شناخته شد . یکی از خصوصیات مهم این تانک ارتفاع بسیار پایین آن می باشد.
نفر بر شنی دار آبی – خاکی « براق » نمونه دیگری این تولیدات می باشد که با حفاظ زرهی مناسب و تحرک بسیار خوب و استفاده از پدافند « ش.م.ه » آن را از دیگر نفربر ها متمایز می کند. نفر بر زرهی رخش نیز از جدید ترین ساخته های این صنعت است .
ساخت دستگاههای پالایشگر پیشرفته برای تصفیه سازی محیط های دارای آلودگی های زیست محیطی هسته ای ، میکروبی و شیمیایی به تعداد بالا در حال ساخت و عملیاتی شدن می باشند .
تولید انواع و اقسام توپها و توپهای خودکششی ( هویتزر) با برد بیش از 140 کیلو متر .
تولید مین کوب « تفتان » که با خرج گود تا 10 کیلوگرم ' تی ان تی' را پاکسازی میکند و تا عمق 5/2 متر پایین می رود و عرض معبر پاکسازی آن 3 متر می باشد.و دارای سیستم کنترل از راه دور می باشد .
ساخت انواع لانچرها و سکوهای پرتاب کننده موشک های نیروی هوایی سپاه و هوانیروز ارتش که در نوع خود بسیار پیشرفته می باشد و قابلیت انتقال و حمل موشکهای مختلف را در تمامی شرایط اقلیمی را ممکن می سازد .
تولید انواع و اقسام خودرو های تاکتیکی زرهی دو دیفرانسیل مانند خودروی جیپ نفربر تندر و جیپ فرماندهی سفیر و خودروهای تجاری ( زرین خودرو ) .
تولید سلاح ملی انفرادی «خیبر» با طراحی کاملا جدید که خشاب آن در عقب قرار دارد که سلاح را سبک تر می کند و جزو مدرنترین سلاحهای انفرادی می باشد.
ساخت دستگاههای تول حفر کن برای استفاده از تاکتیک زیرزمینی نیروهای مسلح نیز از دیگر دستاوردهای صنایع دفاعی می باشد .
ساخت انواع توپ های فوق پیشرفته فجر که پیشرفته ترین توپ دریایی جهان است و می توان اهداف هوایی و دریایی با برد 18000 متر را مورد هدف خود قرار دهد . آتش این توپ 1100 در دقیقه است . )
توپ ضد هوایی سماوات با قدر آتش 1800 در دقیقه و برد 20000 متر راداری
توپ ضد هوایی محمول که در حین حرکت نیز قابلیت پرتاب را داراست و می تواند اهداف با برد 15000 متر را هدف قرار دهد .
پروژه های بسیار زیادی در این مقوله در حال پیگیری و یا اجراست که در این مقوله نخواهد گنجید .
بخش الکترونیک
سیاست کلی وزارت دفاع این است که تمام تجهیزات و ملزومات موجود با الکترونیک آمیخته شود . از این طریق دقت ، سرعت و قابلیت های سلاحها ارتقای کیفی پیدا می کند .
خود کفایی در تولید بیسیمهای رایج نیروهای مسلح و بیسیمهای جهش فرکانسی و سیستمهای اپتیکی و شنود زیر آبی ، تلفنهای زیر آبی و سونار( دستگاهی برای شناسایی سلاحهای زیر آب) نیز از این نوع خود کفایی ها می باشد.
صنعت میکرو الکترونیک و آبتو الکترونیک در صنایع دفاع پایه گذاری شده و در خدمت صنایع هوایی قرار دارد و در صورت نیاز صنایع به میکروچیپس تبدیل می شود.
تولید قطعات مورد نیاز در انواه شاخه های الکترونیک نیز نمونه خوبی از یک پیشرفت بسیار زیاد می باشد.ساخت سیستم راداری D-M-3b که قادر به رديابي و هدايت موشك‌هاي مهاجم است.
ساخت اولین سیستم هدایت کننده لیزری موشکهای بالستیک و غیر بالستیک به صورت تماما خودکار و باهدایت ماهواره ای در صنایع دفاع ایران را به سومین کشور دارنده این سیستم فوق العاده پیشرفته در جهان مبدل کرده است و از این پس می توان ایران را یک ابرقدرت صنایع موشکی الکترونیکی در جهان دانست . این سامانه فوق پیشرفته در رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور سال 87 به نمایش در آمد . بدین شکل تمامی سیستم های موشکی ایران از قبیل بالستیک و غیر بالستیک به سیستم خودکار هدایت ماهواره ای لیزری مجهز خواهند شد .
نوع جدیدی از رادارهای پیشرفته بدون انتشار ساخته و به نمایش گذاشته شد. این رادار ها با استفاده از الکتریسیته ساکن هوا سامانه ای مشبک را در فضای محدود ایجاد می کند و بلافاصله پس از برهم خوردن این شبکه سامان یافته هدف مورد نظر رهگیری خواهد شد . این سامانه بدون نیاز به پرتاب اشعه به فضا تمامی اهداف از قبیل رادار گریز و غیره در اندازه های مختلف را به سادگی ردیابی و رهگیری می نماید . این ابتکار برای اولین بار در جهان در کشور عزیزمان به تولید رسیده است . با استفاده از این سامانه فوق پیشرفته تمامی پرنده های رادار گریز قابل مشاهده و ردیابی می باشند .
ساخت رادارهای پیشرفته بصیر در سال 2008 برای ردیابی اهداف هوایی و زمینی با برد 400 کیلو متر و ساخت رادارهای ضد رادار که می تواند با قدرت فوق العاده جنگ الکترونیک خود توان بینایی راداری رادارهای دشمت را به صفر برساند و بر همه جنگنده ها و موشکهای نیروهای مسلح نصب می شود ( با قیمت و صرفه بسیار پایین )
ساخت قطعات تمام اتوماتیک الکترونیکی در صنایع دفاع بین سالهای 2005 تا 2008 رشد چشمگیری داشته و بدین وسیل از حضور مستقیم نفر در سیستم ها گونان کاسته و به دقت تمامی قطعات تولیدی در صنایع دفاع از جمله توپ های ضد هوایی ، پرنده های بدون سرنشین و سایر قسمت ها افزوده است .
ساخت سیستمهای تخریب الکترونیکی با نام بمبهای الکترونی نیز از چندی اخیر آغاز شده و در مراحل تولید نهایی قرار دارد . این گونه بمبها با ایجاد یک خلا الکتریکی منطقه مورد نظر را عاری از برق و الکترون می سازد که موجب تخریب و خسارتهای فراوان در عملکرد دشمن خواهد شد.
همچنین روبوتهایی برای انجام عملیاتهای امداد و نجات در شرایط دشوار جنگی نیز طراحی و تولید شده است.
هم اکنون شناسایی و ردیابی تمامی پرنده های رادارگریز جاسوسی برای رادارهای همیشه بیدار سپاه و ارتش بسیار ساده امکان پذیر می باشد.
پیشرفتهای بخش دریایی
ما در این بخش استراتژی قایق های تند رو را دنبال کرده ایم. شناور های موشک انداز طراحی شده ، باعث تحولی چشمگیر در این بخش شده است . شناور ها اعم از سطحی و زیر سطحی و شناورهای لجستیکی در مدلهای مختلف طراحی و ساخته شده است .
صنایع دریایی ما ترکیبی است یعنی شناور ، سیستمهای الکترونیکی و سلاحهایی مثل تیربار و موشک هرکدام در جای جداگانه ساخته و در یک جا مونتاژ می شود .
زیر دریایی های« السابحات » یک نمونه از این اقدامات است .
زیردریایی های نیمه سنگین کلاس غدیر در ارتش ساخته و به آب انداخته شد . همچنین زیر دریایی های 4000تنی فوق سنگین کلاس قائم نیز در حال ساخت و گذراندن مراحل نهایی آزمایشات دریایی خود می باشد که در آینده نزدیک به آب انداخته خواهد شد. از خصوصیات مهم این زیر دریایی حمل موشکهای بالستیک و حمل تسلیحات و راکتهای مختلف زیر سطحی و رهگیر می باشد . این زیر دریایی ها از خصوصیت رادارگریز بودن نیز بهره می برند .
تولید قطعات ساختاری ، پنلهای ساندویچی ، انواع لوله های مختلف هیدرولیکی و هواناوهای« یونس 6 » و « یونس 22» طراحی شده است.
قابل توجه است که ششمین « لندین گرافت » سنگین برای سازمان بنادر و کشتیرانی در وزارت دفاع ساخته شد.
ساخت بالن های پرنده به تعداد بالا در سراسر خلیج همیشه فارس ، ساخت ناوچه های جوشن و سهند و ناو شکن های جماران و موج و انواع زیر دریایی های بدون سرنشین رادارگریز و قایق های فوق تندرو رادارگریز باسرعت بیش از 200کیلومتربرساعت نیز از دیگر پیشرفتهای صنعت دریایی صنایع دفاع محسوب می شود
همچنین ساخت مینهای دریایی معلق فوق پیشرفته تمام خودکار حبابی نیز از دیگر دستاورد های صنایع دفاع است . همچنین مین های خلا برای اولین بار در جهان ساخته و در تنگه هرمز عملیاتی شد .
هم اکنون موشکهای دریایی ساخت داخل(به خصوص موشک اخیر) می توانند تمامی سکوهای ساحلی و دریایی با برد 400 کیلومتر را بزنند.
نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که به دلیل پیشرفتهای قابل توجه و چشمگیر در بخشهای دریایی ، ضربه پذیری دشمن در دریا بسیار بالاست و به همین دلیل احتمال حمله دشمن قبل از تخلیه کامل خلیج فارس و دریای عمان بسیار بعید است ( البته اگر قبلا نقشه طراحی شده دکتر عباسی برای قطع ارتباط خلیج فارس و دریای عمان از طریق تنگه هرمز پیاده نشده باشد ).
 

دلسوخته

کاربر جدید
ارسال‌ها
4
امتیاز
2
نام مرکز سمپاد
شهیدقدوسی
شهر
تهران-قم
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

در پایان نظر سنجی اعلام می دارم که به گزارش کمیسیون نظامی کمیته وینوگراد توان نظامی ایران در سال2010در رده هشتم جهان و نفوذ نظامی ایران در منطقه در رتبه اول قرار دارد( نفوذ در منطقه واقع شده به لحاظ استراتژیک ملاک مورد نظر وینوگراد است)
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

به نقل از دلسوخته :
توان نظامی ایران
صنایع نظامی ایران قبل از انقلاب
برنامه های نظامی شاه موجب گردید تا هزینه های نظامی ایران به ناگاه سیر صعودی پیش گیرد. بودجه نظامی کشور بسیار بالا رفته بود و پیش خریده های شاه ، فروشندگان را هم به تعجب وا میداشت . خرید تجهیزات توسط رژیم شاهنشاهی نیازمند آموزش فنی نیروها و آشنایی و بهره گیری بهینه از این تسلیحات بود ، لذا شمار زیادی از متخصصان ، تکنسین ها ، مستشاران نظامی و فروشندگان تسلیحاتی به ایران گسیل می شدند و افسرانی از ایران به کشورهای خارجی فرستاده می شد . در اواسط سال 1977 بالغ بر 31 هزار مستشار آمریکایی در ایران به سر می بردند که این تعداد در سال 1978 به 45 هزار نفر رسید . حضور این افراد باعث گردید که آمریکاییها حق هرگونه ابتکار و خلاقیت را از نیروهای داخلی سلب کرده و اداره امور ارتش را راسا بر عهده گیرد .
از لحاظ صنایع دفاعی آنچه قبل از انقلاب تولید می شد ، صرفا تولید سلاحها و مهمات سبک بود که نهایتا تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تولید فشنگهای سبک و نیمه سنگین تیربار ژ3 ، اسلحه ژ3 ، و فشنگ سلاح های کمری محدود می شد . در امور خدماتی و تعمیر و نگهداری نیز ما حق هیچ گونه دخالتی نداشتیم و با توجه به زیر ساختهای موجود فقط آمریکایی ها حق فعالیت در این امور را داشتند طوری که برای تعویض حتی یک پیچ ساده باید آمریکایی ها را صدا می کردیم.
یکی از شعار های محوری انقلاب اسلامی استقلال بود ، استقلال ،که نقطه مقابل وابستگی اشت . لذا به هر میزان که نقطه وابستگی کشور کم شود میزان استقلال بیشتر می شود.
بعد از انقلاب
همانطور که بیان شد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به نیروی نظامی ما حتی اجازه نمی دادند به قطعات دست بزند و کل سیستم در اختیار آمریکا بود.
بعد از پیروزی انقلاب شرایط متحول شد و تحولات چشمگیری خصوصا در مقطع دفاع مقدس پدید آمد ، جنگ تحمیلی واقعیتهایی را تحمیل میکرد که نتیجه آن شکل گیری صنایع دفاعی بود. بسیاری از سلاحهایی را که قبل از انقلاب نه تولید می شد و نه اجازه تولید آن را می دادند از رهگذر جنگ و تحریم اقتصادی و با طراحی مهندسی معکوس در داخل شکل گرفت . هر قدر فشار ها بیشتر شد خودباوری صنعت دفاعی بیشتر متبلور گردید .هم اکنون جمهوری اسلامی از بزرگترین توان و قدرت بازدارندگی موشکی برخوردار است که از یک طرف تماما بومی و از سوی دیگر تحت اختیار نیروهای داخلی قرار دارد و با هزینه اندک این همه امکان فراهم شده است.
پیدایش توان موشکی
صنایع و توان موشکی ایران در شرایطی شکل گرفت و تکامل یافت که امنیت ملی نظام جمهوری اسلامی در معرض تهدید قرار گرفته بود. در واقع از همان زمانی که موشکهایی از سوی رژیم مخلوع بعثی به سوی شهرهای کشورمان سرازیر شد و مردو ایران جواب دادند « موشک جواب موشک » این حس در متخصصان صنایع دفاعی کشور پدید آمد که باید به این خواسته به حق مردم پاسخ گویند که با عنایات خداوند متعال این صنعت بسیار پیچیده به همت متخصصان داخلی شکل گرفت . نکته جالب اینکه متخصصین شاغل در صنایع موشکی ، صنایع موشکی ایران را به علت کاملا بومی بودن «Made in SHIA» می گویند.


معرفی برخی از تولیدات صنایع موشکی:
1. موشک شهاب 3 : ( برد 2500 کیلومتر / درصد خطا 2 در 10000 )
2. موشک فاتح 110 : (دقیق ترین موشک بالستیک موجود در جهان با سوخت جامد برد 450 کیلومتر )
3. موشک توفان : ( یکی از پیشرفته ترین موشکهای ضد زره با عمق نفوذ 760 میلیمتر و برد 3850 متر و دارای سیستم ' ضد جمینگ ' تا دشمن نتواند آن را منحرف سازد و و مجهز به سیستم دید در شب وقابل شلیک از بالگرد های کبرا )
4. موشک تندر : ( طراحی شده جهت مقابله با زره های واکنشگر )
5. راکت صاعقه : ( طراحی شده جهت نابودی نفرات دشمن و دارای 40 میلیمتر طول می باشد و اهمیت آن به جهت برد ، مقدار ترکشها و قدرت انفجاری آن می باشد و پرواز آن در هوا بدون صدا می باشد )
6. موشک صیاد1و2 : ( که جهت نابودی بمب افکنها و هواپیماهای شناسایی دشمن طراحی شده و زمین به هوا می باشد که به تولید انبوه رسیده است )
7. موشک شهاب ثاقب : ( موشک سطح به هوای شهاب ثاقب موشکی کوتاه برد جهت دفاع ضد هوایی در ارتفاع پایین و بسیار پایین است و دارای ردیاب و سیستم هدایت فرماندهی و کنترل بیسیمی است .و دارای سرجنگی 14 کیلوگرمی و دارای ماسوره زمانی « ایر » می باشد که درصد خطای آن 4 درصد می باشد .
8. موشک میثاق1و2 : ( این موشک نمونه مدرنیزه شده استینگر می باشد که از روی شانه پرتاب می شود که دارای سیستم هومینگ غیر عامل مادون قرمز با قابلیت تهاجمی در تمامی جهات است )
9. موشک کروز: ( طراحی شده جهت استفاده در هواپیما و شناور . که بر برروی شناور های ذوالفقار 1400 و ذوالجناح نصب شده و این شناور ها با سرعت 90 کیلومتر حرکت کرده و همزمان اقدام به شلیک این موشک می کنند.
10. موشک دریایی نور : ( اساس سیستم کروز با برد متوسط 200 کیلو متر و با یک سامانه فوق پیشرفته جنگ الکترونیک )
11. موشک دریایی رعد : ( پیشرفته ترین موشک دریایی باسیستم هدایت الکترونیک در شب و سیست ضد الکترونیک با برد 350 کیلومتر )
12. موشک توسن : ( موشک ضدزرده تماما داخلی با عمق نفوذ بسیار بالا )
13. موشکهای زلزال 1و2و3 : ( با بردهای حداکثر 450 کیلومتر و پرتاب دقیق یکی از پرسرعت ترین موشکهای زمین به زمین جهان است )
14.موشک زیر دریایی حوت : ( پرسرعت ترین و پیشرفته ترین موشک زیر سطحی جهان با فناوری بسیار پیشرفته با قابلیت رهگیری اهداف زیر سطحی مانند زیر دریایی ها و موشکها و ناو ها و ناوچه ها )
15. موشکهای مرصاد 1و2و3و4و5 : (یک موشک فوق پیشرفته و جدید برای مبارزه با اهداف هوایی که در سال 2008 به تولید انبوه رسید . فناوری آن کاملا داخلی و بومی است .)
مرصاد 1 : استفاده جهت رهگیری جنگنده ها و بمب افکن های در ارتفاع های بسیار بالا
مرصاد 2 : استفاده جهت رهگیری پهپاد های بدون سرنشین در ارتفاع های پایین و بالا
مرصاد 3: استفاده جهت شکار هواپیماهای جاسوسی رادار گریز در ارتفاعات بسیار بالا
مرصاد 4: استفاده جهت رهگیری موشک های بالستیک زمین به زمین با کلاهک های هسته ای و شیمیایی
مرصاد 5 : استفاده جهت شکار موشک های هوا به زمین شلیک شده توسط جنگنده های پیشرفته دشمن
16.موشک ضد تانک رعد : ( یک موشک ضد تانک بسیار ساده و ارزان قیمت با هدایت الکترونیک مجهز به یک رادار ضد رادار )
17. موشک قدر 1و 2 : ( موشک های بالستیک ارتقاع یافته شهاب با سیستم دفاع از موشک با 4 شلیک شونده راکت سیار در هوا و یک کلاهک بسیار قدرتمند و دارای سوخت دو مرحله ای که در سال 2008 به تولید انبوه رسیده است . برد قدر2 3500 کیلومتر است )
18. موشک عاشورا : ( موشک بالستیک با برد بیش از 4000 کیلو متر که نوع پیشرفته قدر با سیستم رادار ضدرادار است )
19. موشک سجیل : ( موشک هوا به هوا سجیل می تواند اهداف با برد 40 کیلومتر را با سرعت بسیار زیاد رهگیری نماید .)
20. موشک فاطر : ( موشک هوا به هوا ی فاطر می تواند از ارتفاعات بسیار بالا پرتاب شده و به سمت هدف خود حرکت کند )
21. موشک زوبین : ( موشک هوا به زمین زوبین می تواند اهداف با برد 30 کیلو متر را رهگیری کند )
22. موشک ستار 1و2و3: (موشک هوا به زمین ستار می تواند برد 40 کیلو متر را طی نماید )
23. موشک دریایی نصر : ( موشک ضد کشتی با برد 60 کیلو متر و سرعت بسیار بالا و دارای یک سامانه مبارزه با جنگ های الکترونیکی )
24. موشک فراز : ( یکی از پیشرفته ترین موشک های هوا به هوای جهان با قابلیت رهگیری اهداف پرسرعت و جنگنده های مدرن و مجهز به یک سیستم مبارزه با جنگهای الکترونیکی و یک راداری فعال برای یافتن هدف نهایی و هدایت الکترونیکی لیزری . سرعت این موشک 6000 کیلو متر بر ساعت است . )
25. موشک فجر دریا : ( یک موشک برد کوتاه برای استفاده در ناوچه ها و ناوشکن ها و قایق های پرنده سپاه پاسداران و قایق های تندرو ارتش. )
26. موشک ثاقب : (شلیک از زیر دریایی ها و لانچر های ثابت در زیر دریا برای شکار جنگنده ها و بالگردهای تهاجمی دارای یک سیستم راداری پیشرفته برای یافتن هدف و هدایت به سمت هدف نابود سازی فضای بینایی رادار دشمن .)
27.راکتهای فجر 1و2و3و4و5:
این راکتها نمونه های بهینه سازی شده رادارگریز کاتیوشا می باشد که بسیار ارتقاء یافته و به کلاهک های شدید الانفجار مجهز یافته اند . این راکتها تا حداکثر برد 200 کیلو متر به صورت راکتی در جنگ 33 روزه حزب الله به مراتب مورد استفاده رزمندگان مجاهد حزب الله قرار گرفت که تعداد آنها از 4000 بیشتر بوده است. گفته می شود که تولید این موشک ها تا سال 2000 از رده خارج شده است .
28.موشک یاسر: (این موشک از موشکهای هوشمند تمام اتوماتیک هوا به زمین با برد بیش از 50 کیلو متر است که هم اکنون در سپاه عملیاتی شده است . )
29.موشک دریایی کوثر : (موشک کوتاه برد با رنج عملیاتی 40 کیلومتر و مجهز به سیستم راداری میکرو متری قادر به مبارزه با سیستم های انحرف و جنگ الکترونیک خواهد بود که هم اکنون به صورت عمده در کشور تولید شده و به کشورهای دیگر نظیر سوریه ، سنگال و ونزوئلا صادر می شود .)
ادامه دارد...
درود
خیلی سپاس گزارم + یه +
به نقل از khamoosh :
ايول بابا!
من كه دهنم وا موند__مطمىنى اينا واقعيه؟(يعنى رجز خونى نيست؟)
این شرح بی نهایت کز قدرت ما گفتند * حرفیست بی نهایت کاندر حکایت آمد.
وزارت اطلاعات ایران فقط اسلحه هایی را اعلام می کنه که بقیه فهمیده باشند یا حداقل مال ده سال پیش باشه. مثلا ما ده سالی هست که پدافند موشک های هسته ای را هم ساخته ایم ولی کسی خبر نداره.
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,410
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

ممنون / من فک میکردیم اولین هواپیمایی که سرهم کردن انگلیسی بوده! ولی گویا روسی بوده.مدل و اسم؟
 
ارسال‌ها
660
امتیاز
25,606
نام مرکز سمپاد
شهید رجایی اسلامشهر
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1390
دانشگاه
پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران
رشته دانشگاه
مهندسی شیمی
تلگرام
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

اصولا تبیان به هیچ عنوان منبع خوبی نیست ایراد زیاد داره!!
مثلا تعداد F-14 های رسیده و تحویل داده شده به ایران 79 فروند بوده که آخرین تامکت تحویلی یکی از معروفترین ها است!!
کارخانه ی سازنده شهباز نام داشت که سه نوع پرنده تولید میکرد!
;که عبارت بودند از:
Tiger Moth
Audax Hawker
Fury Hawker
بعدها:
Hind Hawker
هم اضافه شد
البته اینها روسی نیستند تا آنجا که منبع من می گوید اینها انگلیسی هستند!!!
سوالی بود هستیم!
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,410
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

avro 504؟ عکسی چیزی ازش ندارین؟ خیلی دلم میخواد ببینمش!!!
 
ارسال‌ها
660
امتیاز
25,606
نام مرکز سمپاد
شهید رجایی اسلامشهر
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1390
دانشگاه
پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران
رشته دانشگاه
مهندسی شیمی
تلگرام
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

به نقل از 3ggerman :
avro 504؟ عکسی چیزی ازش ندارین؟ خیلی دلم میخواد ببینمش!!!
نه نه اطلاعات اصلاح شد!!
avro 504 دومین پرنده ای است که خریداری شد!
 

3ggerman

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,718
امتیاز
1,410
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
مدال المپیاد
المپیاد ریاضی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

یه عکس از avro 504 (ww1 . انگلیسی؟ من شنیده بودم اولیش انگلیسیه! باز شک کردم/

7172fb924d95b205a0fc14093f87801c.gif
 

SH.F

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
11
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری
شهر
ورامین
رشته دانشگاه
خلبانی رهگیر (دانشکده خلبانی شهید ستاری)
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

سلام به تمامی دوستان این تاپیک مربوط به نیروی هوایی ایران میشه و شما میتونید در این بخش با هواپیماهای این نیرو آشنا شوید
اولین جنگنده تامکت هست(گربه تیز چنگال ایرانی) چه کار ها که نکرد زمان جنگ پدر کرکس های عراقی رو در آورد
اف-۱۴ ای

اف ۱۴ تامکت ای نسخه اولیه دو سرنشینه و طراحی‌شده برای تمام وضعیت‌های آب و هوایی می‌باشد که برای نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده بود. و بعد با تغیراتی دقت ان برای به‌کارگیری مهمات افزایش یافت. نیروی دریایی آمریکا ۴۷۸ فروند از این جنگنده را دریافت کرد و ۷۹ فروند از این جنگنده به ایران تحویل داده شد. ۱۲ فروند اولیه ان آزمایشی بود. ۱۰۲ فروند پایانی آن با موتور TF30-P-414A بهبود یافت.

هشتادمین اف-۱۴ ساخته شده برای ایران به دلیل قطع روابط ایران و آمریکا و تحریم تسلیحاتی ایران به نیروی دریایی آمریکا تحویل داده شد.[۷]

در مجموع ۵۵۷ تام کت ای توسط گرومن ساخته شد که ۴۸ فروند از آن به اف-۱۴ بی و ۱۸ فروند از آن به اف-۱۴ دی ارتقاء یافتند.[۷]

[ویرایش] اف-۱۴ بی
در مجموع ۳۸ فروند اف-۱۴ بی توسط گرومن ساخته شد.[۷]

[ویرایش] اف-۱۴ سی
اف-۱۴ سی پروژه تحقیقاتی از جنگنده اف-۱۴ بی بوده که هیچگاه به تولید عملیاتی منجر نشد.

[ویرایش] اف-۱۴ دی
در مجموع ۳۷ فروند اف-۱۴ دی توسط گرومن ساخته شد.[۷]

[ویرایش] کشورهای به کار گیرنده
کاربر فعلی:

ایران در اسکاردرانهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (اف-۱۴ای):
اسکادران جنگنده تاکتیکی ۷۲ : ۱۹۷۶ تا کنون
اسکادران جنگنده تاکتیکی ۷۳ : ۱۹۷۷ تا کنون
اسکادران جنگنده تاکتیکی ۸۱ : ۱۹۷۷ تا کنون
اسکادران جنگنده تاکتیکی ۸۲ : ۱۹۷۸ تا کنون
اسکادران جنگنده تاکتیکی ۸۳ : هواپیماهای سابق اسکادران ۷۳
کاربر سابق:

ایالات متحده
[ویرایش] خلبانان در ايران
سر تيپ خلبان جواد شكراني فر

شهید عباس بابائی

شهید سید هاشم آل آقا

شهید جعفر مردانی

[ویرایش] مشخصات

اف-۱۴ یک موشک ایم-۷ اسپارو را شلیک می‌کندمنبع اطلاعات U.S. Navy file,[۸] Spick, M.A.T.S.[۹]

مشخصات عمومی

خدمه: ۲ خلبان و افسر رهگیری هوایی
طول: ۶۲ فیت و ۹ اینچ (19.1 m)
پهنای بال:

باز شده: ۶۴ فیت (۱۹/۵۵ متر)
جمع شده: ۳۸ فیت (11.58 m)
ارتفاع: ۱۶ فیت (4.88 m)
بال: مساحت ۵۶۵ فیت مربع (54.5 m²)
ماهیواره: NACA 64A209.65 mod root, 64A208.91 mod tip
وزن خالی: ۴۳۷۳۵ پوند (19,838 kg)
وزن بارگیری: ۶۱۰۰۰ پوند (27,700 kg)
بیشینه وزن برخاست: ۷۴۳۵۰ پوند (33,720 kg)
پیشرانه: ۲× جنرال الکتریک یی-۱۱۰ جی‌ای-۴۰۰ توربوفن با پس‌سوز
نیرو ی خشک: ۱۳۸۱۰ پوند (61.4 kN) هرکدام
نیرو با پس سوز ۲۷۸۰۰ پوند (124.7 kN) هرکدام
عملکرد

سرعت بیشینه: ۲/۳۴ ماخ (1,544 mph, 2,485 km/h) at high altitude
شعاع عملیاتی: ۵۰۰ ناتیکال مایل (575 mi, 926 km)
برد ترابری: ۱۶۰۰ ناتیکال مایل (1,840 mi, 2,960 km)
سقف پروازی: ۵۰۰۰۰ فیت (15,200 m)
نرخ اوج‌گیری: >۴۵۰۰۰ فیت بر دقیقه (229 m/s)
بارگیری بال: ۱۱۳/۴ پوند بر فیت مربع (553.9 kg/m²)
نسبت نیرو به وزن: ۰/۹۱
جنگ‌افزار


توپها: ۱× توپ گاتلینگ ام-۶۱ (۲۰ میلیمتری) با ۶۷۵ گلوله
جایگاه‌ها: دارای ۱۰ جایگاه، ۶×زیر بدنه، ۲ تا ناسل، ۲×محل اتصال بالها.
موشکها:

موشکهای هوا به هوای: آیم-۱۲۰ آمرام ،آیم-۹ سایدویندر ،آیم-۷ اسپارو ،آیم-۵۴ فینیکس ،
ترکیب بارگیری:
۶×آیم-۵۴، ۲×آیم-۹
۲×آیم-۹+۲×آیم-۵۴+۳×آیم-۷ (ترکیب معمول)
۲×آیم-۹+۴×آیم-۵۴+۲×آیم-۷
۲×آیم-۹+۶×آیم-۷
۴×آیم-۹+۴×آیم-۵۴
۴×آیم-۹+۴×آیم-۷
۴×آیم-۹+۴×آیم-۱۲۰
۲×آیم-۹+۶×آیم-۱۲۰
بمبها:

جدام (JDAM) مهمات دقیق زن
بمبهای هدایت لیزری پیووی
بمبهای ام‌کا-۸۰ غیر هدایت شونده
سی‌بی‌یو-۱۰۰ بمب خوشه‌ای (ام‌کا ۲۰ راکی-۲)
متفرقه:
پاد هدف‌گیری لانتیرن
۲×تانک سوخت قابل رهاسازی ۲۶۷ گالونی
تجهیزات پروازی


رادار ای‌ان/آدبلیوجی-۹ هیوز
AN/ASN-130 INS, IRST, TCS
 
  • لایک
امتیازات: 4245

4245

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
591
امتیاز
2,386
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
سال فارغ التحصیلی
1392
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

برادر عکس پیدا نکردی یه چن تا بزاری ؟! :D
 

SH.F

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
11
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری
شهر
ورامین
رشته دانشگاه
خلبانی رهگیر (دانشکده خلبانی شهید ستاری)
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

به نقل از 4245 :
برادر عکس پیدا نکردی یه چن تا بزاری ؟! :D
راستش نمیدونم چه طور باید عکس بذارم شما بگید من حتما میذارم
 

4245

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
591
امتیاز
2,386
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
سال فارغ التحصیلی
1392
رشته دانشگاه
مهندسی پزشکی
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

206074bb356a40558a47.jpg


464ca77186424da38b3d.jpg
 
  • لایک
امتیازات: SH.F

SH.F

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
11
امتیاز
0
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری
شهر
ورامین
رشته دانشگاه
خلبانی رهگیر (دانشکده خلبانی شهید ستاری)
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

دستتون درد نکنه عکس ها قشنگن تامکت اولی به شش تا فونیکس مسلح شده
آقا هنوز نگفتین چطور عکس بذارم
 

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
پاسخ : توان تسلیحات هوایی ایران

ميدونستين f-14 ميتونه همزمان رو 21 هدف قفل كنه و به 6 تا از اونا شليك كنه ؟
 
بالا