• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

دانستنیهای پزشکی

mra1375

محمدرضا
ارسال‌ها
326
امتیاز
875
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب 1
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1393
مدال المپیاد
طلای زیست
دانشگاه
علوم پزشکی شیراز
رشته دانشگاه
پزشکی
تلگرام
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

به نقل از haniiii :
البته استرس دونوعه که یکی مفید و اون یکی مضره
اون مفیده باعث نمیشه اما منفیه چرا
اون منفی رو کم کنید از زندگیتون
میشه برای حرفتون منبع بیارین ، این که ما استرس مفید هم داریم .
 

كياناز

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
719
امتیاز
3,450
نام مرکز سمپاد
فرزانگـان ۱
شهر
اصفهـان
سال فارغ التحصیلی
96
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

به نقل از M.R.A :
میشه برای حرفتون منبع بیارین ، این که ما استرس مفید هم داریم .

يه مثال ميزنم:
ببين يه نيروي محركي هست كه باعث ميشه تو پاشي بري سراغ درسات و اين حس بهت ميگه كه اگه اين كار رو نكني دچار افت تحصيلي ميشي و اين حرفا...اين همون استرس از نوع مفيدشه كه بعضي وقت ها انقد كمه كه حتي اصلا متوجهشم نميشيم.
يا مثلا يه مثال ديگه:
شب امتحانه و تو يك دور كتاب رو خوندي، اما يه حسي بهت ميگه خوب ياد نگرفتيو ممكنه سر امتحان مطالب رو فراموش يا قاطي كني و اين باعث ميشه تو يه دور ديگه هم بخوني.اينم باز همون استرس مفيده.

اما بعضيا هستن خيلي بيخود دلشوره دارن و هي استرس دارن و حرص ميخورن، مثلا كسي كه قبل از امتحان هي اخماش توهمه و مدام تكرار ميكنه من هيچي بلد نيستم و اين حرفا، و حتي اين استرس رو به بقيه هم منتقل ميكنه.اين همون استرس از نوع مضرشه.

در حقيقت استرس مفيده تا جايي كه يه جور نيروي محرك براي تلاش يا دقت بيشتر باشه و اسيبي به روح و جسم نرسونه اما استرس مضر خيلي اوقات نه تنها محرك نيست كه نيست، تازه عامل بازدارنده و افت و كاهش عملكرد ميشه.
 

Aramesh_Z

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
601
امتیاز
8,213
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا (ع)
شهر
لاهیجان
سال فارغ التحصیلی
96
رشته دانشگاه
دامپزشکی
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

این بنظرم خیلی جالب اومد :
بالا کشیدن آب نمک از راه بینی برای حفظ سلامتی مفید است و علائم آلرژی و حساسیت را از بین می برد.
 

uranuscelona

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
726
امتیاز
8,176
نام مرکز سمپاد
فرز2
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
94
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک-طراحی کاربردی
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

به نقل از ninja :
يه چيز جالب :
الان كه نشستيد پاي راستتون را در جهت عقربه هاي ساعت بچرخونيد و با دست راست سعي كنيد به عدد بنويسيد 60 . آيا مي تونيد ؟


اين مربوز به هوش پاي راست مي شه كه عمرا بتونيد وهنوز نتونستن بفهمن چرا اينحوريه!!!

باور کن من تونستم
 

سمپادیا

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
16
امتیاز
40
نام مرکز سمپاد
مركزي
شهر
طهران
مدال المپیاد
اووووووو خیلیه زیاده هرکی خاص از خودم بپرسه
دانشگاه
خوب گوش كن يبار ميگما:ژاپن د
رشته دانشگاه
ماكاروني و آش رشته
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

تاثیر استرس بر پوست

می‌گویند پوست ما افشاكننده حالات و وضع روحی و روانی ماست، به طوری كه در دوران پراسترس و پرتنش كه به طور طبیعی در زندگی همه افراد پیش می‌آید، پوست مان پژمرده و تیره به نظر می‌رسد و آثار خستگی بر آن قابل مشاهده است، اما اتفاق بدتر زمانی می‌افتد كه دوره‌های پراسترس در زندگی‌مان طولانی بشود كه حاصل آن ریزش منطقه‌ای مو یا بروز آثار پیری و چین و چروك بر پوست خواهد بود كه شاید جبران آن به سادگی و در كوتاه‌مدت ممكن نباشد.

واقعیت آن است كه به طور عادی پوست و موی ما در معرض انواع آسیب‌ها و آلودگی‌های محیطی از نور خورشید گرفته تا آلاینده‌های محیطی و در برخی افراد اثرات منفی ناشی از مصرف سیگار و الكل قرار دارد.

استرس می‌تواند سیستم‌های دفاعی طبیعی بدن كه آسیب‌پذیری نسبت به این عوامل را كاهش می‌دهد، تضعیف كند و به این ترتیب روند ترمیم‌كنند‌گی پوست با اختلال مواجه می‌شود كه حاصل آن تخریب بافت پوست و مو و ظاهر شدن نشانه‌های پیری زودرس روی پوست است.

اما نكته مهم در این میان باورهای اشتباهی است كه در ارتباط با آثار استرس بر پوست و مو قابل مشاهده است كه دكتر مسعود داوودی، متخصص بیماری‌های پوست و مو درباره آنها چنین توضیح می‌دهد: استرس می‌تواند به ریزش سكه‌ای یا منطقه‌ای مو منجر شود، اما در سفید‌شدن موها برخلاف تصور عامه نقشی ندارد، بلكه ریزش موهای تیره‌تر پوست كه در مواجهه با تنش‌ها آسیب‌پذیرتر است، باعث به چشم آمدن بیشتر موهای سفید شخص می‌شود.

از سوی دیگر برخلاف تصور بسیاری كه جوش‌های ایجاد شده روی صورت‌شان را ناشی از عوامل عصبی می‌دانند، استرس می‌تواند جوش‌ها را همچون برخی از بیماری‌های پوستی تشدید كند، ولی این اتفاق برای افرادی می‌افتد كه مستعد ابتلا به آكنه هستند و به خودی خود عامل بروز جوش و آكنه روی پوست نیست.

گناه پوست آسیب‌دیده بر گردن استرس

هیچ‌یك از متخصصان پوست و مو منكر آن نمی‌شوند كه استرس و اضطراب‌های روحی و روانی می‌تواند تبعاتی چون كاهش شدید وزن، پایین آمدن منابع مغذی موجود در بدن و ریزش موی منطقه‌ای را در پی داشته باشد. مهم‌تر از آن استرس می‌تواند عامل تشدید یا بروز برخی از بیماری‌های حاد و جدی پوستی باشد.

دكتر داوودی می‌گوید: واقعیت آن است كه ریزش موی منطقه‌ای به دنبال یك دوره پراسترس اتفاق می‌افتد، اما این مشكل در صورتی كه طاسی در فرد جنبه ژنتیك نداشته باشد، پس از گذراندن دوران استرس، رفع می‌شود. از سوی دیگر استرس می‌تواند به تشدید یا آشكار شدن برخی از بیماری‌های پوستی نهفته منجر شود كه شایع‌ترین آنها پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن خودایمنی كه باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌های پوست می‌شود)، لوپوس (لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است كه می‌تواند قسمت‌های مختلفی مانند پوست، مفاصل، قلب، ریه، خون، كلیه‌ها و مغز را درگیر كند)، كهیر، حساسیت‌های پوستی و «لیكن پلان» (بیماری شایع پوست و مخاط) است.

استرس، عامل بروز یا تشدید آلرژی پوستی

افراد زیادی هستند كه هنگام بروز عصبانیت، ناراحتی و اضطراب علائمی چون كهیر، خارش و آلرژی‌های پوستی را بروز می‌دهند. چنین تظاهراتی به این معناست كه اگر بیمار مبتلا به اگزما یا حساسیت پوستی دچار استرس شود، بیماری‌اش بیش از پیش شعله‌ور خواهد شد.

بر این اساس متخصصان پوست به تمام افرادی كه در برخورد با استرس دچار حساسیت، كهیر یا حتی آكنه‌های چركی می‌شوند، توصیه می‌كنند برای مدتی و تا خارج شدن از شرایط استرس، از خوردن خوراكی‌های چرب، شیرین و محرك پرهیز كنند.

همچنین این محققان برای كاهش عوارض استرس بر پوست به تمام افراد و بخصوص افراد مستعد بروز آلرژی‌های پوستی یا آكنه توصیه می‌كنند كه در همه فصل‌های سال برای كاهش اثرات استرس بر پوست‌شان از ضدآفتاب استفاده كنند البته استفاده از ماسك‌های خانگی با استفاده از انواع میوه‌ها نیز در كاهش اثرات استرس بر پوست می‌تواند موثر باشد.

استرس دامن ناخن‌ها هم می‌گیرد

اگر عادت به جویدن ناخن هایتان دارید یا هنگامی كه عصبی هستید با ناخن هایتان روی میز ضربه می‌زنید، بدانید كه این كار می‌تواند باعث بدشكل شدن ناخن‌ها و ایجاد خط‌هایی عمودی روی سطح آنها شود. به بیان دیگر بسیاری از افرادی كه از بدشكل بودن ناخن‌های خود شكایت دارند، نمی‌دانند بدرفتاری ناشی از استرس باعث به وجود آمدن این مشكل برای ناخن‌هایشان شده است.

اما متخصصان توصیه می‌كنند كه این افراد در طول دوران درمان استرس، همیشه ناخن‌های خود را كوتاه نگه دارند تا عادت جویدن و ضربه‌زدن با آنها به مرور زمان از سرشان بیفتد. همچنین ورزش‌كردن، پرهیز از حمام آب داغ و مرطوب‌كردن پوست اطراف ناخن‌ها می‌تواند تا حد زیادی باعث كنترل استرس و كاهش عوارض ناشی از آن بر ناخن‌ها شود.
به پوست‌تان كمك كنید

استرس می‌تواند به افزایش رنگدانه‌های پوست و در نتیجه تیره و كدر شدن آن منجر بشود. همین‌طور شادابی و طراوت پوست را با توجه به ضعیف‌كردن سیستم‌های حفاظتی بدن به مخاطره بیندازد، اما دكتر داوودی با توجه به این‌كه حذف عوامل تنش‌زا به طور قطعی در زندگی ممكن نیست به ارائه راهكارهایی برای كاهش اثرات استرس و اضطراب بر پوست اشاره می‌كند و می‌گوید: ژنتیك، خواب خوب و تغذیه سالم در كنار هم می‌تواند به داشتن پوست و مویی شاداب و سالم كمك كند و روند پیری پوست را به تعویق اندازد. یعنی به دنبال خستگی، استرس و بی‌خوابی چروك و تیرگی در پوست تظاهرات بیشتری پیدا می‌كند. پس اولین قدم برای مقابله با آثار منفی ناشی از خستگی و استرس بر پوست داشتن خواب مناسب و تغذیه مبتنی بر مصرف بالای میوه و سبزی‌ها است.

این متخصص پوست تاكید می‌كند: استفاده از داروهای موضعی ضدچروك و پیری پوست در دوران پراسترس می‌تواند، كمك‌كننده باشد و بخصوص در شرایط استرس جسمی ناشی از كار زیاد، مصرف داروهای آنتی‌اكسیدانی و مولتی ویتامین‌ها بخصوص ویتامین C و E بسیار موثر است. البته استفاده از آرام بخش‌ها تحت نظر پزشك متخصص نیز گاهی ضروری می‌شود.

در نهایت داشتن آرامش و اختصاص زمانی از روز به ورزش و فعالیت بدنی برای رسیدن به آرامش روحی و جسمی می‌تواند در كاهش اثر استرس بر پوست در كنار دیگر ارگان‌های بدن مفید باشد.
 

muhammad kala

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
104
امتیاز
473
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی ابهر
شهر
ابهر
مدال المپیاد
مرحله ی اول(91)+مرحله اول 92
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

اگه کسی به پزشک مراجعه کنه و علایمی مثل درد در سمت راست شکم و... رو داشته باشه وپزشک بخواد اپاندیسو عمل کنه.اگه مشکل اپاندیس نباشه بازم اپاندیسو در میارن چون اسکارش(جای زخم)میمونه.اگه در نیارد و واقعا اپاندیس عود کنهپزشک فک می کنه که اپاندیس بیمار در اورده شده و در نهایت...
خداحافظ!
 

ماهِ ـشاد

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
916
امتیاز
3,059
نام مرکز سمپاد
فرزانگان هفت تهران
شهر
تهران
دانشگاه
شهيد بهشتى تهران
رشته دانشگاه
اقتصاد
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

همیشه شنیدیم که میگن یه سری از مواد غذائی رو نباید با هم خورد یکی از این دسته مواد ،مواد آهن دار + مواد کلسیم دارند که نباید این دوتا رو باهم خورد حالا چرا؟؟؟؟؟؟
از دلایل مهمش میتونه این باشه که بدن میل شدیدی به جذب آهن داره و میل کمی به جذب کلسیم (نسبت به آهن) وقتی این دو با هم خورده میشن بدن میلی به جذب کلسیم نداره و آهن رو جذب میکنه
 

scamp42

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
567
امتیاز
1,700
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
مدال المپیاد
زیست
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

میدونسین اگه ورزش نکنین زمان لازم برا از دست دادن عضلات 2برابر زمانیه که اونهارو ورزیده کردین
 

آیدا :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
858
امتیاز
2,637
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا(ع)
شهر
لاهیجان
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

میدونستید که سنگ فیروزه عملکردهای نادرست کبد رو درست می کنه و باعث بهبود بیماری های قلبی و تنفسی میشه؟! :-/ :-/
 

ماهِ ـشاد

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
916
امتیاز
3,059
نام مرکز سمپاد
فرزانگان هفت تهران
شهر
تهران
دانشگاه
شهيد بهشتى تهران
رشته دانشگاه
اقتصاد
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

میدونستین سرترین نقطه بدن کف پا ست با دمای 3 درجه و گرمترین جا سره با 37 درجه
پوست بزرگترین اندام بدنه
بعد از مرگ انسان قلب 4،شش ها 6-8،کبد12،لوزالمعده17،کلیه ها 24 ساعت بدون اکسیژن زنده هستن
مسیر بین قلب و پنجه پا را طولانی ترین مسیر گردش خون است که رفت و برگشت خون در این مسیر در 18 ثانیه رخ میده
 

arghavan xxx

کاربر فعال
ارسال‌ها
26
امتیاز
67
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان
شهر
تهران
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

خیلی چیزها هست که بهتر است فراموششان کنید اما برای باقی چیزها که فراموش کردن شان آزارتان می دهد، از راه های زیر برای تقویت حافظه تان استفاده کنید:
۱- اگر حرکت نکنید، رکود کندتان می کند
فقط به خاطر لاغر شدن ورزش نکنید. ورزش علاوه بر فواید جسمانی متعددی که دارد کارکرد مغز را نیز بهبود می بخشد زیرا موجب ساخته شدن نوروپروتئین می شود که ارتباط مغز و اعصاب را قوی تر می کند. ورزش برای کارکرد مغز درست مثل معجزه است اما برای این که از این معجزه بهترین بهره را ببرید، شش بار در هفته و هر بار به مدت سی دقیقه به ورزش های هوازی بپردازید.
۲- خود را از استرس دور کنید
توجه! توجه! برای ساعتی هم که شده موبایل خود را خاموش کنید و در عوض کمی پیاده روی کنید، به پارک بروید، آهنگی را زیر لب زمزمه کنید و یا مجله بخوانید. باید بیاموزید چگونه پس از یک روز پرمشغله دوباره بتوانید آرامش خود را به دست آورید و استرس را از بدن و ذهن خود آزاد سازید زیرا در غیر این صورت مرکز حافظه در مغز آسیب خواهد دید.
۳- خوردن شیرینی را کنار بگذارید
تحقیقات علمی کاملا به اثبات رسانده است که شکر و شیرینی و همچنین کربوهیدرات های پردازش شده که معمولا در غذاهای آماده و سریع الپخت وجود دارند می توانند آسیب های جدی به مرکز حافظه در مغز افراد وارد کنند. به همین دلیل است که افراد دیابتی در صورت عدم کنترل قند خون، ۴ برابر بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به حواس پرتی و فراموشی قرار دارند.
4- زرچوبه را دست کم نگیرید
این ادویه، به خصوص اگر همراه با کاری مصرف شود، کارکرد مغز را بهبود خواهد بخشید. دکتر اندرو ویل Dr. Andrew Weil توصیه می کند برای این که بتوانید از فواید زرچوبه بیشترین بهره را ببرید، روزانه یک قاشق چایخوری از این ادویه را در غذای خود بریزید.
5- چشمان تان را ببندید
تحقیقات دانشگاه هاروارد ثابت کرده است که یک چُرت کوتاه چهل و پنج دقیقه ای در میان روز می تواند سلول های مغز را تقویت کند و در به یاد آوردن اطلاعات مورد نیازتان، یاری تان نماید.
6- با سویا به جنگ آسیب های مغزی بروید
سویا فواید بسیاری دارد. یکی از آن ها این است که به تقویت حافظه کمک می کند. تحقیقات اخیر دانشگاه آکسفورد نشان داده است خوردن یک وعده یا بیشتر از محصولات سویا در طی روز می تواند از آسیب های مغزی جلوگیری کند و تا بیست درصد مانع کندی ذهن و فراموشی شود.
7- اجتماعی باشید
خداحافظ فیس بوک، سلام مهمانی های خانوادگی! تحقیقات دانشگاه میشیگان ثابت کرده است که رفت و آمد و صحبت با دوستان و اقوام، به مدت ده دقیقه در روز، ظرفیت حافظه را افزایش خواهد داد و بر توانایی مغز خواهد افزود.
8- بلوبری، معجزه ای که مغز بدان نیاز دارد
این میوه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند مغز را تقویت کنند. یک فنجان از این میوه می تواند تمام نیازتان را برای تقویت مغز برآورده کند.
9- رایحه ی خوش، دوای فراموشی
آیا ممکن است روشن کردن شمع های خوش بو به فراگیری درس ها و آموختن زبان خارجی کمک کند؟ بله! تحقیقات علمی اثبات کرده است که استشمام بوی خوش می تواند تا هفده درصد به مقدار به خاطر سپردن مطالب در مغز بیافزاید.

*مهشاد = پست ادغام شد و ویرایش شد چون هم کپی پیست بود و هم صحبت های خلاف قوانین سایت.
 

Sidra

کاربر فعال
ارسال‌ها
26
امتیاز
46
نام مرکز سمپاد
فرزانگان رشت
شهر
رشت
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

بیماری تب شاليزار یا لپتوسپيروز leptospirosis بيماری بومی استان های گیلان و مازندران هست.گفتم چيزي هم راجع به اين بدونيم بد نيست.
21131941076146738357.jpg

فصل شيوع اين بيماري بهار و تابستان هست.در مواردي حتي ميتونه منجر به مرگ بشه.

با توجه به عمومي بودن و مشابه بودن اين علائم با بيماري ساده‌اي نظير سرماخوردگي گاهي با آن اشتباه گرفته مي‌شود و همين مي تواند براي بيمار خطرآفرين باشد.

علائم: تب ، لرز، درد شديد عضلاني، سردرد مداوم، بيقراري ، ضعف و سستي ، درد شكم ، تهوع و استفراغ ، اسهال و در انتها نارسايي كبد يا كليه و يا مننژيت

دوره نهفتگي ( كمون ) بيماري از 2تا26 روز متفاوت است.

عامل بیماری تب شاليزار يا ( لپتوسپيروز ) ميكروارگانيسمي از دسته اسپيروكتها به نام لپتوسپيرا است كه منجر به يك بيماري تب دار حاد يا تحت حاد مي‌شود. که یک باکتری است از طریق ادرار حیوانات آلوده مثل گاو و گوسفند و .. و بعضی از جوندگان مثل موش وارد آب ها و محیط اطراف می شود.

لپتوسپيرا از اين راه ها وارد بدن ميشه: مخاطها-پوست آسب ديده
و از طريق خون به ارگانهايي كه معمولا سيستم اعصاب مركزي ، كبد و كليه‌ها است مهاجرت ميكنه و تكثير ميكنه.

از مهمترین عوامل مؤثر در بقای لپتوسپیرا در طبیعت و انتقال آن به حیوانات می توان به موارد زیر اشاره نمود :

شرایط محیطی
ـ میکــروارگانیزم در PH کمتر از ۶ یا بیشتر از ۸ قادر به ادامه حیات نمی باشد .
ـ میکــروارگانیزم در درجه حرارت بالاتر از ۴۲ درجه سانتیگراد از بین می رود ولی در مقابل سرما و انجماد نسبتاً مقاوم است .
ـ میکــروارگانیزم در آبهای سطحی ، برای مــــدت طولانی زنده باقی می ماند و مدت حیات باکتری در آبهای راکد به مراتب بیشتر از حیات آن در آبهای جاری است .
ـ موارد بیماری معمولاً در فصولی از سال که از میزان بارندگی بیشتری برخوردار است ، افزایش می یابد .همچنین موارد بیماری در مناطق گرم و مرطوب بیش از سایر مناطق می باشد .

اين بيماري از دسته بيماري‌هاي مشترك انسان و دام محسوب مي‌شود.
 

baseri

F@|-|!mEh
ارسال‌ها
2,821
امتیاز
6,848
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 6
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1394
مدال المپیاد
نانو
دانشگاه
علوم پزشکی البرز
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

به نقل از Mr.KIA¹ :
يه مثال ميزنم:
ببين يه نيروي محركي هست كه باعث ميشه تو پاشي بري سراغ درسات و اين حس بهت ميگه كه اگه اين كار رو نكني دچار افت تحصيلي ميشي و اين حرفا...اين همون استرس از نوع مفيدشه كه بعضي وقت ها انقد كمه كه حتي اصلا متوجهشم نميشيم.
يا مثلا يه مثال ديگه:
شب امتحانه و تو يك دور كتاب رو خوندي، اما يه حسي بهت ميگه خوب ياد نگرفتيو ممكنه سر امتحان مطالب رو فراموش يا قاطي كني و اين باعث ميشه تو يه دور ديگه هم بخوني.اينم باز همون استرس مفيده.

اما بعضيا هستن خيلي بيخود دلشوره دارن و هي استرس دارن و حرص ميخورن، مثلا كسي كه قبل از امتحان هي اخماش توهمه و مدام تكرار ميكنه من هيچي بلد نيستم و اين حرفا، و حتي اين استرس رو به بقيه هم منتقل ميكنه.اين همون استرس از نوع مضرشه.

در حقيقت استرس مفيده تا جايي كه يه جور نيروي محرك براي تلاش يا دقت بيشتر باشه و اسيبي به روح و جسم نرسونه اما استرس مضر خيلي اوقات نه تنها محرك نيست كه نيست، تازه عامل بازدارنده و افت و كاهش عملكرد ميشه.

اینی که گفتی روحیه و اگر هم مشکی ایجاد کنه مشکل روحی هستش ! ولی اونی که به صورت دانستنی گفت تاثیر روی جسم بود!!!!

البته باید بگم که آسیب ها روحی باعث آسیب های جسمی میشن...

موقع روشن کردن کولر اتومبيل خود ابتدا به مدت حداقل 5 دقيقه پنجره ها را باز بگذاريد.

هنگام دويدن و راه رفتن سر خود را بالا نگهداريد.هنگام نشستن و خوابيدن برعکس سر خود را پايين نگهداريد.
 

-zarA-

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
833
امتیاز
6,256
نام مرکز سمپاد
هـنرستانمـوטּ
شهر
اصفهــاטּ
دانشگاه
هنر اصفهــاטּ
رشته دانشگاه
طراحی صنعتـی
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

از تپش قلب در هنگام عصبانیت جلوگیری کنید
به انگشت شست خود، فوت کنید! عصب واگ که ضربان قلب را کنترل می کند، به کمک نفس کشیدن، آرام می گیرد.

مغز خود را گرم نگه دارید
بسیار چیز های کم اهمیتی هستند که مغز را سرد و فلج می سازند. در این حالت، زبان خود را به سقف دهانتان فشار دهید، بطوریکه بیشترین مقدار از سقف را بپوشاند، در این صورت سر درد بر طرف می شود! این سردرد می تواند ناشی از یک بستنی یخی باشد.

خواب رفتگی
اگر دست شما ، در اثر یک وضعیت نادرست بخواب رفته باشد، به آرامی حرکت دادن سر به چپ و راست، در کمتر از یک دقیقه می تواند این مشکل را حل کند و از شر گزگز و سوزنی شدن دست راحت شوید.
صداهای فراصوت بالاتر از حد آستانه شنوایی را تجربه کنید
اگر در محلی شلوغ و پر سر و صدا هستید، بطرف راست خم شوید و سعی کنید با گوش راست بشنوید! گوش راست برای شنیدن حرفهای تند و سریع مناسب تر است. گوش چپ برای تمیز و تشخیص دادن تن های موسیقی، قوی تر است.

بر درد آمپول غلبه کنید
به راحتی با سرفه کردن در حین تزریقات، می توانید درد آمپول را کاهش دهید. سرفه کردن در اصل یک ترفندی است که باعث افزایش سریع و موقتی فشار در قفسه سینه شده و مسیرهای عصبی درد را مسدود می کند.
 

12ss

کاربر فعال
ارسال‌ها
29
امتیاز
65
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا
شهر
لاهیجان
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

استفاده از تبلت یا وسایل مشابه قبل از خواب٬ مساوی است با بی خوابی و اختلالات دیگر !!!

تبلت ها مستعد این هستند که شما را شب بیدار نگه دارند٬ البته نه به خاطر مرور اینترنت یا تماشای ویدیو. استفاده از گجت ها در تخت یا قبل از آماده شدن برای خو...اب می تواند وضعیت شیمیایی بدن شما را بر هم زده و منجر به بروز مشکلاتی فراتر از فقط بر هم خوردن الگوهای خواب شود.

استفاده زیاد از تبلت در رختخواب می تواند باعث «اختلالات اضطراب٬ بیماری های مرتبط با افسردگی٬ و اعتیاد (به تبلت)» شود.

توماس ادیسون اشتباه گفت که استفاده از الکتریسیته برای روشنایی «به هیچ وجه برای سلامتی مضر نیست٬ و خواب مناسب را بر هم نخواهد زد.»

نور مصنوعی از زمان اختراع لامپ رشته ای مشغول خراب کردن ساعت های بدن آدم ها است. پس چرا دوباره بر سر استفاده از تبلت و تلفن در رختخواب جنجال درست کنیم؟ زیرا استفاده از تبلت٬ تلفن هوشمند٬ یا حتی لپ تاپ٬ که نمایشگر آنها دارای نور پس زمینه است٬ دارد روز به روز فراگیر تر می شود و این یعنی ضریب نفوذشان می تواند روزی به پای لامپ های خانگی هم برسد.

و ماجرا فقط این نیست که آنها دارند فراگیرتر می شوند٬ بلکه نوری که به سمت چشم تابش می کنند نیز از لامپ ها بیشتر است٬ و البته با آن فرق هم دارد زیرا یک طیف خاص نور (آبی) را به چشم شما وارد می کند که مستقیما باعث توقف انتشار ملاتونین در بدن می شود٬ در نتیجه ترکیبات شیمیایی بدن تان موقع خواب دستخوش اختلال شده و ریتم شبانه روزی ساعت بدن بر هم می خورد.

علاوه بر این٬ خواندن٬ تماشا یا کار با دستگاه های دیجیتال در رختخواب باعث می شود این حس در شما به وجود آید که محل خواب تان یک جای فعال است٬ نه گوشه ای دنج برای استراحت. وقتی در تخت مشغول انجام یک بازی یا تماشای فیلم می شوید٬ مغزتان فعال شده٬ سوخت و ساز و هیجان در آن بالا می گیرد٬ و این یعنی مدت زمان بیشتری برای آرام شدن نیاز دارد.

شاید فکر کنید که به تاخیر انداختن خواب مسئله مهمی نیست٬‌ ولی مانند تمام چیزهای کوچک این یکی هم در بلندمدت اثرات بدی روی سلامتی می گذارد٬ به خصوص در مورد کودکان.

اگر شما هم مشکلاتی از این دست را تجربه می کنید٬ بهتر است کمی به خودتان رسیدگی کنید. گجت های تان را یک یا دو ساعت قبل از خواب کنار بگذارید٬ موبایل تان را روی وضعیت بی صدا قرار داده و تا زنگ بیدار باش صبح با آن خداحافظی کنید٬ و در عوض یک کتاب یا کتابخوان (بدون نور پس زمینه) دست بگیرید٬ یا حتی بافتنی ببافید !
 

reza7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
353
امتیاز
1,675
نام مرکز سمپاد
طباطبایی
شهر
Bonab
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

یه سایت اینارو نوشته بود نظرتون چیه؟
صرف شیر سیستم ایمنی بدن را مختل می کند.

نقش مصرف شیر در مختل کردن کار سیستم ایمنی بطور خاص و در مساعد کردن محیط کلی بدن برای ایجاد و توسعه بیماری‌ها، سال‌هاست که توسط تحقیقات فراوان ثابت شده است.

محققان نشان داده‌اند که پروتئین موجود در شیر بنام «کازئین» در ایجاد بیماری‌های جدی مانند گروه بیماری‌های "خود ایمنی" (autoimmune)، دستۀ بیماری‌های التهابی، انواع سرطان‌ها و بسیاری ناهنجاری‌های دیگر نقش عمده‌ای بازی می‌کنند.
بیماری های خود ایمنی:

بطور نمونه بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس، آرتروز روماتوئید، دیابت نوع یک، آلرژی‌های مختلف، با مصرف شیر ایجاد و یا پیشرفته‌تر می‌گردند.

این مسئله در مورد بیماری‌های التهابی مانند آرتروز استخوانی، کولیت‌های مختلف و انواعی از سرطان‌ها نیز صادق می‌باشد.


چطور شیر باعث ایجاد بیماری پوکی استخوان می گردد؟


شیر با تولید محیط اسیدی در خون (به علت میزان پروتئین بالای شیر) آنرا از حالت قلیایی طبیعی خود خارج می‌کند. بدن برای ترمیم و تصحیح این آنرمالی که می‌تواند در صورت ادامه بسیار خطرناک گشته کار ارگان‌ها و سلول‌ها را مختل کند، دست به دامن استخوان‌ها و دندان‌ها می‌گردد تا کلسیم آنها را برای قلیایی کردن خون آزاد کند.

کلسیم بهترین و سریع‌ترین عامل قلیایی کردن خون می‌باشد. این کلسیم آزاد شده از استخوان‌ها سپس توسط کلیه‌ها دفع می‌گردد. در نتیجه مصرف شیر باعث پوکی استخوان‌ها و ضعف دندان‌ها می‌گردد.

بیماری‌های عفونی دهان و دندان و کرم خوردگی‌ها نیز که از جمله در اثر رشد باکتری‌ها صورت می‌گیرد با اختلال سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف شیر چنانکه در بالا توضیح داده شد ارتباط بلاواسطه و مستقیم دارند.


تجربه هزاران ساله بشر نشان داده که طبیعی‌ترین غذا برای بشر و بهترین نوع تغذیه برای سلامتی رژیم غذایی مبتنی بر گیاهان است. امروزه تمامی محققان آگاه بدون استثناء مصرف فراوان میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات را برای سلامتی و تندرستی توصیه می‌کنند.

شما هم برای داشتن بدنی سالم و دندان‌هایی محکم و سلامت از مصرف شیر و پروتئین‌های حیوانی در حد ممکن یا بطور کامل خودداری کرده، سبزیجات و میوه‌ها را بخش عمده تغذیه خود قرار دهید.
 

پژواک

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
585
امتیاز
3,656
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
95
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

لنز های مخصوص بیماران دیابتی

خب همونطور که هممون میدونیم لنز کاربرد های بسیار زیادی تو علم پزشکی داشته.
یکی از کاربردای خیلی مفید دیگش برای بیماران دیابتیه.
این نوع لنز ها از ذرات نانو ساخته شدن و وقتی رو چشم قرار میگیرن،با کنترل میزان گلوکز موجود در اشک،میتونن هنگام افزایش یا کاهش میزان گلوکز خون با تغییر رنگشون (به قرمز :D) این موضوع رو به بیمار و اطرافیانش اطلاع بدن.
در واقع کارش درست مثل کاغذ تورنسله.فقط این جا مولکول های قند نقش پروتون ها رو ایفا میکنن!

54c02d1a-5cfa-404a-9f53-c8bb1ed66231.jpg
 

baseri

F@|-|!mEh
ارسال‌ها
2,821
امتیاز
6,848
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 6
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1394
مدال المپیاد
نانو
دانشگاه
علوم پزشکی البرز
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

به نقل از ..باران.. :
لنز های مخصوص بیماران دیابتی

خب همونطور که هممون میدونیم لنز کاربرد های بسیار زیادی تو علم پزشکی داشته.
یکی از کاربردای خیلی مفید دیگش برای بیماران دیابتیه.
این نوع لنز ها از ذرات نانو ساخته شدن و وقتی رو چشم قرار میگیرن،با کنترل میزان گلوکز موجود در اشک،میتونن هنگام افزایش یا کاهش میزان گلوکز خون با تغییر رنگشون (به قرمز :D) این موضوع رو به بیمار و اطرافیانش اطلاع بدن.
در واقع کارش درست مثل کاغذ تورنسله.فقط این جا مولکول های قند نقش پروتون ها رو ایفا میکنن!

54c02d1a-5cfa-404a-9f53-c8bb1ed66231.jpg

ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻮﺍﺩ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺩﻫﻨﺪﻩ ش ﺟﻲ ?
 
  • لایک
امتیازات: Sidra

پژواک

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
585
امتیاز
3,656
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
کرج
سال فارغ التحصیلی
95
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

به نقل از موذی همیهف =)) :
ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻮﺍﺩ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺩﻫﻨﺪﻩ ش ﺟﻲ ?

تا جایی که من میدونم ذرات نانو رو داخل هیدروژل[nb]دسته ای از پلیمر ها که جذب اب بالایی دارن و انعطاف پذیری خوبی هم دارن.بخاطر همین توی لنزهای تماسی ازشون استفاده میشه[/nb] های لنز قرار میدن.
آنزیم های شیمیایی حساس به گلوکز هم میزان قند رو کنترل میکنن.
 

mahan42

کاربر فعال
ارسال‌ها
26
امتیاز
-19
نام مرکز سمپاد
شیخ انصاری دزفول
شهر
دزفول
مدال المپیاد
المپیاد دو سال نفر اول اجتماعی استان خوزستان
دانشگاه
امام حسین
رشته دانشگاه
قلبیا مغز اعصاب
پاسخ : دانستنیهای پزشکی

خوردن زیاد پروتین مضر هست
 
بالا