• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اولین ماهواره ساخت بشر

  • شروع کننده موضوع
  • #1

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
به نام خدا...

توی این تاپیک می خوام اولین ماهواره ی دنیا رو بهتون معرفی کنم...
درست موقعی که ما درگیر موضوع های بی خود بودیم...امریکا و شوروی به خود اومدن و مسابقه ی فضایی رو شروع کردن...

اولین ماهواره جهان:


در بعدازظهر ۴ اکتبر ۱۹۵۷، اولين ماهواره‌ي ساخت انسان، اسپوتنيک ۱، با يک موشک قاره‌پيماي وستوک به فضا پرتاب شد. اين ماه‌واره سه ماه بعد در جو زمين سوخت و از بين رفت. پرتاب اسپوتنيک آغاز يک مسابقه‌ي فضايي بين شوروي و آمريکا بود اما تاثير اجتماعي بسيار مهم‌تري داشت. پرتاب اسپوتنيک تعجب و ترس آمريکايی‌ها را برانگيخت. دولت ايزنهاور، رييس‌جمهور وقت آمريکا که نگران عقب ماندن آمريکا در تکنولوژي فضايي بود گزارشي تهيه کرد و در آن نتيجه‌گيري کرد که توانايي دانش‌آموزان آمريکايي در رياضي و فيزيک کم‌تر از دانش‌آموزان روسي است.
اين ماهواره به اندازه توپ بسکتبال و وزن آن در حدود ۸۳ کيلوگرم بود. اسپوتنيک ۱ داراي ۲ فرستنده راديويي در طول موج‌هاي ۲۰ و ۴۰ مگاهرتز بود و در مداري بيضوي در ارتفاع متوسط ۲۵۰ کيلومتر به مدت ۹۸ دقيقه به دور کره زمين چرخيد.

علاوه بر نخستين موشك هاي قاره پيما و نخستين قمر مصنوعي (اسپوتنيك)، شوروي يك ماه بعد (3 نوامبر 1957 ميلادي) با پرتاب دومين قمر مصنوعي خود (با وزن بيش از 6 برابر قمر اول) كه حامل يك مسافر (يك سگ به نام لايكا) بود، جهان را شگفت زده كرد.
آيزنهاور يك سال بعد، در سال 1958 "سازمان ملي هوا و فضانوردي" (ناسا) را برپا كرد و اين سازمان به سرعت شروع به كار بر روي گزينه هاي پرواز سفينه فضايي سرنشين دار كرد با اين هدف كه پيش از شوروي ها، انسان را به فضا به فرستد.
جنبه هاي نظامي اسپوتنيك حتا هشدار دهنده تر بود. اين پيشرفت تنها چند ماه پس از آن رخ داده بود كه شوروي ها اعلام كرده بودند كه نخستين موشك بالستيك قاره پيماي جهان را آزمايش كرده اند. اينك اسپوتنيك توانايي پرتاب اين موشك ها را دور از خاك شوروي به آن ها مي داد. اين موشك ها، با حمل كلاهك هسته اي، مي توانستند به راحتي به هدف هاي امريكايي برسند. امريكايي ها نه تنها در توسعه فن آوري موشكي عقب بودند، بل كه در برابر حمله هسته اي نيز آسيب پذير بودند.
در 15 ماه مه سال 1958 سومين قمر مصنوعي شوروي (به وزن يك تن و نيم) به فضا پرتاب شد، در حالي كه امريكايي ها تازه موفق با پرتاب يك قمر مصنوعي به وزن 30 پوند (كمتر از 15 كيلوگرم) به فضا شده بودند. اين وزنه هزار و پانصد كيلوگرمي شوروي نيز با يكي از موشك هاي نيرومند اين كشور به مدار زمين پرتاب شد.

+پست متوالی.ترکیب شد.
 
بالا