• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

سنت‌ها و آداب‌ و رسوم ایرانی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

mohad_z

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,394
امتیاز
22,769
نام مرکز سمپاد
فرزانگان سه
شهر
طـــهـران
سال فارغ التحصیلی
95
رشته دانشگاه
زیست فناوری/ ژنتیک
چرا در ایران، از اون رفتارها و سنت‌هایی که در گذشته داشتیم، الان نمی تونیم استفاده بهتری داشته باشیم؟

چه سنت ها و رفتارهایی رو تو جامعه مون می‌شناسید، که ازش میشه به عنوان ابزاری برای تعامل بهتر با بقیه دنیا بهره برد؟

مثالی که یک متخصص در برنامه ای تلویزیونی مطرح کرد: " ما ایرانی ها افراد مهمان نوازی بوده و هستیم، ولی تو حوزه گردشگری اصلا از این موضوع بهره ی درستی نمی‌بریم"


×کدوم یک از آداب و رسوم ایرانی‌ براتون جذابه و از کدوم یکی بدتون میاد؟
 

پرنیان.ک

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,272
امتیاز
47,390
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
خرم آباد
سال فارغ التحصیلی
94
من تو یه جامعه ی کوچیک تر یه چیزی به ذهنم میرسه.
تو استان ما توی شب یلدا یه سنتی بوده از قدیم که اون شب بچه ها میرفتن دم خونه های مردم و آجیل میگیرفتن [مثل حرکتی که بچه های اونوری تو شب هالووین میزنن] خب این سنت تأثیراتی داره مثل اینکه اول روابط آدما و خانواده ها با حداقل چندتا خانواده ی اطرافشون صمیمی تر میشه؛ اگه خانواده ای ضعف مالی داشته باشه به همین طریق بهش کمک میشه و حتی توی رفتار اجتماعی بچه ها هم تأثیر مثبت میذاره اما متأسفانه این سنت که میتونست گسترش داشته باشه تو کل ایران توی همینجا که منشاءش هست هم حذف شده و این درحالیه که الان به شدت داریم از جشن های غربی مثل هالووین و کریسمس تأثیر میگیریم.

+همه ی فرهنگ ها بر هم تأثیر میذارن و از هم تأثیر می پذیرن. اگه فرهنگی اینجوری نباشه اتفاقا فرهنگ مرده ایه چون فرهنگ یه مفهوم پویاست اما فرهنگی که توانایی جواب دادن به نیازهای افرادش رو نداشته باشه بیشتر تأثیر میگیره و اگه خیلی ضعف داشته باشه فرهنگ تأثیر گذارنده میتونه توی خودش حلش کنه و از بین ببرتش؛ یه نمونش مثلا کشور مصر قبل از اسلام زبانش (زبان یکی از مؤلفه های اصلی فرهنگه) عربی نبود و بعد از اون عربی شد. درواقع تنها ملتی که زبانش بعد از اسلام اون زمان که خیلی قدرت داشت عربی نشد ایران بود... فرهنگ این کشور خیلی قوی تر از این حرفا بوده و هست که بخواد حل شه ؛میتونست تأثیر گذار تر باشه اما برعکس شد...
 
آخرین ویرایش:
بالا