• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بررسی تاریخی واقعه غدیر و سقیفه بنی ساعده

حق خلافت با چه کسی بود

  • حضرت علی (ع)

    رای‌ها: 34 87.2%
  • ابوبکر

    رای‌ها: 5 12.8%

  • رای‌دهندگان
    39

MAHDI.....

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
915
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
کرمان
سال فارغ التحصیلی
1398
مدال المپیاد
والا رفتیم ولی دریغ از برگزیده شدن.......
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
اقتصاد
منابع اهل سنت (دقیق خاطرم نیست کدوم) میگن این داستان ربطی به بحث خلافت نداره. عده ای از علی شکایت کردن سر تقسیم غنایم، پیامبر مردمی که اونجا حضور داشتن( نه همه کسانی که به حج اومده بودن) رو جمع میکنه و اون جمله رو میگه برای بیان نزدیکی و رابطه دوستانه ش با علی. اگر قصد پیامبر معرفی خلیفه بود انتهای مراسم حج تو همون مکه میگفت، نه تو غدیر خم که خیلی از مسلمانان به حج رفته نبودند.
ضمن اینکه پیامبر هم از زمان مرگش با خبر نبوده (چه برسه به مردم) که بدونن اون حج الوداعه و مردم بیشتری به همین خاطر به حج بیان.
من همچنان میگم بدون مدرک چیزی نمیشه گفت.مال کدوم کتابه بچه ها برن بررسی کنن.....

مرسی ازت.
 

a.khakpour77

گُم‌دَرسَر!!!
ارسال‌ها
1,402
امتیاز
17,199
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 5 تهران
شهر
فرز 1 بندرعباس/فرز 5 تهران
سال فارغ التحصیلی
1396
مدال المپیاد
مدال که نه...اما سه تا مرحله یک دارم...
دو تا ادبی، ی زیست...
دانشگاه
علوم‌پزشکی تهران
رشته دانشگاه
ژنتیک
چرا باید پذیرفت که خلافت علی از طرف خدا بوده؟
شاید پیامبر از خودش گفته؟؟؟

اگه خدا و اسلام رو قبول داری، پس پیامبر رو هم قبول داری،
و میدونی ک عصمت داره و دروغ نمیگه،
و اینم میدونی ک دروغ بستن ب خدا و پیامبر گناه کبیره‌س...
پس وقتی پیامبر گفته علی جانشین منه، پس از طرف خدا گفته...

اینم منبع:

غدیر در قرآن
آیه تبلیغ و حدیث غدیر:

«یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فمابلغت رسالته والله یعصمک من الناس »(مائده 66)

ای پیامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده بود برسان،و اگر این ابلاغ را انجام ندهی، رسالت خود را به طور کامل ابلاغ نکرده ای; و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ می کند.

همه مفسران شیعه معتقدن این آیه در غدیر خم درباره جانشینی امام علی نازل شده و حدود 360 نفر از دانشمندان اهل سنت هم این مطلب رو پذیرفتن.
اسم برخی از مفسران و مآخذ ومدارک اهل سنت :

1- واحدی در کتاب اسباب النزول ص 150 می‌گه:

ان آیه (یا ایهاالرسول...) نزلت فی یوم غدیر فی علی بن ابیطالب.

2- سیوطی در کتاب الدرالمنثور ج 2، ص 298 می‌نویسه: ان آیه(یا ایهاالرسول... ) نزلت فی یوم غدیر فی علی بن ابیطالب.

3- فخر رازی در تفسیر خود، ج 3، ص 636 ... می‌گه:

مفسران 10 وجه و سبب برای نزول این آیه بیان کردن. بعد درادامه می گه:«العاشر نزلت هذه الایه فی فضل علی بن ابی طالب، و لما نزلت هذه الایه، اخذ بیده و قال "من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه. فلقیه عمر فقال هنیئا لک یابن ابی طالب،اصبحت مولای و مولا کل مومن و مومنه."

آنگاه که این آیه نازل شدپیامبر اسلام(ص) دست حضرت علی(ع) را گرفت و فرمود: هرکه من مولاو سرپرست و حاکم او هستم، علی هم مولای اوست. خداوندا، دوست بدار هرکه علی را دوست دارد و دشمن بدار هرکه او را دشمن دارد. سپس عمر با حضرت علی(ع) ملاقات کرد و بعد از تبریک، گفت:تو مولای من و مولای مرد و زن مومن هستی.

4- نیشابوری در تفسیرش ج 6، ص 194 می نویسه:

«ان هذه الایه نزلت فی فضل علی بن ابی طالب یوم غدیرخم.»


در مآخذ اهل سنت این آیه با غدیر ارتباط داده شده، بعضیاش:

1- خطیب النیشابوری در تاریخ بغدادی، ج 8، ص 290 می نویسه:

«... فقال عمر بن الخطاب بخ بخ لک یابن ابی طالب اصبحت مولای ومولا کل مسلم فانزل الله "الیوم اکملت لکم دینکم"»
2- درالمنثور در ذیل آیه
«لما نصب رسول الله(ص) علیا (ع)یوم غدیرخم فنادی له بالولایه هبط جبرئیل بهذه الایه"الیوم اکملت ..."»
3- در فرائد السمطین، باب 12 چنین می خونیم:
«...ثم لم یتفرقوا حتی نزلت هذه الایه "الیوم اکملت"فقال رسول الله(ص) الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمه ورضاء الرب برسالتی والولایه "لعلی(ع" من بعدی ثم قال "من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله »

روز غدیر پیامبر(ص) مردم را به سوی حضرت علی(ع) فراخواند و دست حضرت را بلندکرد، به طوری که زیر بغل حضرت پیدا شد.هنوز مردم متفرق نشده بودند که آیه «الیوم اکملت ...» نازل شد. سپس حضرت فرمود: پروردگارا، دوست بدار کسی را که علی رادوست دارد و دشمن بدار کسی را که علی را دشمن دارد و یاری کن هر که علی را یاری کند و...
4- شان نزول آیه فوق وداستانهای مربوط به غدیر در مناقب خوارزمی، ص 80; تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 32; شبلنجی در نورالابصار، ص 75، فصول المهمه ابن صباغ نیز ذکر شده.

آیه تبلیغ و آیه اکمال دین و حدیث غدیر:
پیامبرمون، در سال آخر عمر با بیش از صد هزار تن حجه الوداع را به جا آورد و در برگشت در سرزمین «خم » که جایگاه گودالهای آب بود، فرمان ایست داد. پیش افتاده ها توقف کردن وعقب ماندگان رسیدن. از سنگ و جهاز شترها منبر ساختن وپیامبر بر روی منبر در برابر جمعیت صد هزار نفری و در گرمای سوزان غدیر، خطبه ای ایراد کرد. سپس کمربند حضرت علی را گرفت وفرمود: «من کنت مولاه فعلی (فهذا علی) مولاه اللهم وال من والاه...» سپس مردم، از جمله عمر، با حضرت بیعت کردن و صدای بخ بخ بلند شد.

حالا چنتا نکته:
1- اگه اهل سنت میگن مولا به معنی دوستی بود; چرا در این جریان و با این مقدمات و در برابر صدها هزار نفر بیان شد.پیامبر در مدینه هم میتونست بگه هر که من دوست او هستم،علی هم دوست اوست.

2- زمان و مکان ابلاغ این امر بسیار پر معناست. این خبر مهم در آخر عمر پیامبر(ص) اونم در سفر حج، و منطقه گرم و سوزان وچهار راهی که مسافران تقسیم می شدن و به مدینه، حلب، شام ویمن می رفتن بیان شد، جایی که هر حاجی خود یک خبرنگار وگزارشگر بود. انتصاب ولایت حضرت علی(ع) را به عنوان یک خبر نوبه منطقه خود می رسوند.

3- قضیه غدیر چنان مهمه که اگه پیامبر کوتاهی می کرد وخبر را به مردم نمی رسوند، «فمابلغت رسالته » رسالت و23 سال تبلیغ حضرت نا تمام و ناقص می موند.

4- قضیه غدیر اونقدر مهمه که باید از نظر زمانی در آخرعمر، اونم در سفر حج و آخرین سفر حج در برابر بیش از 100000نفر بیان بشه.

5- پیامبر 23 سال قبل به تنهایی علیه شرک و کفر و نفاق وآداب و رسوم باطل جزیره العرب قیام کرد و نترسید. در مقابل دشمنانی که حدود 70 جنگ بر اسلام و مسلمین تحمیل کردند،نترسید. در احد که مسلمانان شکست خوردند، نترسید. در بت شکنی ها و فتح مکه و... نترسید. توحید و معاد و آیات دفاع وعبادت و... را آورد، نترسید. خلاصه در تمامی صحنه ها از هیچ حادثه ای نترسید; ولی از ابلاغ روز غدیر وحشت داشت و می ترسید،برای همین، خدا دلداریش میده که «والله یعصمک من الناس »

6- داستان غدیر اونقدر مهمه که تکمیل 23 سال زحمت پیامبربه این حادثه وابسته‌ست و منهای غدیر دین ناقص و نا تمام خواهد بود.

7- اگر هدایت انسانها در سایه دینه و این خودش از بزرگترین نعمتهاست، تمامیت این نعمت به جریان روز غدیر وابسته‌ست. که منهای روز غدیر و نصب ولایت حضرت علی نعمت هدایت نا تمام خواهد موند و کار ناتمام هم نتیجه کاملی نخواهد داشت. چون نتیجه کامل یک عمل، به تمامیت و تکمیل آن عمل وابسته‌ست وگرنه کار ناقص و بی نتیجه‌ست یا نتیجه ناقص میده.

8- دینی می تونه اسلام تلقی شه که مورد رضایت خدا قرار بگیره.

در روز غدیر، با ن
نصب امامت و سیاست اسلام، خداوند راضی می شه که اسلام دین جهانی باشه و منهای غدیر رضایت پروردگار حاصل نشده.

9- کفار و منافقان منتظر مرگ رسول خدا بودنکه آب رفته را به جوی خود برگردونن و کفر و الحاد و شرک و بت پرستی جاهلیت رو اعاده کنن،اونا فکر میکردن وقتی پیامبر رحلت کنن، کشتی بدون ناخدا و باغ بدون باغبان خواهد بود و شرک وکفر و نفاق، سکان این کشتی را در دست خواهند گرفت که ناگهان با
امامت و ولایت حضرت علی در غدیر، امیدهاشون به یاس تبدیل شد.بدخواهان رسالت نا امید شدن و کشتی رسالت ناخدایی حکیم و معصوم و علیم پیدا کرد.

10- حادثه غدیر عظیم و خوفناکه(!) و به دلداری نیاز داره،چون خداوند متعال می فرماید: از منافقان و کفار و مشرکان نترسید، خودم حافظ دین هستم و بدخواهان را به سیه روزی گرفتارخواهم کرد. باید از قدرت و عظمت من وحشت و ترس داشته باشید نه دیگری.

11- آیه های "ولایت"، "مودت"، "تطهیر"، "مباهله"، "اکمال دین"،"تبلیغ" و دهها آیه دیگر که در منابع شیعه و سنی اومده، بهترین دلیل بر حقانیت شیعه‌ست.

12- اسلام با سیاست الهی و امامت علوی کفار را ناامید می کنه و نعمت تمام و کامل میشه. اسلام و قرآن با معلم و مفسر دینی کامل خواهد شد که پشت کفر جهانی را میلرزونه و خواب را ازدشمن میگیره و گرنه رهبران غیر معصوم، ناخدایانی هستن که سرنشینانشون کشتی بشریت را به وادی سرگردونی و ساحلهای گمراهی میکشونن و نیل به ساحل نجات و قله رفیع تکامل به رهبران وارسته، معصوم، حکیم و علیم نیاز داره رهبرانی که قدم جای قدم رسول خدا بذارن.

13- در طول 23 سال رسالت و تبلیغ پیامبر، چه روزی می تونه روز یاس کفار باشه؟ آیا روزی که پیامبر به رسالت مبعوث شد؟ بی تردید روز بعثت نمیتونه روز یاس کفار باشد، چون دین در اون روز کامل نشد و کفار هنوز نفهمیده بودن که قضیه چیه؟تا امیدوار یا نا امید بشن. افزون بر این، کفار و مشرکان مکه در روزای اول بعثت و حتی تا13 سال بعد از اون قدرت بسیاری داشتن و امیدوار بودن اسلام و پیامبر را از میان بردارن.

و آیا روز پیروزی مسلمین در بدر روز یاس کفار بود؟ بی نه. چون آیه به اعتراف شیعه و سنی در روز غدیر وآخر عمر پیامبر نازل شده. و این ک، کفار در بدر ناامید نشدن، چون در سال بعد به مسلمانان یورش بردن و سپاه اسلام رو در جنگ احد شکست دادن

روز میلاد حضرت زهرا هم روز یاس کفار نیست. خلاصه هیچ روزی جز غدیر، روز ناامیدی کفار واتمام دین نیست.
 

پندار

حی متاله مائت...
ارسال‌ها
59
امتیاز
166
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تنکابن
سال فارغ التحصیلی
1400
تلگرام
اینستاگرام
چرا باید پذیرفت که خلافت ابوبکر از طرف خدا بوده؟
شاید پیامبر از خودش گفته؟؟؟(هرچند نمیدونم از کجا میان ادعا میکنن پیامبر گفته ابوبکر جانشینه!)

+ کسی که مسلمونه قبول میکنه که حرف پیامبر، حرف خداس و نمیاد دروغ بگه و چیزی که میگه بهش از طرف خدا وحی شده.
چون پیامبر، پیام+بر است.
دقیقا...خب این موضوع برای مردم اون زمانه است و مردم اون زمانه هم قبل واقعه غدیر از علی ع کار های بزرگی دیده بودند...قبول کردن ولایت علی غیر از موضوع پذیرش امر پیامبر ص عقلانی ترین کار ممکن بود...
 

maleck :)

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,442
امتیاز
31,658
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه گیلان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
1) آیه اکمال
2) آیه ی ابلاغ
3) همین که احمقانه است پیامبر این همه صبر کنه همه جمع شن تا دوستی خودشو با امام علی برسونه. همه میدونستن پیامبر امام علی رو خیلی دوست داره. لزومی نداشت دوباره اعلام کنه

دلایل بیشتری بود. فردا از معلمم آدرس یه فیلمو میگیرم اینجا میذارم
خیلی خوب توضیح داده بود همه چیو.
با دلیل و توضیحات بیشتر^^
1)آیه اکمال تفسیر های متفاوتی داره، به تنهایی سند غدیر خم نیست.
2)آیه ابلاغ هم همینطور. ضمن اینکه اگر چیزی به پیامبر نازل شده و انقدر مهمه و پیامبر موظف به تبلیغ اونه، باید در قرآن باشه. نه خدا، نه پیامبر نه علی اونقدر احمق نبودند که این چیز نازل شده رو در قرآن نگنجونن.
3) احمقانه تر اینه که پیامبر تو خود مکه این کار رو انجام نده و صبر کنه برسن به غدیر خم، جایی که خیلی از مسلمانان اومده در حج حضور نداشتن و بعد بگه علی جانشینه. ضمن اینکه بنا به این استدلال همه (حداقل خود علی که مخاطب حدیثه) میدونستن پیامبر فاطمه رو خیلی دوست داره، چرا باید بگه: "فاطمه پاره تن منه هرکی اونو برنجونه منو رنجونده و ..." ؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #25
ارسال‌ها
444
امتیاز
4,547
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک‌خان ۲
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1401
1)آیه اکمال تفسیر های متفاوتی داره، به تنهایی سند غدیر خم نیست.
2)آیه ابلاغ هم همینطور. ضمن اینکه اگر چیزی به پیامبر نازل شده و انقدر مهمه و پیامبر موظف به تبلیغ اونه، باید در قرآن باشه. نه خدا، نه پیامبر نه علی اونقدر احمق نبودند که این چیز نازل شده رو در قرآن نگنجونن.
3) احمقانه تر اینه که پیامبر تو خود مکه این کار رو انجام نده و صبر کنه برسن به غدیر خم، جایی که خیلی از مسلمانان اومده در حج حضور نداشتن و بعد بگه علی جانشینه. ضمن اینکه بنا به این استدلال همه (حداقل خود علی که مخاطب حدیثه) میدونستن پیامبر فاطمه رو خیلی دوست داره، چرا باید بگه: "فاطمه پاره تن منه هرکی اونو برنجونه منو رنجونده و ..." ؟
دوست عزیز
جمعیت مکه اون زمان از تعداد حجاج کمتر بود
ثانیا در هنگام حج تمامی ملت از گوشه و کنار حکومت اسلامی نماینده داشتن و بابت همین پیامبر حج رو انتخاب کرد
همونطور که بعد اعلام جانشینی علی (ع) گفت حاضران این پیام را به غایبان برسانند

استفاده از منابعی مثل آیه اکمال داخل این بحث غلطه بنظرم چون تفسیر های متفاوتی توسط شیعیان و اهل تسنن برای این آیه ارائه شده و نمیشه بهش استناد کرد
 

maleck :)

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,442
امتیاز
31,658
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه گیلان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
ثانیا در هنگام حج تمامی ملت از گوشه و کنار حکومت اسلامی نماینده داشتن
سوال اینه چرا در حج این پیام رو نرسوند؟ چرا بالای کعبه نرفت و بلند نگفت تا همه بشنوند؟ چرا رفت جای دیگه و مردم و رجمع کرد دور خودش گفت؟
جمعیت خود مکه کمتر بود اما جمعیت حاضرین در مکه میشه جمعیت خود مکه+حجاج.
 

a.khakpour77

گُم‌دَرسَر!!!
ارسال‌ها
1,402
امتیاز
17,199
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 5 تهران
شهر
فرز 1 بندرعباس/فرز 5 تهران
سال فارغ التحصیلی
1396
مدال المپیاد
مدال که نه...اما سه تا مرحله یک دارم...
دو تا ادبی، ی زیست...
دانشگاه
علوم‌پزشکی تهران
رشته دانشگاه
ژنتیک
استفاده از منابعی مثل آیه اکمال داخل این بحث غلطه بنظرم چون تفسیر های متفاوتی توسط شیعیان و اهل تسنن برای این آیه ارائه شده و نمیشه بهش استناد کرد
وقتی میگیم «آیه» یعنی کلام خدا...
شما ب کلام خدا نمیتونی استناد کنی؟!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #28
ارسال‌ها
444
امتیاز
4,547
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک‌خان ۲
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1401
سوال اینه چرا در حج این پیام رو نرسوند؟ چرا بالای کعبه نرفت و بلند نگفت تا همه بشنوند؟ چرا رفت جای دیگه و مردم و رجمع کرد دور خودش گفت؟
جمعیت خود مکه کمتر بود اما جمعیت حاضرین در مکه میشه جمعیت خود مکه+حجاج.
همه مردم مکه که کنار کعبه جمع نشدن
فقط حجاج اطراف کعبه بودن
از طرفی پیامبرر نمیتونست وسط مناسک حج چنین خبری بده

وقتی میگیم «آیه» یعنی کلام خدا...
شما ب کلام خدا نمیتونی استناد کنی؟!
مگر همه مثل من بخدا اعتقاد دارن؟
بابت همین میگم از منابع دینی پرهیز کنیم
 

maleck :)

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,442
امتیاز
31,658
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه گیلان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
همه مردم مکه که کنار کعبه جمع نشدن
فقط حجاج اطراف کعبه بودن
از طرفی پیامبرر نمیتونست وسط مناسک حج چنین خبری بده
هرجوری حساب کنیم منطقی تره همونجا که همه هستن این پیام ابلاغ بشه، نه وقتی رفتن و پخش و پلا شدن :D

وقتی میگیم «آیه» یعنی کلام خدا...
شما ب کلام خدا نمیتونی استناد کنی؟!
به کلامی که تفاسیر مختلفی داره نمیشه به تنهایی استناد کرد.
 

امیرحسین

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,075
امتیاز
15,617
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
خواجه نصیر
رشته دانشگاه
مهندسی برق
1)
3) احمقانه تر اینه که پیامبر تو خود مکه این کار رو انجام نده و صبر کنه برسن به غدیر خم، جایی که خیلی از مسلمانان اومده در حج حضور نداشتن و بعد بگه علی جانشینه. ضمن اینکه بنا به این استدلال همه (حداقل خود علی که مخاطب حدیثه) میدونستن پیامبر فاطمه رو خیلی دوست داره، چرا باید بگه: "فاطمه پاره تن منه هرکی اونو برنجونه منو رنجونده و ..." ؟
بنظرم این استدلالت خودت رو می‌شه در خصوص اون موضوع غنایم جنگی بیشتر کاربرد داره.
1) چرا پیامبر توی همون مکه این کار رو انجام نده و صبر کنه برسن به غدیر خم؟
2) اصلاً چرا پیامبر باید اون موضوع رو بخواد با همه مسلمان‌ها مطرح کنه؟
3) جایی توی خطبه غدیر به یمن و اتفاقاتش اشاره کرده؟
این ایرادهایی بود که بنظرم بدون در نظر گرفتن فقدان سندیت حرفت بهش وارد بود. حالا نیز به سندیت صحبتت هم بحثش جداست.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #31
ارسال‌ها
444
امتیاز
4,547
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک‌خان ۲
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1401
هرجوری حساب کنیم منطقی تره همونجا که همه هستن این پیام ابلاغ بشه، نه وقتی رفتن و پخش و پلا شدن :D
آحه نکته همینه که پخش و پلا نبودن

همه تا غدیر خم مسیرشون مشترک بود
 

maleck :)

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,442
امتیاز
31,658
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه گیلان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
12- اسلام با سیاست الهی و امامت علوی کفار را ناامید می کنه و نعمت تمام و کامل میشه. اسلام و قرآن با معلم و مفسر دینی کامل خواهد شد که پشت کفر جهانی را میلرزونه و خواب را ازدشمن میگیره و گرنه رهبران غیر معصوم، ناخدایانی هستن که سرنشینانشون کشتی بشریت را به وادی سرگردونی و ساحلهای گمراهی میکشونن و نیل به ساحل نجات و قله رفیع تکامل به رهبران وارسته، معصوم، حکیم و علیم نیاز داره رهبرانی که قدم جای قدم رسول خدا بذارن.

.
در دوره خلافت علی، جنگ های داخلی مسلمین زیاد بود( کشته شدن بسیاری از مسلمین)، یک وجب به قلمرو اسلام اضافه نشد، یکپارچگی حکومت اسلامی از بین رفت. در صورتی که در دوره خلافت عمر کاملا عکس این قضیه بود.
صحبت شما از نظر تاریخی درست نیست.
 

پندار

حی متاله مائت...
ارسال‌ها
59
امتیاز
166
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تنکابن
سال فارغ التحصیلی
1400
تلگرام
اینستاگرام
میخام یه چنتا فکت از منابع سنی،مسیحی و خودمون بگم براتون
آقای احمد بن حنبل از فقهای بزرگ اهل سنت در مسند احمد خودش میاره که:
سعید بن وهب گوید : حضرت على علیه السّلام در رحبه ، حاضران را سوگند داد که هر کس در روز غدیر خم سخنى در حق من از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیده است از جا برخیزد . در این هنگام پنج تن و یا شش تن برخاستند و گواهى دادند که آنان در آن روز از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در محل غدیر شنیدند، خطاب به مردم فرمود: هر کس من مولای او هستم ، این علی نیز مولای اوست. (مسند احمد ، ج ۵ ، ص ۳۶۶ ، ح ۲۳۸۰۸)
در انجیل هم فکت هایی هست مثل این:
در انجیل متی فصل 24 آیه 30 ، عبارتی عجیب درباره ظهور امام زمان (عج) می خوانیم:
آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد، و در آن وقت جمیع طوایف زمین سینه زنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوّت و جلال عظیم می آید... .
در این آیه یکی از علایم ظهور منجی و پسر انسان ، سینه زنی و عزاداری جمیع امت های عالم ذکر شده است. (خب این موضوع مختص اهل بیت و امام علی ع هس)
در کنار این اینها در قران ازشَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ نام برده شده که منظورش اهل بیت است(این موضوع خیلی گسترده است و میتونید با کمی جستجو در تفاسیر بهش برسید)

در کنار این ها در مورد همین آیه 35 نور یه حدیث از امام رضا داریم:
امام رضا (- عبدالله‌بن‌جندب گوید: نامه‌ای به امام رضا (نوشته و از حضرت پیرامون آیه: أَللهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... پرسیدم؛ امام (اینگونه پاسخم را فرمود: «این آیه در شأن ما اهل بیت نازل شده و خداوند برای ما [در این آیه] مثال زده است و علم مرگ و میرها و مصیبت‌ها، علم اسباب غیب و اینکه چه کسانی بر دین اسلام به دنیا آمده و از دنیا می‌روند، نزد ما اهل بیت است؛ و هیچ گروه و دسته‌ای که تعداد زیادی را گمراه کرده یا هدایت نماید، نیست مگر اینکه ما جهت‌دهنده، پیشوا و پیروانش را تا روز قیامت می‌شناسیم».
تفسیر اهل بیت علیهم الاسلام ج۱۰، ص۲۴۲
تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۵۹

همه ی این ها و هزاران حدیث و ایه دیگه در اثبات حقانیت حضرت امیر علی ع است

 

a.khakpour77

گُم‌دَرسَر!!!
ارسال‌ها
1,402
امتیاز
17,199
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 5 تهران
شهر
فرز 1 بندرعباس/فرز 5 تهران
سال فارغ التحصیلی
1396
مدال المپیاد
مدال که نه...اما سه تا مرحله یک دارم...
دو تا ادبی، ی زیست...
دانشگاه
علوم‌پزشکی تهران
رشته دانشگاه
ژنتیک
به کلامی که تفاسیر مختلفی داره نمیشه به تنهایی استناد کرد.
من نگفتم ب تنهایی، توو پست قبلمم منبع آوردم، ولی خودمونم باید مقداری تفکر کنیم یا ن؟!
برای پیامبر چ سودی داره ک خودش و بدون دستور خدا امام علی رو جانشین اعلام کنه درصورتی ک میدونه مرگ نزدیکه و بزودی درپیشگاه خدا قرار میگیره؟
چرا باید کاری خلاف میل خدا انجام بده وقتی پیامبر خاتمه و باید برای اتمام رسالتش طبق آیات قرآن و کلام خدا جانشینش ‌رو معرفی کنه؟

در دوره خلافت علی، جنگ های داخلی مسلمین زیاد بود( کشته شدن بسیاری از مسلمین)، یک وجب به قلمرو اسلام اضافه نشد، یکپارچگی حکومت اسلامی از بین رفت. در صورتی که در دوره خلافت عمر کاملا عکس این قضیه بود.
صحبت شما از نظر تاریخی درست نیست.
منبع صحبتاتونو میشه معرفی کنید؟

اگه اینجوری بخوایم استدلال کنیم ک مثلاً در واقعه‌ی کربلا هم میتونیم بگیم امام حسین بدون شک و کاملاً شکست خورد و جنگیدنش هیچ سودی نداشت، اما آیا این درسته؟!
 
آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد:

maleck :)

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,442
امتیاز
31,658
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه گیلان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
بنظرم این استدلالت خودت رو می‌شه در خصوص اون موضوع غنایم جنگی بیشتر کاربرد داره.
1) چرا پیامبر توی همون مکه این کار رو انجام نده و صبر کنه برسن به غدیر خم؟
2) اصلاً چرا پیامبر باید اون موضوع رو بخواد با همه مسلمان‌ها مطرح کنه؟
3) جایی توی خطبه غدیر به یمن و اتفاقاتش اشاره کرده؟
این ایرادهایی بود که بنظرم بدون در نظر گرفتن فقدان سندیت حرفت بهش وارد بود. حالا نیز به سندیت صحبتت هم بحثش جداست.
اهمیت جانشینی علی، با اهمیت نارضایتی مسلمین یمن و ... از رفتار علی، به یک اندازه ان؟ خلافت مسئله ایه که پیش میاد یا مسئله برنامه ریزی شده ایه؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #36
ارسال‌ها
444
امتیاز
4,547
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک‌خان ۲
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1401
میخام یه چنتا فکت از منابع سنی،مسیحی و خودمون بگم براتون
آقای احمد بن حنبل از فقهای بزرگ اهل سنت در مسند احمد خودش میاره که:
سعید بن وهب گوید : حضرت على علیه السّلام در رحبه ، حاضران را سوگند داد که هر کس در روز غدیر خم سخنى در حق من از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیده است از جا برخیزد . در این هنگام پنج تن و یا شش تن برخاستند و گواهى دادند که آنان در آن روز از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در محل غدیر شنیدند، خطاب به مردم فرمود: هر کس من مولای او هستم ، این علی نیز مولای اوست. (مسند احمد ، ج ۵ ، ص ۳۶۶ ، ح ۲۳۸۰۸)
در انجیل هم فکت هایی هست مثل این:
در انجیل متی فصل 24 آیه 30 ، عبارتی عجیب درباره ظهور امام زمان (عج) می خوانیم:
آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد، و در آن وقت جمیع طوایف زمین سینه زنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوّت و جلال عظیم می آید... .
در این آیه یکی از علایم ظهور منجی و پسر انسان ، سینه زنی و عزاداری جمیع امت های عالم ذکر شده است. (خب این موضوع مختص اهل بیت و امام علی ع هس)
در کنار این اینها در قران ازشَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ نام برده شده که منظورش اهل بیت است(این موضوع خیلی گسترده است و میتونید با کمی جستجو در تفاسیر بهش برسید)

در کنار این ها در مورد همین آیه 35 نور یه حدیث از امام رضا داریم:
امام رضا (- عبدالله‌بن‌جندب گوید: نامه‌ای به امام رضا (نوشته و از حضرت پیرامون آیه: أَللهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... پرسیدم؛ امام (اینگونه پاسخم را فرمود: «این آیه در شأن ما اهل بیت نازل شده و خداوند برای ما [در این آیه] مثال زده است و علم مرگ و میرها و مصیبت‌ها، علم اسباب غیب و اینکه چه کسانی بر دین اسلام به دنیا آمده و از دنیا می‌روند، نزد ما اهل بیت است؛ و هیچ گروه و دسته‌ای که تعداد زیادی را گمراه کرده یا هدایت نماید، نیست مگر اینکه ما جهت‌دهنده، پیشوا و پیروانش را تا روز قیامت می‌شناسیم».
تفسیر اهل بیت علیهم الاسلام ج۱۰، ص۲۴۲
تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۵۹

همه ی این ها و هزاران حدیث و ایه دیگه در اثبات حقانیت حضرت امیر علی ع است
کل حرفت درست بود ولی مطلبی که از انجیل آوردی ربطی به جانشینی پیامبر نداشت
حتی ربطی به حجت بن الحسن(ع) هم نداشت
منظور از پسر آسمان عیسای ناصری و اشاره به قیامته
 

maleck :)

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,442
امتیاز
31,658
نام مرکز سمپاد
شهید بابایی
شهر
قزوین
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه گیلان
رشته دانشگاه
مهندسی صنایع
من نگفتم ب تنهایی، توو پست قبلمم منبع آوردم، ولی خودمونم باید مقداری تفکر کنیم یا ن؟!
برای پیامبر چ سودی داره ک خودش و بدون دستور خدا امام علی رو جانشین اعلام کنه درصورتی ک میدونه مرگ نزدیکه و بزودی درپیشگاه خدا قرار میگیره؟
چرا باید کاری خلاف میل خدا انجام بده وقتی پیامبر خاتمه و باید برای اتمام رسالتش طبق آیات قرآن و کلام خدا جانشینش ‌رو معرفی کنه؟
شما فرض رو گذاشتی رو اینکه پیامبر علی رو جانشین خودش معرفی کرده، بحث اینه آیا واقعا پیامبر چنین کاری کرده؟
 
  • لایک
امتیازات: A.R.P
  • شروع کننده موضوع
  • #38
ارسال‌ها
444
امتیاز
4,547
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک‌خان ۲
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1401
شما فرض رو گذاشتی رو اینکه پیامبر علی رو جانشین خودش معرفی کرده، بحث اینه آیا واقعا پیامبر چنین کاری کرده؟
اگر معیار پیامبر باشه مطمئنا من کنت مولاه فعلی مولا اعلام جانشینی علی(ع) است
 

a.khakpour77

گُم‌دَرسَر!!!
ارسال‌ها
1,402
امتیاز
17,199
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 5 تهران
شهر
فرز 1 بندرعباس/فرز 5 تهران
سال فارغ التحصیلی
1396
مدال المپیاد
مدال که نه...اما سه تا مرحله یک دارم...
دو تا ادبی، ی زیست...
دانشگاه
علوم‌پزشکی تهران
رشته دانشگاه
ژنتیک
شما فرض رو گذاشتی رو اینکه پیامبر علی رو جانشین خودش معرفی کرده، بحث اینه آیا واقعا پیامبر چنین کاری کرده؟
شما عصمت امامان رو قبول داری یا ن؟
اگه قبول داری پس حرف امام علی ک گفته من جانشینم رو هم باید قبول داشته باشی...
 

MAHDI.....

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
915
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
کرمان
سال فارغ التحصیلی
1398
مدال المپیاد
والا رفتیم ولی دریغ از برگزیده شدن.......
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
اقتصاد
خدایی یه عده قانع بشن دیگه.

خیلی از پیام ها تکرار مکررات شده.فقط پافشاری نکنید رو موضع خودتون.
هم منبع طرف مقابل رو نقد کنید
هم منبع خودتون رو بیارید.

مرسی همه
 
بالا