• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

تغذیه در دوران کنکور

  • شروع کننده موضوع
  • #1
ارسال‌ها
1,058
امتیاز
18,822
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
شهربابک
سال فارغ التحصیلی
1398
رشته دانشگاه
مهندسی بهداشت حرفه‌ای
سلاااام
خوشحال میشم بگین دوران کنکور چه چیزایی رو در رابطه با این موضوع باید رعایت کنیم؟؟
واسه انرژی گرفتن موقع درس خوندن چی؟!
مرسی
 
ارسال‌ها
322
امتیاز
6,786
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
سراب
سال فارغ التحصیلی
1400
رشته دانشگاه
پزشکی
والا من هنو کنکور ندادم ولی موقع درس خوندن مخلوط خرما و کنجد بد جوری بم می چسبه...

خرما ها رو تو ماهی تابه با کره تفت اندکی میدیم تا نرم شن ...
بعدش توپ توپشون میکنیم و رو کنجد ها غل میدیمشون...
اگه خواستین می تونین ی تیکه گردو هم وسطش بزارین....

بمبای انژیتون آماده انرژی دادنن:D
 

dark shadow

خائــن.
ارسال‌ها
1,166
امتیاز
13,561
نام مرکز سمپاد
Farz2
شهر
KRG
سال فارغ التحصیلی
1399
خشکبار خیلی تو چنین مواقعی جواب میده
انجیر خشک،توت خشک،گردو،کشمش،خرما،کنجد
مثلن میشه عسل رو با کنجد قاطی کرد برای صبحونه خورد
 

mah sa

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
452
امتیاز
1,624
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1 شیراز
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1394
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
تو دوران کنکور یه جایی میرسه هر,چی دم دستون میرسه میخورین مقوی غیر مقوی هرچیی
 

par_dis_0

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
138
امتیاز
1,252
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
این خوراکی ها به تقویت حافظه شما کمک می کند
پیروی از یک الگوی صحیح تغذیه ای بر بهبود عملکرد تمام ارگان های بدن تاثیر بسزایی دارد. با نزدیک شدن به زمان امتحانات به ویژه کنکور، عملکرد سیستم مغزی و تقویت حافظه از یک سو و کاهش اضطراب از سوی دیگر، اهمیت مضاعفی پیدا می کند. مانند تمام روزهای سال، خوردن صبحانه اثر قابل ملاحظه ای روی حافظه و فراگیری دروس دارد. گنجاندن کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و غلات به خصوص انواع سبوس دار آنها در صبحانه، موجب آزادسازی تدریجی قند خون و ثبات نسبی آن در طول روز شده و کارایی سامانه حافظه ای را ارتقا می بخشد. همچنین وجود پروتئین در این وعده مانند شیر و پنیر می تواند فراگیری فرد را افزایش دهد. مصرف مغزها (مانند مغز گردو) و آبمیوه نیز در صبحانه می تواند در این امر موثر باشد. به طور کلی فرد باید در همه زمان ها تغذیه مناسب داشته باشد تا در زمان های خاص نیازی نباشد که عادات غذایی خود را تغییر دهد. رعایت هرم غذایی استاندارد و استفاده از همه گروه های غذایی متنوع و متناسب به شکل متعادل، می تواند تمام نیاز های بدن را تامین کند. یعنی با استفاده از گروه نان، غلات، گوشت و جانشین های آن، لبنیات، میوه ها و سبزیجات به میزان کافی، تمام نیاز های فیزیولوژیک افراد برآورده می شود. اما یک روش بسیار رایج و در عین حال اشتباهی که بین افراد وجود دارد، استفاده از مکمل هاست. بیشتر این مکمل ها نه تنها سودی برای افراد در پی ندارد بلکه در برخی موارد، مواد نگهدارنده به کار رفته در این مواد می تواند اثرات سوء مستقیم و غیرمستقیم در فرایند یادگیری و تمرکز افراد داشته باشد.
در روزهای کنکور از خوردن این مواد غذایی خوداری کنید
پرهیز در استفاده از قندهای ساده مانند قند، شکر، مربا، نوشابه و شکلات نیز در حفظ آرامش و تمرکز داوطلبان تاثیر دارد. مصرف اینگونه مواد سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون شده که با بالارفتن سطح انسولین متعاقب آن افت قند خون، خستگی، بی حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت که برای داوطلبان کنکور مصرف آنها توصیه نمی شود و به جای آن مواد حاوی فیبر مانند خرما به عنوان یک منبع مناسب تأمین قند خون توصیه می شود.
البته ممکن است در مورد شکلات تلخ برای افراد سؤالاتی ایجاد شود که توضیح من در این باره این است که خوردن شکلات تلخ در صورتی که شخص در خوردن آن زیاده روی نکند به اندازه مصرف انواع شکلات، مشکل ساز نیست. نکته حائز اهمیت در این مورد این است که اولا این نوع شکلات عاری از مواد قندی نیست و در ثانی مانند سایر انواع شکلات در تهیه آن از کره و انواع چربی ها استفاده شده است، پس این تفکر غلط را از ذهن خود دور کنید که شکلات تلخ فاقد کالری است یا حتی کالری کمتری دارد زیرا اگر نگاهی به جدول کالری ها بیندازید، متوجه می شوید این شکلات ها نسبت به شکلات های دیگر کالری کمتری ندارند.
 

شکیبـآ

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
711
امتیاز
15,517
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین1
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1397
آب خیلی بخورین کلا آب خیلی خوبه: ))
اینکه میگن خیلی نخورید واقعا درسته …تابستون بعد کنکور به جای تفریح و استراحت باید هی برید باشگاه و رژیم بگیرید و به زبان سخت فارسی اذیت بشید: -"
" تجربیات "
 

Suspected Girl

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
986
امتیاز
6,214
نام مرکز سمپاد
فرزانگان2
شهر
قم
سال فارغ التحصیلی
1397
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
علوم‌تربیتی
تلگرام
وعده‌هات رو خوب بخور-به‌خصوص صبحونه- ولی موقعِ درس خوندن به خوردن عادت نده خودتو. چون هم اون تایم تمرکزت رو می‌گیره هم‌اینکه به خوردن عادت می‌کنی 15مین نخوری نمیتونی بدرسی و اصن یه خرتوخری می‌شه. :‌‌))
توی تایمای استراحتت میوه بخور، سالاد میوه درست کن هم ظاهرش هم تفاوتِ طعم‌هاش بهت انرژی میده. آجیل بخور، کشمش و مویز و پسته بخور حتماً. ساندویچ های سبک هم بخور موقع میان‌وعده‌ت، مثل نون‌تست با پنیرِسبزیجات. یا مثلاً یه ساقه‌طلایی با یه لیوان چای، هرروز یه چیزِ سبک و خوب. وعده‌هات رو درست حسابی بخور ولی زیاد سنگین نخور چون خوابت میگیره و اینکه تا یک ساعت بعدش هم نمیتونی بدرسی چون اکثر گردش خون صرف گوارش‌ت میشه و تمرکزت کم‌تر میشه برای درسیدن. آب هم سعی کن روزی 6 لیوان بخوری، من تیک میزدم توی دفترچه‌م هرروز 8 لیوان رو. :‌)) ولی خب 8 تا نیاز نیست/وقت بیشتری هم میگیره ازت. البته آب رو هم حین درس خوندن نخور. کلاً حین درس خوندن به خوردنِ هیچی عادت نکن عینِ اختاپوس بیوفت رو کتاب فقط. :‌)))
آها اگه مادرت تایم داشته باشه هم بد نیست چند روز در هفته واست عصاره‌ی گوشت بگیره، من خیلی ضعیف شدم توی سال کنکورم، همش میوفتادم بیمارستان. مامانم از این چیزا درست می‌کرد برام توی طول هفته باز یکم جون گرفتم. وقتی هم نمیگیره اصلا، شاید 5 مین باید بذاریش فقط.. بعدش چند ساعت بمونه خودش.
حواست باشه آماده کردن خوراکیات وقتتو تلف نکنه. من خیلی صبحا یک‌ساعت داشتم سالاد میوه آماده می‌کردم فقط. اگه وقت نداری و بقیه کمکت می‌کنن که چه عالی، اگه نه آخر شب قبل خواب آماده‌ش کن بعد برو بخواب، یکم ذهنتم باز میشه از درس.
+ کافئین مصرف نکنید، کافئین مصرف نکنید، کافئین مصرف نکنید.
 
آخرین ویرایش:

شبگیر

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
17
امتیاز
286
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
97
توصیه م اینه اول سال برید پیش یه متخصص تغذیه ، ببینه اوضاع‌تون چه جوریه و اگر کمبودی داره بدنتون با مکمل‌های مختلف جبران بشه . بهش هم بگید کنکوری‌ هستید و نباید هر چیزی که تمرکزتون رو کم می‌کنه یا خواب آوره مصرف کنید. ( من به خاطر مشکلی ، وسط سال رفتم و توی داروهام قرص سیپروهپتادین بود ، یه هفته کلا توی فضا بودم، طوری که کتابو می‌ذاشتم توی قفسه م تا کتاب تایم بعدی رو بردارم یادم نمی‌اومد چی رو تازه گذاشتم و چی خوندم توی تایم قبلی، نخوردم دیگه ) برید کلا یه چک بشید .
قهوه و نوشابه‌های انرژی زا رو به حداقل برسونید و سعی کنید به جاش ساعت خواب کافی و مرتب داشته باشید تا صبح با انرژی بیدار شید . نوشیدنی‌های حاوی کافئین رو بذارید برای اواخر که فشار کار بیشتره .
سعی کنید بیشتر غذاهای مامانپز مصرف کنید . مخصوصا توی ماه رمضون که اگر روزه نباشید دچار بحران در تامین غذا می‌شید ! من مجبور بودم ساندویچ سرد بخورم توی کتابخونه و نزدیک کنکور دو سه روزی رو مسموم بودم.
در نهایت سعی کنید سالم غذا بخورید ( حالا نه خیلی ! در حد پرهیز از خوردن فست فود هرجا و ساندویچ‌های سرد و ...) و ترجیحا رژیم و اینا رو بذارید کنار ! من خودم توی سال کنکور به امید خوراکی هام زنده بودم ! خوراکی خوردن یه تفریح فوق العاده بود برام. طوری که برای روزایی که عملکردم خوب بود به خودم یه ابمیوه‌ی طبیعی یا بستنی خوشمزه جایزه می‌دادم ( بعد تایم مطالعه‌ی ۷-۸:۳۰ شب، که باعث می‌شد خیلی خوشحال بشم و پر انرژی تر درس بخونم) ، ادم به همین خوشیای کوچیک زنده ست دیگه ؛ )
+
راستی یه چیز دیگه ! کم کم به یه نظمی می‌رسید توی خوردن خوراکی‌ها . مثلا من تایم بعد از ناهار همیشه میوه می‌خوردم . خواب رو از سرم می‌پروند . عمدتا خوراکی‌ها رو می‌ذاشتم برای تایمای تفریح ولی چای از اوجب واجبات بود برام همیشه یه لیوان چای کنارم بود . انواع تی‌بگ ها رو امتحان می‌کردم و این کارو خیلی دوست داشتم . :- چای‌خور
حتی توی نوع خوراکی ‌ای که حین آزمون باید استفاده کنید هم با آزمون و خطا به نظم مشخصی می‌رسید . این‌که مثلا بعد از عمومی ، فلان خوراکی رو بخورید یا ممکنه یکی از مصرف بیش از حد مایعات پرهیز کنه به‌خاطر این‌که سر جلسه احتیاج به سرویس بهداشتی پیدا نکنه .. این نظم مسئله‌ای ه که اگر حواستون بهش باشه کم کم ایجاد می‌شه.
 

MAHDI.....

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
145
امتیاز
915
نام مرکز سمپاد
علامه حلی 1
شهر
کرمان
سال فارغ التحصیلی
1398
مدال المپیاد
والا رفتیم ولی دریغ از برگزیده شدن.......
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
اقتصاد
موقع مطالعه شکلات سیاه خیلی میچسبه.....

عصر ها هم قهوه با شیر قشنگ خواب تون برای شروع مطالعه عصر گاهی میپره......


<o>;;)
 
بالا