• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

جمع‌بندی نکات مهم دوران دانشجویی

  • شروع کننده موضوع
  • #1

امیرحسین

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,075
امتیاز
15,755
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
خواجه نصیر
رشته دانشگاه
مهندسی برق
خب تا حالا در خصوص چگونه دانشجو شویم نکات زیادی گفته شده ولی تعداد صفحات زیادند و توی تاپیک‌های مربوطه اسپم یا موضوع‌ و مشکلات شخصی زیاد هستند. به پیشنهاد @A M I N این تاپیک جمع‌بندی رو ایجاد کردم که بدون بحث‌ کردن و سوال پرسیدن فقط نکاتی که به نظرمون مهم میاد اینجا جدا بنویسیم و خب مدیریت محترم هم می‌تونه پست‌های مهم تاپیک چگونه دانشجو شویم رو به اینجا انتقال بده. و کاربرهای عزیز هم می‌تونند با گزارش پست‌ها ایشون رو توی این کار همیاری کنند.
برای شروع خودم یه پست جدید نوشتم که پیشنهاد‌هام برای اینکه چطوری مدیریت مالی طی دوران دانشجویی داشته باشیم رو ارائه دادم:
1) چالش غذای آخر هفته: اغلب دانشگاه‌ها آخر هفته‌ها غذا نمی‌دند که این سبب تلف شدن وقت زیادی می‌شه که غذا درست کنیم یا هزینه گزاف برای خرید از رستوران‌ها اطراف می‌شند. برای همین پیشنهاد می‌کنم که یکی از راه‌کارهای زیر رو انتخاب کنید:
1-1) یاد گرفتن و درست کردن غذاهای ساده: چند غذا هستند که درست کردنشون خیلی وقت‌گیر نیست و اگه بار اول خراب کردید بار دوم خوب می‌شه :D مثل: لوبیا، نخود، یا آبگوشت بدون گوشت :D ماکارونی، کوکو، سوپ جو و سالاد الویه.
حقیقتاً این غذاها هم ارزان هستندو هم درست کردنش سخت نیست فقط کافیه برنامه داشته باشید مثلاً لوبیا و نخود رو از یک روز قبلش بذارید خیس بخوره. بقیه‌اش اگه هم اتاقی‌ها همکاری کنند که با هم درست کنید از پسش به راحتی بر میاید و پیشنهاد می‌کنم این چند روز باقی مونده تا شروع دانشگاه رو سعی به درست کردن این غذاها توی خونه کنید.
2-1) استفاده از کارت سلف دیگران: شما هر شهری که تحصیل کنید یه سری دانشجو بومی همون شهر هم‌رشته‌ای شما هستند و اغلب علاقه‌ای به استفاده از سلف دانشگاه ندارند شما اگه دوستی از این دسته پیدا کنید می‌تونید خیلی راحت کارت تغذیه یا یوزر و پس اون دوستتون رو بگیرید و با کارت یا با رمز دوم غذای 4 شنبه یا سه شنبه رو بگیرید بذارید فریز شه و آخر هفته نوش جان کنید.
2) برای حمل و نقل خودتون بوسیله‌ی brt یا مترو می‌تونید که از کارت متروی شهرداری استفاده کنید که هزینه‌ی نصف برای حمل و نقل شما رو شامل می‌شه.
نکته مهم

تو هر شهری که بودید، برید سایت ezpay و توش برای کارت بلیط دانشجویی ثبت نام کنید!

اینطوریه که ۵۰ تومن پول میدی کارتت قد ۱۰۰ تومن شارژ میشه واسه مترو و BRT خلاصه خیلی به صرفس! خصوصا واسه یکی مث من که همش با مترو و اتوبوس میره!
3) برای تفریح خودتون اگه می‌خواید تئاتر برید می‌تونید 30 درصد تخفیف ویژه دانشجویی با ارائه کارت دانشجویی بگیرید یا اینکه حواستون باشه در یه مناسبت‌های خاص موزه‌ها یا اماکن گردشی و میراث فرهنگی رایگان هستند یکی از این تاریخ‌ها 28 اردیبهشت هست و دیگری هم اگه اشتباه نکنم 5 مهرماه.
4) اگه می‌خواید کپی بگیرید از انتشارات دانشگاه کپی کنید و مراقب باشید که حتی گاهی دانشکده به دانشکده قیمت انتشاراتش فرق می‌کنه و توی تهران هم دانشگاه به دانشگاه فرق داره مثلاً انتشارات دانشگاه خواجه نصیر دانشکده برقش گرونه :))
5) الکی نرید کتاب بخرید و بعدشم نخونید :D جوگیر نشید در کل ولی اگه هم لازم شد توجه داشته باشید اکثر کتاب‌های دروس پایه رو می‌تونید از کتاب‌فروشی‌هایی که دست دوم می‌فروشند با 50 درصد تخفیف بخرید و خب من اهواز که بودم فیزیک هالیدی رو اینطوری خریدم. همچنین اکثر اوقات فقط حل‌المسائل کتاب‌ها به کارتون میاد نه خودشون :D. قرض گرفتن کتاب از کتاب‌خونه هم فراموش نشه خیلی راحت می‌تونید یه کتاب رو بگیرید و بعدش تمدید کنید و بعدش بدید هم‌رشته‌ای که دوستتون هست بگیره و با هم اشتراک بذارید و ...
6) برای خرید میوه به مراکز شهرداری مراجعه کنید چون اغلب تفاوت قیمت حدود نصف جاهای خصوصی هستش.
7) کاغذ حساب‌رسی برای اتاق خودتون داشته باشید که هر چیزی که خریداری می‌شه برای اتاق ثبت بشه و هرچند وقت یه بار حسابرسی انجام بشه هرکس دنگ خودش رو بده.
۸) اگه با خونه تماس تلفنی زیادی دارید می‌تونید که از سیم‌کارت دانشجویی استفاده کنید که آخر هفته‌ها رایگانه (من استفاده نکردم ولی دیدم که دوستام استفاده کردند.)‌ یا اگه زیرمجموعه بیمه تامین اجتماعی هستید می‌تونید به صورت رایگان از رایتل سیمکارت تهیه کنید که ۱۰۰۰۰ دقیقه مکالمه رایگان درون شبکه‌ای داره.
۹) خرج‌های ریز الکی رو جدی بگیرید چه زمانی که برای دوستتون خرج می‌کنید چه زمانی که برای خودتونه و این رو در نظر داشته باشید که اگه برای کسی خرج می‌کنید این خرج٬های ریز تو چشمش نمیاد ولی اگه هرچند وقت یه بار یه جا دعوتش کنید بیشتر به یادش می‌مونه.
۱۰) می‌تونید برای تفریح خودتون از سایت‌های خرید گروهی مثل نت‌برگ یا تخفیفان استفاده کنید.
11) از امکانات دانشگاه خودتون هم فراموش نکنید که استفاده کنید مثل اکران‌های فیلمی که انجام می‌شه یا استخر دانشگاه یا سالن‌های ورزشی (اگه دارند.)
12) وام دانشجویی هم می‌تونید استفاده کنید. چون بهره خیلی خیلی کمی داره از هموان ترم اول بنظرم همش رو بگیرید و همینطور به یاد داشته باشید برای گرفتنش به یه ضامن نیاز دارید.
 
آخرین ویرایش:

əlireza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,919
امتیاز
8,633
نام مرکز سمپاد
..
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
---
اگر دانشجوی دانشگاهای تهران نیستید حتمن از مکتبخونه استفاده کنید و از همون ترمهای اول ویدیوی درسهای اصلی خودتون رو از اونجا هم دنبال کنید. نحوه تدریس اساتید و قدرت انتقال مفاهیمشون بسیار خوبه و شما این تفاوت رو حتمن متوجه خواهید شد. نمیتونید مثل دانشجوهای دانشگاهای تهران برای حل تمرینهای مختلف و پروژه های تحت فشار قرار بگیرید ولی حداقل میتونید در درک مفاهیم از اونها عقب نمونید. خیلی مهم هست که شما مفاهیم رو حداقل یاد بگیرید. دلسرد نباشید و مطمئن باشید جا برای جبران، پیشرفت و ارتقا مهارتهاتون وجود داره. البته این مطلب برای دانشجوهای فنی صادقه.

زبان انگلیسی رو فراموش نکنید. اگر سطح زبانتون خوب هست حتمن سلف استادی داشته باشید و سعی کنید از همون ترم اول کتابهای اصلی ریفرنس رو به زبان اصلی بخونید. این حرف رو معمولن بچه ها جدی نمیگیرند و بعدن برای بالابردن سطح زبان خودشون تحت فشار قرار میگیرند. حتمن برای یادگرفتن لغات آکادمیک، کتاب essential words for toefl رو بخونید(میتونید از memrise هم استفاده کنید)، حتمن ریدینگهای آکادمیک هم بخونید. اگر هم سطح زبانتون معمولی و یا ضعیف هست حتمن در کلاسهای ترمیک زبان شرکت کنید و مطمئن باشید که برنامه ریزی درست میتونید سطح زبانتون رو به سطح قابل قبولی برسونید و از درسهای خودتون هم عقب نمونید.
 
ارسال‌ها
820
امتیاز
10,309
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین ۱
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1397
رشته دانشگاه
بیوتکنولوژی
خوب من از والدین سوال کردم وتاپیک هارو مطالعه کردم کمی هم تجربیات شخصی از کتابخونه داشتم مهم ترین مسئله در خوابگاه زندگی اجتماعیه به فرهنگ مذهب سیاست هم خوابگاهیا کاری نداشته باشین
 
آخرین ویرایش:

ili

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
544
امتیاز
8,863
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
1401
دانشگاه
حوزه علمیه قم
رشته دانشگاه
شیطان پرستیِ آنتوان لاوی(ص)
بالا