• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

جامعه و‌ حجاب اختیاری

آدنوزین :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
849
امتیاز
18,868
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
اهواز
سال فارغ التحصیلی
1400
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
داروسازی
شما طوری صحبت میکنید انگار حجاب یک مسئله ی شخصیه حجاب مربوط به کل جامعه است شما تو خونت جلو نامحرم هر جوری دوست داری بگرد اما حق نداری با همون پوشش تو خیابون بیای
حجاب كاملا شخصيه، همونطور كه دين شخصيه، به هر حال اين نظر منه!
و خب حجاب اختياري چادر و حجاب از سر محجبه ها برنميداره، اما حجاب اجباري به زور و به هر قيمتي شده ميخواد حجاب به سر ديگران بزاره!
اگر كسي واقعا مؤمن باشه با ديدن موي ديگران به گناه نمي افته...
 

Radikal

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,576
امتیاز
31,191
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
داغ دیده ام بعله!
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
سیاستگذاری علم و فناوری
اینستاگرام

امیرحسین

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,075
امتیاز
15,617
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
بوشهر
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
خواجه نصیر
رشته دانشگاه
مهندسی برق
@mastermind81
ببین دوست فکر کنم کاربر جدید باشی و یه هشدار کوچیک همینجا بهت بدم که با تمام راکد بودن انجمن همچنان اگه بخوای بحث حساس انجام بدی باید چند قانون رو رعایت کنی.
1) باور داشته باشی که می‌خوای بحث کنی نه اینکه هرچیز رو باور داری پشت دروازه‌های تروی ازشون محافظت کنی و به صحبت‌های دیگران بدون دلیل حمله کنی. اینطوری فقط یه بحث خسته کننده شکل می‌گیره و بعد از مدتی کسی حوصله جواب دادن بهت رو هم نداره. صحبت‌های دیگران رو هم حتی اگه برات جدید هستند بشنو و بهشون فکر کن نه اینکه بخوای زود جوابشون رو بدی.
در واقع تکلیف خودت مشخص کن فقط می‌خوای کل‌کل کنی یا بحث نتیجه داشته باشه.
2) با دلیل و مدرک سعی کن صحبت کنی نه با باورهای ذهنیت. در واقع باید یاد بگیری با رفرنس‌های قابل قبول صحبت کنی. و اگه بدون این‌ها داری اظهار نظر می‌کنی باید از قبل بدونی که شانس درست بودن صحبتت می‌تونه پایین باشه خصوصاً اینکه اقتضای سن شما جوری باشه که زندگی توی جامعه رو تجربه نکرده باشی و محدود به دبیرستان باشی.
3) عصبانی نشو اگه صحبت جدیدی می‌شنوی و سعی کن با آرامش قضاوتش کنی.
4) به شخص گوینده نگاه نکن و به صحبت‌هاش نگاه کن حتی اگه از شخص گوینده بدت میاد باید فارغ از خود شخص صحبتش رو قضاوت کنی.
5) پست‌های متوالی نده. در واقع لزومی نداره که پاسخ همه‌ی افراد رو به سرعت بدی و کسی همچین مسئولیتی ازت انتظار نداره :))
با حوصله پاسخ همه ‌رو (اگه مایل باشی) توی یک پست می‌تونی بدی.
6) پرهیز از توهین به دیگران هم خب نباید فراموش بشه (البته من از شما توهین نسبت به کسی ندیدم و همه‌ی پست‌های شما رو نخوندم) صرفا گفتم این کنار بقیه نوشته بشه. وقتی که توهین صورت می‌گیره، فقط شخص مقابل ناراحت می‌شه. نه شخص توهین کننده چیزی جز ارضای خشونت خودش بدست میاره نه بحث نتیجه می‌ده و خب بعضیا می‌تونند این بند توهین رو ازش فرار کنند و غیر مستقیم توهین کنند. که کاری کودکانه‌ای هست.
7) همیشه در نظر داشته باش که کاربرهای این سایت یه سری آدم‌های عادی و عموماً تحصیل کرده جامعه هستند. نه با کسی دشمنی دارند. نه لزوماً بحث‌های اینجا قراره تغییری توی جامعه ایجاد کنه فقط انتظار می‌ره که کمک کنه آدم‌های بهتری برای جامعه بشیم.

ببخشید که وسط تاپیک اینا رو نوشتم نمی‌دونستم جاش کجا بود. و همچنین ترجیح می‌دادم این تذکرات برای همه تازه واردها با اصلاحات مورد نیاز خودش می‌موند توی انجمن.
طبیعتاً من هم که سنم کمتر بود موارد بالا رو بلد نبودم که رعایت کنم و طی زمان یاد گرفتم.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #24

ÄBČDE FGHÏ

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,567
امتیاز
10,830
نام مرکز سمپاد
علامه ی حلی 1
شهر
همدان
سال فارغ التحصیلی
1395
پست های بی ربط حذف شد ، خواهشا فقط بحث های مربوط انجام بشه،
خیلی بحثا هارو می تونید در پی وی به طور شخصی ادامه بدید !!
 

آدنوزین :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
849
امتیاز
18,868
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
اهواز
سال فارغ التحصیلی
1400
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
داروسازی
دین هم قسمت فردی داره هم قسمت اجتماعی. دین کجاش شخصیه؟
منظورم اينه كه دين چيزيه كه هركس خودش به اين باور بايد برسه كه انتخابش كنه و بهش عمل كنه
به نظرتون اجتماع بايد به فرد بگه چه ديني داشته باش؟
 

پهلوی

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,543
امتیاز
22,366
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک خان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1399
نظر شخصیم اینه که مدتی پوشش های نامتعارف و عجیب غریب باب میشه که علتش دقیقا عقده و سرکوب آزادی انتخاب پوشش تو چند دهه اخیره، چیزی که امروز هم در برخی مناطق چه به شکل پوشش و چه به شکل آرایش مشاهده میکنیم
کم کم عادی میشه و وضع پوشش جامعه درست میشه، مثل تمام مللی که آزادی انتخاب پوشش دارن، ساده و عادی

(چرندیاتی از قبیل اینکه ما جوگیریم و ما بی‌جنبه‌ایم و فلان رو وقتی بگید که قبلا تجربه شده باشه، ما چنین چیزی ندیدیم، بیخود تعمیم ندید)
 

آدنوزین :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
849
امتیاز
18,868
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ١
شهر
اهواز
سال فارغ التحصیلی
1400
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
داروسازی
اجتماع داره اینو میگه ؟ والا جامعه ک الان داره پدر هرچی دینو دین داره در میاره ! حداقل تو تهرون ک اینجوریه! تو الان چه دینی مد نظرته؟
من دينم اسلامه اما دليل نميشه چون من مسلمونم ديگران هم همين عقيده رو داشته باشند!
اصلا دركتون نميكنم و بهتره با هم بحث نكنيم در رابطه با اينكه دين شخصيه يا بايد از طرف جامعه تحميل بشه:)
 

Zetsubou Shinji

Evangelion Fan
ارسال‌ها
791
امتیاز
4,702
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1000
پدیده پیچیده ای مثل جامعه، هم متشکل از عناصر زیادیه و هم با خیلی چیزهای دیگه رابطه دو سویه داره. به همین دلیل هیچ وقت نباید انتظار تبیین و پیشبینی دقیق و کامل رو داشت. برای همینم هست که این علوم،با آزمون و خطای تجربی رابطه زیادی دارن. البته بازهم بخاطر پیچیدگی، تعمیم تجربیات هم باید با دقت زیادی صورت بگیره و تا جای ممکن، از کلی گویی بپرهیزیم. باید بقول لنین، "تحلیل مشخص از شرایط مشخص" رو جایگزین تحلیل انتزاعی از شرایط کلی کنیم. علوم اجتماعی هم بخش نظرورزانه دارن و هم تجربی-عملی.
به همین دلیل حرفهای منم ممکنه کاملا قطعی و درست نباشن، اما هیچ دلیلی نمیبینم که اتفاق خاصی، مخصوصا از نوع بد بیفته. اکثر مردم ایران مخالف حجاب اجبارین و فعلا، هم بدحجابی(!) زیاده و هم بین ایرانیان بی حجاب خارج از کشور فاجعه ای رخ نمیده.
مشکل آزارهای جنسی هم که الحمدالله،ماشالله چشم نخورن ایشالله، ممالک اسلامی ید طولانی درش دارن. چه بخاطر عقده ای شدن مردم به دلیل محدودیت ها، و همچنین خلاء و ضعف قانونی غیر قابل باور در این مورد.
این تفکر محافظه کارانه که ما بی جنبه ایم و اگه قانون حجاب برداشته شه فلان و بیصار میشه، غیر از اینکه موارد نقض تجربی هم براش خیلی زیاد تر از اونین که بشه به عنوان یه دیدگاه جدیش گرفت و بدون هیچ دلیل علمی هم گفته میشه، یه تفکر غلطه که اگه دچارش بشیم، تا ابدالدهر توی هر شرایط نکبت باری میمونیم. شرایطی که خودش باعث تشدید هرچه بیشتر ناآگاهی و اصطکاک بیشتر برای تغییرات مثبت میشه. اگه هزاران سال پیش همه این تفکرو داشتن، احتمالا هنوز هم با سرنیزه ماموت شکار میکردیم!
نکته دیگه ای هم که اصلا نمیتونم متوجهش بشم، این قضیه "برهنگی" و "پوشش های نامتعارف" ئه. افراد در پوشش خودشون باید آزاد باشن حتی اگه از نظر ما عجیب، زشت، احمقانه و...باشه چون ین موارد کاملا سلیقه ای و بدون هیچ معیار مطلقین. قانونگذاری بر اساس اینها اسم دیگه ای جز استبداد نداره. یک لباس ممکنه از نظر من احمقانه باشه اما از نظر کسی که پوشیدش خیلیم قشنگ. مادامی که این پوشش یک تاثیر اجتماعی بزرگ و نامطلوب نزاره(مثلا استفاده از حیوانات و کشتنشون برای تهیه لباس) قانونگذاری و ممنوعیت دولتی براشون ناموجه ئه. در بلاد کفر هم افرادی با لباس های مختلف که احتمالا برای ایرانی ها عجیبه زیادن، و هم مکان ها و وساحل خاصی با آزادی برهنگی کامل وجود داره.
 
ارسال‌ها
99
امتیاز
1,720
نام مرکز سمپاد
hnschS
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1397
رشته دانشگاه
fum mechanical engineering
اینکه الان حجاب تو جامعه داره کمرنگ میشه و دیگه زور حکومت به مردم نمیرسه یه چیزیه ولی اینکه خودشون بیان قانونی خلاف قوانین اسلام تصویب کنن یه چیز دیگس و اتفاق نمیافته
اون ازادی های اروپایی که مد نظر دوستانه با پذیرش دین اسلام و جمهوری اسلامی مغایره
من یک مثالی میزنم شما تو یه جزیره هستین از 10 تا دین مختلف اینجا بحث حقوق انسانی پیش میاد ، و مثلا من که مسلمونم بیام یکیو به خاطر بد حجابی مجازات کنم یا چادر سرش کنم مسخرس و این رو قبول ندارم ، باید بزاریم بقیه فرهنگ ها اونجوری که میخوان ظاهر بشن کسی که اسلام رو نپذیرفته نمیشه چادر سرش کرد و این کارایی که با توریستا یا بقیه غیر مسلمونا میکنن واقعا مسخرس
مطمینا زمان امام علی و پیامبر هم افراد خارجی رو چادر سرشون نمیکردن ولی بحث کسی که اسم مسلمون روشه و بد حجابه چیز جداییه
و حکومت باید باهش برخورد کنه ( حالا زورش نمیرسه ول کرده تا حدودی ولی ازاد هم نخواهد شد )
وضعیت مثل گوشی موبایل تو مدارسه قانونی نیست ولی میبریم و استفاده هم میکنیم ولی قایمکی X_X
 
ارسال‌ها
810
امتیاز
11,332
نام مرکز سمپاد
چهارراه لشگر
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
97
بله گروهی کوچک
وقتی به صف طویل انقلابیون حاضر در صحنه نگاه کنید
کوچکی گروه غرب زدگان به چشم میاد
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عذر میخوام خیلیا خیلی ! : - "
نمیتونم این جمله رو نگم

ولی وجدانا فازت چیه داداش ؟ : ))
+
بخوام جددی بگم درواقع اینه که این آمار رو از کجا میاری ؟
 

əlireza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,918
امتیاز
8,631
نام مرکز سمپاد
..
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
---
فرض کنیم که حجاب (پوشش)در ایران اختیاری شده
به نظرتون برخورد جامعه ی ایران با این قضیه چیه؟
آیا همه ی موافقان حجاب اختیاری می تونن با هر نوع پوشش نا متعارفی در ایران کنار بیان؟
آیا جامعه خودش می تونه ورای قوانین ،چیز هایی که از نظر خودش متعارف تر هستن رو به افراد تحمیل کنه؟

چند بار خواستم یه چیزایی بنویسم ولی منصرف شدم اما بالاخره نوشتم!
ببین جواب دقیق به این سوالات نیاز به دیتاهای لازم هست که یکی از کارهای جامعه شناسان هم همین هست یعنی جمع آوری اطلاعات و دیتاهای لازم برای بررسی و تحلیل یک موضوع خاص در جامعه. جامعه شناسان یاد میگیرند که چطور پرسش نامه تهیه کنند و چطور تحقیق انجام بدهند. بعد از بررسی و تحلیل داده ها میشه گفت که واقعن چه اتفاقی میوفته وگرنه نظرات ما با توجه به نبود اطلاعات و دیتاهای لازم غیر دقیق، غیر علمی و دور از واقعیت خواهد بود.

در نبود دیتا و اطلاعات لازم نظرات افراد تنها بر اساس تجارب خودشون و آشنایی اونها با جامعه خودشون هست. به نظر من آزادی پوشش در جامعه رخ نخواهد داد مگر اینکه ج.ا نباشه. ممکن هست(امکانش چقدر هست معلوم نیست) که در اوایل خشونتهایی پیش بیاد، مثلن کسانی که امر به معروف و نهی از منکر رو وظیفه خودشون میدونند دست به خشونت بزنند ولی درکل من میتونم جامعه کشور ترکیه رو (کشوری که تقریبن مثل ایران جامعه مذهبی و نسبتن سنتی داره ولی افراد آزادی پوشش دارند) به وضع جامعه بعد از آزادی پوشش تشبیه کنم.پوشش های افراد با توجه به باورهای مذهبی افراد، سنتهای خانوادگی و شهری و عوامل دیگه متفاوت خواهد بود. واقعن دوتا سوال اولت پاسخ دقیقی نداره. به عنوان مثال من موافق اختیار افراد در حق پوشش هستم، در یک خانواده شدیدن مذهبی و سنتی بزرگ شدم درحالیکه شهر اورمیه به هیچ وجه شهر چندان مذهبی و سنتی ای نیست. مشکلی با اینکه افراد با چه پوششی از کنار من رد میشن ندارم ولی نمیتونم خودمو تصور کنم که با شلوارک بتونم در جایی حاضر بشم! یا مثلن ممکن هست افرادی حاضز نباشند با پوششهای خاصی در مناطق خاصی حاضر بشن به دلایل مختلف(حالا دیگه نمیخوام مثال بزنم).

کشورهای اروپایی هزاران سال تحولات و دگرگونیهای مختلفی رو تجربه کردند تا به حال رسیدند و اگر جامعه ایران بخواد مثل اونها بشه شاید سالهای بسیاری سپری بشه تا به وضع موجود عادی و طبیعی اونها برسه:-" شاید هم نرسه:D
 
آخرین ویرایش:

MmmSampadi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
630
امتیاز
2,276
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1405
بنظرم حجاب در ایران یک توهمه عزیزم برو نگا تیپ دخترارو والا !
کلا هیچ نظری ندارم ولی بنظرم باید اختیاری باشه
 
بالا