• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

ذهن ظاهربین!

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Radikal

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,576
امتیاز
31,278
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
94
مدال المپیاد
داغ دیده ام بعله!
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
سیاستگذاری علم و فناوری
اینستاگرام
توی یک قسمت از رادیو متمم ، دکتر شعبانعلی گفتند ذهن ما خیلی قدرت درک درستی از آمار نداره و برای ما اطلاعاتی که از تجربیات نزدیک خودمون به دست میاد به مراتب بیشتر از اطلاعات آماری ارزش دارند!
برای مثال هم گفت : فرض کنید میخواید یک لپ تاپ بخرید میرید و سایت ها رو چک میکنید میبینید مدل x9353 مارک asus بالاترین رتبه رو توی سایت ها داره و با امتیاز 9.3 از بین 3 میلیون رای بهترین لپ تاپ شناخته شده هست!
شما تصمیمتون رو میگیرید و میرید که این لپ تاپ رو بخرید! اما به صورت اتفاقی یکی از اقوام رو میبینید و بهتون میگه این مدل لپ تاپ آشغاله!! باطریش بعد از دو روز خراب میشه گرافیکش داغونه و به شدت مدل مزخرفیه! و این جمله‌ها چون از دهن فردی که شما بیشتر میشناختید خارج شده بیشتر از تمام اون آماری که از سه میلیون آدم از سرتاسر دنیا به دست اومده بود روی شما تاثیر میذاره!! و شما احتمالا به اون فرد میگید خیلی کمک بزرگی بهتون کرده و کلی هم خوشحال میشید که قبل از خرید لپتاپ با این فرد ملاقات کردید!

به نظرتون این مطلب تا چه حد درسته؟ و چطور میشه باهاش مقابله کرد؟
 

ÄBČDE FGHÏ

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,567
امتیاز
10,833
نام مرکز سمپاد
علامه ی حلی 1
شهر
همدان
سال فارغ التحصیلی
1395
به نظرم همین که فهمیدیم چنین مشکلی داریم خودش قدم مهمی در حلشه !! بعدش باید دنبال مصادیقش در زندگیمون بگردیم و سعی کنیم هنگام مواجهه با اونا عقلانی تر عمل کنیم
به نظر من آمارهای معتبری که در مورد ارتباط رژیم های غذایی با انواع بیماری ها و سرطان ها میدن از جمله مواردیه که ما بهش اصلا توجه نمی کنیم و تا یکی رو نبینیم که یه بلایی سرش اومده تغییر خاصی در سبک زندگیمون نمی دیم،
اگه کسی از این موارد بازم تو ذهنش بود بگه
 

matin320

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,363
امتیاز
10,068
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد II
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
94
دانشگاه
شهید باهنر
رشته دانشگاه
دامپزشک / سیاست
به نظرم منشا این فرضیه با منشا فرضیه های شکل دهنده نظریه گرداب سکوت، از یک ریشه مشترک دارن.

وقتی با نظریه گرداب سکوت دانشمند آلمانی الیزابت نوئل نیومن مواجه شدم، سعی کردم منشا این نظریه علوم ارتباطات رو بررسی کنم.
اونجوری که دستگیرم شد این نظریه بر پایه نیاز انسان به تحسین دیگران و همچنین علاقه اون به تلقین وجود اشتراکات فکری خود با اطرافیان بنا شده.

اگر این مبنا رو بپذیریم و بسطش بدیم میشه گفت که قطعا در حیطه این نیاز محیط اطراف ما و اطرافیان ما همگی از یک میزان نفوذ بر ما برخوردار نیستند.
مثلا میزان مقاومت ما در برابر نظر مخالف پدر خودمون خیلی ضعیف تر از همسایه مون هست. هر دو یک نفرند اما پدر به ما نزدیک تر از همسایه است. لذا نظر اون برای ما از اعتبار بیشتری بهره منده.

بر اساس میزان تاثیر پذیری شاید بشه گفت در مثال جنابعالی اون فردی که باهاش ارتباط حقیقی و البته اعتماد قبلی داریم قطعا از میزان نفوذ بیشتری نسبت به یک امار مجازی و افرادی ناشناس بر ذهن ما برخورداره...

به نظر من به همین دلیله که ممکنه ذهن ما تاثیر پذیری اش بر اساس شناخت عینی افراد باشه. نه جامعه اماری و علمی
 
بالا