• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

نکات و سوالات حقوقی

کدام موضوع را برای شرح و ذکر نکات حقوقی در پست نخست می پسندید؟


  • رای‌دهندگان
    23
  • شروع کننده موضوع
  • #1

ادیبَک

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,380
امتیاز
4,204
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
Lund University
رشته دانشگاه
Law
اینستاگرام
سلام . در هر جامعه ای ، وجود قانون و قواعدی که زندگی اجتماعی رو سرپا نگه داره و از هرج و مرج دور کنه لازم و ضروری به نظر میرسه .
بنده چندبار برام پیش اومد که بعضی از دوستان انجمن ازم سوالاتی در زمینه مسائل حقوقی و کیفری پرسیدن بخاطر همین به نظرم رسید که وجود این تاپیک ضروری به نظر میرسه و ممکنه سوال اونا سوال بقیه هم باشه بخاطر همین با آقای مطهری مشورت کردم و تصمیم بر این شد که تاپیک رو توی انجمن جامعه شناسی برپا کنیم و قطعا بعد از مدتی میتونیم در حد توان و ضرورت قواعد و قوانینی که لازمه هر شهروندی بدونه رو برای شما عزیزان شرح بدیم . کلیه مطالب این تاپیک در صورتی که جنبه حقوق داخلی داشته باشه به استناد مواد مکتوب قانونی و نظریات حقوقدانان برجسته ارائه میشه و در صورتی که جنبه بین المللی داشته باشه به استناد منابع بین المللی و میثاق ها و مصوبات مراجع بین المللی ذکر میشه . در خصوص سوالاتی که مطرح میشه هم به همون صورت خواهد بود و در صورتی که مطلبی ضروری باشه بنده حتما با اساتید و قضات دانشگاه مشورت میکنم و پاسخ نهایی رو اینجا اعلام میکنم.
رویه فعالیت تاپیک به این صورت خواهد بود که یه بخش از تاپیک مربوط به سوالات شما دوستان خواهد بود و بخش دیگه هم مربوط به تشریح مباحث حقوقی و توضیحاتی مختصر در مورد قوانین و قواعد حقوقیه که در نظرسنجی اون موضوعات به رأی گذاشته میشه و هر موضوعی که بیشترین رأی رو بیاره در اولویت قراره میگیره . بابت همکاری از همه شما کمال تشکر رو دارم.
 

میـنا

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,223
امتیاز
4,980
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
bnb
سال فارغ التحصیلی
1394
رشته دانشگاه
پزشکی سمنان
پاسخ : نکات و سوالات حقوقی

به نقل از Nirmanov :
سلام . در هر جامعه ای ، وجود قانون و قواعدی که زندگی اجتماعی رو سرپا نگه داره و از هرج و مرج دور کنه لازم و ضروری به نظر میرسه .
بنده چندبار برام پیش اومد که بعضی از دوستان انجمن ازم سوالاتی در زمینه مسائل حقوقی و کیفری پرسیدن بخاطر همین به نظرم رسید که وجود این تاپیک ضروری به نظر میرسه
تاپیک خیلی به جایی بود...ممنون بابتش :D .مهم سازیش میکنم. :D
....
قضیه اعظم و دو دخترش یادتونه؟
تا اونجاییکه یادمه دیه ای که برای شوهرش توسط دادگاه اسلامی منظور شده بود 20 میلیون بود...بعد اجازه ازاد شدن با وثیقه رو هم داده بودن بهش.حتا دوست شوهر اعظم هم وثیقه داده بود به دادگاه....واون اقا اعظم رو تهدید به مرگ کرده بود...قبل تر هم اعظم سه بار رفته بود دادگاه واقدامی نکرده بود دادگاه..حتا بچه هاش هم میرفتن مدرسه ومسولین مدرسه کاری نکرده بودن...
این موضوع خیلی سرو صداکرد تو رسانه های بلاد کفر...خودی ها میگفتن که این رای طبق احکام اسلامیه.....بلاد کفر هم میگفت..نگاه کنین وببینین که تو احکام کشورتون حقوق زنان چقدر داغونه واینا....
چطوره که این شخص 3 نفر رو تا حد مرگ برده بود؟ولی چون پدر وشوهر اونا بود اینقدر کم براش دیه گذاشتن؟ همین اتفاق برعکس وتوسط اعظم هم میافتاد باز هم قضیه اینطوری بود؟
احکام قضایی واقعن اینقدر حقوق زنان رو ضایع میکن یا اینکه صدور این حکم یه اشتباه بود؟
............
............
سوال دیگه ای که دارم اینکه....بعضی احکام قضایی ایران مغایرت دارن با احکام بین الملل واینا :D مثل قضیه اعدام و اقلیتهای دینی وجنسی و...
تو ایران وتوی دادگاههای ایرانی که شخصی به یکی از جرم های بالا محاکمه میشه.... امکانش هست توسط احکام بین الملل وقطع نامه های سازمان ملل بشه ازش دفاع کرد؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

ادیبَک

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,380
امتیاز
4,204
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
Lund University
رشته دانشگاه
Law
اینستاگرام
پاسخ : نکات و سوالات حقوقی

سوال اولی که داشتی در خصوص دیه بود . جدا از مباحث کُلی که توضیح دادین و بُعد اجتماعی و رسانه ای قضیه ، باید بگم که تعیین میزان دیه و ارش برعهده پزشکی قانونیه . قاضی پرونده مدارک و شواهد رو بررسی میکنه و در نهایت برای تعیین دیه و غیره اون رو برای پزشکی قانونی ارسال میکنه . در نهایت نظر پزشکی قانونی موثر در میزان دیه س. اگه اظهارات و شواهد رو هم دیده باشید جرح و ضرب و شتمی که توی این پرونده صورت گرفته بود ، اکثرا به صورت سطحی بودن بخاطر همین دیه ش خیلی زیاد نشد . برای مثال اگه دو تا لب زن رو میبُرید ، از بين بردن مجموع دو لب ديه كامل داشت !

سوال دومی که پرسیدی در خصوص قانون داخلی و قانون بین المللی بود . ببین ، قانون داخلی چیزیه که خیلی وقته بوده و در طول زمان یا اصلاح شده و یا کامل تغییر کرده و ما از ابتدای تشکیل جوامع قانون داخلی رو داشتیم . اما قوانین بین المللی عمر چندانی ندارن و نمیشه واقعا تمامی قوانین داخلی رو با بین المللی تطابق داد . بر فرض مثال ، ما قبل از سازمان ملل متحد ، یه نهاد بین المللی داشتیم به اسم جامعه ملل که بر اثر جنگ جهانی دوم وجودش بی اثر شد و بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد شکل گرفت . بعدش میثاق ها و عهدنامه ها و قطعنامه ها ظاهر شدن . این مباحث واقعا پیچیده هستن اما روی قوانین داخلی قطعا تاثیر میذارن . اما خب بستگی به نظام حقوقی اون کشور داره . مثلا توی کشوری مثل ایتالیا تا 45 سال پیش هیچ زوجی بخاطر قوانین مذهبی کاتولیک ها ، حق طلاق گرفتن نداشتن ! اکثر ایتالیایی ها برای طلاق گرفتن میرفتن تبعه فرانسه میشدن تا بتونن براساس قانون فرانسه طلاق بگیرن.
نظام حقوقی ایران براساس فقه جعفری پایه گذاری شده و تمام قوانین تقریبا ریشه فقهی دارن ؛ البته استثنائاتی که وجود داره اینه که بعضی مسائل مثل "بیمه" که سابقه فقهی نداره براساس قوانین بین المللی و خارجی پایه ریزی شده اما خب تا حدودی جنبه های غیر اسلامیش رو اصلاح کردن . در نتیجه وقتی توی اسلام گفته شده که اگر کسی مرتکب قتل شد باید قصاص بشه ، در نتیجه باید قصاص بشه ! این دیگه "چرا" نداره چون جزء قوانین داخلیه و قوانین داخلی ما مبنای فقهی دارن .
اما مثلا توی قانون ما تصریح شده که معاهداتی که ایران در سطح بین المللی پذیرفته و تصویب کرده در حکم قانونه و در داخل کشور رعایت میشه . پس تا زمانی که مبنای نظام حقوقی ما تغییر نکنه ، قوه مقننه نمیتونه قوانین بین المللی رو جایگزین قوانین داخلی کنه چون حتی اگه مجلس هم بخوان قوانین بین المللی رو (مثل لغو اعدام و قصاص نفس ) تصویب کنه ، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت میکنن و تصویب نمیشه.
اگه میبینید اکثر کشورها براساس قوانین بشردوستانه یا قواعد بین المللی دارن رفتار میکنن بخاطر اینه که مبنای قوانینشون رو منطبق با قوانین بین المللی کردن که کشور آلمان بارز ترین نمونه ی این مدل کشورهاست .
البته لزومی نداره غصه بخوریم که چرا قوانین ما براساس قوانین بین المللی نیست ! چون توی چین و آمریکا و عربستان و کشورای جنوب شرقی آسیا هم اعدام وجود داره !
حتی توی برخی موارد قانون ایران آسون تر هم میگیره ! مثلا توی ایران اکثر سرقت هارو به عنوان تعزیری به حساب میارن که مثلا مجازاتش میشه حبس ولی توی عربستان خیلی آسون یه سرقت رو میتونن به عنوان سرقت حدی به حساب بیارن و خیلی راحت دست طرف رو قطع میکنن ولی توی ایران خیلی کم پیش میاد این حکم داده بشه چون اثبات سرقت حدی رو سخت کردن.

*مینا:چون انجمن حالت بحث نداره.خیلی خوب میشه نقل قول کامل نکنیم
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

ادیبَک

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,380
امتیاز
4,204
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
Lund University
رشته دانشگاه
Law
اینستاگرام
پاسخ : نکات و سوالات حقوقی

لطفا در نظر سنجی شرکت کنید . در صورتی که موضوعات دیگه ای مدنظرتون هست از طریق پیغام خصوصی به بنده اعلام کنید.
×این پست پس از نظرسنجی ویرایش و موضوع انتخاب شده در همین پست شرح داده میشه .
 
بالا