• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

مجازی سازی چیست

  • شروع کننده موضوع
  • #1

azibaji

کاربر جدید
ارسال‌ها
0
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
شهید ستاری
شهر
ورامین
دانشگاه
امیرکبیر
رشته دانشگاه
برق
مزایای مجازی سازی و رایانش ابری چیست ؟



بهره وری بیشتر از منابع سرور های فیزیکی :

شرایطی را تصور کنید که بر روی سرور فیزیکی تنها یک سرویس به عنوان مثال Domain Controller وجود دارد ، حداکثر درصد استفاده شده از CPU در حد یک هسته و حداکثر درصد استفاده شده از RAM در حد ۵۱۲ مگابایت می باشد، پس این کار بدین معنی است که منابع سرور ما در حال هدر رفتن می باشند. اما به بکار گیری مجازی سازی و رایانش ابری شما می توانید چندین سرویس را بر روی یک سرور قرار دهید که این باعث می شود تمامی منابع CPU و RAM یک سرور مورد استفاده شود و درصد بهره وری در بیشتر موارد تا ۹۰ درصد افزایش پیدا کند.

هزینه ماشین مجازی :

هزینه خرید هر سرور فیزیکی و استفاده از آن به صورت تقریبی ۷۰۰۰ هزار دلار می باشد که با توجه به تک سرویسی بودن یک سرور فیزیکی بدین معنی است که هزینه این سرویس بر روی سرور فیزیکی ۷۰۰۰ دلار می باشد. اما پس از مجازی سازی بین ۱۵ تا ۲۰۰ ماشین مجازی (این عدد وابسته به سخت افزار سرور فیزیکی و نحوه پیاده سازی می باشد) می توان بر روی هر سرور قرار داد پس این مثال بدین معنی است که پس از مجازی سازی هزینه همان سرویس به صورت تقریبی برابر با ۲۰۰÷۷۰۰۰ می باشد.

زمان پیاده سازی :

زمان صرف شده برای خرید یک ماشین مجازی که شامل سفارش ، پرداخت و تحویل آن سرور فیزیکی می باشد به صورت تقریبی برابر با ۵ روز(کلان شهر ها) تا ۲ ماه (شهرستان ها) می باشد ، اما با پیاده کردن مجازی سازی زمان تقریبی پیاده سازی یک ماشین مجازی جدید به کمتر از چند دقیقه (مرتبط با مدل پیاده سازی شده ) تغییر پیدا می کند.

فضای فیزیکی :

مهمترین فاکتور در دیتا سنتر ها فضا می باشد ، زیرا اگر فضای دیتا سنتر به اتمام برسد احتیاج به احداث کردن یک دیتا سنتر جدید می باشد که این مهم هزینه بسیار زیادی را به شرکت ها تحمیل می کند. حداقل فضای مورد نیاز یک سرور فیزیکی ۱U می باشد و اگر در نظر بگیریم که بر روی هر سرور ۱۵ عدد ماشین مجازی با منابع کم روشن می شوند پس می توان گفت که فضای مجازی مورد نیاز هر ماشین مجازی ۱U ÷ ۱۵ می باشد.

هزینه خنک سازی و برق دیتا سنتر :

با توجه به قرار گرفتن تعداد زیادی ماشین مجازی بر روی یک سرور فیزیکی به این نتیجه می رسیم که در بستر فیزیکی باید به ازاء هر سرویس هزینه برق و خنک سازی پرداخت می کنیم اما در بستر مجازی باید به ازاء هر سرور فیزیکی هزینه برق و خنک سازی پرداخت کنیم که در داخل هر سرور فیزیکی تعداد زیادی ماشین مجازی و یا سرویس قرار می گیرند.
منبع : مجازی سازی و رایانش ابری اینفو امن
 
  • لایک
امتیازات: KURT
بالا