• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

امروز در تاریخ موسیقی!

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Weeping Angel

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,416
امتیاز
4,218
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
به مثال زیر توجه کنید.

7 آگوست (1958) :


400px-Iron_Maiden_en_Costa_Rica_Bruce.jpg



در این روز در سال 1958 مرد اسطوره ای هوی متال پائول بروس دیکینسون خواننده گروه Iron Maiden در بریتانیا پا به عرصه حیات گذاشت این فرد علاوه بر خواننده بودن نویسنده ، مجری رادیو و تلوزیون و خلبان نیز هست (کل مایه افتخار هستن ایشون ;;) ) .

================

یه خاطره از گروه آیرون میدن این که من همیشه آلبوم کاور های اینا رو می دیدم و سمتش نمی رفتم. حسی که آلبوم کاور هاش می دن آدم انتظار آهنگ هایی با استیل Death Metal داره ولی خو یه بار که گوش دادم اصلا و ابدا این جوری نیست و شدیدا گول زنک ه کاور البوماشون :-"

220px-Iron_Maiden_%28album%29_cover.jpg


در آخر هم شما رو دعوت می کنم به شنیدن ترک Brave New World از گروه آیرون میدن


فک کنم تقریبا فرمت کلی پست ها معلومه بازم سوالی بود پ.خ. کنید
 

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,613
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
حمید متبسم

24 مرداد [1337] زادروز حمید متبسم. نوازنده تار و سه‌تار و از آهنگسازان برجسته کشور.

11662363302211307996.jpg


ایشون 24 مرداد 1337 در مشهد متولد شد و نوازندگی رو نزد نوازنده‌های بزرگی مثل استاد محمدرضا لطفی، استاد حسین علیزاده و استاد هوشنگ ظریف فرا گرفت.
گروه دستان در سال 1370 توسط ایشون بنیان‌گذاری شد. در حال حاضر علاوه بر حمید متبسم٬ سعید فرج‌پوری به‌عنوان نوازنده کمانچه٬‌ حسین بهروزی‌نیا به‌عنوان نوازنده عود، پژمان حدادی به‌عنوان نوازنده تمبک و بهنام سامانی به‌عنوان نوازنده سازهای کوبه‌ای در گروه دستان حضور دارند. از جمله کارهای مشهور و زیبای این گروه، میشه به آلبوم های خورشید آرزو و قیژک کولی به همراه همایون شجریان و لولیان به همراه استاد شهرام ناظری اشاره کرد. از اینجا میتونید اطلاعات بیشتری درباره گروه دستان و اعضای اون و کارهای این گروه به دست بیارین.

یکی دیگه از کارهای جاودان ایشون، تشکیل ارکستر سیمرغ‌ هستش. ارکستر سازهای ایرانی که شاملِ حدود 40 نوازنده و خواننده کر ه. این ارکستر سال 90 به رهبری حمید متبسم در سالن وزارت کشور آلبوم سیمرغ [داستان زال در شاهنامه فردوسی] رو به همراه همایون شجریان اجرا کرد. ویدئوی این کنسرت توسط نشر آوای باربد منتشر شده و پیشنهاد میکنم که حتما تهیه کنین و ببینین این اجرای فوق‌العاده و متفاوت رو. از اینجا هم میتونین بشنوین. این اجرا بعدا هم دوبار در کشور هلند به رهبری هومن خلعتبری روی صحنه رفت.


50938799154536523107.jpg

یکی دیگه از کارهای ایشون که به نظر من خیلی خیلی زیباست، قطعه وَنوشه هستش. اجرای ونوشه در کنسرت هلند رو هم میتونین از آپارات ببینین.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

Weeping Angel

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,416
امتیاز
4,218
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
پاسخ : امروز در تاریخ موسیقی!

18 آگوست (1984)

در این تاریخ جورج مایکل با سینگل خود به نام Careless Whisper (همون آهنگ آن شرلی :D ) توانست رتبه اول را در چارت سینگل های بریتانیا به دست بیاورد. جرج مایکل اولین کسی بود که توانست در یک سال هم به عنوان یه موزیسین تک (Solo Artist) و هم به همراه بند به این رتبه دست پیدا کند.
این اولین آهنگ کمپانی Epic records UK بود که توانست بیش از یک میلیون نسخه بفروشد (فروش جهانی بیش از 6 میلیون نسخه) و حدودا در 25 کشور به رتبه اول دست پیدا کنه

images


I feel so unsure
as I take your hand and lead you to the dance floor
as the music dies
something in your eyes
calls to mind a silver screen and all it's sad goodbyes
I'm never gonna dance again
guilty feet have got no rhythm
though it's easy to pretend
I know you're not a fool

دانلود
 
  • شروع کننده موضوع
  • #4

Weeping Angel

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,416
امتیاز
4,218
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
پاسخ : امروز در تاریخ موسیقی!

با یک روز تاخیر

21 آگوست (1967)

Serj Tankian x: x: x:

Serj-Tankian-Photo.jpg


serj-tankian.jpg


در این روز سرج تنکیان (Serj Tankian) شاعر و ترانه سرای ارمنی الاصل گروه سیستم آف ا داون (System Of a Down) در بیروت لبنان به دنیا آمد.

سرج تا به حال همکاری های زیادی با گروه ها و خواننده های مختلف داشته و از خوانندگان بزرگ راک و متال محسوب می شه. نکات قابل توجه در مورد موسیقی این خواننده یکی خلاقیت بسیار بالای آهنگ ها هست و نکته دیگه تغییر ریتم ناگهانی آهنگ ها ی سرج هست که بسیار نرم ملودی آهنگ ها از بالا به پایین یا بالعکس تغییر می کنه (مثال خیلی خوب برای این مورد آهنگ Radio/Video است که 3-4 بار ریتمش کامل عوض میشه از حالت ملودیک به هدبنگ و بندری و اپرا :D ) از نکات قوت دیگه این خواننده میشه به محدوده صدای فوق العاده ی اشاره کرد که از رنج صدا های زیر تا صدا های بم رو ساپورت می کنه. (این بشر اول حنجره بوده بعد دست و پا در آورده x: x:) آهنگ های سرج اکثرا حالت نمایشی داشته و خیلی جاها وقتی شخصیت مورد نظر عوض میشه صدای سرج هم تغییر می کنه به طور مثال در آهنگ Reality TV اون تیکش که میگه
The gaining of lost confidence
From the failures of others cheering
"No, that can't be me"
جمله آخر رو با صدای متفاوت و زنونه میگه
یا تو آهنگ Lie Lie Lie این حالت نمایشی به خوبی مشاهده میشه.
مضمون اکثر آهنگ های سرج سیاسی - اجتماعی ه به طور مثال آهنگ های ضد جنگ نظیر Soldier Side ، Boom! ، B.Y.O.B و Empty Walls و ... به طور مثال در آهنگ B.Y.O.B که در حقیقت مخفف Bring Your Own Bombs هست سرج اعتقاد داره که آمریکا توی عراق پارتی گرفته

Everybody's going to the party, have a real good time
Dancing in the desert, blowing up the sunshine

یا توی آهنگ Boom! میگه :

Modern globalization
Coupled with condemnations
Unnecessary death
Matador corporations
Puppeting your frustrations
With the blinded flag
Manufacturing consent
Is the name of the game
The bottom line is money
Nobody gives a fuck
Four Thousand hungry children leave us per hour
From starvation
While billions are spent on bombs
Creating death showers

موزیک ویدیو Empty Walls هم شدیدا پیشنهاد میشه (راجع به 11 سپتامبر ه)

www.youtube.com/watch?v=-CxKA1uETxE

این آهنگ ها از نظر زمانی هم زمان با ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش از نظر نقطه نظر سیاسی در انتخابات سال 2008 از دموکرات ها حمایت و این موضوع رو بیان کرد که "در حال حاضر باراک اوباما بهترین سناریو ممکن برای داشتن آینده ای پرامید است ولی من به هیچ سیاست مداری اعتماد ندارم"

از دیگر مسائلی که توی آهنگ های سرج مطرح میشه نسل کشی ارامنه است که اون رو می تونید به طور مثال میشه به آهنگ Yes, It's Genocide ، P.L.U.C.K. و ... اشاره کرد.

سرج شدیدا طرفدار حقوق حیوانات و محیط زیست هست (به Mother earth و اینا معتقده :D ) و اینو میشه توی آهنگ هایی مثل ATWA ، Harakiri و We are one این موضوع رو دید.

scaled_full_cf00cc0b2488b09f8bc4.jpg


سرج در سال 2002 به همراه تام مورلو (خواننده گروه Rage Against The Machine که همون طور که از اسمش پیداست اینم یه گروه موسیقی با آهنگ هایی با مضامین سیاسی ه :D ) گروه NGO ای به نام Axis of Justice رو تاسیس کرد که هدف اون جمع کردن موزیسین ها ، طرفداران موسیقی و فعالان اجتماعی سیاسی برای مبارزه برای به دست آوردن عدالت اجتماعی بود. این ارگان در سال 2004 کنسرتی با نام Axis of Justice: Concert Series Volume 1 با حضور خوانندگان مختلف از گروه های مختلف نظیر Rage Against the machine , U2 , Red hot chili peppers , ... برگزار کرد.

سرج تا به امروز همراه با گروه System Of a Down پنج آلبوم به نام های System of a Down , Toxicity , Steal This Album! , Mezmerize, Hypnotize منتشر کرده و اخبار حاکی از اینه که بعد از 10 سال اعضای گروه دوباره در حال کار روی آلبوم جدید هستن x: x: x:

در مورد کار های سولو سرج میشه گفت در این زمینه سرج بیشتر دست به آزمون و خطا زده و در حال امتحان کردن سبک های مختلف ه :D

Elect the Dead (سبک : Alternative Metal, symphonic metal, experimental music)

220px-FinalElect_The_Dead.jpg


Imperfect Harmonies ( سبک : Progressive Rock, Symphonic Rock, Alternative Rock )

220px-Serj_Tankian_-_Imperfect_Harmonies.png


Orca Symphony No. 1 ( سبک : Classical )

220px-SerjTankianOrca.jpg


Harakiri (سبک : Rock, neo-prog, alternative metal )

220px-Serj_Tankian_-_Harakiri.jpg


Jazz-Iz-Christ (سبک : jazz )

220px-Serj_Tankian_Jazz-Iz-Christ.jpg


Elect the Dead Symphony ( سبک : Progressive rock, classical ) این آلبوم اجرای قطعات آلبوم Elect The Dead با همراهی Auckland Philharmonia Orchestra است.

220px-Elect_The_Dead_Symphony.jpg


از همکاری های سرج با دیگر خوانندگان که خودش نشون دهنده امتحان کردن سبک های دیگس میشه به آهنگ Straight out of gate که همراه با Tech N9ne (رپر) و Shooting helicopters همراه با Ben Benassi (دی جی) اشاره کرد.

در سال 2003 سرج همراه با موزیسین ارمنی به نام Arto Tunçboyacıyan آلبومی آوانگارد به نام Serart (اول اسم سرج و آرتو) منشر کردن که حال و هوای جالبی از شب های عربی تا قهوه خانه های ارمنستان تا مراسم مذهبی آفریقایی ها رو داره که شدیدا پیشنهاد میشه

Serart.jpg


سرج 2 کتاب شعر به نام های Cool Gardens و Glaring Through Oblivion نیز چاپ کرده است.

==============

آهنگ زیبای Lonely day

www.youtube.com/watch?v=DnGdoEa1tPg
 

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,613
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
حسین علیزاده

1 شهریور [1330] زادروز استاد حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده برجسته تار و سه‌تار.

04629133245956146786.jpg

ایشون سال 1330 در تهران متولد شدن و نزد استادان برجسته‌ای مثل هوشنگ ظریف، علی‌اکبر شهنازی، عبدالله دوامی و داریوش صفوت موسیقی رو فرا گرفتن. کار جدی‌شون در زمینه موسیقی ایرانی رو با شرکت در جشن هنر شیراز و عضویت در کانون چاووش شروع کردن. از کارهای اون دوره میشه به آلبوم‌های چاووش 3 (به‌همراه گروه شیدا و شهرام ناظری) و چاووش 7 (به‌همراه گروه عارف و گروه شیدا و استاد محمدرضا شجریان) اشاره کرد. [قطعه بسیار زیبای رزم مشترک مربوط به همین آلبوم چاووش7 هستش 8->]

69412045307146006316.jpg


استاد علیزاده سه بار نامزد جایزه گرمی شدن. برای آلبوم به‌تماشای آب‌های سپید به‌همراه ژیوان گاسپاریان و آلبوم‌های فریاد و بی‌تو بسر نمی‌شود به‌همراه استاد محمدرضا شجریان.
مشهورترین کار استاد علیزاده که بیشتر مردم میشناسنش، آلبوم نی‌نوا هستش که درسال 1362 ارائه شد. خودشون درباره این آلبوم میگن: "روزهای خاصی بود که هنوز هم تمام چیزهایش از جمله تلخی‌ها و شیرینی‌ها، که تلخی‌هایش بیشتر بود، برایم زنده است، ولی برای من، نی‌نوا مانند نوشتن خاطرات روزانه بود و وقتی می‌گویند که انگیزه و منظورت چه بود می‌گویم که هیچ منظوری جز اینکه خاطرات روزانه‌ام را در سال ۶۲ به زبان موسیقی بنویسم نبود." تکنوازی نی در این البوم، توسط جمشید عندلیبی انجام شده که به‌نظرمن بهترین نمونه نوازندگی نی هستش. توضیحات بیشتر درباره نی‌نوا رو میتونین از ویکیپدیا بخونین.

41960763918514129476.jpg

از آثار جاودان دیگه استاد علیزاده، میتونین آلبوم شورانگیز به‌همراه شهرام ناظری و آلبوم‌های زمستان است، ساز خاموش و موسیقی فیلم دلشدگان به‌همراه استاد محمدرضا شجریان رو بشنوین.
 

əlireza

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,919
امتیاز
8,643
نام مرکز سمپاد
..
شهر
..
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
---
پاسخ : امروز در تاریخ موسیقی!

باید امروز رو هم به یکی از روزهای تاریخی موسیقی اضافه کنیم.

14 شهریور سال 1394 شمسی، 5 سپتامبر 2015 میلادی؛هابیل علیئو (Habil Əliyev) استاد بی‌مانند کمانچه آزری و موسیقی موغام درگذشت.

9eom_16f.jpg

هابیل علیئو در 28 می سال 1927 میلادی در شهر آغداش کشور آزربایجان متولد شد.در سال ۱۹۵۲ به باکو رفت و به مدرسه موسیقی عاصف زینالی وارد شد. در سال ۱۹۵۳ نیز به انجمن فلارمونیک دولتی جمهوری آذربایجان وارد شد.

هابیل در بیشتر کشورهای مشهور جهان موسیقی اجرا کرده.یک بار در تهران هم کنسرت داشته و برای شجریان نیز کمانچه نواخته است.این اجرا کاملا بداهه و حتی بدون تمرین و هماهنگی قبلی بوده!

hqdefault.jpg

میتونید این اجرا رو در یوتیوب و یا آپارات تماشا کنید.
 
آخرین ویرایش:

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,613
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
پرویز مشکاتیان

29 شهریور [1388] سالروز درگذشت سرو آزاد، استاد پرویز مشکاتیان. آهنگساز، موسیقی‌دان و نوازنده بی‌مانند سنتور.

17104011476576920618.jpg

ایشون سال 1334 در نیشابور متولد شدند. موسیقی رو در ابتدا نزد پدر و بعدها در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و نزد استادانی چون داریوش صفوت، نورعلی برومند و عبدالله دوامی فرا گرفتند.
در شروع فعالیت هنری، با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به‌عنوان نوازنده و مدرس سنتور همکاری داشتن و کنسرت هایی رو هم با پریسا، خواننده مطرح موسیقی سنتی، اجرا کردن. سال 1356، گروه موسیقی عارف رو تشکیل دادند که متشکل از نوازنده‌های برجسته‌ای مثل استاد ناصر فرهنگ‌فر، حسین علیزاده، اردشیر کامکار، جمشید عندلیبی و ... بود. بعد از استعفای جمعیِ هنرمندان موسیقی از رادیو در سال 1357، ایشون هم مثل بقیه بزرگان به عضویت کانون چاووش در اومدن و به‌همراه گروه شیدا آلبوم‌های چاووش 4 با اواز استاد شهرام ناظری، چاووش 6 با آواز استاد شجریان (چاووش 6 به‌نام آلبوم "سپیده" هم شناخته میشه. این آلبوم برای بزرگداشتِ اولین سالگرد انقلاب اسلامی ساخته شد و تصنیف مشهورِ "ایران ای سرای امید" هم مربوط به همین آلبوم هستش) ، چاووش 7 با آواز هردو هنرمند قبلی و چاووش 12 (دونوازیِ زیبای سنتور و تمبک) رو به‌همراه استاد فرهنگ‌فر ارائه کردن.

57302485576265972838.jpg



استاد مشکاتیان از سال 1358 تا 1376 که فعالیت هنری خودشون رو متوقف کردن، همکاری فوق‌العاده ای با استاد شجریان داشتن و نتیجه این همکاری، آلبوم‌های دستان، بیداد، نوا، دود عود، آستان جانان و گنبد مینا هستش. آلبوم‌هایی که یکی از یکی دلنشین‌تر هستن 8-> علاوه بر آلبوم‌ها، کنسرت‌های برون مرزی زیادی هم توسط این دو هنرمند در کشورهای مختلف اجرا شد.
استاد مشکاتیان علاوه بر آلبوم‌هایی که اشاره کردم و همراه آواز استاد شجریان بودن، آثار دیگه‌ای هم همراه استاد ناظری و زنده‌یاد بسطامی ارائه کردن. مثل آلبوم‌های لاله بهار، افق مهر، مژده بهار و وطن من.​

30520776895043801761.jpg


پس از سال 76، آثار خیلی معدودی از این هنرمند بزرگ منتشر شد. من‌جمله آلبوم تمنا که تکنوازی سنتور و دونوازی سنتور و تمبک به همراه پسرشون آیین هستش. بعد از آلبومِ تمنا هم آلبوم سرو آزاد که سه‌تار نوازی و آوازِ خودشون هستش درسال 86 منتشر شد. آخرین اثرشون هم که فروردین سال 88 و 6 ماه قبل از فوتشون منتشر شد، آلبوم 20 قطعه برای سنتور هستش.​

64814697279921800070.jpg


استاد مشکاتیان 6 سال پیش در چنین روزی، در منزلشون در تهران، بر اثر نارسایی قلبی از دنیا رفتن. پیکر ایشون در زادگاهشون نیشابور و در جوار مقبره عطار نیشابوری دفن شده. یاد و خاطره این استاد بزرگ قطعا تا ابد در ذهن دوست‌داران هنر خواهد موند. روحشون شاد.

65102881471946647100.jpg



+ اگر علاقه‌مند به شنیدن هستید ولی این آلبوم‌هایی که معرفی کردم خیلی زیاد به نظر میان، میتونید برگزیده آثار استاد مشکاتیان رو تحت‌عنوان 3 آلبومِ "20 سال با پرویز مشکاتیان" با قیمت بسیار مناسب از بیپ‌تونز (شماره یک، دو و سه) بخرید و بشنوید.​
 

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,613
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
استاد محمدرضا شجریان

یکم مهرماه [1319] زادروز محمدرضا شجریان، استاد بی‌بدیل آواز ایرانی.

11565736345529830732.jpg



استاد شجریان یک مهر 1319 در مشهد متولد شدند. پدرشون قاری قرآن بود و از کودکی قرائت رو زیر نظر پدر شروع کردند. در اوایل دهه 40، به تهران میان و این سفر، سرآغاز فعالیت هنری ایشون در زمینه موسیقی میشه. بعد از تست دادن در رادیو ایران و مردود شدن، نزد داوود پیرنیا، تهیه‌کننده برنامه گل‌ها میرن تا دربارشون تصمیم‌گیری بشه. بعد از موافقت پیرنیا، آواز استاد شجریان به‌همراه سنتورِ رضا ورزنده برای اولین بار از رادیو ایران تحت عنوان برگ سبز 216ام و با نام مستعار "سیاوش بیدگانی" پخش شد. خودشون درباره انتخابِ این نام میگن: "پدرم چهره مذهبی داشت. استاد و قُرا بود و در مشهد میشناختنش. نمی‌خواستم اون پیرمرد بشنوه و ناراحت بشه." [nb]نقل قول هایی که استفاده کردم همه از مستند شجریان، پژواک روزگار ساخته صادق صبا هستند.[/nb] بعد از این برنامه، ایشون در تهران با بزرگان موسیقی ایرانی آشنا شدند و به فعالیت و آموختن نزد استادانی چون جلیل شهناز، احمد عبادی، عبدالله دوامی و نورعلی‌خان برومند پرداختند.
تا سال 57 و منحل شدن برنامه گل‌ها، استاد مجموعا 99 برنامه در رادیو اجرا کردند و همچنین در 8 دوره از 11دوره جشن هنر شیراز هم شرکت کردند که یکی از اولین کنسرت‌های ایشون در قالب همین جشنواره و در حافظیه به‌همراه داریوش پیرنیاکان و جمشید عندلیبی برگزار شد. بهترین اجرای استاد در جشن هنر، اجرای راست‌پنجگاه در سال 54 به‌همراه استاد محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر بود که بعدها هم در قالب آلبومی به همین نام منتشر شد.​

56085661713859849458.jpg


بعد از استعفای جمعی هنرمندان از رادیو ایران در سال 57، ایشون هم مثل بقیه به کانون فرهنگی هنری چاووش که توسط استاد لطفی تشکیل شد پیوستند. خودشون درباره این استعفای جمعی از رادیو میگن: "اون موقع اونجا با روحیات من نمیخوند. اصلا سیاست پخش صداها از رادیو تلویزیون رو من حس میکردم که کاباره‌دار داره تعیین میکنه. ابتذال فرهنگی بود و سالی یک بار میومدن سراغ ما اونم برای جشن هنر بود. جلوی خارجیا که میخواستن بگن ما موسیقی اصیل داریم به یاد شجریان میفتادن." استاد در دهه 50 در کانون چاووش، به‌همراه گروه‌های عارف و شیدا، آلبوم‌های چاووش یک، دو، شش، هفت و نه رو ارائه کردن.​

12582415979355873867.jpg


استاد در اواخر دهه 50 در کنار آثار هنری، دو آلبوم تلاوت قرآن هم به یاد پدرشون که قاری قرآن بودن ارائه کردن که دعای ربنا هم در همین آلبوم‌ها ارائه شده. این اثر بعد از فوت پدرشون ارائه شد و به نوعی ادای دین به پدر و احترام به خواسته ایشون بود. "پدر همیشه در طول این سالیان به من میگفتن بابا یک نوار قرآن‌م بده. من رعایت میکردم. گفتم آخه مردم میگن این چیه اون چیه و اینا باهمدیگه نمیخونن. این بود که من رعایت میکردم و نکردم این کارو. اما بعد که پدرم فوت شدن من احساس میکردم که خیلی بدهکارم به پدرم و عذاب دارم میکشم. این بود که گفتم از همه چی گذشته یک نوار قرآن من میدم."​

97714851260175284206.jpg


سالهای 60 تا 80، دوره اوج فعالیت هنری استاد هستش. در ابتدای این دوره آلبوم‌هایی رو ارائه کردن که بیشتر اونها به‌همراه استاد مشکاتیان و گروه عارف بود و در پست مربوطه معرفی کردم. آلبوم‌های دل مجنون، یاد ایام و سرو چمان هم در همون دوره باهمکاری داریوش پیرنیاکان و جمشید عندلیبی منتشر شدند. از اواخر دهه شصت هم همکاری استاد با گروه آوا [متشکل از مجید درخشانی، سعید فرج‌پوری، همایون شجریان، محمد فیروزی و ...] آغاز شد که حاصل این همکاری، آثاری مثل آسمان عشق، رسوای دل، در خیال، آهنگ وفا و آرام جان بود.
آلبوم‌هایی با همکاری استاد محمدرضا لطفی هم در این سالها منتشر شد مثل معمای هستی، عشق داند و چشمه نوش.​

45713352392017935354.jpg


اواخر دهه هفتاد، آغاز همکاری گسترده استاد و همایون با استاد کلهر و علیزاده بود. همکاری درخشانی که نتایج فوق‌العاده‌ای مثل آلبوم‌های شب سکوت کویر، ساز خاموش، سرود مهر، بی‌تو به سر نمی‌شود، فریاد و زمستان است داشت. کنسرت زیبای هم‌نوا با بم که سال 82 برای همدردی و کمک به زلزله‌زدگان بم اجرا شد هم جلوه دیگه‌ای از این همکاری بود.​

90078069053138182497.jpg



در دهه اخیر، فعالیت‌های برجسته استاد رو میشه به تشکیل گروه شهناز و ارائه دو آلبوم رندان مست و مرغ خوشخوان و برگزاری کنسرت‌ در کشورهای مختلف با این گروه خلاصه کرد.​

90623353598860878421.jpg


استاد شجریان 6ساله که در کشور اجازه برگزاری کنسرت رو ندارن. اما در هفته های آتی قراره که کنسرتی رو در ترکیه برگزار کنن. امیدواریم که هرچه زودتر موانع برگزاری کنسرت استاد برداشته بشه و بتونیم از هنرشون در وطن خودمون لذت ببریم.​
 

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,613
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
کیهان کلهر

3 آذر [1342] زادروز استاد کیهان کلهر، آهنگساز و نوازنده زبردست کمانچه.

10786778895627716836.jpg


او در خانواده‌ای موسیقی دوست در کرمانشاه به دنیا آمد. کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد. دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد. مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری چاووش همکار بود. در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتن اتاوا فارغ‌التحصیل شد.
اساتیدی از کیهان کلهر به عنوان جهانی‌ترین مرد موسیقی ایران یاد کرده‌اند. وی مدتها عضو گروه دستان بود و در کنسرتهای این گروه به همراه شهرام ناظری به نوازندگی و تنظیم پرداخت. از میان این آثار می‌توان به سفر به دیگر سو و دو اثر دیگر که در ایران انتشار نیافته‌اند اشاره نمود. پس از جدایی از گروه دستان، اجرای کنسرت‌های مستقل به صورت بداهه‌نوازی و همراهی با استاد محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و همایون شجریان اغلب فعالیت‌های این هنرمند نامی بوده است. حاصل این همکاری، شش آلبومِ شب سکوت کویر، ساز خاموش، سرود مهر، بی‌تو به سر نمی‌شود، فریاد و زمستان است است.

16381186342088143107.jpg


کیهان کلهر تنها موسیقی‌دان ایرانی است که ۴ بار نامزد جایزه گرمی آمریکا شده‌است. برای آلبوم‌های فریاد، بی‌تو به سر نمی‌شود، باران و فراتر از نقشه جغرافیا.

55987326830867561241.jpg

 

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,613
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
سالار عقیلی

11 آذر [1356] زادروز سالار عقیلی، خواننده موسیقی سنتی.

43562861764197875193.jpg


سالار عقیلی، خواننده جوون و خوبِ کشور مسلما برای همه شناخته شده هست تا حد زیادی :D سال 72 وارد هنرستان موسیقی شد و نزد استاد صدیق تعریف آموزش آواز دید. فعالیت هنری رو از سال 75 با شرکت در جشنواره موسیقی فجر شروع کرد و اولین آلبوم خودش رو فروردین سال 80 با نام عشق ماند منتشر کرد.
و همچنین تا الان با هنرمندان و گروه‎های موسیقی زیادی همکاری داشته که مهم‌ترین‌هاش گروه دستان به سرپرستی حمید متبسم (آلبوم‌های دریای بی‌پایان، سعدی نامه و به‌نام گل سرخ)، ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مجید انتظامی و نادر مشایخی بودن.

13935610777297118671.jpg


از آلبوم‌های خوبِ دیگه سالار عقیلی میشه به سرّ هزار ساله، یار و دیار، عشق دیرین و یاد باد (به‌همراه سیامک آقایی 8->) اشاره کرد.

87245558301435223299.jpg


همسر سالار عقیلی هم خانوم حریر شریعت‌زاده، نوازنده برجسته دف و پیانو و شاگرد استاد جواد معروفی هستش که در بیشتر کنسرت‌ها همسرش رو همراهی میکنه (البته در مواقعی که عزیزانِ بالادست به فکر به‌خطر‌افتادنِ اسلام با نوازندگیِ یک خانوم نباشن :|). حریر شریعت‌زاده درباره آشنایی خودش با سالار عقیلی میگه: "در جشنواره موسیقی فجر در سال ۱۳۷۵ با او آشنا شدم. با مادرم به عنوان تماشاچی به جشنواره رفته بودم. ساعات زیادی را در آنجا گذرانده بودیم. اعلام شد که گروه حوزۀ هنری برنامه دارد. ما خسته بودیم. از مادرم خواستم که برویم. از جا بلند شدیم و در حال حرکت به بیرون از سالن بودیم. هنوز از سالن خارج نشده بودیم که گروه حوزۀ هنری کار خود را آغاز کرد. صدای سالار سالن را پر کرد. ما در جای خود متوقف شدیم. صدای او تمام سالن را حیرت زده کرده بود. او جوانی ۱۷ – ۱۸ ساله و ناشناخته بود و این به حیرت جمع می افزود. من که ردیف‌های آوازی را نزد خانم پریسا تمام کرده بودم و با سبک‌ها آشنا بودم به مادرم گفتم فکر می کنم این خواننده از شاگردان آقای تعریف است. مادرم با تعجب پرسید من از کجا می توانم این را بدانم. گفتم از شیوۀ خواندن او می فهمم. تا آنتراکت صبر کردیم و بعد با او صحبت کردیم. به این شکل آشنایی ما شروع شد. پس از آشنایی بیشتر، همکاری هنری خود را آغاز کردیم. با هم کارهای مختلفی با پیانو انجام دادیم. تا اینکه در سال ۱۳۷۹ با هم ازدواج کردیم."

33522838849992242768.jpg

 

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,613
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
بیژن کامکار

28 آذر [1328] زادروز بیژن کامکار، نوازنده برجسته موسیقی ایرانی.

63802779302787013526.jpg


وی مقدمات موسیقی را نزد پدر آموخت و در سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. او از نوجوانی همکاری هنری خود را در رادیو سنندج با برنامه کودک آغاز کرد و تا سن 26 سالگی تمام تجربیات و شناخت موسیقی را در کنار خانواده و رادیو سنندج و فرهنگ و هنر این استان کسب کرد. اولین فعالیت حرفه‌ای او در رادیو سنندج به‌عنوان خواننده بوده‌است. اولین سازی که او برگزید تنبک بود اما پس از آن با سازهای ملودیکا و تار به نوازندگی در گروه خانوادگی کامکارها پرداخت.
ایشون هم مثل بقیه اساتید هم دوره خودش، در دهه 50 با گروه شیدا و عارف همکاری کرد و در 8آلبوم از 12 آلبومِ کانون فرهنگی هنری چاووش به نوازندگی رباب، دف و تمبک پرداخت.

68861757046439061423.jpg


شاید بتوان مهم‌ترین نقش وی در موسیقی ایران را وارد کردن ساز دف برای اولین بار به اجراهای عمومی دانست.در هنگام عضویت در گروه شیدا به پیشنهاد محمدرضا لطفی از ساز دف در یکی از کنسرت‌های گروه استفاده کرد که با اقبال فراوان علاقه‌مندان مواجه شد و امروزه دف یکی از سازهای مهم در گروه‌های موسیقی ایرانی است و نوازندگان فراوان در این رشته به فعالیت می‌پردازند.پیش از این، دف فقط در مراسم مذهبی دراویش در خانقاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت و در گروههای موسیقی ایرانی استفاده نمی‌شد. او تنها کسی است که پس از سالها مهجور بودن ساز عرفانی دف که هم به دلیل ناشناخته بودن ظرفیت های وسیع صوتی این ساز و هم به دلیل نبودن نوازنده زبده استفاده چندانی نداشت با مهارت و تکنیک فوق العاده ی وی در نواختن این ساز ، دف جایگاه واقعی خود را در موسیقی سنتی بدست آورد.

75104573309598007522.jpg


ایشون آلبوم‌های زیادی رو به همراه اساتید بزرگ موسیقی ایران مثل استاد شجریان، شهرام ناظری، زنده یاد بسطامی و... ارائه کردن. همچنین در آثار گروه کامکارها هم حضور داشتن و آلبوم‌هایی مثل بهاران آبیدر رو در قالب موسیقی کردی ارائه کردن. به‌علاوه، غیر از نوازندگی تنبک، دف و رباب، کار خوانندگی هم انجام میدن و در بیشتر کنسرت‌ها و آلبوم‌های کامکارها به عنوان خواننده یا همخوان حضور دارن. در بین کامکارها، ایشون با حضورداشتن در ۱۲۰ آلبوم به عنوان نوازنده و خواننده رکورددار است. آلبوم‌های مستان سلامت میکنند و سیوی سور رو میتونین با صدای ایشون و آهنگسازی استاد کیخسرو پورناظری و تهمورث پورناظری بشنوید.

30491368338903939715.jpg

 

fateme.RMA

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,717
امتیاز
8,613
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
رشته دانشگاه
پزشکی
علیرضا قربانی

15 بهمن [1351] زادروز علیرضا قربانی، خواننده محبوب موسیقی سنتی.

32642855683318038224.jpg


علیرضا قربانی در پانزدهم بهمن ماه سال 1351 در تهران متولد شد. علاقه ی شدید وی به فراگیری قرائت قرآن در کودکی، او را بر آن داشت تا در این راه نزد استادان بزرگی، به تحصیل این هنر بپردازد. در کنار یادگیری هنر قرائت قرآن، از عنفوان کودکی به یادگیری تصانیف قدیمی علاقه ی فراوانی داشت؛ بدین جهت از سال 1363 به طور جدی به فراگیری ردیف آوازی، تلفیق شعر و موسیقی، بینش و زیبایی شناسی در آواز موسیقی اصیل ایرانی همت گمارد و از محضر استادانی چون خسرو سلطانی ، بهروز عابدینی ، مهدی فلاح ، دکتر حسین عمومی، استاد احمد ابراهیمی بهره مند گردید. تحصیلات دانشگاهی و فارغ التحصیل شدن در رشته ی بیولوژی از دانشگاه شهید بهشتی، ایشان را از فراگیری موسیقی ایرانی دور نکرد، چنانکه آشنایی و معاشرت با استادانی چون علی تجویدی و فرهاد فخرالدینی دریچه های جدیدی از دنیای موسیقی ایران را به رویش گشود و ره آوردهای تازه ای از موسیقی ایرانی با نام های موسیقی گلها، برگ سبز و شاخه گل های رادیو را برایش به ارمغان آورد.

اجراهای متعدد در فستیوال های مهم موسیقی در نقاط مختلف دنیا که ماحصل آن در لوح های فشرده ای در اروپا منتشر یافته است، همچنین برگزاری کنسرت های موفق و پربیننده در داخل و خارج از کشور و دریافت جوایز بسیار ، نام ایشان را در ردیف یکی از بهترین خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی جای داده است.

74998096020509233246.png


از آثار ایشان می توان به آلبوم موسیقی اشتیاق که در سال 1379 منتشر شده و محصول مشترک ارکستر موسیقی ملی ایران با آهنگسازی فرهاد فخرالدینی می باشد، به عنوان اولین اثر اشاره کرد.

67695074589255685919.jpg


از آثار دیگه ایشون میتونیم به سوگوارانِ خموش، رسوای زمانه، بر سماع تنبور، رفتم و بار سفر بستم و فصل باران اشاره کنیم.

92356604253452057303.jpg



اما یکی از کارهای جاودان ایشون که بیشتر از همه طرفدار داشت و جزو محبوب ترین آلبوم های موسیقی سنتی در سالهای اخیر بود، آلبوم حریق خزان هستش به آهنگسازی مهیار علیزاده. آلبومی شامل اشعار فریدون مشیری و هوشنگ ابتهاج. مهیار علیزاده آهنگسازِ جوان این آلبوم مینویسه: "مجموعه حاضر تفکری است آزاد از جنس موسیقی امروز. قطعاتی ارکسترال و با کلام که شعر و ملودی در آن نقشی پررنگ تر از همیشه بازی می کنند. تنظیمات گسترده ارکستری جای خود را به نقش آفرینی افزون تر کلام سپرده است تا جایی که صراحت ملودی، خود گویای معنای پربار اشعار باشد، حتی بدون وجود ارکستر. بدین سان که نواهای خوانده شده به تنهایی دارای مفهوم باشند. مفاهیمی که با فرم، ریتم و حرکت منظم شکل گرفته و ملودی هایی که بی گمان با صدای گرم و نافذ علیرضا قربانی جان گرفته اند."

42656149339518280966.jpg


جدیدترین کاری که از ایشون منتشر شده، بازنشر آلبوم "روی در آفتاب" (یک و دو) هستش به مناسبت تولد جناب مولانا که من توصیه اکید میکنم بشنوید این آلبوم رو! 8->

18118623781960398443.jpg

 

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : امروز در تاریخ موسیقی!

شهرام ناظری عزیز
زاده ی 29 بهمن 1328
از مکتب : عبدا... دوامی ،‌ نور علی برومند ، محمود کریمی ، عبدالعلی وزیری ، حسین قوامی و نهایتاً محمدرضا شجریان آواز را فرا گرفت و از اساتیدی چون احمد عبادی ، محمود تاجبخش ، جلال ذوالفنون ، محمود هاشمی و بیگجه خانی نواختن سه تار را آموخت .

یه سری عکس و آهنگ ازش اضافه میکنم
 

پهلوی

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,543
امتیاز
22,368
نام مرکز سمپاد
میرزا کوچک خان
شهر
رشت
سال فارغ التحصیلی
1399
۳ آذر ماه (۱۳۴۲) زادروز خداوندگار کمانچه، استاد کیهان کلهر

کیهان کلهر در سال ۱۳۴۲ خورشیدی در خانواده‌ای کرد و موسیقی‌دوست در اسلام آباد غرب چشم به جهان گشود. کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع کرد. دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد. کلهر مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری «چاووش» همکار بود. در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ‌التحصیل شد.

کیهان کلهر در چند سخنرانی و مصاحبه مجموعه جاده ابریشم انگیزه و الگو خود را در نوازندگی کمانچه استاد علی اصغر بهاری نام برده‌است. برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی‌ها تلاش بسیاری کرده‌است، همکاری وی با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان» (غزل) یا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) (جاده ابریشم)،یویوما، ارکستر فیلارمونیک نیویورک و رامبراندت تریو (گروه موسیقی هلندی)، وی را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده‌است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد. او معتقد است: «موزیسین، موسیقی‌دان یا موسیقی‌شناس باید به ریاضیات، تاریخ و ادبیات آشنا باشد.»

وی مدتها عضو گروه دستان بود و در کنسرتهای این گروه به همراه شهرام ناظری به نوازندگی پرداخت. از میان این آثار می‌توان به سفر به دیگر سو اشاره کرد. پس از جدایی از گروه دستان و آغاز فعالیتهای مستقل با موسیقیدانهای خارجی، با همکاری اساتید موسیقی سنتی ایران محمد رضا شجریان و حسین علیزاده آثاری را پدیدآورد که شامل شش آلبوم زمستان است، بی تو به سر نمی‌شود، فریاد، ساز خاموش، شب، سکوت، کویر وسرود مهر می‌شوند. وی در این سال‌ها با تعدادی از نوازندگان همچون اردال ارزینکان و تومانی دایاباته هم‌نوازی داشته. هم‌چنین به عنوان نوازنده در گروه راه ابریشم که یویوما ویولون‌سل‌نواز چینی-آمریکایی به راه انداخته حضور دارد. این گروه در دوازده فوریهٔ ۲۰۱۷ برندهٔ جایزهٔ گرمی شد.

اطلاعات بیشتر
 
آخرین ویرایش:
بالا