• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اثر Backfire : چرا حقایق در مباحثه ها پیروز نمی شوند؟

  • شروع کننده موضوع
  • #1

Agent 47

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
318
امتیاز
1,190
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
تهران
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
علوم کامپیوتر
duty_calls.png

بسیار پیش آمده که با فردی در حال بحث کردن هستید و شما با ارائه حقایقی که درست هستند انتظار دارید بحث را پیروز شوید و یا فرد مقابل قانع شود. با این حال حتی مشاهده می کنید که این فرد پا فشاری بیشتری بر عقیده غلط و یا بی اساس خود می کند و حقایق تاثیر گذار نیستند.
گروهی از محققین این مسئله را که با نام اثر پس زدن (backfire effect) شناخته می شود بررسی کرده اند. در این مسئله برداشت اشتباهی که افراد انجام می دهند هنگام رو به رو شدن با حقایق بیشتر نیز می شود.
به نظر می آید مشکل اصلی در روش ارائه ی حقیقت ها به طرف مقابل است. از آنجایی که این فرد شما یا دیدگاهتان را به خوبی می شناسد طرف مقابلش را به عنوان یک منبع قابل اعتماد نمی بیند.
معمولا مردم اطلاعات درست را از طریق اخبار هدف داری به دست می آورند که دو طرف یک بحث را به نمایش می گذارند و در واقع مبهم تر از وقتی است که افراد حقیقت را از یک فرد که خود را دانای مطلق می داند می شنوند. در این مورد معمولا مردم حقایقی که دیدگاه آن ها را به تناقض می کشاند رد می کنند. این واکنش در واقع همان اثر backfire است.

arguing-internet-391x450.jpg

چگونه بحث منطقی داشته باشیم؟
یکی از راه حل های برای جلو گیری از به وجود آمدن این اثر و داشتن بحثی منطقی این است که مباحثه خود با فرد مقابل را مثل یک میدان مبارزه نگاه نکنیم. سعی کنیم آن را مانند یک همکاری دو جانبه تصور کنیم که در آن هر دو می خواهیم با هم دیگر به جوابی درست برسیم.
در این حالت شما به جای دفاع و مبارزه تشویق می شوید که جوابی درست پیدا کنید.

منبع


پ ن: با توجه به دغدغه ی دوستان در بحث هایی که نتیجه نمیده ( یادمه یکی یه تاپیک هم زده بود) گفتم شاید مطلب به درد بخوری بشه. نظر شما چیه؟
 
بالا