• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اصطلاحات عکاسی را یاد بگیریم

وضعیت
موضوع بسته شده است.
  • شروع کننده موضوع
  • #1

-zarA-

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
833
امتیاز
6,256
نام مرکز سمپاد
هـنرستانمـوטּ
شهر
اصفهــاטּ
دانشگاه
هنر اصفهــاטּ
رشته دانشگاه
طراحی صنعتـی
هر رشته و هر فنی اصطلاحات مخصوص خودشو داره من این سعی میکنم تموم اصطلاحای رایج بین عکاس هارو براتون بنویسم

خب بخش اول:
1

1080I

نوعی استاندارد تصویر با رزولوشن 1080*1920 است که در واقع تصویری واید و پهن با نسبت 16:9 ایجاد خواهد کرد. حرف i در واقع مخفف Interlaced video می‌باشد.

در این فرمت تمام پیکسل ها و خطوط در یک زمان پرداازش نمیشوند بلکه در ابتدا تعدادی از پیکسل ها پردازش می شود و در مدت زمان اندکی بقیه پیکسلهای باقی مانده پردازش میشود. به عنوان مثال 6 پیکسل را تصور کنید که هر کدام یک عدد مشخص از 1 تا 6 دارند. حال میخواهیم این 6 پیکسل را در حالت interlace پردازش کنیم. پس در این روش ابتدا پیکسلهای زوج را پردازش میکنیم، یعنی 2، 4 و 6. بعد از این موضوع دقیقا پیکسل های فرد 1، 3 و 5 مورد پردازش قرار میگیرند. با این روش تمام پیکسل ها با اختلاف زمان کمتری نسبت به یکدیگر پردازش میشوند. البته این روش یک مشکل دارد و آن هم ایجاد لرزش تصویر یا Flicker در هنگام افزایش اندازه تصویر وسرعت تعویض فریم ها است.

1080P


1080P نامی است اختصاری از دسته بندی های حالت های وضوح بالای ویدیویی تلویزیونی که دارای وضوح تصویری 1080×1920 پیکسل می باشد.
Pمخفف عبارت Progressive scan و به معنی اسکن پیش‌رونده است. 1080 نیز نشان دهنده رزولوشن عمودی 1080 پیکسلی است. به طور کلی در فرمت progressive تمام خطوط و پیکسل ها در یک زمان پردازش می شود. پس به همین علت تصاویری که براساس این فرمت ساخته میشود فاقد هرگونه لرزش یا Flicker خواهد بود.

135FILM

فیلم ۱۳۵ برای اولین بار توسط شرکت ایستمن کداک KODAK در سال ۱۹۳۴ به بازار عرضه شد. فیلم ۱۳۵ برای عکاسی ثابت به کار می‌رود و به نام فیلم ۳۵ میلیمتری نیز مشهور است. فیلم ۳۵ میلیمتری به دلیل داشتن تناسب بین اندازه و کیفیت یکی از پر استفاده‌ترین فیلم‌های عکاسی در بازارهای مصرف‌کننده و حرفه‌ای تا به امروز بوده است. این نوع فیلم و دیگر فرمت‌های فیلم در سالهای اخیر بدلیل ترویج عکاسی دیجیتال و بالا بودن هزینهٔ ظهور، چاپ و اسکن آن نسبت به عکس‌های دیجیتال از رونق افتاده است و شرکت‌های تولید کننده‌ی این نوع فیلم به مرور زمان تولید آنرا کاهش و یا قطع کرده‌اند.

دوربین‌های دیجیتال اصطلاحا «کادر کامل» یا «Full frame» دارای سنسورهای هم‌اندازه با مساحت یک عدد فریم ۱۳۵ هستند. این فیلم در طول‌های متفاوتی مانند ۲۴ یا ۳۶ فریم استاندارد عرضه می‌شود. هر فریم این نوع فیلم معمولاً دارای طول ۳۶ میلیمتر و عرض ۲۴ میلیمتر است. چون فریم‌ها روی فیلم نور ندیده تفکیک نشده‌اند، برخی از دوربین‌ها می‌توانند اندازه فریم‌های بزرگتر یا کوچکتر از اندازه استاندارد روی فیلم ایجاد کنند. این اندازه‌های متفاوت عموما برای مصارف خاص مانند ایجاد تصاویر سراسرنما (پانورامیک) بکار می‌روند.

هر کارتریج از فیلم ۱۳۵ شامل یک نوار فیلم است که داخل جداره‌ای فلزی و عایق نسبت به نور قرار دارد. این جداره اجازه می‌دهد که این نوع فیلم را بتوان در نور عادی داخل دروبین قرار داد. این نوع فیلم معمولاً بعد از ثبت کردن عکس‌ها باید به کارتریج بازپیچی شود که بتوان فیلم را برای ظهور از دوربین خارج کرد. معمولاً کارتریج‌های این نوع فیلم دارای بخش کوتاهی از فیلم برش خورده‌ای هستند که از کارتریج بیرون زده و برای کار گذاشتن فیلم در دوربین بکار می‌رود.
اکثر فیلم‌هایی که اکنون تولید می‌شوند داری رمز دی‌ایکس (DX encoding) هستند که اجازه می‌دهد دوربین‌هایی که قابلیت آنرا داشته باشند، بصورت خودکار بتوانند حساسیت ISO و طول فیلم را تشخیص دهند.

×هر روز یکیمشو میذارم تا تموم شه :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

-zarA-

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
833
امتیاز
6,256
نام مرکز سمپاد
هـنرستانمـوטּ
شهر
اصفهــاטּ
دانشگاه
هنر اصفهــاטּ
رشته دانشگاه
طراحی صنعتـی
پاسخ : اصطلاحات عکاسی را یاد بگیریم

بخش دوم:

3

3d camera
دوربین سه‌بعدی دوربینی است که می‌تواند تصاویر یا فیلم‌های سه‌بعدی را ثبت نماید. این دوربین‌ها با استفاده از دو لنز و یا بیشتر که در یک فاصله‌ی افقی مشخص از هم واقع شده‌اند، دو یا چند تصویر را در فرمتی خاص ثبت کنند که وقتی با استفاده از عینک‌های مخصوص یا در صفحات مخصوص نمایش تصاویر سه‌بعدی دیده شوند، عمق طبیعی در عکس دیده می‌شود و المان‌های درون عکس را به صورت طبیعی، عقب و جلو (دارای عمق) به نظر می‌رسند.به این دوربینها stereo هم گفته می شود
200px-600px-Sputnik_stereo_camera.jpg

لنز میانی جهت ترکیب تصاویر استفاده می شود​

3d image
تصویر سه‌بعدی - تصویری که با تکنیک‌های خاص تصویری، سه بعدی و دارای عمق دیده شود.در این تصاویر که معمولا با دوربین‌های سه‌بعدی تهیه می‌شوند، المان‌ها دارای عمق و جلو و عقب دیده می‌شوند.
200px-800px-Sunflowerseeds3d.jpg

تصویر سه بعدی آناگلیف از بذر گل آفتابگردان​

3d scanner
اسکنر 3D دستگاهی است که وظیفه تجزیه و تحلیل اشیاء موجود در دنیای واقعی یا محیط پیرامونی و جمع آوری داده ها به صورت دیجیتال بر اساس شکل و ظاهر احتمالی آن را بر عهده دارد. مقصود اصلی یک اسکنر سه بعدی ، ایجاد یک ابر نقطه از نمونه های هندسی از سطح یک موضوع و شبیه سازی مجازی اشیاء است

3RD party lenses
شما(مصرف کننده) در اصطلاح 1st party یا گروه اول هستید ، شرکت سازنده دوربین و لنز های آن 2nd party یا گروه دوم محسوب می شود. اگر شما لنز دیگری که توسط شرکت ثالثی ساخته شده است خریداری نمائید به آن 3RD PARTY LENS یا لنزهای گروه سوم می گویند. سه گروه عمده سازندگان لنزهای 3RD PARTY شرکت های SIGMA ، TAMRON و TOKINA می باشند. علت اصلی خرید این لنزها ، قیمت پایین تر آنها نسبت به لنزهای ساخت شرکت های اصلی نظیر CANON ، NIKON و یا SONY است. علت دیگری که خریدار را به هزینه کردن برای این لنزها راغب می سازد ؛ عدم تولید برخی از لنزها با مشخصاتی چون FOCAL LENGTH متفاوت و یا دامنه یک لنز زوم است.
200px-Switches.jpg

تصویر یک لنز تامرون بر روی بدنه نیکون​

3X, 5X, 10X
نمایانگر نسبت فاصله کانونی حداکثر و حداقل لنزهای زوم می‌باشد. این زوم ، زوم اپتیکال است

4

480P
480P نامی است اختصاری از وضوح صفحه نمایش ویدیویی. P مخفف عبارت progressive scan و به معنی اسکن پیشرفته است. 480 نیز نشان دهنده رزولوشن عمودی 480 پیکسلی است

7


720P
720P نامی است اختصاری از دسته بندی های حالت های وضوح بالا ویدئویی تلویزیونی که دارای وضوح تصویری 720×1280 (مجموعا 921600 پیکسل)می باشد.P مخفف عبارت progressive scan و به معنی اسکن پیشرفته است. 720 نیز نشان دهنده رزولوشن عمودی 720 پیکسلی است.

× توی توضیحات ممکنه واژه و اصطلاحاتی باشه که معنیشو نمیدونیم چون دارم اصطلاحات رو به ترتیب حروف الفبا میذارم تا بتونیم یه لغت نامه ی کوچک عکاسی داشته باشیم باید صبر کنید تا به اون کلمه برسیم :D
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

-zarA-

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
833
امتیاز
6,256
نام مرکز سمپاد
هـنرستانمـوטּ
شهر
اصفهــاטּ
دانشگاه
هنر اصفهــاטּ
رشته دانشگاه
طراحی صنعتـی
پاسخ : اصطلاحات عکاسی را یاد بگیریم

بخش سوم:

A

Aa filter
بیشتر دوربین‌های دیجیتال SLR از یک فیلتر پایین گذر (LPF) یا فیلتر ضد دندانه‌دار شدن خطوط (Anti Aliasing) در سر راه پردازنده استفاده می‌کنند تا از دندانه‌ای یا موجدار شدن عکس جلوگیری کنند.
200px-744px-Anti-aliasing_filter.jpg


نمونه هایی که در دوربینهای فیلمبرداری دیجیتال اولیه به کار می رفتند.
AAA
AA باتری سایز کوچک (قلمی). AAA باتری سایز نیم‌قلمی. در دوربین‌های دیجیتال و واکمن‌ها اغلب سایز AA بکار می‌رود که انواع الکالاین، نیکل کادمیوم NiCd، نيكل متال هیبرید NiMH و لیتیوم یون Li-On آن موجود است. AAA سایز کوچک‌تر آن است (نیم قلمی) و در بعضی وسایل الکترونیکی ظریف‌تر مورد استفاده دارد. این باتری‌ها قابل شارژ و یا یک بار مصرف هستند.
300px-AAA_Battery.JPG

Aberration
Aberration یا اعوجاج

تصویری كه توسط یك لنز (LENS) عكاسی ایده آل ایجاد می شود، بایستی واجد مشخصات زیر باشد:

1- یك نقطه بایستی به صورت یك نقطه در تصویر تشكیل شود.

2- هر سطح مسطح عمود بر محور اپتیكال (OPTICAL) ،بایستی به صورت یك سطح مسطح تشكیل شود.

3- تصویر ایجاد شده توسط لنز بایستی مشابه موضوع عكاسی باشد.

در خیلی مواقع لنزها بایستی در حالت باز دیافراگم بكار روند.در این حالت لنز نه تنها نورهای مركزی بلكه نورهای محیطی را نیز باید متمركز نماید. در اینصورت نیل به اهداف فوق الذكر مشكل یا غیر ممكن است چون:

- لنزها دارای سطوح كروی هستند.در اینگونه سطوح ممكن است تصویر حاصل از یك نقطه تنها به صورت یك نقطه دیده نشود. - فاصله كانونی (Focal length) لنز برای رنگهای مختلف بدلیل تفاوت طول موجشان ، متفاوت است.

به اینگونه موارد كه تصویر تهیه شده با موضوع عكاسی تفاوت پیدا می كند،اصطلاحا Abberation یا اعوجاج تصویر گفته میشود.

كلا دو گونه Aberration وجود دارد. یكی اعوجاج رنگی (Chromatic aberration) كه به علت تفاوت طول موج رنگهای مختلف نور است و دیگری Monochromatic Aberration است كه اعوجاج برای یك رنگ نور نیز رخ خواهد داد.

Abstract Photography
عکاسی انتزاعی ، شاخه‌ای از عکاسی است که با حذف برخی ویژگی‌های سوژه و پررنگ کردن برخی دیگر، به بیانی انتزاعی دست می‌یابد.

در هنر دو نوع انتزاع استفاده میشود: یکی پدید آوردن چیزهایی که در خارج وجود ندارند، یعنی واقعی نیستند، و دیگری بازنمایی واقعیت ها با حذف برخی بخشهای غیر ضروری آن ها. حالت اول در عکاسی ممکن نیست و تنها حالت دوم باقی میماند. در این حالت عکاس با حذف برخی خصوصیات یک چیز، تاکید بیشتری بر جنبه های مهمتر سوژه میکند و به بیننده امکان میدهد که سوژه را از همان جنبه ای که او میبیند ببیند. به عنوان نمونه اگر شما بتوانید در عکسی خود به نوعی قد و وزن انسانی را حذف کنید و کاری کنید که تنها مفهوم انسانیت او منتقل شود، عکس شما آبستره خواهد بود.

ما جهان پیرامون خود را رنگی میبینیم و اگر تصویری سیاه و سفید باشد، انتزاعی و غیر واقعی است. استفاده از زوایای غیر معمول نیز باعث می‌شود که عکس حالت طبیعی نداشته باشد و در کار انتزاعی کردن می‌تواند فاکتور مهمی باشد. در این حالت شما کاری کرده‌اید که بیننده تصویر را از طریق عادت همیشگی خود نبیند و تا حدی از حالت معمول جدا شود و این نوعی انتزاع است. اغراق در رنگ، واید یا تله بودن بیش از حد، فکوس بیش از حد در سوژه ها، استفاده از اشباع-Saturation (وی واید یا رنگ) بسیار غلیظ، استفاده از کنتراست بالا، تصاویر سیاه یا ضد نور، حرکت دوربین در حین عکاسی و هر گونه استفاده غیر معمول از تجهیزات عکاسی، گونه‌ای انتزاعی به عکس ها خواهد بخشید.
120px-Abstract_Photo_04.jpg
120px-Abstract_Photo_05.jpg

Access Lamp
لامپی است در دوربین های عکاسی که به کاربر نشان می دهد که دوربین در حال نوشتن یا خواندن اطلاعات مموری کارت است.

Acquire
باز کردن و انتقال فایل‌ها به درون یک نرم‌افزار مشخص. این کار در مورد نرم‌افزارهای مختلف به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود. در مورد نرم‌افزارهای تصویری بیشتر با استفاده از یک نرم‌افزار واسط Twain و یا یک برنامه کوچک تلفیقی Plug-In انجام می‌گیرد.

ACR
مخفف Adobe Camera Raw یک افزونه رایگان فتوشاپ برای پردازش و تبدیل فایل های خام دوربین های مختلف است که فایل خام را بعد از انجام پردازشهای مورد نظر کاربر، به فرمتهای مختلفی نظیر TIFF ، PSD یا JPEG تبدیل می‌کند و یا برای ادامه پردازش‌ها به محیط فتوشاپ منتقل می‌کند این نرم‌افزار به صورت یک افزودنی رایگان برای فتوشاپ عرضه می‌شود. اما توجه به چند نکته زیر در مورد آن لازم است:

- شماره نسخه این نرم‌افزار به صورت یک عدد صحیح و یک عدد اعشاری است. دقت کنید که عدد صحیح آن نشان می‌دهد که این نسخه بر روی چه نسخه‌ای از فتوشاپ نصب می‌گردد. شماره ۶ فقط بر روی نسخه CS5 فتوشاپ نصب می‌شود و شماره ۵ فقط بر روی CS4 و ...بنابراین اگر می‌خواهید با آخرین نسخه آن کار کنید، مجبور خواهید بود که آخرین نسخه فتوشاپ را نیز داشته باشید.


۲- وقتی دوربین های جدیدی معرفی می‌شوند، نسخه ACR نیز برای سازگاری با آن‌ها به‌روز می‌گردد و شماره این به روز رسانی ها با عدد اعشاری نمایش داده می شود. معمولاً در این به‌روز رسانی‌ها، ممکن است امکانات و بهینه سازی‌هایی نیز اضافه گردد. پس اگر دوربین جدیدی تهیه کرده‌اید باید آخرین نسخه آن را دریافت کنید. اما اگر دوربین جدیدی ندارید، مجبور نیستید این کار را بکنید اما بهتر است باز هم بخاطر همان بهبودهای جزئی ، آخرین نسخه را دریافت کنید.


۳- برای دریافت آخرین نسخه این نرم‌افزار باید به آدرس زیر مراجعه کنید و بر حسب سیستم ویندوز و مک، فایل مورد نظر را دریافت کنید و سپس آن فایل را اجرا نمایید تا در فتوشاپ‌تان نصب گردد. نیازی به تأکید نیست که برای نصب آخرین نسخه آن، نیاز به آخرین نسخه فتوشاپ خواهید داشت.

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

۴- اگر دوربین جدیدی دارید ولی امکان نصب آخرین نسخه فتوشاپ را ندارید، می‌توانید فایل خام دوربین را به فرمت DNG تبدیل کنید و سپس این فایل را در همان ACR نسخه قدیمی باز کنید.

تاریخچه ACR

برای اولین بار ACR در سال ۲۰۰۲ همراه با نسخه CS فتوشاپ عرضه شد. از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی در این افزونه ایجاد شده و امکانات زیادی به آن اضافه شده است. امکاناتی مانند انتخاب پروفایل رنگ DNG Profile ، امکان اصلاح خودکار خطاهای اپتیک لنز و امکان ویرایش‌های موضعی. کیفیت خروجی فایل خام نیز نسبت به نسخه های اولیه بهبود یافته است.

200px-Fig30a.jpg


تصویری از محیط ACR​
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا