• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آسانسورهای فضایی!

  • شروع کننده موضوع
  • #1

MAHia

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
536
امتیاز
3,589
نام مرکز سمپاد
فَرزانـگانـ‌ـ ـیک
شهر
کرمان‌
سال فارغ التحصیلی
93
مدال المپیاد
باختم بهش... :دی
دانشگاه
علوم پزشکی کرمان
رشته دانشگاه
پزشکی
یکی از برنامه‌های آینده ناسا، ساخت آسانسورهای فضایی تا فضاست، که بتونه انسان‌ها و محموله‌های فضایی رو به فضا حمل کنه! جالبه بدونید این طرح برای ناسا خیلی مهمه‌ـه و سرمایه‌گذاری زیادی براش تاحالا انجام داده که در بین بهترین طرح ها و ایده‌ها، یک روبات بالارونده که با لیزر کار می کنه در رقابتی که به منظور ارتقاء تکنولوژی در ساخت آسانسور فضایی آینده ترتیب داده شده بود مبلغ 900 هزار دلار برنده شد!

space-elevator1.jpg


برای ساخت یک آسانسور فضایی به قائم نگه داشتن یه کابل در نزدیکی استوای زمین نیاز داریم، درحالیکه هزاران کیلومتر بعدی آن تا درون فضا امتداد داشته باشن. نیروی گریز از مرکز حاصل از چرخش زمین کابل رو راست و مستقیم نگه می‌داره و یک روبات می‌تونه از اون بالا بره و تجهیزات همراه خودشُ توی مدار قرار بده!

هرچند ساخت یک آسانسور فضایی به میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد اما طرفداران آن می گویند با یک بار هزینه برای این تکنولوژی، سفر به فضا ارزان تر از سفر با راکت ها تمام خواهد شد.

اما در ابتدا باید موانع تکنولوژیکی عظیمی را پشت سر گذاشت از جمله چگونگی عرضه نیرو به روبات بالارونده.

به همین منظور ناسا رقابتی رو با جایزه 2 میلیون دلاری و با نام "نبرد قدرت" (Power Beaming Challenge) ترتیب داده. تو این رقابت روبات های بالارونده که از روی زمین و به صورت کنترل از راه دور تغذیه نیرو می شوند تلاش می کنن هر چه سریعتر از یک کابل بالا برن و به مقصد برسن!

روبات برنده توسط تیمی به نام LaserMotive در واشنگتن ساخته شد و همانند دو رقابت کننده دیگر برای جذب انرژی از لیزر مادون قرمز زمینی براساس سلول های خورشیدی استفاده کرد
LaserMotive در روز چهارشنبه، لیزر خود را به کار انداخت تا قدرت روبات بالارونده خود را تامین کند که توانست از کابلی که از یک هلی کوپتر آویزان بود تا 900 متر بالا رود. این برنامه در پایگاه نیروی هوایی ادوارد واقع در کالیفرنیا انجام گرفت.
روبات این مسیر را در طی 4 دقیقه و با سرعت متوسط برابر 7/3 متر بر ثانیه طی کرد. روز بعد این شاهکار را با سرعتی برابر با 9/3 متر بر ثانیه تکرار کرد.

اگرچه ممکنه این طرح برای همیشه دور از ذهن باق بمونه، ولی ناسا از تکنولوژی انتقال نیرو به صورت وایرلس در کارهای دیگه از مثل انتقال نیرو به قمرپیماهایی که در دهانه های همیشه تاریک (جایی که انرژی خورشیدی در دسترس نیست) حرکت می کنن، ممکنه در آینده استفاده کنه!

space-elevator6.jpg
340x_lasermotive.jpg



space-elevator8.jpg



------------------------------

نظرتون چیه؟ به نظرتون این طرح امکان‌پذیر هست؟ آیا روزی می‌رسه که مثل سفر با یه آسانسور معمولی، به فضا بریم؟

×منبع : سایت نجوم ایران
 

skyfullofstars

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
304
امتیاز
1,055
نام مرکز سمپاد
فرزانگان کرمان
پاسخ : آسانسورهای فضایی!

بشر هر آنچه را که تصور کرده ساخته و بدست آورده.پس سفر به فضا با یک آسانسور معمولی هم دور از انتظار نیست.
ناسا با همکاری بخش خصوصی در حال ساخت هتل فضاییست . یه چیزی شبیه ایستگاه بین المللی که هم بزرگتر و هم راحت تر و برای کسانیه که میخوان تعطیلات آخر هفته خودشون را بروند فضا . این پروژه گر چه تمام نشده ولی 500 هزار نفر متقاضی از سراسر جهان داشته و صندلی رزرو کرده اند .
 
  • لایک
امتیازات: MAHia
  • شروع کننده موضوع
  • #3

MAHia

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
536
امتیاز
3,589
نام مرکز سمپاد
فَرزانـگانـ‌ـ ـیک
شهر
کرمان‌
سال فارغ التحصیلی
93
مدال المپیاد
باختم بهش... :دی
دانشگاه
علوم پزشکی کرمان
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : آسانسورهای فضایی!

اینکه سفر با آسانسور فضایی مسئله ی امکان‌ناپذیری نیست که خب کاملن منطقیه، مثل تصور هواپیما یا فضاپیما برای نسل های گذشته.
ولی اینکه در حال حاضر، با امکانات موجود و در اختیار ناسا این طرح امکان پذیر هست یا نه،مسئله ی قابل بحث تریه. بحث‌ـای بی پایه‌ای که در مورد سفر آرمسترانگ هست رو که بزاریم کنار، ما هنوز برای سفر به ماه و حتی سفر به ایستگاه فضایی با فضاپیما ها با مشکلات خیلی زیادی روبه رو هستیم. بعد سرمایه گذاری روی طرحی که ممکنه فاجعه به بار بیاره منطقی به نظر می رسه؟

+ ساخت هتل های فضایی علاوه بر مشکلاتی که توی روند ساختشون هست، مشکل عدم آمادگی افراد برای تحمل شرایط فضایی رو هم داره. که خب مجددا سرمایه گذاری برای ااماده کردن افراد، با وضعیت فعلی ناسا، طرح های شکست خورده ی قبلیش و ... یک کم دور از انتظاره.
 
بالا