• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

سندروم یا نشانگان

  • شروع کننده موضوع
  • #1

pucy cat

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
985
امتیاز
2,345
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 4
شهر
تهــران
سندروم آمیزه ای از علائم و نشانه ها که حاکی از اختلالی خاص است.
اینجا میخوایم سندروم های مختلف رو مورد بررسی قرار بدیم.

سندروم فریاد گربه (صدای گربه)

نام دیگه ی این سندرم سندروم لوژونه. این بیماری در اثر اختلال در بازوی کوچک کروموزوم شماره ی 5 هر یک والدین به وجود میاد.
این سندروم در دخترها شایع تر از پسرهاست. نوزادانی که به این بیماری مبتلا هستند صدای گریه ای شبیه به صدای گربه دارند.
خصوصيات سندرم فرياد گربه:
مهمترین علامتی که این بیماری از خود بروز می‌دهد صدای شبیه به گربه، یکنواخت و بلند کودک می باشد که در سال 1963 توسط یک متخصص ژنتیک به نام ژروم لژیون عنوان شده است. گرچه این صدا به صورت طبیعی و رفته رفته با بیشتر شدن سن کودک کاهش می یابد، ولی اغلب این صدا تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت. به غیر از گريه، خصوصيات ديگری نيز وجود دارد. تمام کودکان مبتلا همه خصوصيات را ندارند. از جمله علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- بیشتر شدن فاصله چشم‌ها از یکدیگر (هايپر تلوريسم)
2- پایین تر بودن گوشها
3- تمایل چشم‌ها در جهت خلاف داون
4- چانه كوچك عقب رفته ( میکروگناسیا)
5- خطوط مشخص كف دست
6- داشتن سر كوچك (ميكروسفالی)
7- پيچيدگي پوست روی پلک های بالا
8- سقف دهان بلند
9- پل بينی كوتاه
شکل ظاهری صورت این بیماران در زمان نوجوانی تغییر خواهد کرد. پل بینی بالا رفته و پیچیدگی که پوست بالای پلک ها دارد، وضوح خود را از دست خواهد داد. سر بیمار از حالت نرمال خود خارج شده و کوچکتر باقی خواهد ماند اما به وضوح قابل تشخیص نیست.
برای درمان اولیه هم اقدامات زیر انجام میگیره:
1- فیزیوتراپی
2- گفتاردرمانی
3- کاردرمانی
4- رفتاردرمانی
 

آیدا :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
858
امتیاز
2,637
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا(ع)
شهر
لاهیجان
پاسخ : سندروم یا نشانگان

یکی دیگه از انواع سندروم ها سندروم پای بی قرار یا همون RLS هست.

توی این بیماری فرد دچار مشکلاتی توی خواب میشه و احساس ناخوشایندی در پا می کنه. احساساتی مثل گزگز و سوزش و مورمور و حرکت حشرات ؛ که فرد با احساس اونها پاش رو می کشه یا تکون میده.
این احساسات معمولا روی نرمه ساق پا حس میشه که البته می تونه در هر قسمتی از ران تا مچ پا احساس بشه. معمولا وقتی حس میشه که فرد مدت زیادی میشینه یا دراز می کشه ؛ برای از بین رفتن این حس ناخوشایند فرد به طور موقت ، باید پاهاش رو ماساژ یا مالش بده و یا حرکت کنه یا زانوهاش رو موقتی خم کنه . در عوض عدم تحرک باعث تشدید بیماری میشه.

برای درمان این بیماری اگه مرتبط با بیماری های دیگه هست مثل کمبود آهن باید اول اون بیماری رو درمان کرد ؛ ولی اگه مرتبط به بیماری های دیگه نیست باید سبک زندگی و مصرف داروها رو تغییر داد.
بعضی از داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز میکنن در واقع داروهایی هستن که برای درمان بیماری های دیگه هستن مثل داروهای بیماری پارکینسون ، داروهای شبه افیونی ، آرامبخش های عضلانی و داروهای خواب آور و داروهای بیماری صرع.

همچنین با تغییر برخی از روش های زندگی هم می توان این بیماری رو کاهش داد مثلا :
مصرف برخی از مسکن ها مثل ایبوپروفن ، حمام و ماساژ ، پک های گرم یا سرد ، تکنیک هایی مثل مدیتیشن و یوگا ،ورزش و پرهیز از مصرف کافئین و پرهیز از مصرف الکل و دخانیات.

images
 

Aramesh_Z

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
601
امتیاز
8,216
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا (ع)
شهر
لاهیجان
سال فارغ التحصیلی
96
رشته دانشگاه
دامپزشکی
پاسخ : سندروم یا نشانگان

اینجا درباره سندروم داون بحث شده .
 

آیدا :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
858
امتیاز
2,637
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا(ع)
شهر
لاهیجان
پاسخ : سندروم یا نشانگان

سندرم آلیس در سرزمین عجایب :
این سندرم از جمله عجیب ترین سندرم های دنیاست که به نام سندرم میکروپسی هم شناخته میشه ؛ این سندرم باعث میشه تا بیمار اشیایی که در نزدیکیش هست رو به طور نامتناسبی کوچیک ببینه .از شایع ترین نشانه های این بیماری مشاهده تغییر در اندازه ی اعضای بدن توسط فردیه که به این بیماری مبتلا شده ؛ یعنی فرد اعضای بدنش رو بزرگتر یا کوچکتر از اندازه ی واقعیش می بینه. برای این فرد ساعت یا خیلی کند یا خیلی سریع با سرعت زیاد می گذره و گاهی اوقات این بیماری همراه با توهماتیه .
نوعی میگرن (که از رایحه های گوناگون ناشی شده و باعث اختلال در بینایی، درد نیمی از جمجمه، سرگیجه و حالت تهوع میشه) ، حملات یه دفعه ای مثل تشنج های صرعی؛ ضربه خوردن به گیجگاه؛ استفاده از مواد توهم زا ؛ و تومور مغزی از عواملی هستن که می تونن باعث مبتلا کردن موقت فرد به این سندرم بشن .
برای این سندرم درمان اثبات شده ای نیست و برای بیمارانی که در طول روز مدام به توهم و هذیان و اختلالات حسی و بینایی دچار میشن استراحت کافی توصیه میشه .
 

N.Y.P

کاربر جدید
ارسال‌ها
4
امتیاز
1
نام مرکز سمپاد
فرزانگان-تهران
شهر
اندیشه
پاسخ : سندروم یا نشانگان

اینجا یه سری بیماری های عجیب معرفی شدن.عکساشونم هست...
بد نیست ببینین...
http://hums89.blogfa.com/post-217.aspx
:)
 

آیدا :)

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
858
امتیاز
2,637
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا(ع)
شهر
لاهیجان
پاسخ : سندروم یا نشانگان

سندروم انفجار سر

این سندروم که اولین بار توسط پزشک و روان‌شناس ولزی رابرت آرمسترانگ جونز معرفی شد ؛ باعث میشه تا بیماران مبتلا به اون ، صداهایی مثل انفجار و شلیک گلوله و صدای زنگ رو وقتایی که خوابن بشنون ؛ به صورتی که خود بیمارا فکر می کنن منشا این صداها ، داخل مغزه و گاهی اوقات این صداها اونقدر بلندن که باعث بیهوشی بیمار میشه.
این صدا رو معمولا وقتی میشنون که توی ساعات اولیه خواب باشن و شنیدن این صداها لزوما نباید همراه با خواب دیدن باشه. ممکنه این بیماران دفعات مختلفی این صداها رو بشنون و تعداد شنیدن همیشه ثابت نیست. شنیدن این صداها باعث میشه تا فرد در خواب احساس ترس و اضطراب شدیدی بکنه که باعث بالا رفتن ضربان قلب و تنفس بیمار میشه. با این حال این بیماری همراه با درد نیست.
درمان این بیماری و همین طور علت مبتلا شدن به اون ناشناخته هست اما بعضی روان شناسا علت اون رو به خستگی ربط میدن.
سندروم انفجار سر هم در زنان و هم در مردا مشاهده شده که مبتلایان زن این بیماری یه مقداری از مردا بیشتره.

ویرایش :دوستان من الان که داشتم در موردش تو ویکی پدیا می خوندم نوشته بود وقتی اتفاق میفته که بیمار خواب باشه ؛ ولی توی چند سایت دیگه خوندم در هر حالتی ممکنه اتفاق بیفته . اگه کسی اطلاعاتی در مورد زمان وقوعش داره لطفا این جا برای بقیه هم بنویسه تا از درستی مطلب آگاه شن. با تشکر :)
 

RREEZZAA

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
364
امتیاز
-89
نام مرکز سمپاد
علامه طباطبایی
شهر
بناب
سال فارغ التحصیلی
96
پاسخ : سندروم یا نشانگان

سندروم سروتونین

هرچند که سندرم سروتونين نخستين‌بار چهل سال پيش تشريح شد، اما همچنان نامي‌ناآشنا براي بيشتر پزشکان است. اين سندرم يک عارضه ناخواسته دارويي تهديدکننده حيات است که از فعاليت بيش از حد سيستم سروتونرژيک ناشي مي‌شود و با تغييراتي در قابليت‌هاي ذهني، اتونوميک و عصبي- ‌عضلاني، به تحريک بيش از حد گيرنده‌هاي سروتونين در دستگاه عصبي مرکزي و محيطي نسبت داده مي‌شود...
 

سین سا

کاربر فعال
ارسال‌ها
72
امتیاز
75
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
دیار کریمان
پاسخ : سندروم یا نشانگان

فکر کنم تعریف سندرم میشه مجموعه نشانه های یک بیماری
 
بالا