معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

شروع موضوع توسط esfrwms ‏2014/6/3 در انجمن مشاوره انتخاب رشته دانشگاهی

مدیران: Noo$hin
  1. esfrwms

    esfrwms کاربر خاک انجمن خورده
    عضو کادر مدیریت مدیر کل

    ارسال‌ها:
    2,392
    امتیازات:
    +19,197 / -248
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    92
    دانشگاه:
    NSU
    رشته دانشگاه:
    General medicine
    معرفی رشته‌های دانشگاهی (تجربی)
     
    • لایک لایک x 3
  2. Sanctum

    Sanctum کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    460
    امتیازات:
    +527 / -181
    نام مرکز سمپاد:
    شهيد بهشتي
    شهر:
    مياندوآب
    سال فارغ التحصیلی:
    94
    دانشگاه:
    علوم پزشكي شيراز - پردیس
    رشته دانشگاه:
    دندان پزشكي
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    سلام ، مرسي از تاپيكت.
    در مورد بيوتكنولوژي (دكتري پيوسته و ناپيوسته) هم مطلب بذار. چند جا در موردشون خوندم ولي كامل نبودند
    مرسي
     
    • لایک لایک x 4
  3. NEURAE

    NEURAE کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    943
    امتیازات:
    +4,099 / -146
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    میاندوآب
    سال فارغ التحصیلی:
    1394
    دانشگاه:
    علوم‌پزشکی تبریز
    رشته دانشگاه:
    دکترای حرفه‌ای پزشکی
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    بیوفیزیک !
     
    • لایک لایک x 2
  4. baseri

    baseri [email protected]|-|!mEh

    ارسال‌ها:
    2,818
    امتیازات:
    +7,100 / -257
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان 6
    شهر:
    تهران
    سال فارغ التحصیلی:
    94
    دانشگاه:
    علوم پزشکی البرز
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    در مورد رتبه و تراز لازم برای داروسازی هم بگید لطفا :D (تهران و بهشتی و شیراز ) :-"
     
    • لایک لایک x 2
  5. محمّد عرفان

    محمّد عرفان کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    354
    امتیازات:
    +2,934 / -33
    نام مرکز سمپاد:
    حلی ۲
    شهر:
    تهران
    سال فارغ التحصیلی:
    94
    دانشگاه:
    علوم پزشکي تهران
    رشته دانشگاه:
    دندانپزشکی
    اینستاگرام:
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    برای میزان حقوق مسئولین فنی طبق مصوبه سال 93 بخونید اینجا رو.

    ×قائم مقام با مسئول فنی فرق داره ؟
     
  6. esfrwms

    esfrwms کاربر خاک انجمن خورده
    عضو کادر مدیریت مدیر کل

    ارسال‌ها:
    2,392
    امتیازات:
    +19,197 / -248
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    92
    دانشگاه:
    NSU
    رشته دانشگاه:
    General medicine
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    دارو تهران ظرفیتش80تاس
    میانگین تراز 6700میخواد

    دارو شهیدبهشتی
    ظرفیت50نفره
    میانگین تراز6500میخواد

    داروشیراز 61نفر پارسال گرف
    میانگین تراز6500میخواد

    اینم میدونید که دارو ساری بالاتره؟بعد دارو ساری 2ترم قبولی داره،قبولی مهر ی سری قبولی بهمن
     
    • لایک لایک x 6
  7. الهام1375

    الهام1375 کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    318
    امتیازات:
    +1,976 / -12
    نام مرکز سمپاد:
    فـرزانگان
    شهر:
    بیرجند
    دانشگاه:
    دانشگاه علوم پزشکی تهران
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    بحث منحرف میشه اما میشه درباره رتبه و تراز پزشکی (همون تهران و بهشتی) هم اطلاعات بدی؟ :-"
    ممنون.
     
  8. esfrwms

    esfrwms کاربر خاک انجمن خورده
    عضو کادر مدیریت مدیر کل

    ارسال‌ها:
    2,392
    امتیازات:
    +19,197 / -248
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    92
    دانشگاه:
    NSU
    رشته دانشگاه:
    General medicine
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    پزشکی تهران 100نفر
    میانگین تراز7700
    بهشتی ترم مهر90نفر
    میانگین ترازه7400
    بهشتی ترم بهمن90نفر
    میانگین ترازه7100
    ایران ترم مهر90نفر
    میانگین ترازه7100
    ایران ترم بهمن90نفر
    میانگین تراز700
    شیرازترم مهر95
    میانگین تراز7100
    اصفهان ترم مهر90نفر
    میانگین تراز6900
    گیلان ترم مهر50نفر
    میانگین تراز6900
     
    • لایک لایک x 6
  9. big_bang

    big_bang کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    1,104
    امتیازات:
    +5,580 / -72
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگـا(') امیــ(')
    شهر:
    نجف آباد
    دانشگاه:
    اصفهان
    رشته دانشگاه:
    اقتصاد
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    دندوپزشکی نیز هم. ( رتبه و تراز) (بهشتی ، اصفهان ، شیراز و مشهد ترجیحا :-")
    مرسی کلی. :د ;;)
     
    • لایک لایک x 2
  10. قاصدک

    قاصدک کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    542
    امتیازات:
    +3,354 / -63
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    بیهق
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    هرچی که درمورد رتبه ی لازم برای قبولی رشته های مختلف و ... می خواین تو سایت کانون پیدا میشه .
     
  11. esfrwms

    esfrwms کاربر خاک انجمن خورده
    عضو کادر مدیریت مدیر کل

    ارسال‌ها:
    2,392
    امتیازات:
    +19,197 / -248
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    92
    دانشگاه:
    NSU
    رشته دانشگاه:
    General medicine
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    برید این سایت
    www.kanoon.ir
    بعد بزنید تاکنکور93
    بعده زده آمار و رشته های قبولی ی همچین چیزی!اینو بزنید رشته رو انتخاب کنید همه چیزشومیگه!از هر10تاب چنتا پاسخ بدید!تا میانگین ترازو چارک پایین ترازو و تعداد قبولی های کانون تو اون رشته
    چقد حرف زدم برید ببینید مشخصه

    ببینید اصلا رتبه کشوری مهم نی نمره زیرگروه مهمه
    مثن طرف زیرگروه پزشکیش 1200بود زیر گروه داروش700چون 35%زمین زده بود مثن
    رتبه کلشم داده بود1600
    تو سایت کانون اگ دید فلانی1200آورده دارو تهران میخونه!رتبه زیرگروش خوب بوده
    صرفا برای رفع ابهام
     
    • لایک لایک x 6
  12. esfrwms

    esfrwms کاربر خاک انجمن خورده
    عضو کادر مدیریت مدیر کل

    ارسال‌ها:
    2,392
    امتیازات:
    +19,197 / -248
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    92
    دانشگاه:
    NSU
    رشته دانشگاه:
    General medicine
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    کار دندان پزشک:
    پس از گذراندن شش سال دوره عمومی دندانپزشکی و ارائه پایان نامه , فارغ التحصیل شده و با مدرک دکترای دندانپزشکی کلیه خدمات عمومی دندانپزشکی را ارائه می‌نماید. از جمله انواع ترمیم‌های دندانی , روت کانال تراپی, ارتودنسی‌های ثابت و متحرک, درمان بیماریهای دهان و دندانها , ساخت انواع پروتزهای دندانی , جراحیهای دهان و دندانها , تشخیص و درمان بیماریها.

    اين مقطع دارای دو دوره مجزای ۲ و ۴ ساله است .

    علوم پايه :

    که در ۲ سال اول دانشجويان واحدهای علوم پايه مثل بيوشيمی، آناتومی، بافت‌شناسی، فيزيولوژی، ژنتيک، ميکروب‌شناسی و ايمنی‌شناسی را می‌گذرونن.



    کارآموزی :

    بعد از ۲ سال وارد دوره تخصصی دندانپزشکی شده و دروس اختصاصی خودشون رو در زمينه آسيب‌شناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتيکس، پروتزهای ثابت و اکلوژن، پروتزهای متحرک و فک و صورت ، پريودنتولوژی، ترميمی و مواد دندانی، بيماری‌های دهان و دندان، جراحی دهان و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان و راديولوژی دهان و فک و صورت می‌گذرونن. و در نهايت می‌تونن بيماری‌های دهان و دندان رو تشخیص بدن و در حد يک دندانپزشک عمومی نسبت به درمان آنها اقدام کنند .

    عده‌ای دندانپزشکی را با کار عملی و تکنيکی صرف، يکی می‌دانند در حالی که اگر دانشجوی دندانپزشکی تنها فن و تکنيک اين رشته را فراگرفته اما در علوم پايه ضعيف باشد، در نهايت يک دندانساز خواهد شد يعنی چنين فردی کار روی دندان را فراگرفته است اما از علم پزشکی بی‌نصيب می‌باشد .

    آينده شغلی ، بازار کار، درآمد :

    امروزه در کشور ايران نزديک به ۱۲ هزار دندانپزشک وجود دارد و از سوی ديگر سالانه ۱۸ دانشکده دندانپزشکی دولتی و خصوصی موجود در کشور بيش از ۱۰۰۰ دندانپزشک تربيت می‌کنند. حال سوال اينجاست که آيا برای اين تعداد فارغ‌التحصيل رشته دندانپزشکی فرصت‌های کاری وجود دارد؟

    امروزه در کشور ايران فرصت‌های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دليل عمده محدودتر شده است که يکی از اين دلايل پيشرفت بهداشت در کشور ايران است است. يعنی خوشبختانه کشور ايران نيز مانند ساير کشورهای جهان در جهت پيشگيری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسياری از بيماری‌ها را مهار و کنترل کرده است. در نتيجه مردم کمتر به پزشکان و دندانپزشکان مراجعه می‌کنند. از سوی ديگر در چند سال اخير رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعيت افزايش يافته است. برای مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازای هر ۲۵ هزار نفر يک دندانپزشک وجود داشت حال به ازای هر ۵ يا ۶ هزار نفر يک دندانپزشک وجود دارد. البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نيست که هيچ فرصت شغلی برای دندانپزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسياری از شهرستانهای کشور، ايران هنوز شاهد کمبود دندانپزشک هستيم. يعنی در حالی که در بعضی از نقاط کشور به ازای هر ۲ هزار نفر يک دندانپزشک داريم، در نقاط محروم کشورمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر يک دندانپزشک وجود دارد .

    وضعيت ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر :

    امکان ادامه تحصيل فوق دکترا در رشته‌های مختلف دندان‌پزشکی در ايران وجود دارد .



    تعداد وعناوين واحدهای اصلی و اختصاصی :

    طول دوره دندان‌پزشکی پنج سال است و درسهای آن در سه بخش : عمومی ، پايه و اختصاصی برنامه‌ريزی شده است که از لحاظ نحوه تعليم و تدريس، به درسهای نظری ، عملی نظری، عملی تقسيم می‌شود .



    اين دوره شامل دو مرحله است :

    مرحله اول (۵/۱ سال) :

    در اين مرحله دانشجويان درسهای نظری و عملی علوم پايه و عمومی را در دانشگاه ( کلاس و آزمايشگاه)‌ می‌گذرانند .

    مرحله دوم (۵/۳ سال ) :

    در اين مرحله دانشجويان درسهای تخصصی را در دانشگاه (کلاس و بخشهای کلينيکی) فرا می‌گيرند و به منظور برخورداری از کارايی آموزشی- درمانی، بيشتر اين دوره تحصيلی را در بخشهای کلينيکی دانشکده و بيمارستانهای وابسته به ارايه خدمات بهداشتی و درمانی می‌پردازند؛ لازم به تذکر است که گذراندن درسهای پايه برای ورود به دوره کلينيکی (مرحله دوم) ضروری است .

    نظام آموزشی مطابق آيين‌نامه مصوب شورای عالی برنامه‌ريزی است و هر واحد درس نظری ۱۷ ساعت و هر واحد درس عملی ۳۴ ساعت است. کل واحدهای درسی اين دوره ۲۰۳ واحد است .



    درسهای پايه

    درس های پايه به درسهايی گفته می‌شوند که زمينه‌ساز ورود دانشجو به درسهای اصلی و تخصصی و فراگيری آنهايند. در اين رشته درسهای پايه جمعا به تعداد ۴۳ واحد درسی است که عبارتند از: فيزيک پزشکی ، بيوشيمی ، بافت‌شناسی انسانی، جنين‌شناسی، تشريح ، ژنتيک انسانی، ميکروب‌شناسی، ايمنی شناسی، فيزيولوژی، روان‌شناسی عمومی، آسيب‌شناسی عمومی .

    درسهای اختصاصی

    درسهای تخصصی به درسهايی گفته می‌شود که اطلاعات و آگاهيهای لازم را درباره رشته تخصصی به دانشجو داده، او را با مفاهيم تخصصی و عمده رشته مورد نظر آشنا می‌کند و آموزشهای لازم را به او می‌دهند .

    در رشته دندان‌پزشکی درسهای تخصصی عبارتند از : کالبدشناسی و مرفولوژی دندان، زبان خارجی اختصاصی، جنين و بافت‌شناسی فک و دهان ، آسيب‌شناسی دهان، ارتودنسی، اندودنتيکس، بيماريهای دهان و تشخيص ، بيولوژی دهان، پريودنتولوژی، دندان‌پزشکی ترميمی(پروتز متحرک پارسيل، پروتز ثابت ، پروتز کامل ) جراحی دهان و فک و صورت ، دندان‌پزشکی کودکان، راديولوژی دهان ، گوش و حلق و بينی ، نظام پزشکی و طب قانونی، بهداشت عمومی و اکولوژی ، بهداشت محيط زيست ، دندان‌پزشکی مجتمعی ، بيماريهای روانی ، بيماريهای درونی، فارماکولوژی ، بهداشت دهان و تغذيه و ندان‌پزشکی پيشگيری مواد دندانی و پايان‌نامه (رساله )‌.

    دانشجويان در سال چهارم با تاييد استاد راهنما، موضوعی را برای پايان‌نامه انتخاب وراجع به آن تحقيقاتی را آغاز می‌نمايند، ولی واحد پايان‌نامه در سال آخر محاسبه خواهد گرديد که در آن زمان دانشجو پايان‌نامه را به هيات داوران منتخب ارايه و از آن دفاع می‌نمايد .

    رشته ‌های مشابه و نزديک به اين رشته :

    وجوه مشترک علمی وسيعی که اين رشته با رشته پزشکی دارد، به دندان‌پزشک اين مهارت را می‌دهد تا با شناخت همه جانبه ساختمان بدن و فيزيوپاتولوژی آن خدمات و درمان‌های لازم را در راستای تخصصی خود ارايه دهد .
    توانايی‌های مورد نياز و قابل توصيه :

    عدم تسلط بر علوم پايه و زبان انگليسی، دانشجو را از مقولات علمی دور می‌کند و صرفا به او توانايی انجام کارهای عملی اين رشته را می‌دهد .

    هرآنچه که يک دانش‌آموز در درس زيست‌شناسی دوره دبيرستان خود فرا می‌گيرد به نحوی به رشته دندانپزشکی ارتباط دارد بخصوص دو بخش فيزيولوژی و آسيب‌شناسی که دانشجويان دندانپزشکی در دو سال اول تحصيل خود با وسعت و عمق بيشتری نسبت به دوره دبيرستان مطالعه می‌کنند .

    همچنين دانشجوی اين رشته بايد از دستهايی ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسياری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نياز به دستهايی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظريف دندانپزشکی را انجام داد .

    برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی و قابليت انجام کارهای بسيار دقيق علمی، عملی، کلينيکی برای داوطلبان اين رشته بسيار ضروری است. خلاقيت و مهارت در کار دست و همچنين برخورداری از خلاقيت و ديد هنری، دانشجو را در انجام کارهای عملی اين رشته و انجام مهارت‌های لازم در پياده کردن آموخته‌های آن، کمک بسيار می‌کند .


    دشواری‌ها و مشکلات تحصيل در اين رشته :

    دندانپزشکی حرفه‌ای است که با کارهای عملی بر روی بيمار همراه است، بنابراين امکان انتقال بيماری‌های عفونی مثل هپاتيت يا ايدز از بيمار به پزشک بسيار زياد است و دندانپزشکان بايد همواره به اصول کنترل عفونت توجه داشته باشند چون يک کوتاهی يا اشتباه می‌تواند برای آنها عواقب ناخوشايندی داشته باشد. همچنين يک دندانپزشک بايد بطور مرتب نرمش و ورزش کند تا دچار کمردرد و پادرد مزمن نگردد.
     
    • لایک لایک x 5
  13. esfrwms

    esfrwms کاربر خاک انجمن خورده
    عضو کادر مدیریت مدیر کل

    ارسال‌ها:
    2,392
    امتیازات:
    +19,197 / -248
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    92
    دانشگاه:
    NSU
    رشته دانشگاه:
    General medicine
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    رشته زیست شناسی – علوم سلولی و مولکولی ( بیوفیزیک ) از جمله رشته های کنکور دکتری سراسریه که دارای زیر گرایش نیست

    بيوفيزيك دانشي ميان‌رشته‌اي است كه در مرز مشترك رياضي، فيزيك، شيمي، زيست‌شناسي ، و حتي كامپيوتر قرار دارد. دانشمندان دراين رشته با به‌ كارگيري قوانين حاكم براين علوم به مطالعه‌ي چگونگي كاركرد موجودات زنده مي‌پردازند.

    موضوعاتي هم‌چون تئوري اطلاعات، علوم كامپيوتر، هوش مصنوعي، وسايبرنتيك (الگوسازي از روي موجودات زنده) ازجمله موارد مطالعات بيوفيزيك‌دان‌ها هستند.

    تلاش براي ساخت حافظه‌هاي كامپيوتري با الگوگيري ازمولكول DNA، ساخت زيردريايي، رادارهاي صوتي، بررسي آثار امواج ماكرويو و امواج الكترومغناطيسي بي‌سيم‌ بر مغز، توليد الكتريسيته توسط جان‌داران زنده و… مسائلي عملي پيش روي پژوهش‌گران در اين عرصه است.

    بيوفيزيك‌دانان سعي مي‌كنند بفهمند كه مغز چگونه اطلاعات را پردازش و ذخيره‌سازي مي‌كند؟ , قلب چگونه خون را به داخل رگ‌ها پمپ مي‌كند؟، ماهيچه‌ها چگونه منقبض مي‌شوند؟، گياهان چگونه در فر‌آيند فتوسنتز نور را جذب مي‌كنند؟، ژن‌ها چگونه روشن وخاموش(فعال وغير‌فعال) مي‌شوند؟، و بسياري پرسش‌هاي ديگر ….

    بيوفيزيك‌دانان به طورويژه به فيزيك وشيمي‌-فيزيك فرآيند‌هاي زيستي توجه مي‌كنند ودر اين راستا از اندازه‌گيري، سنجش‌هاي كمي، وتحليل بيش‌ترين كمك را مي‌گيرند.

    چالش‌هايي البته روان‌شناسان، زيست‌شناسان مولكولي و سلولي، دانش‌مندان علم ژنتيك، وبيوشيمي‌دان‌ها هم روي اين مباحث كار مي‌كنند ولي ديدگاه بيوفيزيك‌دانان اساسا از آن‌ها متفاوت است. كه بيوفيزيك‌دانان با آن‌ها مواجه هستند در سطوح مختلفي قرار دارند. در بالاترين سطح بررسي چگونگي فرآيند انديشيدن، حس كردن، چشيدن، شنيدن، و ديدن در موجودات زيست‌مند قرار دارد. اين گروه از دانش‌مندان سازوكار‌ تنفس ونيز كاركرد سيستم دفاعي بدن موجودات زنده را مورد مطالعه قرار مي‌دهند. گروهي از ايشان هم به مطالعه‌ي فرآيند‌هاي زيستي در ابعاد تك سلول‌ها مي‌پردازند. آن‌ها تحقيق مي كنند كه سلول‌ها چگونه حركت مي‌كنند، تقسيم مي‌شوند، وبه محرك‌هاي محيطي پاسخ مي‌دهند ونيز چگونه به مواد اجازه‌ مي‌دهند به آن‌ها راه يابند ودرآن‌ها جابه‌جا شوند. برخي ديگر از اين دانش‌مندان هم به ساختار و رفتار زيست‌مولكول‌هاي سازنده‌ي سلول‌ها (مولكول‌هاي خيلي بزرگ مثل DNAوپروتئين‌ها) علاقه‌مندند. توانايي اين مولكول‌ها براي انجام فعاليت‌هاي زيستي‌ي پيچيده به ساختار سه بعدي و ويژگي‌هاي ديناميكي‌ي آن‌ها وابسته است.

    گرایش های بیوفیزیک :

    (1) بيوفيزيك مولكولي

    (2) بيوفيزيك سلولي

    (3) بيوفيزيك جمعيت‌هاي سلولي

    (4) بيوفيزيك فيزيولوژيك

    (5) بيوفيزيك پرتوها و گرما

    (6) بيوفيزيك نظری

    بیوفیزیک سلولی چیست ؟

    ترکیبات عمده تشکیل دهنده غشاهای زیستی ، لیپیدها و پروتئینها هستند. غشای سلولهای پستانداران شامل مقدار کمی کربوهیدرات به صورت اتصال یافته با پروتئین (گلیکوپروتئین) و یا لیپید (گلیکولیپید) است. غشای سلولها بیشتر از فسفولیپیدها ساخته شده‌اند. پروتئینهای غشایی را به دو گروه تقسیم می‌کنند.

    پروتئینهای سراسری و پروتئینهای پیرامونی. روشهایی نظیر طیف سنجی فلورسانس و NMR قابلیت حرکت دو لایه لیپیدی را تایید می‌کنند.

    لیپیدهای غشایی همانند کریستال مایع رفتار می‌کنند و دارای سیالیت و تغییر پذیری هستند. این حالت برای غشای سلول توانایی انجام اعمال مهم غشایی را فراهم می‌کند. کانالهای متعددی در غشا وجود دارد که مولکولها و یونهای کوچک از آنها می‌گذرند.

    غشای سلول به عنوان خازن الکتریکی

    به استثنای قسمت مجاور سطوح غشای سلول ، بارهای منفی و مثبت دقیقا با یکدیگر برابر هستند. این موضوع موسوم به اصل خنثی بودن الکتریکی است. به این معنی که به ازای هر یون مثبت یک یون منفی در همان حوالی برای خنثی کردن آن وجود دارد. در غیر این صورت اختلاف پتانسیلهایی به میزان بیلیونها ولت در خارج مایعات ظاهر می‌گشت.

    هنگامی که یونهای مثبت به خارج از غشا تلمبه زده می‌شوند این بارهای مثبت در طول سطح خارجی غشا صف می‌کشند و آنیونهایی که در داخل غشا باقی مانده بودند در طول سطح داخلی غشا صف می‌کشند. این امر یک لایه دیپولی از بارهای مثبت و منفی بین داخل و خارج غشا ایجاد می‌کند، این همان اثری است که هنگامی که سلاحهای یک خازن الکتریکی دارای بار الکتریکی می‌شود، بوجود می‌آید. لایه دو طبقه چربی به عنوان یک عایق برای خازن غشای سلول عمل می‌کند.

    خدمت بيوفيزيك به فيزيك

    فيزيك‌دانان براي مطالعه‌ي سيستم‌هاي زيستي بايد به ابزار‌هايي مثل مكانيك آماري، كوانتم مكانيك، ترموديناميك غير تعادلي و… مجهز باشند.

    مسائل زيستي به فيزيك‌ پيشه‌ها خدمت فراواني كرده‌است .مثلا به آن‌ها آموخته است كه ساخت موتور با بازدهي بالا و در ابعاد كوچك (حدود نانو متر) امكان‌پذير است يا اين‌كه آزمايش‌ باسلول‌هاي منفرد عملي است. هم‌چنين بيوفيزيك مسائلي را به جامعه‌ي فيزيك معرفي كرده است كه فيزيك‌دانان هنوز براي آن‌ها پاسخ‌هاي قانع كننده‌اي نيافته‌اند. مسائلي نظير پيچش پروتئين‌ها، ساز و كار خواندن اطلاعات از روي DNA، وعدم وجود تقارن چپ‌گرد و راست‌گرد از آن جمله‌اند.

    خدمت بيوفيزيك به بیوتکنولوژی :

    نتايج تحقيقات بيوفيزيك‌پيشه‌ها تأثير گسترده‌اي بر زيست فناوري وداروسازي دارد. محققان اين عرصه ابزارهايي براي فهم اساس مولكولي بيماري‌هايي نظير ايدز(AIDS) فراهم مي‌كنند. آگاهي از چگونگي‌ي كاركرد پروتئين‌ها وغشاها، پايه‌اي براي طراحي منطقي داروها ارائه مي‌كند.و…

    این 2تا فایلو ببینید
    قشنگ راجب بیو فیزیک گفته
    http://www.biophysics.org/portals/1/pdfs/what%20is%20biophysics%20brochure.pdf
    http://www.biophysics.org/Portals/1/PDFs/Career%20Center/Careers%20In%20Biophysics.pdf
     
    • لایک لایک x 11
  14. esfrwms

    esfrwms کاربر خاک انجمن خورده
    عضو کادر مدیریت مدیر کل

    ارسال‌ها:
    2,392
    امتیازات:
    +19,197 / -248
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    رشت
    سال فارغ التحصیلی:
    92
    دانشگاه:
    NSU
    رشته دانشگاه:
    General medicine
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    بیتکنولوژی

    اساس‌ و پایه‌ بیوتکنولوژی‌ جدید را می‌توان‌ انتقال‌ ژن‌های‌ یک‌ موجود به‌ موجود دیگر و فعال‌ ساختن‌ آنها در موجود جدید دانست‌؛ فن‌آوری‌ رو به‌ گسترشی‌ که‌ امروزه‌ به‌ سرعت‌ در صنایع‌ دارویی‌، غذایی‌، پزشکی‌، شیمیایی‌ و کشاورزی‌ وارد شده‌ است‌. برای‌ مثال‌ ممکن‌ است‌ این‌ ژن‌ها وارد یک‌ باکتری‌ شوند و پس‌ از فعال‌ شدن‌، ترکیبات‌ کم‌ مقدار ولی‌ باارزشی‌ چون‌ هورمون‌ رشد یا انسولین‌ ایجاد کنند یا ممکن‌ است‌ این‌ ژن‌ها به‌ گیاهان‌ منتقل‌ شده‌ و گونه‌هایی‌ را ایجاد کنند که‌ در مقابل‌ آفت‌کش‌ها مقاوم‌ هستند یا این‌ که‌ بازدهی‌ بالایی‌ دارند. به‌ این‌ ترتیب‌ استفاده‌ از انسولین‌ برای‌ بیماران‌ دیابتی‌ محدودیت‌ خاصی‌ نخواهد داشت‌ همچنین‌ کشاورزان‌ می‌توانند در پرورش‌ گیاهانی‌ چون‌ سویا از سموم‌ و آفت‌کش‌های‌ کمتری‌ استفاده‌ کنند وبا استفاده‌ از نژادهای‌ جدید، با همان‌ سرمایه‌گذاری‌ قبلی‌، محصولی‌ تا چند برابر به‌ دست‌ آورند.رشته‌ بیوتکنولوژی‌ یک‌ رشته‌ کاربردی‌ و میان‌ رشته‌ای‌ مهندسی‌ ـ علوم‌ پایه است‌ که‌ قلمرو آن‌ حداقل‌ 33 حوزه‌ تخصصی‌ علوم‌ را در برمی‌گیرد. این‌ رشته‌ در کشور ما از سال‌ 1378 در دانشکده‌ علوم‌ دانشگاه‌ تهران‌ در مقطع‌ دکترای‌ پیوسته‌ ارائه‌ می‌شود.رشته‌ بیوتکنولوژی‌ از سه‌ مرحله‌ کارشناسی‌، کارشناسی‌ارشد و دکتری‌ تشکیل‌ شده‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ در مرحله‌ کارشناسی‌ پس‌ از گذراندن‌ موفقیت‌آمیز 132 واحد دروس‌ مشترک‌ معرفتی‌- نظری‌، علوم‌ پایه‌، پزشکی‌، مهندسی‌ و مبانی‌ بیوتکنولوژی‌ به‌ اضافه‌ آموختن‌ زبان‌ انگلیسی‌ در حد 550 نمره‌ تافل‌ و آشنایی‌ کامل‌ با یک‌ زبان‌ برنامه‌نویسی‌ کامپیوتر در صورتی‌ که‌ معدل‌ آنها در هر نیمسال‌ تحصیلی‌ کمتر از 15 نباشد، می‌توانند وارد مرحله‌ دوم‌؛ یعنی‌ مقطع‌ کارشناسی‌ارشد شوند که‌ در این‌ مقطع‌ یکی‌ از 6 گرایش‌ بیوتکنولوژی‌ میکروبی‌، بیوتکنولوژی‌ پزشکی‌، بیوتکنولوژی‌ محیطی‌ و دریایی‌، بیوتکنولوژی‌ مولکولی‌، فرآورش‌ زیستی‌ و بیوتکنولوژی‌ کشاورزی‌ (گیاهی‌) را انتخاب‌ کرده‌ و بعد از گذراندن‌ 48 واحد در یکی‌ از گرایش‌های‌ تخصصی‌، و انجام‌ معادل‌ 6 واحد پژوهش‌های‌ انفرادی‌ و ارائه‌ 2 واحد سمینار از مقطع‌ کارشناسی‌ارشد فارغ‌التحصیل‌ می‌شوند. در این‌ مرحله‌ در صورتی‌ که‌ میانگین‌ نمرات‌ دروس‌ مقطع‌ کارشناسی‌ارشد آنها حداقل‌ 16 باشد، می‌توانند در امتحان‌ جامع‌ شرکت‌ کنند و در صورت‌ موفقیت‌ در این‌ امتحان‌، وارد مرحله‌ دکترای‌ تخصصی‌ (Ph.D) شده‌ و رسماً برای‌ ثبت‌ پایان‌ نامه‌ دکتری‌ اقدام‌ کنند.به‌ عبارت‌ دیگر دانشجویان‌ این‌ رشته‌ نیز برای‌ ورود به‌ مقطع‌ کارشناسی‌ارشد و دکتری‌ باید شرایط‌ لازم‌ را داشته‌ باشند؛ یعنی‌ باید میانگین‌ معدل‌ بالایی‌ داشته‌ و در آزمون‌ جامع‌ موفق‌ شوند اما در یک‌ آزمون‌ رقابتی‌ شرکت‌ نمی‌کنند.در این‌ میان‌ دانشجویان‌ گرایش‌ "بیوتکنولوژی‌ میکروبی" در زمینه‌ بیوتکنولوژی‌ غذایی‌ و دارویی‌، تولید آنزیم‌ها، پروتئین‌ها، پلی‌ ساکاری‌ها، قارچ‌ها و مخمرها اطلاعات‌ لازم‌ را به‌ دست‌ می‌آورند."بیوتکنولوژی‌ پزشکی‌" نیز در زمینه‌ ژنتیک‌ پزشکی‌، تشخیص‌ بیماری‌های‌ عفونی‌، ارثی‌ و سرطانی‌، تعیین‌ نقشه‌ ژنی‌ و درمان‌های‌ مولکولی‌، کاربرد بیوتکنولوژی‌ در پزشکی‌ قانونی‌، تولید فرآورده‌های‌ نوترکیب‌ و واکسن‌ها و مواد تشخیصی‌ است و "بیوتکنولوژی‌ محیطی‌ و دریایی‌" به‌ استخراج‌ معادن‌ از طریق‌ بیولوژیک‌، تصفیه‌ فاضلاب‌ها و آلاینده‌های‌ خطرناک‌ و جامد، رفع‌ آلودگی‌ دریاها و بازسازی‌ بیولوژیکی‌ محیط‌ می‌پردازد."بیوتکنولوژی‌ مولکولی‌" شامل‌ مهندسی‌ ژنتیک‌، مهندسی‌ پروتئین‌، تولید آنتی‌بادی‌های‌ منوکلونال‌، غشاء و سنسورهای‌ بیولوژیک‌ و انجام‌ تحقیقات‌ بنیادی‌ بیوتکنولوژی‌ می‌شود و "فرآورش‌ زیستی‌" (مهندسی‌ فرآیندهای‌ زیستی‌) به‌ طراحی‌ راکتورهای‌ بیوشیمیایی‌، تکنولوژی‌ فراورش‌ مواد غذایی‌، آنزیم‌ها و داروها می‌پردازد. و بالاخره‌ " بیوتکنولوژی‌ گیاهی‌" (کشاورزی‌) به‌ کشت‌ سلول‌ و بافت‌ گیاهی‌، تعیین‌ نقشه‌ ژنی‌ گیاهی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌ گیاهی‌، تولید بذر و نهال‌ مقاوم‌ به‌ شرایط‌ نامناسب‌ محیط‌، بیماری‌های‌ متداول‌ و حشرات‌ و آفات‌ عمده‌، تولید کودهای‌ زیستی‌ و آنزیم‌ها و هورمون‌ها با منشاء گیاهی‌ می‌پردازد.

    توانایی‌های‌ لازم‌ :
    رشته‌ بیوتکنولوژی‌ از بین‌ داوطلبان‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌ و علوم‌ تجربی‌ دانشجو می‌پذیرد چرا که‌ بعضی‌ از گرایش‌های‌ این‌ رشته‌ به‌ علوم‌ پزشکی‌ و بعضی‌ دیگر از گرایش‌ها به‌ رشته‌های‌ مهندسی‌ مربوط‌ می‌شود.گفتنی‌ است‌ که‌ دوره‌ دکترای‌ مستقیم‌ بیوتکنولوژی‌، دوره‌ آموزشی‌ خاصی‌ است‌ که‌ مناسب‌ با توانایی‌های‌ دانشجویانِ سرآمد به‌ صورت‌ پیوسته‌ و فشرده‌ تنظیم‌ شده‌ است‌ و با پذیرش‌ دانشجویانی‌ که‌ از نظر بهره‌ هوشی‌، قدرت‌ درک‌ و استدلال‌، توان‌ نوآوری‌ و خلاقیت‌، خودآموزی‌ و استفاده‌ مناسب‌ از وقت‌، علاقه‌ و انگیزه‌ شدید به‌ یادگیری‌ و توانایی‌های‌ ذهنی‌ و روانی‌ سرآمد همگنان‌ خود هستند، آنان‌ را برای‌ اخذ درجه‌ دکتری‌ در این‌ رشته‌ آماده‌ ‌می‌کند.از همین‌رو نیمی‌ از ظرفیت‌ پذیرش‌ این‌ رشته‌ به‌ داوطلبانی‌ اختصاص‌ دارد که‌ در مرحله‌ ماقبل‌ نهایی‌ المپیادهای‌ دانش‌آموزی‌ ریاضی‌،فیزیک‌، شیمی‌، کامپیوتر و زیست‌شناسی‌ پذیرفته‌ شده‌ باشند و نیمی‌ دیگر نیز مخصوص‌ داوطلبانی‌ است‌ که‌ از طریق‌ آزمون‌ سراسری‌ وارد شده‌ و نمره‌ کل‌ آزمون‌ سراسری‌ آنها از 000 , 10 کمتر نباشد.در ضمن‌ از پذیرفته‌شدگان‌ این‌ رشته‌، مصاحبه‌ علمی‌ به‌ عمل‌ می‌آید تا دانشجویانی‌ که‌ واقعاً علاقه‌مند بوده‌ و انگیزه‌ علمی‌ لازم‌ را دارند، وارد این‌ رشته‌ شوند.

    موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :
    رشته‌ بیوتکنولوژی‌، یک‌ رشته‌ جدید است‌ و بی‌شک‌ مدتی‌ زمان‌ خواهد برد تا فارغ‌التحصیلان‌ آن‌، جایگاه‌ واقعی‌ خویش‌ را پیدا کنند اما این‌ به‌ معنای‌ آن‌ نیست‌ که‌ موقعیت‌ شغلی‌ برای‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ مهیا نیست چون‌ زمینه‌ کار بیوتکنولوژی‌ در داخل‌ کشور مساعد است‌ و برای‌ مثال‌ در حال‌ حاضر عده‌ای‌ از دانشجویان‌ دوره‌ دکترای‌ میکروبیولوژی‌ که‌ در زمینه‌ بیوتکنولوژی‌ میکروبی‌ مطالعه‌ می‌کنند، بر روی‌ آب‌های‌ شور کشور مثل‌ دریاچه‌ ارومیه‌ که‌ امکان‌ رشد موجودات‌ در آن‌ پیچیده‌ و مشکل‌ است‌، تحقیق‌ می‌کنند تا با بهره‌گیری‌ از تکنیک‌های‌ بیوتکنولوژی‌، محیطی‌ مناسب‌ برای‌ رشد موجودات‌ دریایی‌ در داخل‌ آن‌ فراهم‌ آورند.از سوی‌ دیگر فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ می‌توانند به‌ عنوان‌ نیروی‌ انسانی‌ متخصص‌ برای‌ مدیریت‌ میانی‌ و هدایت‌ امور فنی‌ خطوط‌ تولید، مزارع‌ و آزمایشگاه‌ها مشغول‌ به‌ فعالیت‌ شوند.

    درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌:

    دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ بیوتکنولوژی :
    روانشناسی‌ عمومی‌، فلسفه‌ عمومی‌، فلسفه‌ هنر و زیبایی‌شناسی‌، فلسفه‌ و روش‌ شناسی‌ علوم‌، تاریخ‌ علم‌، روش‌ تحقیق‌، مبانی‌ منطق‌ ، منطق‌ ریاضی‌، اصول‌ و مبانی‌ مدیریت‌ صنعتی‌، آشنایی‌ با قرآن‌ کریم‌، مبانی‌ علم‌ حقوق‌ و روابط‌ بین‌الملل‌، اصول‌ علم‌ اقتصاد، ریاضی‌ عمومی‌ ، آمار و احتمالات‌، محاسبات‌ علمی‌ عددی‌، شیمی‌ عمومی‌، شیمی‌آلی‌ ، شیمی‌ تجزیه‌، شیمی‌ فیزیک‌ ، مکانیک‌ ، الکتریسته‌ و مغناطیس‌، موج‌ و حرارت‌، فیزیک‌ جدید، زیست‌شناسی‌ عمومی‌ ، زیست‌شناسی‌ سلولی‌ ، زیست‌شناسی‌ مولکولی‌، ژنتیک‌ عمومی‌، ژنتیک‌ میکروارگانیسم‌ها، اصول‌ مهندسی‌ ژنتیک‌، میکروبیولوژی‌ عمومی‌ ، میکروبیولوژی‌ کاربردی‌، بیوشیمی‌ ساختمانی‌، متابولیسم‌، روش‌های‌ بیوشیمی‌ و دستگاه‌ها، ایمنی‌شناسی‌، زیست‌شناسی‌ پرتوی‌، اصول‌ مهندسی‌ بیوشیمی‌، موازنه‌ جرم‌ و انرژی‌، مکانیک‌ سیالات‌ ، انتقال‌ حرارت‌، انتقال‌ جرم‌، مبانی‌ بیوتکنولوژی‌ پزشکی‌، مبانی‌ بیوتکنولوژی‌ مولکولی‌، مبانی‌ بیوتکنولوژی‌ کشاورزی‌، مبانی‌ بیوتکنولوژی‌ محیطی‌ ، مقررات‌ زیست‌ ایمنی‌.

    دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بیوتکنولوژی‌ پزشکی‌:
    ایمونوژنتیک‌، ایمنی‌شناسی‌ سلولی‌ - مولکولی‌، ژنتیک‌ پزشکی‌، متابولیت‌های‌ میکروبی‌، فاراماکوژنتیک‌، فرآورده‌های‌ نوترکیب‌، مهندسی‌ ژنتیک‌ پیشرفته‌، آنزیمولوژی‌.

    دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بیوتکنولوژی‌ محیطی‌ و دریایی‌:
    فروشوئی‌ میکروبی‌، تصفیه‌ بیولوژیکی‌ فاضلاب‌ها، تصفیه‌ بیولوژیکی‌ آلاینده‌های‌ خطرناک‌، آلودگی‌ دریا و بیوتکنولوژی‌ دریایی‌، پاکسازی‌ زیستی‌، مدلسازی‌ و شبیه‌سازی‌ فرآیندها، معادلات‌ دیفرانسیل‌، شیمی‌ فیزیک‌ ، میکروبیولوژی‌ محیطی‌.

    دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بیوتکنولوژی‌ مولکولی‌:
    بیوفیزیک‌ سلولی‌ مولکولی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌ پیشرفته‌، آنزیمولوژی‌، ساختمان‌ و عمل‌ پروتئین‌ها، ساختمان‌ و عمل‌ اسیدهای‌ نوکلئیک‌، زیست‌شناسی‌ مولکول‌ پیشرفته‌، بیولوژی‌ سلولی‌ - مولکولی‌ تکوینی‌، شیمی‌ فیزیک‌ .

    دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ فرآورش‌ زیستی‌:
    مهندسی‌ واکنش‌های‌ شیمیایی‌، فرآیندهای‌ جداسازی‌، طراحی‌ راکتورهای‌ بیوشیمیایی‌(بیوراکتورها)، مبانی‌ بیوتکنولوژی‌ تخمیر، پدیده‌های‌ انتقالی‌ در سیستم‌های‌ بیوشیمی‌، کنترل‌ فرآیند، طرح‌ و اقتصاد مهندسی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، شیمی‌ فیزیک‌.

    دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بیوتکنولوژی‌ کشاورزی‌:
    سیتوژنتیک‌ (کلاسیک‌ و نوین‌)، اصول‌ اصلاح‌ نباتات‌، اصلاح‌ نباتات‌ پیشرفته‌، کشت‌ بافت‌ گیاهی‌ و کاربردهای‌ آن‌، تعیین‌ نقشه‌ ژنی‌ گیاهی‌ (کلاسیک‌ ونوین‌)، ژنتیک‌ مولکولی‌ گیاهی‌ ، روش‌های‌ نوین‌ انتقال‌ ژن‌ به‌ گیاهان‌، آفات‌ و بیماری‌های‌ گیاهی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌ پیشرفته‌.

    دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بیوتکنولوژی‌ میکروبی‌:
    میکروبیولوژی‌ محیطی‌، فیزیولوژی‌ میکروارگانیسم‌ها، پدیده‌های‌ تخمیری‌، پروتئین‌ها و پلی‌ ساکاریدهای‌ میکروبی‌، بیوتکنولوژی‌ غذایی‌، بیوتکنولوژی‌ آرکی‌ باکترها، آنتی‌ بیوتیک‌ها، بیوتکنولوژی‌ قارچ‌ها.

    [size=8pt]

    *باتشکر از
    ::پژواک::
    برای این پست
    [/size]
     
    • لایک لایک x 10
  15. NEURAE

    NEURAE کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    943
    امتیازات:
    +4,099 / -146
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    میاندوآب
    سال فارغ التحصیلی:
    1394
    دانشگاه:
    علوم‌پزشکی تبریز
    رشته دانشگاه:
    دکترای حرفه‌ای پزشکی
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    من این رو تو حرف بزن نوشتم، اما محض یادآوری اینجا هم میذارم، بعضی رشته‌های علوم پایه شرایط پذیرش برای متخصصیشون،

    مثلا تخصص مهندسی بافت رو میشه از کارشناسی ارشد بیوتک و علوم سلولی و مولکولی گرفت. ولی باید اینجا راهنمایی کنند که آیا به راحتی‌ای که اینجا نوشته میشه پذیرش گرفت ؟ :D

    این برای بعضی رشته‌های داروسازی هم هست. :D

    اصلش:
    http://hcmep.behdasht.gov.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=369&pageid=40277
     
  16. NEURAE

    NEURAE کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    943
    امتیازات:
    +4,099 / -146
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    میاندوآب
    سال فارغ التحصیلی:
    1394
    دانشگاه:
    علوم‌پزشکی تبریز
    رشته دانشگاه:
    دکترای حرفه‌ای پزشکی
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    تو تجربی ، کدوم رشته‌ها ریاضی و فیزیک زیادی دارن ؟[مخصوصا ریاضی]
     
    • لایک لایک x 2
  17. salamak

    salamak کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    741
    امتیازات:
    +2,536 / -34
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان امين 1
    شهر:
    اصفهان
    دانشگاه:
    علوم پزشکی اصفهان
    رشته دانشگاه:
    پزشکی
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)


    ظرفیت هایی که شما دارین میگین مال 92! 93 خیلی کمتر گرفت...
    اصفهان هر دو نیم ترم 57تا مثلا.رتبه 116 بهشتی نیوورد..
    اصفهان ترم مهر تا حدود 350 بهمن تا 420 گرفت.(بعد از اعلام ظرفیتاها مهر رو کرد 80 تا بهمن 20_30تا..)
     
  18. OHANY

    OHANY مهمان کاربر غیرعضو

    امتیازات:
    +0 / -0
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    ی سوال نمیدونم مربوط به اینجا هست یا نه

    این دانشگاه توانبخشی تهران چجوری هست ؟؟ کسی اطلاعاتی داره ؟؟
     
  19. oo00oo

    oo00oo کاربر حرفه ای

    ارسال‌ها:
    539
    امتیازات:
    +839 / -45
    نام مرکز سمپاد:
    علامه حلی1
    شهر:
    تهران
    دانشگاه:
    بقیت الله
    رشته دانشگاه:
    دندان پزشکی
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    ظرفیت هارو درست نوشتن تعداد ظرفیت کشوری رو نوشتن نه طبق منطقه
     
    • لایک لایک x 1
  20. NEURAE

    NEURAE کاربر فوق حرفه ای

    ارسال‌ها:
    943
    امتیازات:
    +4,099 / -146
    نام مرکز سمپاد:
    فرزانگان
    شهر:
    میاندوآب
    سال فارغ التحصیلی:
    1394
    دانشگاه:
    علوم‌پزشکی تبریز
    رشته دانشگاه:
    دکترای حرفه‌ای پزشکی
    پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (تجربی)

    یافتم!

    رادیولوژی! در گرایش‌های ارشدش هم کلا فیزیک و یا کامپیوتره! حتی میتونه به مهندسی پزشکی هم برسه!

    :-خوشحال
     
    • لایک لایک x 2
مدیران: Noo$hin