• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

جنگ در خاور میانه

king.nader

آراس.نامه (Mr. Darcy)
ارسال‌ها
751
امتیاز
2,873
نام مرکز سمپاد
علامه حلی (1) / هاشمی نژاد (1)
شهر
تهران / مشهد
سال فارغ التحصیلی
1393
مدال المپیاد
المپ فیزیک بودم که نیمهِ راه، کفشامو آویختم نمیدونم چرا!
دانشگاه
فردوسی مشهد
رشته دانشگاه
« مهندسی صنایع و سیستم ها »
پاسخ : جنگ در خاور میانه

به نقل از Sheldon Cooper :
من اگه بخوام همه رو نقل و قول کنم خیلی طولانی میشه ولی خب:

در هر کشوری که مردمش مخالف حکومت باشن وقتی جنگ بشه مردم به حکومت دوباره نزدیک میشن، اما جنگ با بیگانه، در صورتی که در حال حاضر تشکیلات رسمی مخالفان خودشون از سران سیاسی سوری هستن، عده از نظامی ها و وزرا ی اسد هم در روبرو هستن، یعنی ما اول جنگ سوریه و سوریه رو داشتیم، اما به یه طرف نیروهای سپاه ایران اضافه شد و به طرف دیگه گروهک های ریز و درشت و تسلیحات عربستان. این دو گروه سوری قدرت های برابری دارن واسه همین به جایی نمیرسن. در این بین گروه های عجیب و غریبی هم وجود دارند که هر دو جناح درگیر رو میزنن. تمام این اتفاقات باعث شده سوریه هر روز ویران تر بشه. من به یک دلیل موافق حضور نیروهای امریکا در اونجا هستم اونم اینه که بالاخره توازن بهم میخوره و آتیش جنگ بر سر مردم فروکش میکنه.

من از نظر تاکتیکی این دو جنگ رو بهم ربط ندادم، منظورم این بود که ایران هم در شرایط جنگی حضور داشته اما هیچوقت شرایط فعلی براش پیش نیومده، در حالی که همیشه بیان میشه تمام دنیا پشت سر صدام بود. اما الان سوریه متحد هم داره... ولی دست روی هرجاش بذاریم جنگ زده شده و تا چند روز هدف شدید ترین حملات ممکن قرار میگیره.

من تاریخ قبل از بهار عرب رو نمیدونم که اسد چجور آدمی بود، اما از 2011 دیدم که همراه مصر و لیبی و یمن و تونس، سوریه هم شلوغ شد، این یعنی بشار اسد هم کمی از قبلی هاش نداشت. اما بهرحال اینکه چی شد که جنگ به این درازا کشید داستان طولانی خودشو داره. مسئله ی مهم تر از تحلیل این اتفاقات این هست که چطور میشه به این اوضاع پایان داد و من فکر نمیکنم بشه تا 2014 صبر کرد چون همین الانشم هم چیزی از ملت اونها فکر نکنم مونده باشه که بخوای رای‌ای بدن.

به نظرم زمان میتونه خیلی چیزارو روشن تر بکنه.

خب پ برا شما کلا مهم اینه توازن بهم بخوره مثلا و کفهِ امریکا و درعمل، سعودی ها سنگین شه تا مردم راحت شن! اما مردمِ سوریه چنین نظری ندارن .. :)

اما درباره اول حرفات _ اونچیزی که اسمش ارتش آزاده و مثلا از افسران فراری و دموکراتیک .. تشکیل شده، عملا وجود خارجی نداره در حوزه میدانی!
چون اون چند افسر معروف یا خارج نشینن، یا قدرتی ندارن در نبردهای میدانی و حتا نیروهای زیرمجموعه خودشون گردانهایی از سلفی هان، چ برسه به گروه های دگ مث النصرة و دولت اسلامی و .. ک تمام سلفی اند!

نیروهای سپاه اما ک گفتی، به هیچ وجه اسلحه دست نگرفتن ک برن بجنگن! بلکه وقتی اشتباهات ارتش سوریه ک گفتم در جنگ شهری با تروریستهای مجهز و .. روشن شد،
صرفا در امر مشورتی به آموزش برای مقابله با جنگ شهری پرداختن تا از کشته شدن مردمی ک سپرِ انسانیِ مخالفان بودن در شهرها، جلوگیری کنن + از فشارِ روانی بسیارِ کشتار مردم توسط دولت! کاسته شه.
_ _

منم اصن به تاکتیکی ش کار ندارم! اما ناچارا باید تکرار کنم!! .. جنگِ با صدام، نبرد با یک ارتش کلاسیک بود در مرزها و دشمن مشخص بود، دیده میشد، مکانهای حضورش آشکار بود و ..؛

اما در سوریه، جنگ شهری هست، در داخل و نه مرزها، با گروه های مختلفی که کلاسیک نبرد نمیکنن.


دلیل یکی نبودن وضع اونوقت ایران با سوریه فعلی ک هرجاش بقول شما جنگ زده ست، خب همیناست دوست عزیز! شما شرایطِ جنگی این دو رو یکی می بینید، برا همین دچارِ این مقایسه و نتیجه گیریِ نادرست میشید.

_ _

اتفاقا تاریخچه مهمه؛ و همیکنه بیش از 20 تفاوتِ مورد به مورد و قابل اثباتِ انقلابهای کشورای مختلف رو با سوریه بتونیم تشخیص بدیم ک البت نیاز به عواملی داره؛
چون اتفاقا این وقایع پس از رخدادهای مصر و تونس و .. کلیدزده شد تا مردم اینارو یکی ببینن. فرصت مناسبی ک پیش از اون آماده نبود برای دشمنان سوریه؛
مثلا سال 2006 عربستان بشدت از امریکا خواستارِ بی ثبات کردن سوریه بود طی مکاتباتِ افشا شده؛ اما خب ماجرای حمله به لبنان پیش اومد و ... .

اما دربارهِ مقایسه اسد با کشورای دگ هم باز تفاوتهای زیادی دارن، و این حرفِ دست کم نداشتن گفتن به راحتی نیست! ک بگذریم و بگیم آره! مهم الان نحوهِ پایانه.

_ _

نحوهِ پایان هم آغازش، با قطع ورود تروریست های غیرسوریِ آموزش دیده در اردن و ترکیه و .. ست چون اینا اصن سوری نیستن ک بخوان مخالفِ نظامش باشن! + پذیرش گفتگو توسط مخالفانِ حقیقی (چون با امثال جبهه النصرة و .. نمیشه مذاکره ای کرد).
و برگزاری انتخاباتِ آزادانه با نظارت بین المللی و بدونِ پیش شرط.

بطور خلاصه گفتم.


پ.ن: ک البت بعیده امریکا و غربی ها قبول کنن! با نامزد شدنِ اسد مخالفت میکنن از همون سالِ قبل، چون میدونن در صورتِ نامزدیِ اسد، احتمال بسیار زیاد رای خواهد آورد.
وگرن خنده داره اگر باور کنیم، اونا مخالفِ کاندیداتوری اسد اند چون اسد عده ای از مردم رو کشته!!! و یا شخصی غیردموکراتیک و دیکتاتوره!!

برای خنده دار بودنش هم، دلایل آشکاری هست ..

.
 
بالا