• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

تالار مشاهیر زیست‌شناسی

وضعیت
موضوع بسته شده است.
  • شروع کننده موضوع
  • #1

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
بچه ها بیایید درباره دانشمندان بزرگ زیست گفتگو کنیم و آنها را بهتر بشناسیم.

[ویرایش مدیریتی در تیر ۹۴]

[1] لطفاً از کپی-پیست کردن خودداری کنید.

[2] سعی کنید در معرّفی هر دانشمند [که فقط باید زیست‌شناس باشه حتماً]، بیوگرافی مختصر و کوتاهی با تکیه بر دستاوردهای علمی -و نه زندگی شخصی- بنویسید.

[3] عنوان هر پست، باید شامل اسم کامل دانشمندی باشه که دارید راجع بهش پست می‌گذارید.

[4] پست‌های حاوی کپی‌-پیست متن کامل از از ویکی‌پدیا، با دادن اطّلاع ویرایش و در صورت عدم توجّه، حذف می‌شن.
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : دانشمندان زیست شناسی



[size=12pt]ریچارد داوکینز[/size]
ریچارد داوکینز (به انگلیسی: Richard Dawkins) زیست‌شناس بریتانیایی و استاد دانشگاه آکسفورد در تاریخ ۲۶ مارس ۱۹۴۱ زاده شد. او یک رفتارشناس، زیست‌شناس فرگشتی و نویسنده کتاب‌های علمی برای عموم است. وی مدرس فهم عمومی علم در دانشگاه آکسفورد می‌باشد. از جمله افتخارات او، عضویت در انجمن سلطنتی علوم، و انجمن سلطنتی ادبیات است. وی در تفسیر و آموزش عمومی دانش نقش برجسته‌ای در انگلستان دارد. و کتاب‌های مشهوری در زمینهٔ فرگشت نوشته است.
نخستین کتاب او با عنوان ژن خودخواه، که در سال ۱۹۷۶ منتشر شده بسیار تأثیرگذار بوده است. در این کتاب او نقش کلیدی ژن ها را در فرگشت [تکامل] تشریح می‌کند و برای نخستین بار واژهٔ میم را مطرح‌ می‌نماید. از آن پس او چندین کتاب نگاشته که همگی عناوینی شاعرانه دارند: ساعت‌ساز نابینا، صعود به قلهٔ ناممکن، گسیختن رنگین‌کمان، داستان نیاکان ، پندار خدا جدیدتر از همه، نمایش بزرگ زمین: شواهد تکامل؛ که هر کدام شرح و بحث جنبه‌هایی از مفهوم داروینی انتخاب طبیعی هستند. یکی از کتاب‌های او هم هست که عنوانی شاعرانه ندارد: فنوتیپ امتداد یافته؛ که به نظر خود داوکینز بدیع‌ترین اثر علمی اوست.در این کتاب که به عنوان اثری مطرح در زمینهٔ زیست‌شناسی فرگشتی به شمار می‎رود وی این نظریه را مطرح کرد که اثرات فنوتیپی [رخ‌مون] محدود به داخل بدن جانداران نیستند؛ بلکه می‌توانند به بیرون از بدن جاندار گسترش یابند و حتی در بدن دیگر جانداران تاثیر بگذارند.
داوکینز از مروجان بزرگ داروینیسم و یک بی‌خدای مشهور است. او همچنین یک آزاداندیش، اومانیست [انسانگرا] سکولار، شک‌گرا، خردگرای علمی و پشتبان جنبش روشن‌ها (Brights Movement) است. داوکینز در کتاب پندار خدا (۲۰۰۶) عنوان نمود که خالق ماوراطبیعه به احتمال قریب به یقین وجود ندارد و ایمان دینی یک پندار [توهم] غلط جا افتاده است. در نوامبر سال ۲۰۰۷ فروش این کتاب تنها در زبان انگلیسی به یک و نیم میلیون نسخه رسید. این کتاب به سی و دو زبان؛ از جمله فارسی؛ ترجمه شده‌است.
میم( meme )
داوکینز کلمه میم meme(معادل فرهنگی ژن) را به منظور توضیح این که چگونه اصول داروینی ممکن است برای تشریح گسترش عقاید و پدیده های فرهنگی بکار روند, ابداع کرد. این کار منجر به بوجود آمدن رشته ای بنام میمتیک memetics گردید. میم به هر موضوع فرهنگی که یک ناظر بتواند آنرا یک همانندساز replicator در نظر گیرد, اشاره دارد. فرض داوکینز این است که بسیاری از پدیده های فرهنگی, بویژه هنگام روبرو شدن با انسان ها ( انسان ها بواسطه روند تکاملی خود به شکل نسبتا کارآمدی توانایی کپی کردن اطلاعات و رفتار را دارند) قابل همانند سازی هستند. میم ها همیشه بدون اشتباه کپی نمی شوند و در معرض تعدیل, ترکیب و تغییر بوسیله عقاید دیگر قرار دارند و این روند می تواند به تولید میم های جدید بیانجامد. این میم های جدید خود می توانند همانند سازهای کارآمد تر و یا ناتوان تری از نیاکانشان باشند واین زمینه ای است برای فرضیه فرگشت فرهنگی (تکامل فرهنگی) که متناظر با فرگشت بیولوژیک بر پایه ژن است.داوکینز پس از تعیین خطوط اصلی نظراتش در کتاب ژن خودخواه , وظیفه گسترش این نظریه را به عهده دیگران از جمله سوزان بلک مور Susan Blackmore گذاشت.
 

Aramesh_Z

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
601
امتیاز
8,213
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امام رضا (ع)
شهر
لاهیجان
سال فارغ التحصیلی
96
رشته دانشگاه
دامپزشکی
پاسخ : دانشمندان زیست شناسی

یکی رو دیدم جالب بود برام :

پردیس ثابتی

در سال ۱۳۵۳ در تهران زاده شده است. او از دو سالگی به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا ساکن شد.

وی دوره لیسانس را در «مؤسسه تکنولوژی ماساچوست»، ام.آی.تی، سپری کرد و پس از آن تحصیلات عالی خود را در دانشگاه آکسفورد ادامه داد. پردیس ثابتی تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد آمریکا نیز با نتیجه‌ای شگفت‌انگیز به پایان رساند : او سومین زن در طول تاریخ این دانشگاه بود که با معدل ۱۰۰ و مدارج کامل فارغ‌التحصیل شد.

پس از آن بود که دانشگاه هاروارد از او دعوت به همکاری کرد و اکنون پردیس ثابتی، با عنوان استادیار هاروارد، یکی از استادان جوان ایرانی‌تبار در این دانشگاه به شمار می‌رود و سرپرستی یک پژوهش مهم پزشکی، در باره تکامل انسانی، را در مرکز سامانه‌های زیست‌های تکاملی بر عهده دارد.

ثابتی به ‌دنبال درک روشنی از چگونگی تکامل ژنوم انسانی است و تیم همراهش در جریان مطالعاتی که نتایج آنها در شماره اخیر نشریه نیچر منتشر شده ‌است به طور مثال تغییراتی را در دی ان آ مردم آفریقای غربی شناسایی کرده‌است که به نظر می‌رسد با ابتلا به تب Lassa در ارتباط است. این محقق ایرانی-آمریکایی همچنین تغییراتی را در دو ژن جمعیت آسیایی‌ها شناسایی کرده‌است که در شکل گیری غدد ریز مویی و غدد تولید کننده عرق بدن نقش دارد.

او می گوید : آنچه که من و محققان همراهم در Broad Institute دانشگاه MITانجام دادیم در حقیقت ارایه روشی است که نشان می دهد چه عواملی در ژنوم انسانی مهم بوده و می توان روی آن کار کرد تا بسیاری از اسرار نهفته آن را رمز گشایی کنیم. وی در بخشی از تحقیقات خود در قالب تیمی از دانشمندان بین المللی با استفاده از این روش، ابزار ژنومیک مدرنی ارایه کرده است تا با استفاده از آن به کنکاش در زیست شناسی انگل مالاریا پرداخته تا آن را در مناطق مستعدی همچون آفریقا ریشه کن کند.

این محقق ایرانی افزود : هم اکنون یکی از مهمترین تمرکزهایمان کار بر روی ژنوم مالاریا و HIVاست. به دنبال آن هستیم که با درک روشنی از آنها متوجه شویم چگونه می توان با اعمال تغییراتی در ژنوم انسانی تمامی افراد را در برابر بیماریهای مختلفی نظیر مالاریا مصون کرد. او می گوید : ما همواره از این نکته در تعجب و حیرت بوده ایم که چرا برخی از افراد به بیماری همچون مالاریا مبتلا می شوند اما برخی مصونیت دارند!

دکتر ثابتی طی سالهای اخیر تحقیقات وسیع و دامنه داری را در عرصه تکامل انسانی با همکاری اریک لندر از محققن سرشناس این عرصه در جهان آغاز کرده که نتیجه آن انعکاس گام به گام این دستاوردها در معتبرترین نشریان علمی و تحقیقاتی جهان از جمله نیچر و ساینس بوده است.

این محقق ایرانی مولف بیش از 20 عنوان مقاله تخصصی در این عرصه است. در عین حال از کارشناسان و متخصصان تاثیرگذار در عرصه تکامل انسانی و بیماریهای واگیردار محسوب می شود. وی یکی از سرشناس ترین محققان آمریکا در زمینه بررسی ژنوم مالاریا بوده و از بنیاد Gates Foundation Grant نیز بالغ بر 2 میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرده است.

پردیس ثابتی اخیرا نیز به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره نابغه جهان از سوی گروه بین المللی Creators Synecticsمعرفی شده‌است. این گروه بین المللی پردیس ثابتی را از محققان برجسته دانشگاه‌ های معتبری نظیر هاروارد، آکسفورد و ام آی تی را به عنوان چهره چهل و نهم معرفی کرده ‌است. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز در سال ۲۰۰۷، ثابتی را به عنوان «یکی از ۸ نوابغی که دنیای ما را متحول خواهند ساخت» عنوان کرده‌است.

پروفسور اریک لندر، عضو هیأت علمی دانشگاه‌های هاروارد و ام.آی.تی، نیز با تحسین «نگاه کنجکاو پردیس و پژوهش‌های علمی او» می‌گوید : «حتی امتیاز نابغه بودن هم اندکی از رفتار متین و فروتنانه پردیس نکاسته است.» دایان ویرث، از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، نیز با تمجید از دستاورد علمی دکتر ثابتی می‌گوید : «پردیس سزاوار عنوانی است که او را در ردیف شایسته‌ترین سرآمدان علمی آغاز قرن بیست و یکم قرار داده است.»

خانم ثابتی در کارهای هنری نیز فعالیت دارد

منبع

خوندن اینم خالی از لطف نیس .
 

reza7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
353
امتیاز
1,675
نام مرکز سمپاد
طباطبایی
شهر
Bonab
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : دانشمندان زیست شناسی

امروز روز تولد فرانسيس هري کمپتون کريک یا همون« کریک » خودمونه.

کسی که همتون میدونین به کمک واتسون ساختار DNA رو کشف کرد...

روحش شاد و یادش گرامی. :)
 
ارسال‌ها
72
امتیاز
976
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ٢
شهر
کرمان
سال فارغ التحصیلی
1398
پاسخ : دانشمندان زیست شناسی

کلود برنارد فیزیولوژیست عمده قرن 19 در فرانسه بود و بیش از هرکس دیگر در غنای علم فیزیولوژی سهم داشت. وی تحصیلات خود را از هشت سالگی تحت راهنمایی یک کشیش ناحیه شروع کرد و بر زبان لاتین و دیگر موضوعات درسی احاطه یافت و بعدا در هنگام تحصیل در مدرسه یسوعی به شاگردان خصوصی زبان و ریاضیات می آموخت.
در 18 سالگی چون خانواده اش از تأمین مخارج وی عاجز بود به شهری در آن حوالی نقل مکان کرد و در آنجا شاگرد «م.میله» داروساز شد. مسئولیت اصلی او انجام کارهای روزمره و بی اهمیت داروخانه بود.
در نزدیکی داروخانه یک مدرسه دامپزشکی بود و کلود گاهگاهی برای آن دارو می برد. بعضی وقتها در آنجا می ماند و عملیات جراحی را که بر روی جانوران زنده صورت می گرفت تماشا می کرد. تشریح زنده او را به شدت مجذوب می ساخت و گاهی با استاد کار خود درباره آن به بحث می پرداخت. وقتی که تجربه وی بیشتر شد فرصت یافت که مواد ساده را تولید کند و اولین ماده ای که ساخت واکس کفش بود که به او غرور داد و به قول خود او «اینک می توانستم چیزی بسازم، دیگر مردی شده بودم».
کلود به تئاتر علاقه مند بود و در شبهای فراغت به تماشای کمدی ها و واریته ها می رفت. پس از مدتی احساس کرد که می تواند به خوبی بسیاری از نویسندگان روز، نمایشنامه بنویسد و تصمیم گرفت نمایشنامه نویسی کند. وی در این کار موفقیت هایی هم بدست آورد. اما نمایشنامه نویسی آن قدر اوقات او را گرفت که دیگر به کارهای داروخانه نمی رسید. به همین خاطر کلود داروخانه را ترک کرد و نمایشنامه ناتمام خود را برداشت و روانه پاریس شد. در پاریس یک منتقد تئاتر به نام «سن مارک ژیراردن» به او توصیه کرد که شغلی پیدا کند و در ساعات فراغت به نوشتن بپردازد. وی پذیرفت و در 1832 به دانشکده پزشکی کالج فرانسه وارد شد...
 

reza7

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
353
امتیاز
1,675
نام مرکز سمپاد
طباطبایی
شهر
Bonab
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : دانشمندان زیست شناسی

در چنين روزي ، آلويس آلزايمر ، روانپزشک آلماني به دنيا آمد .
او بيماري را تشخيص داد که بعد از او آلزایمر نام گرفت.

200px-Alois_Alzheimer_003.jpg
 

نگار

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
381
امتیاز
2,756
نام مرکز سمپاد
فرزانگان جامع(سه)
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
96
رشته دانشگاه
بیوتکنولوژِی
پاسخ : تالار مشاهیر زیست‌شناسی

دكتر گيتي امتيازي متولد سال 32 عضو هيعت علمي دانشگاه اصفهان هستند و بانوي فوق العاده ثروتمندي هستند و اينا شنيده هام بود
خبرگزاری ایمنا: پروفسور گيتي امتيازي عضو هيات علمي گروه زيست شناسي دانشكده علوم دانشگاه اصفهان در سيزدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور به عنوان پژوهشگر برتر شبكه زنان دانشمند جهان اسلام معرفي شد .
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، پژوهشگر برتر شبكه زنان دانشمند جهان اسلام شد

به گزارش ایمنا و به نفل از روابط عمومی دانشگاه، در كارنامه علمي پروفسور گيتي امتيازي تاليف ۱۱ عنوان كتاب و راهنماي ۴۴ پايان نامه كارشناسي ارشد و ۹ دانشجوي دكتري ديده مي شود همچنين وي مجري ۱۵ طرح پژوهشي صنعتي خاتمه يافته و چاپ بيش از۱۶۰ مقاله علمي پژوهشي در مجلات معتبر بين المللي داخل كشور و يا خارج از كشور ارائه نموده است.
گفتنی است دكتر امتيازي در سال ۱۳۸۲ استاد نمونه كشوري و در سال ۱۳۷۶ لوح افتخار زنان نام آور كشوري و در سال ۱۳۷۸ پژوهشگر نمونه استاني معرفي شده اند.
دكتر گيتي امتيازي در مورد تاليف كتاب نانو بيوتكنولوژي مولكولي پروكاريوت ها و كتاب توليد سلول هاي مصنوعي و تثبيت آن با استفاده از تكنيك هاي بيوتكنولوژي و نانو تكنولوژي اظهار داشت: بحث هاي اين دو كتاب براي اولين بار در ايران مطرح شده و مورد توجه دانشجويان قرار گرفته است .
وي در ادامه اظهار داشت: براي توسعه ي علم نانو از ديدگاه ميكروبيولژي توانستيم مواد مختلف نانو را كه هم ارزان و پايدار و زيست سازگار هستند را از طريق ميكروارگانيسم ها توليد كنيم و مقالات بسيار خوبي در اين زمينه چاپ كرده ايم كه شامل نانو طلا،نانو پلاتين،نانواكسيد آهن ،نانو اكسيد روي،نانو اكسيد mn ونانو اكسيد روي و آهن است كه براي اولين بار در دنيا توسط ميكروارگانيسم ها توليد مي شوند.
دكتر امتيازي در ادامه گفت: با توجه به اين كه دانشگاه اصفهان توانسته است به توليد انبوه اين ميكروب ها برسد اميدواريم كه بتوانيم به توليدات ميكروبي در صنعت دست يابيم.
علاوه بر اين طرح هاي پژوهشي در صنعت نفت ،پالايشگاه،نفت و گاز پارس و شركت نانو پك داشته ايم كه اميد است اين كارهاي تحقيقاتي منجر به تبديل علم به ثروت گردد.
وي در ادامه خاطر نشان ساخت: دانشگاه اصفهان با صنايع پالايشگاه اصفهان،ذوب آهن،فولاد مباركه ،جهاد كشاورزي آمادگي همكاري و اجراي طرح هاي پژوهشي براي توليد انبوه ميكروب هاي پاك كننده آلاينده ي نفتي،آمونياك،گوگرد و ... را دارد.
دكتر امتيازي در مورد ارزيابي خود از هفته ي پژوهش در سال جاري اظهار داشت: خوشبختانه با تشويق مسئولين ،مقالات علمي افزايش پيدا كرده است و اعضاي هيات علمي ارتباط نزديك تري با صنعت برقرار كرده اند.
بعد معلم زيستمون از شاگرداشون بوده تعريف مي كرد كه توي ريشه ي نيشكر يكي از دانشجوها يه باكتري ديده ايشونم كلي ذوق مرگ شدن و معلم زيستمون هم با بقيه دانشجوها كلي از ذوق و شوق ايشون متعجب
بعدش از همزيستي اين باكتريه با سيب زميني و افزايش محصول سيب زميني و فروش طرحشون به جهاد كشاورزي كلي پول گيرشون مياد
دكتر گيتي امتيازي دو سه تا كارخونه ي كودبيولوژيك و از اين جور چيزا هم دارن البته اينا شنيده ان توي نت چيزي گيرم نيومد
 
  • لایک
امتیازات: riant
  • شروع کننده موضوع
  • #8

Ali Kh

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
394
امتیاز
2,186
نام مرکز سمپاد
تیزهوشان شهید بهشتی
شهر
گرگان
سال فارغ التحصیلی
95
دانشگاه
دانشگاه گرگان
رشته دانشگاه
زیست شناسی جانوری
پاسخ : تالار مشاهیر زیست‌شناسی

در دوران جوانی و خامی :D، این تاپیک رو زدم به دلیل اینکه تاپیک مشابهش در مباحث علمی نبود.حالا که تاپیکش اونجا هست دلیلی نمیبینم که این تاپیک به کار خودش ادامه بده.قفل
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا