• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

  • شروع کننده موضوع MSA
  • تاریخ شروع
  • شروع کننده موضوع
  • #1

MSA

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
299
امتیاز
8,814
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
تلگرام
اینو برای یه سایتی نوشتم، گفتم اینجا هم بزارم، شاید کمکی کنه!

در این چند خط تلاش خواهیم کرد تا معرفی مختصری از رشته مهندسی برق از دید یک دانشجوی ترم سه این رشته ارائه دهیم. این نوشته تنها نظر شخصی نگارنده است و ممکن است افرادی در مواردی نظری متفاوت داشته باشند.

این رشته را از چند منظر بررسی خواهیم کرد:

1.از کجا بدانم به این رشته علاقه دارم؟:

این رشته در کنار رشته نرم افزار از رشته هایی به شمار می رود که تا حدی موهومیست! برای مثال در این رشته در مورد الکترون ها و یا امواج الکترومغناطیسی صحبت می کنید که هیچ گاه نمی توانید آن ها را ببینید. اگر عادت دارید برای درک هر چیزی آن را لمس کنید، این رشته به درد شما نمی خورد! شما می توانید به رشته هایی مانند مکانیک و عمران فکر کنید. اما اگر به رشته ی نرم افزار علاقه مندید و به هر دلیلی نمی خواهید آن را انتخاب کنید، رشته برق می تواند مناسب شما باشد. اگر از دروس فیزیک دبیرستان با فصل های مکانیک و ترمودینامیک حال می کردید، عمران و مکانیک رشته ی خوبی برای شماست. اگر به فصل های الکتریسیته ساکن، الکتریسیته جاری و الکترومغناطیس علاقه مند بودید،رشته برق می تواند رشته جذابی برای شما باشد.



2.رتبه لازم:

با اینکه مدتیست علاقه دانش آموزان به انتخاب رشته مهندسی برق کاهش یافته و تعدادی از دانش آموزان با رتبه های خوب به رشته های مکانیک و نرم افزار علاقه نشان می دهند، اما نباید فراموش کرد که همچنان رشته برق در صدر انتخاب های دانش آموزان قرار دارد. برای مثال دانش آموز منطقه دو با رتبه ی بالاتر از 100، تقریبا" امیدی برای قبول شدن در رشته مهندسی برق دانشگاه شریف ندارد.که این حاکی از علاقه دانش آموزان به این رشته است.. برای مشاهده دقیق تر رتبه های لازم برای پذیرفته شدن در رشته های مختلف به سایت قلمچی مراجعه فرمایید.

3.علت علاقه زیاد دانش آموزان به رشته مهندسی برق:

سخت بودن رشته برق به نسبت سایر رشته های دانشگاهی بر کسی پوشیده نیست. در عین حال که سختی می تواند از معایب این رشته به شمار آید، اما به عقیده ی بنده برای دانش آموزان برتر که در وجود خود همواره عطشی برای حل مسائل سخت تر حس می کنند، جزء مزایا به شمار می آید. از دیگر عوامل علاقه دانش آموزان به این رشته، می توان به بازارکار مناسب، وسعت رشته و تنوع گرایش ها، سهولت پذیرش گرفتن از دانشگاه های خوب آمریکایی و اروپایی اشاره کرد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

4. بازارکار و معرفی گرایش ها:

در داشگاه های مطرح تر، انتخاب گرایش از ترم پنج صورت می گیرد. این در حالی است که در برخی دانشگاه ها شما باید حین انتخاب رشته، گرایش مربوطه را نیز انتخاب کنید. البته باید یاد آور شد که گرایش های مختلف از 140 واحد کارشناسی تنها در20 تا 30 واحد تفاوت دارند که دانشجو به راحتی می تواند این 20-30 واحد را جبران کرده و اگر قصد ادامه تحصیل داشت، در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، علاقه خود را منظور کند. نکته ی بعدی اینکه همه ی این گرایش ها در تمامی دانشگاه ها ارائه نمی شود. برای مثال گرایش دیجیتال تنها در دو دانشگاه شریف و تهران ارائه می گردد(فکر میکنم) و مثلا" گرایش بیوالکتریک در دو دانشگاه (صنعتی) اصفهان و امیرکبیر ذیل رشته ی مهندسی پزشکی ارائه می گردد. در ادامه معرفی مختصری از گرایش های مهندسی برق را داریم که بخش هایی از آن از کتاب راهنمای رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف نقل گردیده:

الف)الکترونیک:

خودمانی اش می شود، مثلا" کار کردن در شرکت جی ال ایکس! یا مثلا" صنام یا به عنوان مثال کارهای رباتیکی و هر جای دیگیری که که با ادوات الکترونیکی سر و کار دارد. رسمی ترش این می شود: الكترونيك نوين به وجود آورنده سيستمها و ابزارهاي پيچيده اي است كه در بسياري از مصارف زندگي روزمره و شاخه هاي مختلف صنعت ، پزشكي و مهندسي مورد استفاده قرار مي گيرند. هدف از ارائه اين مجموعه تربيت كارشناساني در زمينه شناخت نحوه عملكرد، چگونگي نگهداري بهره برداري، تجزيه وتحليل و طراحي سيستمهاي الكترونيكي در واحدهاي مختلف صنعتي و خدماتي كشور است . براي اين منظور، در اين مجموعه دانشجويان با فيزيك ادوات نيمه هادي، ساختمان و طرز كار عناصر الكترونيكي مانند انواع ترانزيستورها، ديودها و مدارهاي مجتمع و نيز آناليز مدارها و سيستم هاي الكترونيكي آشنا
مي شوند. جهت تجزيه و تحليل اين سيستمها از روشهاي كلاسيك و نيز از روشهاي مبتني بر محاسبات
كامپيوتري استفاده فراوان مي شود. در انتها باید عرض کنم که این گرایش در ایران نو پاست و از این رو جای کار بسیاری دارد .اما شاید در حال حاضر نسبت به سایر گرایش ها از بازار کار ضعیف تری برخوردار باشد.

ب) قدرت(سیستمهای انرژی):

گرایش قدرت مهندسی برق یکی از بهترین رشته ها از نظر بازارکار در ایران می باشد. کارخانه های مختلف، سد ها و نیروگاه ها محل کار یک مهندس برق قدرت است. از ميان انرژي هاي قابل مصرف، انرژي الكتريكي به علت سهولت انتقال، كنترل و تبديل به ديگر انرژيها و بعنوان يكي از با كيفيت ترين و مطمئن ترين انواع انرژي جايگاه ويژه و منحصر به فردي پيدا كرده است. بطوري كه امروزه انرژي الكتريكي بعنوان انرژي محرك در كاربردهاي مختلف صنعتي ازسيستمهاي مخابراتي و كامپيوتري گرفته تا كوره هاي ذوب فلزات و صنايع بزرگ بكار گرفته ميشود. گرايش قدرت (سيستمهاي انرژي الكتريكي) در مهندسي برق به كليه مسائل مرتبط با توليد، انتقال،توزيع و تبديل انرژي الكتريكي به شكل قابل استفاده توسط مصرف كنندگان اختصاص دارد. پيشرفت سريع تكنولوژي و بكارگيري ادوات و سيستم هاي حساس كامپيوتري در تجهيزات صنعتي، نياز به تأمين مطمئن، با كيفيت و قابل رقابت انرژي از يكطرف و استفاده از توليد هاي پراكنده و اتصال به شبكه هايفرامرزي از طرف ديگر سيستمهاي كلاسيك قدرت را با مسائل پيچيدة جديدي نظير سيستمهاي جديدمديريت در بازار برق، پايداري و امنيت شبكه به ه م پيوسته، برنام هريزي، بهره برداري، كنترل بهينه شبكه،پايايي شبكه، كيفيت برق و برنامه ريزي بهره برداري بر اساس برداشت اطلاعات بهنگام از تجهيزات فشارقوي مواجه ساخته است.

ج) کنترل:

اگر دیدگاه شخصی خودم را در مورد این گرایش جویا شوید، باید بگویم که این گرایش هنوز هم برای من کمی مجهول است. در ادامه، متنی را می خوانیم که در کتاب راهنمای مهندسی برق شریف در مورد گرایش کنترل نوشته شده: در سيستمهاي پويا نظير سيستمهاي الكتريكي ، مكانيكي و بيولوژيكي كه متغير با زمان بوده و اغتشاشات متعددي نيز بر آنها اثر مي كنند، مسئله كنترل خودكار و تغيير رفتار سيستم براي نزديك كردن پاسخهاي آنها به مقادير مطلوب مورد نظر مي باشد. هدف از گرايش كنترل در دانشكده مهندسي برق ، آشنايي دانشجويان با چگونگي تحليل و مدلسازي سيستمهاي پويا و معرفي اصول طراحي و نحوه استفاده از سيستمهاي كنترل خودكار براي بهبود رفتار اين گونه سيستمها مي باشد. به علاوه ، باتوجه به قابليتهاي نويني كه در طي دهه هاي اخير در پردازش اطلاعات توسط كامپيوتر به وجود آمده است ، كاربرد كامپيوتردر شبيه سازي رفتار سيستمهاي پويا قسمتي از برنامه آموزشي مجموعه كنترل را تشكيل مي دهد. كاربرد سيستمهاي مختلف كنترل در كارخانه ها و مراكز صنعتي و واحدهاي خدماتي ، نيروگاهها، سيستمهاي هو ا فضايي ، مهندسي پزشكي و حتي اقتصاد و مديريت صنعتي ، بخشي از كاربردهاي متنوع مجموعه كنترل در صنايع مختلف است .

د) مخابرات:

گرایش مخابرات ، نسبت به سایر گرایش ها بیشتر در مرز دانش حرکت می کند. به همین دلیل یک مهندس مخابرات باید همیشه به روز باشد زیرا ممکن است با انتشار یک مقاله یا کتاب،بسیاری از مبانی این گرایش دستخوش تغییر گردد.این در حالی است که به عنوان مثال در گرایش قدرت کمتر شاهد چنین اتفاقی هستیم. به همین دلیل یک مهندس مخابرات باید همیشه به روز باشد. اگر می توانید با این به روز بودن و سختی جان فرسای این گرایش(آنطور که سال بالایی ها می گویند!) کنار بیایید، این گرایش یک گرایش مناسب برای شماست. امکان پذیرش گرفتن از دانشگاه های معتبر خارجی برای ادامه تحصیل از مزایای مهم این گرایش است. البته نباید هزینه های نسبتا" بالای تحصیل در خارج از کشور را فراموش کرد. به علاوه برای این کار، معدل دوره کارشناسی ، سخنرانی یا چاپ مقاله و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید، بسیار مهم است. با توجه به نقش روزافزون ارتباطات و انتقال اطلاعات در زندگي بشري و نيز تنوع صنايع مخابراتي در داخل كشور، تربيت كارشناساني متخصص در زمينه هاي شناخت نحوه عملكرد و چگونگي نگهداري وبهره برداري ، تجزيه و تحليل و طراحي سيستم هاي مخابراتي از اهميت به سزايي برخوردار است . در مجموعهكارشناسي مخابرات تحت عناويني همچون سيستم هاي مخابراتي ،پردازش سيگنال، آنتن ، ميدانها و امواج ،انتشار امواج ، خطوط انتقال ، مايكروويو، سوئيچينگ الكترونيك ، سيستم هاي تلويزيون ، مخابرات نوري ،شبكه هاي مخابرات كامپيوتري ، رادار و مخابرات ماهواره اي ، دانشجويان مسائل و فنون انتقال اطلاعات در سيستم هاي راديويي ، كابلها و فضا را مورد مطالعه قرار داده و علاوه بر آن درباره قطعات ، مدارها و سيستمهاي مختلفي كه در مخابرات به كار برده مي شود آموزش مي بينند.

ه)گرایش بیوالکتریک: مهندسي پزشكي - بيوالكتريك يك گرايش مدرن با گستره اي جذاب در ميان گراي شهاي مهندسي برق مي باشد كه مفاهيم علوم پايه و مهندسي برق را به علوم زيستي و پزشكي مرتبط مي سازد. در اين
گرايش دانشجو نه تنها علوم پايه رياضي، فيزيك را مشابه ديگر دانشجويان رشته برق فرا م يگيرد بلكه در
خصوص فيزيولوژي، الكتروفيزيولوژي و سيستم هاي زيستي نيز اطلاعات پايه و كاربردي را كسب مي نمايد.
در اين راستا دانشجويان مانند ديگر گرايش هاي مهندسي برق به فراگيري دروس اصلي و تخصصي اين
رشته بمدت 5 نيمسال مي پردازند. سپس با انتخاب مجموعه اي از دروس پيشرفته تر مبادرت به آموختن
رئوس كارشناسي در مهندسي بيوالكتريك، كه از جمله در برگيرنده مباحثي تكميلي در موضوعات
الكترونيك، سيستمهاي ديجيتال، مخابرات و كنترل نيز مي باشند، مي نمايند.
دانشجويان دراين گرايش، در ابتدا با پديده هاي بيولوژيكي و فيزيولوژيكي و برخي روشهاي اندازه گيري و
ثبت آنان در محيط آزمايشگاهي آشنا م يگردند و سپس بر روي اين بستر مناسب، مبادرت به آموختن
مباحث كليدي و تكميلي در گرايش بيو الكتريك مي نمايند.
اين موضوعات از جمله شامل شناسايي و تشخيص سيگنا لهاي حياتي، آشنايي با ابزار دقيق پزشكي و
طراحي ادوات، و اخذ، تقويت، تبديل و پردازش اين سيگنال ها، تجهيزات تشخيصي پزشكي مرتبط با آنها،
بررسي و شبيه سازي سيستم هاي كنترل كننده اصلي در بدن و سيستمهاي كمكي در داخل و خارج
بدن، و آشنايي با روشهاي طراحي، شبيه سازي و پياده سازي سيستم هاي تشخيصي مي باشد.

و)دیجیتال:

این گرایش رابط بین رشته های سخت افزار و نرم افزار و رشته برق است. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این رشته ارائه می شود: طي چندين دهه، گسترش استفاده از سيستمهاي ديجيتال در كليه سطوح بخصوص در گرايشهايمهندسي برق و ساير رشته هاي مهندسي به وضوح ديده مي شود. نظر به اهميت اين موضوع از يك طرف و احتياج فراگير كليه سيستمهاي صنعتي به كنترل و پردازش ديجيتال از طرف ديگر، نياز كشور بهمتخصصين مجرب در اين زمينه محرز مي گردد. لذا، دانشكده مهندسي برق اقدام به تربيت كارشناسانيبا تخصص اصلي در مهندسي برق - گرايش سيستمهاي ديجيتال با هدف ايجاد توانايي مطلوب جهتطراحي، به روز آوري و نگهداري اينگونه سيستمها نمود. چنين كارشناساني به عنوان مهندس برق ومتخصص در سيستمهاي ديجيتال از امكانات ذهني و طراحي بالائي برخوردار خواهند بود.
هدف اين گرايش آشنايي فارغ التحصيلان آن با تجزيه و تحليل و همچنين طراحي مدارها و سيستمهايديجيتال در سطح تراشه، سيستمهاي نهفته و ب يدرنگ ديجيتالي، سيستمهاي كامپيوتري پيشرفته با
تاكيد بر به كارگيري مغز افزار در كاربردهاي مختلف مهندسي برق است. فارغ التحصيلان اين گرايش
مي توانند در محدوده سخت افزار، نرم افزار، شبكه و امنيت داده ها و يا كاربردهاي سيستمهاي ديجيتال
متبحر گردند.

5. امکان پذیرش گرفتن از دانشگاه های مطرح خارجی(اپلای کردن):

از مزایای مهم این رشته سهولت دریافت پذیرش از دانشگاه های معتبر خارجی است. همانطور که پیش از این نیز ذکر کردیم، عوامل مختلفی از قبیل نمره آزمون های معتبر زبان، وجود مقاله یا ارائه سخنرانی در رزومه فرد ، معدل کارشناسی، دانشگاه و حتی مدرسه محل تحصیل دانشجو در کسب پذیرش فرد موثر است. اما به صورت کلی این رشته در کنار رشته نرم افزار یکی از بهترین رشته ها برای اپلای کردن است. علت این امر نیز ، حرکت در مرز های دانش( امکان تحقیق و پژوهش و حضور زمینه های علمی رشته در کنار زمینه های صنعتی) و نیز سختی این رشته می باشد که بسیاری از رشته های دیگر نظیر عمران از این ویژگی ها محروم می باشند. البته آرزوی من این است که هر دانشجوی با استعدادی که برای ادامه تحصیل به خارج از ایران می رود، بعد از پایان تحصیل برای چند ماه در سال هم شده به این آب و خاک برگردد و کار کند و قسمتی از دین خود به این مردم را به جا آورد.



6.مقایسه دانشگاه ها:

همانطور که ذکر کردیم، رشته برق خود مشتمل بر چهار گرایش اصلی، الکترونیک،قدرت ،کنترل و مخابرات است. از نظر امکانات آزمایشگاهی می توان گفت که تمام دانشگاه های کشور وضعیت مناسبی ندارند. با این وجود دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر با برخورداری از بزرگترین ساختمان آموزشی خاورمیانه و آزمایشگاه های مختلف وضعیت بهتری دارد. از نظر هیئت علمی ، می توان گفت سه دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران نسبت به سایر دانشگاه وضعیت بهتری را دارند. دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف داری19 استاد تمام ،دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر24استاد تمام ،دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران قریب به 30 استاد تمام و دانشگاه علم و صنعت9استاد تمام را بین اعضای هیئت علمی دانشکده های برق خود دارند. شاید ذکر این نکته برای دانش آموزان خالی از لطف نباشد که استاد تمام (فول پروفسور) بالاترین مرتبه علمی یک استاد است که به این سادگی ها به دست نمی آید و نشان دهنده تلاش علمی طاقت فرسای یک استاد است. برای درک بیشتر مرتبه استاد تمامی، بد نیست بدانید دانشگاهی مانند دانشگاه کردستان در بین اعضای هیئت علمی تمام رشته های خود اعم از علوم پایه و مهندسی ، کشاورزی و... تنها دو استاد تمام دارد!

از دانش آموزان عزیز استدعا دارم به این نکته توجه نمایند که اختلاف چندانی بین سه دانشگاه اول در این رشته وجود ندارد و این دانشگاه ها مرتبا" با یکدیگر در رقابتند و هر کدام توانسته اند در یک یا دو گرایش مقتدرا" در صدر قرار گیرند. بنابراین از دانش آموزانی که به رشته برق علاقه دارند، و مثلا" می دانند با این رتبه شان در دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته نمی شوند، به پذیرفته شدن در دانشگاه شریف به قیمت زدن رشته پایین تر فکر نکنند. چرا که خیلی زود از رشته شان دلزده می شوند. به بیان دیگر، دل خود را به نام دانشگاه و یا وعده هایی مانند تغییر رشته و ... خوش نکنید. البته تغییر رشته یک ریسک بزرگ است که در شرایط خاص می تواند مفید باشد. اما فردی که می داند برق تهران قبول می شود هیچ لزومی ندارد که به قیمت بی توجهی به علاقه اش در دانشگاه شریف بماند. چرا که برق تهران نه تنها کم از برق شریف ندارد، بلکه حتی در گرایش کنترل و تا حدی مخابرات، بالاتر از شریف نیز هست!

به طور کلی با توجه به اعضای هیئت علمی،امکانات آزمایشگاهی و قطب های علمی انتخاب شده از سوی وزارت علوم باید گفت که : در گرایش کنترل و تقریبا" مخابرات دانشگاه تهران، در گرایش قدرت و تا حدی مخابرات دانشگاه امیر کبیر و در گرایش الکترونیک و تا حدی مخابرات دانشگاه شریف،بهترین دانشکده های برق کشور را دارند.

7.سخن آخر:

تمامی این نوشته برداشت شخصی نگارنده ، پس از یک سال تحصیل در این رشته جذاب است و هیچ ارزش دیگری ندارد و به هیچ وجه قابل استناد نیست! باشد که به انتخاب خواننده های عزیز کمک نماید.

محمدسینا آئینه دانشجوی مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران)


‍*امیررضا : عنوان تاپیک عوض شد
 

first amir

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,142
امتیاز
29,735
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
فردوســـی
رشته دانشگاه
مـهـنــدســی شــیـمــی / حسابداری / روانــشناســی
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

اگه کسی اطلاعات خاصی داره راجع به رشته ها اینجا قرار بده و اولش بزرگ اسم رشته رو بنویسه
 

soheilkahkeshan

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
351
امتیاز
358
نام مرکز سمپاد
شهيد بهشتي بروجرد
شهر
بروجرد
دانشگاه
علم و صنعت تهران
رشته دانشگاه
برق الکترونیک
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

برق صنعتي اصفهان بهتره يا برق خواجه يا شهيد بهشتي؟؟؟ ميشه ترتيبشون رو لطف كنيد..معيار شما؟؟؟
ديدين نامردا اميركبير برقشو 20 تا كم كردن..كلا مريضن كثافتا
 

anahid_30s

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,029
امتیاز
1,985
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک
شهر
همدان
سال فارغ التحصیلی
1392
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از مرحوم كلاسور ارزيابي :
برق صنعتي اصفهان بهتره يا برق خواجه يا شهيد بهشتي؟؟؟ ميشه ترتيبشون رو لطف كنيد..معيار شما؟؟؟
ديدين نامردا اميركبير برقشو 20 تا كم كردن..كلا مريضن كثافتا

اون وقت ظرفیت شریف و تهران تغییر نکرده؟
البته نمیدونم چه طور بوده قبلا. اما الآن به نظرم 150 و 120 زیاده.
اگه زیاد شده باشه که پس خیلی نباید نگران باشید.
 
  • لایک
امتیازات: Kenji
ارسال‌ها
3,981
امتیاز
32,246
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1390
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از آنـــا :
اون وقت ظرفیت شریف و تهران تغییر نکرده؟
البته نمیدونم چه طور بوده قبلا. اما الآن به نظرم 150 و 120 زیاده.
اگه زیاد شده باشه که پس خیلی نباید نگران باشید.
تهران پارسال هم 120 بود.شریفو یادم نیست.
به نقل از مرحوم كلاسور ارزيابي :
برق صنعتي اصفهان بهتره يا برق خواجه يا شهيد بهشتي؟؟؟ ميشه ترتيبشون رو لطف كنيد..معيار شما؟؟؟
ديدين نامردا اميركبير برقشو 20 تا كم كردن..كلا مريضن كثافتا
برق صنعتی اصفهان واقعا قویه.برابری میکنه با امیرکبیر.خواجه نصیر و بهشتی که خب خیلی پایین ترن.
ولی جو صنعتی اصفهان وحشتناکه.البته امید هست با تغییر رئیس جمهور رئیسش عوض شه و یه کم بهتر بشه.ولی به هرحال باید درنظر گرفت این جو رو که حتی اصفهانیها ترجیح میدن برن دانشگاه های درجه دوم شهر تهران ولی صنعتی اصفهان به اون قوی ای نرن!
بعد برای خوابگاهی ها هم زیاد خوب نیست.خوابگاهاش تو خود دانشگاهه و خود دانشگاه هم خیلی دور از شهره. بعد واقعا زندگی کردن تو یه جای خشک و بدون هیچ شادی و تفریحی دور از شهر کار سختیه و من با خوابگاهی های صنعتی اصفهان که صحبت میکردم میگفتن واقعا اینجا به درد غیر اصفهانیها نمیخوره...
ولی از نظر سطح اساتید و اینها میتونم بگم واقعا عالیه!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #6

MSA

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
299
امتیاز
8,814
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
تلگرام
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از مهســـــــــــــا :
تهران پارسال هم 120 بود.شریفو یادم نیست.برق صنعتی اصفهان واقعا قویه.برابری میکنه با امیرکبیر.خواجه نصیر و بهشتی که خب خیلی پایین ترن.
من واقعا" متاسفم که شما اینقدر عجولانه و تنها بر حسب شنیده هاتون نظر میدید! شما پارسال تو رشته ی خودتون خیلی ما رو راهنمایی کردید و از این بابت من همیشه از شما تشکر میکنم ولی خواهش میکنم در مورد چیزهایی که اطلاعات ندارید، اظهار نظر نکنید. چون بچه ها گمراه میشن!
از نظر شما برق صنعتی اصفهان با برق امیرکبیر برابری میکنه آیا؟؟؟!!! برق صنعتی اصفهان از علم و صنعت هم بسیار پایین تره! من نمی دونم ملاک شما چیه؟ از نظر هیئت علمی، امکانات ، دانشجویان و موقعیت و شهرت دانشگاه امیرکبیر و صنعتی اصفهان خیلی خیلی تفاوت دارن!
خود امیرکبیر به عنوان سومین دانشگاه از نظر رشته های فنی شناخته شدس اما برق و تا حدی مکانیکش رتبه ی بهتری نسبت به رتبه دانشگاه دارن! شما برید تعداد اعضای هیئت علمی برق دانشگاه های مختلف که استاد تمام هستنرو ببینید :امیرکبیر:26 شریف:19 برق و کامپیوتر تهران روی هم: حدود30 علم و صنعت:9 صنعتی اصفهان:3 !!! بعد شما میگید این دو تا در یک حد ان؟؟؟؟؟!!!!!!! برق امیرکبیر کامل ترین آزمایشگاه ها و بزرگترین ساختمان آموزشی خاورمیانه رو داره.
مشکل امیرکبیر اینه که خیلی به این بحث تبلیغات و اینا اعتقاد نداره(بر عکس شریف!)
تازه خبر جدید هم این که یکی از استادای برق امیرکبیر به عنوان وزیر علوم معرفی شده که امیدوارم رای اعتماد هم بگیره!:D
 
ارسال‌ها
3,981
امتیاز
32,246
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1390
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از (619سابق) MSA :
من واقعا" متاسفم که شما اینقدر عجولانه و تنها بر حسب شنیده هاتون نظر میدید! شما پارسال تو رشته ی خودتون خیلی ما رو راهنمایی کردید و از این بابت من همیشه از شما تشکر میکنم ولی خواهش میکنم در مورد چیزهایی که اطلاعات ندارید، اظهار نظر نکنید. چون بچه ها گمراه میشن!
از نظر شما برق صنعتی اصفهان با برق امیرکبیر برابری میکنه آیا؟؟؟!!! برق صنعتی اصفهان از علم و صنعت هم بسیار پایین تره! من نمی دونم ملاک شما چیه؟ از نظر هیئت علمی، امکانات ، دانشجویان و موقعیت و شهرت دانشگاه امیرکبیر و صنعتی اصفهان خیلی خیلی تفاوت دارن!
خود امیرکبیر به عنوان سومین دانشگاه از نظر رشته های فنی شناخته شدس اما برق و تا حدی مکانیکش رتبه ی بهتری نسبت به رتبه دانشگاه دارن! شما برید تعداد اعضای هیئت علمی برق دانشگاه های مختلف که استاد تمام هستنرو ببینید :امیرکبیر:26 شریف:19 برق و کامپیوتر تهران روی هم: حدود30 علم و صنعت:9 صنعتی اصفهان:3 !!! بعد شما میگید این دو تا در یک حد ان؟؟؟؟؟!!!!!!! برق امیرکبیر کامل ترین آزمایشگاه ها و بزرگترین ساختمان آموزشی خاورمیانه رو داره.
مشکل امیرکبیر اینه که خیلی به این بحث تبلیغات و اینا اعتقاد نداره(بر عکس شریف!)
تازه خبر جدید هم این که یکی از استادای برق امیرکبیر به عنوان وزیر علوم معرفی شده که امیدوارم رای اعتماد هم بگیره!:D
بر اساس شنیده هام نیست :)
تمام خانواده م برق صنعتی اصفهان خوندن و اساتیدش رو کامل میشناسم. رنک و رتبه و همه ایناشم میدونم.امکانات آزمایشگاهی و ...
من به کسی که اصفهانی نیست توضیه نمیکنم برق صنعتی اصفهان بزنه.
ولی حرفم درسته.
شما میتونید برای من متاسف باشید :)
منم وظیفه ندارم وقتم رو اینجا بذارم :)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #8

MSA

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
299
امتیاز
8,814
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
تلگرام
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از مهســـــــــــــا :
بر اساس شنیده هام نیست :)
تمام خانواده م برق صنعتی اصفهان خوندن و اساتیدش رو کامل میشناسم. رنک و رتبه و همه ایناشم میدونم.امکانات آزمایشگاهی و ...
من به کسی که اصفهانی نیست توضیه نمیکنم برق صنعتی اصفهان بزنه.
ولی حرفم درسته.
شما میتونید برای من متاسف باشید :)
منم وظیفه ندارم وقتم رو اینجا بذارم :)
من با هزار تا مستند بهتون ثابت میکنم برق صنعتی اصفهان از برق علم صنعت پایین تره! ممکنه خانواده تون برق صنعتی اصفهان خونده باشن و در مورد اونجا اطلاعات داشته باشید ولی نمیتونم قبول کنم که در مورد برق امیرکبیر هم اطلاعات دارید و این حرف رو میزنید!
من تعصب شما رو به عنوان یه اصفهانی درک میکنم و میپسندم اما فکر میکنم انتخاب رشته کنکوری ها مهم تر از این باشه که ما تعصب مون رو دخالت بدیم.
بر خلاف شما من وظیفه خودم میدونم وقتم رو اینجا بزارم و در حد اطلاعاتم(و نه بیشتر) راهنمایی کنم. :)
 
ارسال‌ها
3,981
امتیاز
32,246
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1390
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از (619سابق) MSA :
من با هزار تا مستند بهتون ثابت میکنم برق صنعتی اصفهان از برق علم صنعت پایین تره! ممکنه خانواده تون برق صنعتی اصفهان خونده باشن و در مورد اونجا اطلاعات داشته باشید ولی نمیتونم قبول کنم که در مورد برق امیرکبیر هم اطلاعات دارید و این حرف رو میزنید!
من تعصب شما رو به عنوان یه اصفهانی درک میکنم و میپسندم اما فکر میکنم انتخاب رشته کنکوری ها مهم تر از این باشه که ما تعصب مون رو دخالت بدیم.
بر خلاف شما من وظیفه خودم میدونم وقتم رو اینجا بزارم و در حد اطلاعاتم(و نه بیشتر) راهنمایی کنم. :)
تعصب رو اصفهانی بودن :O
صدجا رفتم گفتم نزنین صنعتی اصفهان!!!
خودم حاضر بودم دوباره کنکور بدم و نرم صنعتی اصفهان!
محض اطلاعتون این تمام خانواده ای که لیسانس صنعتی اصفها نبودن ارشدشونو نصفشون امیرکبیر بودن!!
اصلا بحث تعصب نیست.تعصبی اگر داشت هباشم صرفا روی دانشگاه تهرانه نه جای دیگه!
واقعا این حرفتون خیلی توهینه!!
من 2سال وقتمو اینجا گذاشتم برای اینکه کسی مثل خودم نشه که کسیو نداشتم جواب سوالامو بده برای انتخاب رشته!
بعد حالا متهمم میکنین که با تعصبم دارم گمراهشون میکنم و بر اساس شنیده هام نظر میدم؟!
خیلی ممنون واقعا! :)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #10

MSA

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
299
امتیاز
8,814
نام مرکز سمپاد
شهیدبهشتی
شهر
-
سال فارغ التحصیلی
91
تلگرام
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از مهســـــــــــــا :
تعصب رو اصفهانی بودن :O
صدجا رفتم گفتم نزنین صنعتی اصفهان!!!
خودم حاضر بودم دوباره کنکور بدم و نرم صنعتی اصفهان!
محض اطلاعتون این تمام خانواده ای که لیسانس صنعتی اصفها نبودن ارشدشونو نصفشون امیرکبیر بودن!!
اصلا بحث تعصب نیست.تعصبی اگر داشت هباشم صرفا روی دانشگاه تهرانه نه جای دیگه!
واقعا این حرفتون خیلی توهینه!!
من 2سال وقتمو اینجا گذاشتم برای اینکه کسی مثل خودم نشه که کسیو نداشتم جواب سوالامو بده برای انتخاب رشته!
بعد حالا متهمم میکنین که با تعصبم دارم گمراهشون میکنم و بر اساس شنیده هام نظر میدم؟!
خیلی ممنون واقعا! :)
شما دارید میگید صنعتی اصفهان در حد امیرکبیره و تنها بدیش اینه که رئیس دانشگاهش خوب نیست که اونم ایشالا حل میشه :D بعد میگید که رو اصفهان تعصب ندارید! نمیدونم من این حرفتونو تنها با دو چیز میتونم توجیه کنم، یا این حرف هاتون ناشی از تعصبتونه یا عدم اطلاع!
من واقعا" دانشگاه صنعتی اصفهان رو به عنوان دانشگاه پنجم ششم قبول دارم. قبل از انتخاب رشته خودم با اساتید زیادی صحبت کردم، در مورد رشته ای مثل نرم افزار نظرشون این بود که اگه کسی خونشون تو اصفهانه، سختی راه رو به خودش تحمیل نکنه و به جای نرم افزار علم و صنعت، صنعتی اصفهان بزنه مثلا! این در مورد نرم افزار بود حالا برق بماند. شما به هر استادی که 5-6 سال سابقه تدریس داشته باشه بگید برق صنعتی اصفهان و امیرکبیر در یک حد ان، شاخ در میاره!
به هر حال، دوست ندارم این بحث زیاد کش پیدا کنه. فکر کنم همه میتونن با پرسیدن سوال از چند نفر آگاه متوجه تفاوت این دو بشن :)
ما در حال حاضر حدود 10 تا اصفهانی داریم تو ورودی های 91!
 
ارسال‌ها
3,981
امتیاز
32,246
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1390
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از مهســـــــــــــا :
تعصب رو اصفهانی بودن :O
صدجا رفتم گفتم نزنین صنعتی اصفهان!!!
خودم حاضر بودم دوباره کنکور بدم و نرم صنعتی اصفهان!
محض اطلاعتون این تمام خانواده ای که لیسانس صنعتی اصفها نبودن ارشدشونو نصفشون امیرکبیر بودن!!
اصلا بحث تعصب نیست.تعصبی اگر داشت هباشم صرفا روی دانشگاه تهرانه نه جای دیگه!
واقعا این حرفتون خیلی توهینه!!
من 2سال وقتمو اینجا گذاشتم برای اینکه کسی مثل خودم نشه که کسیو نداشتم جواب سوالامو بده برای انتخاب رشته!
بعد حالا متهمم میکنین که با تعصبم دارم گمراهشون میکنم و بر اساس شنیده هام نظر میدم؟!
خیلی ممنون واقعا! :)
باشه شما درست میگید :)
 

**NAVID**

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,158
امتیاز
1,995
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی(Qom Nodet)
شهر
قم
مدال المپیاد
یه سال شیمی خوندم!
دانشگاه
Tehran PolyTechnic
رشته دانشگاه
هوافضا - کامپیوتر
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از آنـــا :
اون وقت ظرفیت شریف و تهران تغییر نکرده؟
البته نمیدونم چه طور بوده قبلا. اما الآن به نظرم 150 و 120 زیاده.
اگه زیاد شده باشه که پس خیلی نباید نگران باشید.
امیرکبیر 20تاکم کرده تهران 20تا زیادکرده. به هم در! (البته واسه ما)
خب من طبق بررسی هایی که کردم بگم که شماها دیگه خودشونو اذیت نکنین.
برق:شریف تغییری نداشته. تهران +20 امیرکبیر -20
مهندسی شیمی:شریف=0 . تهران=+5 امیرکبیر=-20
عمران :شریف=0 . تهران=+15 . امیرکبیر=-5 (بنیامین لایک کرد :D)
آی تی و سخت و نرم(!):فقط تهران +3
مکانیک:شریف=0 . تهران+20 و امیرکبیر عمومیش -10 و ساخت و تولیدش =0
نفت:شریف=+5 و تهران=+5 و امیرکبیر=0
بیوالکتریک:امیرکبیر-5
بیومکانیک و متریال هم =0
هوافضا هم فقط شریف=-15
ضمنا علم و صنعت تو هیچکودوم تغییری نداشته. سه گرایش مهندسی پزشکی بقیه دانشگاهای مذکورر ارائه نمیکنن مستقیما! نگفتمشون!
با اینکه کلا با دانشکده فنی دانشگاه تهران حال نمیکنم اما دمش گرم :D
و اینکه امیرکبیر ر..د بهم!
با تشکر :|
 

samira16

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
481
امتیاز
3,080
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
گنبد کاووس
مدال المپیاد
ندارم :-"
دانشگاه
دانشگاه گلستان-گرگان
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

درباره ی رشته ی فیزیکم میشه توضیح بدین؟ و گرایش هاش...هسته ای و اتمی و اینا؟
 
ارسال‌ها
3,981
امتیاز
32,246
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
1390
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از Samira :) :
درباره ی رشته ی فیزیکم میشه توضیح بدین؟ و گرایش هاش...هسته ای و اتمی و اینا؟
تو تاپیک رشته های علوم چایه بچه ها کامل توضیح دادن سوالاتتونم اونجا میتونید بپرسید بچه ها میان جواب میدن
 

semej

کاربر فعال
ارسال‌ها
26
امتیاز
52
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی
شهر
قم
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از Samira :) :
درباره ی رشته ی فیزیکم میشه توضیح بدین؟ و گرایش هاش...هسته ای و اتمی و اینا؟
در مورد رشته فیزیک من اطلاعات کمی دارم ولی بد نیست بدونید
اول اینکه تقریبا تمامی دانشگاه برای فیزیک به صورت استانی گزینش می کنن و نه کشوری و ناحیه ای پس ممکنه مثلا یه شهرستانی با 1000 نتونه فیزیک شریف بیاره ولی یه تهرانی با 2500 بتونه
دوم درباره گرایش ها
در دوره لیسانس دروس تخصصی گرایش ها فقط در ترم آخر ارائه می شود و زیاد هم توی کنکور ارشد مهم نیستند (فکر کنم هر گرایش 9 واحد تخصصی داره)
دوره لیسانس فیزیک بیشتر یه دوره عمومی هستش تا با مقدمات فیزیک و کمی ریاضی آشنا بشید و این به شما کمک می کنه زمانی که به شناخت نسبتا مناسبی از فیزیک رسیدید دست به انتخاب گرایش بزنید
نکته بعدی درباره فیزیک اینه که چون زیاد پرطرفدار نیست خیلی راحت میشه شریف یا تهران قبول شد ولی گرفتن مدرک لیسانس با یک معدل خوب کار خیلی سختیه و توصیه من اینه که فقط با علاقه به این رشته وارد بشید
شرایط کاری جالبی هم نداره این رشته مگر اینکه بتونید برای مقاطع بالاتر از یک دانشگاه خوب خارجی پذیرش بگیرید یا توی همین ایران فوق العاده ظاهر بشی
 

Analia

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
2,520
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد/تهران
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)


به نقل از Samira :) :
درباره ی رشته ی فیزیکم میشه توضیح بدین؟ و گرایش هاش...هسته ای و اتمی و اینا؟
منم رو فیزیک فک می کردم!
ولی الان به هر کی گه میگم بلا اسثنا میگه به درد نمی خوره! وقتی شما 4 سال درس خوندی میشی لیسانس فیزیک که هیچی نمی ارزه ، اون یکی دیگه شده مهندس و می تونه بره دونبال کار!
من شنیدم یه کرسی خالی برای استادی دانشگاه نیشابور هست، با 180 تا داوطلب برای این شغل!( اینم وضع کار برای Ph.D ش) :D
من پیشنهاد می کنم خیلی با دقت بیشتر روش فک کنی، حتی اگه واقعاً به این رشته علاقه داری!مخصوصاً اگه رتبه خوبی آروردی و راحت میتونی بری مهندسی!
 
ارسال‌ها
3,096
امتیاز
12,054
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
سال فارغ التحصیلی
2000
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از Hydrus :
اون یکی دیگه شده مهندس و می تونه بره دونبال کار!
من شنیدم یه کرسی خالی برای استادی دانشگاه نیشابور هست، با 180 تا داوطلب برای این شغل!( اینم وضع کار برای Ph.D ش) :D
من پیشنهاد می کنم خیلی با دقت بیشتر روش فک کنی، حتی اگه واقعاً به این رشته علاقه داری!مخصوصاً اگه رتبه خوبی آروردی و راحت میتونی بری مهندسی!

شما به من بگید یه لیسانسه برق چه کار خوبی براش هست ؟ کار خوب دارم میگم !

بعدشم اگه کسی Num One رشته اش باشه مشکل کار نداره.

الآن شما برید همون 180 نفرو رزومشونو بررسی کنید .
 

anahid_30s

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,029
امتیاز
1,985
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک
شهر
همدان
سال فارغ التحصیلی
1392
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از H O S E I N :
شما به من بگید یه لیسانسه برق چه کار خوبی براش هست ؟ کار خوب دارم میگم !

بعدشم اگه کسی Num One رشته اش باشه مشکل کار نداره.

الآن شما برید همون 180 نفرو رزومشونو بررسی کنید .

دقیقا موضوع همینه! برای هیچ رشته ای، با لیسانس کار خوب پیدا نمیشه.
با هر کس حرف میزنم میگه باید به دکترا فکر کرد.
من فیزیکو دوست داشتم همیشه. گاهی وقتا خیلی گیر میدادم به یه مبحث، زیاد سوال می پرسیدم ازش و هی به سوالات جدید میرسیدم و ...
الآنم فیزیک شریفو میرسونم. اما به شدت مردد هستم. از طرفی هم بهم گفتن جو شریف آدمو به مطالعه و درس و اینا علاقه مند میکنه. ولی میترسم ... :-ss

ولی به هر حال به نظرم فکر کار خوب با لیسانسو از سرتون بیرون کنید.
 

semej

کاربر فعال
ارسال‌ها
26
امتیاز
52
نام مرکز سمپاد
شهید قدوسی
شهر
قم
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از آنـــا :
دقیقا موضوع همینه! برای هیچ رشته ای، با لیسانس کار خوب پیدا نمیشه.
با هر کس حرف میزنم میگه باید به دکترا فکر کرد.
من فیزیکو دوست داشتم همیشه. گاهی وقتا خیلی گیر میدادم به یه مبحث، زیاد سوال می پرسیدم ازش و هی به سوالات جدید میرسیدم و ...
الآنم فیزیک شریفو میرسونم. اما به شدت مردد هستم. از طرفی هم بهم گفتن جو شریف آدمو به مطالعه و درس و اینا علاقه مند میکنه. ولی میترسم ... :-ss

ولی به هر حال به نظرم فکر کار خوب با لیسانسو از سرتون بیرون کنید.
اگر فکر می کنی به فیزیک علاقه داری باید بگم مباحثی در دانشگاه در رشته فیزیک ارائه میشه با چیزی که در دبیرستان خوندین زمین تا آسمون فرق داره
توصیه می کنم با توجه به این که مرددم هستی حتما یه تحقیقی درباره دروس این رشته بکن و مخصوصا گرایش هاش در فوق
چون فیزیک درسته ورود بهش راحته ولی واقعا تموم کردنش سخته و چون زیاد هم با رشته های دیگه واحد مشترک نداره تغییر رشته کار راحتی نخواهد بود برای فوق
 

anahid_30s

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,029
امتیاز
1,985
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان یک
شهر
همدان
سال فارغ التحصیلی
1392
پاسخ : معرفی رشته های دانشگاهی (ریاضی)

به نقل از semej :
اگر فکر می کنی به فیزیک علاقه داری باید بگم مباحثی در دانشگاه در رشته فیزیک ارائه میشه با چیزی که در دبیرستان خوندین زمین تا آسمون فرق داره
توصیه می کنم با توجه به این که مرددم هستی حتما یه تحقیقی درباره دروس این رشته بکن و مخصوصا گرایش هاش در فوق
چون فیزیک درسته ورود بهش راحته ولی واقعا تموم کردنش سخته و چون زیاد هم با رشته های دیگه واحد مشترک نداره تغییر رشته کار راحتی نخواهد بود برای فوق

آره. میدونم خیلی فرق داره. اصلا علت تردیدم هم همینه.
من الآن برم تحقیق کنم. مثلا نوشته در گرایش فلان درباره x,y بحث میکنن و کلا z توش بررسی میشه. خب! این یعنی چی؟ مگه فوق فقط همین یه جمله ــست؟ واقعا فایده نداره به نظرم. خیلی هم که اون جمله قشنگ باشه و خوشم بیاد، اما بازم درسش فرق میکنه.
 
بالا