• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آداب نــــقـد

  • شروع کننده موضوع
  • #1

nmejris@zan

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,239
امتیاز
10,796
نام مرکز سمپاد
شهيد هاشمي نژاد 1 مشهد
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1391
دانشگاه
فردوسی مشهد
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
توی این تاپیک قصد داریم منتقدین سایت رو به نوعی مورد نقد قرار بدیم و شیوه های صحیح ، موثر و مفید نقد در سایت رو بررسی کنیم ... :D

نقد چیست ؟ منتقد کیست ؟

خب مفهوم و معنای نقد رو همه ی ما می‌دونیم ...
اما شاید نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار می‌گیره اینه که نقد باید هدفی داشته‌باشه ...
به معنای دیگه نقد واقعی باید در جهت کمک به بهبود و سامان اوضاع باشه و نه تخریب و توهین و ...
داشتن آزادی بیان در نقد به معنای آزادی افسار گسیخته و اینکه هر فردی در هر جایگاهی بخواد به اسم نقد به دیگران توهین کنه نیست .

منتقد کسی هست که سعی در اصلاح داشته باشه و هدفش از نقد تخریب شخصیت‌ها نباشه .

نقد‌هایی که توی سایت انجام می‌شه عموماً ۲ حالت دارن ...
- یا نقد‌هایی هست که به سیستم مدیریتی سایت و شیوه‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلی سایت انجام می‌شه
- یا نقد‌هایی که به اشخاص و برخورد‌ها و رفتار‌های فرد خاصی مربوط می‌شه

شاید دلیل اینکه این روز‌ها این‌قدر توی جامعه و سایت نقد‌های ناصحیح و تخریبی وجود داره این هست که شیوه‌های انتقادی و جای صحیح و فرد مناسب برای انتقال انتقادات رو نمی‌شناسیم ...

قصد داریم اینجا کمی شیوه‌ی انتقاد از سلسه مراتب مختلف مدیران رو بگیم تا کاربرانی که آشنایی لازم رو ندارن اگر با مشکلی مواجه شدن بتونن نظرات و انتقادات خودشون رو مطرح کنن .
هر انتقادی محل خودش رو داره . لطفاً انتقادهاتون رو به طور غیرمستقیم یا در پست‌های حرف بزن مطرح نکنید تا انتقاد شما بیشترین بازده رو داشته باشه .

انتقاد از کاربران (و یا مدیر انجمنی در غیر انجمن مربوط به مدیریت خود)
در صورتی که شما انتقادی از کاربری دارین که به پیغام‌های خصوصی شما مربوط میشه میتونین این موارد رو از طریق گزارش به مدیر به مدیران کل سایت گزارش بدید .
اگر شما نسبت به رفتار‌های کلی کاربری و یا ادبیات و مشخصات کاربریش انتقادی دارین می‌تونین این موارد رو با مدیران داخلی مطرح کنین تا اون ها پیگیری کنن .


انتقاد از مدیران انجمن
در صورتی که شما از شیوه ی مدیریت و یا سیاست های مدیریتی مدیر انجمنی انتقاد داشتین ، بایستی در درجه ی اول این موضوع رو به طور دوستانه با خود مدیر انجمن مطرح کنین و پیشنهاد‌ها و انتقادات خودتون رو از طریق پیغام خصوصی و یا تاپیک‌های مرتبط در انجمنشون با اون‌ها در میون بذارین تا اون‌ها بتونن از نظرتون استفاده کنن .

اما در صورتی که شما از شخصیت کلی مدیر انجمنی به دلیلی ناراضی هستین و نقدی نسبت به انتخاب اون فرد به عنوان مدیر انجمن دارین ، می‌تونین انتقاد خودتون رو با مدیران داخلی که مسئول انتخاب مدیران انجمن هستن مطرح کنین .

انتقاد از مدیران داخلی
انتقاد از مدیران داخلی دو بخش می‌شه : انتقاد از مدیر‌گزینی و برنامه‌های این‌چنینی که مسئولیت اجراشون بر عهده‌ی مدیران داخلی هست و انتقاد از شخص مدیران داخلی. در صورتی که شما از یکی از مدیران داخلی انتقادی دارید، انتقادتون رو با مدیران اجرایی در میون بذارید تا رسیدگی کنند. در صورتی که از مدیر‌گزینی‌ یا برنامه‌های مشابه انتقادی دارید، مسئله رو توی تاپیک انتقاد از مدیران داخلی مطرح کنید تا مدیران داخلی جواب‌گو باشند.


انتقاد از مدیران اجرایی
برای انتقاد از مدیران اجرایی می‌تونین مسئله رو با مدیران کل که مسئول انتخاب و نظارت بر کار مدیران اجرایی هستن مطرح کنین تا اون ها رسیدگی کنن .


انتقاد از مدیران کل
برای انتقاد از یکی از مدیران کل می‌تونین در درجه‌ی اول مسئله رو باخود فرد و در درجه‌ی بعد با یکی دیگه از مدیران کل مطرح کنین تا رسیدگی بشه.

در صورتی که احساس کردین نیاز هست برای رسیدگی به این مسئله و نقد به مدیران کل موضوع به طور عمومی مطرح بشه میتونین این موضوع رو توی انجمن نظرات و پیشنهادات مطرح کنین تا اونجا مدیران کل و غیره در حضور کاربران مسئله رو دنبال کنن.


انتقاد از سیاست های کلی سایت
برای انتقاد از سیاست های کلی سایت و اصلاحشون هم می‌تونید از تاپیک های مرتبط در انجمن نظرات و پیشنهاد‌ها استفاده کنید و هم می‌تونین اون‌ها رو با مدیران اجرایی سایت مطرح کنید تا اون‌ها بررسی کنن .


لطفاً در هر مورد برای انتقاد فقط از راهکار های گفته شده عمل کنین و اصرار زیادی برای عمومی بیان کردن انتقاد‌هاتون نداشته باشین . چرا که در اکثر موارد انتقاد‌های عمومی یک روند فرسایشی و تخریبی پیدا میکنن و کمکی به اصلاح و بهبود سایت که نمی‌کنن هیچ ، جو و فضای عمومی سایت رو هم متشنج می‌کنن و این فضای دوستانه رو از بین می‌برن . :D

پیشاپیش از همه‌ی شما دوستانی که با هدف بهبود سایت و مدیران و ... انتقاد می‌کنین و کمک می‌کنین تا روز به روز اینجا بهتر بشه ممنونم . همواره منتظر انتقاد‌های خوبتون هستیم . :D
 

ادیبَک

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,380
امتیاز
4,204
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
سنندج
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
Lund University
رشته دانشگاه
Law
اینستاگرام
پاسخ : آداب نــــقـد

با تشکر فراوان از آقا نیما ی گُل. ;;) حالا که بحث نقد و ایناس منم یه نقدی بکنم راجع به این موضوع.

فرض کنیم همه آداب نقد کردن رو یاد گرفتن ولی آیا همه جنبه پذیرش نقد رو دارن ؟یا مثل نمونه های فراوانی که همه ما دیدیم یا کینه به دل میگیرن و لج میکنن با شخص منتقد ؟ :rolleyes: بر فرض الان من از مدیر انجمن X نقد کردم. آیا ایشون اصلا به نقد من توجه می کنه ؟ بهش فکر میکنه ؟ چه عکس العملی نشون میده ؟
آیا واقعا نقد من ( مثلا در مورد شیوه مدیریتش ) رو مورد تجزیه و تحلیل قرار میده و در صدد رفع نقاط ضعفش( " اگه ضعفی موجود باشه " ) بر میاد و خیلی دوستانه ازم تشکر میکنه که به بهبود وضعیت کمک میکنم؟
یا خیلی تند جواب میده که تو کاریت به این کارا نباشه (همون سخن معروف : تو کار بزرگترا دخالت نکن ! ) :-<
یا اینکه خدای نکرده دلخور میشه و در صدد .... ؟ X_X

پس خوبه که آداب نقد پذیری رو هم شرح بدیم. 8-> :-"

* اینم یه نقد از مطلب بود لطفا نقد پذیر باشید ;;)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

nmejris@zan

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
2,239
امتیاز
10,796
نام مرکز سمپاد
شهيد هاشمي نژاد 1 مشهد
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1391
دانشگاه
فردوسی مشهد
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک
پاسخ : آداب نــــقـد

× تاپیک رو باز کرده بودم که اگر دوستان احیانا نظری داشتن بگن .

خب حق با شماست . خیلی از ما ها انتقاد پذیر نیستیم . نه در این جامعه ی مجازی و این سایت ، خیلی از آدم ها توی زندگی واقعی شون انتقاد پذیر نیستن . شاید تا حدودی این مسائل و انتقاد پذیری به فرهنگ و شرایط جامعه مربوط هست . شاید هم بخشی از اینکه در مقابل انتقاد ها خیلی هامون جبهه میگیریم همون دلیل نقد های اشتباه و تخریبی بوده و به نوعی دید ناخوشایندی نسبت به نقد ایجاد شده .

در ثانی ، به قول استاد ادبیاتمون که ازمون میخواست کتابش رو نقد کنیم ...
هیچ موقع کسی نقد رو به واقع دوست نداره و براش خوشایند نیست . در هر صورت هر چقدر هم فرد انتقاد پذیر باشه ممکنه از انتقاد ها ناراحت بشه و این کاملا طبیعی هست .

اما در هر صورت فکر میکنم در اینجا به عنوان نمونه ای کوچیک از جامعه مون باز هم سعی شده تا حدودی این روحیه ی انتقاد پذیری ایجاد بشه . خیلی از انجمن ها تاپیک های نقد دارن ، تاپیک های مختلفی برای نقد از مدیران رده های مختلف سایت هم بوده و هست و ...
حالا اینکه تا چه حد این نقدها تاثیر داده بشه به جز روحیه ی انتقاد پذیری به منطق افراد و همینطور سیاست های مدیریتی اون ها بستگی داره.

مثلا خیلی از دوستان بار ها انتقاد کردن که فضای سایت خشک هست ، جایی برای تفریح نیست و ...
خب طبیعتا سیاست سایت این نبوده که اینجا به یک سایت تفریحی و پر از موضوعات بیهوده تبدیل بشه . در نتیجه ما هیچ موقع این انتقاد ها رو هرچند که با منطق اون دوستان و دلایل خودشون سازگار هست تاثیر نمیدیم .

در مجموع حرفت تا حدودی درسته ولی خب بازم میگم ، تلاش این بوده که فضای نقد در سایت ایجاد بشه . اما اینکه من ِ نوعی تا چه حد انتقاد پذیر باشم به اشخاص مربوط هست و زیاد کاریش نمیشه کرد .
 

AUGUST II_PRINCE OF SAMPA

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,126
امتیاز
1,905
نام مرکز سمپاد
ﻫﺎﺷﻤﯽ ﻧﮋﺍﺩ II
شهر
ﻣﺸﻬﺪ
پاسخ : آداب نــــقـد

انتقاد و نقد در جایی معنا پیدا میکنه که ابتا ظرفیت و ارزشش رو در مخاظبین خودش ایجاد کرده باشه تا اونها خواستار نقد ازش باشن
نقد خوب و بد هر دو حاصل خوب و بد بودن خود نهاد مورد انتقاد قرار گرفته هست و به نوعی بازتاب از رفتار های صحیح خودش،ینی نقد یک چیز جدا از خود مرجع نقد نیست و باهش در ارتباط و تقابل داره،
اولینش ایجاد فضای نقد هست که ما داریم و براش تاپیک زدیم ، چنین چیزی نباشه پس خفقان هست و اگه جایی خفقان باشه میشه با تقریب بالایی گفت از درون متلاشی میشه
بعد از ایجاد فضای نقد مسئله ی مهم ایجاد ارزش نقد هست و اینکه باید جو کل طوری تنظیم شده باشه که کاربر حس که برای خودش نقدش و .. احترام و ارزش قایلن و این فضارو حس کنه که در مرجع نقد نقش داره و مال خودش هستش و میتونه توش تاثیر گذار باشه و برخورد مناسبی باهش میشه یا فضای مناسب و جو مناسبی حاکمیت خواهد داشت و انتقاد پذیری بالایی در مرجع نقد وجود داره، مخاطب وقتی حس نمیکنه عضوی از این مجموعس که براش ارزش قایل باشن و با نقدش درست برخورد کنن دیگه نقد مناسبی هم از اون جامعه در نمیاد، انتقاد خشکی در مرجع نقد و عدم نیاز و اهتمام به نقد رو در مرجع نقدش چه بصورت مستقیم چه غیر مستقیم حس کنه دیگه از اون جامعه نقدی صحیحی خارج نخواهد شد، و یا نقدی صورت نمیگیره یا بسیار بد صورت خواهد گرفت
در مقابل اینکه علاوه بر پذیرش نقد نبود چاپلوسی هم خیلی مهمه و تاثیر بسیار بدی روی نقد های خارج شده از اون جامعه داره، معلم زیستمون میگفت اوایل انقلاب یک کارخونه ی فک کنم گفت ماشین تو آمریکا برشکست شد در حالی که قبلش کارخونه ی ضعیفی نبود،و میگفت بعد ها مقاله ای رو خونده بوده که راجب این کشف علل برشکست شدن اون کارخونه بوده و علت اصلی این بوده که مدیر عامل این کارخونه از افراد چاپلوس خوشش میومده،در این شرایط باند بازی و چاپلوس گرایی تو این چنین فضایی قدرت میگیره و نقد و انتقاد پذیری یا تضعیف میشه یا شکل تخربی میگیره
در کل مصداق های دیگه ای هم وجود داره و من هم حال نوشتن ندارم، اما درکل میخام به این نکته اذعان داشته باشم که تا حد زیاد نقد خروجی از یک مجموعه با فضای اون مجموعه پیوند خورده، به نوعی خود نقد درست وقتی از یک مجموعه خارج شد نشون میده که بازتابی از فضای درست حاکم بوده،نقد درست شدیدا تحت تاثیر فضای درست حاکم و فضای حاکم هست که نقد مخاطبینش رو پرورش و جهت میده، نقد درست و غلط هردو تا حد زیادی میوه ی فضای حاکم اون جامعه حسوب میشن،
برای ایجاد فرهنگ درست نقد باید علاوه بر آموزش صحیح به تنظیم فضای حاکم هم توجه داشت چون از هم مجزا نیستن.
 

sarah nodet

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
19
امتیاز
41
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ارومیه
شهر
ارومیه
دانشگاه
علوم پزشکی اردبیل
رشته دانشگاه
دندان پزشکی
پاسخ : آداب نــــقـد

سلام...
خیلی خوشحال شدم که تو سایت این موضوع رو مطرح کردین.
همیشه گفتن که نقد باید سازنده باشه.اما تشخیص اینکه چه نقدی سازنده است ، یکم کار میخواد
همونجوری که دوستان گفتن نباید اسم توهینو نقد گذاشتو به افراد یا عقایدشون و ... اهانت کرد.اما نقد یک جنبه ی دیگه هم داره،که باید دور از تعصب باشه.تعصب بیجا گوشو چشم فرد رو میبنده و از فهمیدن و درک واقعیت دور میکنه.
نقد کردن در واقع جدا کردن سره از ناسره است.ینی ما برا اینکه بتونیم ی نقد و انتقاد خوب داشته باشیم، باید خوبو از بد تشخیص بدیم و با عقل و منطق اقدام کنیم... h-:
 

ariadne

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,059
امتیاز
5,010
نام مرکز سمپاد
فرزانگان چهار
شهر
تهـــــران .
پاسخ : آداب نــــقـد

انتقاد پذیری به نحوی تاثیر پذیر از <نحوه ی انتقاد> هم هست.
بعضی ها واقعن هنوز نمی دونن چطوری انتقاد کنن؛ بیشتر جو رو متشنج می کنن تا این که انتقاد کنن، توهین می کنن، وقتی فرد مقابل هم این نحوه و لحن انتقاد رو می بینه ؛ حتی اگر انتقادپذیر ترین هم باشه، ترجیح می ده از خودش دفاع کنه تا اینکه کوتاه بیاد و بپذیره.
بنظرم این هم تا حد زیادی مؤثر و قابل توجه ـه در انتقاد پذیری.
 

دو نقطه دی

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
14
امتیاز
13
نام مرکز سمپاد
فرزانگان4
شهر
مشهد
پاسخ : آداب نــــقـد

چون تقریبا مدارس ما آزمایشگاههای کوچیکی هستن از جامعه میتونیم خیلی قشنگ روش مثال ببزنیم،اگه مرجع نقد معلم باشن و فضایی که معلم در کلاس ایجاد میکنه بشه جو حاکم بر جامعه و فضا ی جامعه و کلاس جامعی باشه که مخاطبین رو تشکیل میدن میشه نمود این وابستگی و تقابلش رو به خوبی حس کرد، کلاس ما یک کلا س 25 نفره تقریبا یک دست هستیم که جز تقریبا یک نفر که به اتفاق ناخالصی به حسابش میاریم بقیه کلاس کلاس مچ و درستی هستن.
ما معلم های مختلفی با رفتار های مختلفی داریم که فضای کلاسیشون متفاوت هستن،
واقعا خیلی جالبه که سر بعضی کلاسا من اصن معلم رو آدم حساب نمیکنم چه برسه بخام نقدش کنم و میشینیم لپ تات باز میکنیم با صندلی های پشتی در طول کلاس فیلم میبینیم. معلمی که شاید جز شایستگی فحش دادن براش قائل نیستم. و کلاس واقعا عجیبه که سر این کلاس ما هیچ انتقادی نمیکنیم ولی از معلم متنفریم و اگه انتقادی میکنیم تخربیه،مثلا قبل کلاس رو تخته راجبش چیزی مینویسن. وقتی حواسش نیست سر کلاسش آهنگ میزنن یا بطور کلی باهش به سازش نمیرسیم و خود معلم هم ناراضی و عصبانیست.زبان فارسی آقای صوفی.
در مقابل معلم های دیگه ای داریم،معلمی که سر کلاس نشست و گفت انتقاداتمون رو بگیم و بهش گفتم اگه بخام بهت از صد نمره بدم شصت(یا شست) میدم و کاملا ریلکس تونستم بگم و محترمانه براش توضیح دادم که چرا و چون تو حالا از خودم یا چند نفر دیگه بطرز محسوس و بیخودی تو کلاس بطور خاص تعریف میکنی و باعث ایجاد حس تبعیض و به مرور عدم امید به پیشرفت میشه و و دقیقا جلسه پیشش که پریروز بود دیدم وقتی خاص ازم تعریف کنه و حرفی بزنه گفت آخر کلاس کارت دارم و اخر کلاس خصوصی صحبت کرد. زیست آقای شریعتی.
معلم های خاص دیگه ای داریم، که فضای کلاسشون شکلیست که واقعا احساس میکنی معلم نیست که کلاس رو راه میبره بلکه کلاس مجوعه از ماست و همه با هم درش شریکیم و باید کمک کنیم تا پیش ببریمش،حتی اگه دموکراسی نباشه توهمی ازش هست و حس میکنیم که در این کلاس نقش داریم و همه مسئولیم تا کار کنیم تا باهم پیشرفت کنیم، معلمی که هرچند وقت نظر میخاد و حرف میزنیم و با هم به نتیجه میرسیم و اگه مشکلی داشته باشیم درکمون میکنه و در مقابل ما هم ،و واقعا من احترامی که از این استاد وجود داره و ارزشی که قائل هست برامون بی نظیر میدونم. این استاد درس نگاه نمیکنه یا اگه چیزی تکلیفی گفته و انجام ندادیم سر کلاسش میگیم راحت و میگیم چرا و مپذیره و واقعا عالی برخورد میکنه و نتیجش هم این شده که ما به این نتیجه رسیدیم که برای خودمون باید کار کنیم نه برای اون نوعی و اگه نمیکنیم از درون خودمون ضرر کردن رو حس میکنیم و خودش به احترام ارزش ما خیلی معتقده،امتحان نمیگیره یا میگیره تصحیح نمیکنه و مراقب هم وای نمیسته و کلاس رو به خودش واگذار میکنه و ترم پیش هم دفتر نمره رو گذاشت داد به کلاس و گفت هرکس هر نمره ای که خودش رو و تلاشش رو شایستش میدونه به خودش بده(البته سوء استفاده هم بعضا شد ولی عموما خوب بود) و من خودم 18 دادم به خودم و البته این نیم ترم دوم رو ضعیف کار کردم و اگه بده این دفه 16.5 یا 17 میدم،چنین معلمی میگه من از کلاستون لذت میبرم و ما هم از کلاسش لذت میبریم و 5 شنبه ی تعطیل برای کلاس اضافش میایم و از کلاسش لذت میبریم، و ... . معلم فیزیک استاد وردکار.
در نهایت این چنین چیز هایی هست و اینچنین فضایی که سر یک کلاس میخایم فحش بدیم،سر یک کلاس احساس انتقاد پذیر بودن داریم و سر یک کلاس احساس دموکراسی و مشارکت در اداره ی کلاس و آزادی بیان و همه هم نسبت به هم درک درستی داریم(بطور تقریبی و البته در نوع خودش خیلی خیلی خیلی نادر و خاص هست کلاس ایشون). همه ی اینها جامعه یا کلاس ما یکیست، شخصیت من و دیگر دانش آموزان تغییری نکرده و همه سر کلاس زبان فارسی همون هستیم که سر کلاس فیزیک با آقای وردکار هستیم. نوع انتقادی که مرجع ضمیر دریافت میکنن کاملا بازتابی از رفتار خودشون و در تقابل با خودشونه.
خدافس :-ایچ
 

dorna

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,588
امتیاز
4,448
نام مرکز سمپاد
فرزانگان امین1
شهر
اصفهان
پاسخ : آداب نــــقـد

یه هدفی هست که ما اینجا جمع شدیم. و تو این هدفم مدیریت و فلان مطرح نیست. سمپادیا نه سود مادی خاصی واسه کسی داره. نه کسی حاکمه نه کسی که مقام بالاتری داره به چیز خاصی قراره برسه برای همین اگه واقع بین باشیم میبینیم انتقاد های اساسی ، استیضاح کردن مقامات سایت(!) و غیره واقعا داخل سمپادیا معنی پیدا نمیکنه. اگه انتقادی باشه، پیشنهادی باشه ، ایده ای باشه باید راهی رو بریم که به سادگی جواب ازش بگیریم. انتقاد تند و تیز ، دعوا و به چالش کشیدن و سایر شیوه های انتقادی که شاید مثلا بشه توی انتقاد به یه نظام سیاسی ازش استفاده کرد اینجا اونقدرا کاربردی نداره. ساده و مستقیم و بی حاشیه انتقاد کنیم.
مثلا انتقاد های داخل حرف بزن که به دعوا کشیده میشه یکی از بدترین انواع انتقاده. نه انتقاد کردن از مدیرای سایت جای درستش توی حرف بزنه نه دفاع مدیر از خودش یا نمیدونم یادآوری قوانین توسط مدیر و غیره باید تو حرف بزن باشه. توی تاپیک های متفرقه ی دیگه هم همینطور. هر انتقاد رو ببرید نزدیک ترین جایی که قراره به گوش شخص برسه. ترجیحا میتونید خیلی از انتقادات رو حتی داخل پ.خ مطرح کنید. اینجا کسایی که مسئولیت قبول کردن ،چه مسئولیت یه انجمن، چه بیشتر خوشحال میشن که ایده ها ی شما برای بهتر شدن رو داخل پ.خ بشنون. اگه هم فکر میکنید یه نفر کلا شایستگی نداره مدیر باشه به مقام های بالاتر بگید. اگه قرار باشه نتیجه بگیرید راه های مستقیم بهترین راه های ممکنه. از کنفرانس های هم اندیشی اپوزیسیون(!) خارج سایت و حرف های حاشیه ای داخل حرف بزن و دعوا های دنباله دار به شکل موازی داخل چند تا تاپیک و ... نتیجه ی خاص اضافه تری نمیشه گرفت. و بدونید قطعا نتیجه منفی داره داخل کلیت سمپادیا. قطعا و بدون شک شما باعث شدید سمپادیا بدتر بشه نه بهتر.
آخرم اینکه هدفتون از انتقاد دقیقا فقط و فقط بهتر شدن باشه. اعتراض کردن به افراد یه حس شاخ بودن میده . خواهشاً در مقابل این تمایلتون مقاومت کنید !
 

Toobiii

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
940
امتیاز
6,151
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۲
شهر
تهران
مدال المپیاد
شیمی
دانشگاه
شهید بهشتی
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : آداب نــــقـد

خیلی قسمتا رو بچه ها گفتن
به نظر من انتقاد رو خیلی راحت میشه با تحقیر و تخریب قاطی کرد...
تازه انتقاد تو این سایت،یه جزء خیلی خیلی کوچیکشه،تو هر زمینه ای انتقاد شیوه داره.
به نظرم اگه دسته بندی بشه و هر چند وقت راجع به نقد کردن تو یه زمینه ی خاص بحث کنیم بهتره :-?
راجع به سایت فقط اگه بخوام بگم،خب اول اینکه تکلیفمونو باید مشخص کنیم،هدفمون از حرفی که داریم میزنیم "انتقاد" وبهتر کردن سایته،یا صرفا اعتراض و تخریب شخصیتِ طرف...
اگه هدف دومیه،که هیچی :D ولی اگه واقعا اولیه،خب چرا وقتی اسم انتقاد میاد باید تو ذهنمون یه جوِ دعوایی بیاد؟ نمیشه با دوستی و خوش اخلاقی انتقاد کرد آیا؟ همونجور که گفتن وقتی با یه لحنِ تهاجمی انتقاد شه،طرفِ مقابل به جای توجه به مفهومِ حرفا و پذیرفتنِ نقد،ترجیح میده از خودش دفاع کنه،کاملا هم طبیعیه...
و یه چیز دیگه هم اینکه لازم نیست برای یه موضوعی که به راحتی میشه با خود شخص مطرح کرد یه تاپیک عمومی زده بشه و همه داخل بشن،این کار فقط به انتقاد شاخ و برگ می ده و دو تا تیم درست میشن که تنها هدف میشه کم نیاوردن در مقابل تیمِ حریف :D در صورتی که اگه به صورت خصوصی مطرح میشد خیلی ساده تر از این حرفا بود...
و خیلی خیلی مهمه که روی انتخاب کلمه ها و جمله ها دقت بشه،چون خودِ انتقاد چیزیه که تحمل میخواد،وقتی سوء تفاهم هم قاطیش بشه دیگه هیچی... :D
یه چیزِ دیگه هم که هست اینه که دقت کنید کسایی که اینجا مدیرن نه برای کارشون حقوق میگیرن،نه ویژگی خاصی بهشون داده میشه،نه از حذف کردن یه پست لذتِ وصف ناپذیری می برن نه... فقط سعی تو مرتب و مفید نگه داشتنِ سایت دارن،پس موقعِ انتقاد از مدیرای اینجا به این هم دقت کنید:D

در موردِ شخصی که داره ازش انتقاد میشه هم لازه که تحمل داشته باشه،اگه حق باهاشه دلیلِ رفتارشو با منطقِ درست توضیح بده،اگرم می بینه داره اشتباه می کنه کوتاه اومدن خیلی بهتر از کش دادنِ بحث و قاطی کردنِ تعدادِ زیادی آدمه که هیچ ربطی به بحث ندارن و فقط موضوعِ کوچیکی رو گنده می کنن... و همچنین مدیری که داره ازش انتقاد میشه بهتره حس نکنه از بقیه کاربرا بالاتره...

فعلا همین دیگه،حالا بازم اگه چیزی به ذهنم رسید میگم :D
 
بالا