• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

توزیع های لینوکس

  • شروع کننده موضوع
  • مدیر کل
  • #1

Admin2

لنگر انداخته
عضو کادر مدیریت
مدیر کل
ارسال‌ها
7,596
امتیاز
37,032
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1389
توزیع‌های لینوکس بسیار فراوانند. ایجاد هر کدام هدف خاصی داشته ‌است: یکی برای راحتی کار، یکی با ظاهری بسیار شبیه به ویندوز برای کسانی که می‌خواهند از ویندوز به لینوکس مهاجرت کنند، یکی برای بازی، یکی برای چندرسانه‌ای، یکی برای سرور، یکی برای استفاده‌ی عمومی از کامپیوتر، برای تحقیقات علمی، برای کودکان و ... .

معرفی چند توزیع لینوکس

سینا سعیدی- حيات‌نو
توزیع‌های لینوکس بسیار فراوانند. ایجاد هر کدام هدف خاصی داشته ‌است: یکی برای راحتی کار، یکی با ظاهری بسیار شبیه به ویندوز برای کسانی که می‌خواهند از ویندوز به لینوکس مهاجرت کنند، یکی برای بازی، یکی برای چندرسانه‌ای، یکی برای سرور، یکی برای استفاده‌ی عمومی از کامپیوتر، برای تحقیقات علمی، برای کودکان و ... . گفتیم که «توزیع لینوکس» نیز به نسخه‌ای از لینوکس گفته می‌شود که توسط فرد، گروه یا شرکتی ایجاد شده‌باشد. این ایجاد شدن می‌تواند یا سرهم کردن و جمع‌آوری امکانات از ابتدا و ایجاد یک توزیع لینوکس از سطح صفر باشد یا اینکه یک توزیع موجود را تغییر بدهند و توزیع جدیدی با امکانات جدید ایجاد کنند. با این مقدمه به معرفی چند توزیع لینوکس می‌پردازیم و در حد حوصله‌ی بحث ویژگی‌ها و امکانات آنها را معرفی می‌کنیم.

سایت Distrowatch.com

تقریبا بهترین و کامل‌ترین منبع اطلاعات درباره‌ی توزیع‌های لینوکس است. در این سایت شما اطلاعات بسیار کاملی درباره‌ی توزیع‌های مختلف در دست دارید؛ برای مثال:
۱- صفحه‌ اختصاصی برای هر توزیع که شامل اطلاعاتی نظیر: توضیح و معرفی مختصر، بررسی امکانات به شکل مختصر، لینک به آخرین خبرها درباره‌ی توزیع مورد نظر، جدول نرم‌افزارهای موجود در نسخه‌های قبلی و نسخه‌ی کنونی توزیع مورد نظر، آدرس سایت، محل دانلود، کلیه‌ سایت‌هایی که درباره‌ این توزیع مطالبی نوشته‌اند و ...
۲- رتبه‌بندی توزیع‌ها بر اساس تعداد بازدید از صفحه‌ اختصاصی هر توزیع در روز توسط کاربران
۳- آخرین خبرها درباره‌ توزیع‌ها شامل انتشار نسخه‌ی جدید، تغییر، بیانیه و ...
۴- لیست آخرین نرم‌افزارهای به‌روز شده
۵- معرفی سایت‌هایی برای فروش توزیع‌های مختلف
و بسیاری اطلاعات مفید دیگر.

سایت Technotux.org
این سایت که کاملا فارسی است تقریبا نسخه‌ فارسی شده‌ سایت Distrowatch است. سایت «تکنوتاکس» حاوی آخرین خبرها درباره‌ توزیع‌های مختلف به زبان فارسی، آخرین خبرها درباره‌ برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها با موضوع لینوکس و ... است. همچنین این سایت یک تالار گفت‌وگو (فوروم) دارد که بسیار فعال است و بسیار مورد نظر کاربران فارسی زبان قرار گرفته است. هر مشکل یا سوالی درباره‌ هر توزیع لینوکسی را میتوانید در فوروم تکنوتاکس مطرح کنید تا به جواب برسید.

معرفی توزیع‌های ایرانی لینوکس

تعجب نکنید! توزیع لینوکس ایرانی هم وجود دارد. در حال حاضر در ایران سه توزیع لینوکس داریم که هر کدام برای هدف خاصی ایجاد شده‌اند. اکنون به معرفی اندکی درباره‌ این توزیع‌ها می‌پردازیم.

۱- لینوکس شریف
لینوکس شریف کاری از شرکت farsiweb.info است که بر پایه‌ توزیع محبوب Fedora بنا شده. این سیستم‌عامل ایرانی که مطابق با نیازهای زبان فارسی و شرایط محلی ایران ساخته شده‌است در دو نسخه‌ رومیزی و کارگزار ارائه می‌شود. نسخه‌ رومیزی مخصوص کامپیوترهای خانگی و اداری و نسخه‌ کارگزار مخصوص سرور است. (منظور از سرور کامپیوترهای خدمات دهنده‌ اینترنت و شبکه هستند)
نسخه‌ روزمیزی لینوکس شریف دارای چند نسخه است:

۱- نسخه‌ یک که بر روی تمامی کامپیوترهای نماینده‌ ایرانی شرکت نفتی Shell نصب شد.
۲- نسخه‌ دو که برای فروش به بازار فرستاده شد. این نسخه شامل دو CD است و هم‌اکنون در دسترس تمامی علاقه‌مندان قرار دارد. این نسخه به‌طور پیش‌فرض از محیط کاملا فارسی استفاده می‌کند که امکان انتخاب محیط کاملا انگلیسی نیز وجود دارد. اکثر نرم‌افزارها در این نسخه کاملا فارسی هستند که می‌تواند کمک شایانی به یادگیری سریع‌تر لینوکس به تازه‌کاران بنماید. با خرید بسته‌های اصلی سیستم‌عامل لینوکس شریف می‌توانید از امکاناتی همچون کارت عضویت در باشگاه کاربران لینوکس شریف و ارسال رایگان بسته‌های به‌روز رسانی برای کاربران بهرمند شوید.
۳- نسخه‌های دبستان و راهنمایی که برای یک طرح خیریه برای مدارس دبستان و راهنمایی شهر بم طراحی شد که مبنای این طرح خیریه یونیسف بود. این نسخه‌ها صرفا برای کودکان و نوجوانان در همان رنج سنی خاص طراحی شده‌اند و به غیر از نرم‌افزارهای معمول موجود در نسخه‌ دوم لینوکس شریف، نرم‌افزارهای سرگرمی، درسی، علمی، آموزشی و ... مناسب برای همان سنین در این نسخه‌ها یافت می‌شود. این نسخه‌ها نیز از محیط کاملا فارسی سود می‌برند.

نسخه‌ کارگزار یا سرور لینوکس شریف نیز در سه نسخه‌ یک (برای شرکت Shell)، دو و سه (برای استفاده‌ کاربران) موجود است. برای خرید لینوکس شریف نسخه‌ی کارگزار می‌توانید به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید. خرید محصولات لینوکس شریف شامل پشتیبانی نیز می‌شود. این پشتیبانی برای هر دو نسخه‌ کارگزار و رومیزی شامل به‌روز رسانی‌های امنیتی، تصحیح اشکال و بهبود برنامه‌ها برای برنامه‌های متعددی است که در این دو نسخه وجود دارد. مشتریان در صورت نیاز می‌توانند از انواع پشتیبانی‌های دیگر شامل سفارشی‌سازی لینوکس شریف برای نیازهای سازمان، رفع مشکلات از راه دور یا در محل، آموزش و اعصای گواهینامه بهرمند شوند. قابل ذکر است که نسخه‌های رومیزی و کارگزار شرکت فارسی وب محصول تجاری محسوب می‌شوند. بدین معنی که شما برای تهیه باید آنها را خریداری کنید. قوانین حاکم این اجازه را به شما می‌دهد که این لینوکس‌ها را برای دوستانتان کپی کنید. اما نسخه‌های کپی دیگر شامل پشتیبانی نخواهند شد.

۲- لینوکس کارآمد
لینوکس کارآمد محصولی از شرکت داده‌پردازی ایران است. این شرکت که سابقه‌ زیادی در زمینه‌ خدمات رایانه‌ای دارد، با تولید این لینوکس خود را در بازار سیستم‌های عامل نیز مطرح کرد. لینوکس کارآمد برگرفته شده از توزیع Slax است و از ابتدا طراحی نشده است. این لینوکس نیز در نسخه‌های متفاوت از یک تا چهار قابل دسترسی است و هر کدام از این نسخه‌ها راه پیشرفت را به‌خوبی پیموده‌اند. محیط پیش‌فرض در این لینوکس با زبان فارسی همراه است و قابلیت تغییر آن به انگلیسی نیز وجود دارد.

کارآمد یک دیسک زنده است. بدین معنی که با قرار دادن دیسک درون کامپیوتر و بالا آوردن کامپیوتر با CD، سیستم‌عامل اجرا شده و شما قادر به استفاده از تمامی امکانات آن خواهید بود. دیسک زنده هیچ کاری به هارددیسک شما ندارند و قبل از نصب هیچ تغییری روی آن نمی‌دهد. اگر از یک دیسک زنده خوشتان آمد می‌توانید آن‌را بر روی هارد نصب کنید اما اگر خوشتان نیامد هیچ چیز از دست نداده‌اید. نه تنها هارد کامپیوترتان را دستکاری نکرده‌اید بلکه تجربه‌ی استفاده از یک سیستم‌عامل غیر از ویندوز را نیز داشته‌اید. کارآمد نیز یک لینوکس تجاری است. برا ی آشنایی با معنای لینوکس تجاری به بخش لینوکس شریف مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به karamad.com مراجعه کنید.

۳- لینوکس پارسیکس
لینوکس پارسیکس فعال‌ترین سیستم‌عامل ایرانی و محصول شرکت «تالار وب» است. این لینوکس تنها لینوکس ایرانی است که در رتبه‌بندی صد لینوکس برتر در سایت معتبر distrowatch.com حضور دارد. رتبه‌ کنونی این لینوکس در این سایت ۶۰ است. پارسیکس یک دیسک زنده (برای آشنایی با مفهوم دیسک زنده به بخش لینوکس کارآمد مراجعه کنید) و قابل نصب است که از توزیع Kanotix برگرفته شده و کلیه‌ نرم‌افزارهای لازم برای یک توزیع میزکار را داراست. پارسیکس برخلاف دو توزیع ایرانی دیگر به‌طور پیش‌فرض محیط فارسی ندارد و از محیط انگلیسی استفاده می‌کند اما این قابلیت وجود دارد که بعد از اتصال به اینترنت محیط را به هر زبانی که خواستید در بیاورید. این لینوکس تجاری نیست و کاملا رایگان و قابل دانلود است.

به‌روز رسانی‌های بسیار سریع و سرعت بسیار بالا حتا در حالت نصب نشده و اجرا از روی CD از ویژگی‌های این سیستم‌عامل است. پارسیکس علاوه بر کاربران ایرانی کاربران غیر فارسی زبان نیز دارد و می‌توان گفت که یک محصول جهانی است که در ایران تولید می‌شود. این لینوکس هم‌اکنون در نسخه‌ ۱/۵ به سر می‌برد. نسخه‌ ۱/۵ بعد از تلاش چندین ساله‌ توسعه‌دهندگان آن حاصل شده و روز به روز هم پیشرفت بیشتری می‌کند و به‌سوی کامل‌تر شدن می‌رود. وب‌سایت رسمی این سیستم‌عامل parsix.org می‌تواند راهنما و پاسخگوی مشکلات شما باشد. این سیستم‌عامل همچنین دارای دیکشنری چند زبانه‌ xFarDic (محصول شرکت تالار وب) است که هیچ‌وقت شما را در مواجهه با کلمات نا آشنا تنها نمی‌گذارد. برای اطلاعات تخصصی‌تر نیز می‌توانید به سایت distrowatch.com مراجعه کنید و پارسیکس را جست‌وجو کنید.

منبع : ITNA
 

Helli Agent

کاربر نیمه‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
217
امتیاز
18
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
پلی تکنیک
رشته دانشگاه
مهندسی مکانیک ، مهندسی انرژی
پاسخ : توزیع های لینوکس

مرسی
 

arashdn

کاربر فعال
ارسال‌ها
22
امتیاز
6
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
شهر
ارومیه
سال فارغ التحصیلی
1391
پاسخ : توزیع های لینوکس

چرا از فدورا حرفی زده نشده ؟؟
یکی از محبوب ترین ها در جهان و حتی در ایران

پارسیکس هم خوبه که اقای آلن باغومیان نوشته ...
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : توزیع های لینوکس

به طور قطع بهتون می گم که محبوب ترین و بهترین و کاربر پسند ترین توزیع لینوکس
در درجه ی اول اوبونتو می باشد و بعد از ان فدورا و توش هیچ شکی هم نیست

البته بستگی به کارتون داره.مثلا برای متخصص های امنیتی که تست های امنیتی فراوان روی سیستم ها انجام می دن بدون شک توزیع backtrack که مخلوطی از ابونتو و یسری چیز دیگه هست مناسب هست
 

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
معرفی توزیع‌های لینوکس

خیلی ها از من پرسیده بودن که فرق اینا چیه با هم ... یه مطلب جمع آوری کردم میزارم شما هم مستفیض شین :D

ابونتو
200px-Ubuntu_logo.svg.png

[quote author=ویکی پدیا]
اوبونتو (به انگلیسی: Ubuntu) یک توزیع گنو/لینوکس است که بر مبنای توزیع دبیان پایه‌گذاری شده‌است؛ اما با آن تفاوت دارد. نام اوبونتو از یکی از مفاهیم آفریقای جنوبی به معنی «انسانیت نسبت به دیگران» (به انگلیسی: Humanity Towards Others) گرفته شده‌است.

از ویژگی‌های بارز اوبونتو می‌توان به کاربرپسند بودن، سادگی، زیبایی، سرعت و عدم نیاز به سخت‌افزار پیچیده اشاره کرد.

این سیستم‌عامل یکی از کاربرپسندترین توزیع‌های گنو/لینوکس است و در مدت نسبتا کوتاه عمر خود، توانسته رشد خیره‌کننده‌ای در جذب کاربران عادی داشته باشد. بر طبق آمار وب، این توزیع در بین دیگر توزیع‌های گنو/لینوکس ۵۰ تا ۷۰ درصد سهم بازار را بدست آورده‌است. در ایران نیز این سیستم‌عامل کاربران زیادی را جذب کرده و جامعهٔ مجازی نسبتا خوبی در کنار آن شکل گرفته‌است. اوبونتو دارای پشتیبانی نسبتا خوبی از تمام زبان‌های زنده دنیا از جمله زبان فارسی است.

اوبونتو هر ۶ ماه یک بار نسخهٔ جدیدی را عرضه می‌کند. هر نسخه از اوبونتو، تا ۱۸ ماه پس از انتشار آن نسخه، پشتیبانی می‌شود. اوبونتو دارای نسخه‌هایی با پشتیبانی بلند مدت[واژه‌نامه ۱] نیز هست که به جای پشتیبانی ۱۸ ماهه، ۳ سال پشتیبانی برای نسخهٔ ویژهٔ رایانه‌های شخصی و ۵ سال پشتیبانی برای نسخه‌های سرور ارائه می‌کند.

آخرین نسخه اوبونتو، نسخه ۱۱.10 و با نام "پلنگ راه‌راه آمریکایی|پلنگ راه‌راه" است که براساس اعلام قبلی در تاریخ 13 اکتبر ۲۰۱۱ منتشر شد.
[/quote]

اسکرین شات :

800px-Ubuntu_11.04.png


دریافت از سایت : ubuntu.org

کوبونتو
250px-Kubuntu-logo-lucid.svg.png


[quote author=ویکی پدیا]
کوبونتو یک شاخه رسمی از اوبونتو است که به جای استفاده از میزکار گنوم از کی‌دی‌ای استفاده می‌کند. البته می‌توان هر دو این محیط‌ها را توسط بسته‌هایی با نام‌های ubuntu-desktop و kubuntu-desktop در کنار یکدیگر نصب کرد.
اوبونتو در اولین انتشار خود بر روی یک CD و تنها با یک میزکار به نام گنوم عرضه شد. باگسترش یافتن این توزیع و محبوبیت عمومی آن گروهی داوطلب از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان شروع به آماده‌سازی میزکار محبوب کی‌دی‌ای بر روی این توزیع کردند. هم‌اکنون آخرین توزیع رسمی کوبونتو نسخه ۱۰.۴ به نام «سیاه‌گوش درخشان» می‌باشد.
[/quote]

اسکرین شات :

750px-Kubuntu_10.04_main_menu.png


دریافت از سایت : kubuntu.org

ادوبونتو
200px-Edubuntu_Logo.svg.png


[quote author=ویکی پدیا]
ادوبونتو یک توزیع گنو/لینوکس از شرکت کنونیکال می‌باشد که برای استفاده در مدارس طراحی شده است. هدف اصلی ادوبونتو آماده کردن افراد برای کار با رایانه یا استفاده از آن مطابق با نیازهای تحصیلی می‌باشد.
[/quote]

اسکرین شات :

Edubuntu-11-10-Officially-Released.jpg


دریافت از : edubuntu.org


زوبونتو :
200px-Xubuntu_Logo.svg.png


[quote author=ویکی پدیا]
زوبونتو یک شاخهٔ رسمی از سیستم‌عامل آزاد و متن‌باز اوبونتو است که از میزکار اکس‌اف‌سی‌ای استفاده می‌کند. زوبونتو برای کسانی مناسب است که رایانه‌های کم قدرت دارند یا آن‌هایی که می خواهند محیط میزکار سریعتری داشته باشند.
[/quote]

اسکرین شات :

ubuntu1110alpha1-small_004.png


دریافت از : xubuntu.org



اگه سوال دیگه ای داشتید همین جا مطرح کنید !
 

MHD.H

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
789
امتیاز
1,069
نام مرکز سمپاد
علامـه حلـی
شهر
تهران
مدال المپیاد
كامپيوتر ، فيزيك (در حال مطالعه)
دانشگاه
ایشالله صنعتى شریف
رشته دانشگاه
نرم افزار
پاسخ : اوبونتو ، کوبونتو ، زوبونتو و ادوبونتو

به نظر خودت کدوم از اینا بهترینشه ؟
ببین به نظر من REDHAT و FEDORA خیلی بهترن و کامل تر
نیستن ؟
راستی ubuntu چرا دیگه ارسال رایگان نداره ؟
 

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
پاسخ : اوبونتو ، کوبونتو ، زوبونتو و ادوبونتو

به نقل از BlackMak :
به نظر خودت کدوم از اینا بهترینشه ؟
ببین به نظر من REDHAT و FEDORA خیلی بهترن و کامل تر
نیستن ؟
راستی ubuntu چرا دیگه ارسال رایگان نداره ؟

سری اوبونتو پر طرفدار ترین دیسترو گنو لینوکسن !

انتخاب بستگی به سلیقه و نیاز های شخصیت داره ....

به نظر من همه دیسترو ها خوبن ...

ــــــــــــ

سیستم عامل که رایگانه ! تو سایتشم قابل دانلوده .... لازم نبود ارسال رایگان اصلا به نظر من !
 

MHD.H

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
789
امتیاز
1,069
نام مرکز سمپاد
علامـه حلـی
شهر
تهران
مدال المپیاد
كامپيوتر ، فيزيك (در حال مطالعه)
دانشگاه
ایشالله صنعتى شریف
رشته دانشگاه
نرم افزار
پاسخ : اوبونتو ، کوبونتو ، زوبونتو و ادوبونتو

به نقل از JB :
سری اوبونتو پر طرفدار ترین دیسترو گنو لینوکسن !

انتخاب بستگی به سلیقه و نیاز های شخصیت داره ....

به نظر من همه دیسترو ها خوبن ...

ــــــــــــ

سیستم عامل که رایگانه ! تو سایتشم قابل دانلوده .... لازم نبود ارسال رایگان اصلا به نظر من !
آخه زمانی که ورژن 9 ـش بود من سفارش دادم و 1 هفته از هلند برام آوردن
خیلی جالب بود !
به نظرت از بین این سری های ubuntu کدوم کامل تره ؟
 

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
پاسخ : اوبونتو ، کوبونتو ، زوبونتو و ادوبونتو

به نقل از BlackMak :
به نظرت از بین این سری های ubuntu کدوم کامل تره ؟

اگه با گنوم راحت تری اوبونتو ، اگه با KDE راحت تری کوبونتو !

ادوبونتو همون اوبونتو هست که یه سری ابزار آموزشی هم ریخت توش.

زوبونتو هم رابط گرافیکیش xfce هست ... برا سیستم هایه ضعیف طراحی شده ... سبک تره از گنوم و KDE
 

MHD.H

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
789
امتیاز
1,069
نام مرکز سمپاد
علامـه حلـی
شهر
تهران
مدال المپیاد
كامپيوتر ، فيزيك (در حال مطالعه)
دانشگاه
ایشالله صنعتى شریف
رشته دانشگاه
نرم افزار
پاسخ : اوبونتو ، کوبونتو ، زوبونتو و ادوبونتو

من الان دارم از اوبونتو استفاده میکنم
خیلی عالیه
محشر
ترکونده پسر
هم سبک هم محیط قشنگ هم برای برنامه نویسی مناسبه
برنامه هاش هم خیلی سنگین نیستن
در کل خیلی عالیه
من همینجا اعلام میکنم لینوکسی شدم رفت >:D<
 

p0oya

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
124
امتیاز
201
نام مرکز سمپاد
میرزاکوچک خان
شهر
رشت
پاسخ : توزیع های لینوکس

خوب یه مدته که یه سیستم عامل ایرانی راه افتاده به نام AriOS (اریوس)
در واقع بیسش اوبونتو هست تقریبا مثه مینت
banner.png


desktop1.png


file-browser.png


خودشون اینطوری میگن:
آریوس فقط اوبونتویی نیست که به آن چند نرم‌افزار، اضافه شده باشد. این سیستم‌عامل با دقتی فراوان و برای فراهم آوردن تجربه‌ای متفاوت طراحی شده است تا بدون نیاز به اتلاف زمانی طولانی برای تنظیم سیستم، در فضایی منحصر به فرد و زیبا، به سرعت به کارایی مورد نظر خود برسید.

آریوس همچنین برای کاربران ایرانی‌اش تقویم خورشیدی، بهترین قلم‌های فارسی، واژه‌نامه‌ی انگلیسی به فارسی، مجموعه‌ای از اشعار شاعران ایرانی و محیطی کاملا آماده برای نوشتن اسناد فارسی‌ فراهم کرده است.
 
  • لایک
امتیازات: ibtkm

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : توزیع های لینوکس

من میلیاردها بار دیدم توزیع‌هایی که یک کوچولو کاستومایز شدن بعد با این شعار که "ما منتخب بهترین فیچرهای دیسترو‌های دیگه هستیم" هی تبلیغ خودشون رو کردن و به مفت نمی‌ارزیدن! امروز با یک مورد مشابه آشنا شدم که به نظر صرفا شعار نیست. ینی ممکنه واقعی باشه. بیش از حد تو اینترنت مشهور شده و داکیمونتیشن براش هست! حس می‌کنم قابل اعتماد. اسمش هست Bedrock linux که اومده گفته ما فیچرهای دیستروهای مختلف مثلا استیبیلیتی redhat ، یوزر فرندلی بودن ubuntu ، کاستومایزبل بودن arch و gentoo و .... اومدیم همه رو در قالب یک توزیع ارائه دادم. سایت رسمیش هم اینجاست.

اگه کسی نصب کرد بیاد بگه که چطوریه و اینا.
 
  • لایک
امتیازات: JB

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
پاسخ : توزیع های لینوکس

بچه ها کسی در مورد JabirOS اطلاعاتی داره ؟ تو سایت و ایناش که داکیومنت درست حسابی نداره ! کسی تا حالا باهش کار کرده ؟
 

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
پاسخ : توزیع های لینوکس

اینا رو خونده بودم(دقیقا منظورم از نبود اطلاعات درست حسابی همین ها بود :D)، منظورم اینه که چه چیز جدیدی نسبته به ابونتو داره که به عنوان یه توزیع روش مانور میدن؟
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : توزیع های لینوکس

به نقل از אוּרִיאֵל :
چیزایی که زیاد داره من تعدادیشونو خبر دارم یکی فکر کنم میزکار افسانه ایش باشه یکیم ios تکنولوژیش اما اگه یکم بیشتر دقت کنی آی دی دولُپر یاهوش تو پست قبلیم هست برو ادش کن از اون بپرسی قطعاً جوابای بهتری میگیری بعدشم بیا اینجا اعلام کن …

من پرسیدم از خودشون :

با توجه به این چیزی که طرف گفته، یه حسی به من می‌گه خواسته بپیچونه. اولا که باید توضیح می‌داد میکرو کرنل لود شدن یعنی چی. دوما اینکه که اصلا چه مزیتی داره. سوما اینکه کجاش این یه تکنولوژی حساب می‌شه.
به نظرم دیگه گند این قضیه رو دراوردن. هر کی یه ذره هم کاستومایز می‌کنه تو کسری از ثانیه یه لقب توزیع هم بهش می‌ده و پخش می‌کنه تو اینترنت. البته دارم یه طرفه قضاوت می‌کنم. من این توزیع رو امتحان نکردم. صرفا حسیه که دارم. نمی‌دونم درسته یا غلطه.
 

Haghiri75

کاربر جدید
ارسال‌ها
3
امتیاز
6
نام مرکز سمپاد
شهید حقانی
شهر
بندرعباس
مدال المپیاد
کامپیوتر
پاسخ : توزیع های لینوکس

به نقل از پویا م :
با توجه به این چیزی که طرف گفته، یه حسی به من می‌گه خواسته بپیچونه. اولا که باید توضیح می‌داد میکرو کرنل لود شدن یعنی چی. دوما اینکه که اصلا چه مزیتی داره. سوما اینکه کجاش این یه تکنولوژی حساب می‌شه.
به نظرم دیگه گند این قضیه رو دراوردن. هر کی یه ذره هم کاستومایز می‌کنه تو کسری از ثانیه یه لقب توزیع هم بهش می‌ده و پخش می‌کنه تو اینترنت. البته دارم یه طرفه قضاوت می‌کنم. من این توزیع رو امتحان نکردم. صرفا حسیه که دارم. نمی‌دونم درسته یا غلطه.

خب بنده خودم اینجا لوگین کردم بخاطر همین قضیه :) .

1- کرنل :
کرنل یکپارچه (یا مونولیتیک) که در سیستم عاملهای Linux , BSD و UNIX مرسوم هست به شکل یک برنامه بسیار بزرگه که همه چیز در خود هسته لود میشه و معمولا بعضی از قابلیت های اساسی سیستم عامل ابتدای بوت کار نمیکنند (نمونش آندروید که بسیار کند میشه بعد مدتی) . اما میکروکرنل وظایف رو تقسیم میکنه و وقتی کرنل یکپارچه بصورت ریزهسته (میکروکرنل) لود بشه تمام اجزای سیستم عامل در دسترس هستند. نمونه بارز سیستم هایی که از این تکنولوژی استفاده میکنند Mac OS X هست ، که کرنل FreeBSD رو به این شکل لود میکنه.

2- رابط Legenrary UI :
این رابط هم مبتنی بر Compiz و GNOME هست و بسیار سبک و قابل انعطاف :) . بنابراین در کنار کرنل پرسرعت ، یک رابط پرسرعت هم الزامیه.

سوالی بود در خدمتم :).
 

Haghiri75

کاربر جدید
ارسال‌ها
3
امتیاز
6
نام مرکز سمپاد
شهید حقانی
شهر
بندرعباس
مدال المپیاد
کامپیوتر
پاسخ : توزیع های لینوکس

به نقل از پویا م :
با توجه به این چیزی که طرف گفته، یه حسی به من می‌گه خواسته بپیچونه. اولا که باید توضیح می‌داد میکرو کرنل لود شدن یعنی چی. دوما اینکه که اصلا چه مزیتی داره. سوما اینکه کجاش این یه تکنولوژی حساب می‌شه.
به نظرم دیگه گند این قضیه رو دراوردن. هر کی یه ذره هم کاستومایز می‌کنه تو کسری از ثانیه یه لقب توزیع هم بهش می‌ده و پخش می‌کنه تو اینترنت. البته دارم یه طرفه قضاوت می‌کنم. من این توزیع رو امتحان نکردم. صرفا حسیه که دارم. نمی‌دونم درسته یا غلطه.

خب آیا این یک تکنولوژی است؟
بله.
آیا جدید است؟
در دنیای لینوکس بله!

چرا؟
این تکنولوژی ابتدا در دهه 90 میلادی توسط مایکروسافت مطرح شد. چون قصد داشت DOS و NT را یکپارچه کنه و به همین دلیل نیاز داشت ساختارهای داس رو روی ان تی بیاره. به همین خاطر نخستین جرقه های سیستم عاملهای پیوندی (یا هایبرید) زده شد. در اواخر دهه 90 ویندوز NT این ساختار رو به همراه داشت. در سال های 97 تا 2001 هم اپل چنین کاری رو کرد و کرنل XNU (کرنل استاندارد OS X ) رو با کرنل داروین (که در شرکت داروین سیستمز و مبتنی بر FreeBSD ساخته شده بود) ترکیب کرد.
XNU بصورت ریزهسته بود و هنوزم هست (دیگر کرنل اصلی نیست) و به همین دلیل روی هر دستگاهی اجرا نمیشد. به همین خاطر ساختارهای اون در داروین پیاده سازی گشت و بعبارتی کرنل XNU/Darwin رو بوجود آوردند که در عین یکپارچه بودن ، بصورت ریزهسته بارگذاری میشه.
در سال 2003 هم پروژه ای به نام DragonFly BSD آغاز شد که همین کار رو روی کرنل FreeBSD و NetBSD انجام داد.
و در سال 2011 هم ما عینا این عمل رو روی Linux پیاده سازی کردیم :).
 
  • لایک
امتیازات: ibtkm

hunti

کاربر فعال
ارسال‌ها
29
امتیاز
18
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
کرمان
پاسخ : توزیع های لینوکس

به نقل از Haghiri75 :
XNU بصورت ریزهسته بود و هنوزم هست (دیگر کرنل اصلی نیست) و به همین دلیل روی هر دستگاهی اجرا نمیشد. به همین خاطر ساختارهای اون در داروین پیاده سازی گشت و بعبارتی کرنل XNU/Darwin رو بوجود آوردند که در عین یکپارچه بودن ، بصورت ریزهسته بارگذاری میشه.
در سال 2003 هم پروژه ای به نام DragonFly BSD آغاز شد که همین کار رو روی کرنل FreeBSD و NetBSD انجام داد.
و در سال 2011 هم ما عینا این عمل رو روی Linux پیاده سازی کردیم :).
این ما کیه؟ توی لینوکس همچین ترکیبی تا حالا نداشتیم عزیزم! لینوکس همیشه لینوکس بوده. خالصه خالص!
 

ibtkm

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,678
امتیاز
3,394
نام مرکز سمپاد
علامه حلی
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
پاسخ : توزیع های لینوکس

بالاخره رنگ یک تعطیلی کوچیک رو دیدیم و بالاخره می‌خوام تصمیم مدت‌های پیشم رو عملی کنم. بنده به شخصه با افتخار می‌خوام سوییچ کنم به fedora و از دست ubuntu 12.04 آشغال راحت شم. شاید یه روز برگشتم به ubuntu ولی فک نمی‌کنم به این زودی‌ها باشه.
در این مدتی که من اوبونتو کار کردم، معنی stability رو فهمیدم و کاملا بر این موضوع واقفم که الان اوبونتو بسیار unstable شده و من هر روز با انواع پراسس‌های سنگین، کرش‌های اعصاب خورد کن و فریزهای بی‌سابقه روبه‌رو می‌شم. اگر به نسبه خیلی وقته که اوبونتو استفاده می‌کنید احتمالا یادتون هست که نسخه‌ی 10.04 که از قضا lts بود، نه این جینگولک بازی‌های یونیتی رو داشت و نه چیز دیگه‌ای، ولی از کرش و امثالهم خبری نبود! و به معنای واقعی یک توزیع خوب بود. از موقعی که یونیتی به اوبونتو اضافه شد، افتضاحات زیادی برای اوبونتو رقم زد و شخصا برای اوبونتو دلم می‌سوزه و انتقاد شخصی خودم به canonical وارده که بهتر بود اینقدر زود دامنه‌ي فعالیت‌ش رو زیاد نکنه و تمرکز اصلی‌شو بذاره روی اوبونتو و خیلی دنبال گسترده کردن بازارش در دیگر عرصه‌ها نباشه. مشکلات اوبونتو از هرجایی که هست پیشنهاد می‌کنم برید سراغ یک توزیع stable . توزیع Arch و Fedora به نظرم خیلی خوبن ولی خب من تصمیم گرفتم برم Fedora . به شدت توصیه می‌کنم فعلا از اوبونتو بیاین بیرون.
 

JB

کاربر خاک‌انجمن‌خورده
ارسال‌ها
1,447
امتیاز
4,765
نام مرکز سمپاد
هاشمی‌نژاد ۲ مشهد
دانشگاه
شهید بهشتی تهران
رشته دانشگاه
ریاضی و علوم کامپیوتر
پاسخ : توزیع های لینوکس

یونیتی یه افتضاح به تمام معنا بود! به معنای واقعی گند زد به اوبونتو! اون اوایل که ۱۲.۰۴ اومده بود، من توی یه جمعی رفتم چند تا اسلاید نشون بدم برای معرفی لینوکس. دقیقا وقتی رسید به اسلایدی که گفته بودم هنگ رو فراموش کنید اوبونتو به طور کاملا ناگهانی فریز شد!! جوری که مجبور شدم ریست کنم! از اون روز تصمیم گرفتم یونیتی رو کنار بزارم. اول رفتم سراغ Ubuntu GNOME Remix و الان هم از آریوس با میزکار Gnome Shell استفاده میکنم. با Gnome Shell خیلی راحتم و هیچ کدوم از مشکلاتی که توی یونیتی برام اتفاق می افتاد رو ندارم.
 
بالا