• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

آثار فرود انسان بر ماه

  • شروع کننده موضوع
  • #1

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
به نام خدا

آثار فرود انسان بر ماه

سالهاي متمادي بود سفر انسان به ماه توسط برخي صحنه سازي و دروغ پنداشته ميشد و براي اثبات آن هزاران دليل و مدرك رو ميشد.تصاوير جديد از ماه كه توسل LRO گرفته شده حضور انسان در ماه را اثبات ميكند.

اين عكس ها آشكارا تجهيزات به جا مانده بر سطح ماه توسط فضانوردان آمريكايي در دهه هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ را نشان مي دهد.اين تصاوير را مدارگرد ناظر ماه (ال آر او) كه سال ۲۰۰۹ در مدار اين سياره قرار گرفت تهيه كرده است.اخيرا ارتفاع مداري كه "ال آر او" در آن مي گردد از ۵۰ كيلومتر به ۲۵ كيلومتر كاهش داد شد.به اين ترتيب مشاهده تجهيزات روي سطح ماه مانند مراحل فرود كه فضانوردان را روي سطح اين كره قرار داد آسانتر شده است. براي نمونه رد چكمه هاي فضانوردان در خاك كه هنگام قرار دادن وسايل علمي بر سطح ماه ايجاد شده - به علاوه اين وسايل - در اين عكس ها قابل مشاهده است.

5hfkkqbbx8ruwdk54p4s.jpg


محل فرود سه آپولوي ۱۷، ۱۴ و ۱۲ موضوع عكس هاي تازه هستند.دوربيني كه اين عكس ها با آن گرفته شده از ارتفاع كنوني، اشياء را با وضوخ ۲۵ سانتيمتر در ۲۵ سانتيمتر در پيكسل مي گيرد.وقتي عكس "وسيله نقليه ماه نورد" (ال آر وي) را بسيار بزرگ مي كنيم، وضعيتي كه يوجين سرنان و هريسيون اشميت، دو فضانورد ناسا، ماشين خود را پارك كردند قابل تشخيص است.ماهواره "ال آر او" ماموريت بسيار موفقي بوده است. اين ماهواره تاكنون چند صد عكس از سطح ماه ارسال كرده است.اين كاوشگر اصلا به عنوان يك دستگاه روبوتيك كه پيش درآمدي بر ماموريت هاي انساني باشد پيش بيني شده بود. با اين حال معلوم نيست كه ناسا چه زماني فضانوردان را به ماه خواهد فرستاد. پروژه موسوم به صورت فلكي براي اين كار سال گذشته لغو شد.

مارك رابينسون از دانشگاه ايالتي آريزونا در شهر تمپ و محقق اصلي دوربين (ال آر او سي) گيرنده اين عكس ها مي گويد: "ما همه مايليم خود را با عكس هاي محل فرود آپولو مشغول كنيم چون لذت بخش است."او مي افزايد: "زماني بود كه عملا مي توانستيم به ماه برويم؛ آن را كشف كنيم. و اميدوارم در آينده بار ديگر اين امكان فراهم شود. اما ال آر او سي به همه ماه نگاه مي كند و ما حدود ۱۵۰۰ عدد از اين عكس ها با وضوح بالا از اطراف ماه گرفته ايم... و اين منبع فوق العاده اي براي همه كساني است كه ماه را مطالعه مي كنند، كار علمي مي كنند؛ و همچنين براي مهندساني است كه براي بازگشتن به ماه به طور كلي يا يك نقطه خاص روي ماه برنامه ريزي مي كنند."روندهاي فرسايش خاك در كره ماه بسيار آهسته تر از كره اي فعال مثل زمين است. با اين حال همه اين آثار فرود بر ماه محو خواهد شد.سطح ماه بي وقفه توسط شهاب هاي بسيار ريز كه به مرور زمان رد پاها را پاك و تجهيزات را تجزيه خواهد كرد بمباران مي شود.

به گفته دكتر رابينسون تخمين زده مي شود كه آثار آپولوها ظرف ده تا صد ميليون سال ناپديد شود.ناسا روز پنجشنبه تازه ترين ماهواره ها به مقصد ماه - به نام هاي "بازيابي گرانشي" و "آزمايشگاه دروني" را پرتاب خواهد كرد.اين ماهواره ها قوه گرانش ماه را با دقت بي سابقه اي بررسي خواهند كرد. اين داده ها ساختار داخلي ماه را آشكار خواهد كرد تا حل اين مساله كه ماه چگونه شكل گرفته و چرا روي نزديك آن بسيار متفاوت از روي دور آن به نظر مي رسد كمك كند.

منبع: بي بي سي

به نقل از هوپا
 
  • شروع کننده موضوع
  • #2

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : آثار فرود انسان بر ماه

البته این رو هم بگم که شواهد و عکس های مبنی بر دروغ بودن اپولو 11 زیادن در حالی که ضعف هایی هم از نظر من دارن و اون اینکه به دور مرکز فرضیه ها میچرخه!
 
  • شروع کننده موضوع
  • #3

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : آثار فرود انسان بر ماه

براي كساني كه دچار توهم توطئه‌ هستند هيچ حد و مرزي وجود ندارد. آنها براحتي هر اتفاقي را حتي اگر در مقابل چشمان ميليون‌ها نفر افتاده باشد انكار مي‌كنند و در همان حال از هيچ، كوهي عظيم مي‌سازند. آنها از دو سوي پشت‌بام حقيقت سقوط مي‌كنند و البته بسياري را در توهم خود شريك مي‌سازند.

حوزه علم و فناوري براي علاقه‌مندان نظريه توهم توطئه بهشتي بي‌نظير به شمار مي‌رود. همچنان كه علم و فناوري در مرزهاي دانش قدم برمي‌دارد و به ديدار ناشناخته‌ها مي‌رود، در سايه روشن حقيقت و تخيل، توطئه باوران فرصت عظيمي‌ براي القاي تصورات خود دارند. اگر اين مرزهاي دانش در فضا قرار داشته باشد كه چه بهتر؛ جايي كه هنوز تا شناخت كامل آن راهي طولاني در پيش است و از سوي ديگر مردم علاقه‌اي بي‌نظير به موضوعات مربوط به آن دارند.

فضا و موضوعات مربوط به آن هميشه دستمايه خوبي براي داستان‌سازي‌هاي متعدد در خصوص فريب‌ها و پنهانكاري‌ها بوده است. بشقاب پرنده‌ها، تماس محرمانه دولت‌ها با فضايي‌ها، سقوط بشقاب‌پرنده‌ها روي زمين و حتي نگهداري جسد يك فضانورد بيگانه در مركز تحقيقات ناسا، وجود حيات در مريخ و پنهانكاري ناسا، كشف حيات هوشمند در اطراف زمين، شبيه‌سازي فضايي‌ها و ده‌ها مورد ديگر تنها نمونه‌هايي از اين داستان هستند. شايد باور كردني نباشد اما گروهي از اين افراد هستند كه به وجود سازماني به نام مردان سياهپوش اعتقاد دارند. فيلم‌هاي سينمايي مردان سياهپوش بر اساس نظر همين افراد ساخته شده است. آنها معتقدند سازماني زيرزميني و با اطلاع مقام‌هاي ارشد دولت‌ها وجود دارد كه مسوول نظارت بر عملكرد فضايي‌هايي است كه هم‌اكنون در زمين و بين ما زندگي مي‌كنند.

اما شايد هيچ يك از توهم‌ها به پاي داستان‌هايي كه درباره سفر انسان به ماه وجود دارد نرسد. طرفداران توطئه ابراز مي‌كنند سفر به ماه اصولا اتفاق نيفتاده و همه چيز يك فيلم سينمايي عظيم و چشم‌بندي ‌هاليوود بوده و براي اين ادعاي خود دلايلي را مطرح مي‌كنند كه صدها بار تاكنون به روش‌هاي مختلف به آنها پاسخ داده‌اند، اما آنها دنبال جواب نيستند. طبيعي است كه پاسخ‌ها براي آنها معتبر نباشد وقتي كسي به‌رغم هزاران چشم شاهد كه پرواز موشك فضايي 110‌متري ساترن 5 را تاييد مي‌كنند و ميليون‌ها نفري كه شاهد پخش تلويزيوني آن بودند باز هم سخن از دروغ بودن يك واقعه تاريخي بزرگ مي‌گويند، چطور با توضيحات علمي‌ كه كمي ‌هم دركشان شايد سخت و دشوار باشد، راضي خواهند شد.

اما اگر اين گروه داستان سفر به ماه را فريبي عظيم مي‌دانند در سوي ديگر، گروه ديگري از طرفداران تئوري توطئه وجود دارند كه از آن سر بام به پايين افتاده‌اند. آنها معتقدند پس از ماموريت آپولو 17 كه آخرين سفر انسان به ماه بود، ناسا ماموريت‌هاي سرنشين‌دار ديگري به شكل مخفيانه به مقصد ماه انجام داده است. اين گروه اخيرا و در پي نمايش فيلم آپولو 18 در سينماهاي جهان بحث‌هاي زيادي را در محافل رسانه‌اي و مجازي آغاز كرده‌اند.

اما داستان فيلم آپولو 18 چيست؟

اين فيلم از مدت‌ها پيش با شعار تبليغاتي مهيجي كار خود را شروع كرد: «دليلي وجود داشته است كه ما هيچ‌گاه به ماه برنگشتيم». پيش از نمايش فيلم و در كمپين تبليغاتي فيلم اعلام شده بود كه فيلم بر اساس فيلم‌هاي آرشيوي محرمانه ناسا كه به طور نامشخصي به رسانه‌ها درز پيدا كرده، ساخته شده است و حتي در برخي از موارد عنوان شد فيلم جنبه مستند دارد.

كساني كه اين فيلم را مي‌بينند با مجموعه ظاهرا ويرايش نشده‌اي از فيلم‌هاي مستند مواجه مي‌شوند؛ فيلم‌هايي از مصاحبه‌هاي فضانوردان، مراحل سفر، اقامت در فضا و صحبت‌هاي فضانوردان با يكديگر و داستان تا انتها از ديد دوربين‌هايي روايت مي‌شوند كه در يك ماموريت فضايي به طور عادي به مستندسازي ماموريت مي‌پردازند. تصاوير به عمد داراي كيفيت‌هاي پايين هستند و گاه برفكي مي‌شوند تا حس مستند را بيش از پيش القا كنند. خلاصه داستان به اين شكل روايت مي‌شود كه بعد از آپولو 17، ماموريت آپولو 18 به طور محرمانه با 3 فضانورد عازم ماه مي‌شود. 2 فضانوردي كه طبق روال عادي ماموريت‌هاي آپولو بر سطح ماه فرود مي‌آيند، پس از اقدامات اوليه و جمع‌آوري نمونه از خاك ماه متوجه برخي اتفاقات غيرعادي و صداهاي بدون توضيح مي‌شوند. اين گروه در راهپيمايي بعدي خود رد پاهايي را در سطح ماه مي‌بينند، ردپاهايي كه آنها را به جنازه يك فضانورد شوروي در كنار مه‌نشينش مي‌كشاند. آنها همچنين در روزهاي بعد متوجه جابه‌جا شدن سنگ‌هاي اطراف مه‌نشين و سپس واژگون شدن پرچم و خودروي مه‌نورد خود مي‌شوند و زماني كه قصد پرواز از سطح را دارند عاملي سبب مي‌شود تا مه‌نشين آنها صدمه ببيند. يكي از فضانوردان در راهپيمايي توسط يك سنگ كه به او برخورد كرده و به درون لباسش نفوذ كرده، آسيب مي‌بيند و ناگهان متوجه مي‌شويم اين سنگ در واقع نوعي موجود زنده است كه مشابه فيلم‌هاي بيگانه در درون بدن اين فضانورد منزل كرده است. تلاش براي بازگشت به زمين، آنها را به سمت كپسول روسي مي‌برد، اما در اين ميان يكي از فضانوردان توسط موجودات عنكبوتي شكل كشته مي‌شود و فضانورد ديگر نيز هنگام پرواز به مدار با سفينه نيمه منهدم شده روسي، دچار حادثه شده و مي‌ميرد. در نهايت كپسول روسي فاقد كنترل در مدار با برخورد به مدارگرد آن را هم از بين مي‌برد و فضانورد سوم كه در آنجا منتظر دوستان خود بوده نيز از بين مي‌رود.

نكته: واقعيت اين است كه ابتدا قرار بود پروژه آپولوها تا ماموريت آپولو 20 ادامه پيدا كند پرسش اينجاست كه چرا اين ماموريت‌ها پس از آپولو 17 ناگهان متوقف شد

فيلم مدعي است ناسا و همين‌طور دولت روسيه اين عمليات را مخفي نگه داشته‌اند تا اسرار حيات مرگبار فضانوردان خود را در ماه از مردم پنهان كنند. ساختار فيلم و بازسازي صحنه‌هاي مربوط به فعاليت فضانوردان بر سطح ماه بشدت واقعگرايانه است. بويژه كه در بخش‌هايي از فيلم از صحنه‌هاي آرشيوي واقعي ناسا در ماموريت‌هاي ديگر آپولو استفاده شده و بقيه صحنه‌هاي بازسازي شده نيز به رغم برخي از اشتباهات، قابل قبول و خوب از كار در آمده‌اند. اشكالاتي مانند نحوه انعطاف فضانوردان در لباس‌هاي فضايي، زواياي دوربين‌ها، نحوه راه رفتن، دويدن و پريدن روي سطح ماه و امثال آن تفاوت‌هاي آشكاري با واقعيت دارند كه البته شايد براي بيننده عادي چندان مشخص نباشد.

سبك جديدي در فيلمسازي

واقعيت اين است كه اين فيلم كه به كارگرداني گونزالو لوپز كالگو و با نقش‌آفريني وارن كريستي و لويد اون ساخته شده است از سبك نسبتا جديدي در فيلمسازي پيروي كرده كه شايد بتوان آن را مستندنمايي خواند. ژانري كه در آن ادعا مي‌شود فيلم بر اساس نگاتيوهاي باقي مانده از يك حادثه ساخته شده و داستان كاملا واقعي است. سال‌ها پيش فيلم كانيبال هولكواست، به عنوان يك فيلم مستند پخش شد و داستان گروهي پژوهشي را روايت مي‌كرد كه به دنبال يك ديرينه‌شناس گمشده دوربين فيلمبرداري او را در نزديكي يك قبيله آدمخوار پيدا مي‌كنند و بقيه فيلم از ديد دوربين پيداشده روايت مي‌شد كه داستان آدمخواري منزجركننده‌اي را نشان مي‌داد. گفته مي‌شد كارگردان حتي در قرار داد بازيگران آورده بود كه آنها براي مدتي طولاني بعد از فيلمبرداري نبايد در مجامع عمومي ‌ظاهر شوند تا شكي بر واقعي‌بودن فيلم به وجود نيايد، اما زماني كه خود مورد اتهام قرار گرفته كه به بازيگران آسيب رسانده است، مجبور شد آنها را معرفي كرده و اعلام كند فيلم تنها يك داستان تخيلي بوده است. در دهه 90 فيلم معروف جادوگر بلير نيز با همين روند توليد شد و سر و صداي بسياري به پا كرد. آخرين نمونه اين چنين فيلم‌هايي پارانورمال اكتيويتي و نوع چهارم هستند.

ردپاي حقيقت در آپولو 18

اما بسياري از مردم تحت تاثير تبليغات شايد به اين فكر بيفتند كه اين داستان واقعي است. اين احتمال به قدري جدي بود كه ناسا مجبور شد رسما اعلام موضع كند و مستندبودن اين فيلم را رد نمايد، اما آيا واقعا نشاني از حقيقت در اين فيلم هست؟ شايد سوال‌هاي زير اصلي‌ترين سوال‌ها درباره اين فيلم باشند.

آيا ماموريتي به نام آپولو 18 وجود داشت؟ بله ! واقعيت اين است كه در ابتداي برنامه‌ريزي سفر به ماه طراحان بعد از ماموريت آپولو 17،ماموريت‌هاي آپولو 18، 19 و 20 را نيز طراحي كرده بودند و طبيعي است كه از سال‌ها قبل گروهي از فضانوردان براي انجام اين ماموريت‌ها تمرين مي‌كردند، اما پس از فتح ماه و دستاوردهاي اوليه، به دليل تغيير اولويت‌ها و از همه مهم‌تر كاهش بودجه ناسا قرار شد آپولو 17 آخرين ماموريت به ماه باشد. فيلمسازان آپولو 18 از برنامه مخفي آپولو 18 سخن مي‌گويند، اما فراموش مي‌كنند كه چطور ممكن است موشكي 110 متري مانند ساترن 5 را بتوان مخفيانه به فضا فرستاد.

آيا روس‌ها مه‌نشيني به ماه فرستاده بودند؟ فيلم به فرود مه‌نورد روسي و فضانورد آن اشاره مي‌كند آيا روس‌ها هيچ‌گاه مه‌نوريد به ماه فرستاده بودند؟ پاسخ مثبت است مه‌نشين‌هاي لونا مجموعه‌اي بدون سرنشين بودند كه 7 بار با موفقيت بر سطح ماه فرود آمدند. هر يك از آنها ابزارهاي رباتيك كوچكي بودند كه مي‌توانستند عكس و برخي اطلاعات علمي ‌از محيط اطراف خود تهيه كنند. اما آنچه در فيلم نشان داده مي‌شود در واقع به مه‌نشين سرنشين‌داري به نام لوني مورابل يا به اختصار LK مربوط مي‌شود. اين مه‌نشين براي سفر انسان به ماه از سوي شوروي طراحي شده بود و 3 بار به شكل بدون سرنشين در اطراف زمين آزمايش شد و به دليل عدم امنيت سيستم پرتابگر آن، از برنامه فضايي شوروي حذف شد و هيچ وقت قدم بر ماه نگذاشت.

آيا ناسا فيلم‌هاي پنهان‌شده‌اي از ماموريت‌هاي فضايي دارد؟ قطعا بسياري از فيلم‌هاي آرشيوي كه فضانوردان از ماموريت‌هاي خود به زمين برگرداند هرگز منتشر نشد. علت اين امر به كيفيت پايين فيلم‌ها مربوط بود. در واقع فيلم‌هاي منتشرشده پروژه سفر به ماه بخشي از تمامي ‌فيلم‌ها و تصاوير گرفته‌شده است. درباره نگاتيوهاي مستندي كه ادعا شده فيلم آپولو 18 بر پايه آنها ساخته شده، يك نكته كوچك از دست فيلمسازان در رفته است. در پروژه آپولو تمام فيلم‌هاي گرفته شده روي نوارهاي مغناطيسي فيلم ضبط شده بود. در آن زمان امكان ارسال زنده و مستقيم آن حجم تصوير گرفته شده با كيفيت خوب به زمين وجود نداشت و به خصوص كه در بخشي از فيلم تاكيد مي‌شود ارتباط ماه‌نشين با زمين و مدارگرد قطع شده است. فيلم‌ها مطابق روايت فيلم در مدارگرد روسي قرار داشت كه بازهم طبق روايت فيلم در مدار ماه با برخورد به مدارگرد آمريكايي از بين رفت. چطور فيلم‌هاي منفجر شده در مدار ماه پس از چند ده سال سر از آرشيو ناسا درآورده‌اند؟ همين يك نكته مي‌تواند ادعاي مستند بودن فيلم را براي هميشه رد كند.

آيا خودروي مه‌نوردي وجود دارد كه فضانوردان با آن در ماه رانندگي كرده باشند؟ بله در ماموريت آپولو 15، 16 و 17 خودروي كوچكي به طور جدا از هم به ماه برده شد و پس از سواركردن آن برروي هم، فضانوردان با كمك آن ماه‌نوردي كردند و هنگام بازگشت آن را در ماه باقي گذاشتند.

آيا ماه مي‌تواند ميزبان حيات پيشرفته باشد؟ خير. به شرايط ماه نگاهي بيندازيد. ماه جو ندارد بنابراين هيچ سپر حرارتي در برابر تابش‌هاي خورشيدي و اشعه‌هاي مرگ‌آور ماوراءبنفش وجود ندارد، هيچ فشار جوي وجود ندارد، اكسيژن يا هرگونه گاز ـ جز مقادير بسيار ناچيز و قابل چشمپوشي حاصل از واكنش‌هاي سطحي ـ وجود ندارد و هيچ منبع آب سطحي يا ديگر مايعات نمي‌تواند وجود داشته باشد. اين شرايط حتي براي جان‌سخت‌ترين اكستروموفيل‌ها يا سخت‌دوستان نيز غيرقابل تحمل است چه برسد به حيات پيچيده و پيشرفته.

اگر به ژانر وحشت و مستندنمايي‌هايي مانند پارانورمال اكتيويتي يا جادوگر بلير علاقه‌مند باشيد احتمالا از اين فيلم خوشتان خواهد آمد. دوستداران فضا نيز به دليل تركيبي از فيلم‌هاي مستند همراه با بازسازي نسبتا دقيق صحنه‌هاي فيلم، از ديدن اين فيلم سينمايي لذت خواهند برد، اما به ياد داشته باشيد كه فقط يك فيلم سينمايي مي‌بينيد و مراقب باشيد به دامي‌كه متوهمان توطئه براي شما پهن كرده‌اند، نيفتيد.

منبع: جام جم

نويسنده: پوريا ناظمي

به نقل از هوپا
 
  • لایک
امتیازات: JB

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : آثار فرود انسان بر ماه

چرا کپی پیست خو ؟ میتونی بخونی ، تیکه ـای مهم / جالبـشو بولد کنی یا تو یه پستِ جدید خلاصه شو بذاری برای ما که دوست داریم بخونیم اما وقتشو نداریم ؟
 
  • شروع کننده موضوع
  • #5

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : آثار فرود انسان بر ماه

وقتی که پست میزارم فکر می کنم همه مثل خودم اونقد علاقه دارن که دوست داشته باشن کل مقاله رو بخونن.
اما برای کسایی که تازه میخوان اشنا شن و هنوز نمیدونن که علاقشو دارن یا نه باید بگم از نظر من باید همون جور که یه مقاله خودش پیش میره ما هم باهاش پیش بریم تا منظور نویسندشو اونجوری که نویسنده می خواسته بفهمیم.(در نتیشج پست ها هم در راستای همین عقیده پیش میرن)
در مورد فهمیدن مفهوم کلی متن هم فکر می کنم عنوانش کافی باشه.
در مورد وقت هم شرمنده!!چون خودمم وقت خلاصه نویسی رو ندارم!

پ.ن : پست قبلی ی طولانی بود و نه اون قدرا مهم و مفهوم کلی تاپیک در اصل پست اول بود.
 

N.M

لنگر انداخته
ارسال‌ها
3,605
امتیاز
13,361
نام مرکز سمپاد
فرزانگان یک
شهر
تهران
مدال المپیاد
طلای دوره ۲۷ المپیاد ادبی
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
ادبیات فارسی
پاسخ : آثار فرود انسان بر ماه

من کلـاً گفتم . آخه توی قوانین سایتم هست که کپی پیست اشکال داره . وگرنه میتونستم این پیجُ سیو کنم و بذارم توی فرصت بخونم :)
 
بالا