• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

بزرگان نجوم ایران

  • شروع کننده موضوع
  • #1

IVERSON

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,163
امتیاز
244
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی نیشابور
شهر
نیشابور
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
محیط زیست
بزرگترین دکتر ایرانی مقیم خارج از کشور.
بی شک نام ایشان برای هر ایرانی مایه ی افتخار است.
مدیر پروژه مریخ.
شخصی که بالاترین درجه ی ناسا را دریافت کرده.
موثرترین فرد سال 2004 ایالات متحده.
شخصی ایرانی که بزرگتر از وی در دنیای علوم نیست.
معاون آزمایشگاه پیشرانش جت
به امید سربلندی و بازگشت احترام ایرانی ها در جوامع خارجی. اگه اطلاعات بیشتری می دونید خوشحال می شم بدونم
یا اگه افرادی مثل ایشون می شناسید.

×سمانه : با اجازی تون ، عنوان رو تغییر دادم! ×
 

mira

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
983
امتیاز
284
نام مرکز سمپاد
شهید هاشمی نژاد 1
شهر
مشهد
مدال المپیاد
المپیاد نجوم
دانشگاه
دانشگاه تحصیلات تکمیلی در ع
رشته دانشگاه
فیزیک
پاسخ : دکتر فیروز نادری

نه اتفاقا. تاپیک خوبیه. من از همین جا به مدیران سایت پیشنهاد می دم یه شاخه برای معرفی بزرگان ایرانی ایجاد کنند.
 

clever

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
512
امتیاز
59
نام مرکز سمپاد
Kerman's Farzanegan high school
شهر
Kerman
پاسخ : دکتر فیروز نادری

از اون جايي كه من هميشه اسمان شب شبكه ي 4 رو دنبال مي كنم ايشون رو توي اون برنامه ديدم...باعث افتخار هر ايراني هستن...اميدوارم ما هم بتونيم راهشونو ادامه بديم...ادامه دادن اين راه ارزوي منه...به اميد اون روز...
 

13

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
397
امتیاز
105
نام مرکز سمپاد
علامه_کرمان
شهر
کرمان
سال فارغ التحصیلی
88
رشته دانشگاه
عمران
پاسخ : دکتر فیروز نادری

بله اقای نادر ی رئیس jpl ناسا بودن اگه اشتباه نکنم
البته اقای بهرام مبشر هم هستن مه بازم اگه اشتباه نکنم نماینده ی سازمان فضایی اروپا تو ناسا هستند
البته همین داخل هم ادم های سرشناسی داریمواقای دکتر قیرادی(املاش درسته!؟)دکتر ترابی دکتر دالکی و خیلی های دیگه.انشا... چند سال دیگه اسم شما هارو جای این اسامی ببینیم
 

Pegi

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
998
امتیاز
1,252
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
اصفهان
مهندس احمد دالکی

من میگم بهتره اسم تاپیکو تغییر بدید و بذارید بزرگان نجوم ایران ( مثلا :D )

منم از آقای دالکی میذارم:

بیوگرافی مهندس احمد دالکی

dalaki.jpg
بیوگرافی:

آقای احمد دالکی، از شاخص ترین چهره های ستاره شناسی در حوزه غیر حرفه ای ایران است که توانسته طی سه دهه خدمات ارزنده ای به پیشرفت علم نجوم و فضا نموده و آن را بین طبقات مختلف و به خصوص جوانان گسترش دهد و بنیان های جدیدی را بنا نهد.



تحصیلات:

نامبرده تحصیلات مهندسی خود را در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز به پایان رساند (1337) و سپس موفق به گذراندن دو دوره مهندسی فتوگرامتری و همچنین تفسیر عکس های هوایی در هلند گردید (1342 و 1347) و دوره تخصصی کاربرد ماهواره در سنجش از راه دور را، در آمریکا گذرانید. (1355).



کتاب و نوشته ها:

آقای احمد دالکی به جز کتاب های تخصصی در رشته تفسیر عکس های هوایی و ماهواره ای (دانشگاه تهران 1364 و مرکز نشر دانشگاهی 1363)، کتاب زمین در فضا را نوشته و دانشگاه شهید بهشتی آن را منتشر نموده است (1380). ویراستاری علمی کتاب دانشنامه همگانی نجوم مربوط به بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را نیز انجام داده است (1382).



خدمات علمی، آموزشی و نجومی:

در چند دهه اخیر ایشان موفق به خدماتی همگانی در زمینه نجوم و فضا در بُعد آموزشی و اجرایی گردید که به چند مورد آن اشاره می شود :

به عنوان اوّلین مدیر رصدخانه پارک زعفرانیه، اقدام به برنامه ریزی و راه اندازی آن رصدخانه نمود (1369). اولین مدیر آسمان نمای تهران متعلق به سازمان جغرافیایی نیروهای مسلّح در خیابان معلّم (1372) و کمک اساسی به ساخت و راه اندازی آن، اولین مدیر عامل بیناد علمی زیرک زاده (1373) با هدف عمومیت دادن علم در جامعه، اولین مدیر و بنیانگذار مرکز علوم ستاره شناسی تهران واقع در نیاوران، جنب پارک مهر برای استفاده همگانی و به عنوان زیر مجموعه ای از شهرداری تهران به مدت حدود 8 سال تا 1382.

ضمناً بازدیدهای علمی ایشان از مراکز معتبر جهان در حوزه ستاره شناسی و فضا یکی از بارزترین و منحصر به فردترین فعالیتهای ایشان بوده که فهرست بعضی از آنها به این قرار است :

بازدید رصدخانه و مجموعه گرینویچ لندن (1343 ، 1353 ، 1370)، آسمان نمای لندن (1343 ، 1353) ، آسمان نمای تورنتو و مونترال – کانادا (1369)؛ رصدخانه دانشگاه تورنتو (1369)؛ رصدخانه کهن پاریس (1371)؛ سازمان فضایی آمریکا در پایگاه گُدارد – مریلند (1355 ، 1381)؛ رصدخانه هیل در کوههای پالومر آمریکا (1381)؛ رصدخانه های بزرگ کوه همیلتن(لیک) کالیفرنیا (1381)؛ آسمان نمای سانفرانسیسکو ( 1381)؛ رصدخانه و آسمان نمای اوکلند کالیفرنیا (1381) و موزه هوافضای اسمیت زونین (1355 و 1381) ، رصدخانه نیروی دریایی امریکا در واشنگتن دی سی (1381)، آسمان نما و رصدخانه بالتیمرود مریلند (1381)، آسمان نمای هایدن و رز سنتر نیویورک (1381).
افزون بر فعالیت های فوق ، نامبرده از حدود سه دهه قبل با تلویزیون و گاهی رادیو همکاری داشته که به عنوان نمونه فقط در طول سال 1380 به تنهایی 100 برنامه نجومی و فضایی زنده را تدارک و از شبکه 4 سیما به طور متوسط هفته ای دو برنامه ارائه داده است. وی در حال حاضر نیز در صدد کمک به راه اندازی چند مرکز علمی و رصدخانه در نقاط مختلف کشور است.

----------------------
چند وقت پیش ایشون تشریف آوردن اصفهان. خیلی مرد مهربون و متواضعین! توی همایش راجع به کهکشان ها و عالم واسمون صحبت کردند. و واقعا سمینارشون عالی بود. (فکر کنم روز جهانی نجوم بود)
:D
 

nasher

کاربر فعال
ارسال‌ها
54
امتیاز
20
نام مرکز سمپاد
شهید بهشتی
مدال المپیاد
نانو تکنولوژی-مسابقات علمی
دانشگاه
اوکراین، آلمان یا ...
رشته دانشگاه
پزشکی
پاسخ : بزرگان نجوم ایران

به نقل از soroosh.farshchin :
ببخشید من اون برنامه رو ندیدم . شنیده بودم می خواستن بیان دانشگاه شیراز(ایشون شیرازین) ولی نشد بیان ایران.کی اومدن؟
البته ایشون شیرازی نیستن.کازرونی هستند.
 

آبجي مرضيه

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
649
امتیاز
688
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2
شهر
تهران
دانشگاه
سمنان ---> بهشتی
رشته دانشگاه
پزشكي
پاسخ : مسئول رده بالای ناسا،یک ایرانی

اين كه چيزي نيس خيلي از كسايي كه تو ناسا كار ميكنن ايرانين
 

سمپادی_ss

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
321
امتیاز
1,406
نام مرکز سمپاد
.
شهر
.
پاسخ : بزرگان نجوم ایران

43 درصد کسایی که تو ناسا کار میکنن ایرانی ـن ! :D

چند نفرشون این ها هستن :
1-پروفسور محمد جمشیدی مدیر برنامه های داخلی ایستگاه فضایی ناسا
2-فیروز نادری مدیر برنامه اجرایی سیاره مریخ در ایستگاه فضایی ناسا
3-حمید برنجی عضو پژوهشگران ایستگاه فضایی ناسا
4-قاسم اسرار عضو هیئت مدیره ایستگاه فضایی ناسا
5-کاظم امیدوار عضو پژوهشگران ایستگاه فضایی ناسا
6-رضا غفاریان مهندس لابراتوار نیرو محرکه جت ایستگاه فضایی ناسا
7-پروفسور پرویز معین رئیس موسسه مرکزی تحقیقاتی دانشگاه ناسا
8-پروفسور صمد حیاتی عضو هیئت مدیره ایستگاه فضایی ناسا
9-عبد الحمید کریمی در رابطه با ساخت موشک های فضایی در ناسافعالیت دارند
10-خانم دکتر مقدم در آزمایشگاه پیشرانش جت در ناسا بر روی رادارها کار میکند و ...
 

tinaradvand

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
325
امتیاز
3,074
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 3
شهر
تهران
مدال المپیاد
نقره دوره 11 المپیاد نجوم و اخترفیزیک
دانشگاه
شریف
رشته دانشگاه
عمران
بزرگان نجوم ایران

یکم از قدیمیا بگیم :-"
عبد الرحمان صوفی
شهرت عبدالرحمان صوفی بیشتر به دلیل رصد های وی در مورد ستارگان و صورت های فلکی است .که در اثر ارزشمند او یعنی صور الکواکب گرد آمده است .رصد های صوفی در سال 359 قمری با حشور گروهی از اخترشناسان از جمله ابوسهل کوهی ، عبدالجلیل سجزی و برخی دیگر صورت گرفت .ابن یونس هم در زیج خود از رصد های صوفی تمجید کرده است .با توجه به نقل های تاریخی میتوان احتمال داد که فعالیت های رصدی صوفی در محلی فراتر از رصدگاهی ساده صورت گرفته باشد ، اما شواهدی مبتی بر وجود رصد خانه وجود ندارد.
ابن اعلم
علی بن حسین بن اعلم (درگذشت 374 قمری) منجمی مشهور در دربار عضدالدوله و سمسام الدوله از حاکمان آل بویه در بغداد بود .ابن اعلم زیجی تالیف کرده بود که تا زمان قفطی بسیار مورد توجه بوده است .به نوشته ی بیهقی موضع مریخ با استفاده از زیج ابن اعلم دقیق تر از هر زیج دیگری به دست می آمد . بر اساس نوشته ی ابن یونس هر کسی که ابن اعلم را میشناخت دانش وی در نجوم و دقت رصدهایش را تحسین میکرد . بعد ها خواجه نصیر در رصد خانه ی مراغه جدول های نجومی ابن یونس و ابن اعلم را قابل اعتماد تر از دیگران میدانست .
ابولوفا بوزجانی
به نوشته ی بیرونی ابولوفادر مجسطی اش (کتابی مستقل از مجسطی بطلمیوس ) نوشته بود چندین سال رصد هایی را برای اندازه گیری میل کلی انجام داده و مقدار آن را 23 درجه و 35 دقیقه قوس به دست آورده بود! رصد های بوزجانی در باب التبن در سال های 365 و 366 ق در زمان حکومت عزالدوله از حاکمان آل بویه بوده است . بیرونی با بوزجانی ارتباط علمی داشته است چنانکه از قبل با هم قرار گذاشتند ماه گرفتگی سال 387 ق را رصد کنند . از مقایسه ی دو رصد اختلاف طول جغرافیایی بغداد و خوارزم 15 درجه به دست امد که به مقدار امروزی ان نزدیک است .بیرونی از قانون مسعودی نیز به رصد های بوزجانی برای اندازه گیری طول فصل ها و مشخص کردن موضع اوج خورشید اشاره میکند .
احتمالا بوزجانی رصدخانه ای مشخص داشته است زیرا رصد های وی پیگیر بوده به علاوه وی دو زیج واضح و مجسطی اش را تالیف کرده است . هم چنین بیرونی از مکان رصد وی در بغداد نام برده است .
بنی اَماجور
این خانواده در طی سال های 272 تا 321 ق در بغداد و شیراز به فعالیت های رصدی مشغول بوده اند . این افراد عبارت بودند از ابولحسن علی ،پدرش ابولقاسم اهل هرات و غلام آزاد شده اش به نام مفلح. گزارش های رصدی این خانواده منجم را ابن یونس در زیج کبیر آورده است . آنها رصد های متعددی برای اندازه گیری عرض دایره البروجی ماه انجام دادند و مقدار آن را بیشتر از مقدار بطلمیوس یعنی 5 درجه یافتند دیگر فعالیت های آنها شامل رصد چندین خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی رصد های سیاره ای و رصد میزان تغییر اعتدالین بود . برخی پژوهشگران عقیده دارند که آنها ساختمان مشخصی برا رصد هایشان داشته اند .تالیف پنج زیج به این منجمان منسوب است که متاسفانه هیچ کدا باقی نمانده است .
 
بالا