• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

طب اسلامی یا به مضحکه گرفتن علم پزشکی؟

کدام تعریف را از جهان هستی بهتر میپذیرید؟

  • تعریف فلسفی از جهان

  • تعریف دینی از جهان

  • تعریف علمی از جهان

  • تعریف عرفانی(رازگونه) از جهان


نتایج فقط بعد از رای‌دادن قابل مشاهده هستند. لطفا الکی رای ندید!

Zetsubou Shinji

Evangelion Fan
ارسال‌ها
791
امتیاز
4,702
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1000
وقتی هم از منبعش مطمین بشیم ، باز هم نیاز داریم که بفهمیم برداشت ما از اون جمله همون چیزی بوده که گوینده گفته یا نه.
اینکه یک حرفی مالِ یک نفر باشه یا نه، فرق داره با اینکه اون حرف درسته یا غلط. برای پاسخ به این سوال، شما باید اعتبارِ منابع و تفاسیرِ مطابق با زمانه رو بررسی کنید، نه راستی آزمایی حرف. به سند تاریخی و تفسیرِ تایخمند احتیاج دارید، نه راستی آزمایی محتوای سخن.
 

Zetsubou Shinji

Evangelion Fan
ارسال‌ها
791
امتیاز
4,702
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1000
فک کنم اشتباه متوجه شدین
ما به جمله ای رو میخونیم که 1400 سال پیش (معمولا) به صورت حکمت (جمله ی حکیمانه کوتاه) زده شده.که برداشت ما از اون متنی که میخونیم ممکنه درست یا غلط باشه
پاسخ داده شد. تفسیر رو هم با توجه به تاریخِ اون دوران، موقعی که اون جمله گفته شده، و چیزهایی از این قبیل انجام میدن. نه با آزمایش محتوا. ضمن اینکه ممکنه شما چند تفسیر از یک حرف داشته باشید که چنتاشون هم محتوای درستی داشته باشن(در حالی که هدفت این بود یک تفسیر رو انتخاب کنید. هدفِ تفسیر، پی بردن به منظور گوینده ست، و این هم از راستی آزماییِ سخن متفاوته).
درضمن ، حدیث ها رو خود معصومین ننوشته ن. نقل قوله .(یعنی با قران قضیه ش کمی متفاوته)
فرق حاصی نیست. به هر حال توسط ائمه گفته شدن و توصیه شدن. هدف علم رجال هم بررسی اعتبارِ سلسله افرادیه که تابحال حدیث رو نقل قول کردن.

بطور خلاصه، اینکه یک حرف توسط فرد حاصی گفته شده باشه، یا منظور اون فرد از حرف چی بوده باشه، کاملا متفاوته با درست یا غلط بودن محتوای سخن. آزمایش تجربی، فقط برای سومیه و هیچ کمکی به اون دوتا نمیکنه. دوتای اول، در حوزه تاریح و تفسیر(هرمنوتیک) قرار میگیرن، نه ساینس.
 

Zetsubou Shinji

Evangelion Fan
ارسال‌ها
791
امتیاز
4,702
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1000
در این مورد اگه من باشم آزمایش تجربی رو برای این که مطمین شم برداشتم درست بوده یا نه انجام میدم
مثلا آیه ی قصاص: تا مدت ها برداشت این بوده که باید این جوری که الان عمل کردن بکنن
ولی الان ...
کاش دقت میکردید که سوالاتِ "این حرف رو فلانی زده؟"(منبعِ سخن)، "منظورش چی بوده؟"(تفسیر) و "اصلا حرفِ درستیه؟"(آزمایش) چقدر از هم دیگه متفاوتن!
روشِ این مقاله هم انتخابِ تفسیر بر اساسِ سازگاریِ تفسیر با بقیه آیات و احکامه. هیچ چیزِ تجربی ای استفاده نشده.
+ ضمنا، حرفِ شما نوعی مصادره به مطلوب هم هست. فرض کنید کسی میخواد ببینه که حرف های این افراد، درست بوده یا غلط. شرطِ این کار، اینه که اول مطمئن بشه که یک چیز رو اونا گفتن(منبع) و منظورشون چی بوده(تفسیر) تا بعد، آزمایش کنه. اما طبقِ چیزی که شما میگید، هر تفسیری که با واقعیت منطبق بود، همون چیزیه که اون افراد گفتن! و این مصادره به مطلوبه. اینجوری، هیچ جوری نمیشه حرف رو نقض کرد و ابطال ناپذیره؛ چون از قبل، محتوای سخن، داره مطابق با اینکه چی واقعیه تفسیر و تنظیم میشه، نه اینکه واقعا اون سخن رو آزمایش کنیم و قانع بشیم.
 
  • لایک
امتیازات: sabz

Zetsubou Shinji

Evangelion Fan
ارسال‌ها
791
امتیاز
4,702
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1000
"آیا برداشت و تفسیر من درسته؟" آزمایش
درست بودنِ تفسیر شما از یک سخن، مربوط میشه به علم تفسیر(مثلا بررسی سازگاریِ یک حرف با بقیه احکام، مثل کاری که تو این مقاله انجام شد)، هیچ ربطی به آزمایش نداره! /: صدبار
 

Zetsubou Shinji

Evangelion Fan
ارسال‌ها
791
امتیاز
4,702
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1000
اصلا این جوری بگم : آزمایش تفسیر
برای بار آخر توضیح میدم: شما یا به بی خطا بودنِ ائمه اعتقاد دارید که در اینصورت، صرفا رجال(بررسی منابع) و تفسیر(که خودش یک دانش و مهارتِ جداست) کاملا کافی هستن و کوچکترین نیازی به آزمایشِ دوباره نیست(به صرف اینکه منبع معتبر باشه و تفسیر هم درست و مطابق منظور ائمه، برای درست بودنِ سخن کافیه. هر دوی این دانش هائم، مستقل از علوم تجربین) یا اینکه به خطاناپذیریِ این افراد اعتقادی ندارین و آزمایش کردن، راه اصلی ایه که به درستیِ سخن پی میبرید(نه ایمان و اطاعت، به صرف اینکه فلان امام گفته).
 

Zetsubou Shinji

Evangelion Fan
ارسال‌ها
791
امتیاز
4,702
نام مرکز سمپاد
شهید دستغیب
شهر
شیراز
سال فارغ التحصیلی
1000
به تفسیر احتیاج داره...تفسیری که احتیاج به آپدیت داره(با آزمایش شدن)
و بازهم تکرارِ مکررات: تفسیر یا هرمنوتیک، هیچ ربطی به آزمایش تجربی نداره. تفسیر، مقدم بر آزمایشه. شما تا ندونید چی رو قراره آزمایش کنید(که هدف تفسیر هم همینه) که نمیتونید اون چیزو آزمایش کنید! مثل اینه که ازتون بخوان یک سوال رو جواب بدید، وقتی که حتی منظورِ سوال رو نفهمیدید(یا اصلا سوالِ خاصی مطرح نشده). به اندازه کافی در اینباره حرف زدم.
 

جوجه

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
986
امتیاز
1,996
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 2 تهران
شهر
کرج . ری. تهران
سال فارغ التحصیلی
91
دانشگاه
دانشگاه تهران و دانشگاه ع.پ. ایران
رشته دانشگاه
روان شناسي باليني
یه چند تا مساله هست این وسط ، بعد عمری سری به سایت زدیم بذار افاضات شبانه کنیم


نگاه فلسفه علم به علم ، دست خوش تغییراتی شده ، یه مقداری از اون حالت خشک پوزیتیویستی فاصله گرفتن نظریات
حالا این چه ربطی داشت: مثلا
تو رشته خود من ، روان شناسی
می ریم می بینیم یه بخش هایی از نظریه ها ، خیلی قابل رد و تایید نیستند ، نظریه اند با پایه های فلسفی . حالا مثلا آدم چقدر مختاره ، چقدر مجبور، اینا تحت سیطره نظام فکری نظریه دهنده هستند. حتی بیشتر از اون تحت سیطره فرهنگ و علم روز (مثلا نظریه های فروید خیلی از فضای عشق فیزیک اون زمان تاثیر پذیرفته)
حالا اینا که چی؟
مثلا تو نگاه جناب کوهن ، به علم ، یه سری سخت هسته هست توی علم که همین قدر فلسفیه و بیرون از فضای آزمایشگاه. ولی الهام بخشی های سلبی و ایجابی وارد علم ما می کنه. در نهایت باز هم محک اصلی تجربه و آزمایشه تو هر گزاره ، ولی این ها میان مسیر علم رو می برن اینور اونور ، یا یه جاده هایی باز می کنند که به رشدش می انجامه
نوع جهان شناسی آدم ها ، تو این لایه (سخت هسته فلسفیه) وارد می شه. پس اگه یه موحد خیلی گوگولی وارد رشته ما بشه و نظریه پردازی کنه ، یحتمل نظریه اش تحت تاثیر این جهان بینی ش هم هست ، بخواد یا نخواد ، از اون نطریه البته یه سری گزاره میاد بیرون ، که می ره آزمایشش می کنه.
حالا اینجا این علم اسلامیه ؟ وحدانیه؟ می شه گفت اره ، اون هسته فلسفیه ، یه چی داره از این جنس . اما آیا واقعا این نظریه مساوی اون دین هست؟ نه . اون برداشت اون شخص از اون جهان بینی هستش
برداشت شخص هست، پس نیاز نیست مومن ها تن و بدنشون بلرزه که ، اشتباه دربیاد وای چه کنیم!



اما تو پزشکی ، بخش فلسفی ، خیلی به اندازه روان شناسی تابلو نیست. اما باز هم این فلسفه علم جدیدیا ، می گن نه بابا ، حالیتون نیست! خب حالا باهاشون کاری نداریم
این تعریف من بود از علم+جهان بینی ، نه اینکه دستور العمل علم اسلامی ساختن ، که لاجرم تو هر هسته فلسفی ای داری ، یه جوری داره پیش فرض های نگفته ای رو برای تو تعیین می کنه. یه ذره از این چیزا ابن سینا اول بخش های طبی ش داره.


راستی، اخلاق پزشکی هم، می شه اون حیطه ای که جهان بینی می تونه توش حرف بزنه، و پزشکی ای که مزین به اخلاق اسلامی باشه، به وجهی ، طب اسلامیه (ولی خب فرق داره با چیزی که از طب اسلامی شنیدیم)






اما پزشکی ، نه در سطح هسته فلسفی علم ؛ که در سطح ریز جزییات!
اصلا ما کلی حدیث متناقض داریم. مثلا یکی می ره می گه فلان مریضی ، یه چی بهش می دن ، یکی می گه همونو ، یه چی دیگه
انقدر احادیث به لحاظ منبع ، این که اصلا شاید اون آدم مریضی ش یه چیز خاصی بوده ، با در نظر گرفتن طبع اون بوده ، آقا اصلا مال اون هوا و دما بوده و اون بیماری شو اون امام تشخیص داده با این که دو تا آدمی که اومدن یه مشکل رو عنوان کردن، ولی در واقع دو تا مشکل بوده... از این حرفا توشه ، که بسیاری ، می گن بی خیال! حالا خیلی دوست داری ، توصیه های عمومی شو انجام بده ، که پیامبر مسواک رو توصیه کرده و یادت بیاد با توجه به امکاناتت تمیز باشی ، پیامبرت کسی بوده که تابستونا لباساشو می جوشونده . اون روح کلی رو بگیر ، و مطابق زمانت معنیش کن

(تو تاریخ ائمه هم ، این بزرگوارا پزشک شهر نبودن که ، برای امام علی بعد از ضربت، طبیب میاد، برای حضرت زهرا هم ، اگه اگه احادیث جعلی و برای بیشتر فروش رفتن پیاز نباشن (که می گن بسیاری ش همین جوری رد می شه ) دلیل خاصی برای اون مقطع داشته ورود به پزشکی یا به جهت خط دهی بوده. این مدلی نبوده که حتی وقتی که امام علی پادشاه کشور بوده ، بگه طبیب ها بیایین بهتون بگم چه کنین، نرین دیگه تحقیق ! می گم بنویسن. اصلا شان پزشک تجربی یه جایگاه تعریف شده تو اسلام داشته همیشه)

اماتر ، مناقشه ای که تو سایت شد ، قضیه به این سادگی نیست که دو طرف عنوان شد، شاید شاید یکی بگه من می خوام از این حدیثا برای طب استفاده کنم ، می دونم این همه هم انقلت داره و راه تاریکیه (که یه سری هاشو تو امّای قبلی گفتم) ولی به عنوان یه پیشنهاد می خوام تستشون کنم. ببینم برای الانم جواب می دن یا نه . می گیم برو برادر تست کن! تو دو تا میخ داری ، که باید بزنی جای خودش ، یا موحد و مسلمونی ، باید مطمئن باشی که این حرفت ، دقیقا منظور خدای توئه (که نمی تونی ) یا به عنوان یه حدس قبولش کنی ، ببری ش به محک تجربه . اخرش هم حواست باشه، حدس هست. اون چیزی که حدس می زنی قول خداست، ببری با فعل خدا (طبیعت) چک کنی


اما اما تر ، تبریزیان و از این صحبتا !
این که این آدم ، از حوزه قم توسط خود حوزویون و علما ، اخراج شده رفته نجف ، خیلی پدیده جالبیه! دوست دارم این ساز و کارشو بررسی کنم.
ولی این که آدم ها انقدر راحت طرفدار هر چیزی می شن، یعنی آموزش پرورش به ما یه عالمه علم شناسی و تفکر انتقادی ، مدیونه
من خیلی نمی دونم این ادعای طب اسلامی چین ، در حد 4 تا پیام تو شبکه های مجازی ، رد یا تایید نمی کنم حتی متدلوژی شونم نمی دونم. ولی قطعا اگه یه روز خواستم قضاوت کنم، روش شونو بررسی می کنم ببینم توش عقلانیت یافت می نشود؟


بعد نظرسنجی تون چرا اینجوریه
من هر چی رفتم تو دین ، بیشتر برای فهمیدن آیاتش وقت گذاشتم سرنخ هاشو کشیدم، بیشتر از عرفان سر درآوردم
هر چی بیشتر تو عرفان چرخ زدم ، دیدم دست و پام تو فلسفه داره گیر می کنه.
هر چی خواستم بچه مومن تری بشم، به تقوا نزدیک تر باشه ، تبیینم از یک پدیده جهان ، فهمیدم باید به ابزارهای علم مجهز تر شم.
 
آخرین ویرایش:

MahdiyeTeh

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
9
امتیاز
36
نام مرکز سمپاد
فرزانگان 1
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
1396
دانشگاه
تهران
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
میگن چنین مواردی مشابه اونچه امروز باهاش مواجهیم زمان رضاخان اتفاق افتاده، اونم دستور داده مدعی درمانو با بیمار ببرن تو یه اتاق بگن درمانش کن! خلاصه یا درمان میکرده یا ملت از دستش راحت میشدن دیگه! حیف که امروز نمیشه این کارارو کرد وگرنه بعضیا انقد جرئت خودشاخ پنداری و توهین به علم و ریز دیدن بقیه رو نمیکردن...
غیر از این، فقط از یه بنده خدایی شنیدم که طب سنتی داریم ولی طب اسلامی من دراوردیه، همونطور که تو تاپیک اشاره شده، کاش اون بعضیا انقد تو هر زمینه ای نخوان با قاطعیت و حس برتری وارد شن و اظهار نظر کنن، کاش بقیرم آدم حساب کنن لااقل، کاش...
فکر نکنم کسی برای اثبات برتری حرف بزنه. بحثها فقط در راستای اصلاح کردن افکار هست و دیسلایک هم فقط اینکه با حرف طرف موافق نیستیم
 
ارسال‌ها
252
امتیاز
7,535
نام مرکز سمپاد
هاشمی نژاد ۳
شهر
مشهد
سال فارغ التحصیلی
1399
دانشگاه
فردوسی
رشته دانشگاه
روان‌شناسی
فکر نکنم کسی برای اثبات برتری حرف بزنه. بحثها فقط در راستای اصلاح کردن افکار هست و دیسلایک هم فقط اینکه با حرف طرف موافق نیستیم
ممنون ولی یکم بد مفهومو رسوندم ظاهرا، خط آخر رو خطاب به کسی از اعضای اینجا ننوشتم، به طور کلی به بخشی از جامعه که همه چی رو به دست گرفتن و احساس میکنن دانای کل هستن خطاب کردم. هرگز نمیشه چنین توهینی به کاربرای اینجا کرد. از سو تفاهم پیش اومده معذرت میخوام...
 

someon

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
142
امتیاز
591
نام مرکز سمپاد
sa
شهر
tu
سال فارغ التحصیلی
0000
چرا باید در احادیث فردی که کل جهان هستی و نیستی برای اون بوجود اومده،کسی که نامش به اندازه ی نام خدا ،سنگین و پرارزش هست (پیامبر) ،باید رفت و تحقیق کرد و مطمئن شد که این احادیث از اونه!آیا ایشون یک انسان معمولیه؟ و حرفاش خیلی ساده جعل میشه؟
علمی ندارم در مورد بقیه مطلب و شاید حتی موافقم
فقط درباره این بخش بگم نه اسم پیامبر ارزش و سنگینی اسم خدارو داره نه تمام هستی و نیستی برای اون بوجود اومده
 

someon

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
142
امتیاز
591
نام مرکز سمپاد
sa
شهر
tu
سال فارغ التحصیلی
0000
کرونا و طب اسلامی و زندگیِ تبریزیان در خارج رو به خودتون میسپارم! باشد که از تحلیل کنندگان باشید
در این باره هم بگم حرفشون کاملا درسته و مبنای علمی داره
باعث میشه ویروس حتی از ... هم نتونه وارد بشه : ))
(حالا بازم یه سری پرفسور سمیعی میان برام تفسیر میکنن که ویروس فلانه و این و اون
-_-
دیسلایک بده رد شو برو حاجی)
 
  • شروع کننده موضوع
  • #52

amirrach

امیرآچ
ارسال‌ها
203
امتیاز
917
نام مرکز سمپاد
تهران
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
17
علمی ندارم در مورد بقیه مطلب و شاید حتی موافقم
فقط درباره این بخش بگم نه اسم پیامبر ارزش و سنگینی اسم خدارو داره نه تمام هستی و نیستی برای اون بوجود اومده
هردو جمله ای که گفتم از احادیث و قرآن هست
نام پیامبر از نظر ارزش نزدیک به نام خداست
همونطور که از قرآن تفسیر میشه الله و رسوله اکثرا درکنار هم میان
ايزد كه رقيب جان خرد كرد
نام تو رديف نام خود كرد
_________
حدیث بعدی
امام باقر علیه السلام در حدیثی ادامه‌ی ماجرا را چنین روایت می‌فرماید:
سپس خداوند به رسولش فرمود: قسم به عزت و جلالم اگر تو و علی و خاندان شما نبودید، بهشت و جهنم و زمین و آسمان و ملائکه و هیچ مخلوق دیگری را نمی آفریدم.
بحارالانوار ج 25 ص16
 

Mariia51

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
15
امتیاز
46
نام مرکز سمپاد
فرزانگان ۱
شهر
زاهدان
سال فارغ التحصیلی
99
سلام
دوستان ببینین من ب نظرم احادیث اصلا منبع خوبی نیستن مثلا من الان مذهبی فرق میکنه و میبینم تفاوت در حدیث بین ما و اهل تشیع پس زیاد ب احادیث فکر نکنین ... به قران استناد کنین ک انسان را به علم آموزی دعوت میکنه به اندیشیدن
«بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتوا العلم وما یجحد بآیاتنا إلا الظالمون»
ولی این آیات روشنی است که در سینه دانشوران جای دارد و آیات ما را جز ستمگران انکار نمی کنند.
ب نظرم اگر افرادی قرآن رو مطالعه میکردن و کمی هم اندیشه میکردن دست از چرت و پرت گویی بر میداشتن ب نظرم خداوند دوست داره ک ما ب دنبال دانش باشیم چون نشانه ها ش رو می بینیم به قدرتش پی می بریم
 

someon

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
142
امتیاز
591
نام مرکز سمپاد
sa
شهر
tu
سال فارغ التحصیلی
0000
هردو جمله ای که گفتم از احادیث و قرآن هست
نام پیامبر از نظر ارزش نزدیک به نام خداست
همونطور که از قرآن تفسیر میشه الله و رسوله اکثرا درکنار هم میان
ايزد كه رقيب جان خرد كرد
نام تو رديف نام خود كرد
_________
حدیث بعدی
امام باقر علیه السلام در حدیثی ادامه‌ی ماجرا را چنین روایت می‌فرماید:
سپس خداوند به رسولش فرمود: قسم به عزت و جلالم اگر تو و علی و خاندان شما نبودید، بهشت و جهنم و زمین و آسمان و ملائکه و هیچ مخلوق دیگری را نمی آفریدم.
بحارالانوار ج 25 ص16
اینکه توی یک حدیث یک حرفی زده شده باشه دلیل نمیشه درست باشه !! توی قرآن من چنین حرفی ندیدم اگر ممکنه آیه شو بیارید
 
  • شروع کننده موضوع
  • #55

amirrach

امیرآچ
ارسال‌ها
203
امتیاز
917
نام مرکز سمپاد
تهران
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
17
در این باره هم بگم حرفشون کاملا درسته و مبنای علمی داره
باعث میشه ویروس حتی از ... هم نتونه وارد بشه : ))
(حالا بازم یه سری پرفسور سمیعی میان برام تفسیر میکنن که ویروس فلانه و این و اون
-_-
دیسلایک بده رد شو برو حاجی)
تو خودت میگی مبنای علمی داره ولی هیچ مدرکی نیوردی!
تبریزیانم که بنازمش تو اوج کثافت کاری هایی که داره داروهاش رو میسازه تو اون دخمه ی کثیف و چرکش داره پول پارو میکنه از سادگی مردم
عینا دیدیم اشخاصی که گفتن حرم معصومه آنتی باکتریاله
اما نمیدونستن آنتی باکتریال بودن هیچ تاثیری روی کرونا نداره
و صرفا برای جمع کردن پول ملت بدبخت بود
 

someon

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
142
امتیاز
591
نام مرکز سمپاد
sa
شهر
tu
سال فارغ التحصیلی
0000
تو خودت میگی مبنای علمی داره ولی هیچ مدرکی نیوردی!
تبریزیانم که بنازمش تو اوج کثافت کاری هایی که داره داروهاش رو میسازه تو اون دخمه ی کثیف و چرکش داره پول پارو میکنه از سادگی مردم
عینا دیدیم اشخاصی که گفتن حرم معصومه آنتی باکتریاله
اما نمیدونستن آنتی باکتریال بودن هیچ تاثیری روی کرونا نداره
و صرفا برای جمع کردن پول ملت بدبخت بود
من منظورم از مبنای علمی اون بنده خدا بود ک گفته بود پنبه آغشته ب روغن بنفشه بزارین
دلیلشم اینه که دیگه ویروس از *** هم نمیتونه نفوذ کنه الحمدلله
 
  • شروع کننده موضوع
  • #57

amirrach

امیرآچ
ارسال‌ها
203
امتیاز
917
نام مرکز سمپاد
تهران
شهر
تهران
سال فارغ التحصیلی
17
اینکه توی یک حدیث یک حرفی زده شده باشه دلیل نمیشه درست باشه !! توی قرآن من چنین حرفی ندیدم اگر ممکنه آیه شو بیارید
اینکه بیایم به احادیث اعتماد نکنیم!
خیلی از مطالب از اسلام حذف میشه و واقعا وضعیت عجیبی میشه که قابل توصیف نیست
به عنوان مثال نود و هشت درصد از طب اسلامی رد میشه
توی قرآن مستقیما اشاره نشده
اما یه حدیث قدسی هم هست
در حدیث قدسی آمده است که ذات اقدس اله خطاب به پیامبر اعظم فرمود: لولاک لما خلقت الافلاک اگر تو نبودی ، این جهان را نمی آفریدم.
 

someon

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
142
امتیاز
591
نام مرکز سمپاد
sa
شهر
tu
سال فارغ التحصیلی
0000
اینکه بیایم به احادیث اعتماد نکنیم!
خیلی از مطالب از اسلام حذف میشه و واقعا وضعیت عجیبی میشه که قابل توصیف نیست
به عنوان مثال نود و هشت درصد از طب اسلامی رد میشه
توی قرآن مستقیما اشاره نشده
اما یه حدیث قدسی هم هست
در حدیث قدسی آمده است که ذات اقدس اله خطاب به پیامبر اعظم فرمود: لولاک لما خلقت الافلاک اگر تو نبودی ، این جهان را نمی آفریدم.
الان این حرف شما خیلی عجیبه !!! مگه تجربه کردین که میگین وضعیت عجیب و غیر قابل توصیفی میشه؟
اگر همه احادیث و روایات رو حذف کنیم یک هزارم درصد هم بمونه اصل اسلام و 100 درصد اسلام همون یک هزارم درصده
زمانی از اسلام کم میشه و وضعیت خراب و غیرقابل توصیف میشه که از قرآن چیزی رو حذف یا تحریف کنیم !!!
 

someon

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
142
امتیاز
591
نام مرکز سمپاد
sa
شهر
tu
سال فارغ التحصیلی
0000
چقدر این جمله زیباست
پس قرآن به تفسیر نیاز نداره؟
اینکه نیاز به تفسیر داشته باشه یا نه رو خود فرد که دنبال آیه هست تصمیم میگیره
ولی قبل از اون نیاز به معنی روشن و صحیح داره که نیست و بیشتر کسایی که میگ قرآن رو معنی میکنیم بیشتر تفسیر و نظر شخصی خودشون هست تا معنی
معنی یعنی ترجمه تحت اللفظی و ریشه یابی کلمات رو دونه دونه انجام بدی بعد خودت به هم وصلشون کنی و با دانشی که از زبان عربی داری نتیجه بگیری،برای اثبات حرفم هم فقط پیشنهاد میکنم برین آیه 7 سوره طارق رو بخونید و ترجمه هاشو نگاه کنید،دیواری چیزی هم دم دستتون باشه احتمالا نیاز پیدا میکنید
 
بالا